Zabiorą nam ten Żar

Błażej Macieszonek

Jul 14, 2021, 11:57:54 AM (11 days ago) Jul 14
Cześć,
będąc ponownie wybranym do zarządu BSP obiecałem, że postaram się panować nad formą wypowiedzi i artykułowaniu swoich poglądów. Niestety w takich przypadkach jest to cholernie trudne. Wklejam to co napisałem na socjalach.

‼Incydenty nad GSS Żar‼
Wczoraj tj.13.07. doszło to kilku incydentów (niskie przelatywanie bezpośrednio nad pasem startowym) oraz jeden bardzo poważny kiedy to GAMOŃ z "różyczką" w ręku schodził z lotniska tuż przed podchodzącą do lądowania "holówką".
LUDZIE!!! Jeżeli przyjeżdżacie do nas w gości to zachowujcie się poprawnie jak na PILOTA przystało!!! Doinformujcie się o zasadach tutaj panujących, gdzie wolno a gdzie NIE WOLNO latać, gdzie można a gdzie pod żadnym pozorem NIE WOLNO lądować. KAŻDY lokalny pilot z miłą chęcią odpowie na Wasze wszystkie pytania i wątpliwości, doradzi i pomoże. Wszystko co MUSICIE wiedzieć znajduje się:
1. na tablicy informacyjnej na startowisku N
2. na https://e-bsp.org/zar/
3. https://e-bsp.org/kontakt/
Jeżeli jesteście początkującymi to poproście innych o pomoc i prowadzenie na radiu. W przeciwnym razie Wasza ignorancja, arogancja oraz intelektualne lenistwo odbiorą nam, lokalnemu środowisku a wraz z tym całemu POLSKIEMU ŚRODOWISKU PARALOTNIOWEMU jedno z najbardziej kultowych i historycznych miejsc!!!
W bliskim sąsiedztwie Górska Szkoła Szybowcowa "Żar" znajdują się dwa OLBRZYMIE lądowiska na których trzeba chcieć nie wylądować. Osobiście wykoszone dzięki uprzejmości i życzliwości przez jej prezesa Wojtka Kosa. Życzliwości, która kiedyś może się skończyć...

Kaziuk

Jul 15, 2021, 2:46:10 AM (10 days ago) Jul 15
Am 14.07.21 um 17:57 schrieb Błażej Macieszonek:
Wasze apele na nic się nie zdadzą. Zawsze się znajdzie jakiś palant.
Populacja jest dostatecznie duża.
Jedynym wyjściem jest całkowity zakaz dla nie-członków klubu.
W wielu miejscach tak jest.
K.

Mateusz Lubecki

Jul 15, 2021, 3:10:14 AM (10 days ago) Jul 15
On 15.07.2021 08:46, Kaziuk wrote:
> Wasze apele na nic się nie zdadzą. Zawsze się znajdzie jakiś palant.
> Populacja jest dostatecznie duża. Jedynym wyjściem jest całkowity
> zakaz dla nie-członków klubu. W wielu miejscach tak jest.

Smutna ale prawda. Paralotnie stały się sportem komercyjnym i na swój
sposób masowym. Jak ja byłem młody (buhehehe) to pamiętam lotne dni,
kiedy na starcie nie było nikogo, bo po prostu nikt na latanie nie miał
czasu a ludzi było mało.

Teraz jest inaczej. Płacisz - masz. Pomimo korona, pierdololo ludzie się
bogacą i szukają rozrywek, które były wcześniej niedostępne. Można by
nawet zaryzykować, że korona pierdololo wielu zainspirowała do latania
jako formy totalnego oderwania się od tej medialno-politycznej sraczki.

Efekt niestety jest taki piszesz powyżej. Nie da się tego upilnować w
żaden sposób. Latam 10 lat, od 4 mieszkam w B-B ale od samego początku,
tj. 2011 roku kojarzę że pojawiały się problemy podobne do tych o
których piszę Błażej. Teraz jest tego więcej, bo ludzi jest więcej. Ktoś
pamięta np. etatowego kierownika paralotniowego startu przysyłanego
przez szkołe szybowcową? Ktoś pamiętam opłaty za start, które miały iść
na utrzymanie tego jegomościa?

Przez ostatnie 5 lat kojarzę 3, może nawet 4 sytuację kiedy
paralotniarzy mieli definitywnie i bezapelacyjnie wyrzucać z Żaru ale
jakoś tak zawsze przeszło płazem. I tak, tych sytuacji będzie więcej. I
tak, jest prawdopodobne, że w końcu GSS się wkurw.... i powie won w
skuteczny sposób. Nie jest to jednak kwestia personalna, czy niechęci np
Dyrektora W. Kosa do paralotniarzy. Czasy się zmieniają, przepisy się
zmieniają a ludzie są coraz bardziej roszczeniowi, w tym szybownicy.

Aha. Startowiska nie zamkniesz dla obcych, bo kto by miał i za czyje
pieniądze tego pilnować?

Rafal 'RAV' Miszczak

Jul 15, 2021, 4:00:03 AM (10 days ago) Jul 15
Kaziuk pisze:

> Jedynym wyjściem jest całkowity zakaz dla nie-członków klubu.
> W wielu miejscach tak jest.

Na Żarze latałem ok. 20 lat temu. Wtedy żeby latać trzeba było zdać
egzamin u Wojtka Dudka i dostać naklejkę na kask.
http://www.paralotnie.atomnet.pl/sprzet/insider/rav.jpg
Wojtka wszyscy szanowali i nikt nie chciał "szukać sobie innej górki",
więc system działał. Jak jest teraz?

Rafał "RAV" Miszczak . . . . . . . . . . . . . . . . www.e-rav.pl

Mateusz Lubecki

Jul 15, 2021, 4:16:30 AM (10 days ago) Jul 15
On 15.07.2021 08:46, Kaziuk wrote:
Zresztą co by nie być gołosłownym:

http://www.paralotnie.atomnet.pl/dokumenty/zar.html

Trochę się łezka w oku kręci jak to się czyta, przepisy typu PL-25, czy
też IWL (Tymczasowa Instrukcja Wykonywania Lotów) zostały zniesione i
zastąpione innymi w czasach kiedy chyba byłem jeszcze w podstawówce.
Powyższa instrukcja pochodzi chyba z 98 albo 99 roku.

Podkreślić chcę, że problemy z którymi przyszło się nam mierzyć obecnie,
mają swoje korzenie w prehistorii tego sportu w Polsce. Takie sytuacje
są oczywiście problemem ale nie są czymś za co winą ponosi jeden
konkretny człowiek, czy podmiot. Jak już Kaziuk stwierdziłeś, wszystkich
nie upilnujesz. Zawsze się trafi jakiś mały procent. Użył bym tu
porównania do skuteczności szczepionek........ Ale może nie idźmy tą
drogą :)

Romek

Jul 15, 2021, 4:17:20 AM (10 days ago) Jul 15
Naklejki były na Skrzycznem na Żarze , ludzi mniej , jak źle wylądowałeś na żarze to baba z kosą sama pocięła ci skrzydło a lubiła to robić, choć pewno niewielu to pamięta. Była loża szyderców i wszystko się kręciło, natomiast teraz wojny o tandemy itp. Starszy Pan co był sam sprawdzał grzecznie i nawet mówił czy warto lecieć bo słabo jest jeszcze, natomiast teraz przychodzi jakiś słabo wyglądający kolega i pyta ludzi czy maja wykupiony start nawet się nie przedstawiając co jest słabe w huj, po czym odchodzi po pytaniu " kto ty jesteś".
Niemniej szkoda by było bo czasy lotów z pod buka już nie wrócą a żar fajny do latania.
ps. zostanie przylatywanie na ppg:)))

Kaziuk

Jul 15, 2021, 4:26:19 AM (10 days ago) Jul 15
Am 15.07.21 um 09:10 schrieb Mateusz Lubecki:

> Aha. Startowiska nie zamkniesz dla obcych, bo kto by miał i za czyje
> pieniądze tego pilnować?

Członkowie klubu (społecznie), a przede wszyskim ten co
sprzedaje/przedziera bilety na wjazd kolejką (w ramach obowązków
służbowych).
K.

Kaziuk

Jul 15, 2021, 4:39:35 AM (10 days ago) Jul 15
wszystkich
> nie upilnujesz. Zawsze się trafi jakiś mały procent. Użył bym tu
> porównania do skuteczności szczepionek........

Ten mały procent jest całkiem liczny bo populacja jest duża.

> Ale może nie idźmy tą
> drogą :)

Ale skoro nie ma innego wyjścia żeby nie stracić zezwoleń?
K.

Mateusz Lubecki

Jul 15, 2021, 4:45:47 AM (10 days ago) Jul 15
On 15.07.2021 10:39, Kaziuk wrote:
> Ale skoro nie ma innego wyjścia żeby nie stracić zezwoleń?
> K.

Mi bardziej chodziło o używanie aluzji do kowidu i szczepionek. Sam
wiesz jak jest. Zwłaszcza to drugie to 'nieco' drażliwy temat ;)

voice

Jul 16, 2021, 3:53:29 AM (9 days ago) Jul 16
W dniu 15.07.2021 o 10:26, Kaziuk pisze:
Ta propozycja to jak rozumiem joke (dzok)? :-)

wysokości
v.

Kaziuk

Jul 16, 2021, 4:04:49 AM (9 days ago) Jul 16
Am 16.07.21 um 09:53 schrieb voice:

> Ta propozycja to jak rozumiem joke (dzok)? :-)
>
> wysokości
> v.

To nie żadna propozycja, a odpowiedź na konkretne pytanie.
K.

Błażej Macieszonek

Jul 16, 2021, 5:42:09 AM (9 days ago) Jul 16
Zatem zapraszam Cię do wstąpienia do BSP i wdrożenia tego rozwiązania w życie. Osobiście wystąpię z postulatem o zwolnienie Ciebie z płacenia składki członkowskiej.

Kaziuk

Jul 16, 2021, 12:24:32 PM (9 days ago) Jul 16
Am 16.07.21 um 11:42 schrieb Błażej Macieszonek:

> Zatem zapraszam Cię do wstąpienia do BSP i wdrożenia tego rozwiązania w życie. Osobiście wystąpię z postulatem o zwolnienie Ciebie z płacenia składki członkowskiej.

Nie bardzo rozumiem skąd ta złośliwość.
Tak jak piszę jest w wielu miejscach. Wymagana i kontrolowana jest
przynajmniej opłata, a często udział we wprowadzeniu w osobliwości
danego terenu kwitowana odpowiednią karteczką lub naklejką na kask. I od
tego zależy utrzymanie tych miejsc.
Oczywiście ograniczenie uprawnień tylko do członków klubu to skrajność.
Nikt tego nie chce. Ale czasem nie ma wyjścia.
Apele i lamentowanie nic nie pomogą.
K.

Błażej Macieszonek

Jul 16, 2021, 2:11:58 PM (9 days ago) Jul 16
To nie złośliwość. Twoja propozycja z wielu powodów jest niemożliwa do zrealizowania. Może tego typu rozwiązania dałyby radę wiele lat temu.

Statler

Jul 16, 2021, 3:25:30 PM (9 days ago) Jul 16
piątek, 16 lipca 2021 o 20:11:58 UTC+2 blazej.ma...@gmail.com napisał(a):

> To nie złośliwość. Twoja propozycja z wielu powodów jest niemożliwa do zrealizowania.

Też tak myślę;(

> Może tego typu rozwiązania dałyby radę wiele lat temu.

A kto jest właścicielem Góry Żar?
Na pewno nie Górska Szkoła Szybowcowa!

voice

Jul 19, 2021, 3:31:45 AM (6 days ago) Jul 19
W dniu 16.07.2021 o 21:25, Statler pisze:
Pewnie nie, ale w kwestii wykonywania w jej (góry) okolicy operacji
lotniczych ma znacząco większa silę oddziaływania na rzeczywistość niż
np. lądujący na pasie PPP (Pan Pilot Paralotniarz).

wysokości
v.

Błażej Macieszonek

Jul 19, 2021, 4:05:46 AM (6 days ago) Jul 19
Właścicielem gruntu na którym znajduje się startowisko N jest PGE. Spółka wspólnoty leśno-pastwiskowej natomiast jest właścicielem terenu gdzie jest startowisko S i W.
Natomiast lotnisko, którego zarządcą i gospodarzem jest GSS Żar jak mi się wydaje jest Aeroklub Polski.

Statler

Jul 19, 2021, 5:29:34 AM (6 days ago) Jul 19
poniedziałek, 19 lipca 2021 o 10:05:46 UTC+2 blazej.ma...@gmail.com napisał(a):
> Natomiast lotnisko, którego zarządcą i gospodarzem jest GSS Żar jak mi się wydaje jest Aeroklub Polski.

To niech se AP płot postawi na granicy. Tak w końcu zrobiono na np. Muchowcu, gdzie ludzie se spacerowali nawet po pasie betonowym mimo tablic ostrzegawczych.
Jak Pan Pilot Paralotni wyląduje na terenie ogrodzonym to będzie musiał zapierdalać 3 km z buta na około pod górkę:)
A wtedy już mu się odechce takich wyczynów. Łot co;)

Kaziuk

Jul 19, 2021, 6:12:44 AM (6 days ago) Jul 19
Am 19.07.21 um 11:29 schrieb Statler:
Nie. Tak nie będzie.
Jak jeden dostanie nauczkę i "...już mu się odechce takich wyczynów"...,
znajdzie się szybko inny, który zrobi to samo. Populacja jest
dostatecznie duża.
To tak jak z parkowaniem.
Uprosisz jednego, żeby ci nie parkował przed wjazdem do garażu, nie
minie tydzień, a znajdzie się drugi, który zrobi to samo.
Zeby było skuteczne, trzeba uczynić to niemożliwym.
K.

Statler

Jul 19, 2021, 10:02:03 AM (6 days ago) Jul 19
poniedziałek, 19 lipca 2021 o 12:12:44 UTC+2 Kaziuk napisał(a):

> Nie. Tak nie będzie.
> Jak jeden dostanie nauczkę i "...już mu się odechce takich wyczynów"...,
> znajdzie się szybko inny, który zrobi to samo. Populacja jest
> dostatecznie duża.

Płot powinien być odpowiednio wysoki i tablice informacyjne odpowiednio oczojebne!

Te tablice powinny być na podejściu do Kolejki i na starcie;) I ma tam być napisane, że lądowanie na terenie lotniska to pińcet pln mandatu ;)

Jak byś se łaził po drodze, gdzie jeżdżą samochody, a namierzyła by Cię policja to przynajmniej 100 pln nie twoje.

junior...@gmail.com

Jul 19, 2021, 12:35:44 PM (6 days ago) Jul 19
poniedziałek, 19 lipca 2021 o 11:29:34 UTC+2 Statler napisał(a):
> Jak Pan Pilot Paralotni wyląduje na terenie ogrodzonym to będzie musiał zapierdalać 3 km z buta na około pod górkę:)
> A wtedy już mu się odechce takich wyczynów. Łot co;)

Teraz wszystkie miastowe ultralajty pokupowały. Sama siatka nie wystarczy - jaką palisadę zbić by trzeba ;].

Statler

Jul 19, 2021, 2:40:49 PM (6 days ago) Jul 19
poniedziałek, 19 lipca 2021 o 18:35:44 UTC+2 junior...@gmail.com napisał(a):

> Teraz wszystkie miastowe ultralajty pokupowały. Sama siatka nie wystarczy - jaką palisadę zbić by trzeba ;].

Kup se książkę autora Cizia Zyke pt. Gorączka. Tam palisada nie pomogła! A słoń ważył jakieś 5-6ton.

bodzio123

Jul 20, 2021, 4:50:47 PM (5 days ago) Jul 20
Panowie tu nie chodzi o opłaty tu chodzi o szybowce ,o lotnisko. Póki tam będzie nigdy nie dojdzie do porozumienia.
Na Straniku każdy płaci i jest ok.I nawet transport jest.Ale nie ma czego ?????????????............

voice

Jul 20, 2021, 5:35:09 PM (5 days ago) Jul 20
W dniu 20.07.2021 o 22:50, bodzio123 pisze:
> Panowie tu nie chodzi o opłaty tu chodzi o szybowce ,o lotnisko. Póki tam będzie nigdy nie dojdzie do porozumienia.

Bzdet.

Na Przylepie brałem udział w lotach holowanych PG które wyglądały
(przyczyną był kierunek wiatru) tak:

- rozciągano line do PG
- nad nią (krzyżując) rozciągano linę do szybowców
-startował szybol
-startował PG
-rozciągano linę dla Szybowców
- nad nią (krzyżując) rozciągano line dla PG
- startował PG
- startował szybol
i procedura się powtarzała...

I lataliśmy tak sobie cały dzień wspólnie z szybowcami a potem jeszcze i
"metalowi" dołączyli. Każdy miał własny kawałek przestrzeni, trawy i
zasady jak z nich korzystać. I przestrzegał tych zasad, dasz wiarę? Szok
po prostu... :)

Dało się, dało, dlaczego? Może przyczyną było to ze byli tam potrafiący
się nawzajem szanować piloci, nie było "Panów Pilotów Zdobywców
Przestworzy" a obecność lotniska nie przeszkadzała, wręcz przeciwnie...

Tak bez urazy, pozwól bodziorazdwatrzy że sparafrazuję twój wpis powyżej
i napiszę "Panowie tu nie chodzi o opłaty tu chodzi o Paralotnie ,o
startowisko. Póki tam będzie nigdy nie dojdzie do porozumienia". Może
tak napisać każdy szybownik. I co, napierdalanka zamiast porozumienia i
przestrzegania zasad?

wysokości
v.

Jaroslaw Salek

Jul 21, 2021, 1:59:10 AM (4 days ago) Jul 21
wtorek, 20 lipca 2021 o 23:35:09 UTC+2 voice napisał(a):
> [...]
> się nawzajem szanować piloci, nie było "Panów Pilotów Zdobywców
> Przestworzy" a obecność lotniska nie przeszkadzała, wręcz przeciwnie...

Ale kiedy to było? Czy nie przypadkiem jakieś kilkanaście lat temu? Od tamtego czasu sporo się zmieniło w PG.
Dawniej paralotnie miały doskonałość średnio-upierzonej kury i podwijały się jeszcze w plecaku, to i chętnych było mało. Jak pojawiły się bardziej idioto-odporne konstrukcje, to interesuje się tym dużo więcej osób (dodać trzeba masowe szkolenia pt. "Przeżyj przygodę życia" :)) Statystycznie musi pojawić się w końcu ktoś, kto zrobi coś źle. Walka z tym zjawiskiem tylko na terenie jednego lotniska jest trochę krótkowzroczna. Ale oczywiście popieram publikowanie tego rodzaju zdarzeń, bo może dotrze do tych mniej rozgarniętych również - w końcu internet dociera ;)
Podobne zmiany nastąpiły na stokach narciarskich po pojawieniu się carvingów, tylko tam nie ma tylu zagrożeń.