Pytanie o aerodynamikę przy skręcie

Bartek

Aug 16, 2006, 3:55:18 AM8/16/06
Witam.

Szukałem, googlałem i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.
Otóż latając swoim K.B.1923 zrobionym wg planów z RC Przeglądu Modelarskiego
(model bez lotek), zauważyłem, że model przy skręcie np. w prawo przechyla
się również w prawo patrząc na niego od tyłu. Choć wydawałomi się, że przy
wychyleniu steru kierunku w prawo model będzie przechylał się w lewo, gdyż
działa na niego moment siły pochodzący od steru kierunku wychylonego w
prawo, który "chce" przechylić model w lewo.
Czy dobrze rozumuję, że ów przechył w prawo przy skręcie w prawo wynika z
tego, że lewe skrzydło porusza się szybciej względem skrzydła prawego (po
łuku), dzięki czemu powstaje na nim większa siła nośna, która powoduje
przechył modelu w prawo?
Czy też może przechył w prawo wynika z działania innej siły?

--
pzdr
Bartek

Vex

Aug 16, 2006, 4:07:50 AM8/16/06
> [...]
> przechył modelu w prawo?
> Czy też może przechył w prawo wynika z działania innej siły?

Jest właśnie tak jak piszesz. Model się przechyla w prawo, gdyż lewe
skrzydło porusza się szybciej. Nie przechyla się za to w lewo, gdyż skrzydła
swoją powierzchnią stawiają na tyle duży opór, aby przeciwdziałać sile
skręcającej w lewo.

Teraz pytanie odemnie. Czy analogicznie, w przypadku obcięcia jednej połówki
steru wysokości, model również nie będzie się przechylał wychylając tylko
jedną połówkę steru wysokości?

Pozdrawiam serdecznie,
Tomek

Bartek

Aug 16, 2006, 4:30:12 AM8/16/06

Użytkownik "Vex" <v...@wytnijto.hot.pl> napisał w wiadomości

> Jest wła¶nie tak jak piszesz. Model się przechyla w prawo, gdyż lewe

> skrzydło porusza się szybciej. Nie przechyla się za to w lewo, gdyż

> skrzydła swoj± powierzchni± stawiaj± na tyle duży opór, aby przeciwdziałać
> sile skręcaj±cej w lewo.

Dzięki za odpowiedź.

> Teraz pytanie odemnie. Czy analogicznie, w przypadku obcięcia jednej

> połówki steru wysoko¶ci, model również nie będzie się przechylał
> wychylaj±c tylko jedn± połówkę steru wysoko¶ci?

W tym przypadku wydaje mi się, że połówka steru wysokości będzie działała
podobnie jak lotka, z tą różnicą, że dźwignia z jaką będzie ona działać na
model będzie za mała, żeby wywołać przechył modelu. Szczególnie dotyczyłoby
to modeli ze wzniosem skrzydeł. Być może niewielki przechył dałoby się
obserwować w modelach akrobacyjnych bez wzniosu. Aczkolwiek są to tylko moje
teoretyczne dociekania - nie sprawdziłem tego w praktyce.

--
pzdr
Bartek

Radek Pilski

Aug 17, 2006, 3:37:12 AM8/17/06

> [...]
> swoją powierzchnią stawiają na tyle duży opór, aby przeciwdziałać sile

Nieprawda. Nie wiem o jakim modelu piszecie, ale niezależnie od tego czy jest
to model z lotkami czy bez, przechył przy skręcie wywołany jest albo
a) przez wychylenie lotek i wynikającą stąd różnicę profili i kątów natarcia
na obu połówkach skrzydła
b) przez różnicę kątów natarcia na obu połówkach wynikającą ze wzniosu
skrzydła (a pojawiającą się przy locie "bokiem" spowodowanym wychyleniem steru
kierunku)

O jakiejś różnicy prędkości między połówkami skrzydła możemy mówić jak model
jest już w krążeniu.

Pozdrawiam,
Radek

Vex

Aug 17, 2006, 4:00:26 AM8/17/06
> [...]
> steru
> kierunku)
>
> O jakiejś różnicy prędkości między połówkami skrzydła możemy mówić jak

Mowa zapewne o modelu bez lotek. W sumie to po przemyśleniu kilku zachowań
modelu faktycznie przyznaję się, że nie mam racji. Biorąc pod uwagę taki
przykład, że skręcam ster kierunku do oporu, a żeby lecieć prosto muszę
lotkami kontrować cały czas, a nie tylko w momencie, kiedy jedna połówka
leciała szybciej od drugiej. Z drugiej strony trudno mi sobie obrazowo
wyobrazić, jak to jest że przy skrzydle lecącym pod kątem, jedna połówka
jest na większych kątach. Przecież powietrze opływa obydwie połówki z tej
samej strony ( trochę z boku ). Przy modelu ze wzniosem, bardziej rozumiem
to tak, że jak skrzydło zaczyna lecieć trochę bokiem, to powietrze
"podwiewa" połówkę, która jest trochę uniesiona do góry?

Pozdrawiam serdecznie,
Tomek

Bartek

Aug 17, 2006, 4:16:47 AM8/17/06

> [...]
> to tak, że jak skrzydło zaczyna lecieć trochę bokiem, to powietrze
> "podwiewa" połówkę, która jest trochę uniesiona do góry?

No właśnie jest mowa o modelu bez lotek ze wzniosem skrzydeł.

Myślę, że masz rację, mówiąc, że powietrze podwiewa zewnętrzne skrzydło przy
skręcie w modelu ze wzniosem. Dzieje się tak, ponieważ na model działa siła
jego bezwładności, która każe mu lecieć po stałym kursie. W momencie, gdy
jest wychylony ster kierunku, model nie leci dokładnie po kursie wyznaczanym
przez jego oś, tylko jest nieznacznie "zwiewany" z łuku. I chyba stąd
pojawia się to "podwiewanie" skrzydła.

Ale jak zauważył Radek, różnica w sile nośnej skrzydeł powstaje już gdy
model leci po łuku, która dodatkowo "wzmacnia" przechył modelu.

--
pzdr
Bartek

rom3k

Aug 18, 2006, 2:01:40 PM8/18/06
Ale przeciez jak model leci po okregu to miedzy jedna a druga polowka
skrzydla jest roznica predkosci...
im okrag ma mniejszy promien, tym wieksza ta roznica.