Celebrycki nowy słownik bożonarodzeniowy…

XL

… zawiera tylko „prezenty”, „wystrój”,”narty” i „stylizacje”.
Nie zawiera: „Bóg”, „Jezus”, „rodzina”, „razem”.
Ba, wg celebryckiego modelu „Boże Narodzenie” można dzieciakom(sic!)
urządzić w dowolnym czasie POZA Bożym Narodzeniem, no bo przecież w Boże
Narodzenie to się z kochankiem na narty wyjeżdża albo do spa, czy tam
innego Izraela (vide kurzopki) 🤢

--
„Słowo „rozkaz” porusza armie, słowo „wolność” - narody.” Novalis, ze
zbioru Uczniowie z Sais.

J.F

On Sat, 10 Dec 2022 12:29:44 -0000 (UTC), XL wrote:
> [...]
> urządzić w dowolnym czasie POZA Bożym Narodzeniem, no bo przecież w Boże
> Narodzenie to się z kochankiem na narty wyjeżdża albo do spa, czy tam

A nie mozna z dzieckiem na narty?
Bo tak trudno o wspolne chwile z rodziną, a tu akurat dziecko ma
tydzien wolnego.
Troche tylko trudniej o snieg, dalego trzeba jechac.
Za to ceny bywaja promocyjne ... a nie, byly wczesniej.

A nie celebryci jaki maja słownik?
Szynka na swieta, choinka, prezenty, ubrac choinke, 12 potraw,
Wigilia, swiateczny obiad, swiateczny obrus, itd.
A potem "koniec roku", "inwentaryzacja", itp. "co my z dzieckiem
zrobimy".

I tylko gdzies tam sie przewija "Pasterka".

J.

XL

J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
> A potem "koniec roku", "inwentaryzacja", itp. "co my z dzieckiem
> zrobimy".
>
> I tylko gdzies tam sie przewija "Pasterka".

Współczuję.

FEniks

W dniu 01.01.2023 o 17:28, J.F pisze:
Czyżby znowu rozpoczęła się coroczna dyskusja, kto LEPIEJ
obchodzi/obszedł święta?

Pytam, bo nie widzę postu inicjującego...

--
Ewa

Jarosław Sokołowski

Pani Ewa pyta:
Tak.

> Pytam, bo nie widzę postu inicjującego...

Ten widoczny najwyżej w cytatach jest inicjujący, wcześniej nic nie było.

Jarek

PS
Jedną z najbardziej użytecznych funkcji mojego czytnika jest kombinacja
klawiszy <Alt-P>, opisana jako "Goes to the current article's parent".
Jeśli toto wcisnę, widzę wiadomość, do której odnosi się ta aktualnie
czytana. I tak mogę wielokrotnie iść przez pokolenia, poznać cały rodowód,
aż trafię na "post inicjujący wątek", czyli na praojca. Choćby był napisany
dziesięć lat temu, i Choćby Nie Wiem Co. Bardzo często korzystam.

--
Rodowód Jezusa Chrystusa, syna Dawida, syna Abrahama. Abraham był ojcem Izaaka;
Izaak ojcem Jakuba; Jakub ojcem Judy i jego braci; Juda zaś był ojcem Faresa i
Zary, których matką była Tamar. Fares był ojcem Ezrona; Ezron ojcem Arama; Aram
ojcem Aminadaba; Aminadab ojcem Naassona; Naasson ojcem Salmona; Salmon ojcem
Booza, a matką była Rachab. Booz był ojcem Obeda, a matką była Rut. Obed był
ojcem Jessego, a Jesse ojcem króla Dawida. Dawid był ojcem Salomona, a matką
była żona Uriasza. Salomon był ojcem Roboama; Roboam ojcem Abiasza; Abiasz
ojcem Asy; Asa ojcem Jozafata; Jozafat ojcem Jorama; Joram ojcem Ozjasza; Ozjasz
ojcem Joatama; Joatam ojcem Achaza; Achaz ojcem Ezechiasza; Ezechiasz ojcem
Manassesa; Manasses ojcem Amosa; Amos ojcem Jozjasza; Jozjasz ojcem Jechoniasza
i jego braci w czasie przesiedlenia babilońskiego. Po przesiedleniu babilońskim
Jechoniasz był ojcem Salatiela; Salatiel ojcem Zorobabela; Zorobabel ojcem
Abiuda; Abiud ojcem Eliakima; Eliakim ojcem Azora; Azor ojcem Sadoka; Sadok
ojcem Achima; Achim ojcem Eliuda; Eliud ojcem Eleazara; Eleazar ojcem Mattana;
Mattan ojcem Jakuba; Jakub ojcem Józefa, męża Maryi, z której narodził się
Jezus, zwany Chrystusem. [Mt. 1,1-16]

FEniks

W cytacie widzę, ale nie wnikałam, co w nim jest i czy jest pierwszy,
ale domysły są w tym wypadku wystarczające.

> Jarek
>
> PS
> Jedną z najbardziej użytecznych funkcji mojego czytnika jest kombinacja
> klawiszy <Alt-P>, opisana jako "Goes to the current article's parent".

Hm, ja zwykle mam ścieżkę w odniesieniach, ale tym razem albo działa
jakiś stary filtr, albo nie wyświetla mi wiadomości wysłanych z serwera
aioe.

--
Ewa

Jarosław Sokołowski

Pani Ewa napisała:

> W cytacie widzę, ale nie wnikałam, co w nim jest i czy jest pierwszy,
> ale domysły są w tym wypadku wystarczające.

Pośpieszyłem z pomocą, by rzecz wyjaśnić do końca i wątpliwość rozwiać.

> Hm, ja zwykle mam ścieżkę w odniesieniach,

Z tego co pamiętam, Thunderbird wyświetla po prostu Drzewo Wiadomości.
Można sobie klikać po gałązkach i zrywać owoce. Ale drzewo tworzone
jest tylko z wiadomości już pobranych. Ich liczba ograniczona jest przez
czytnik. Niby można mu kazać pobrać więcej, ale wtedy ze wszystkich
drzew robi się gęsty las. Dość powiedzieć, że serwery oferują 383709
wiadomości wysłanych na grupę pl.rec.kuchnia od początku jej istnienia.
Szukanie rodzica to całkiem inna koncepcja. Nie trzeba ściągać wszystkich
wiadomości, nawet nagłówków pobierać nie trzeba, by znaleźć to, czego się
aktualnie szuka.

> ale tym razem albo działa jakiś stary filtr, albo nie wyświetla mi
> wiadomości wysłanych z serwera aioe.

W przypadku serwera aioe działa (wciąż chyba) filtrowanie globalne.
Nie ma gwarancji, że wszystko z anonimizera pojawi się w oficjalnej
hierarchii -- to zależy od ścieżki wiadomości. A wiadomości w Usenecie
różnymi ścieżkami chadzają, czasami krętymi. Ponadto, pomimo że to
anonimizer, aioe ma dobrze funkcjonujące abuse. Spamerzy wysyłający w
kółko te same komercyjne wiadomości wynieśli się z aioe, ślą je teraz
przez Google. To też może wpływać na widzialność na "naszym" serwerze.

--
Jarek

FEniks

> Z tego co pamiętam, Thunderbird wyświetla po prostu Drzewo Wiadomości.
> Można sobie klikać po gałązkach i zrywać owoce.

Oczywiście. I jest to najlepsza forma podania. Ale w tym konkretnym
wypadku dostałam zerwaną gałązkę, stąd się wzięło moje zapytanie.

> [...]
> kółko te same komercyjne wiadomości wynieśli się z aioe, ślą je teraz
> przez Google. To też może wpływać na widzialność na "naszym" serwerze.

Możliwe też, że jest to wynik jakiegoś mojego założonego kiedyś filtra.
Nie robię tego zbyt często, więc nawet nie wiem, czy można (lub można
było) założyć filtr tylko na jednej grupie. Teraz nie chce mi się tego
szukać.

--
Ewa

Marcin Debowski

On 2023-01-02, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:
> [...]
> aż trafię na "post inicjujący wątek", czyli na praojca. Choćby był napisany
> dziesięć lat temu, i Choćby Nie Wiem Co. Bardzo często korzystam.

Polecam też ESC 1 ESC p.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-01-02, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:
> [...]
> kółko te same komercyjne wiadomości wynieśli się z aioe, ślą je teraz
> przez Google. To też może wpływać na widzialność na "naszym" serwerze.

Tu chyba chodzi o coś innego. Ta wiadomość ma ustawiony nagłowek
cancel-lock co najpewniej oznacza tyle, że poszedł na nią cancel. Gdzie
był skuteczny tam nie ma tej wiadomości, ale część serwerów
zabezpiecza/czyła się przed skutkami cancela i tam ten post jest nadal
obecny. Tylko mi się zawsze wydawało, że po prostu takie serwery po
prostu nie przyjmują canceli, ale może część robi to właśnie dodając
taki nagłówek.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-01-02, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:
> [...]

był skuteczny tam nie ma tej wiadomości, ale część serwerów
zabezpiecza/czyła się przed skutkami cancela i tam ten post jest nadal
obecny. Tylko mi się zawsze wydawało, że takie serwery po prostu nie

Jarosław Sokołowski

Pani Ewa napisała:

> Oczywiście. I jest to najlepsza forma podania. Ale w tym konkretnym
> wypadku dostałam zerwaną gałązkę, stąd się wzięło moje zapytanie.

Forma *podania* jest znakomita, nikt niczego lepszego nie wymyślił ani
nie wymyśli. Prawie każdy czytnik to ma, a te co nie mają, są do kitu.
Tu chodziło o co innego, o sposób *nawigacji* -- bez dziubdziania po
gałązkach ma się dostęp do tej wiadomości, która jest potrzebna. Ale to
i tak jest tylko zmiana ilościowa -- robimy wygodniej coś, co już było
możliwe. Do tego dochodzi zmiana jakościowa. Znakomitość formy podania
polega również na tym, ze widzimy drzewao wypielęgnowane, przez które
wczęśniej przeszedł ogrodnik z sekatorem i poodcinał te gałązki, które
powinny iść precz. Tu jest inaczej. Rodziców się nie wybiera, więc
jeśli padło polecenie wskazania wiadomiści rodzicielskiej, będzie ona
wyciągnięta z niebytu.

> Możliwe też, że jest to wynik jakiegoś mojego założonego kiedyś filtra.
> Nie robię tego zbyt często, więc nawet nie wiem, czy można (lub można
> było) założyć filtr tylko na jednej grupie.

To nie tylko możliwe, ale też najbardziej prawdopodobne. Pamiętam nawet
ogłoszenie dotyczące założenia takiego filtra. Co odnotowałem z satyfakcją,
nawet bez zrzędzenia w rodzaju "dlaczego tak późno?". Od tego czasu gałązki
Drzewa Wiadomości przestały się skręcać jak zaatakowane chorobą.

> Teraz nie chce mi się tego szukać.

Sprawa nie jest najwyższej wagi, więc można polegać na mojej pamięci.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski

Pan Marcin Debowski napisał:

> Polecam też ESC 1 ESC p.

Też znam i doceniam, ale użyteczność oceniam nieco niżej. W codzinnej
praktyce doceniam możliwość wspinania się szczebel po szczebelku po
drabinie, by zobaczyć, co stamtąd widać. Pozwala to ustrzec się od
częstej choroby usenetowej, polgającej na pisaniu w kółko tego samego.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski

> Tu chyba chodzi o coś innego. Ta wiadomość ma ustawiony nagłowek
> cancel-lock co najpewniej oznacza tyle, że poszedł na nią cancel.

Chyba nie. Wszystkie wiadomości wychodzące z aioe mają nagłówek
cancel-lock.

> [...]
> nadal obecny. Tylko mi się zawsze wydawało, że takie serwery po
> prostu nie przyjmują canceli, ale może część robi to właśnie dodając

Chodzi raczej o to, że jeśli wiadomość ma nagłowek cancel-lock, to byle
kto jej nie skasuje, musi zrobić to autor lub jego serwer. Głębiej w to
nie wnikam, bo zabawy w kasowanie i modyfikowanie cudzych wiadomości ani
trochę mnie nie kręcą. KF w zupełności wystarcza. Natomiast jeśli ktoś
gdzieś widzi nieobyczajne zachowanie któregoś z użytkowników aioe, może
śmiało zgłaszać to do tamtejszego abuse. Kiedyś czytałem, że to skuteczne.

--
Jarek

Marcin Debowski

On 2023-01-03, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:

> [...]

> śmiało zgłaszać to do tamtejszego abuse. Kiedyś czytałem, że to skuteczne.

Najczęściej to próbują kasować sami autorzy.

--
Marcin

Jarosław Sokołowski

Ano faktycznie, te nie mają.

> Najczęściej to próbują kasować sami autorzy.

Niektórzy powinni robić to częściej, najlepiej od razu po wysłaniu.
Tymczasem widuje się nadawców, co od razu mają ten nagłówek w każdej
wiadomości. A nie wyglądają na rozgarniętych na tyle, by świadomie
potrafili coś takiego ustawić. Jak to od kuchni wygląda, czytnik im
to obligatoryjnie dodaje?

--
Jarek

Marcin Debowski

On 2023-01-03, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:
Wydawałoby się, że to musi być dodane na serwerze, w sensie, że wymaga
to pewnego uwierzytelnienia na poziomie obsługi serwera - wspomniany
wcześniej moderator. Ale to nie musi być przecież osoba fizyczna. Może
być automat.

Natomiast problem z cancelami jest taki, że jest masa ludzi, którzy z
różnych powodów chcą swoje posty usunąć, co nie wynika koniecznie z
tego, że się pomylili, a innych powodów. Współmoderuję jedno takie forum
i notorycznie zdarza się, że ktoś się rejestruje, opisuje swój problem,
zadaje pytania, a jak już dostanie co chciał to bezpardonowo kasuje
wszystkie swoje posty robiąc totalną sieczkę z dyskusji/wątków i czyniąc
je często bezużyteczne dla innych z podobnym problemem. Więc w sumie nie
zdziwiłbym się gdyby ktoś zaimplementował mechanizm zapobiegający
kasowaniu postów nie tylko na macierzystym serwerze ale też na innych,
które normalnie na kasowanie pozwalają.

--
Marcin

Jarosław Sokołowski

> [...]
> to pewnego uwierzytelnienia na poziomie obsługi serwera - wspomniany
> wcześniej moderator. Ale to nie musi być przecież osoba fizyczna. Może

Mnie się nawet nie wydaje, bo pamiętam z dawnych lat, że były naciski na
adminów, by cancel-lock na ich serwerach był respektowany. A najlepiej
żeby pod groźbą plonka zrobili to wszyscy. Zdaje się, że czasem był to
realny problem, gdyż jeden drugiemu złośliwie potrafił wiadomości usuwać.
Mnie to nigdy specjalnie nie interesowało, zawsze staram się trzymać od
pisakownic z daleka.

Teraz przeczytałem, że trzeba zaopatrzyć się w bibliotekę libcanlock,
skonfigurować slrn "--with-canlock", przekompilowac i podać w konfigu
plik z hasłem zabezpieczającym. Ano zobaczymy co się wysmaży z tego.

> Natomiast problem z cancelami jest taki, że jest masa ludzi, którzy z
> różnych powodów chcą swoje posty usunąć, co nie wynika koniecznie z
> tego, że się pomylili, a innych powodów. Współmoderuję jedno takie forum

Działające z protokołem NNTP?!

> [...]
> zdziwiłbym się gdyby ktoś zaimplementował mechanizm zapobiegający
> kasowaniu postów nie tylko na macierzystym serwerze ale też na innych,

To powinno być w dostępnym regulaminie, gdzie jasno jest napisane, że
się nie da. Wydrukowanej książki też się nie da, autor może najwyżej
próbować wykupić możliwie dużą część nakładu, gdy otrzeźwieje i zobaczy,
jakie głupoty tam ponawypisywał. W przypadku Usenetu w roli regulaminu
dobrze spisują się dokumenty RFC. Można do nich odsyłać każdego, kto
z przerażeniem dowiaduje się o istnieniu serwerów archiwizujących.

Jarek

--
Spisane będą czyny i rozmowy.

FEniks

> Tu chodziło o co innego, o sposób *nawigacji* -- bez dziubdziania po
> gałązkach ma się dostęp do tej wiadomości, która jest potrzebna.

Podejrzewam, że chodzi Ci o to, co ja mam w nagłówku jako "odniesienia".
Mogę bez dziubdziania wskoczyć do poprzedniej, w tym także pierwszej
wiadomości, ale w tym wypadku, kiedy klikam w nr 1, jestem odsyłana na
Berdyczów.

> powinny iść precz. Tu jest inaczej. Rodziców się nie wybiera, więc
> jeśli padło polecenie wskazania wiadomiści rodzicielskiej, będzie ona
> wyciągnięta z niebytu.

No to chyba mój czytnik tego nie obsługuje.

> To nie tylko możliwe, ale też najbardziej prawdopodobne. Pamiętam nawet
> ogłoszenie dotyczące założenia takiego filtra. Co odnotowałem z satyfakcją,
> nawet bez zrzędzenia w rodzaju "dlaczego tak późno?".

Ha ha! Chyba w wolnej chwili poszperam w archiwach. Ciekawe czy to był
jakiś duży kaliber, czy po prostu miałam jakiś gorszy/lepszy dzień.

Wierzę Twojej pamięci!

Ewa

Marcin Debowski

On 2023-01-03, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:

> [...]
> skonfigurować slrn "--with-canlock", przekompilowac i podać w konfigu
> plik z hasłem zabezpieczającym. Ano zobaczymy co się wysmaży z tego.

I co się wysmażyło?

> Działające z protokołem NNTP?!

Nie, standardowe phpbb. Dygresja taka.

> [...]
> dobrze spisują się dokumenty RFC. Można do nich odsyłać każdego, kto
> z przerażeniem dowiaduje się o istnieniu serwerów archiwizujących.

Ludzie nie czytają regulaminów. Ludzie przychodzą z roszczeniami i pretensjami.
Dobra rzecz jest taka, że ci, którzy przychodzą to pewnie będą mieli pretensje
do google.groups.

--
Marcin

Jarosław Sokołowski

> I co się wysmażyło?

To co widać. Wylicza się jakiś hasz (zgodnie z RFC-8315, jak napisano)
i dodaje nagłówek "Cancel-lock" z nim. Można przypuszczać, że nikt mi
teraz wiadomości nie usunie. Sam tego też robić nie zamierzam i nigdy
chyba nie robiłem. Supersedes, to i owszem, nawet dość często. Człowiek
omylnym jest. Zobaczymy jak to wpłynie na wykonalność. Powinno dobrze,
bo żeden serwer nie powinien wątpić, że ja to ja.

> Nie, standardowe phpbb. Dygresja taka.

A, rozumiem. Do tej pory rozważałem tylko technikalia związane z NNTP.

> Ludzie nie czytają regulaminów. Ludzie przychodzą z roszczeniami
> i pretensjami. Dobra rzecz jest taka, że ci, którzy przychodzą to
> pewnie będą mieli pretensje do google.groups.

W jakim sensie "mieli pretensje". Ludzie przeważnie swoje pretensje
wyrażają w ten sposób, że przy każdej okazji narzekają, jak coś jest
źle zrobione. Ale żeby samemu coś poprawić, albo chociaż wyjść z
konstruktywnym wnioskiem do "mocy sprawczych", to już nie. Bardzo
dobrze widać to w internecie, ale tak było już wcześniej.

Jarek

--
My tu od wieków stoimy,
a ten piecyk ciągle dymi.

trybun

W dniu 10.12.2022 o 13:29, XL pisze:
> [...]
> urządzić w dowolnym czasie POZA Bożym Narodzeniem, no bo przecież w Boże
> Narodzenie to się z kochankiem na narty wyjeżdża albo do spa, czy tam

Dla niektórych tych opierających się na tzw nauce data narodzin
Chrystusa jest kontrowersyjna. W jakiś sposób szanują tradycję ale bez
głębszych odniesień. W sumie dobre i to, bo co by było gdyby w święta
zaczęli się zachowywać jakby dla nich tych świąt nie było..  Nowa wojna
religijno-ateistyczna gwarantowana.

XL

Ależ się tak zachowują - przez celebryckie tłumy obecnie przechodzi fala
„odwoływania Świąt” - czyli: samotność, żarcie, koc, Netflix i HBO. Biedni,
ubodzy duchem ludzie.

trybun

W dniu 05.01.2023 o 15:22, XL pisze:
U żabojedów jeszcze bardziej ekstremalnie - u nich moda na to aby TAKIE
święta obchodzić w knajpach. U nas na szczęście jak na razie młody Stuhr
nie jest w stanie zmienić tradycji udając niewiedzę gdy szuka na ekranie
w kalendarium rocznic przypadających na 24 grudnia, i urodziny Chrystusa
znajduje na sam koniec.

Marcin Debowski

On 2023-01-05, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:

> [...]
> omylnym jest. Zobaczymy jak to wpłynie na wykonalność. Powinno dobrze,
> bo żeden serwer nie powinien wątpić, że ja to ja.

Chyba się nie skuszę. Niestety mój serwer nie przyjmuje
nieprzeciętnych muszli klozetowych (z pokrywą). A szkoda, no często by
mi się przydało.

> [...]
> konstruktywnym wnioskiem do "mocy sprawczych", to już nie. Bardzo
> dobrze widać to w internecie, ale tak było już wcześniej.

Jeden to chciał nas nawet pozwać za uniemożliwienie kasowania (to dalej o
tym formum). przypadku nnpt niech se pozywają Googla.

--
Marcin

XL

Itrybun <MaLe...@jachu.cb> wrote:

> U żabojedów jeszcze bardziej ekstremalnie - u nich moda na to aby TAKIE
> święta obchodzić w knajpach. U nas na szczęście jak na razie młody Stuhr

Stary dziad już. TA nacja już mu wylazła na gębie.

> nie jest w stanie zmienić tradycji udając niewiedzę gdy szuka na ekranie
> w kalendarium rocznic przypadających na 24 grudnia, i urodziny Chrystusa
> znajduje na sam koniec.

Nosz mówię, że ten oblech jest TEJ nacji. To nie chce znajdować, ale skoro
już musi, to na sam koniec…

Jarosław Sokołowski

Pan Marcin Debowski napisał:

> Jeden to chciał nas nawet pozwać za uniemożliwienie kasowania

Buzdyganem go!

--
Jarek

Marcin Debowski

Niestety, Arnolda ostatnio jak na lekarstwo.

--
Marcin