Ogon ryby

jotemon

adam

W dniu 2021-02-17 o 16:47, jotemon pisze:
> http://www.bbc.com/travel/story/20210216-the-himalayan-peak-off-limits-to-climbers?referer=https%3A%2F%2Fwww.bbc.com%2F

Zakazany owoc, więc i tak już ktoś wlazł. I jeszcze nie jeden wejdzie,
ale stanie się to bez tej całej otoczki. Himalaje są trudne do
zadeptania jako całość, ale to co się dzieje w popularnych miejscach, to
lepiej, żeby się nie działo. Niech sobie ten ładny szczyt pozostanie w
spokoju, rzesza wspinaczy i turystów nie ucierpi zbytnio.

jotemon

adam pisze:
Oczywiście, że tak, ale mnie poruszył jego egoizm. Jak ja nie wlazłem,
to inni też nie wejdą.

adam

> Oczywiście, że tak, ale mnie poruszył jego egoizm. Jak ja nie wlazłem,
> to inni też nie wejdą.

Z tekstu zrozumiałem, że nie wszedł, bo nie chciał, chciał uszanować
wierzenia. Chyba, że coś źle wywnioskowałem.

Olin

Dnia Fri, 19 Feb 2021 11:39:22 +0100, adam napisał(a):

> Z tekstu zrozumiałem, że nie wszedł, bo nie chciał, chciał uszanować
> wierzenia. Chyba, że coś źle wywnioskowałem.

Z podlinkowanego artykułu - zresztą egzaltowanego - wynika, że powodem była
pogoda:
"They, too, ended up abandoning the ascent, just 45m below the summit due
to bad weather.

Internety, dokładniej Wikipedia, powiadają, że zawrócili, żeby dotrzymać
słowa:
"Climbers Wilfrid Noyce and A. D. M. Cox climbed to within 150 m (492 ft)
of the summit via the north ridge, to an approximate altitude of 22,793 ft
(6,947 m). Adhering to the word of honor given to the then King Mahendra,
Noyce and his team descended without stepping on to the summit"

https://en.wikipedia.org/wiki/Machapuchare

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

ubóstwie."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

jotemon

adam pisze:
After the expedition, Roberts made a rather uncharacteristic request to
the Nepal government: to have the peak restricted and thus to make
Machhapuchhare a Himalayan summit that would remain forever unclimbed.

Surprisingly, they obliged.

Lisa Choegyal, a writer and veteran tourism industry professional based
in Nepal who knew Roberts personally since 1974, told me, "Jimmy was not
a mountaineer with a huge ego. Even though in this case, it sounds a
little bit like it was hubris that if he couldn't climb it, he didn't
want anyone else to climb it. But that doesn't really represent the very
gentle character that he was in real life."

Sprawa wygląda dwuznacznie. Natomiast w linku podanym przez Olina jest
jeszcze:

There have been reports of a New Zealand climber, Bill Denz, making a
successful yet illegal attempt to the summit in the early 1980s.

Olin

Dnia Fri, 19 Feb 2021 13:52:55 +0100, jotemon napisał(a):

> There have been reports of a New Zealand climber, Bill Denz, making a
> successful yet illegal attempt to the summit in the early 1980s.

Jeśli to prawda, to Sziwa go ukarał za zuchwalstwo, bo Bill Denz zginął w
lawinie w 1983.

--
uzdrawiam
Grzesiek