Farsz do pierogow

cef

Dlaczego farsz do pierogów z kapustą i grzybami
nie przewiduje elementu wiążącego czyli np jajka lub czegoś innego?
Próbowałem do zesmażenia cebulki użyć masła, żeby może
jak farsz poleżakuje w lodówce, to będzie bardziej zbity,
ale tego tłuszczu jest zbyt mało, żeby decydował o konsystencji.
Przejrzałem internet pod tym kątem i raczej opcje idą
w kierunku nawet krojenia kapusty i grzybów
(a nie przekręcania przez maszynkę) co daje konsystencję
taką nietechnologiczną, niewygodną do porcjowania czy nakładania.
Albo trudno uformować porcję do zamknięcia w krążku ciasta,
albo się rozsypuje albo drobnica lepi się do palców i utrudnia klejenie
ciasta.
Jak sobie z tym radzicie? Czy może tak jak u mnie: robi się te pierogi z
powodu
ich nietechnologiczności raz do roku.

Zenek Kapelinder

Dodaj metylocelulozy.

Stefan

W dniu 2020-12-19 o 14:09, cef pisze:
Kapusta i grzybki ZAWSZE u mnie sa drobniutko siekane, nigdy przez maszynke
pozdr
Stefan
PS. tak samo polędwica (końska!) na tatara i polędwica wołowa do
kołdunów - ZAWSZE skrobana Nigdy siekana lub co nie daj Boże mielona...

FEniks

W dniu 19.12.2020 o 14:09, cef pisze:
Wbrew pozorom drobniutko pokrojoną kapustę wygodniej jest pakować w
pierogi niż kapustę niepokrojoną, z ciągnącymi się fragmentami. Moim
zdaniem - o ile nie zostanę tu zjedzona przez kulinarnych purystów -
można do tak poszatkowanej drobno kapusty dodać trochę bułki tartej,
która powinna spoić nieco ten farsz. Ja tak czasem robię.

Ewa

Trefniś

W dniu .12.2020 o 08:49 Stefan <stos...@wp.pl> pisze:

> [...]
> PS. tak samo polędwica (końska!) na tatara i polędwica wołowa do
> kołdunów - ZAWSZE skrobana Nigdy siekana lub co nie daj Boże mielona...

Trochę trudno mi zrozumieć, dlaczego niby konsystencja nadzienia miałaby
utrudniać lepienie.
Radziłbym przyjrzeć się na filmikach youtube, jak kucharze realnie lepią
pierogi. Przy czym szukać należy pierogów różnego typu.

--
Trefniś

Jarosław Sokołowski

Pani Ewa napisała:

> Wbrew pozorom drobniutko pokrojoną kapustę wygodniej jest pakować
> w pierogi niż kapustę niepokrojoną

Skoro można robić gołąbki z brukselki, to pierogi z niepokrojonej
kapusty pewnie też.

--
Jarek

cef

W dniu 2020-12-20 o 14:32, Trefniś pisze:
A próbowałeś kiedyś zalepić sypki ryż surowy w pierogach?
Kroję czy siekam nożem kapustę i grzyby najdrobniej jak potrafię,
żeby otrzymać jak najbardziej jednorodną masę, ale bez lepiszcza to się
po prostu rozłazi.
Natomiast farsz do ruskich (jednolita masa) nie sprawia mi problemów,
czy też owoce pojedyncze jako farsz.

FEniks

W dniu 20.12.2020 o 16:04, cef pisze:

> [...]
> się po prostu rozłazi.
> Natomiast farsz do ruskich (jednolita masa) nie sprawia mi problemów,

Farsz do ruskich, jeśli się go zrobi z bardzo kleistych ziemniaków albo
zmiksuje blenderem, może bardzo utrudnić lepienie. Kto kiedykolwiek
robił własnoręcznie pierogi, musi wiedzieć, że konsystencja farszu ma
duże znaczenie przy lepieniu.

Ewa

FEniks

Hobby bywają różne, to prawda.

Ewa

Trefniś

W dniu .12.2020 o 16:04 cef <cez...@interia.pl> pisze:
Niepotrzebnie myślicie o _porcji_ farszu, którą następnie nakładacie na
ciasto i zlepiacie.
Przy ruskich to może i prawda, ale...
W przypadku nawet sypkiego ryżu - z ciasta robię małą kieszonkę (z
niewielką ilością ryżu, albo nawet bez), którą w trakcie lepienia
stopniowo wypełniam ryżem. W ten sposób można dowolnie sypkie nadzienie
włożyć do ciasta, zalepiając je sukcesywnie.
Poszukajcie w sieci filmików, jak "pierogi" lepią chińczycy. Niestety,
jest cała masa rodzajów tych pierogów...

--
Trefniś

cef

W dniu 2020-12-20 o 19:26, Trefniś pisze:

> [...]
> stopniowo wypełniam ryżem. W ten sposób można dowolnie sypkie nadzienie
> włożyć do ciasta, zalepiając je sukcesywnie.

Jest to jakiś sposób, ale lepienie pierogów, to taka
wyuczona czynność, że dość trudno się pozbyć przyzwyczajeń
dlatego szukam sposobu jak zmodyfikować farsz a nie sposób
lepienia.

> Poszukajcie w sieci filmików, jak "pierogi" lepią chińczycy. Niestety,
> jest cała masa rodzajów tych pierogów...

Jak już jakiś odpowiedni znajdziesz, to wklej linka.

Trefniś

W dniu .12.2020 o 19:41 cef <cez...@interia.pl> pisze:

> Jest to jakiś sposób, ale lepienie pierogów, to taka
> wyuczona czynność, że dość trudno się pozbyć przyzwyczajeń
> dlatego szukam sposobu jak zmodyfikować farsz a nie sposób
> lepienia.

Wiem, czynność wyuczona i zapamiętana w palcach, stąd trudno lepić.

> Jak już jakiś odpowiedni znajdziesz, to wklej linka.

Pierogi z jagodami:
https://youtu.be/E_7scU-9cag?t=255

Lepi kilka pierogów, warto obejrzeć film dokładniej.

--
Trefniś

FEniks

W dniu 20.12.2020 o 19:56, Trefniś pisze:
Babka w tym filmie lepi niemal dokładnie moim sposobem. Przy jagodach to
się spokojnie udaje. Przy farszu z ruskich, ale takim kleistym z
nieodpowiednich ziemniaków, to się nie udaje, bo właśnie przy tym
przytrzymywaniu palcem (które robi np. ok. 5:17), farsz się klei i szlag
może człowieka trafić. Konsystencja farszu jest bardzo istotna.

Ewa

cef

W dniu 2020-12-20 o 19:56, Trefniś pisze:

> Pierogi z jagodami:
> https://youtu.be/E_7scU-9cag?t=255

Akurat jagody nie mają tej cechy co farsz z kapustą
(co już Ewa wypunktowała) i się nie lepią do palców
w czasie dopychania owoców do wnetrza.
Ja tez bardzo podobnie zaplepiam.

Stefan

W dniu 2020-12-20 o 19:41, cef pisze:
> W dniu 2020-12-20 o 19:26, Trefniś pisze:

> Jak już jakiś odpowiedni znajdziesz, to wklej linka.

https://www.youtube.com/watch?v=a83nsCnk6v0
pozdr
Stefan

cef

W dniu 2020-12-20 o 22:16, Stefan pisze:

> https://www.youtube.com/watch?v=a83nsCnk6v0
> pozdr
> Stefan

Ale akurat Dorotka robi ciasto z tłuszczem
(ono nie obsycha na stole) i może sobie kulki
przygotowywać, bo nie kroi kapusty.
Ja robię z kiszonej i słodkiej więc muszę
poszatkować a ciasto mam w technologii
beztłuszczowej.

Trefniś

W dniu .12.2020 o 22:04 cef <cez...@interia.pl> pisze:
Jako przykład swoich problemów podawałeś suchy, surowy ryż do pierogów.
Wszystkich twoich problemów nie mam zamiaru rozwiązywać, uśmiechnij się w
tej sprawie do Ewy.

--
Trefniś

cef

W dniu 2020-12-20 o 23:12, Trefniś pisze:
Ryż akurat by się kleił, bo jest drobny a jagody duże.
Teraz widzę, że nie lepisz tylko oglądasz,
więc na pomoc specjalnie nie ma co liczyć.

FEniks

W dniu 20.12.2020 o 22:16, Stefan pisze:

> https://www.youtube.com/watch?v=a83nsCnk6v0

Ciasto robię podobnie, też dodaję masła, tylko mniej. I robię bardziej
na oko, nie odważam, bo proporcje i tak bardzo zależą od jakości mąki.

Poza tym czasem dorzucam jajko, wtedy ciasto jest mocniejsze.

Natomiast ta "technologia" lepienia wydaje mi się mało ergonomiczna.
Znam ludzi, którzy twierdzą, że tak lepią i sobie chwalą, ale dla mnie
to dziwne. Już sam fakt, że trzeba do każdego pieroga osobno chwytać za
wałek, potem go odkładać już jest dodatkowo czasochłonne. No ale to
pewnie kwestia przyzwyczajenia.

Ewa

Trefniś

W dniu .12.2020 o 07:39 cef <cez...@interia.pl> pisze:

> [...]

(...)
(...)

> Ryż akurat by się kleił, bo jest drobny a jagody duże.
(...)

Suchy, surowy ryż ci się klei???

"Słabej tancerce to i penis w tańcu przeszkadza" - przepraszam za
wulgaryzm, ale teraz stał się standardem w dyskusji.

> na pomoc specjalnie nie ma co liczyć.
Sugerowałem już pomoc gwiazdy ośmiu gwiazd, bo jej nawet farsz do ruskich
potrafi spłynąć.

EOT

--
Trefniś

cef

W dniu 2020-12-21 o 11:29, Trefniś pisze:
Rozumiem, że skoro nie pojmujesz jak farsz się może
lepić do palców - czy też przywołany jako przykład suchy ryż do palców
zabrudzonych
ciastem to chciałbyś to zobaczyć na youtubie?
Będę w Wigilię lepił uszka - wprawdzie ten farsz grzybowy wychodzi dość
zwarty,
ale jak będzie się paprać, to nakręcę i dam linka.

Uwielbiam Twoje błyśnięcia na newsach:
coś napisać, za chwilę jak się okazuje, że to durnota,
to jakiś niezrozumiały wykręt czy wulgaryzm a za chwilę życzenie EOT.

Trefniś

W dniu .12.2020 o 12:45 cef <cez...@interia.pl> pisze:

> Uwielbiam Twoje błyśnięcia na newsach:
> coś napisać, za chwilę jak się okazuje, że to durnota,
> to jakiś niezrozumiały wykręt czy wulgaryzm a za chwilę życzenie EOT.

Wielbicielu, ***** cię!
I zastosuj się do EOT honorowo!
--
Trefniś

cef

W dniu 2020-12-21 o 13:14, Trefniś pisze:
EOT to jest Twoja deklaracja jednostronna, czyli, że Ty nie masz
już więcej nic do dodania albo, że nie masz w tej kwestii
ochoty zabierać głosu. W obecnych czasach EOT czasem działa,
bo dyskutantów brak, ale nie przypominam sobie, żeby 20 lat
temu jakieś EOT na czynnych grupach kończyło wątek.
Najczęsciej się zaczynało w najlepsze "jeżdżenie" po wnioskującym :-)
Dopóki będę miał chęci i jak tylko znowu napiszesz coś, co będzie można
uznać za powód uwielbiania, to będę komentował..

Trefniś

W dniu .12.2020 o 13:59 cef <cez...@interia.pl> pisze:
*****

--
Trefniś

FEniks

W dniu 21.12.2020 o 13:59, cef pisze:

> EOT to jest Twoja deklaracja jednostronna, czyli, że Ty nie masz
> już więcej  nic do dodania albo, że nie masz w tej kwestii
>  ochoty zabierać głosu.

Niestety on nie potrafi tego zrozumieć, mimo że wielokrotnie mu to już
pisano. Sam do własnego EOT nie umie się zastosować (co widać), bo
paluchy go świerzbią. Chce, żeby inni pomogli mu zapanować nad jego
dziaderstwem. Paradne. ;-)

Ewa

dwa cepeliny

Wątek ciekawy.

Nie jestem przekonany czy naprawdę warto wylewać dziecko z kąpielą.
Panowie podajcie sobie ręce i po sprawie.
I merytorycznie kontynuujcie...

Jak w końcu jest z tym farszem ?
pozdrawiam

Stefan

W dniu 2020-12-21 o 20:39, dwa cepeliny pisze:
No dobra, to dokończę - drobniutko siekamy, przyprawiamy, masełko
klarowane (niedużo) wlewamy, bułeczkę tartą też niedużo) wsypujemy,
wyrabiamy i póki masa jest miękka (po to masełko klarowane) robimy
kuleczki np orzeszka laskowego wielkości - to zależy (wiadomo) od
formatu uszek. Znałem maniaków -tak maniaków bo facet w kuchni jest
mistrzem- którzy wycinali krążki kieliszkiem :) ja niestety wycinam
szklanką. Te kuleczki jak se poleżą na talerzu to twardną (bo po to jest
masełko klar) i bez problemu, czystemi palcamy kladziemy na ciasto i
lepimy, lepimy. lepimy. Ja zwykle robię półtorej kopy.
Smacznych i zdrowych!!!!!
pozdr
Stefan

FEniks

W dniu 22.12.2020 o 12:23, Stefan pisze:

> [...]
> jest masełko klar) i bez problemu, czystemi palcamy kladziemy na
> ciasto i lepimy, lepimy. lepimy. Ja zwykle robię półtorej kopy.

Zaraz zaraz! Ale do uszek to same grzybki! A my tu o farszu z kapuchy.

Ewa

Stefan

W dniu 2020-12-22 o 12:45, FEniks pisze:
nie ma różnicy. Drobno posiekane, nieco masełka klar i ciutka bułeczki
tartej. Kapusta naturalnie duszona z wodą spod grzybków, do jej
odparowania. Zostaje sam smak :)

cef

W dniu 2020-12-20 o 22:32, cef pisze:
Dwa lata minęło i jedyny postęp, to przygotowanie farszu
na masełku dzień wcześniej. Wszystko drobno pokrojone,
ale przepusciłem przez maszynkę z dużymi oczkami.
Farsz wyjęty nazajutrz do lepienia był dość ścięty masełkiem.
Jakoś poszło, ale nikt mnie nie namówi, do robienia tych pierogów
poza sezonem. Za to te ze śliwką suszoną lepią się bezproblemowo.