Wydobycie Uranu - Sudety Wschodnie

Wojtek Zbrze%u017Aniak

to mine...@man.lodz.pl
Dzień dobry, po dogłębnej lekturze sprawozdań z eksploracji terenów pokopalnianych w terenie pogranicza Polsko-Czeskiego (Kletno daw.Kopaliny, Zalesi - Javornik) jestem ciekaw czy wyprawa do wnętrza ziemi nie jest eksploracją miejsca, które ostatnio zwróciło moją uwagę. Szukam danych po zweryfikowaniu materiałów katastralnych Armii Czechosłowackiej na temat kopalni uranu w miejscowości Różaniec ( cz.Růženec, niem.Rosenkranz). Żaden ze mnie geolog czy grotołaz ale mocno interesuję się zapomnianą/wymazaną historią wschodniej części Ziemi Kłodzkiej. Po dogłębnej analizie kopalni ołowiu i srebra w Lutyni - Ułężu i średniowiecznych kopalniach w zboczu góry Szwedzkie Szańce i Twierdza nieopodal przełęczy Lądeckiej dotarłem w rejony Safarowej Skały (zbocza g. Borówkowej) w okolicach nieistniejącej już wsi Różaniec. Z opowieści jednego z ostatnich mieszkańców oraz przestudiowaniu literatury dotarłem do skromnych zapisków dot. tej kopalni. Zwiedziłem już znaczną część kopalni Kletno. Niestety nie zdążyłem wybrać się do Zalesi przed zalaniem i zabezpieczeniem wejścia. W moich poszukiwaniach pomaga mi kolega z Czech który handluje różnymi antykami i często dostarcza mi do oceny ciekawe materiały. Tak trafiłem na wieść o średniowiecznych kopalniach w tym terenie i kilka śladów po komunistycznych kopalniach z tego terenu. Aktualnie w Lutyni działa jakaś dziwna ekipa ludzi - których niby pilnuje właściciel terenu - Nadleśnictwo. Jednak wyciągnięcie jakichkolwiek danych jest prawie niemożliwe. Plany kopalni mogłem zobaczyć ale mogłem zapomnieć o kopiowaniu.... Proszę o jakąkolwiek informację potwierdzającą moje przypuszczenia. Chętnie wymienię się informacjami i materiałami. Pozdrawiam Wojciech Zbrzeźniak

ll

to Minerały, Wojciech Zbrzeźniak
> jestem ciekaw czy wyprawa do wnętrza ziemi nie jest eksploracją miejsca,
> które ostatnio zwróciło moją uwagę.

Nie. To Zalesi.

Wg map radonowych, ktore maja Czesi najbardziej podwyzszone stezenie
radonu zaczyna sie na poludnie od Zlotego Stoku i biegnie do Zalesi i jeszcze
dalej.

> Nadleśnictwo. Jednak wyciągnięcie jakichkolwiek danych jest prawie
> niemożliwe. Plany kopalni mogłem zobaczyć ale mogłem zapomnieć o
> kopiowaniu....

Jezeli danymi zarzada panstwowy urzad (nadlesnictwo) to bedziesz mogl
uzyskac od nich te informacje w ramach dostepu do informacji publicznych;
nie beda mieli prawa odmowic udostepnienia i umozliwienia skopiowania,
chyba ze te dane sa objete klauzula tajnosci.