Buran Reflex

g...@o2.pl

Zapytałem kiedyś kogoś czy słyszał o skrzydle Buran Reflex "Tak to taki niszowy produkt , ponoć jakoś to lata ,ale jak to tylko wiedzą ci spod Krakowa , kiedyś cenowo bardzo konkrecyjny ,ale nie teraz jak za podobna cenę można kupić bardziej znane skrzydło "
Jeden z uczestników PARARUDNIKÓW powiedział " to nie lata jedynie ogromnie buja "
Po dwóch latach latania (ale z niewielkim nalotem ) byłem zmuszony do szukania drugiego skrzydła . Szukałem dzwoniłem i byŁem skłonny kupić prawie nowego Apco lift ale sprzedający mnie wyleczył :)
Podkusiło mnie i zakupiłem Burana Reflex 4 rozmiar 28 używany w stanie jak nowy .Moja masa startowa to 160 kg czyli około 5,7m² .Na pierwszy lot wybrałem nieco niesprzyjające warunki ,a mimo wszystko skrzydło dawało się ujarzmić
https://youtu.be/JHQOCs6LPSo i niestety po 30 paru minutach odpuściłem sobie :)
Podczas drugiego lotu mogłem ocenić czy skrzydło ma potencjał na przeloty tu przy zaciągniętych trymach (jeden 3 cm odpuszczony aby lecieć prosto i bez speed https://ayvri.com/scene/z15yee0zkx/cka02n4sq00013k6aaiqljm6i?fbclid=IwAR1mkpQOFfRy_9x0rM_ifTKdQHH2G9ggCpWnxM2MVLTl47GIDTGge0uFtyc

Pierwsze wrażenia , skrzydło zasuwa jak szalone , Sterówki nieco twarde ,ALE , to skrzydło ma tylko sterówki główne i nie posiada sterowania 2 lub 3D tak więc słowo Reflex w nazwie chyba nie dotyczy profilu :) .Jak na razie dwa sterty ,skrzydło pięknie wstaje więcej opinii po następnych lotach .

midia...@gmail.com

W dniu sobota, 16 maja 2020 18:18:43 UTC+2 użytkownik g...@o2.pl napisał:
Sterówki nieco twarde ,ALE , to skrzydło ma tylko sterówki główne i nie posiada sterowania 2 lub 3D tak więc słowo Reflex w nazwie chyba nie dotyczy profilu :)

Postaw skrzydło przy silnym wietrze zrób, kilka szybkich kroków pod skrzydło jeśli spokojnie opadnie Ci na głowę a nie zfrontsztali to jest to profil reflex. Mało tego często w skrzydłach, które mają 2d czy 3d, udział profilu samostatecznego jest o wiele mniejszy. Dawne Actiony, Reactiony, czy Revolutiony Paramanii były dużo bardziej samostateczne niż teraźniejsze Snejki czy Hadrony. Jak nie zamierzasz zawijać wkoło belki słomy w jak najszybszym czasie to się ciesz, że nikt Ci życia nie skomplikował;)

midia...@gmail.com

W dniu sobota, 16 maja 2020 18:18:43 UTC+2 użytkownik g...@o2.pl napisał:
W końcówce filmu, który zamieściłeś widać jak skrzydło opada na ziemię jeśli to nie jest samostatek to ja jestem św. Józef;) Lataj nie wnikaj. Fakt, że 2d mogło by pomóc w korygowaniu kierunku na przelocie czy po prostu przy zakrętach na pełnej prędkości bo z tego co piszesz jest twarde na sterówkach. Dobrze by też było aby stricte trajkowe skrzydło miało poprostu większy zakres trymerów zamiast speeda.

g...@o2.pl

W dniu sobota, 16 maja 2020 21:05:13 UTC+2 użytkownik midi...@gmail.com napisał:
> [...]
> W końcówce filmu, który zamieściłeś widać jak skrzydło opada na ziemię jeśli to nie jest samostatek to ja jestem św. Józef;) Lataj nie wnikaj. Fakt, że 2d mogło by pomóc w korygowaniu kierunku na przelocie czy po prostu przy zakrętach na pełnej prędkości bo z tego co piszesz jest twarde na sterówkach. Dobrze by też było aby stricte trajkowe skrzydło miało poprostu większy zakres trymerów zamiast speeda.

Prawdopodobnie aby skrzydło miło większy zakres trmerów musiało by posiadać sterowanie sabilami , czy to przez małe sterówki czy poprzez inne systemy w/w , tu takiego niczego nie ma a zakres trymerów to jakieś 11 cm
Nie ukrywam że mnie to cieszy że nie muszę używać jakiś małych sterówek , kulek czy tym podobnych .
Odnośnie ,to w jaki sposób upadło skrzydło zaciągnąłem lewą sterówkę i był silny wiatr , ale nie mówię że nie masz racji

eljot71

Mam od 4lat Burana Reflex2. Przesiadka z klasyka wówczas trochę mnie zaskakiwała szybkością i twardszymi, sterówkami, co do bujania, to raczej na pełnej beli, jeśli nie umiemy łagodnie operować manetką. Zamierzam latać tym jeszcze 10lat.Do starości...

g...@o2.pl

W dniu sobota, 16 maja 2020 21:53:39 UTC+2 użytkownik eljot71 napisał:
> Mam od 4lat Burana Reflex2. Przesiadka z klasyka wówczas trochę mnie zaskakiwała szybkością i twardszymi, sterówkami, co do bujania, to raczej na pełnej beli, jeśli nie umiemy łagodnie operować manetką. Zamierzam latać tym jeszcze 10lat.Do starości...

Dla mnie wystarczy taka prędkość jaką uzyskałem na powyższej wizualizacji .Na trajce a szczególnie mojej stosowanie speed jest niewygodne .

slawe...@gmail.com

Buranami latam od 8 lat, od roku 4. Skrzydło bardzo stabilne i szybkie. Banalnie łatwy start. Stosunek jakości do ceny baaardzo konkurencyjny. W 4 redukcja olinowania do niezbędnego co uważam za duży plus bo nie lubię nadmiaru niepotrzebnych sznurków . Można by się czepiać niedużego zakresu trenerów choć dla mnie nie jest to większy problem. Do kręcenia slalomu niekoniecznie, na przeloty jak najbardziej.

g...@o2.pl

W dniu niedziela, 17 maja 2020 10:45:55 UTC+2 użytkownik slawe...@gmail.com napisał:
> Buranami latam od 8 lat, od roku 4. Skrzydło bardzo stabilne i szybkie. Banalnie łatwy start. Stosunek jakości do ceny baaardzo konkurencyjny. W 4 redukcja olinowania do niezbędnego co uważam za duży plus bo nie lubię nadmiaru niepotrzebnych sznurków . Można by się czepiać niedużego zakresu trenerów choć dla mnie nie jest to większy problem. Do kręcenia slalomu niekoniecznie, na przeloty jak najbardziej.

Trymery to służą bardziej do korekcji lotu a nie do przyspieszenia , chyba po odpuszczeniu , prędkość nie zwiększy się więcej niż o 10 %

midia...@gmail.com

W dniu sobota, 16 maja 2020 21:34:28 UTC+2 użytkownik g...@o2.pl napisał:
> Odnośnie ,to w jaki sposób upadło skrzydło zaciągnąłem lewą sterówkę i był silny wiatr , ale nie mówię że nie masz racji

Zwróciłem tylko na to uwagę że skrzydło zachowuje się wyraźnie jak profil Reflex, po zluzowaniu linek nadal zachowuje kształt i chce lecieć, klasyczne by się podwinęło

midia...@gmail.com

W dniu niedziela, 17 maja 2020 13:22:22 UTC+2 użytkownik g...@o2.pl napisał:
> [...]
> Trymery to służą bardziej do korekcji lotu a nie do przyspieszenia , chyba po odpuszczeniu , prędkość nie zwiększy się więcej niż o 10 %
Pewnie zależy od skrzydła speed czy trymery mają to samo zadanie- zmienić kąt natarcia. 10% przyrostu prędkości na trymerach to może było w skrzydłach klasycznych z dokładanymi taśmami moto i faktycznie te trymery służyły w zasadzie tylko do korekcji kierunku. Moje skrzydło przyspiesza na odpuszczonych trymerach o ok. 50%. i jest to w zasadzie standard w teraźniejszych konstrukcjach PPG tyle że zwykle jest to podzielone pomiędzy trymery i speed. U mnie realizuje się to tylko trymerami bo mam skrzydło stricte trajkowe i w tym przypadku uważam to za słuszne i wygodne rozwiązanie.

Paweł Radziszewski

W dniu 17.05.2020 o 15:26, midia...@gmail.com pisze:
> Pewnie zależy od skrzydła speed czy trymery mają to samo zadanie- zmienić kąt natarcia.

Nie. Można modyfikować kąt natarcia lub kształt profilu.

Klasycznym (choć samostatecznym ;-)) przykładem jest stajnia Dudka:

W Hadronie trymery i speed służą do tego samego - zmiany kąta natarcia.

W innych skrzydłach napędowych trymery służą do zmiany profilu,
speed - kąta natarcia.

--
PMR

midia...@gmail.com

W dniu niedziela, 17 maja 2020 15:35:42 UTC+2 użytkownik Paweł Radziszewski napisał:

> [...]
>
> W Hadronie trymery i speed służą do tego samego - zmiany kąta natarcia.
>
> W innych skrzydłach napędowych trymery służą do zmiany profilu,

No tak, nie chciałem już się zagłębiać zbyt szczegółowo w poszczególne rozwiązania, miałem raczej na myśli to, że trymerami projektant może zrealizować to samo co speedem.

midia...@gmail.com

> [...]

> W innych skrzydłach napędowych trymery służą do zmiany profilu,

To do końca nie jest tak bo jak wyprujesz żebro np. z Uniwersala to zobaczysz ze ma ono inny kształt niż w skrzydłach klasycznych i to raczej zaciągnięcie trymera "uklasycznia" skrzydło samostateczne a nie na odwrót. Profil skrzydła jest wycięty na ploterze i tego linkami za uj zmienić się nie da;)

Paweł Radziszewski

W dniu 17.05.2020 o 16:13, midia...@gmail.com pisze:
> To do końca nie jest tak bo jak wyprujesz żebro np. z Uniwersala to zobaczysz ze ma ono inny kształt niż w skrzydłach klasycznych i to raczej zaciągnięcie trymera "uklasycznia" skrzydło samostateczne a nie na odwrót. Profil skrzydła jest wycięty na ploterze i tego linkami za uj zmienić się nie da;)

Oczywiście - profil "wycięty" jest inny, ale tu chodzi o profil "efektywny":

https://www.youtube.com/watch?v=IkEf42l6vo4&feature=youtu.be&t=3158

--
PMR

midia...@gmail.com

W dniu niedziela, 17 maja 2020 16:24:21 UTC+2 użytkownik Paweł Radziszewski napisał:

> Oczywiście - profil "wycięty" jest inny, ale tu chodzi o profil "efektywny":
>
> https://www.youtube.com/watch?v=IkEf42l6vo4&feature=youtu.be&t=3158
>
> --
> PMR

...aaaaaa:)) oczywiśie

eljot71

W dniu niedziela, 17 maja 2020 13:22:22 UTC+2 użytkownik g...@o2.pl napisał:
> W dniu niedziela, 17 maja 2020 10:45:55 UTC+2 użytkownik slawe...@gmail.com napisał:
Tymery to służą bardziej do korekcji lotu a nie do przyspieszenia , chyba po odpuszczeniu , prędkość nie zwiększy się więcej niż o 10 %

Potwierdzam, tez mam ok 10% więcej na odpuszczonych, ale mam wrażenie że jak odpuszczę całkiem, bardziej skrzydło jest odporniejsze na klapienie w trudnych warunkach. Pełny speed daje widoczne przyspieszenie, za to ze sterówkami lepiej wtedy uważnie bo moze zrobić niespodziankę. Może "Budyń" lub "Arecki" więcej na ten temat powiedzą.

midia...@gmail.com

No to cieńkawo, jeśli przyrost prędkości po odpuszczeniu trymerów to tylko 4km/h a resztę realizuje się przez speed to dla mnie spora wada w skrzydle samostatecznym do PPGG, zresztą do PPG też. Nie wyobrażam sobie gniecenia belki np. przez godzinę, chociaż kaloryfer na brzuchu zawsze w cenie;)

midia...@gmail.com

Tym bardziej dziwi mnie tak mały przyrost prędkości po odpuszczeniu trymerów skoro ich skok jak piszecie to 11cm, czyli wcale nie tak mało.

g...@o2.pl

> No to cieńkawo, jeśli przyrost prędkości po odpuszczeniu trymerów to tylko 4km/h a resztę realizuje się przez speed to dla mnie spora wada w skrzydle samostatecznym do PPGG, zresztą do PPG też. Nie wyobrażam sobie gniecenia belki np. przez godzinę, chociaż kaloryfer na brzuchu zawsze w cenie;)

No chyba przesadziłem z trymerami to jakieś 8-9 cm .Jeśli to nie sprzyjające warunki , sprawiły że średnia prędkość wyszła około 52 km/h to nic mi więcej nie potrzeba

Arecki

Trymery na trzy-czwarte i belka i mam +15na h.latalem Reflexem2 pół roku, faktycznie bujał ale szło opanować,zmieniłem na x3m2,dla mnie bajka,idzie jak po szynach i szybszy.trymery odpuszczam przewaznie tylko z5cm i dalej tylko zabawa speedem bo elegancko wtedy chodzi za ręką.pozdrawiam.

Krzysiek

Na Nucloenie XX odpuszczenie trymerów = + 10 km/h

g...@o2.pl

[...]

Zauważyłem wśród swoich bardzo doświadczonych kolegów że nie odpuszczają trymerów całkowicie , podejrzewam że ze względu na bezpieczeństwo .Przyspieszenie lotu polega na używaniu speed ,trymery są odpuszczone nieznacznie

g...@o2.pl

Wczorajszy lot w towarzystwie https://youtu.be/KuTb03OHN4Y

g...@o2.pl

g...@o2.pl