Jak wydobywa się MIEDŹ, SREBRO I ZŁOTO.

ll

to Chemia popularnonaukowa, Minerały
https://youtu.be/1vNM9vrX8Wg

Jest pare bledow, ale i tak szkoda, ze film taki krotki.

Krzysztof Kleszcz

to Chemia popularnonaukowa., Minerały
Nie zdawałem sobie sprawy, że w rudach jest tak mało miedzi (poniżej 1%).
Parę błędów było (aniony miedzi :) ) ale rzeczywiście film bardzo ciekawy.

Armand Budzianowski

to Minerały, Chemia popularnonaukowa., MINERALY
Witajcie,

Dzięki za link do ciekawego filmu!

Zastanawia mnie, dlaczego to nazwali "anionami"? Oto co było
powiedziane przez narratora:

„Miedź trafia do pieca, w którym utleniane są arsen oraz ołów. Następnie
metal odlewany jest do form anodowych. Zawartość miedzi w anodzie wynosi
99,2%, ale to jeszcze nie koniec. Przed nami proces elektrolizy. W
wyniku którego w wannach elektrolitycznych, aniony miedzi z anod,
przenoszą się na podkłady katodowe."

Może dlatego, że pomylili elektrolizę z ogniwem, gdzie w elektrolizie
katoda ma ładunek -, a w ogniwie katoda ma + ?

Co gromadzi się w przypadku tego procesu na anodzie? Srebro i złoto
pozostaje w szlamie, czyli dobrali odpowiednie parametry napięcia i
prądu dla elektrolizy.

Co do miedzi... to może 1% jest tylko w tej kopalni, bo po wzbogaceniu
otrzymują 14% - a później w hucie mieszają z rożnych źródeł aby
uśredniają i uzyskują 24% - czyli koncentrat z innych źródłem musi mieć
większą zawartość miedzi.

Armand

Krzysztof Kleszcz

to Chemia popularnonaukowa., Minerały, MINERALY
sob., 11 kwi 2020 o 12:37 Armand Budzianowski <arm...@amu.edu.pl>
napisał(a):

> Zastanawia mnie, dlaczego to nazwali "anionami"?
>
> Może dlatego, że pomylili elektrolizę z ogniwem, gdzie w elektrolizie
> katoda ma ładunek -, a w ogniwie katoda ma + ?

Myślę, że to raczej przyziemna pomyłka, może zabrakło konsultacji
merytorycznej tego fragmentu - w końcu na hasło "aniony miedzi" każdy
chemik zwróci uwagę, niezależnie od kontekstu.

> Co gromadzi się w przypadku tego procesu na anodzie?

Nic się nie gromadzi - proces anodowy polega tu na roztwarzaniu materiału
anody (w tym przypadku miedzi - przechodzi do roztworu jako Cu2+, które
redukują się następnie na katodzie dając czystą miedź; stąd czasem nazwa
"miedź elektrolityczna")
pozdrawiam,
kk