Aparat fotograficzny czy komórka ?

Universis

Nosiłem się z zamiarem kupna aparatu fotograficznego, ale po przeczytaniu tej strony: https://informatykzakladowy.pl/fotografia-obliczeniowa/ zwątpiłem bo autor opisuje takie rzeczy o współczesnych telefonach z fotoaparatem o które nigdy dotąd bym nie posądzał że takowe właściwości fotografowania telefony mają. Stanąłem z zakupem. Na przeczytanie trzeba trochę czasu, ale kto go znajdzie to niejednego zdziwienie tąpnie. Strona jak widzę z 2020 i piszę czy może któryś z producentów do tego czasu takie "dziwy" też na pokładzie któregoś ze swoich aparatów też ma ? Aparat ma służyć głównie na wypady turystyczne, a w nich fotki pejzaży i architektury, czasami jednak fotografia przyrody "z bliska" i fotografia "społeczna". Napiszcie coś proszę.

Marcin Debowski

Odpowiedź jest MZ w pierwszym paragrafie. Zdjęcia komórką są zwykle
wizualnie "ładniejsze" (bez dalszej obróbki) ale są one również zwykle
kiepskiej jakości. Nie mogę sie wypowiadać nt. telefonów z górnej
półki, do których się art. odnosi, ale nawet te pospolite iPhony ze
średniej półki robią całkiem ładne te zdjęcia. To, o ile tylko są to
zdjęcia na FB czy innego snapczata. Przy czym "problem" (aparat be vs
komórka ładnie) dotyczy zwykle warunków trudnych, a nie typowych
dziennych.

Siedzę sobie z żoną na balkonie z widokiem na nocne miasto, ona
wyciąga tego swojego iphone i pstryk. Faktycznie, bardzo ładne
zdjęcie. Ja ze swoim Eosem RP to jak nacisnę spust na ustawieniu P to
w ogóle nic z tego zjadliwego nie wyjdzie. Ale też jeśli wiem co robię
to jestem tego "ładnie" blisko nawet bez obróbki. Przy czym u mnie
będzie i ostrość i rozdzielczość i niewielkie szumy i będę mógł nawet
to dalej kadrować. Będę mógł też płynnie zmieniać ogniskową bez
większych problemów z rzeczywistą rozdzielczością. Będę mógł po ludzku
trzymać aparat i w cywilizowanych warunkach dobierać ekspozycje i inne
parametry, a nie miotać się próbując trafić w coś brudnym palcem na
równie brudnym ekranie i jednocześnie manewrując komórką żeby była
jakoś tak we właściwym kierunku.

Poza tym jest cała masa sytuacji, przy których żadna obliczeniowa
fotografia niewiele pomoże - to są np. sytuacje dynamiczne z pewnej,
większej odległości (>25m). To są też sytuacje gdzie sam jesteś w
ruchu a obiekt jest statyczny i w pewnej odległości.

Sam przyjąłem jakiś czas temu zasadę, że aparat to jest do robienia
zdjęć, a telefon do uwieczniania zdarzeń towarzyskich i notatek
zdjęciowych, więc jak nie czujesz potrzeby do wychodzenia poza takie
klimaty to MZ spokonie komórka z przyzwitym aparatem powinna Ci
wystarczyć. Architekturę też komórką przyzwoicie zarejestrujesz.

--
Marcin

PiteR

in <news:bc52dfb4-0546-4138...@googlegroups.com>
user Universis pisze tak:

> Aparat ma służyć głównie na wypady turystyczne, a w nich fotki
> pejzaży i architektury, czasami jednak fotografia przyrody "z
> bliska" i fotografia "społeczna". Napiszcie coś proszę.

komórka ma dużo zalet
jest mała, lekka, nie straszy ludzi, nie przyciąga złodziei, karta sd
jest zaszyfrowana czyli zdjęcia też są, ma duży akumulator, może być
ładowana w czasie nagrywania, można błyskawicznie wysłać zdjęcie

aparat
ma duży zoom, ma ręczną ostrość, ma czasem możliwość zablokowania
ostrości na nieskończoność np do filmowania samolotów.

--
Piter

Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

Marcin Debowski

On 2023-03-09, PiteR <em...@fauszywy.pl> wrote:
> in <news:bc52dfb4-0546-4138...@googlegroups.com>

> komórka ma dużo zalet
> jest mała, lekka, nie straszy ludzi, nie przyciąga złodziei, karta sd

Z tym złodziejstwem to nie jestem taki pewny. Droga komórka może być
bardziej atrakcyjnym łupem. Łatwiej ukraść, łatwiej schować, łątwiej
sprzedać.

> jest zaszyfrowana czyli zdjęcia też są, ma duży akumulator, może być
> ładowana w czasie nagrywania, można błyskawicznie wysłać zdjęcie

W większości współczesnych aparatów też z tym wysyłaniem nie ma
problemu. I nie, że tylko do smartwona, ale jakieś chmury, czy wręcz
bezpośrednio np. na FB.

Współpraca aparatu z komórką to zresztą inny ciekawy temat. Jak ktoś ma
wpółcześny, normalny aparat to raczej ma tez i smarfona, więc możnaby tę
współpracę zrobić naprawdę porządnie. Nie wiem czy jest to doświadczenie
również innych osób, ale ja zawsze z tą współpracą się zmagam, żeby nie
powiedzieć, męczę. Różni producenci, podobne, nieustające cyrki z
"connected" i inne. Chyba branżę przerasta wypuszczenie solidnego,
przetestowanego oprogramowania.

Przykładowo, walczyłem dość długo z oprogramowaniem Canona, które m.in.
umożliwia geotagowanie zdjęć na bieżąco. Są odpowiednie opcje w
applikacji. Wieczne cyrki właśnie z połączeniem i podobne klimaty. Po
czym całkiem niedawno odkryłem, że wystarczy uruchomić tę aplikację i
już działa, gdzie sama aplikacja w żaden sposób nie przyznaje się, że
widzi jakiś aparat.

--
Marcin

no_e...@invalid.invalid

Witam
Imho jak ktos potrafi bardziej swiadomie robic zdjecia - nie tylko
kompozycja, ale zmiana przyslony, czasu, iso i do tego ma czas na
pozniejsza obrobke - albo chce sie tego nauczyc, to warto miec w podrozy
aparat. Jesli ktos chce pstrykac glownie w automacie, to bez dwoch zdan
wystarczy komorka.
Ja zdjecia z komorki (raczej stary iphone se 1 gen z 2016) publikuje na
instagramie. Ale zwykle mam pod reka jakis aparat i zdjecia z aparatu po
obrobce wrzucam na flikra.

--
Titus Atomicus

J.F

Jeżeli chce ci się nosić lustrzankę/bezlusterkowca i katować rodzinę i
znajomych zdjęciami, albo choc czerpac satysfakcję z dobrych zdjęc ...
kup aparat.
Inaczej ... smartfony coraz lepsze zdjęcia robią.
Ale obiektywy w aparatach na pewno lepsze.

Artykuł jest w sumie o jeszcze czyms innym.
Że z telefonu "lepsze zdjęcia wychodzą". I jest to ustawien oraz
postprocesingu.
W porządnym aparacie też tak można - trzeba zapisać dane "raw",
a potem sie bawic w dobieranie parametrow.
Chociaz ... nie wszytkie rzeczy ze smartfonów mogą być dostępne w tym
przetwarzaniu.

A smartfony różne tu są - w jednym będzie to działało lepiej, w innym
gorzej ...

No i taka jeszcze prozaiczna sprawa - brudny obiektyw.
W aparacie raczej nie grozi, w smartfonie co chwila macanym ...
ze szmatką trzeba chodzic i czyscic ...

J.

Zbynek Ltd.

Titus_A...@somewhere.in.the.world napisał(a) :
> [...]
> pozniejsza obrobke - albo chce sie tego nauczyc, to warto miec w podrozy
> aparat. Jesli ktos chce pstrykac glownie w automacie, to bez dwoch zdan

Ale też np taki HGW (czytaj: hujałej) serii P ma możliwość ustawień
ręcznych tych parametrów.
Zdjęcie z aparatu powiększone na dużym TV czy na plakat będzie i tak
lepsze niż z komórki. Wielkość matrycy i inne sprawy robi tu robotę.
Uwiecznić w którą stronę patrzy ptaszek 50m ode mnie? No da się
tylko aparatem.
Ale do zdjęć dla siebie i rodziny? Wybieram proste i lekkie
rozwiązanie. Komórkę mam zawsze przy sobie.

Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

J.F

On Mon, 13 Mar 2023 19:25:51 +0100, Zbynek Ltd. wrote:

> Ale też np taki HGW (czytaj: hujałej) serii P ma możliwość ustawień
> ręcznych tych parametrów.

Sa tez niezalezne programy, np Open Camera.
Ale:
-nie wiadomo, czy skorzystają z tego wspomagania, jak firmowe,
-roznie to w praktyce wychodzi z ich możliwosciami.

> Zdjęcie z aparatu powiększone na dużym TV czy na plakat będzie i tak
> lepsze niż z komórki.

Hm, duzy, ale starszy TV ma rozdzielczosc nie za dużą ... "2K".
Nowy moze byc juz "8K".
Plakat, przez technologie druku, tez chyba taki sobie.

W efekcie ... przyzwoity smartfon nie ma i tak za dobrych parametrów?

> Wielkość matrycy i inne sprawy robi tu robotę.
> Uwiecznić w którą stronę patrzy ptaszek 50m ode mnie? No da się
> tylko aparatem.

Jesli masz na mysli teleobiektyw, to owszem.

> Ale do zdjęć dla siebie i rodziny? Wybieram proste i lekkie
> rozwiązanie. Komórkę mam zawsze przy sobie.

Z drugiej strony - jak juz kupisz aparat, to go nosisz na rodzinne
imprezy.
Chyba, że ci sie nie chce, bo nie warte uwiecznienia ... i aparar
zostaje w domu :-)

J.

no_e...@invalid.invalid

Zbynek Ltd. <sp2scf.s...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ale też np taki HGW (czytaj: hujałej) serii P ma możliwość ustawień
> ręcznych tych parametrów.

No, ale tutaj wygrywa aparat.
Znaczy sie, w ergonomii.

--
Titus Atomicus

Zbynek Ltd.

Titus_A...@somewhere.in.the.world napisał(a) :
To zależy co kto rozumie pod pojęciem ergonomii ;-) Dla mnie to
zależność między wagą i objętością fizyczną a jakością zdjęć.
Jakość jest już zadowalająca nawet do wykonania zdjęcia nocnego.
Nie jestem przeciwnikiem aparatów, ale dla zastosowań inicjatora
wątku i mojego komórka jest rozwiązaniem dobrym. Nie ma zooma, co
jest dużym minusem, ale akceptuję takie rozwiązanie. Nawet dobrym
aparatem kompaktowym można zrobić takie zbliżenia detali
architektury, że jak pomyślę o komórce, to aż żal bierze, ale coś za
coś.

no_e...@invalid.invalid

Zbynek Ltd. <sp2scf.s...@poczta.onet.pl> wrote:

> To zależy co kto rozumie pod pojęciem ergonomii ;-)

No wlasnie to o czym pisales. Mozliwosc recznego ustawiania parametrow.

--
Titus Atomicus

no_e...@invalid.invalid

Znaczy sie WYGODNEGO recznego ustawienia parametrow.

--
Titus Atomicus

Zbynek Ltd.

Titus_A...@somewhere.in.the.world napisał(a) :
Chyba nie za wygodnego, skoro po miesiącu dopiero sprecyzowałeś
wypowiedź ;-)

Universis

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Zainicjowałem ten wątek w nadziei że uda się uniknąć kosztów zakupu jednego z tych urządzeń, ale po wypowiedziach widzę że niestety się nie uda i trzeba będzie kupić obydwa urządzenia. Jako że wakacje za pasem najpierw kupię komórkę bo tego rodzaju fotografie nie wymagają specjalnych ustawień zarówno w aparacie jak i w expozycji. Aparat kupię na jesień bo wtedy przewiduje jego używanie. W takim układzie czy możecie polecić mi jakąś komórkę z względnie dobrym aparatem i w jakiejś rozsądnej jeszcze cenie - bo widziałem komórki nawet za 8 000 zł co raczej nie wchodzi w rachubę.

Marcin Debowski

Byłem pod tym względem całkiem zadowolony z Samsunga A12. W tej chwili
mam A33 i zasadniczo nie narzekam, ale A12 robi MZ lepsze zdjęcia. 3
obiektywy, włączając szerokątny. Jak nie potrzebujesz jakiś fiubzdziu
wypasów co będą robić cuda np. nocą to do codziennych zdjęć rodzinnych i
sytuacyjnych MZ jak najbardziej. Cena nowych na allegro 500-700zł. Tylko
się nie skuś na nowszy model A13, bo zdjęciowo akurat tu jest dużo
gorzej.

--
Marcin

Universis

poniedziałek, 15 maja 2023 o 11:53:16 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
[..]
> [...]
> sytuacyjnych MZ jak najbardziej. Cena nowych na allegro 500-700zł. Tylko
> się nie skuś na nowszy model A13, bo zdjęciowo akurat tu jest dużo

Porównałem te dwa Samsung'i tutaj:
https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=10604&idPhone2=11429
Cenami podanymi przyt ym porównaniu sie nie sugerujcie bo chyba sa podane na dzień "premiery" w handlu.

Twój jest trochę lepszy w pixelach, a mimo to robi gorsze fotografie ?
Nie zrozumiałem też kwestii tych 3-ch obiektywów - którego z aparatów/telefonów dotyczą ?
Są wymienne czy też jakoś się przełączają ? Poza tym jak z fotografią nocną tj, w miastach
- więc nie ma zupełnej ciemności bo jest ośwetlenie uliczne.

Marcin Debowski

On 2023-05-16, Universis <univ...@wp.pl> wrote:
> [...]
> podane na dzień "premiery" w handlu.
>
> Twój jest trochę lepszy w pixelach, a mimo to robi gorsze fotografie ?

W słonecznych scenach, gdzie masz niebo, zieleń, zbyt mocno podbija
nasycenie barw. Da się to później poprawić, ale w A12 nie trzeba. Bez
grzebania wszystko wygląda naturalnie.

> [...]
> ? Poza tym jak z fotografią nocną tj, w miastach - więc nie ma
> zupełnej ciemności bo jest ośwetlenie uliczne.

3 obiektywy mają oba modele (A12 i A33). Nie, no nie są wymienne :)
Przełaczasz wybierając odpowiedni tryb lub "powiększanie/zmniejszanie".
Oba mają też tryb pro gdzie idzie wszystko ustawiać ręcznie z ostrością
włącznie.

Sceny nocne są zadawalające. Robi poprawnie jak normalny aparat, co
oznacza, że czasami masz dylemat, naświetlać na światła (np. latarnie,
jasne budynki) czy na ciemniejsze tło.

Żona ma jakiegoś standardowego iphone, w miarę współczesny (13ke chyba),
ale żadne pro i różnica jest taka, że jak ciemną nocą fotografuje jasno
oswietlony budynek na tle ciemnego nieba to jej iphone wydobędzie i
chmury na tym czarnym niebie i szczegóły w światłach na budynku. Te
samsungi jedno lub drugie. Roznica jest tez taka, że ten jej iphone jest
4-5x droższy od A12. Ale tez przyznam, że chyba nigdy nie robiłem takich
zdjęć w trybie nocnym, który te samsungi tez posiadają i w ogóle nie
drążyłem tematów - np. widzę, że i A12 i A33 mają jakies tryby HDR, więc
może się te szczegóły da się powydobywać.

Przy typowych rodzinnych motywach nocnych, w stylu ulica, znajomi w
kawiarni, różnice pomiędzy wspomnianym iphonem a A12/A33 są MZ bardzo
niewielkie.

Jakbys chciał jakąś próbkę, to daj znać, gdzieś coś wrzucę.

--
Marcin

Universis

czwartek, 18 maja 2023 o 00:41:15 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
> On 2023-05-16, Universis <univ...@wp.pl> wrote:

> W słonecznych scenach, gdzie masz niebo, zieleń, zbyt mocno podbija
> nasycenie barw. Da się to później poprawić, ale w A12 nie trzeba.

Dośc obszernie naswietliłeś temat - dziekuję. Chyba kupię ten A12 choć trochę boli że ma tylko 4G

Marcin Debowski

No to rozważ A33. Przeszedłem na niego właśnie ze względu na 5G
(ciekawość głównie). To przesycenie nie jest w praktyce aż tak
dokuczliwe i dotyczy głównie scen typu j.w. Zresztą zdaje się można
zdefiniować poprawiający filtr i będzie to robił automatycznie.

Tu masz taki przesycony: https://photos.app.goo.gl/99rdhLtqTkcR74BP9

--
Marcin

Universis

czwartek, 18 maja 2023 o 23:03:23 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
[..]
> [...]
> dokuczliwe i dotyczy głównie scen typu j.w. Zresztą zdaje się można
> zdefiniować poprawiający filtr i będzie to robił automatycznie.

Czy mogłbyś zamieścić jeszcze jakiś link do fotki wykonanej tym A12 - lub
jeśli nie sprawi Ci to kłopotu to dwa linki, jeden do nocnej fotki jeśli takową posiadasz ?

Czym jest lepsze 5G od 4G, ale tak użytkowo w czym jest to odczuwalne, bo to że
jest szybsze to wiem - ja komórki nie używam do ściągania filmów, a nawet fotografii.

Marcin Debowski

On 2023-05-20, Universis <univ...@wp.pl> wrote:
> [...]
>
> Czy mogłbyś zamieścić jeszcze jakiś link do fotki wykonanej tym A12 -
> lub jeśli nie sprawi Ci to kłopotu to dwa linki, jeden do nocnej fotki

https://photos.app.goo.gl/ygXrdNcqnv3NsTqA8
Dwa ostatnie A33, reszta A12.

> Czym jest lepsze 5G od 4G, ale tak użytkowo w czym jest to odczuwalne,
> bo to że jest szybsze to wiem - ja komórki nie używam do ściągania
> filmów, a nawet fotografii.

Z p. widzenia użytkownika jak ja, 5G nie jest istotnie lepsze w niczym.
Owszem, jak jest sygnał to wyniki testów prędkości np. na ookla
(speedtest.net) robią autentycznie wrażenie (u mnie ponad 0.5Gbps), ale w
codziennym użytkowaniu nie widzę żadnej różnicy. Po prawdzie, to z 3G
byłem całkiem zadowolony. A komórki używam głownie do komunikatorów,
poczty, radia np. rmffm, muzyki z domowego serwera, okazjonalnie www, i
zdjęć.

--
Marcin

Universis

niedziela, 21 maja 2023 o 02:27:18 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
[..]
> [...]
> byłem całkiem zadowolony. A komórki używam głownie do komunikatorów,
> poczty, radia np. rmffm, muzyki z domowego serwera, okazjonalnie www, i
OK - myślę że temat wyczerpany. Dziękuję za pomoc.

Universis

Sorry - troch pospieszyłem z tym końcem wątku. A12 są trudno dostępne na Ebay, znalazłem jednak, tyle tylko że w kolorze niebieskim. Jak coś to kupię nioebieski, ale uwagę moją przyciągnął "bliźniaczy" numer Samsung Galaxy A13.
Cena porównywalna i co podejrzane jest nawet trochę tańszy przy nieco lepszych parametrach - więcej modów pracy Wi-Fi, trochę więcej pixeli i chyba 5G posiada. Nie wiem jednak co z jakością fotek - fotki nocne (miejskie) i jak z naświetleniem kadrów zarówno w nocy jak i w dzień ? Prosze napiszcie kilka słow o tym.

Marcin Debowski

A13 kupiłem z intencją zastąpienia A12 i bardzo szybko się go pozbyłem,
właśnie ze względu na jakość zdjęć. Może miałem pecha i coś było nie tak
z tym egzemplarzem, ale balans bieli i jakość zdjęć była dużo gorsza.
Na amazon.co.uk czegoś nie znajdziesz?

--
Marcin

Universis

niedziela, 28 maja 2023 o 13:30:13 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
[..]
> [...]
> właśnie ze względu na jakość zdjęć. Może miałem pecha i coś było nie tak
> z tym egzemplarzem, ale balans bieli i jakość zdjęć była dużo gorsza.

Wyrobię sobietam konto i spróbuję. Dzięki.

Marcin Debowski

On 2023-05-28, Universis <univ...@wp.pl> wrote:
Nie musiasz się rejestrowac, aby poprzeglądać oferty. Niestety poza
amazonem nie znam rynku UK. A jak bywasz od czasu do czasu w Polsce to
Allegro ma nadal spory wybór.

--
Marcin