Praca autofocusa

cef

Tak sobie pstrykam zupełnie amatorsko zdjęcia
czasami na imprezach rodzinnych i rezultaty mnie rozczarowują.
Aparat Nikon D90 z Sigmą 17-50/2.8+ lampa Metz 52AF1.
Ostatnio kilkukrotnie pstrykałem na weselu rodzinnym i zarówno
w plenerze jak i na sali jest duży problem z ostrością.

Te w ogrodzie czy na tarasie w dziennym świetle robiłem
najczęściej w trybie A korzystając z przesłony rzędu 5.6-8
żeby w takim planie amerykańskim łapać ludzi z kilku metrów
(czasy były mocno krótsze niż 1/125 przy tym świetle co było - czułość
najczęściej ISO200 -w sali przy sztucznym 400)
Więc raczej nieporuszone z ręki. Z lampą wewnątrz sali ustawiłem na stałe
1/60 (żeby synchronizowało) i 5.6 i tu można poruszyć
z ręki zwłaszcza jak się czeka na doświetlenie.
(aparat cięzki, bo jeszcze grip jest, ale dobrze/pewnie się go trzyma w ręku
i dobrze się kadruje)

Kiedyś się zgapiłem i do knajpy gdzie było mocno ciemno
nie zdjąłem polara i praktycznie tam ostrzył zupełnie losowo.

Ostrzę praktycznie automatem, bo mam dioptrie minusowe
i ponad połowa klatek jest nieostra. Tzn ostre są kwiatki za ludźmi
a oni nie - korzystam z centralnego pomiaru AF zawsze w takich przypadkach,
więc jak na środku kadru mam ludzi, to oni powinni byc ostro.
Tzn nie bawię się w jakieś złote podziały na takich kadrach
i przesuwanie celownika ostrości i walę centralnie z braketingiem
kilka klatek różnie naświetlonych

Czy wpływ na jakość może mieć zapięcie niefirmowego szkła?
Czy coś w parametrach aparatu można podkręcić odnośnie
autofokusa albo w ogóle coś z tym zrobić.
Czy podniesienie ISO ma jakiś wpływ na pracę AF?
Na jakkości mi aż tak nie zależy - nie robię raczej odbitek większych
niż 10x15
Może jakieś paprochy są tam gdzieś i utrudniają pracę autofocusa?

Marcin Debowski

A porób sobie troche modelowych zdjęć (w kontrolowanych, statycznych
warunkach) i poeksperymentuj z różnymi trybami AF, róznym oświetleniem.
Jak masz więcej szkieł to z różnymi szkłami.

Poza tym postaraj się poodróżniać nieostrość wynikającą z poruszenia od
złego wyostrzenia obiektywu. To zawsze widać co jest co, a bez tego
trudno nawet pospekulować.

D90 to dosyć leciwy aparat. Co opisujesz może MZ wynikac z
characterystyki samego aparatu (do której się nalezy przyuczyć) ale może
też być związane z problemami, w tym ze szkłem.

--
Marcin

cef

W takich testach nigdy nie dostrzegałem jakichś istotnych różnic.
Robię czasem zdjęcia detali statycznie kompletnie ze statywu różnymi szkłami
z lampą wyzwalaną z boku i jak się godzinę poustawia, potestuje, to jest
dobrze.

> Poza tym postaraj się poodróżniać nieostrość wynikającą z poruszenia od
> złego wyostrzenia obiektywu. To zawsze widać co jest co, a bez tego
> trudno nawet pospekulować.

Z tym różnie bywa. Zdarzają się klatki gdzie
plan pierwszy jest zamazany a z tyłu ostro, doświetlenie prawidłowe,
więc na pewno źle wyostrzyło czy kilka zdjęć grupy osób na tle zieleni w
głębi, ciemno nie jest (5.6-1/250) i połowa tych ujęć jest dobra a
połowa ma ostrość na ścianie zieleni za ludźmi. Ale są też takie, gdzie
cały plan jest lekko przymulony, więc tu ręka zadrżała.

> D90 to dosyć leciwy aparat. Co opisujesz może MZ wynikac z
> characterystyki samego aparatu (do której się nalezy przyuczyć) ale może
> też być związane z problemami, w tym ze szkłem.

Przestudiowałem exify i oczywiscie tam gdzie musiałem zejść do 2.8-1/30
to mnie nieostrości nie dziwią jak nie trafiam AF we właściwy plan, ale
ujęcia z tego samego miejsca (kolejno podchodzili goście, żeby sobie na
tle zieleni zrobić zdjęcie z młodymi) w tych samych warunkach i mam
5.6-1/320 czy 1/250 i ostrość jest losowa.

Natomiast z wnętrza (ciemno do pomiaru AF) mam większość 5.6-1/60+lampa
i tutaj na większości zepsutych widzę, że nietrafiony AF jest i ostre są
różne plany.

Cóż, trzeba się wykazać chyba większą starannością.
Jak bym robił na filmie czy slajdach, to zużyłbym ze trzy filmy na taką
imprezę
czyli ok 100 klatek -ale większość przemyślana, wiec odpadło by z tego
20% i zostało 80 zdjęć dobrych. Teraz w zrzut z karty to 450 ujęć a po
selekcji zostało też ok 80.

Marcin Debowski

On 2023-06-05, cef <cez...@interia.pl> wrote:

> [...]
> z lampą wyzwalaną z boku i jak się godzinę poustawia, potestuje, to jest

To bym się skłaniał, że "ten typ tak ma". Z Nikonami nie mam
doświadczenia, ale z całą masą Canon'ów, generalnie pierwsze co robię to
przestawiam w tryb AF możliwie "spot". Jak jest typu (multi)zone/area to
czesto wychodzi mi maskara, a tak to wiem na co mi to to ostrzy.

Widzę, że D90 ma tryb single point AF, może spróbuj z tym o ile nie jest
właczony, bo tak to zdaje się może kombinować nawet na 11 punktach.

> [...]
> tle zieleni zrobić zdjęcie z młodymi) w tych samych warunkach i mam
> 5.6-1/320 czy 1/250 i ostrość jest losowa.

A goście byli w ruchu?

> [...]
> czyli ok 100 klatek -ale większość przemyślana, wiec odpadło by z tego
> 20% i zostało 80 zdjęć dobrych. Teraz w zrzut z karty to 450 ujęć a po

Nie ma dobrego rozwiązania. Samemu, jak mi zalezy na jakiejś scenie to
często walę w trybie ciagłym, ale weź to później przeglądaj i decyduj.

--
Marcin

cef

> [...]
>
> Widzę, że D90 ma tryb single point AF, może spróbuj z tym o ile nie jest
> właczony, bo tak to zdaje się może kombinować nawet na 11 punktach.

Jest włączone.

> A goście byli w ruchu?

Nie, pozowali do zdjęć kolejno i to mnie właśnie dziwi,
że jest taki rozrzut ostrości bo osoby na które ostrzę zajmują mi 3/4
kadru a AF ich raz widzi a raz nie.

> Nie ma dobrego rozwiązania. Samemu, jak mi zalezy na jakiejś scenie to
> często walę w trybie ciagłym, ale weź to później przeglądaj i decyduj.

Jak się podchodzi systemowo, to da się zrobić.
Będę jeszcze w li

cef

W dniu 2023-06-06 o 10:06, cef pisze:

> Jak się podchodzi systemowo, to da się zrobić.
> Będę jeszcze w li

Ależ ten Thunderbird się wywala. Pewnie jeszcze
dorzuci za chwilę cały post.

Będę jeszcze w lipcu na podobnej imprezie to potestuję inne ustawienia.

Adam

Jako, że swego czasu trochę fociłem, miałem ciemnię i trochę sprzętu, a
także testowałem sprzęty od ludzi - to mogę powiedzieć tak:
Nikony słynęły z pewności autofokusa. Zarówno analogowe jak i cyfrowe.
Przy okazji: jako jedne z nielicznych przy współpracy z zewnętrzną lampą
błyskową nie potrzebowały przed-błysku, tylko lampę gasiły w odpowiednim
czasie, a pomiar światła był przez obiektyw w trakcie naświetlania zdjęcia.

Jeśli tu nie ma grubego błędu operatora, to ja bym taki aparat dał do
sprawdzenia do serwisu. Mogę polecić: Adam Bieniek, Warszawa, Aleje
Jerozolimskie 113/115.

Adam to pasjonat, zawsze robił dobrze i starannie i za normalną cenę, a
drobne rzeczy gratis.

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

Spawdzić na pewno nie zaszkodzi.

--
Marcin

cef

Cóż ja obstawiam częściowo właściwości aparatu
a częściowo gruby błąd operatora.
Wcześniej analogiem nie było takich efektów, ale też
liczba i charakter klatek inny.
Popracuję jeszcze nad sobą, bo aparat był w naprawie
rok temu i też u kogoś, kto żyje swoją pracą więc
jakichś większych niedomagań AF chyba nie ma.
Od czasu naprawy efekty ostrości są takie jak przedtem,
więc nie spodziewałbym się zmian tutaj po ingerencji.

no_e...@invalid.invalid

Adam <a...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
> Jerozolimskie 113/115.
>
> Adam to pasjonat, zawsze robił dobrze i starannie i za normalną cenę, a

Co prawda tylko raz mialem do czynienia, ale rowniez polecam.

Ale imho korpus bedzie sprawn…

--
Titus Atomicus

cef

W dniu 2023-06-07 o 07:02, cef pisze:
Po kolejnych próbach zaintrygowało mnie czy pomiar AF
jest w jakiś sposób uzależniony od ustawionej czułości ISO?
Czy zależy jedynie od ustawionej ogniskowej i zadanej przysłony
chwilę przed wyostrzeniem.

dag...@vp.pl

niedziela, 29 października 2023 o 20:50:53 UTC+1 cef napisał(a):

> Po kolejnych próbach zaintrygowało mnie czy pomiar AF
> jest w jakiś sposób uzależniony od ustawionej czułości ISO?

Absolutnie nie.
pozdrawiam Marcin
--
D76 prawdę ci powie