Dlaczego gry na PC umieraja ? (dlugie)

Majkel

hi
(tekst wyciety z topicu o drugiej czsci pewnej gry + dodatkowe
przemyslenia)

Dlaczego gry na PC umieraja, progrmisci znani w branzy i
odpowiedzialni za powstawanie hitow (molyneux, romero, carmack)
odchodza w strone konsol, ktore z roku na rok maja sie coraz
lepiej ? Odpowiedz na to pytanie jest banalnie prosta:

Ano dlategom, iz w dzialce pc panuje stagnacja, bezruch. absolutnie nic
nowego nie nadchodzi. kotlet odgrzewany jest niedobry (vide rogaty2)
Programisci przekladajac w nieskonczonosc daty premiery gry, dostosowuja
poprawne jej dzialanie do topowych, nieosiagalnych dla przecietnego
szaraka, specyfikacji komputera.

Inaczej niz to jest w przypadku maszynek podlaczanych do telewozorow.
Podlaczam zasilanie, uruchamiam gre i wiem, ze to BEDZIE dzialalo i ze o
zadnym sciaganiu patchow nie ma mowy.

Ile mozna ze starego PSX (4 lata od premiery !!!! w komputerach to
sa lata swietlne !!!) wydusic bez zadnych upgradow, wymian procesorow, jak
idac z duchem czasu i uczac sie programowac i optymalizaowac kody mozna
wiele osiagnac.
Trudno w to uwierzyc ?
No to idz do pierwszego lepszego posiadacza PSX, zerknij w specyfikacje
ile jest tam RAM i jakie procesory i czytniki CD, a pozniej opal TEKKENa
(jeden z tytulow startowych PSX) i TEKKEN3. roznica kolosalna - a to wciaz
ta sama konsola.
o grach pokroju SOUL CALIBUR na DC czy nadchodzacym METAL GEAR SOLID na
PS2 nie wspominajac - bo takiej jakosci i ladunku grywalnosci nie
uswiadczysz w zadnej obecnie kreowanej na hit produkcji pecetowej.

Kolejna kwestia jest coraz glebsze sieganie do archiwow gier konsolowych
przez programistow i przenoszenie ich na pc. Resident Evil 1 i 2 (na
konsole sa jeszcze dwie inne czesci i conajmniej 3 w produkcji), Final
Fantasy VII i VIII (niedawno wyszla w japonii IX na psx), a takze
obecny od niedawna na rynku DinoCrisis, nadchodzacy Metal Gear Solid (na
PS2 robia juz druga czesc), czy z zamierzchlej przeszlosci znane BakuBaku
i seria Virtua Fighter.
Na konsole przenoszone sa gry znane z pc (diablo, warcraft2, starcraft,
quake, quake3, unreal tournament i inne) - wiec nie mozna narzekac.

Oczywiscie mozna powiedziec, iz gry na konsole sa
kiepskiej jakosci graficzne - tak moze i jest, ale jak sie gra na
emulatorze bleema, na 15" monitorze. gwaratnuje, iz siedzac przez
telewizorem 28" a pod reka majac cos do picia i jedzenia zapomina sie o
calym swiecie.
Podobnie mowili ludzie grajacy w VF2pc - nie rozumieli oczywistej prawdy -
granie na klawiaturze w ta skomplikowana coby nie mowic gre (ponad 2000
kombinacji ciosow !!!) to zupelne nieporozumienie. dodatkowo ludzie nie
mieli wowczas odpowiednio silnych kompow do poprawnego dzialania gry.
Ale argument graficzny nie dotyczy konsol nowej generacji - DC segi i PS2
sony - bardzo bym sie cieszyl jakby produkty takie jak Soul Calibur czy
Dead or Alive2 szalejace z obledna predkoscia na maszynce za 1000-1500 zl
tak chodzily na tej samej wartosci cenowej pc. ale to nierealne. w dodatku
PS2 wmontowany ma na stale czytnik DVD *4.

Mozna powiedziec, iz PC to obecnie przede wszystkim multiplayer i dostep
do sieci, ale to samo jest w swiecie konsol - produkty maja modemy
umozliwiajace rozgrywki sieciowe (na razie niedostepne w naszej czesci
europy), chodzenie po stronach www, odbior poczty jest jak najbardziej
mozliwy. dodatkowo z jednej konsoli moga sie cieszyc nawet 4 osoby -
pokazcie mi gre do ktorej jednoczesnie na jednym pc mozesz zasiasc ze
swoim rodzenstwem i kuzynostwem... przynajmniej ja nie pamietam...

Nie wiem, czy na rynku komputerowym racje bytu mialby gry pokroju Parappa
the rapper czy jego druga czesc (tytulu nie pomne) z dziwnie plaska
grafika. pewnie wysmianoby ja na samym starcie. a na konsoli to jeden z
lepszych tytulow, absolutnie zwalajacy z nog. Jednak uwazam, iz wszystkich
fanow gier spod znaku TPP (pecetowych) powinno bolec to, uz nigdy nie
ukaze sie produkcja znacznie lepsza od cyctaej lary croft, przepelniona
czarnym humorem seria Medievil.

No to na razie tyle.
Licze na interesujaca dyskusje - poparta argumentami.

dumny posiadcz pc, saturna i psx'a... a moze juz niebawem dreamcasta

send reply to:
majkel=NO_SPAM=@valhalla.com.pl
http://www.majkel.mds.pl

Leekuid

> [...]
> Programisci przekladajac w nieskonczonosc daty premiery gry, dostosowuja
> poprawne jej dzialanie do topowych, nieosiagalnych dla przecietnego
No coz - jest tak zapewne dlatego, ze pc odroznia od psx roznorodnosc
konfiguracji sprzetowych, tak wiec piszac/przenoszac gre na pc trzeba wziasc
pod uwage sprzet na ktorej bedzie dzialac. To ze istnieje standard DirectX
czy OpenGL jeszcze nie gwarantuje ze giera pojdzie na kazdym z kompow -
mozna sobie oczywiscie wyobrazic ze zrezygnuje sie z takich rewelacji jak
sprzetowa akceleracja 3D, czy dzwiek 3D, EAX etc. i bedzie sie operowac
tylko software mode. Odpowiednio szybki proc zalatwilby sprawe.
Optymalizacja kodu - nie jestem programista, ale nie wyobrazam sobie zeby
tego nie robili takze dla PC - jednak mysle ze tu kluczowa role odgrywa
jednak wspomniana wyzej zgodnosc sprzetowa.

> Inaczej niz to jest w przypadku maszynek podlaczanych do telewozorow.
> Podlaczam zasilanie, uruchamiam gre i wiem, ze to BEDZIE dzialalo i ze o
> zadnym sciaganiu patchow nie ma mowy.

Fakt, ale sa patche i patche - jesli gra sie sypie bez powodu to taki patch
rzeczywiscie pozwala twierdzic ze pospieszono sie z wypuszczeniem gry. Inna
sprawa gdy wypuszcza sie patcha, ktory np. obsluguje nowe karty - tak jak
np. w wymienionym przez Ciebie FF VII czy VIII dla PC.

> [...]
> idac z duchem czasu i uczac sie programowac i optymalizaowac kody mozna

Wiecej mozna chyba jednak wydusic z PC, jesli sie robi cokolwiek poza
graniem. IMHO problem gier PC nie lezy w opracowaniu grafy, czy muzy, ale
szeroko rozumianej grywalnosci - kilka gierek jednak jest dobrych i nie wiem
czy istnieja tez w wersji konsolowatej (jak sie myle to mnie popraw) -
BattleZone II, czy System Shock II.

> Kolejna kwestia jest coraz glebsze sieganie do archiwow gier konsolowych

To chyba dobrze? Nie trzeba kupowac konsoli zeby zagrac w gierke ktora byla
dedykowana jej.

> [...]
> emulatorze bleema, na 15" monitorze. gwaratnuje, iz siedzac przez
> telewizorem 28" a pod reka majac cos do picia i jedzenia zapomina sie o

Ostatnio zapomnialem jak mnie zatakowano w Unrealu z tylu i bylo to pieknie
slychac w tylnych glosnikach - bylem bliski zawalu. Jasne ze na wszystko
trzeba miec kase, ale wydatek konsola+tv 28"+jakies udzwiekowienie i do tego
osobno pc do pracy jest jak dla mnie zbyt duzy.

> Podobnie mowili ludzie grajacy w VF2pc - nie rozumieli oczywistej prawdy -

Coz nie lubie tej giery wiec sie nie bede wypowiadal

> Dead or Alive2 szalejace z obledna predkoscia na maszynce za 1000-1500 zl
> tak chodzily na tej samej wartosci cenowej pc. ale to nierealne. w dodatku
> PS2 wmontowany ma na stale czytnik DVD *4.

:) nic tylko pozazdroscic

> [...]
> pokazcie mi gre do ktorej jednoczesnie na jednym pc mozesz zasiasc ze
> swoim rodzenstwem i kuzynostwem... przynajmniej ja nie pamietam...

Nie wiem jak dwie osoby moga grac w quake w jednym pomieszczeniu a co
dopiero 4 - dla potrzeb gry w quakea odpinalem w akademiku glosniki i
zakladalem sluchawki, a i tak dostawalem baty.

Pozdrawiam
Lee

AK

Przesadzasz Majkel
ale poruszyles kilka interesujacych tematow i mam pare luznych uwag do
twojego postu:

To prawda programistom zaczyna brakowac pomyslow na nowe gry i tlucza ciagle
seqele, ale pojawiaja sie oryginalne perelki w rodzaju DeusEx czy
Planescape-Torment ....

A konsole, to takie komputerki dla "opornych" co nie odrozniaja bita od
bajta i szukaja tylko szybkiej i latwej wirtualnej rozrywki.

Oczywiscie duzo latwiej napisac gre na konsole ktora ma jedna scisle
okreslona specyfikacje (moze ktos mogly jakas rzucic na grupe) niz na peceta
ktory moze miec nieskonczona liczbe wariantow i jest obciazony dziedzictwem
Xteka i Lindolsem.

Czy sa jakies dobre strategie na Konsole (np cos w rodzaju Cywilizacji)
albo symulatory lotu, bo sa ludzie, ktorych nie interesuja zbytnio
platformowki czy nawalnki :-)

pozdrawiam
Adiks

Robert Kowalski

"Leekuid" <syl...@poczta.onet.pl> wrote in message

> :) nic tylko pozazdroscic

Eeee..... tak samo to jest nierealne jak nierealne jest kupienie gry na PS
za 29.99 PLN.
Konsole mają to do siebie że są sprzedawane po kosztach lub nawet poniżej.
Producenci kosol zarabiają na licencjach gier.
--
Pozdrówka

Robert Kowalski

ToM

gry na konsole sa fajne ale tylko dla kogos kto szuka, bardzo prymitywnej
rozrywki
samymi zrecznosciowkami raczej nie mozna zyc, no chyba ze ma sie te 13 lat

ToM

Majkel

hi

> Wiecej mozna chyba jednak wydusic z PC, jesli sie robi cokolwiek poza
> graniem.

pokaz mi ktory program z dzis wydawanych pojdzie na konfiguracji sprzed
lat 4, a przyznam ci racje mkay ?

> Nie wiem jak dwie osoby moga grac w quake w jednym pomieszczeniu a co
> dopiero 4 - dla potrzeb gry w quakea odpinalem w akademiku glosniki i
> zakladalem sluchawki, a i tak dostawalem baty.

czytaj uwaznie co jest napisane - z JEDNEJ konsoli 4 osoby, a nie na
CZTERECH konsolach cztery osoby !

Majkel

hi

> To prawda programistom zaczyna brakowac pomyslow na nowe gry i tlucza ciagle
> seqele, ale pojawiaja sie oryginalne perelki w rodzaju DeusEx czy
> Planescape-Torment ....

ilez to perelek i nowosci ostatnio sie ukazalo ? a w ciagu ostatniego
polrocza ?

> A konsole, to takie komputerki dla "opornych" co nie odrozniaja bita od
> bajta i szukaja tylko szybkiej i latwej wirtualnej rozrywki.

konsole maja dostarczac rozrywki, podobnie jak gry na pc. tylko jakos
wieksza radocha jest jednak z korzystania z malego pudeleczka i
telewizora.

> Oczywiscie duzo latwiej napisac gre na konsole ktora ma jedna scisle
> okreslona specyfikacje (moze ktos mogly jakas rzucic na grupe) niz na peceta

wlasnie widze - co dotkne pudelka z gra to czytam wymagania minimum P2
233, 64 RAM a pozniej sie okazuje ze i na P3 500 z 128 RAM i dopalaczami
produkt wykazuje objawy niestabilnosci

> Czy sa jakies dobre strategie na Konsole (np cos w rodzaju Cywilizacji)

cywilizacja, populus, command&conquer, redalert, starcraft, a z
zacieciem ekonomicznym transport tycoon i ta gra z pociagami co byla jakis
rok temu na pc (zapomnialem tytulu ale z serii tycoon). a pewnie i sa inne
pozycje.

> albo symulatory lotu

nie wiem, zapytam wyrocznie i ci powiem pozniej.

Kacperczak

> [...]
> odchodza w strone konsol, ktore z roku na rok maja sie coraz
> lepiej ? Odpowiedz na to pytanie jest banalnie prosta:

BO CHCA WIECEJ KASY

Ot - to w sumie cala odpowiedz, ale troche ja rozbuduje :)
Absolutnie nie zgadzam sie z twierdzeniem, ze na rynku PC panuje stagnacja.
Z tym argumentem spózniles sie ladnych pare lat. Rzeczywiscie, byl taki
okres, ze nie pojawialo sie nic nowego, a rózni "szpece" wiescili rychla
smierc gier komputerowych. Taka sama sytuacja zdaza sie w literaturze i
kinie - sa lata wybitne, a sa takie ze kila :/ i nic ciekawego nie wychodzi,
albo stanowi marginalny margines produkcji - ot, normalka... Zawsze tez
zdarza sie, ze w czasie takiej "rynkowej nedzy" pojawiaja sie rózni
mesjasze, twierdzacy ze "wszystko juz bylo", a teraz to juz tyko beda
powtórki, nawiazania i ogólnie bryndza. No i zawsze rozmijaja sie z prawda.
Faktycznie, ciezko stworzyc obecnie zupelnie nowy rodzaj gier - ale, tak
naprawde, po cholere? Tworzenie gatunków zawsze jest domena okresu
"pionierskiego" - np wiekszosc gatunków filmowych (sorry, znowu pozwole
sobie uzyc analogii do kina) wyksztalcila sie, mniej wiecej, do lat
trzydziestych XX w. Czy od tamtego czasu nikt nie nakrecil dobrego filmu?
Czy w obrebie gatunków istniejacych nie zaznaczyly sie nowe, ciekawe prady
(wloski neorealizm, potem new-wave, kino "Noir" i cala MASA innych... ? :)
Z grami jest troche podobnie. IMHO wychodzimy wlasnie z owego
"pionierskiego" okresu. Pewne gatunki gier wymarly zupelnie - przygodówki
tekstowe, platformówki 2d... inne za to maja sie swietnie i wciaz sie
rozwijaja. O ile ciezko wymyslic nowa, genialna gre logiczna (jak np szachy
czy ...tetris) o tyle ciezko prorokowac co wydazy sie jeszcze w grach
FPP/TPP/RPG. Sadzac po tym co przyniosly ostatnie lata (System Shock, Thief,
ostatnio zajebisty Deus-Ex), smiem twierdzic, ze bardzo wiele :))

W przeciwienstwie do tego co twierdzisz, ja grupe twórców gier PeCetowych
uznaje za najbardziej twórcza.
To wlasnie tu male firmy developerskie (bleeeeeee, ale slowo) dokonuja
kolejnych przelomów w branzy. Skad wiec ta cala masa produkowanych hurtowo,
tandetnych sequeli? Bo na twórców wywieraja nacisk wydawcy, których glównym,
jesli nie jedynym celem jest nabicie jak najwiekszej ilosci szmalu w jak
najkrótszym czasie. I znacznie prostsza droga do tego swietlanego celu jest
zrobienie n-tego TombRaidera niz dlubanie przez pare lat przy nowym engine
dla nowej gry o tajemniczym, nowym tytule na którego promocje trzeba bedzie
wydac góry siana.

Poza tym wydawcy boja sie inwestowac w zbyt ambitne tytuly, które mimo
swojej genialnosci sprzedaja sie slabo, bo wymagaja od gracza zaangazowania
jego szarych komórek, badz nietypowego podejscia do rozgrywki. O tym ze boja
sie niebezpodstawnie swiadczy przypadek Looking Glass - np swietny System
Shock 2 sprzedawal sie bardzo slabo...

Sytuacja ta konsol dotyczy w znacznie wiekszym stopniu niz "PieCyków" - tam
to dopiero panuje stagnacja - ciagle sequele, n-te czesci, mordobicia i
wyscigi, non stop i na zmiane. Wszelkie ambitniejsze tytuly to zwykle
konwersje z pecetów :> (pod warunkiem ze na platformie PC sprzedaly sie w
odpowiedniej liczbie egzemplarzy). Szczerze mówiac, nie bardzo wyobrazam
sobie, zeby w bliskiej przyszlosci ktos podjal sie przeniesienia gry takiej
jak np Deus-ex na którakolwiek platforme konsolowa.

Wreszcie, na konsole programuje sie znacznie latwiej, szybicej (a wiec i
TANIEJ) niz na PC.
Konsola to konsola - pewnien standardowy zestaw: procesor + uklady
specjalizowane + pamiec + jakies uklady we/wy. Twórca nie musi bawic sie w
programowanie dla 100milionów konfiguracji na raz, moze sie wiec
skoncentrowac na optymalizacji softu pod jeden konkterny hardware.

A na koniec - rynek konsol jest nieporównanie wiekszy niz pecetów. A wiekszy
rynek to wieksze pieniadze.
Jest to przy tym rynek ludzi którzy swoje konsole traktuja jak telewizory -
czesto nie maja oni styku z komputerami osobistymi, badz traktuja je jak
maszyny do pisania/duze kalkulatory. Stad tez robi sie dla nich gry proste,
stereotypowe, nie wymagajace przesadnego zaangazowania, jednym slowem takie,
na które hardcorowy gracz nawet nie spojrzy. I to sie raczej predko nie
zmieni.

P.S. - jeszcze jedno. Carmack nigdy nie twierdzil, ze porzuca platforme PC
na rzecz konsol. Rzeczywiscie zgodzil sie chyba zostac kims w rodzaju
"konsultanta technicznego" grupy pracujacej nad X-Boxem. To wszystko -
zreszta X-Boxa ciezko uznac za typowa konsole - ja bym ja raczej rozumial
jako odpowiednio skonfigurowanego peceta, pozbawionego typowych dlan wad
(archaiczna - w celu zapewnienia "zgodnosci w dól" architektura, trudnosci w
dobaniu optymalnej konfiguracji, liczba mozliwych konfiguracji i wynikajaca
stad niestabilnosc software)
Romero, jak dla mnie, po tym co zaprezentowal ostatnio, moze sobie isc nawet
do diabla, a jeden Molyneaux wiosny nie czyni :>

Kacperczak

Majkel

hi

> Absolutnie nie zgadzam sie z twierdzeniem, ze na rynku PC panuje stagnacja.

alez oczywisciem, ze sie mylisz. z uporem maniaka powroce do argumentu, iz
niewykorzystuje sie nawet w 30% oferowanych mozliwosci sredniej klasy
konfiguracji. wali sie tytuly "seryjne", ktore niczym nowym sie nie
wyrozniajac procz pozerania coraz wiekszych ilosci dyskow i pamieci.

> Faktycznie, ciezko stworzyc obecnie zupelnie nowy rodzaj gier - ale, tak
> naprawde, po cholere?

spojrz na takiego glupiego pokemona, na ktorym zbija sie na rynku
konsolowym i zabawkowym. ja przyznam szczerze, ze czegos takiego ze swieca
szukac na blaszaku. a zabawa podobno przednia - tak twierdza conajmniej
trzy bardzo dobrze znane mi osoby.

> To wlasnie tu male firmy developerskie (bleeeeeee, ale slowo) dokonuja
> kolejnych przelomów w branzy.

PRZYKLADY PRZYKLADY prosze.

> Looking Glass - np swietny System Shock 2 sprzedawal sie bardzo slabo...

w temacie LG - to tylko dobra stycznosc mialem i mam na co dzien z
trylogia Flight Unlimited, w ktora gra moj ojciec.

> Sytuacja ta konsol dotyczy w znacznie wiekszym stopniu niz "PieCyków" - tam
> to dopiero panuje stagnacja - ciagle sequele, n-te czesci, mordobicia i
> wyscigi, non stop i na zmiane.

sequeli jest tyle samo albo i mniej niz na pc. rynek konsol powiazany jest
scisle z rynkiem automatow. a tam jak wiadomo trzeba inwestowac gruba
kase, bo inaczej ludzie sie znudza i pojda do konkurencji. tak wiec twoja
uwaga jest chybiona.

> Wszelkie ambitniejsze tytuly to zwykle
> konwersje z pecetów :> (pod warunkiem ze na platformie PC sprzedaly sie w
> odpowiedniej liczbie egzemplarzy).

PRZYKLADY PRZYKLADY... poprpsze.

> Wreszcie, na konsole programuje sie znacznie latwiej, szybicej (a wiec i
> TANIEJ) niz na PC.

powiedz to tym co chcieli robic gry na saturna

> [...]
> programowanie dla 100milionów konfiguracji na raz, moze sie wiec
> skoncentrowac na optymalizacji softu pod jeden konkterny hardware.

myslisz, ze teraz ktos sie przejmuje tym, ze na przyklad twoj dziadek ma w
domu 386. nie zartuj sobie. gier wogle sie nie optymalizuje - co najwyzej
podaje kosmiczna konfiguracje, na ktorej wszystko powinno plynnie i
zgrabnie chodzic.

> Romero, jak dla mnie, po tym co zaprezentowal ostatnio, moze sobie isc nawet
> do diabla, a jeden Molyneaux wiosny nie czyni :>

wmawiaj sobie, ale zebys sie pozniej nie obudzil z reka w wiadomym
przedmiocie :)~~

Kacperczak

stagnacja.

>wali sie tytuly "seryjne", ktore niczym nowym sie nie

>wyrozniajac procz pozerania coraz wiekszych ilosci dyskow i pamieci.

Tytuly wali sie "seryjnie" dla kasy. Tak bylo i bedzie. Na PC i na
konsolach.
Zawsze gros produkcji to sztampa i hala uwagi nie warta. Dobre,
ambitne produkcje to rodzynki

> [...]
>szukac na blaszaku. a zabawa podobno przednia - tak twierdza conajmniej

Wiesz, to zalezy troche od rodzaju rozrywki jakiego oczekuje sie od gry.
Jesli chcesz pograc w prosta zrecznosciówke to konsole sa dla ciebie. Jesli
oczekujesz czegos wiecej - bez pc ani rusz. Moze to zalezy troche od wieku -
ja mam juz 23 lata, wiec jak na gracza jestem juz naprawde starym koniem i
do gierek w
stylu pokemona za bardzo mnie nie ciagnie. Przechodzilem ten etap jakies 10
lat temu na amisi :))
A konkretnie co do przelomowosci "pokemona" Pomijajac juz to ze jest
dyskusyjna (poczytaj sobie recenzje e3 na www.somethingawful.com - podobno
na 1/3 stanowisk prezentowano rózne japonskie szmiry oparte na "pokemonie"),
to przeciez to zwykla zrecznosciówka - moze i fajna, ale na pewno zadna
rewelacja. Dla mnie to zadna strata ze nikt tego na peceta nie przeniósl
:)))

> To wlasnie tu male firmy developerskie (bleeeeeee, ale slowo) dokonuja
> kolejnych przelomów w branzy.

>PRZYKLADY PRZYKLADY prosze.

id software - zaczeli jako malenka grupka twórców shareware - no i wydali,
najpierw wolfa, potem dooma, potem kleja. Kazda z tych gier stanowila
przelom, do czego doprowadzilo wydanie q1 wszyscy wiemy...

Looking Glass Technologies - najpierw jako oddzial Origin wydali Ultima
Underworld - taką grę RPG z widkiem FPP - byli chyba jeszcze przed
wolfensteinem?? Później był Flight Unlimited (jedyny symulator lotu który
podchodzi mojemu koledze z LANu, który ciągle lata na "prawdziwych"
samolotach. Potem wydali jeszcze System Shocka - grę pod wieloma względami
przełomową (rynek zalewały wtedy masowo różne klony dooma) i wreszcie
Thiefa.
I cały czas mówimy tu o małej grupce ludzi...

Bullfrog - jako maleńka grupa pod wodzą Petera Molyneaux dokonali
przełomów - najpierw Populous, potem Magic Carpet, Syndicate, Dungeon
Keeper - w miarę postępów rozrastali się, kasy przybywało, coraz trudniejsze
stawało się podejmowanie ryzykownych decyzji i wprowadzanie na rynek nowych
rewolucyjnych tytułów - stąd takie nieporozumienia jak sequele Magic Carpet,
Syndicate 2, Populous 3, Dungeon Keeper II (no, przynajmniej mi się ta gra
nie pododa)

Westwood - ta sama sytuacja - jako młoda mała firma wydali takie hity jak
Legends of Kyrandia, Dune II, potem Blade Runner, a teraz już tylko zjadają
własny ogon i tłuką sequele Command&Conquer.

W zeszłym roku debituanci z Appeal wydali niesamowitego Outcasta

Commandos1 też był chyba debiutem gości z PyroStudios

Chcesz więcej przykładów??

>w temacie LG - to tylko dobra stycznosc mialem i mam na co dzien z

>trylogia Flight Unlimited, w ktora gra moj ojciec.

A widzisz, błąd - i później twierdzisz że rynek PC zalewa masa tandety...
Może po prostu źle szukasz? rzeczywiście trudno szukać wielkich odkryć w
PieCowych samochodówkach czy mordobiciach - zostamy tą działkę konsolom -
pisałem o tym. Z drugiej strony nikt nie wydał na konsolę tak rozbudowanej
gry jak np Grand Prix Legends...

> [...]
>scisle z rynkiem automatow. a tam jak wiadomo trzeba inwestowac gruba
>kase, bo inaczej ludzie sie znudza i pojda do konkurencji. tak wiec twoja

I znowu - widzisz, zależy co kogo kręci - jak komuś pasują konwersje z
aotomatów to spoko - niech kupuuje konsole. Wiem, samochodówki i mordobicia
są niezłe. Ale nie nazywaj takiej rozrywki innowacyjną. Jeśli szukam czegoś
nowego, szukam tego na PC.

>PRZYKLADY PRZYKLADY... poprpsze.

hehehe - copy&paste:

"cywilizacja, populus, command&conquer, redalert, starcraft, a z
zacieciem ekonomicznym transport tycoon i ta gra z pociagami co byla jakis
rok temu na pc"

zgadnij misiu, z czyjego to listu??

>powiedz to tym co chcieli robic gry na saturna

Nie wiem o co Ci chodzi, ale taka jest prawda - przyznaje to sam Molyneaux,
o którym pisałeś i wielu innych...

> [...]
>domu 386. nie zartuj sobie. gier wogle sie nie optymalizuje - co najwyzej
>podaje kosmiczna konfiguracje, na ktorej wszystko powinno plynnie i

Uhhhhh, nie chodzi o to czy ktoś się przejmuje tym że istniało coś takiego
jak 386.
Po prostu nie ma wyjścia - zgodność z większością instrukcji 386
wymusza na koderze paskudna architektura Pieca.
To nie sprawa "płynnego" chodzenia, ale chodzenia wogle. Dziesiątki kart
graficznych, różne wersje driverów - to dla koderów katorga. Na konsolach
ten problem nie istnieje, podobnie jak na każdym innym komputerku z
zamkniętą architekturą.

> do diabla, a jeden Molyneaux wiosny nie czyni :>

wmawiaj sobie, ale zebys sie pozniej nie obudzil z reka w wiadomym
przedmiocie :)~~

Wiesz, ja za PieCykami nie przepadam. Ciągle tęsknię za czasami kiedy miałem
A500 czy A1200. Nie mam nic przeciwko konsolom, trzymam kciuki za X-Boxa, bo
to MOŻE być przełom, być może uda się wprowadzić, trochę "tylnymi drzwiami"
kilka porządnych (w moim rozumieniu :>) gier do światka konsol.
Na razie, ze swoim oddaniem dla gier fabularnych, RPG, przygodówek i ogólnie
"gier na wkrętkę" nie mam tam czego szukać :))

Pozdro,
Kacperczak

P.S. "Gry na wkrętkę" to takie w które trzeba się "wkręcać" tzn. wymagają
pewnej dozy samozaparcia, wejścia w świat zaproponowany przez twórców,
często nauki mniej lub bardziej skomplikowanego interfejsu. Oferują w zamian
możliwość zanurzenia się w świecie gry w sposób na razie zupełnie
niedostępny konsolowcom (mo może poza seriami takimi jak FF, czy Zelda, ale
to troche inna sprawa).

Thann

> czytaj uwaznie co jest napisane - z JEDNEJ konsoli 4 osoby, a nie na
> CZTERECH konsolach cztery osoby !
Przepraszam ze sie wtracam ale:
Za cholere nie wyobrazam sobie grania w Multipla w 4 osoby na JEDNYM TV..
(w FPP), bo w gierki typu N4S jeszcze jakos mozna...

Pozdrawiam
Thann

Martel Valgoerad

to pl.rec.gry.komputerowe
On Wed, 19 Jul 2000 15:44:13 +0200, Majkel <mig...@bobo.fuw.edu.pl>
wrote:

>pokaz mi ktory program z dzis wydawanych pojdzie na konfiguracji sprzed
>lat 4, a przyznam ci racje mkay ?

Forte Agent, The Bat!, Norton Utilities, Ultra Edit, Pajaczek, itd.

>czytaj uwaznie co jest napisane - z JEDNEJ konsoli 4 osoby, a nie na
>CZTERECH konsolach cztery osoby !

W Quake'a ?! Jak?

>majkel=NO_SPAM=@valhalla.com.pl

--
Martel Valgoerad (a.k.a. Michal Minicki) |'Nigdy nie dyskutuj z
mar...@valmar.polbox.pl, mar...@polbox.pl | glupcem, ludzie moga

Zillameth

Użytkownik Majkel <mig...@bobo.fuw.edu.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych
napisał:Pine.LNX.3.96.100071...@bobo.fuw.edu.pl...

> lepiej ? Odpowiedz na to pytanie jest banalnie prosta:

Zycie uczy, ze nalezy unikac prostych odpowiedzi ;-)

> Ano dlategom, iz w dzialce pc panuje stagnacja, bezruch. absolutnie nic
> nowego nie nadchodzi.

Zauwaz, ze wiekszosc gatunkow ma swoj poczatek na PC. Konsolom to chyba
zawdzieczamy tylko mordobicia. Zreszta wlasnie: co sie wydaje na konsole? Na
konsole wydaje sie wyscigi, mordobicia i zrecznosciowki z ewentualna,
nieduza domieszka czegos innego. Szczytem finezji produkcji konsolowych jest
AFAIK Final Fantasy, ktore dobremu rolplejowi na peceta do piec nie dorasta.
(W kazdym razie mi sie nie podoba).

> kotlet odgrzewany jest niedobry (vide rogaty2)

Nie przesadzajmy :-). Mi sie podoba. Tylko @&#$$^* mam 64 MB i mi nie chce
dobrze chodzic. Ostatnio z tego powodu nie pokonalem Diablo. Jestem wkurzony
:-(.

> Programisci przekladajac w nieskonczonosc daty premiery gry, dostosowuja
> poprawne jej dzialanie do topowych, nieosiagalnych dla przecietnego
> szaraka, specyfikacji komputera.

Znow przesada. Po prostu wiekszosc gier jest robiona w Stanach, wiec
wymagania sa dostosowane do tamtejszych standardow hardware'owych.
Przecietna wydawana w tej chwili gra wymaga jakiegokolwiek akceleratora i
procesora z zegarem 233, czyli konfiguracji, jaka sie kupowalo poltora roku
temu. Dzis kupujesz procesor z trzy razy szybszym zegarem, a przecietny
akcelerator (nie jakies tam dziforsy, na co komu taka armata) to doplata
rzedu 10% wartosci sprzetu.
Pozatym twoje stwierdzenie zawiera sprzecznosc. Otoz czas pisania programu
jest mniej wiecej wprost proporcjonalny do kwadratu jego wydajnosci. Jesli
chcesz zrobic program, ktory na tym samym sprzecie zadziala 2 razy szybciej,
to piszesz go cztery razy dluzej. Gry na PC sa pisane niechlujnie, to fakt,
ale robi sie to po to, zeby gra mogla wyjsc szybciej, a nie, tak jak
piszesz, wychodza pozniej, wiec maja wyzsze wymagania.

> [...]
> idac z duchem czasu i uczac sie programowac i optymalizaowac kody mozna

Pewnie mnostwo rzeczy mozna z niego wyciagnac. Mam wystarczajaco duzo
lat, zeby pamietac, jakie cuda ludzie wyciskali z malego Atari, ktore mialo
zegar 1,7 MHz i 64 kilo pamieci. Tylko widzisz, latwo jest napisac szybki
program na konsole, bo tam masz jedna konfiguracje, jeden zestaw
podzespolow. Jak sie usmiechniesz do producenta, to on ci da pelna
dokumentacje, do poziomu podstawowych komend procesora wlacznie, a wtedy
siadasz z ta dokumentacja w lapie, piszesz program w jezyku mozliwie
najnizszego poziomu i masz taki szybki program, ze hej. Na pececie nie masz
takich mozliwosci, chociazby dlatego, ze M$ wciska ludziom coraz bardziej
zasobozerne systemy. Pewnie moglby je troche, ba! duzo lepiej napisac, ale i
tak najnowszysch Windowsow nie uruchomilbys na komputerze sprzed 4 lat, a to
dopiero goly system, ze o grze chwilowo zapomnimy. I nie jest to bynajmniej
wina programistow, tylko cena postepu - bardziej skomplikowany system o
wiekszych mozliwosciach wymaga wiekszych zasobow. Zapewniam cie, ze gdybysmy
dzisiaj na pecetach uzywali DOSa 6.22 (ktory nie mial np. takiego drobiazgu
jak wiele procesow obok siebie, trzeba bylo to emulowac), to z palcem
wiadomo gdzie moznaby napisac gre naprawde szybka. I to jak. Zreszta tu sie
niepostrzezenie wkrada problem wielosci standardow. Samych liczacych sie
standardow obslugi 3D jest zdaje sie trzy, i gra musi umiec jakos sobie z
tym radzic. A ile jest kart graficznych? A dzwiekowych? A co z MACami, co z
Unixem? Dobra gra musi dac sie latwo przeniesc i jesli nie chcesz pisac
wszystkiego od nowa, to musisz pisac w jezyku bardzo wysokiego poziomu. To
jest cena postepu, bardziej sie oplaca kupic nowego peceta, niz tkwic w tym,
co bylo 4 lata temu.

> o grach pokroju SOUL CALIBUR na DC czy nadchodzacym METAL GEAR SOLID na
> PS2 nie wspominajac - bo takiej jakosci i ladunku grywalnosci nie
> uswiadczysz w zadnej obecnie kreowanej na hit produkcji pecetowej.

Nie gralem, ale taki Halflife to ma tyle grywalnosci, ze wystarczy na trzy
przecietne gry. Poza tym to jest rzecz wysoce wzgledna, poniewaz oferta na
konsole jest stosunkowo uboga tematycznie. Nie zagrasz sobie na konsoli w
fajna strategie, a juz napewno nie w fajna strategie z dobra sztuczna
inteligencja, bo to wymaga mocy obliczeniowej, a ta PSX ma na poziomie
sprzed 4 lat. Nie mowiac juz o rogalikach, ktore sa antykomercyjne i nikt
ich nigdy na konsole nie wyda. To jest wlasnie problem konsoli - jest
ultrakomercyjna i taka Sega, czy Sony w zyciu nie zaryzykuja pieniedzy w
cos, co stanowi istotny przelom. Co najwyzej bedziesz mial kolejne wersje
rozwojowe Tekkena i Need for Speed. Za to na peceta jest juz duzo latwiej,
bo rynek nie jest tak skonsolidowany. Pewien facet juz od kilku lat ciagle
ulepsza swojego rogalika, robi to hobbystycznie, za darmo, a jego gre mozna
sobie sciagnac w cenie pocztowki z ladnym widokiem (takiej wlasnie oplaty
zyczy sobie autor). I mnostwo ludzi sie w to zagrywa, choc oczywiscie nie sa
to miliony rak, jako ze gra jest zdeka hardkorowa, a nie kazdy to lubi. Na
konsoli taka gra nie mialaby racji bytu.

> [...]

> konsole sa jeszcze dwie inne czesci i conajmniej 3 w produkcji), Final
> Fantasy VII i VIII (niedawno wyszla w japonii IX na psx),

A czego ty sie spodziewasz? Skoro mozna wycisnac jeszcze troche pieniazkow,
to czemu mieli by ich nie wyciskac? Nie dziw sie duzemu opoznieniu wersji
pecetowych w stosunku do konsoli - caly program trzeba napisac przeciez od
nowa. Zreszta to jest dobra ilustracja problemu. Czy FF8 pojdzie na pececie
sprzed 4 lat? NIe, nie pojdzie, musisz przynajmniej dokupic akcelerator. Gry
konsolowe naprawde nie sa pod tym wzgledem lepsze od pecetowych.

> [...]
> emulatorze bleema, na 15" monitorze. gwaratnuje, iz siedzac przez
> telewizorem 28" a pod reka majac cos do picia i jedzenia zapomina sie o

A wiesz co ja mam do gier na konsole? Nie grafike, jestem krotkowidzem,
starym atarynkowcem, grafika mnie nie podnieca. Ale mam im za zle, ze sa tak
beznadziejnie debilne. To znaczy, to w sumie nie jest wada, lubie sobie
pograc czasem w jakas debilna gierke, ale na konsole sa tylko takie. Na
wszelki wypadek prosze o niewyciaganie jakichs malo znanych tytulow, mowimy
o ogolnym trendzie, a nie o wyjatkach.

> [...]

> tak chodzily na tej samej wartosci cenowej pc. ale to nierealne. w dodatku
> PS2 wmontowany ma na stale czytnik DVD *4.

No dobra, a co to ma do gier i ich wtornosci? Dobrej grze DVD*4 jest na
pietruszke. Jest kupa gier na peceta, ktore dobrze chodza na tandemie
klawisze&myszka, a nawet jakby co, to zrobienie interfejsu do obslugi padow,
to nie jest ZADEN problem. Problemy to pewnie robi producent konsoli.

> [...]

> pokazcie mi gre do ktorej jednoczesnie na jednym pc mozesz zasiasc ze
> swoim rodzenstwem i kuzynostwem... przynajmniej ja nie pamietam...

Hmmm, wiesz, split screen jest do zrobienia. Akurat ta czesc rynku wziely
konsole, jak sadze. I tak przez 99% gier gram sam i dobrze mi z tym, i nie
tylko mi. Zagralbym sobie ewentualnie w diablika, albo w Ultime, ale w to
akurat lepiej sie gra, jak sie przy kompie siedzi samemu, a inni sa po
drugiej stronie kabla. Natomiast jest rzecz, ktrora ma pecet, a konsola
nigdy nie bedzie miec, a ktora dla mnie jest nie do zastapienia.
Klawiatura&myszka - to je ono :-)

> [...]
> fanow gier spod znaku TPP (pecetowych) powinno bolec to, uz nigdy nie
> ukaze sie produkcja znacznie lepsza od cyctaej lary croft, przepelniona

Bo jakis kretyn w gajerze walczy o rynek i sprzedarz. Zreszta skad wiesz, ze
sie nie ukaze. Zreszta, to zaden argument, bo nikt nie powiedzial, ze na
peceta nie pokaze sie cos o niebo lepszego.

Pozdrowienia
Zillameth.

Majkel

hi

> [...]
> do gierek w
> stylu pokemona za bardzo mnie nie ciagnie. Przechodzilem ten etap jakies 10

chyba nie widziales jednak na oczy pokemona, moj ty rownolatku.
to na pewno nie jest zrecznosciowka.

> [...]
> na 1/3 stanowisk prezentowano rózne japonskie szmiry oparte na "pokemonie"),

no ale pokemon byl pierwszy... a ze klony powstaja jak grzyby...

> id software - zaczeli jako malenka grupka twórców shareware - no i wydali,
> najpierw wolfa, potem dooma, potem kleja. Kazda z tych gier stanowila
> przelom, do czego doprowadzilo wydanie q1 wszyscy wiemy...

no to nawet nie wiesz, ze pierwsza ich seria (bodajze 7 czesci) byk
commander keen :)

> Looking Glass Technologies
> I ca³y czas mówimy tu o ma³ej grupce ludzi...

hmm.. i jak skonczyli ???? :)

> A widzisz, b³±d - i pó¼niej twierdzisz ¿e rynek PC zalewa masa tandety...

3 (TRZY) gry wiosenki nie czynia.

> Z drugiej strony nikt nie wyda³ na konsolê tak rozbudowanej

> gry jak np Grand Prix Legends...

jest za to Gran Turismo z okolo 400 roznymi brykami.

> "cywilizacja, populus, command&conquer, redalert, starcraft, a z
> zacieciem ekonomicznym transport tycoon i ta gra z pociagami co byla jakis
> rok temu na pc"
>
> zgadnij misiu, z czyjego to listu??

z mojego - ale pytanie bylo czy na konsole sa jakies gry strategiczne -
wiec ci odpowiedzialem :)

Majkel

hi

> Za cholere nie wyobrazam sobie grania w Multipla w 4 osoby na JEDNYM TV..
> (w FPP), bo w gierki typu N4S jeszcze jakos mozna...

zapraszam wiec do magicznego swiata quake'a na n64 czy psx :)

Majkel

hi

> Zauwaz, ze wiekszosc gatunkow ma swoj poczatek na PC. Konsolom to chyba
> zawdzieczamy tylko mordobicia.

przeczytaj uwaznie pierwsze zdanie a pozniej przypomnij sobie, ze dawno
temu byly takie 8bitowe zabawki jak C64 i ZX

> Zreszta wlasnie: co sie wydaje na konsole? Na
> konsole wydaje sie wyscigi, mordobicia i zrecznosciowki z ewentualna,
> nieduza domieszka czegos innego.

sa i strategie, sa i nieznane na pc moze poza Thiefem gry nazwane
"skradankami", logiczne, calkiem niezle horrorki etc.

> Szczytem finezji produkcji konsolowych jest
> AFAIK Final Fantasy, ktore dobremu rolplejowi na peceta do piec nie dorasta.

podobno zelda na nintendo jest tak samo dobra jak FF.

> (W kazdym razie mi sie nie podoba).

mi tez nie, nawet polowy pierwszego dysku nie przeszedlem

> Na pececie nie masz
> takich mozliwosci, chociazby dlatego, ze M$ wciska ludziom coraz bardziej
> zasobozerne systemy.

nie samym MS komputer zyje... mamy rozne dystrybucje linuxa, unixa, BeOSa
i kilka pomniejszych systemow.

> Nie gralem, ale taki Halflife to ma tyle grywalnosci, ze wystarczy na trzy
> przecietne gry.

HL tez bedzie na konsole :)~~

> To jest wlasnie problem konsoli - jest
> ultrakomercyjna i taka Sega, czy Sony w zyciu nie zaryzykuja pieniedzy w
> cos, co stanowi istotny przelom.

postaraj sie dotrzec do Parappa the rapper i do nowej gierki tego samego
autora - zrobiona jest z kilku kresek ! tak i w dodatku jest czarno-biala.
i co ? hit w japonii, ktory bedzie takze w dystrybucji w europie i usa.

> [...]
> pecetowych w stosunku do konsoli - caly program trzeba napisac przeciez od

nie za bardzo .... otoz istnieja przeslanki by na przyklad gry z DC i PC
konwertowac w kilkanascie tygodni. takie sa fakty.

> Natomiast jest rzecz, ktrora ma pecet, a konsola
> nigdy nie bedzie miec, a ktora dla mnie jest nie do zastapienia.
> Klawiatura&myszka - to je ono :-)

TRAFILES KULA W PLOT. obie rzeczy sa dostepne do konsoli, by latwiej
korzystalo sie z zasobow sieciowych. z tego co pamietam to nawet jakies
kamery sa robione i dziesiatki innych dodatkow...

Kacperczak

Uzytkownik "Majkel" <mig...@bobo.fuw.edu.pl> napisal w wiadomosci
hi

> [...]
10
> lat temu na amisi :))

chyba nie widziales jednak na oczy pokemona, moj ty rownolatku.

ha, rzeczywiscie - moze widzialem cos innego, japonce (bez obrazy) maja na
punkcie pokemona niezla szajbe i wydaja min 1 gre w tygodniu z "pokemon" w
nazwie

>no to nawet nie wiesz, ze pierwsza ich seria (bodajze 7 czesci) byk
>commander keen :)

prosiles o przyklady malych firm wydajacych swietne gry - wiec ci napisalem
keena ominalem, bo tez keenem id nie ma sie powodu chwalic - zreszta na pc
wielu dobrych platformówek nie bylo - poza raymanem, lomaxem
i "luigi contra spaghetti" :> zbyt wielu ciekawych tytulów nie pamietam - tu
konsole wygrywaja o 100 dlugosci, ale to wina architektury pieca i tego, ze
w czasach gdy modne byly platformówki 2d na piecu królowaly tanie karty
graficzne dzialajace na zasadzie framebuffera, które nie radzily sobie
specjalnie z obsluga sprite'ów czy plynnym scrollingiem ekranu.

hmm.. i jak skonczyli ???? :)
ZLE - bo wydawali gry ZBYT AMBITNE - i z ich bankructwa mozna sie tylko
smucic, bo raczej nie zacheca innych firm do ekspermentów.
Tyle ze na konsole nie ma takich firm i takich gier wcale - ale przeciez
moge w kólko powtarzac swoje,a ty bedziesz powtarzal swoje. I kazdy wie
swoje :)))

>3 (TRZY) gry wiosenki nie czynia.

Naprawde uwazasz, ze trzy wybitne, wlasciwie przelomowe gry, wydane przez
jedna mala firme nic nie znacza :))??

> Z drugiej strony nikt nie wydał na konsolę tak rozbudowanej
> gry jak np Grand Prix Legends...

>jest za to Gran Turismo z okolo 400 roznymi brykami.
Fakt, zajebista gra.
Ale znowu zalezy co sie komu podoba. Mój kumpel, zatwardzialy
plejstejszynowiec, przelazl wszystko co sie tylko dalo w GT, to samo w
Driverze - zagrywal sie do upadlego.
Gralem w Drivera na moim blaszaku - sympatyczna gierka, ale po paru
godzinach wrócilem do kleja1 na LANie i od tamtego czasu driver stoi na
pólce i sie kurzy.
No ale WYSCIGÓWKI i MORDOBICIA to JAK JUZ PISALEM, mocna strona konsol. Nie
ma w nich nic przelomowego. Jedziesz, wyprzedzasz, czasem przy tym
strzelasz, upgrejdujesz swoja bryke/motor i tak w kólko - w kazdej jednej
pozycji na liscie, zmieniaja sie tylko proporcje skladników.

>z mojego - ale pytanie bylo czy na konsole sa jakies gry strategiczne -
>wiec ci odpowiedzialem :)

ale pytales o pozycje ambitniejsze - i ja, szczerze mówiac wielu innych
"ambitnych" pozycji na konsole nie znam.
Pewnie jest sporo ciekawych, wykrecajacych mózg gierek logicznych - ale tylk
takich których "obslugi" mozna sie nauczyc w 2 minuty.
Nic bardziej skomplikowanego nie.... ale chyba juz sie powtarzam :)

pozdro
Kacper

Leekuid

> pokaz mi ktory program z dzis wydawanych pojdzie na konfiguracji sprzed
> lat 4, a przyznam ci racje mkay ?
Wiekszosc o ile korzysta tamta konfiguracja z Win98 powiedzmy - Adobe,
Macromedia, 3D Studio MAX Kinetixu - ze to nie gry? .... Pytales o
programy - czy na konsoli odpale przegladarke inetu z plugiem Shockwave'a,
albo o zgrozo - czy bede mogl na konsoli zaprojektowac swoja strone www -
wiesz z grafika z fotoszopa i postawiona na dreamweaverze.
Po pracy oczywiscie zagram - w Civ: Call to Power, czy Age of Empires -
cztery lata temu mialem taka konfiguracje ktora by to puscila ... teraz mam
o niebo lepsza i moge PRACOWAC i grac na jednym multimedialnym kombajnie :)
(mialo zabrzmiec ironicznie jakby ktos nie zauwazyl).

> czytaj uwaznie co jest napisane - z JEDNEJ konsoli 4 osoby, a nie na
> CZTERECH konsolach cztery osoby !

Wiem o co ci chodzilo ... ja tylko podkreslam ze wszelkie zagrywki typu
dzielenie ekranu, czy sterewanie kilkoma postaciami na jednym monitorze to
tylko nadaje sie do bardzo prostych nawalanek Toshinden (moze zle
napisalem), VF, etc. W takie gry to gra sie 20 minut i wylancza - a jak
mieszkalem w akademiku goscie do PC zalatwili projektor - zajebiscie
zajebisty efekt jak sie quake'a rzuci na sciane :) Twoje 28 cali moze sie
schowac ... a po pokazie oczywiscie go spakowali i poszli dalej promowac
swoja firme - tym razem z Powerpointem - czyz to nie cudowne masz i konsole
i KOMPUTER.

Leekuid

napisał:Pine.LNX.3.96.10007...@bobo.fuw.edu.pl...

> hi

TV..

> zapraszam wiec do magicznego swiata quake'a na n64 czy psx :)
W quake 4 osoby na jednym TV???? toz sie nie da w to grac na jednym kompie
wiecej w pokoju niz JEDEN. Chyba ze w sluchawkach i z przedzieleniem tego Tv
tak jak to jest w brydzu - zreszta odnosnie quaka pogadaj z Tourvielem. Bez
myszy w quake'a???

Majkel

hi

> ha, rzeczywiscie - moze widzialem cos innego, japonce (bez obrazy) maja na
> punkcie pokemona niezla szajbe i wydaja min 1 gre w tygodniu z "pokemon" w
> nazwie

az takich hardcorowi to oni nie sa :)
chociaz ostatnio przygotowywany jest do wydania w usa przelomowy pokemon
gold i silver. na czym ma polegac przelom ? ano na tym, iz niektore
stworki bedziesz mogl zlokalizowac na przyklad o godzinie 2:27 w nocy,
wymagana bedzie opieka nad pokraka (cos ala tamagotchi) i inne.
(nie jestem fanem tej serii - po prostu stwierdzam fakty)

> Naprawde uwazasz, ze trzy wybitne, wlasciwie przelomowe gry, wydane przez
> jedna mala firme nic nie znacza :))??

a czy znalazly albo wogole na horyzoncie pojawiaja sie jakies firmy chetne
do "podjecia rrekawicy" i rozbudowania tytulu ?

> ale pytales o pozycje ambitniejsze - i ja, szczerze mówiac wielu innych
> "ambitnych" pozycji na konsole nie znam.

ale za takowe nie uznaje serii c&c i populusow na przyklad

Leekuid

> ilez to perelek i nowosci ostatnio sie ukazalo ? a w ciagu ostatniego
> polrocza ?
Oj duzo - tylko mi w firmie slabo placa :(

> konsole maja dostarczac rozrywki, podobnie jak gry na pc. tylko jakos
> wieksza radocha jest jednak z korzystania z malego pudeleczka i
> telewizora.

Ja tam wole: Geforce DDR, SBLive, 17 Sony G-200, 128MB, DVD Combo - fakt ze
przedzial cenowy jest inny i ze musze w najblizszym czasie wymienic plyte i
proca, ale poza wszystkim co sie teraz ukazuje chodzi mi takze - Word Excel
+ duzo programow graficznych + duzo inetowych, etc. A konsola - no a
pogralbym w jakies normalne gry - takie z multiplayem, albo jeszcze lepiej w
lokalu na osiedlu czy w akademiku ... nie? To wiesz gdzie mozesz sobie ...
sorry to nie tak mialo byc. AI konsoli na pewno nie da mi tyle wrazen co BN
w diablo II, czy serwery Quake'a ... A cash za dobre pc? No pain no fun :)

> wlasnie widze - co dotkne pudelka z gra to czytam wymagania minimum P2
> 233, 64 RAM a pozniej sie okazuje ze i na P3 500 z 128 RAM i dopalaczami
> produkt wykazuje objawy niestabilnosci

a to juz zalezy - kilka gierek pod linuxa chodzi mi calkiem swietnie, takze
niby to prowadze serwer na nim, ale takze moge pograc ... zasadnicza wada
konsoli - kupuje ja zazwyczaj tylko osoba pragnaca takiej rozrywki jak gry
zrecznosciowe (no DVD tez), bo w takiego MUDa jak mi przyjdzie ochota to nie
zagram (ani irc, icq, ani nic co ma jakiskolwiek sens).

> [...]

> rok temu na pc (zapomnialem tytulu ale z serii tycoon). a pewnie i sa inne

No na pc sa te wszystkie wiec o co biega?

> nie wiem, zapytam wyrocznie i ci powiem pozniej.

A ceny gierek sa takie same jak na pc? A gdzie mozesz z netu jakies dema
gierek sciagnac?

Lee

Majkel

hi

> Wiekszosc o ile korzysta tamta konfiguracja z Win98 powiedzmy

4 lata temu nie bylo win98 ale to szczegolik :)

> czy na konsoli odpale przegladarke inetu z plugiem Shockwave'a,

wydaje mi sie, iz jest to mozliwe na DC.

> albo o zgrozo - czy bede mogl na konsoli zaprojektowac swoja strone www -
> wiesz z grafika z fotoszopa i postawiona na dreamweaverze.

dreamweaver jest istotnie latwym w odbiorze programem, ale czemu na zlosc
wszystkim wsadza w dokument puste komorki, wypelniane przezroczystym
gifem?

> Po pracy oczywiscie zagram - w Civ: Call to Power, czy Age of Empires -
> cztery lata temu mialem taka konfiguracje ktora by to puscila ...

nie mowimy o tobie tylko o ogole.

> [...]
> dzielenie ekranu, czy sterewanie kilkoma postaciami na jednym monitorze to
> tylko nadaje sie do bardzo prostych nawalanek Toshinden (moze zle

jest serie VF okreslasz przymiotnikiem prosta, to istotnie cos z toba nie
tak jest :)

> [...]
> mieszkalem w akademiku goscie do PC zalatwili projektor - zajebiscie
> zajebisty efekt jak sie quake'a rzuci na sciane :) Twoje 28 cali moze sie

jak wszystko co opatre na podstawach fizyki (w tym wypadku efektow
optycznych) jednakowo mozna zastosowac przy wszystkich monitorach/
telewizorach.

Majkel

hi

> [...]
> tak jak to jest w brydzu - zreszta odnosnie quaka pogadaj z Tourvielem.

bo co za bardzo sie przyzwyczailes ? to zaden argument. tak samo moge
powiedziec, iz nie wyobrazam sobie jazdy w autobusie ze smierdzacymi
ludzmi, ale zycie weryfikuje wszelke oczekiwania

> Bez myszy w quake'a???

nie wiem co to panuje za jakas ciemnota w temacie wyposazenia dodatkowego
do konsol. myszka, klawiatura, kierownica, jakies przepustnice, wedki (do
gier lowieckich) to normalka w swiecie konsol.
pierwsza mysz do konsol pokazana zostala bodaze kilka lat temu na psx.

a co do grania w Q bez myszy - wierz mi, na samym poczatku odwiedzajac
roznego rodzaju gralnie widzialem, iz poslugiwanie sie klawiatura bylo
czyms oczywistym.
nie od razu myszke zaprzegnieto, do tej brutalnej i wypaczajacej umysl
mlodego czlowieka gry =]]]]]

Leekuid

> przeczytaj uwaznie pierwsze zdanie a pozniej przypomnij sobie, ze dawno
> temu byly takie 8bitowe zabawki jak C64 i ZX
Czyli konsolom nic nie zawdzieczamy :(

> sa i strategie, sa i nieznane na pc moze poza Thiefem gry nazwane
> "skradankami", logiczne, calkiem niezle horrorki etc.

I calkiem duzo shareware - do sciagniecia z netu lub na plytkach w
czasopismach :) nie oszukujmy sie za wszystkie gry na konsole musisz bulic
producentowi i dystrybutorowi gruba kase, a pc czasami da sie upolowac dobra
gierke za free (ja np. lubie serie Exile - totalnie bez grafiki i dzwieku z
topornym interfejsem - taki roleplay sprzed 10 lat, a takze Meridana -
graficznego muda za free poza rejestracja na serwerze)

> podobno zelda na nintendo jest tak samo dobra jak FF.

> mi tez nie, nawet polowy pierwszego dysku nie przeszedlem

A mi sie podoba - fajna fabula jeden raz mozna przejsc - liniowosc z mala
dawka interakcji. Inne giery takze sa liniowe zadna nie daje zbyt duzych
mozliwosc no moze poza Daggerfall i Might and Magic.

> nie samym MS komputer zyje... mamy rozne dystrybucje linuxa, unixa, BeOSa
> i kilka pomniejszych systemow.

Wlasnie i tam nalezy spodziewac sie takze coraz wiekszej aktywnosci tworcow
gierek - sama instalacja linuha juz dzis jest w miare prosta - coraz wiecej
wychodzi z graficznym instalatorem nie tak jak kiedys ze nie mozna bylo
polapac sie o co chodzi.

> HL tez bedzie na konsole :)~~

Jak np Pc wypuszcza znacznie lepsza dwojke?

> [...]
> i co ? hit w japonii, ktory bedzie takze w dystrybucji w europie i usa.

W Japoni jedza zywe potrawy, watpie zeby sie to przyjelo w Polsce :)

> nie za bardzo .... otoz istnieja przeslanki by na przyklad gry z DC i PC
> konwertowac w kilkanascie tygodni. takie sa fakty.

Pozyjemy zobaczymy - na razie "istnieja przeslanki" ...

> TRAFILES KULA W PLOT. obie rzeczy sa dostepne do konsoli, by latwiej
> korzystalo sie z zasobow sieciowych. z tego co pamietam to nawet jakies
> kamery sa robione i dziesiatki innych dodatkow...

i kosztuja pewnie tyle co konsola - do pc mozesz kupic klawiature i mysz za
30 zl :)

Lee

Majkel

hi

> [...]
> proca, ale poza wszystkim co sie teraz ukazuje chodzi mi takze - Word Excel
> + duzo programow graficznych + duzo inetowych, etc.

ehkm, a na z tych programow wykupiles licencje i uzywasz ich khm, khm
zgodnie z prawem ? poza tym ciagle ZMUSZONY jestes ladowac kase w maszyne,
rzecz absolutnie nie do pomyslenia w rynku konsol.

> AI konsoli na pewno nie da mi tyle wrazen co BN
> w diablo II, czy serwery Quake'a ... A cash za dobre pc? No pain no fun :)

widze, ze dalej nie dotarlo do ciebie, iz w nowych konsolach montowane sa
modemy i korzystanie z dobrodziejstw internetu to normalka.

> (ani irc, icq, ani nic co ma jakiskolwiek sens).

irc podobnie jak icq prowadzi do szybkich uzaleznien i w sumie niczemu nie
sluzy (chyba, ze ktos sie nauczy ale nie pod Windowsami postawic i
skonfigurowac eggdropa)

> A ceny gierek sa takie same jak na pc? A gdzie mozesz z netu jakies dema
> gierek sciagnac?

zalezy czy uzywane, czy nowe, wydawane w zlotych czy platynowych seriach,
sprowadzane ORYGINALNE zgodnie z prawem czy przemycane...
wszystko jest kwestia odnosnika.

nie trzeba z sieci sciagac, bo wychodza pisma konsolowe z dolaczanymi
plytami z demami....

Majkel

hi

> Czyli konsolom nic nie zawdzieczamy :(

alez oczywiscie ze tak - jako rownolatek powinnes pamietac o czyms takim
jak pong :)~~

> I calkiem duzo shareware - do sciagniecia z netu lub na plytkach w
> czasopismach :) nie oszukujmy sie za wszystkie gry na konsole musisz bulic

> producentowi i dystrybutorowi gruba kase...

nieokniecznie - sa gazety z dolaczanymi demami.

wiesz czyje to slowa ? :)

> A mi sie podoba

zmieniasz zdanie czesciej niz kobieta :)))

> Jak np Pc wypuszcza znacznie lepsza dwojke?

to HL2 ma juz we wrzesniu sie pokazac... no to nie wiedzialem...

> W Japoni jedza zywe potrawy, watpie zeby sie to przyjelo w Polsce :)

a w polsce pije sie krew, zajada jezyki i mozdzki. no i co z tego ?
taka juz roznica kulturowa na swiecie jest i dobrze.

> Pozyjemy zobaczymy - na razie "istnieja przeslanki" ...

nie dalej jak 2 miesiace albo i krocej na pc i wszystkie konsole ukazala
sie druga czesc Dark Omena: Legacy of...

> i kosztuja pewnie tyle co konsola - do pc mozesz kupic klawiature i mysz za
> 30 zl :)

widzisz, teraz zaczynasz sie juz miotac jak motylek zlapany w siatke.
a ja sie zapytam ile kosztuje mysz microsoftu z kolkiem uchodzaca za
standart w grach typu Q/ UT
nie wiem jakie sa ceny, chodzilo o sam fakt istnienia danego produktu na
rynku.

Leekuid

> bo co za bardzo sie przyzwyczailes ? to zaden argument. tak samo moge
> powiedziec, iz nie wyobrazam sobie jazdy w autobusie ze smierdzacymi
> ludzmi, ale zycie weryfikuje wszelke oczekiwania
No to nie jezdzij - kup samochod ... tak samo jak zamiast pc uzywaj
konsoli - slyszalem ze wypuscili drukarke do niej i ze swietnie sie
sprzedaje w japonii fotorealizm, tyle ze u nas raczej chetnych by nie bylo
bo tusze i papier do niej drozsze 100x niz dla HP ...

> [...]
> czyms oczywistym.
> nie od razu myszke zaprzegnieto, do tej brutalnej i wypaczajacej umysl

no to zagrajmy kiedy ja na p100 z mych i klawiatura, a ty na konsoli z
padem - ciekawe kto wygra? moze ktos bezstronny zacznie przyjmowac zaklady?

Leekuid

> 4 lata temu nie bylo win98 ale to szczegolik :)
Dzizas - wtedy mialem 95, ale w zdaniu chodzilo o to "ze gdyby moj stary
komp ktorego juz obecnie nie mam uzywac w czasach obecnych i zainstalowac mu
wina 98 i dx 7.0, to duzo fajnych gierek - nowych, jeszcze by poszlo", a nie
o to ze mialem 98 wtedy

> wydaje mi sie, iz jest to mozliwe na DC.

Wydaje ci sie ... to nawet lepiej niz ja - bo mi sie nie wydaje - po prostu
nie slyszalem zeby ktos DC uzywal do tego (wieksza frajda zapisywac
pannienki na dysku pc), ale moge sie mylic

> dreamweaver jest istotnie latwym w odbiorze programem, ale czemu na zlosc
> wszystkim wsadza w dokument puste komorki, wypelniane przezroczystym
> gifem?

???? Mam UltraDev i nic takiego sie nie dzieje

> nie mowimy o tobie tylko o ogole.

No to rzeczywiscie trzeba isc z postepem - szczegolnie ze coraz fajniejsze
rzeczy sie pojawiaja - moj kumpel kupil swietna kierownice z
forcefeedbackiem dla konsoli tez sa takie ... ile kosztuja?

> jest serie VF okreslasz przymiotnikiem prosta, to istotnie cos z toba nie
> tak jest :)

Dla mnie trudna gra to taka ktora oprocz refleksu wymaga czegos wiecej -
refleks lepiej cwiczyc in real life np grajac w tenisa, koszykowke. To cos
innego daja mi RPG i strategie - im trudniejsze tym lepsze.

> jak wszystko co opatre na podstawach fizyki (w tym wypadku efektow
> optycznych) jednakowo mozna zastosowac przy wszystkich monitorach/
> telewizorach.

Ale to ty dazysz do skrajnosci typu 15cal monitor i tv 28cali - w domu mam
21cal tzn. ze nie bede mial tyle frajdy z konsola co ty na 28calach?
Poza tym oni mieli projektor kupiony na firme za bagatela 14000, ale on
dodatkowo na siebie zarabial - fajna sprawa.

Lee

Leekuid

> [...]
> zgodnie z prawem ? poza tym ciagle ZMUSZONY jestes ladowac kase w maszyne,
> rzecz absolutnie nie do pomyslenia w rynku konsol.
OEM jeszcze ze starego kompa + duzo educational version - nie zarabiam na
tym, jesli bedzie mi dane kiedys zalozyc firme ktora bedzie wykorzystywac te
programy zakupie je legalnie.
IMHO kradziez fotoszopa w porownaniu do kradziezy samochodu to to samo jesli
rzeczywiscie wykorzystuje sie go do celow zarobkowych - swego czasu juz tu
byla obszerna dyskusja na ten temat - wniosek z niej: firmy same powinny
zadbac w przypadku soft uzytkowego o wersje edukacyjne

> widze, ze dalej nie dotarlo do ciebie, iz w nowych konsolach montowane sa
> modemy i korzystanie z dobrodziejstw internetu to normalka.

Tzn ze tanszego SDI nie podlacze, ani nie podlacze sie do LANa na osiedlu i
bede musial dalej oplacac telekomune?

> irc podobnie jak icq prowadzi do szybkich uzaleznien i w sumie niczemu nie
> sluzy (chyba, ze ktos sie nauczy ale nie pod Windowsami postawic i
> skonfigurowac eggdropa)

W przeciwienstwie do mordobic - one powoduja ze czujesz sie lepiej - czasami
trzeba sie postawic w real life a nie odreagowywac za pomoca maszyny ... "bo
zupa byla za slona" i biegne do komputerka

> zalezy czy uzywane, czy nowe, wydawane w zlotych czy platynowych seriach,
> sprowadzane ORYGINALNE zgodnie z prawem czy przemycane...
> wszystko jest kwestia odnosnika.

Legalnie oczywiscie ... Tak wiec?

> nie trzeba z sieci sciagac, bo wychodza pisma konsolowe z dolaczanymi
> plytami z demami....

Fakt wolnosc i swoboda - dzisaj poczekam do przyszlego miesiaca az w
Playstation Magazine pojawi sie demo giery z zeszlego miesiaca - ja tam
jednak wole neta ...

Lee

Majkel

hi

> Wydaje ci sie ... to nawet lepiej niz ja - bo mi sie nie wydaje - po prostu
> nie slyszalem zeby ktos DC uzywal do tego (wieksza frajda zapisywac
> pannienki na dysku pc), ale moge sie mylic

no korzystajac z zasobow sieci to mozesz sobie gole panie na tv ogladac a
to juz cos :) a to umyj uszy (przejrzyj siec dokladnie) i zerknij, iz
ludzie z sieci przez konsole takze korzystaja...
poza tym nieurchronnie nadchodzi era dyskow twardych w konsolach - sony do
swojego PS2 chce montowac seryjnie 40GB dyski.

> ???? Mam UltraDev i nic takiego sie nie dzieje

zerknij do katalogu, w ktorym zachowujesz swoje prace a na 100% to
znajdziesz...

> No to rzeczywiscie trzeba isc z postepem - szczegolnie ze coraz fajniejsze
> rzeczy sie pojawiaja - moj kumpel kupil swietna kierownice z
> forcefeedbackiem dla konsoli tez sa takie ... ile kosztuja?

tyle samo co na pc :)

Leekuid

> alez oczywiscie ze tak - jako rownolatek powinnes pamietac o czyms takim
> jak pong :)~~
Nie pamietam i nie jestesmy rownolatkami - patrz uwazniej na czyj post
odpowiadasz ...

> nieokniecznie - sa gazety z dolaczanymi demami.

> wiesz czyje to slowa ? :)

Zillametha ... nie moje, a co to jakis quiz?

> zmieniasz zdanie czesciej niz kobieta :)))

Nie zmienilem zdania co do FF od ponad roku i IX na pc tez kupie :)

> to HL2 ma juz we wrzesniu sie pokazac... no to nie wiedzialem...

To nie tak ... chodzi o to ze firma opracowujaca soft dla pc robi juz
kolejna wersje, podczas gdy konsolowcy beda sie podniecac dopiero pierwsza
czescia

> a w polsce pije sie krew, zajada jezyki i mozdzki. no i co z tego ?
> taka juz roznica kulturowa na swiecie jest i dobrze.

Pije sie krew???? Slyszalem o slaskich potrawach z kaszy i krwi ale to
wszystko na cieplo ...
I dobrze japonska gierka moze sie nie przyjac tak jak nie wszystkim podoba
sie Sailor's Moon

PC

> nie dalej jak 2 miesiace albo i krocej na pc i wszystkie konsole ukazala
> sie druga czesc Dark Omena: Legacy of...

No dobrze - ciesze sie w zwiazku z tym ze na pc takze :)

> [...]
> standart w grach typu Q/ UT
> nie wiem jakie sa ceny, chodzilo o sam fakt istnienia danego produktu na

Standard? - zyciu bym nie kupil myszy z kolkiem, podobnie jak ergonomicznej
klawiatury ....

Lee

Majkel

hi

> Nie pamietam i nie jestesmy rownolatkami - patrz uwazniej na czyj post
> odpowiadasz ...

przepraszam za blad. korzystam z konta unixowego i czytam wiadomosci
pinem, ktory nie ma drzewiastego pokazywania wiadomosci. i w tym sie
zgubilem ...

> Nie zmienilem zdania co do FF od ponad roku i IX na pc tez kupie :)

a nie lepiej kupic sobie psx ? ;)
nawet jakis skladak oficjalny FF I - V wyszedl swego czasu :)

> To nie tak ... chodzi o to ze firma opracowujaca soft dla pc robi juz
> kolejna wersje, podczas gdy konsolowcy beda sie podniecac dopiero pierwsza
> czescia

ja na razie widze trend odwrotny - resident evil 1,2 ; wipeout ;
dinocrisis ; metal gear solid i drugije...

> Pije sie krew???? Slyszalem o slaskich potrawach z kaszy i krwi ale to
> wszystko na cieplo ...

no a zupa z kaczej krwi - czernina ? a tatarek z surowego konskiego mieska
oj, nie odkryles jeszcze wszystkich polskich specjalnosci :)

> Standard? - zyciu bym nie kupil myszy z kolkiem, podobnie jak ergonomicznej
> klawiatury ....

tak slyszalem wiec tak pisze. z klawiatury ergonomicznej, ktorej jednak do
tej z mac'a daleko brakuje.

Jarek Hirny

I ucichło niebo i ziemia, kiedy Majkel postanowił(a) napisać:

>poza tym nieurchronnie nadchodzi era dyskow twardych w konsolach - sony
>do swojego PS2 chce montowac seryjnie 40GB dyski.

Co doprowadzi IMO do gwałtownego spadku jakości gier wypuszczanych na
konsole.

--
*** prgk FAQ, RFD list, LvTrier: http://kki.net.pl/~jeronimo ***

"Are there any paranoids in the audience tonight?" (R.Waters)

Kacperczak

> [...]
>wymagana bedzie opieka nad pokraka (cos ala tamagotchi) i inne.
>(nie jestem fanem tej serii - po prostu stwierdzam fakty)

Takie nowatorskie i przelomowe to to nie jest. Raz, ze bylo juz tamagoczi,
dwa ze i tamagoczi to tez zadna rewolucja.
Tamagoczi to takie praktyczne wykorzystanie badan nad AI, sieciami
neuronowymi itp. WCZESNIEJ podobne gry powstawaly juz na PC - serie Catz,
Dogz (Your computer pet, czy jak to sie tam nazywalo), Creatures...
Cale szalenstwo z Pokemonem jest sztucznie wyrezyserowane przez speców od
marketingu, gigantyczna popularnosc Pokemona nie wynika z innowacyjnosci,
ale z zimna krwia wykorzystanej mody. Bys moze jest to zeczywiscie bardzo
grywalny produkt, ale mam pewne podejrzenia, ze twoi zagrywajacy sie w
Pokemona koledzy padli ofiara prania mózgów :)

>a czy znalazly albo wogole na horyzoncie pojawiaja sie jakies firmy chetne
>do "podjecia rrekawicy" i rozbudowania tytulu ?

:)) alez mnie prowokujesz :))
Nie slyszales jeszcze o Deus-ex????
To wlasnie bezposrednie rozwiniecie tytulów Looking Glass. O ile sa osoby
którym System Shock czy Thief mogly sie nie podobac (czytalem argumenty, ze
nudne, ze skomplikowane, ze nic sie nie dzieje, ze ponure...) o tyle goscie
z ION Storm wyciagneli z tej krytyki nauke i zrobili gre w która mozesz grac
jak ci sie podoba. Mozna stosowac styl "skradacki" z Thiefa, mozna bawic sie
w hackera jak w SS, mozna wreszcie tak uksztaltowac swoja postac, zeby byla
silna i szybka jak, nie przymierzajac, Rambo i rozwalac wszystkich z UZI

Uprzedze twoja "jedna jaskólke wiosny nie czyniaca" - Thief2 wyszedl kilka
miesiecy temu, System Shock 2 niecaly rok temu, zas cykl wydawniczy trwa
obecnie minimum dwa lata - ciezko wiec liczyc na dniach na wysyp gier
czerpiacych z T czy SS
Specjalnie nie pisze o SS1 - ta gra kiedy wyszla, tak dalece wyprzedzala
swoja epoke, ze wlasciwie nikt nie wiedzial jak do niej podejsc, co to jest
i z czym to sie je. Tak naprawde zauwazono ta gre i zaczeto sie na nia
powolywac dopiero po wydaniu SS2

>ale za takowe nie uznaje serii c&c i populusow na przyklad

no to podaj moze jakies "ambitne" konsolowe tytuly :)

Zillameth

> [...]

> przeczytaj uwaznie pierwsze zdanie a pozniej przypomnij sobie, ze dawno
> temu byly takie 8bitowe zabawki jak C64 i ZX

Tylko widzisz, C64 i ZX to tez PC :-))))))))))). PC to nie jest tylko IBM i
jego klony.

> sa i strategie, sa i nieznane na pc moze poza Thiefem gry nazwane
> "skradankami", logiczne, calkiem niezle horrorki etc.

To wszystko jest na peceta. Serio.

> podobno zelda na nintendo jest tak samo dobra jak FF.

No to widac strasznie kiepska.

> nie samym MS komputer zyje... mamy rozne dystrybucje linuxa, unixa, BeOSa
> i kilka pomniejszych systemow.

Ktore tez sa zasobozerne, bo sa zaawansowane technicznie. Ale ale, co
wielosc systemow na PC ma do przewagi konsoli, he?

> HL tez bedzie na konsole :)~~

Ale jeszcze nie ma :-P. Chodzilo mi po prostu o to, ze gry na peceta nie sa
wcale mniej grywalne od gier na konsole.

> [...]

> i co ? hit w japonii, ktory bedzie takze w dystrybucji w europie i usa.

Sorry, ale nie bede sobie kupowal konsoli dla jednej gierki :-).

> nie za bardzo .... otoz istnieja przeslanki by na przyklad gry z DC i PC
> konwertowac w kilkanascie tygodni. takie sa fakty.

Kilkanascie tygodni to sa trzy - piec miesiecy. Plus wez pod uwage, ze zanim
oni gre sprzedadza komus, kto zrobi konwersje, to troche czasu mija. Plus,
moge sie zalozyc, ze calkiem swiadomie wstrzymuja przenoszenie, coby
konsolowcy kupili gre, zamiast chodzic sobie pograc do kolegi pecetowca.

> TRAFILES KULA W PLOT. obie rzeczy sa dostepne do konsoli, by latwiej
> korzystalo sie z zasobow sieciowych. z tego co pamietam to nawet jakies
> kamery sa robione i dziesiatki innych dodatkow...

Nie krzycz tak, jestem po bibie. Pozwol, ze sie z przekory spytam - a ile do
tej twojej taniej konsoli trzeba doplacic, zeby miec klawiature&myszke? Czy
aby standard ten sam co w pececie?

Pozdrowienia
Zillameth.

Maciej Kaczynski

Przychodzi Majkel do lekarza i mowi:

>pierwsza mysz do konsol pokazana zostala bodaze kilka lat temu na psx.

A czy aby nie do SNESa???

>majkel=NO_SPAM=@valhalla.com.pl

Chowajac sie w mroku pozdrowienia sle
Maciej Kaczynski UIN 13045590 ps...@email.com
Polski Serwis o Horrorach
http://www.psoh.prv.pl

Majkel

hi

> A czy aby nie do SNESa???

tak czy siak to tez konsola :)

tHe mRuWa

Majkel <mig...@bobo.fuw.edu.pl> napisal(a):

> pokazcie mi gre do ktorej jednoczesnie na jednym pc mozesz zasiasc ze
> swoim rodzenstwem i kuzynostwem... przynajmniej ja nie pamietam...

np. cykl Heroes of Might and Magic :))))))

--
Mru
UIN: 8856776

Leekuid

Użytkownik tHe mRuWa <m...@poczta.onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:NtQd5.27399$pD2.5...@news.tpnet.pl...

> np. cykl Heroes of Might and Magic :))))))
Ja to bym nie pozwolim tknac mojego cudenka mojemu kuzynostwu ... jednej
kuzynce bym pozwolil gdyby nie bliski zwiazek genealogiczny :))))

A serio - przeca mozna wsadzic do pc 2 kart graficzne i wysterowac 2
monitory :)

Majkel

hi

> Taaa... Tylko, ¿e do FPP potrzeba myszy i klawiatury.

czytaj wszystkie listy a pozniej pisz.... MYSZ I KLAWIATURA OBECNE SA NA
RYNKU KONSOLOWYM (alez mnie ponioslo :) )

> Ja bym siê bardzo cieszy³ gdyby firma Namco wypu¶ci³a jak±¶ swoj± bijatykê
> na PeCeta. No ale widaæ polityka tej firmy jest inna...

oby to sie nigdy nie stalo :)

Majkel

hi

> Na myszy gra siê od kiedy FPP udostêpnia³y tak± opcjê (Doom).
> Nikt na rozs±dnym poziomie nie wyobra¿a sobie grania wy³±cznie
> na klawiszach.

no to mi mysz w doomie tylko do celowania sluzyla, a chodzilem z
klawiatury - ale profan ze mnie, no nie ?

Foka