Wiadomosci z Amazonii

15 wyświetleń

pio...@o2.pl

nieprzeczytany,
5 sie 2008, 16:17:385.08.2008
do
Witam wszystkich!

Ze wzgledu na dosc nieoczekiwany obrot sprawy mysle, ze warto
poinformowac opinie wodniakow w Polsce o przebiegu wyprawy XINGU 2008,
o ktorej ja osobiscie do tej pory nie pisalem (poza nasza grupa KiM).

Sama rzeka jest przepiekna, z trudnosciami na pewno WWWIII (silnego -
tu jest ogrom wody na przewezeniach/kataraktach z falami ponad 2/3m).
Plyniemy palava. Mielismy jedna wywrotke ale postawilismy palave w
ciagu doslownie kilku sekund ciagle na bialej wodzie.

Jednak jak zwykle glowny cel jest przyrodniczo-etnograficzny.

By poczytac o zalozeniach wyprawy i o specyfice obszaru odsylam do
zrodla oryginalnego - swojej strony w zakladce aktualne
przedsiewziecia: www. piotropacian.pl To oczywiscie tylko czubek gory
lodowej - Park Xingu to jedyny unikatowy taki twor na swiecie. Zeby
zdac sobie sprawe z tego czym jest trzeba znac zawilosci historii,
ktora doprowadzila do jego powstanie. Mam nadzieje, ze przyzyczyni sie
do tego ksiazka, ktora o nim pisze.

Wyprawa z przyczyn obiektywnych plynie Xingu "na raty" i to od dolu.
Na razie udalo sie "zaliczyc" dolne Xingu od Sao Felix do Altamiry.
Najprawdopodobnie pojutrze wyruszymy na Xingu srodkowe. Przeplyniecie
pelnego odcinka na terenie Parku staje sie coraz trudniejsze - zeby
nie powiedzieo niemozliwe w obecnej chwili.

Wyprawa pozyskala patronat Prezydenta RP bo tylko przy tak silnym
wsparciu mozna bylo wierzyc, ze jest szansa uzyskania pozwolenia na
przeplyniecie Parku bez asysty/kontroli - po raz pierwszy w historii
Brazylii. I byla taka szansa. Przez caly czas jestesmy goraco
wspierani przez Konsula Generalnego w Sao Paulo.
Oto ostatnie wiesci od niego:

"
Sz. Panie Piotrze,
W dzisiejszych mediach pojawiła się informacja o zatrzymaniu przez
Indian Kayabi jako zakładnika Dyrektora z FUNAI w Mato Grosso. Piszą
także że w ostatnim tygodniu wzięli do niewoli 3 przedstawicieli IBAMA
a poza tym od dawna przetrzymują 8 innych osób.
Tak więc częściowo wczorajsze informacje się potwierdzają
Serdecznie pozdrawiam
Panie Piotrze,
prosze obejrzec ten lik Wodz Caiabi zapowiada światową wojnę na ziemi
brazylijskiej
MK

http://br.youtube.com/watch?v=kj2w2TJLOtU&feature=related
"
- istnieje kilka transkrypcji nazwy tego plemienia, to nie blad -

Konsul Marek Krynski nawiazuje w nim do rozmowy ze mna w dniu
poprzedzajacym, kiedy po przejsciu etapu centralnego polecono mu
skontaktowac sie z szefem regionalnym. Caly dzien probowal sie z nim
polaczyc telefonicznie i dopiero wieczorem (bylem przy tym) odebral
jego zastepca informujac, ze dyrektor udal sie do Caiabi by
pertraktowac uwolnienie zakladnikow. Nie wierzylismy. Wedlug nas byla
to zmyslona historia by ponownie odsunac w czasie wydanie nam
pozwolenia. Media brazylijskie dnia nastepnego niestety potwierdzily
te wiesci. W obecnej chwili trwa cos co mozna nazwac demonstracja sil
(akcja policji federalnej przy uzyciu helikopterow). Niestety nawet w
niedawnej historii Parku polala sie juz krew.

Trudno powiedziec co z tego wyniknie - nigdy atmosfera w Parku nie
byla tak napieta. My mamy nadzieje, ze wszystko "rozejdzie sie po
kosciach" i moze nam sie uda.

Pozdrawiam wszystkich,
Piotr Opacian

pio...@o2.pl