Tuńczyk, szlachetniejszy kuzyn makreli

PatronX

Jeszcze 20 lat temu tuńczyk kojarzył nam się jako piękna, szybko
pływająca ryba, która chętnie ściga się ze statkami. Czasami mogliśmy
kupić konserwy z tuńczyka. Oczywiście nie bardzo wiedziliśmy ," co z tym
zrobić". I stało się. Przyszły do nas bary sushi. Tuńczyk stał się
synonimem zdrowego odżywiania. I tutaj zaczął się problem!

https://ciekawe-przepisy-kulinarne.blogspot.com/2021/07/tunczyk-szlachetniejszy-kuzyn-makreli.html

cef

W dniu 2021-07-01 o 12:45, PatronX pisze:
> [...]
> zrobić". I stało się. Przyszły do nas bary sushi. Tuńczyk stał się
> synonimem zdrowego odżywiania. I tutaj zaczął się problem!

Ja mam na przykład problem czysto obliczeniowy.
Jeśli tuńczyk kosztuje kilkanaście tysięcy euro i waży ok 200kg,
to cen za kg powinna oscylować w granicach 250zł/kg
zakładając, że ryba składa się w 100% z mięsa.
(a ten rekordzista 2300zł/kg)
Do tego dochodzą technologie utrzymania koloru
czy świeżości, które dodatkowo podbijają cenę.
Czym jest zatem tuńczyk w sosie własnym (puszka ok 100g)
w cenie ok 7zł? To jakiś odpad?

Zenek Kapelinder

To daj tutaj parę przepisów. To grupa o gotowaniu i jak ktoś chce coś ugotować to nie musi wchodzić na jakieś strony. Jak chcesz drewniane krzesełko to nie musisz kupować lasu.

Zenek Kapelinder

czwartek, 1 lipca 2021 o 12:46:21 UTC+2 PatronX napisał(a):
Przeczytałem o kuchni polskiej. Jedno wielkie kłamstwo. To co Polacy a raczej ludzie mieszkający gdzie jest teraz Polska jedli dzisiaj byś nie ruszył. W zasadzie nie ma tradycyjnych dań polskich. Chyba że za danie uznać kasze gotowana bez soli. Co ja będę się rozpisywał jak wszystko już jest napisane
https://ciekawostkihistoryczne.pl/2017/10/12/polskie-jadlo-tradycyjna-kuchnia-to-wszystko-bujda-co-naprawde-przed-wojna-jadali-zwykli-polacy/

Marcin Debowski

Zapewne to po kilkanaście tysięcy, a nawet kilka to wypas i najwyższa
klasa, a klas i gatunków tuńczyka jest parę.

Tu masz np. ceny za żółtopłetwą, klasa puszkowa :)
https://www.researchgate.net/figure/Monthly-Statistics-of-the-Cannery-grade-Tuna-Market-in-Bangkok_tbl2_280046739

Ca 1k4 USD za tonę czy ca 7zł/kg.

--
Marcin

cef

I tak nie spożywam tuńczyka specjalnie ani tego extra
ani tego puszkowego.
Jakaś puszka kupiona pod wpływem impulsu kiedyś
zalegała kilka lat i spożyta była na siłę jak już jej kilkuletni termin
przydatności do spożycia się zbliżał.
Brak pomysłu na spożycie akurat tej ryby.

Marcin Debowski

On 2021-07-04, cef <cez...@interia.pl> wrote:
> I tak nie spożywam tuńczyka specjalnie ani tego extra

Smażony mi nie smakuje. Głównie jem z suszi i w saładkach.

> [...]
> przydatności do spożycia się zbliżał.
> Brak pomysłu na spożycie akurat tej ryby.

Puszkowy dobrze komponuje się w saładkach:

Wariant 1
- tuńczyk (z puszki, w sosie własnym, odsączony)
- kukurydza (z puszki)
- majonez
- ser np. typu czedar, mozzarella (wiórki)
- ogórek kiszony lub konserwowy (opcjonalnie, drobno posiekany)

Wariant 2
- tuńczyk (z puszki, w sosie własnym, odsączony)
- groszek zielony (z puszki)
- majonez
- ogórek kiszony lub konserwowy (opcjonalnie, drobno posiekany)

W obu przypadkach wszystko się wrzuca do miski i miesza aż zrobi się odpowiednia
konsystencja, po czym wstawia się do lodówki. Gotowe po schłodzeniu.

--
Marcin

FEniks

W dniu 02.07.2021 o 05:38, cef pisze:
Niekoniecznie. Bardzo dobrego tuńczyka można czasem kupić w sieciówkach.
Nie w puszkach, tylko w słoikach, najczęściej w oliwie, w dużych
kawałkach. Obecnie w ramach hiszpańskiego tygodnia w Lidlu tuńczyk
żółtopłetwy w słoikach po 7zł. Wziąwszy pod uwagę, że samego tuńczyka po
odsączeniu jest ok. 100-130g (w zależności jaki wariant się wybierze),
to wychodzi 70zł/kg.

Bywał też tuńczyk w słoikach z serii De Luxe, ten był jeszcze lepszy,
ale chyba też droższy, o ile dobrze pamiętam.

--
Ewa

FEniks

> [...]
> - groszek zielony (z puszki)
> - majonez
> - ogórek kiszony lub konserwowy (opcjonalnie, drobno posiekany)

Świetnie też komponuje się w podobnym zestawieniu, ale z czerwoną fasolą
z puszki.

Na letnie upały lżejsza sałatka bez majonezu - dowolna sałata, pomidor,
świeży ogórek, czerwona cebula, oliwki, tuńczyk, na to oliwa lub jakiś
lekki dresing typu winegret, do tego bagietka.

Z tuńczykiem można też zrobić na szybko ciepło sos do makaronu.

--
Ewa

Jarosław Sokołowski

Pani Ewa napisała:

> Niekoniecznie. Bardzo dobrego tuńczyka można czasem kupić
> w sieciówkach. Nie w puszkach, tylko w słoikach, najczęściej
> w oliwie, w dużych kawałkach.

W latach dziewięćdziesiątych, gdy nie było jeszcze sieciówek,
kupowałem tuńczyka w małym okolicznym sklepie spożywczym.
W dużych kawałkach (tak z kilogram pewnie), prosto z lodówy.
No i komu to przeszkadzało?

--
Jarek

FEniks

> W latach dziewięćdziesiątych, gdy nie było jeszcze sieciówek,
> kupowałem tuńczyka w małym okolicznym sklepie spożywczym.
> W dużych kawałkach (tak z kilogram pewnie), prosto z lodówy.

W Polsce? Już dawno nie spotkałam małego sklepiku rybnego ze świeżymi
rybami. W latach dziewięćdziesiątym jeszcze się zdarzały, ale też rzadko
i głównie ze świeżymi dorszami i śledziami. Wtedy o tuńczyku myślałam
jako o rybie, która występuje tylko w postaci zapuszkowanej. ;) Obecnie
jeden sklepik rybny na niedalekim ode mnie targowisku jest, ale ze
świeżością świeżych ryb tam coraz gorzej.

--
Ewa

Marcin Debowski

To ja się jeszcze przyznam, lubię (okazjonalnie).... przepraszam, bo w sumie nie
wiem czy na kuchennej grupie się przyznawać, zupkę chińską z tuńczykiem :) To
może być kurczakowa, albo jakaś krewetkowa, czy curry, taka w dużym kubełku.
Wrzucam zawartość puszki z t. w sosie własnym, zalewam wrzątkiem, na końcu
mieszam. Tuńczyk uniwersalnie poprawia smak takich zupek.

No i smarowidła (na chleb) tuńczykowe, np. z majonezem potrafią być MZ bardzo
smaczne.

--
Marcin

Jarosław Sokołowski

Pani Ewa napisała:
Tak, w Polsce. Lata dziewięćdziesiąte to był okres radosnego testowania
nowej rzeczywistości. Czegoś wcześniej nie było, nie dało się, a teraz
już można -- więc trzeba spróbować. W sklepach pojawiało się wszystko,
co stęsknione oko handlowcy dostrzegło gdzieś w którymś nowym kanale
zaopatrzenia. Dopiero potem nastąpiła weryfikacja, zostało tylko to,
co "idzie". W tym samym sklepiku kupiłem też kiedyś minogi.

Już nie pamiętam dobrze, czy ten tuńczyk był całkiem świeży, czy tylko
mrożony -- w każdym razie była to surowa ryba. Bywał regularnie, dopiero
potem znikł. Nie kosztował majątku. Za to świeżą makrelę udało mi się
kupić tylko raz, całkiem niedawno. W Polsce to rybsko znane jest wyłącznie
w postaci wędzonej. A szkoda.

--
Jarek

cef

W dniu 2021-07-08 o 10:08, FEniks pisze:

> Obecnie
> jeden sklepik rybny na niedalekim ode mnie targowisku jest, ale ze
> świeżością świeżych ryb tam coraz gorzej.

Ogólnie rybne słabo się trzymają, jeśli w poszukiwaniu świeżej ryby
trzeba odwiedzać sieciówki hurtowe.

milner daizy

In need of usa id,Order usa Id, Buy usa id https://www.onlinedocumentproducers.com/