Pentacon Six i film

Adam

Witajcie.

Taki szkopuł: dokopałem się u siebie do kilku starych puszek, m.in. do
Pentacona Six TL. Problem w tym, że nie wiem, czy jest w nim film.
Aktualnie nie mam ciemni ani innego tego typu pomieszczenia, aby była
całkowita ciemność i aby sprawdzić obecność filmu "na macanego".

Wskaźnik na dźwigni naciągu pokazuje jedną kreskę.

--
Pozdrawiam.

Adam

Krzysztof Gajdemski

Jest Sat, 5 Jun 2021 22:00:14 +0200, Adam pisze:
> [...]
> Aktualnie nie mam ciemni ani innego tego typu pomieszczenia, aby była
> całkowita ciemność i aby sprawdzić obecność filmu "na macanego".

1. Jeśli migawka jest naciągnięta, zasłoń obiektyw i pstryknij zdjęcie.
Potem naciągnij – jeśli używałeś kiedyś Praktisiksa/P6 to od razu
będziesz wiedział, czy jest tam film wyczuwając opór. Bez filmu naciąg
pracuje bardzo lekko.

2. Jeśli to jakiś stary korpus, to chyba nie będziesz wykorzystywał tego
hipotetycznego filmu. Jeśli nie wyczuwasz obecności błony, a chcesz mieć
pewność, to zasłoń obiektyw i wypstrykaj 14-18 klatek (jeśli
nakłada, to i tak skończysz film) i go otwórz. Będzie bezpiecznie.

3. W sumie bez sensu w tym przypadku, ale kiedyś z innymi aparatami
w akcie desperacji robiłem tak, że po zdjęciu obiektywu, ustawiałem
migawkę na B i… przy pomocy palca sprawdzałem obecność błony.

k.

Adam

Dnia 05 Jun 2021 20:26:54 GMT, Krzysztof Gajdemski napisał(a):

> [...]
> Potem naciągnij – jeśli używałeś kiedyś Praktisiksa/P6 to od razu
> będziesz wiedział, czy jest tam film wyczuwając opór. Bez filmu naciąg

Qrde, najprostsze rozwiązanie nie wpadło mi do głowy :(

> [...]
> pewność, to zasłoń obiektyw i wypstrykaj 14-18 klatek (jeśli
> nakłada, to i tak skończysz film) i go otwórz. Będzie bezpiecznie.

Hipotetyczny film miał być hipotetycznie wołany, oczywiście z pewnym
pchnięciem, bo leżał ok. 20 lat w aparacie. Natomiast gdyby nie był cały
naświetlony, to wystrzelałbym go do końca, być może z naświetlaniem ok.
+2EV.

> 3. W sumie bez sensu w tym przypadku, ale kiedyś z innymi aparatami
> w akcie desperacji robiłem tak, że po zdjęciu obiektywu, ustawiałem
> migawkę na B i… przy pomocy palca sprawdzałem obecność błony.

Też rozwiązanie.

Więc tak:
Dźwignia naciągu migawki nie chciała się przesunąć, stawiała zdecydowany
punktowy opór, bez względu na położenie dźwigienki blokady.
Poszedłem do pomieszczenia, gdzie mam routery - trochę czerwonych i
zielonych LED-ów, więc stwierdzxiłem, że może nie będzie tak źle.
Na macanego stwierdziłem brak filmu.

Dźwignia naciągu nadal zablokowana. Gdzieś na internetach przeczytałem, że
jeśli lustro nie podniesie się do końca, to naciąg jest blokowany.
Po zdjęciu obiektywu i kilku wyzwoleniach migawki z ręcznym dopchnięciem
lustra, zaczęło wszystko działać prawidłowo - lustro już podnosi się do
końca.

W międzyczasie sobie przypomniałem: jeszcze tym aparatem nie robiłem zdjęć.
Na błonie typu 120 robiłem tylko Lubitielem.

Dzięki za pomoc :)

Być może uda się ten egzemplarz Pentacona (i nie tylko to z moich zbiorów)
zobaczyć na Youtube w materiałach Adama Ś.
Wysyłam mu sprzęcicho już z miesiąc czasu :(

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

On 2021-06-05, Adam <a...@poczta.onet.pl> wrote:

> Qrde, najprostsze rozwiązanie nie wpadło mi do głowy :(

A te dwa "pokrętła" od spodu to nie mają połączenia ze szpulami, czyli
bez filmu można jedno lub oba obracać, a z filmem nie?

--
Marcin

Krzysztof Gajdemski

Jest Sun, 06 Jun 2021 03:43:35 GMT, Marcin Debowski pisze:
Cudzysłów jest uzasadniony, bo to nie są pokrętła, tylko trzpienie
dociskające szpule z filmem. Trzpienie nigdy się nie obracają
niezależnie od obecności szpulek, które są na nich luźno osadzone.

Marcin Debowski

On 2021-06-06, Krzysztof Gajdemski <son...@debian.org.pl> wrote:

> Cudzysłów jest uzasadniony, bo to nie są pokrętła, tylko trzpienie
> dociskające szpule z filmem. Trzpienie nigdy się nie obracają
> niezależnie od obecności szpulek, które są na nich luźno osadzone.

No chyba, że tak. Zasugerowało mi się pokrętłem przewijania przy Zenicie
E :)

--
Marcin

Krzysztof Gajdemski

Jest Tue, 08 Jun 2021 12:11:05 GMT, Marcin Debowski pisze:
Ano właśnie, w małym obrazku (mechanicznym) jest na ogół łatwo ustalić
brak filmu po tym, że korbka/pokrętło do jego zwijania obraca się
z luzem. Przy 120 filmu się nie zwija, toteż brak tego przydatnego
ficzera. :)

Marcin Debowski

Aż poszedłem pomacać Zenobię.
http://camera-wiki.org/wiki/Zenobia

Też ma takie dwa trzpienie. Kręcą się, nawet szpulką pokręcą, ale jak
będzie film to też się nie wyczuje bo za mały opór. I też służą
wyłącznie do odciągnięcia sprzęgu (czy jak to nazwać), włożenia szpulki.
No ale tu transport odbywa się ręcznie, górnym pokrętłęm, więc nawet
bardziej oczywiście niż w Zenicie.

--
Marcin