Tatry

jotemon

Zdaję sobie z tego sprawę, że to już jest nudne, ale to jest ostatnia
panorama. Ostatnia, bo lepszych warunków pogodowych chyba nie będę miał.

Panorama jest zrobiona z trochę innego miejsca, z innej wysokości i
niestety nie mogę tak po prostu przenieść opisów z poprzednich panoram.
Teraz jest ona częściowo opisana i żeby zminimalizować ilość poprawek
potrzebuję wsparcia i potwierdzenia, na razie w okolicy Kieżmarskiego
Szczytu - w panoramach

https://1drv.ms/u/s!AgJgUkIBbATan3TPbWRTFGbc36tm?e=8bMp4Whowa

w Tatrach jest folder Tatry2022 i o tę panoramę chodzi.

Zastanawiam się jak dobrze musiał być naprany ten co wymyślił taką nazwę
jak Bździochowa Kopa. Starorobociański, Trzydniowiański też musiały
powstawać w ciekawych warunkach.

Pozdrawiam,
jotemon

Jarosław Sokołowski

jotemon pisze:

> Zastanawiam się jak dobrze musiał być naprany ten co wymyślił taką
> nazwę jak Bździochowa Kopa.

Nazwa tak samo dobra jak choćby Szczyt Stalina. Jedno i drugie wzięte
od nazwiska.

> Starorobociański, Trzydniowiański też musiały powstawać w ciekawych
> warunkach.

Te warunki są dobrze znane (górnicza eksploatacja rud żelaza). Ale skoro
już jesteśmy w tej części Tatr, to warto wsponiec o pomyśle zmiany nazwy
ostatniego (od zachodu) szczytu Czerwonych Wierchów. Skoro Gerlach mógł
stać się Szczytem Stalina, to ten mógłby nosić nazwę Szczyt Gomułki. No
ale jak jeszcze chwilę nad tym pomyśleć, to wychodzi, że oficjalna zmiana
nazwy jest zbędna.

--
Jarek

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 15:35:30 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> wsponiec o pomyśle zmiany nazwy
> ostatniego (od zachodu) szczytu Czerwonych Wierchów.

Jak od zachodu, to chyba pierwszego.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
Mark Twain

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Jarosław Sokołowski

Pan Grzesiek napisał:

> Jak od zachodu, to chyba pierwszego.

Ostatni będą pierwszymi.

--
Jarek

jotemon

Jarosław Sokołowski pisze:

> Nazwa tak samo dobra jak choćby Szczyt Stalina. Jedno i drugie wzięte
> od nazwiska.

Czyli był taki jeden co się nazywał Bździoch i czymś się zasłużył i stąd
tak nazwa. A czy wiadomo czym się zasłużył?

Jarosław Sokołowski

Nadawanie imioon górom wedle zasług jest stosunkowo nowym pomysłem.
Kiedyś wystarczyło tam pasać owce, lub choćby je tamtędy przepędzać.
I tak mamy na przykład Skupniów Upłaz. Albo Halę Gąsienicową.

Jarek

--
Są ludzie, którzy powinni mieć góry,
aby ich imiona przetrwały w czasie.

Olin

Dnia Thu, 31 Mar 2022 22:14:47 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> Nadawanie imioon górom wedle zasług jest stosunkowo nowym pomysłem.
> Kiedyś wystarczyło tam pasać owce, lub choćby je tamtędy przepędzać.
> I tak mamy na przykład Skupniów Upłaz. Albo Halę Gąsienicową.

Czy wiadomo, do kogo należały babie nogi, które dały nazwę żlebowi pod
Kamienistą?

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
i absolutnie prawdziwe"
Oscar Wilde

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Stefan

W dniu 2022-03-31 o 21:57, jotemon pisze:
Bździochowa Kopa[1], Upłazowa Kopa[2] (słow. Kopa brán[3], Kolová kopa,
niem. Pfortenkuppe, węg. Kapu-bérc[4])
Polska nazwa Bździochowej Kopy pochodzi od Bździochowej Grani. To
określenie z kolei pochodzi od góralskiego przezwiska lub nazwiska
Bździoch – prawdopodobnie pasterza bądź koziarza. Nazwa słowacka (Kopa
brán) pochodzi od pobliskich przełęczy i w przełożeniu na polski znaczy
„Kopa Bram”. Węgierska nazwa jest kalką słowackiej[4]. Wersja Upłazowa
Kopa jest używana przez autorów atlasu satelitarnego Tatr – powstała
jako konsekwencja przemianowania całej Bździochowej Grani na Upłazową Grań
pozdr
Stefan

Stefan

W dniu 2022-03-31 o 21:57, jotemon pisze:
Bździoch to był góral który miał potężne bzdziny (wiatry, pierdy czy jak
chcecie). Jak se puścił bzdziny to wszystkie łowiecki pouciekały a
Bżdziocha przegnali na słowacka stronę. Najstarsi górale mówili, ze Jak
se Bżdzioch puścił bzdziny za soba na pożegnanie to sie oberwał
wierzchołek Sławkowskiego Szczytu.

pozdr
Stefan

Jarosław Sokołowski

Pan Grzesiek napisał:

> Czy wiadomo, do kogo należały babie nogi, które dały nazwę żlebowi
> pod Kamienistą?

Według hipotezy przyjętej przez badaczy przedmiotu, nogi należały do baby.

Jarek

--
Baba z wozu, koniom lżej.

jotemon

Stefan pisze:
Można Ci pozazdrościć daru tłumaczenia.

jotemon

jotemon pisze:
> [...]
>
> https://1drv.ms/u/s!AgJgUkIBbATan3TPbWRTFGbc36tm?e=8bMp4Whowa
>
> w Tatrach jest folder Tatry2022 i o tę panoramę chodzi.

Fajnie było, ale jeszcze potrzebny konkret. Wciąż nie wiem, czy trzeba
coś poprawić koło Kieżmarskiego Szczytu.