Jak skuteczny jest 0.01u filtr do wody filtrujący np. kawę?

Zbynek Ltd.

Elo

Jak wielkie są cząsteczki nadające koloru kawie? Czy to
rozpuszczalnej czy parzonej.
Czy filtr 0.01 mikrona jest w stanie je odfiltrować? Dając na
wyjściu klarownie przezroczystą wodę?
Jak sprawdzić domowym sposobem filtr o takiej deklarowanej średnicy
porów/kapilar? A jak filtr 10 razy większy, czyli 0.1 mikrona?

Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

cef

W dniu 2022-05-19 o 23:03, Zbynek Ltd. pisze:
> [...]
> Jak sprawdzić domowym sposobem filtr o takiej deklarowanej średnicy
> porów/kapilar? A jak filtr 10 razy większy, czyli 0.1 mikrona?

Jak ktoś nie ma do czynienia z techniką pomiaru na co dzień,
to nawet nie zdaje sobie sprawy z tych wielkości.
Przez chwilę zastanawiałem się jak daleko 0,01mikrona
jest od filtrowania samych cząsteczek wody.
Wydaje mi się, że w sensie filtrowania 0,01 mikrona to już poziom NASA.
Cząstki barwiące będą na poziomie nanometrów 100-200nm,
więc jest szansa 50/50 że się odfiltrują :-)

Ale pytanie jest intrygujące.

Marcin Debowski

On 2022-05-19, Zbynek Ltd. <sp2scf.s...@poczta.onet.pl> wrote:
> Elo
>
> Jak wielkie są cząsteczki nadające koloru kawie? Czy to
> rozpuszczalnej czy parzonej.

Rząd nanometrów.

> Czy filtr 0.01 mikrona jest w stanie je odfiltrować? Dając na
> wyjściu klarownie przezroczystą wodę?

Niektóre pewnie tak, ale wątpię czy wszystkie.

> Jak sprawdzić domowym sposobem filtr o takiej deklarowanej średnicy

Spróbuj mleko. ZCP micele kazeiny mają coś 150-200 nm

> porów/kapilar? A jak filtr 10 razy większy, czyli 0.1 mikrona?

Tu już pomysłu nie mam.

--
Marcin

Zbynek Ltd.

cef napisał(a) :

> [...]
> jest od filtrowania samych cząsteczek wody.
> Wydaje mi się, że w sensie filtrowania 0,01 mikrona to już poziom NASA.

NASA to może i to zrobiła... z 50 lat temu. Od wielu już lat
turystyczne filtry wody mają taką wielkość porów filtrujących. Filtr
0.1u odfiltruje większość bakterii i część wirusów. Tylko część, bo
są też mniejsze niż 100 nanometrów. Podaje się dokładność filtracji
tego typu mikrobów rzędu 99.99%. Z kolei filtr 0.01u ma już pory
zatrzymujące niemal wszystkie wirusy, bo już są sporo większe niż 10
nanometrów, czyli mają średnicę kilka razy większą niż pory filtra.
Tu już podaje się dokładność rzędu 99.9999%.

Zbynek Ltd.

Marcin Debowski napisał(a) :

> Rząd nanometrów.

Ale ilu? :-) Jak poniżej 10, to przejdą.

> Spróbuj mleko. ZCP micele kazeiny mają coś 150-200 nm

Boję się zniszczyć filtr, zapychając go takim produktem. W mleku
jest jeszcze tłuszcz.

Marcin Debowski

On 2022-05-21, Zbynek Ltd. <sp2scf.s...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ale ilu? :-) Jak poniżej 10, to przejdą.

To są polimery z grupy melanoidyn. Różne rozmiary, część rozpuszczalna
w wodzie, część nie, więc tak pewnie od kilku nm do kilkuset.

> Boję się zniszczyć filtr, zapychając go takim produktem. W mleku
> jest jeszcze tłuszcz.

W kawie też jest tłuszcz. Oczywiście nie tyle co w mleku, ale z czasów
parzenia różnych farfoclówek pamiętam tego sporo.

--
Marcin

cef

W dniu 2022-05-21 o 13:31, Zbynek Ltd. pisze:
Nie sprawdzałem. Sama wielkość poniżej mikrona ponieważ jest trudnomierzalna
bez jakichś laserów czy fal na poziomie warsztatu wydawała mi się
kłopotliwa.
Ale z ciekawości posprawdzałem trochę i faktycznie 0,1mikrona to taki
standard w filtrach do wody (bo bakterie są tego rzędu wielkości, więc
skutecznie separuje te mikroby), rząd wyżej czy też niżej czyli 0,01
mikrona też są filtry dostępne, ale wygląda to na właśnie tę granicę
użyteczności popularnej.
Wynika to raczej z wykorzystania odpowiednich materiałów niż
wyprodukowania takich,
poniżej 0,01mikrona to już pewnie kwestia technczno-cenowa -
zastosowanie jakieś
przemysłowe i cena, bo zapycha się pewnie dość szybko.

Marcin Debowski

On 2022-05-22, cef <cez...@interia.pl> wrote:
> [...]
> skutecznie separuje te mikroby), rząd wyżej czy też niżej czyli 0,01
> mikrona też są filtry dostępne, ale wygląda to na właśnie tę granicę

Bardzo popularne filtry RO to okolice 1A (0.0001 um).

--
Marcin

cef

Ale jakoś te osmotyczne nie chwalą się specjalnie
takimi parametrami filtracji. Przy RO najczęściej internet
wyrzuca akwarystykę Zajrzałęm do dwóch specyfikacji/danych filtrów
i widzę jakieś ogólniki typu: "naprawdę czysta woda"
Skąd te angstremy?

Marcin Debowski

Z wielkości porów membrany. A nie epatuje się nimi MZ raz, bo to dość
odmienna technologia, gdzie również inne procesy niż mechaniczne
wyłączenie zachodzą, a dwa, ten rozmiar jest już bardzo abstrakcyjny
dla większości osób. RO jest popularne w zestawach filtracyjnych z
nieco wyższej półki. Sam mam np. taki:
https://www.expresswater.com/pages/reverse-osmosis-system

--
Marcin

Zbynek Ltd.

Marcin Debowski napisał(a) :
Hmmm... To może sprawdzić to kawą rozpuszczalną? Chyba tłuszczu tu
powinno być pomijalnie mało.

Marcin Debowski

To jest w zasadzie ekstrakt więc coś tam nadal być może ale faktycznie
mniej. Z tym, że MZ prawdziwy problem jest gdzieindziej: poza sytuacją
gdy filtr wyłapie wszystko trudno będzie kawą ocenić co wyłapuje, no bo
to mogą być zarówno małe cząsteki jak i duże. Najpewniej dostaniesz
mniej lub bardziej zabarwioną wodą i nie specjalnie będzie jak ocenić
w warunkach domowych co ten filtr przepuszcza.

--
Marcin

Zbynek Ltd.

Marcin Debowski napisał(a) :
No i tu jest właśnie pies pogrzebany. Nie będę przecież wysyłał
próbek do laboratorium. Hobby ma swoje granice :-)

Na razie nie miałem czasu przeszukać jutuba, czy innego miejsca,
żeby sprawdzić co wieść gminna niesie. Niemniej parę lat temu gdzieś
widziałem jak ktoś zabrał się za filtrowanie jakiejś koli (nie, nie
escherichia coli :-) ) i na wyjściu wyszło mu przezroczyste.

Olin

Dnia Thu, 19 May 2022 23:03:33 +0200, Zbynek Ltd. napisał(a):

> Czy filtr 0.01 mikrona jest w stanie je odfiltrować? Dając na
> wyjściu klarownie przezroczystą wodę?

Z lat młodości pamiętam, że smakosze denaturatu filtrowali go przez kromkę
chleba; nie mam pojęcia z jakim skutkiem.
W każdym razie, można przynajmniej spróbować.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
Mark Twain

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Krzysztof Halasa

Olin <ku...@adres.w.stopce> writes:

> Z lat młodości pamiętam, że smakosze denaturatu filtrowali go przez kromkę
> chleba; nie mam pojęcia z jakim skutkiem.
> W każdym razie, można przynajmniej spróbować.

Trzeba jednak pamiętać, że metanol jest przezroczysty :-)
--
Krzysztof Hałasa

Jarosław Sokołowski

Pan Krzysztof Halasa napisał:

> Trzeba jednak pamiętać, że metanol jest przezroczysty :-)

No ale metanolu w denaturacie nie ma. A przynajmniej być
nie powinno. Jak się ostatnio pojawił i kilku smakoszy
się zatruło, to była afera na cały kraj. Całą partię[1]
z obrotu wycofano.

-----
[1] Nie, nie tę, co miałem nadzieję.

--
Jarek

Marcin Debowski

On 2022-05-23, Olin <ku...@adres.w.stopce> wrote:

> Z lat młodości pamiętam, że smakosze denaturatu filtrowali go przez kromkę
> chleba; nie mam pojęcia z jakim skutkiem.
> W każdym razie, można przynajmniej spróbować.

To jest taka dziwna dyskusja jak na góry, ale na wszelki wypadek, jakbys
jednak nie zażartował, to odradzam denaturat. Kiedyś skażano go związkami
pirydyny, obecnie, z tego co czytam, są to substancje gorzkie (bardzo
ponoć). Cel w obu przypadkach - popsuć odczucia smakowe. Zasadniczo
cząsteczki tych substancji są dużo mniejsze niż 0,01 um ale te filtry
mają na ogół sporą dystrybucję rozmiaru porów. Oznacza to, że jednak
trochę ich tam może ugrząść i będą potem przez parę miesięcy cykać
nadając wodzie wyjątkowe walory.

A z tym filtrowaniem przez chleb, zdaje się bimber klarowało się kiedyś
chlebem i stąd może się ten pomysł wziął. Oczywiście nie będąc nawet
amatorem, mogę tu pozostawać w naiwnej nieświadomości innych,
wysublimowanych smakowo efektów w jakie chleb może denaturat wzbogacić,
ale to już nie o filtrach zdaje się będzie.

--
Marcin

J.F

On Thu, 19 May 2022 23:03:33 +0200, Zbynek Ltd. wrote:
> Jak wielkie są cząsteczki nadające koloru kawie? Czy to
> rozpuszczalnej czy parzonej.
> Czy filtr 0.01 mikrona jest w stanie je odfiltrować? Dając na
> wyjściu klarownie przezroczystą wodę?

Kawa to nie wiem, ale na youtube jest ciekawy przyklad - kamerka
w bliskiej podczerwieniu (~1um), i np cola jest przezroczysta.

Ciekawe, czy to jakies specjalne wlasciwosci karmelu,
czy tylko są w coli cząsteczki (wegla?) o rozmiarze nieco ponizej
1um.
Tak, ze dla swiatla sa wieksze od dlugosci fali, a dla podczerwieni
mniejsze ...

> Jak sprawdzić domowym sposobem filtr o takiej deklarowanej średnicy
> porów/kapilar? A jak filtr 10 razy większy, czyli 0.1 mikrona?

J.

Olin

Dnia Tue, 24 May 2022 00:46:05 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

> trzeba jednak pamiętać, że metanol jest przezroczysty

Zupełnie nie mam doświadczeń w tej dziedzinie. Wprawdzie noszę okulary, ale
to z powodu astygmatyzmu, i widzę w nich całkiem dobrze.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
za ich własne pieniądze”
Alexis de Tocqueville

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Olin

Dnia Mon, 23 May 2022 23:55:36 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
> pirydyny, obecnie, z tego co czytam, są to substancje gorzkie (bardzo
> ponoć). Cel w obu przypadkach - popsuć odczucia smakowe.

Jednakowoż prosty lud miał swoje sposoby na radzenie sobie z
przeciwnościami losu, o czym świadczy choćby leciwy film (ok. 2:25):
https://www.youtube.com/watch?v=L8S2bPwXVUY

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Nikołaj Gogol

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

J.F

On Mon, 23 May 2022 23:55:36 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> ponoć). Cel w obu przypadkach - popsuć odczucia smakowe. Zasadniczo
> cząsteczki tych substancji są dużo mniejsze niż 0,01 um ale te filtry

Bitrex C28H... bardzo małe to to chyba nie jest, ale 10nm raczej nie
siegnie.

> mają na ogół sporą dystrybucję rozmiaru porów. Oznacza to, że jednak
> trochę ich tam może ugrząść i będą potem przez parę miesięcy cykać
> nadając wodzie wyjątkowe walory.

Ale o czym mowisz - zeby nie sprawdzac czy denaturat przefiltruje, bo
potem woda bedzie niedobra?
Wyplukac te substancje sie chyba latwo da, a przynajmniej 99% z tego
co w filtrze..

A tak swoja drogą - taki filtr sie momentalnie nie zapcha ?

J.

Marcin Debowski

On 2022-05-24, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
> 1um.
> Tak, ze dla swiatla sa wieksze od dlugosci fali, a dla podczerwieni

Bardzo powszechna właściwość, że coś pochłania w zakresie widzialnym, a
nie pochłania np. właśnie w okolicach 1000nm. Jeszcze na początku tego
milenium można było kupić aparaty z podnoszonym filtrem IR. Np. taki
Sony DSC-F828, a teraz zagadka, dlaczego już nie?

--
Marcin

Krzysztof Halasa

Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> writes:

> No ale metanolu w denaturacie nie ma. A przynajmniej być
> nie powinno. Jak się ostatnio pojawił i kilku smakoszy
> się zatruło, to była afera na cały kraj. Całą partię[1]
> z obrotu wycofano.

No tak, ale "z lat młodości" sugeruje, że to było nieco dawniej, pewnie
w czasach PRL, a wtedy - "podobno" - denaturat zawierał (mógł zawierać)
znaczące ilości alkoholu metylowego.

Tak w ogóle etanol zwykle zawiera niewielką część metanolu nie dlatego,
by go nie pić, tylko po prostu metanol powstaje w procesie produkcji.
Alkohol spożywczy musi spełniać ostrzejsze normy, ale także zawiera
metanol. Być może "tamten" przypadek to był ten, w którym denaturat
składał się w 70% z metanolu.
--
Krzysztof Hałasa

Marcin Debowski

On 2022-05-24, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Bitrex C28H... bardzo małe to to chyba nie jest, ale 10nm raczej nie
> siegnie.

> Ale o czym mowisz - zeby nie sprawdzac czy denaturat przefiltruje, bo
> potem woda bedzie niedobra?

Spodziewam się, ze tak.

> Wyplukac te substancje sie chyba latwo da, a przynajmniej 99% z tego
> co w filtrze..

1% dla substancji najbardziej gorzkiej ze znanych... powodzenia.

> A tak swoja drogą - taki filtr sie momentalnie nie zapcha ?

To są na ogół filtry typu włóknina, trochę trzeba aby to zapchać ale
kiedyś się w końcu zapcha.

--
Marcin

Stefan

W dniu 2022-05-24 o 11:34, Olin pisze:

> Jednakowoż prosty lud miał swoje sposoby na radzenie sobie z
> przeciwnościami losu, o czym świadczy choćby leciwy film (ok. 2:25):
> https://www.youtube.com/watch?v=L8S2bPwXVUY

Gdy pracowałem na PKP w okolicach trójkąta cudów (cmentarz Rakowicki i
okolice poznałem kilku miłośników bryndy. Oni preferowali do
przepuszczania jako filtr kawę zbożową. W ostateczności wysuszony chleb
żytni razowy (obok były magazyny wojskowe i piekarnia )
pozdr
Stefan

J.F

On Tue, 24 May 2022 12:57:44 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> No tak, ale "z lat młodości" sugeruje, że to było nieco dawniej, pewnie
> w czasach PRL, a wtedy - "podobno" - denaturat zawierał (mógł zawierać)
> znaczące ilości alkoholu metylowego.

Ogolnie - raczej nie, bo by rodacy slepli jak muchy, przynajmniej
niektorzy.

Zostalo jak widac do tej pory - niektorzy nadal piją, a potem
zdziwienie i zakazy sanepidu.

Gdzies na to nakładają sie inne przepisy - jak trucizna, to powinna
byc stosownie oznakowana, handlowy denaturat chyba nie jest, np
https://www.palis.pl/denaturat-0-5l,3,9066,17569

Nie wiem, co ten wykrzyknik oznacza ... aaa, substancje drażniące.

> [...]
> by go nie pić, tylko po prostu metanol powstaje w procesie produkcji.
> Alkohol spożywczy musi spełniać ostrzejsze normy, ale także zawiera

Etanol w duzym stopniu chroni przed trującymi skutkami metanolu,
wiec niewielki procent moze byc.
Ale denaturat to nie produkt spozywczy :-)

> Być może "tamten" przypadek to był ten, w którym denaturat
> składał się w 70% z metanolu.

Metanol jest uzywany w gospodarce, jak ktos "zdobędzie" i poleje,
to potem wieść gminna moze mówic, ze to "od denaturatu".

P.S.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0787&from=EN

najgorsze to
-okowita z wytlokow owoców 1500g/100hl 100% etanolu
-okowita z owoców 1000g, niektore 1200g ... w tym ze sliwek
-okowita z wytlokow winogron 1000g/100hl
-okowita z wina 200g

A w sumie to skąd ten metanol?
Drozdze produkują, inna fermentacja, w destylacji powstaje?

J.

J.F

Zbytnia komplikacja?
A moze duze pogorszenie jakosci ... ktorego dawniej nie bylo zbyt
widac, jak Mpx malo.

J.

Krzysztof Halasa

"J.F" <jfox_x...@poczta.onet.pl> writes:

> Ogolnie - raczej nie, bo by rodacy slepli jak muchy, przynajmniej
> niektorzy.

Raczej tak... No i ślepli, raz na jakiś czas.

> Gdzies na to nakładają sie inne przepisy - jak trucizna, to powinna
> byc stosownie oznakowana, handlowy denaturat chyba nie jest, np
> https://www.palis.pl/denaturat-0-5l,3,9066,17569

W PRLu były czaszki i napisy "trucizna".

> Etanol w duzym stopniu chroni przed trującymi skutkami metanolu,
> wiec niewielki procent moze byc.
> Ale denaturat to nie produkt spozywczy :-)

I dlatego może tam być więcej metanolu.

> A w sumie to skąd ten metanol?
> Drozdze produkują, inna fermentacja, w destylacji powstaje?

W destylacji to raczej nie (tylko jest ew. oddzielany), ale pewnie
powstaje tak samo jak etanol.
--
Krzysztof Hałasa

Jarosław Sokołowski

Pan J.F napisał:

> [...]
> -okowita z owoców 1000g, niektore 1200g ... w tym ze sliwek
> -okowita z wytlokow winogron 1000g/100hl

Oni naprawdę używają słowa "okowita" w unijnym rozporządzeniu!

> A w sumie to skąd ten metanol?
> Drozdze produkują, inna fermentacja, w destylacji powstaje?

Rośliny produjują mnóstwo niesamowicie ciekawych związków, w tym
estrów, którym pachną. Najwięcej tego pod skórką (co widać powyżej).
Estry mogą się rozkładać na stosowne kwasy organiczne i aklohole.
W tym na metanol, jeśli ester metylowy. Ale chyba więcej tam jest
alkoholi cięższych od metanolu i etanolu. Tak to jakoś w skrócie
musi wyglądać, nie znam się na tym zbyt dobrze. Podejrzewam, że
nie ma takiego, co by rozumiał wszystko, co się dzieje w takiej
okowicie (rakiji, palince, śliwowicy itp).

--
Jarek

Jarosław Sokołowski

Jak muchy, to jeszcze nic. Bywało, że ślepli jak krety.

> Raczej tak... No i ślepli, raz na jakiś czas.

Przypomniała mi się anegdota z tamtych czasów. Skończyła się gorzała,
a tu dalej pić się chce. Któryś z imprezowiczów się wyrywa, że pójdzie
i coś załatwi. Faktycznie, za jakiś czas wraca, stawia butelkę na stole.
-- Ty, skąd to wziąłeś?
-- Stoi cysterna na bocznicy, spuściłem trochę, nikt nie zauważył.
Wszyscy patrzą na niego jakoś tak dziwnie...
-- No, ale w telewizji mówili, że od tego się ślepnie.
Teraz to już całkiem nijak się zrobiło, bulelka stoi, nikt nic nie mówi.
W końcu jeden się odzywa:
-- Ja już chyba wszystko w życiu widziałem. Weź polej.

--
Jarek

Zbynek Ltd.

Jarosław Sokołowski napisał(a) :
> Podejrzewam, że
> nie ma takiego, co by rozumiał wszystko, co się dzieje w takiej
> okowicie (rakiji, palince, śliwowicy itp).

Etam, my ze szwagrem nie takie rzeczy żeśmy rozgryźli w palince. Czy
tam po palince.

Marcin Debowski

Było widać za dużo przez niektóre ciuchy. Fakt, że nie wiem też jaki był
na to rynek, tzn. na taką opcję (bez seksualnych zapędów), bo zdjęcia w
podczerwieni to zawsze były bardziej ciekawostka dla hobbystów, a
usuwalny filtr (mechnizm) pewnie parę dolców do ceny dokładał.

--
Marcin

Krzysztof Halasa

Marcin Debowski <aga...@INVALID.zoho.com> writes:

> [...]
> podczerwieni to zawsze były bardziej ciekawostka dla hobbystów, a
> usuwalny filtr (mechnizm) pewnie parę dolców do ceny dokładał.

Tak w ogóle to typowo zdjęcia bez filtru IR robi się w nocy, przy
oświetleniu IR. To jest zwykle bliski IR, typu 800, 850 nm (ludzie oko
widzi to w niewielkim stopniu jako czerwony kolor). W kamerach do
"monitoringu" podnoszony filtr to jest standard - z filtrem
(i w kolorze) w dzień, bez filtra - w nocy.

Innym zastosowaniem są zdjęcia nieba, ale nie znam szczegółów - może
tam chodzi bardziej o czułość i rozdzielczość?

Głównym problemem zdjęć bez filtra są nienaturalne kolory - ciemne
np. ubrania robią się bardziej brązowe, czy purpurowe itp. Drzewa mają
ciekawe kolory. Owszem, wychodzą szczegóły, których normalnie nie widać,
a które wynikają z użycia różnych materiałów, zwyczajnie widocznych jako
mających ten sam kolor, ale to jest mniejszy problem.

No i oczywiście, żeby ktoś nie pomyślał, że to jest termowizja - sensory
używane w aparatach tak daleko nie widzą. IR, które widzą sensory, to
tylko niewielkie przedłużenie "naszego" widzialnego widma.
--
Krzysztof Hałasa

Marcin Debowski

On 2022-05-29, Krzysztof Halasa <k...@pm.waw.pl> wrote:
> [...]
> a które wynikają z użycia różnych materiałów, zwyczajnie widocznych jako
> mających ten sam kolor, ale to jest mniejszy problem.

Te inne kolory, czy inne jasność w przypadku cz-b. to jest to co się
zwykle podoba. Biało-kremowe odcienie zastępują zieleń drzew, niebo może
pozostać niebieskie, zwykle mocno przyciemnione, woda wychodzi czarna.
To po zamienieniu kanałów. Ale cz-b. też wyglądają ładnie.

https://photographylife.com/wp-content/uploads/2012/03/Belhurst-Castle.jpg
https://youtu.be/kBs7T-Jz8is

Sam przerobiłem 2 aparaty usuwając filtr blokujący IR i wsadzając 870nm
i 720nm.

--
Marcin

Krzysztof Halasa

> [...]

> pozostać niebieskie, zwykle mocno przyciemnione, woda wychodzi czarna.
> To po zamienieniu kanałów. Ale cz-b. też wyglądają ładnie.

No, jasne, ale to zupełnie inna historia, ja bardziej myślałem
o minusach ujemnych :-) związanych z koniecznością usunięcia filtra.

BTW: przypomniało mi się - to taka ogólna uwaga, oczywiście - obecnie
w aparatach typowo(?) przyklejane są dwa filtry, IR oraz
antyaliasingowy. Usunięcie jednego powoduje usunięcie drugiego. Brak
filtru AA może dawać efekt mory, zwłaszcza w przypadku użycia obiektywu
o dobrej rozdzielczości (co nie znaczy "drogiego"). W przypadku sensora
B&W nie ma wielkiego problemu, natomiast w kolorze mogą wtedy wyjść
ciekawe efekty związane z wpływem mory na demozaikowanie ("zafarby"),
mogą być one widoczne nawet przy małym powiększeniu. Można je usunąć
(low passem) ale tylko wtedy, gdy dysponujemy zdjęciem raw (przed
debayerem).
--
Krzysztof Hałasa

Krzysztof Halasa

Krzysztof Halasa <k...@pm.waw.pl> writes:

> [...]
> mogą być one widoczne nawet przy małym powiększeniu. Można je usunąć
> (low passem) ale tylko wtedy, gdy dysponujemy zdjęciem raw (przed

Chociaż po chwilowym namyśle stwierdzam, że może nie dać się ich całkiem
usunąć. To głównie kwestia prawdopodobieństwa, przy mniejszym
powiększeniu szansa na duże problemy jest mniejsza.
--
Krzysztof Hałasa

Marcin Debowski

W pierwszym aparacie, który zmodyfikowałem (Coolpix P2) podmiana filtra
spowodowała wystąpienie w centrum jaśniejszego regionu, takiej plamy
centralnie po środku. Wydawało się, że coś miało to wspólnego z jakimś
odbiciem, ale nie diagnozowałem sprawy systematycznie.

Nb. podobny efekt, ale bardziej rozmyty widziałem przy kamerach tzw. IR
do Raspberry Pi.

--
Marcin

Krzysztof Halasa

> [...]

> odbiciem, ale nie diagnozowałem sprawy systematycznie.
>
> Nb. podobny efekt, ale bardziej rozmyty widziałem przy kamerach tzw. IR

To ciekawe. Ale - "podmiana" filtra, nie tylko usunięcie?

Pamiętam, że w jednym przypadku miałem coś takiego, że światło
przechodziło "od tyłu" sensora (to nie był typowy aparat). Było widać
m.in. ścieżki płytki drukowanej - to dopiero był "backlit sensor" :-)
--
Krzysztof Hałasa

Jarosław Sokołowski

Pan Krzysztof Halasa napisał:
Ciekawe rzeczy opowiadają ludzie po operacji "usunięcia zaćmy". To co
w cudzysłowie, jest pewnym eufemizmem, bowiem usuwa im się z gałki
ocznej cały "obiektyw". Kiedyś trzeba go był zastępować okularami ze
szkłem jak dno butelki, dzisiaj wszczepia im się sztuczną soczewkę.
Tanie soczewki zastępcze nie mają filtra UV, więc pacjenci nawet w
pochmurny dzień odczuwają "ogromną jasność". Te droższe, po usunięciu
biologicznego filtra zapewniają "podmianę" -- i wszystko jest w normie.

--
Jarek