Czy ktos z Was używa aparatu 360°?

ąćęłńóśźż

Takiego do tworzenia wirtualnych spacerów?

Marcin Debowski

On 2023-12-12, ąćęłńóśźż <chwi...@bezadresu.pl> wrote:
> Takiego do tworzenia wirtualnych spacerów?

Moze niekoniecznie do wirtualnych spacerów ale mam Insta360 X2 i X3, i
jakiegoś nonejma chińskiego.

--
Marcin

Uncle Pete

On 12.12.2023 08:05, ąćęłńóśźż wrote:
> Takiego do tworzenia wirtualnych spacerów?

Mami GoPro Max, używam go do zdjęć i video. Także eksperymentowałem z
robieniem 360° panoram aparatem fotograficznym i dronem.

ąćęłńóśźż

A do czego używałeś?

-----

Marcin Debowski

Uzywam głownie do panoram. Przez ten spacer to rozumiem takie
chodzenie i filmowanie spaceru? To czy ma to sens MZ zalezy od tego co
się chce dalej z tym zrobić. Jeśli np. dać na FB to wychodzi z tego
zwykle masakra.* Ale jak ktos chce to oglądać na ekranie monitora to
spoko, tylko przy takich filmach 360 ma się zwykle tendencje do powiększania elementów kadru i tu się można rozczarować, bo rozdzielczość 5760x2880 niby duza ale jednak nie aż tak na 360 deg.

*) coś się FB poprawiło, bo wczesniej masakrował równiez zdjęcia (w obu
przypadkach kiepska rozdzielczość), a ostatnio zdjęcia wyglądają
akceptowalnie, ale filmy nadal nie.

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Spacer wirtualny to taki spacer, że sobie klikasz strzałkami lub myszą i chodzisz po np. cudzym mieszkaniu wcześniej odpowiednio
obfotografowanym aparatem.
To obfotografowanie bywa różne, jedną z wersji jest aparat nieruchomy 360°, inną to aparaty ruchome (np. Matterport) lub aparaty na
ruchomych głowicach.

-----

Marcin Debowski

On 2023-12-14, ąćęłńóśźż <chwi...@bezadresu.pl> wrote:
> [...]
> To obfotografowanie bywa różne, jedną z wersji jest aparat nieruchomy 360°, inną to aparaty ruchome (np. Matterport) lub aparaty na

Czyli takie coś jak Google Street View?

360 ma ten plus, że pokaże i podłogę i sufity (w przeciwieństwie np.
do komórkowej panoramy). Sam spacer, bardziej wydaje się to
funkcjonalność oprogramowania niż aparatu.

--
Marcin

Adam

Masz na myśli np. takie coś?:

https://www.ai360.pl/panoramy/491,4174.html

Ciekawie, jak wycięli statyw.

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

Tzn to jest standardowa panorama 360. Spacer rozumiem ma jakieś
"przyciski" i przeglądarka steruje tymi przyciskami, więc ta część nie
ma związku z aparatem.

> Ciekawie, jak wycięli statyw.

Samo oprogramowanie aparatu może to robić. Dla tych Insta360 co mam,
które zwykle używane są z kijem, kija na ujęciach nie ma. Kij jest
firmowy, czyli pewnie zparametryzowany. Nawet nazwali to to invisible
stick. Nie wiem jak by było z obcymi kijami czy statywami.

https://youtu.be/6jaIh2GdPrE?t=94
Ale cienia już nie wytnie :)

Przy czym powyższe to oczywiście jakaś część projekcji. Takie filmy
można oglądać jak tą powyższą panoramę i kija też nie będzie.
Tu widać, że jest po układzie ręki, ale można też tak:
https://youtu.be/1NO04d-R86M

Efekt, jakby latał koło nas dron i filmował.

--
Marcin

Adam

Nie bardzo rozumiem.
To nie są zdjęcia 360° tylko szerokokątne.
Nie widzą tam możliwości oglądania pełnej panoramy.
Ale może się mylę, może trzeba użyć specjalnego programu, aby w takim
filmie dowolnie się rozglądać na wszystkie strony.

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> Nie bardzo rozumiem.
> To nie są zdjęcia 360° tylko szerokokątne.
> Nie widzą tam możliwości oglądania pełnej panoramy.

Podkreśliłem powyżej odpowieni fragment.

> Ale może się mylę, może trzeba użyć specjalnego programu, aby w takim
> filmie dowolnie się rozglądać na wszystkie strony.

Byłą mowa jak zrobić zdjęcia, żeby nie był widoczny statyw.
Dla pełnego 360 kija też nie będzie widać.

--
Marcin

Uncle Pete

> [...]
> firmowy, czyli pewnie zparametryzowany. Nawet nazwali to to invisible
> stick. Nie wiem jak by było z obcymi kijami czy statywami.

Nie wiem, jak w Insta360, w Gopro Max niewidzialny jest dowolny kijek,
jeżeli jest zamontowany prostopadle do kamerki.

Uncle Pete

> Masz na myśli np. takie coś?:
>
> https://www.ai360.pl/panoramy/491,4174.html
>
> Ciekawie, jak wycięli statyw.

Zdjęciem w dół przy przesuniętym statywie?

Można jeszcze robić panoramy dronem (np. DJI Mini 3 Pro ma taki
automatyczny tryb i robi 35 zdjęć wokół siebie), ale w pomieszczeniach
będą błędy przy składaniu, bo dron obraca się wokół własnego środka, a
nie przedniego punktu nodalnego obiektywu, czy jak on się nazywa.

http://kozarzewski.org/var/pano/pannellum/DJI01.html

ąćęłńóśźż

Jeśli masz jedno zdjęcie to wystarczy przeglądarka zdjęć sferycznych w rodzaju firmowych apek jak Ricoh Theta czy Ricoh360, gdy masz
więcej zdjęć z jednej sesji to zbierzesz je do kupy programikiem Ricoh Tour (darmowym).
Zdjęcie sferyczne to łapiesz klikiem myszy i rozglądasz się w którą stronę chcesz, lewo prawo góra dół.
Spacer to zestaw zdjęć jakoś pogrupowanych, np. chodzisz po pałacu ale z pomieszczenia do pomieszczenia drzwiami, a nie przez ściany
;-).

-----

Marcin Debowski

On 2023-12-17, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> [...]
> będą błędy przy składaniu, bo dron obraca się wokół własnego środka, a
> nie przedniego punktu nodalnego obiektywu, czy jak on się nazywa.

Nie wiem jak to jest z tymi punktami nodalnymi, ale MZ zwyczajnie przy
dużej bliskości obiektów są, raz większe błędy wynikające ze stabilności
relatywnej drona, dwa, konieczność korekcji większych błędów
wynikających z perspektywy (zniekształceń optyki), trzy problemy z
absolutną stabilizacją pozycji drona, która zdaje się idzie głownie po
gps'ie. W sumie mógłbym spróbować w mieszkaniu, bo mam Mini 2, ale z
dwoma kotami trochę się boję :)

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-12-17, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
Czy "Max" był zawsze 360? Kojarzę maxy w ofercie ale nie wiem dlaczego
nie kojarzę, że to 360...
Widzę, że jest od 2019, czyli niestety zainteresowanie jakby słabe.

--
Marcin

Uncle Pete

Max od zawsze był 360. Zainteresowanie VR360 jest generalnie dość
niszowe, a GoPro wyraźnie nie traktuje go jako priorytet i nie prowadzi
tak agresywnej kampanii w mediach jak Insta360. Podobnie przygotowują
nowszy model. Ale pod względem sprzętowym ponoć Max jest lepszy, nie
miałem z nim nigdy żadnych problemów. Jedyna wtopa, i to duża, że
nagrywa czterokanałowy dźwięk ambisonic, ale soft nie pozwala z nim
pracować. Można go wyciągnąć przy pomocy ffmpega, ale jest to, zwłaszcza
późniejsza edycja, bardzo upierdliwe. A szkoda, bo ambisonic brzmi
naprawdę zacznie. I 5,6K to trochę za mało, 8K byłoby lepiej.

Uncle Pete

On 19.12.2023 02:46, Marcin Debowski wrote:
> [...]
> absolutną stabilizacją pozycji drona, która zdaje się idzie głownie po
> gps'ie. W sumie mógłbym spróbować w mieszkaniu, bo mam Mini 2, ale z

Wczoraj spróbowałem z Mini 3 Pro - wcześniej zakładałem, że nie warto
nawet próbować i miałem rację. Na oko dron wahał się jakieś 2-3 cm na
boki - on ma stabilizację nie na podstawie GPS-a, bo to byłoby kilka
metrów i nie działałoby w pomieszczeniach, a na podstawie obrazu z
czujników. Zresztą widać wyraźnie jak głupieje nad powierzchnią, gdzie
nie może wyłapać punktów orientacyjnych. Zestawienie zdjęć to była
tragedia, przym czy rzeczywiście główny problem nie był punkt nodalny
(daje to bardzo charakterystyczne błędy), a raczej te wahania pozycji
drona. Zniekształcenia optyki akurat mogą być korygowalnie. Robiłem
panoramy z użyciem circle fish-eye i przy dokładnym ustawieniu aparatu
panoramy wychodziły bez zarzutu.

Marcin Debowski

On 2023-12-19, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> Max od zawsze był 360. Zainteresowanie VR360 jest generalnie dość
> niszowe, a GoPro wyraźnie nie traktuje go jako priorytet i nie prowadzi
> tak agresywnej kampanii w mediach jak Insta360. Podobnie przygotowują

Usrawienia przeglądarek sprawiają, że nie widzę żadnych kampanii, a
pierwsze Insta360 (X2) kupiłem bo było dużo tańsze od wszystkich Thet i
miało zachęcające, niemarketingowe recenzje. Max mi się w ogóle jakoś
nie pojawił co oznacza, że albo miał ceny na poziomie wymienionych Thet
(lub wyższe), albo nie był sprzedażowo obecny w moim grajdole.

> nowszy model. Ale pod względem sprzętowym ponoć Max jest lepszy, nie

Insta X3 kupiłem bo mi przestało przy zdjęciach wystarczać 18Mpx. Max ma
podobnie jak X2 (X3 ma 72Mpx). Dla filmów wszystkie 3 mają te 18Mpx. Oba
Insta mają bardzo zadowalającą żywotność akumulatorów. Max odpowiada
raczej X2, przy czym X2 zapisuje też raw, a Max chyba nie? Wizualnie
jakość zdjęć wydaje się zbliżona, z poprawką na wymienione "raw".
Generalnie trudno znaleźć jakieś rzetelne recenzje (recenzują głównie
tiktokowcy i rozmaici "influencerzy") porównujące Max'a z X2/X3 ale po
samej specyfikacji to raczej sprzętowej supremacji Max'a nawet nad X2
nie widzę (a jak już to X2 nad Maxem).

Mam duży sentyment do Gopro, używam od lat kolejne generacje Hero, stąd
moje lekkie zdziwienie, jak 360 tego Maxa mogłem przeoczyć.

> [...]
> późniejsza edycja, bardzo upierdliwe. A szkoda, bo ambisonic brzmi
> naprawdę zacznie. I 5,6K to trochę za mało, 8K byłoby lepiej.

Tak z 2x 8k na filmy 360 to byłoby chyba w sam raz. A dzwięk, oba insta
też mają czerokanałowy, tylko jak tego słuchasz? Piszesz o brzmieniu,
więc chodzi o jakość?

Z wad Insta mogę wymienić poważne kłopoty z oprogramowanie do
podstawowej komunikacji z telefonem. Nie dość, że wymyślili sobie, że
tylko wifi 5GHz (a dla mnie telefon to telefon, w związku z czym kupuję
raczej z niskich półek) to jeszcze działało to z dość wąską pulą
telefonów.

Nie interesowałem się za bardzo dźwiękiem, tak, że nie wiem, czy nie
występuje tam, przy edycji, jakaś masakra piłą łańcuchową.
Oprogramowanie "desktopowe" jest MZ akceptowalne, ale nie mam tu za
dużych oczekiwań, wiedząc jaki jest marketingowy "target" tego sprzętu.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-12-19, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
> Wczoraj spróbowałem z Mini 3 Pro - wcześniej zakładałem, że nie warto
> nawet próbować i miałem rację. Na oko dron wahał się jakieś 2-3 cm na
> boki - on ma stabilizację nie na podstawie GPS-a, bo to byłoby kilka

DJi podaje 0.5m :)

> [...]
> drona. Zniekształcenia optyki akurat mogą być korygowalnie. Robiłem
> panoramy z użyciem circle fish-eye i przy dokładnym ustawieniu aparatu

"2" tego (vison sensor) nie ma i też nie kojarzę żeby głupiał, ale "2"
ma raczej proste czujniki odległości. Mam jeszcze Mavic'a 3, ale to
trochę za droga zabawka, aby robił takie eksperymenty w domu. Zamknę
gdzieś te koty i spróbuję z "2". Może być ciekawie porównać.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-12-19, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
> [...]
> (daje to bardzo charakterystyczne błędy), a raczej te wahania pozycji
> drona. Zniekształcenia optyki akurat mogą być korygowalnie. Robiłem

Jak ta tragedia wyglądała? U mnie artefakty są widoczne przede wszystkim
pod sufitem (linia sciany-sufit) i stół pod dronem, ale to są wszędzie
tam gdzie odległość od drona była poniżej ca 2m. W dalszych
odległościach oczywistych zniekształceń nie widzę. A nawet te <2m nie są
aż tak BARDZO oczywiste. Tragedią bym tego nie nazwał, ale może mieliśmy
inne oczekiwania.

--
Marcin

Uncle Pete

> Usrawienia przeglądarek sprawiają, że nie widzę żadnych kampanii,

Ale pełno tego na Youtubie, ci wszyscy "vlogerzy", którzy jak jeden mąż
z własnej nieprzymuszonej woli zaczynają publikować testy z zachwytami
nad nowym modelem. A propos, ostatnia kampania po ukazaniu się DJI Osmo
Action 4 to był żenujący wysyp influencerów porównujących tę kamerkę z
GoPro Hero 11 i później 12. I wszyscy twierdzący, jakie gówno jest to GoPro.

> [...]
> nie pojawił co oznacza, że albo miał ceny na poziomie wymienionych Thet
> (lub wyższe), albo nie był sprzedażowo obecny w moim grajdole.

Kupiłem Maxa ok. 2 lata temu bezpośrednio od GoPro i kosztował mi po
tamtym kursie jakieś 1750 zł. z darmową kartą pamięci, czyli bardzo
konkurencyjnie względem Insta. W polskiej dystrybucji OIDP kosztował od
2200 wzwyż. Kilka razy kupowałem różne sprzęty od producenta i udawało
się zaoszczędzić kilka stówek.

Chodziło mi o skargi w sprawie przegrzewania się i parowania soczewek od
środka. Nie wiem co prawda, na ile to jest naprawdę rozpowszechnione.
Pamiętam dużą nagonkę na forum DPReview i podobnych miejscach na
obiektyw Panasonika 14-140, która, jak się okazała, dotyczyła wady w
jednej sztuce.

> Insta mają bardzo zadowalającą żywotność akumulatorów. Max odpowiada
> raczej X2, przy czym X2 zapisuje też raw, a Max chyba nie?

Max RAWów nie ma, ale według mnie przy takich malutkich matrycach
wystarczy ustawienie kontrastu na minimum, przynajmniej tak miałem w
kompaktach. Dynamika matrycy o dziwo jest całkiem OK. I akurat robienie
zdjęć Maxem według mnie mija się z celem, wymaga to bardzo dokładnego
wypoziomowania lub później bujania się w jakimś programie w rodzaju
PTGui. Lepiej użyć stop-klatkę, bo w video poziomowanie można zrobić
automatyczne. Jest minimalnie mniejsza rozdzielczość przy minimalnym
ogólnym pogorszeniu jakości obrazu. Ale do poważnych panoram 360 to i
tak się nie bardzo nadaje. Szczerze mówiąc dlatego trochę kusi mnie
rozdzielczość zdjęć X3, muszę jeszcze pobawić się dostępnymi w sieci
zdjęciami z niego.

> Tak z 2x 8k na filmy 360 to byłoby chyba w sam raz. A dzwięk, oba insta
> też mają czerokanałowy, tylko jak tego słuchasz? Piszesz o brzmieniu,
> więc chodzi o jakość?

Słucham na przykład na wielokanałowym zestawie kina domowego. Ale w
ambisoniku chodzi także o to, że kiedy obracasz obraz wideo VR360, to
odpowiednio przesuwają się źródła dźwięku. To bardzo fajny efekt, robi
wrażenie nawet w stereo.

I na dużym ekranie (mam projektor) wideo 360 świetnie się ogląda. Jeżeli
chodzi o tzw. immersion, to wrażenie jest większe niż od filmów 3D. To
samo dotyczy zdjęć 360 vs stereoskopowe. Bo sporo tymi ostatnimi się
bawiłem.

Uncle Pete

Przede wszystkim duże poziome przesunięcia między poszczególnymi rzędami
zdjęć, a górny rząd był zrobiony jakby trochę bardziej szerokokątnym
obiektywem.

Uncle Pete

On 20.12.2023 01:31, Marcin Debowski wrote:

> DJi podaje 0.5m :)

Kiedy robi automatyczny powrót, to potrafi chybić home point o jakieś
dwa-trzy metry. Korzysta tylko z GPS, jest alternatywna aplikacja na
smartfon do pilota RC-N1 (który bez ekranu), która ponoć wykorzystuje
obraz z czujników, ale nie sprawdzałem.

> [...]
> trochę za droga zabawka, aby robił takie eksperymenty w domu. Zamknę
> gdzieś te koty i spróbuję z "2". Może być ciekawie porównać.

W instrukcji nawet uprzedzają, żeby z tego powodu nie latać za nisko nad
wodą, czasami na ekranie pojawia się ostrzeżenie o złej widoczności i
żeby lecieć ostrożnie.

Marcin Debowski

On 2023-12-20, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> [...]
> GoPro Hero 11 i później 12. I wszyscy twierdzący, jakie gówno jest to GoPro.

Praktycznie nie oglądam żadnych takich kanałów. Okazjonalnie, jak mam
coś kupić szukam recenzji, ale aż tak często nie kupuję.

GoPro jest MZ bdb, choć pozbawienie Hero 12 GPS'a to MZ zdecydowanie
krok wstecz. I jeszcze głupie tłumaczenie, że zrobili to bo dla
użytkownika ważniejsza jest żywotnośc akumulatorów. Jakby nie można było
tej opcji wyłączyć. Dość oczywiste, że postanowili zaoszczędzić. Pytanie
czy będzie opcja z wbudowanym GPS'em, czy też dojdzie kolejny sprzęt do
tagowania smartfonem.

AC od DJI nie interesowałem się dotychczas. Patrzę, że to Action 4 ma
większy sensor, ale tak pobieżnie przeglądając, nie wiem w czym GoPro
miałoby być aż tak gorsze.

> [...]
> konkurencyjnie względem Insta. W polskiej dystrybucji OIDP kosztował od
> 2200 wzwyż. Kilka razy kupowałem różne sprzęty od producenta i udawało

Za X2 zapłaciłem ekwiwalent 1500-1800zł 1.5 roku temu. Za x3
2000-2000zł w lipcu.

> Chodziło mi o skargi w sprawie przegrzewania się i parowania soczewek od
> środka. Nie wiem co prawda, na ile to jest naprawdę rozpowszechnione.

Bez obudowy? Max chyba nie ma zdejmowalnych soczewek/nakładek? One się
wszystkie mocno grzeją, te Insta też. Z gopro mam zwykle ten problem, że
jak używam na ciepłym powietrzu a potem wlażę do wody, to faktycznie
szybko paruje. Ale to nieco inny przypadek bo w obudowie. Hero 10
(ostatni, który mam) ponoć tak się grzeje, że się sam z przegrzania
wyłącza, ale jakoś mi się nie wyłącza a używam w tropikach.

> Pamiętam dużą nagonkę na forum DPReview i podobnych miejscach na
> obiektyw Panasonika 14-140, która, jak się okazała, dotyczyła wady w
> jednej sztuce.

No ja dla odmiany kiedyś ośmieliłem się tam skrytykować TG6 to myślałem,
że banda fanbojów pożre mnie żywcem.

> [...]
> tak się nie bardzo nadaje. Szczerze mówiąc dlatego trochę kusi mnie
> rozdzielczość zdjęć X3, muszę jeszcze pobawić się dostępnymi w sieci

Nie robiłem tym jeszcze za dużo. Rozdzielczość jest wyraźnie lepsza (12k
x 6k vs 6k x 3k), ale poza tym MZ do zachwytów daleko. JPGów się
praktycznie nie daje oglądać - kupa szumów i silnych artefaktów
wynikające z przesadnej obróbki/kompresji(?). Raw są akceptowalne (mniej
artefaktów, szumy też odrobinę o dziwo mniejsze). Nie mam do końca
przekonania czy był to dobry zakup, ale faktem jest, że z tymi z X2 to
nawet nie ma co próbować najeżdżać na szczegóły.

> [...]
> chodzi o tzw. immersion, to wrażenie jest większe niż od filmów 3D. To
> samo dotyczy zdjęć 360 vs stereoskopowe. Bo sporo tymi ostatnimi się

Muszę spróbować. Dotychczas jarałem się głownie samym aspektem 360.
Część ludziw też bawią się tym na goglach VR, ale jakoś nie mam parcia
nawet na sprawdzenie. 3D to przecież nie jest.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-12-20, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> [...]

> się zaoszczędzić kilka stówek.

Za X2 zapłaciłem ekwiwalent 1500-1800zł 1.5 roku temu. Za x3
2000-2200zł w lipcu.

Marcin Debowski

On 2023-12-20, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-12-20, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
Coś poszło nie tak z tym postem... Chciałem zapytać czy mini 3 robi
pełne panoramy? Ma inny gimbal i wycięcie u góry, więc wydaje się
powinna. Mini 2 ma gimbal wyłącznie poziomy a u góry niestety nawis
ograniczający widzenie.

--
Marcin

Uncle Pete

Pełną, ale zauważyłem dziwną rzecz. Kiedy dron sam składa panoramę, jest
OK, kiedy składam panoramę z "wywołanych" RAW-ów, na górze jest malutkie
wycięcie. Tu jest przykład:
https://drive.google.com/drive/folders/1aR0Rupmes1e2SQIRq666mAGzlr4a_d-C?usp=sharing

DJI_0147.jpg - plik złożony w dronie, PANO0001_DxO_p1 Panorama2.jpg -
plik złożony w PTGui.

Uncle Pete

On 21.12.2023 05:16, Marcin Debowski wrote:

> AC od DJI nie interesowałem się dotychczas. Patrzę, że to Action 4 ma
> większy sensor, ale tak pobieżnie przeglądając, nie wiem w czym GoPro
> miałoby być aż tak gorsze.

Te przykłady, które widziałem - przy słabym oświetlenie nieco lepiej,
ale nadal kiepsko.

> Bez obudowy? Max chyba nie ma zdejmowalnych soczewek/nakładek?

Niekoniecznie pod wodą, po prostu w warunkach większej wilgotności. Max
nie ma zdejmowalnych soczewek, ale pod wodą jest bezużyteczny - obraz
jest nieostry, co ponoć jest związane z wypukłością przednich soczewek.
Są ochronne plastikowe kopułki, ale trochę przepuszczają wodę, a ponadto
powodują duże zniekształcenia geometryczne nie pozwalające na sklejenie
panoramy. Pod wodą dobrze działa tylko horrendalnie drogi third party
boks w postaci dużej kuli. Na razie stwierdziłem, że nie stać mnie na niego.

> No ja dla odmiany kiedyś ośmieliłem się tam skrytykować TG6 to myślałem,
> że banda fanbojów pożre mnie żywcem.

Mój syn ma TG6, bawiłem się nim i mam bardzo mieszane uczucia.
Teoretycznie jest to kamera idealna do niektórych moich zastosowań, w
praktyce jakość obrazu nie powala. W odróżnieniu od tamtego Panasonika
14-140, który mam od lat i bardzo go lubię.

> [...]
> przekonania czy był to dobry zakup, ale faktem jest, że z tymi z X2 to
> nawet nie ma co próbować najeżdżać na szczegóły.

Jest to trochę zniechęcające...

> Muszę spróbować. Dotychczas jarałem się głownie samym aspektem 360.
> Część ludziw też bawią się tym na goglach VR, ale jakoś nie mam parcia
> nawet na sprawdzenie. 3D to przecież nie jest.

Ma Oculus Quest 2, generalnie to duże rozczarowanie. Z jednej strony tam
jest ten VR360, kręcisz głową we wszystkie strony i anbisonic też
działa, aczkolwiek czasami z zauważalnym opóźnieniem. Z drugiej strony,
rozdzielczość dla VR360 jest stanowczo za niska - zarówno panoram, jak i
w mniejszym stopniu matryc. Video VR360 może być praktycznie tylko z
nieruchomej kamery, z poruszającej się natychmiast powoduje chorobę
lokomocyjną. Próbowałem robić spacery - na goglach bardzo ciężko to się
ogląda. Lepiej po prostu mieć duży ekran i obracać obraz kiedy się chce.
Z 3D jest lepiej, ale nie ma specjalnie czym przygotowywać materiał
(sporo w tym grzebałem i na razie odpuściłem).

Marcin Debowski

Hmm. Jak moja "2" składa panoramę, to stara się uzupełnić brakujące
fragmenty na podstawie fragmentów sąsiadujących zdjęć. Może u Ciebie też to
występuje, a że do uzupełniania jest dużo mniej to wychodzi to zgrabniej?
https://photos.app.goo.gl/g4fkGNX1Nv8H1tbL7

--
Marcin

Uncle Pete

> [...]
> występuje, a że do uzupełniania jest dużo mniej to wychodzi to zgrabniej?

Faktycznie, przyglądam się niebu na panoramach i wygląda, że było jakieś
niezauważalne na pierwszy rzut oka klonowanie, ale chyba obszar jest
zdecydowanie mniejszy niż w 2. Co ciekawe, zawsze ma kształt
wyciągniętego prostokąta, bo raczej spodziewałbym się innego kształtu,
zbliżającego się do koła. Muszę jeszcze sprawdzić gdzieś pod drzewem.
Ale klonowanie, co odbierałem jak niedokładne dopasowanie, często można
znaleźć i w innych miejscach panoramy. Nawet w jej środkowej (w pionie)
części.

Marcin Debowski

On 2023-12-21, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> [...]
> boks w postaci dużej kuli. Na razie stwierdziłem, że nie stać mnie na niego.

Nie próbowałem tych Insta pod wodą. Może sprawdzę przy okazji X2.
Obudowy są, ceny w sumie nie aż tak wygórowane, 100-300zł za generyka.
Może z ciekawości jakąś kupię.

> [...]
> praktyce jakość obrazu nie powala. W odróżnieniu od tamtego Panasonika
> 14-140, który mam od lat i bardzo go lubię.

Ani jakość MZ nie powala (w żadnym TG po prawdzie), a jescze Tg6 w
porównaniu z TG5, który wcześniej miałem, zdecydowanie gorzej łapał
sygnał GPS.

> Jest to trochę zniechęcające...

No niestety. Trochę taka ciekawostka. W sumie rolę swoją spełnia, ale za
tę cene mogłoby być jednak odrobinę lepiej.

> [...]
> Z 3D jest lepiej, ale nie ma specjalnie czym przygotowywać materiał
> (sporo w tym grzebałem i na razie odpuściłem).

Też mam Questa 2. Jaki materiał chciałbyś przygotować do 3D?

--
Marcin

Uncle Pete

Jeżeli dobrze zrozumiałem - to może być 3D - nawet 360 3D, są takie
filmiki, ale rozdzielczość jest stanowczo za mała. Na razie ta cała
technologia VR gogli jeżeli chodzi o wideo, to są czasy VHS...

> Też mam Questa 2. Jaki materiał chciałbyś przygotować do 3D?

Foto, wideo, głównie z podróży.

Z foto eksperymentowałem z dwoma Canonami S90, synchronicznie (na ile
się da) wyzwalając migawkę przez porty USB (z wykorzystaniem SDK). Przy
odpowiednim doborze ogniskowej i odstępu między obiektywami efekt jest
bardzo dobry, ale jest wyraźnie lepszy na dużym ekranie (mam projektor s
funkcją 3D), niż w goglach. Ale korzystanie z tego zestawu jest dość
upierdliwe.

Gorzej z wideo - trzeba mieć dwie kamery, któryś stary GoPro (2 sztuki)
mógł być oficjalnie do tego wykorzystywany, ale są obecnie niedostępny.
Kupiłem kamerkę Kandao QuooCam Ego, pomyślana jest fajnie, ale miała
tyle wad, przede wszystkim obraz jak z komórki sprzed 10 lat i zły
odstęp między obiektywami, że ją zwróciłem.

Adam

Pasowałoby wjechać do jakiejś siatkowej woliery, tam zrobić panowarę i ją
później analizować.
Tylko wcześniej trzeba ponumerować oczka w wolierze ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Uncle Pete

> Pasowałoby wjechać do jakiejś siatkowej woliery, tam zrobić panowarę i ją
> później analizować.
> Tylko wcześniej trzeba ponumerować oczka w wolierze ;)

Kurcze, znam takie miejsce, ale w Lipsku, budynek po gazowni z ażurowym
tym, co zostało po dachu. Może na wiosnę się wybiorę...

Uncle Pete

On 17.12.2023 23:03, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
> rodzaju firmowych apek jak Ricoh Theta czy Ricoh360, gdy masz więcej
> zdjęć z jednej sesji to zbierzesz je do kupy programikiem Ricoh Tour

Poratujesz linkiem do darmowej wersji Ricoh Tour? Bo potrafię znaleźć
tylko dwutygodniowe demo, a dalej każą płacić od 468 euro rocznie.

Marcin Debowski

Niebo, z rozproszonymi małymi chmurkami pewnie wystarczy. W zimie
zjawisko dość rzadkie chyba niestety.
Alternatywnie, jakaś sala gimnastyczna i wskaźnik laserowy z siatką
dyfrakcyjną.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-12-22, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
Mam Sony HDR-TD10 (bardzo wąski rozstaw) i Fujifilm FinePix Real 3D W3
(fatalna MZ jakość zdjęć i jeszcze gorsza filmów, ale ok, jakiś efekt
widać. Nb. mam wrażenie, że już dyskutowaliśmy na ten temat :)
Co do Mety 2, to raczej traktuję jak zabawkę, bo rodzielczości to to nie
ma imponującej. Mam dość sporą kolekcję komercyjnych bluray'ów 3D i
trochę się tą Metą bawiłem aby się na niej dało 3D oglądać. Tyle, że bez
jakiegoś silnego parcia, bo projektor 3D też jest w domu.

Co do samej obróbki materiałów 3D to m.in. Vegas Movie Studio (strasznie
zarobaczone gówno MZ praktycznie nie do użycia na procesorach AMD) takie
filmy (MVC) akcepuje - nie, że można coś tam z aspektami 3D robić.

Meta akceptuje jedynie SBS. Są darmowe programy do konwersji z MVC. Meta
umozliwia też streamowanie takich filmów z zewnętrznego źródła, co przy
tragicznie ograniczonych zasobach dyskowych tych okularów (brak slotu na
kartę, brak funkcjonalnego usb) jest generalnie podstawową rzeczą, która
trzeba rozwiązać chcąc używać tych okularów do oglądania filmów.

--
Marcin

Uncle Pete

On 23.12.2023 01:19, Marcin Debowski wrote:
> Mam Sony HDR-TD10 (bardzo wąski rozstaw) i Fujifilm FinePix Real 3D W3
> (fatalna MZ jakość zdjęć i jeszcze gorsza filmów, ale ok, jakiś efekt
> widać. Nb. mam wrażenie, że już dyskutowaliśmy na ten temat :)

Bardzo prawdopodobne. Pamiętam, jak z kimś narzekałem na tego FinePiksa.
Według mnie porażka - i rozdzielczość, i dynamika. Dziwię się
"kultowości" tego aparatu.

> [...]
> trochę się tą Metą bawiłem aby się na niej dało 3D oglądać. Tyle, że bez
> jakiegoś silnego parcia, bo projektor 3D też jest w domu.

To samo. Przerobiłem jeden bluray 3D na SBS i stwierdziłem, że z
projektora jest zdecydowanie lepiej. Ale generalnie według mnie
reżyserzy nie poradzili sobie z trójwymiarowością pod względem
artystycznym - za dużo zachwytów nad stroną czysto techniczną. Właściwie
tylko niektóre kreskówki 3D miały sens.

> Co do samej obróbki materiałów 3D to m.in. Vegas Movie Studio (strasznie
> zarobaczone gówno MZ praktycznie nie do użycia na procesorach AMD) takie
> filmy (MVC) akcepuje - nie, że można coś tam z aspektami 3D robić.

Mam w tej chwili Vegas Pro 19 i chyba to pierwsza wersja, która prawie
nie wykrzacza się, a PC mam na Ryzenie. Wspomaganie GPU mogło być
lepsze, ale nie jest źle. Mnie w Vegasie podoba się workflow, m.in.
przejrzyste używanie filtrów (kolejność, łatwe stosowanie dla całego
projektu itp.). Używam czasami Premiere (do VR360), funkcjonalnie
pozwala na znacznie więcej, ale jest dla mnie nadal bardzo niewygodny.

Marcin Debowski

On 2023-12-23, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> Bardzo prawdopodobne. Pamiętam, jak z kimś narzekałem na tego FinePiksa.
> Według mnie porażka - i rozdzielczość, i dynamika. Dziwię się
> "kultowości" tego aparatu.

Właśnie zobaczyłem, że wciąż można go kupić na Amazonie za ca 1k5 USD.

> [...]
> reżyserzy nie poradzili sobie z trójwymiarowością pod względem
> artystycznym - za dużo zachwytów nad stroną czysto techniczną. Właściwie

Chyba jestem mniej uczulony na niedoskonałości, albo mam mniejsze
wymagania, choć faktycznie, kreskówki wypadają lepiej. Ale inne też
oglądam. Ładuję właśnie wspomnianego Sony. Nie używałem go z dobre 5
lat. Trzeba biedaka rozruszać.

> Mam w tej chwili Vegas Pro 19 i chyba to pierwsza wersja, która prawie
> nie wykrzacza się, a PC mam na Ryzenie. Wspomaganie GPU mogło być

ZCP kupiłeś go bardzo okazyjnie na jakiejś platformie sprzedażowej gier?
Widzę, że w tej chwili jest świąteczna promocja, 200EUR za wersję edit.
Trochę nadal za drogo na moje fatalne doświadczenia z Vegas Movie
Studio. W końcu ponoć ten sam rdzeń/engine. Sprawdzałem wersję 2023 i
wykrzacza się na Ryzenach jak wszystkie poprzednie. Nie wiem czy przy
wczesniejszej dyskusji wspominałem o swoistym kuriozum: to Movie Studio
działało mi i szybciej i stabilniej w maszynie wirtualnej pod Linuksem
niż natywnie pod Windows 10.

> lepsze, ale nie jest źle. Mnie w Vegasie podoba się workflow, m.in.
> przejrzyste używanie filtrów (kolejność, łatwe stosowanie dla całego

Tez mi odpowiada, dlatego wciąż używam, ale obiektywnie masakra. Robię
plik wynikowy z dużym bitrate pod najmniej problematycznym kodekiem a
potem przekodowuje go do formy finalnej np. pod TMPGEnc Video Mastering
Works. Inaczej się nie da. Gorzej jak to jest właśnie MVC gdzie muszę
użyć określonych kodeków.

--
Marcin

Uncle Pete

> ZCP kupiłeś go bardzo okazyjnie na jakiejś platformie sprzedażowej gier?

To już następny - poprzedni był za grosze, OIDP, wersja 13 lub 14.

> Widzę, że w tej chwili jest świąteczna promocja, 200EUR za wersję edit.

Na Humbe Bundle obecnie jest do kupienia za 28 euro (razem z Sound Forge
Pro, Music Makerem i jakimiś grami):
https://www.humblebundle.com/software/vegas-pro-creative-frontier-bundle-software
Jeszcze przez 4 dni można go kupić.

> [...]
> wczesniejszej dyskusji wspominałem o swoistym kuriozum: to Movie Studio
> działało mi i szybciej i stabilniej w maszynie wirtualnej pod Linuksem

Może jednak engine jest inny, u mnie wersje pro (poprzednia i 19) chodzą
w miarę stabilnie na Ryzenie 5 3600. Trzeba tylko na wszelki wypadek nie
zapominać co pewien czas naciskać save.

Marcin Debowski

On 2023-12-24, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> To już następny - poprzedni był za grosze, OIDP, wersja 13 lub 14.

> Na Humbe Bundle obecnie jest do kupienia za 28 euro (razem z Sound Forge
> [...]

Wielkie dzięki. Kupiłem.

> Może jednak engine jest inny, u mnie wersje pro (poprzednia i 19) chodzą
> w miarę stabilnie na Ryzenie 5 3600. Trzeba tylko na wszelki wypadek nie
> zapominać co pewien czas naciskać save.

Wyraźnie się inaczej zachowuje. Np. podgląd jest dużo bardziej płynny.
No i na pierwszej próbie, w 5-ciogodzinnym kodowaniu HEVC się nie
powiesił, co przy Movie Studio byłoby cudem.

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Normalnie z telefonu i sklepu Google Play: Ricoh360 Tours?
Nie z ricohtours.com
Chyba, że u mnie jeszcze dwa tygodnie nie minęły.
Ale mam zarejestrowanego Theta.

-----

Uncle Pete

Dzięki, spróbuję.

ąćęłńóśźż

Apka próbuje tworzyć wycieczkę na gorąco w trakcie gdy robisz połączoną Thetą zdjęcia na obiekcie, ale można zrobić zdjęcia off-line
i później przerzucić je do folderu, gdzie apka szuka zdjęć w folderze aparatu urządzenia (zwykle jakiś katalog DCIM).

-----
> Dzięki, spróbuję.

Marcin Debowski

Jan 28, 2024, 6:27:15 PMJan 28
On 2023-12-21, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> DJI_0147.jpg - plik złożony w dronie, PANO0001_DxO_p1 Panorama2.jpg -

Chyba nie zapytałem przy okazji tamtej dyskusji... PTGui trochę kosztuje
i spodziewam sie, że wczesniej sprawdzałeś inne, mniej dziurawiące
kieszeń oprogramowanie? Hugin'y i podobne, niekoniecznie zupełnie
darmowe? Co zadecydowało, ze jednak PTGui?

--
Marcin

Uncle Pete

Jan 29, 2024, 11:40:19 AMJan 29
Po prostu miałem dostęp w jednym miejscu, dla moich amatorskich potrzeb
cena jest zaporowa. I nie daje właściwie żadnej przewagi nad wewnętrznym
softem DJI poza możliwością robienia zdjęć w RAW-ach, co przy takich
matrycach według mnie nie jest wielką sprawą. Dopiero rozpocząłem zabawę
z panoramami sferycznym składanymi z wielu zdjęć i jak będę chciał mieć
jakiś program do sferycznych panoram, będę szukał alternatyw.

Marcin Debowski

Jan 29, 2024, 8:30:06 PMJan 29
On 2024-01-29, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> Po prostu miałem dostęp w jednym miejscu, dla moich amatorskich potrzeb
> cena jest zaporowa. I nie daje właściwie żadnej przewagi nad wewnętrznym

No właśnie dla mnie też cena jest ociupinkę przesadzona delikatnie
mówiąc.

> [...]
> z panoramami sferycznym składanymi z wielu zdjęć i jak będę chciał mieć
> jakiś program do sferycznych panoram, będę szukał alternatyw.

Oj chyba jest więcej różnic. To Twoje zdjęcie obrabiane PTGui ma 168Mpix
rozdzielczości. Ma wyraźnie więcej szczegółów niż to z wewnętrznego
softu, które ma 34Mpix. Nb. czy te 34Mpix to standardowa rozdzielczość
przy tym wewnętrznym sofcie dla mini 3 pro? Nie powinno to być czasami
78Mpix?

--
Marcin

Uncle Pete

Feb 3, 2024, 7:08:32 AMFeb 3

> [...]
> softu, które ma 34Mpix. Nb. czy te 34Mpix to standardowa rozdzielczość
> przy tym wewnętrznym sofcie dla mini 3 pro? Nie powinno to być czasami

Przepraszam, odpowiadam z poślizgiem - 34 Mpix to standardowa
rozdzielczość i nie ma opcji jej zmiany. A dlaczego miałoby być 78 Mpix?

W międzyczasie wyczytałem na forum DJI, że faktycznie Mini 3 Pro
zostawia niewielki kawałek na górze, więc jego oprogramowanie po prostu
klonuje coś.

Muszę wypróbować jakieś programy do składania panoram, bo dziwią mnie
błędy, jakby paralaksy, ale nie powinny w takich warunkach powstawać.
PTGui co prawda błądził jeszcze bardziej, niż wewnętrzny soft DJI, ale
nie miałem okazji pobawić się nim dłużej.

Marcin Debowski

Feb 3, 2024, 11:20:09 PMFeb 3
On 2024-02-03, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> Przepraszam, odpowiadam z poślizgiem - 34 Mpix to standardowa
> rozdzielczość i nie ma opcji jej zmiany. A dlaczego miałoby być 78 Mpix?

Zasugerowałem się Mini 4 pro (męczę obecnie), które ma też 48Mpix a robi
78Mpix panoramy. Niby w "4" jest inna kamera, ale rozdzielczość /
wielkośc matrycy taka sama. Z tym, że to 78Mpix, nie mam przekonania czy
jest jakaś różnica w odwzorowaniu szczegółów w porównaniu z Twoją "3".
Zerknij jeśliś ciekawy:
https://photos.app.goo.gl/V3EMs2tineqdvRYd9

Tylko taka uwaga: BARDZO wiało i jest sporo artefaktów z tym związanych.
Rzucało biedakiem strasznie.

Nb. taka ciekawostka, wbudowany w google photos oglądacz panoram
wprowadza tragicznie dużo artefaktów. To te 2 dodatkowe
zdjęcia wycinków, w tym Twojej panoramy. Można też zobaczyć jak
pofalowane są ściany bloków w niektórych ujęciach. Jak oglądam panoramę
lokalnie, np. FSPViewer'em, to takich artefaktów nie ma.

> W międzyczasie wyczytałem na forum DJI, że faktycznie Mini 3 Pro
> zostawia niewielki kawałek na górze, więc jego oprogramowanie po prostu
> klonuje coś.

Klonuje faktycznie. Widać to zresztą na Twojej panoramie, gdzie na
niebie pojawia się mały kawałek korony drzewa. Co robi Mini 4 Pro, to
dopiero muszę zobaczyć, bo to była dopiero pierwsza jego sesja.

> [...]
> PTGui co prawda błądził jeszcze bardziej, niż wewnętrzny soft DJI, ale
> nie miałem okazji pobawić się nim dłużej.

Trochę zwątpiłem co gdzie mąci po odkryciu jak tragicznie ww. google
wyświetla panoramy.

--
Marcin

Uncle Pete

Feb 4, 2024, 9:24:21 AMFeb 4
> [...]
> wielkośc matrycy taka sama. Z tym, że to 78Mpix, nie mam przekonania czy
> jest jakaś różnica w odwzorowaniu szczegółów w porównaniu z Twoją "3".

Trudno bezpośrednio porównać, ale chyba u mnie szczegółów jest nieco
mniej. Co byłoby naturalne, zważywszy, jaki zapas rozdzielczości mają
zdjęcia.

> [...]
> pofalowane są ściany bloków w niektórych ujęciach. Jak oglądam panoramę
> lokalnie, np. FSPViewer'em, to takich artefaktów nie ma.

Te artefakty wprowadziła przeglądarka Googla? U mnie tego efektu w tej
przeglądarce nie ma: https://photos.app.goo.gl/pqBBr6NN9ycEcpoV6 I bloki
wyglądają OK poza kilkoma artefaktami spowodowanymi zapewne bujaniem
drona. Swoją drogą chyba trójka w mniej nachalny sposób rozwiązała
problem braku informacji na samej górze. Bo zrozumiałem, że Twoja
panorama została sklejona w dronie. Oto mój przykład też z chmurkami:
https://photos.app.goo.gl/mmyw93efwgqvuj2T6

Ze standalone przeglądarek podoba mi się darmowa Ricoh Theta, trochę za
długo wczytuje, ale dla mnie jest przyjemniejsza w obsłudze, niż FSPViewer.

Marcin Debowski

Feb 4, 2024, 7:20:04 PMFeb 4
On 2024-02-04, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:

> [...]
> problem braku informacji na samej górze. Bo zrozumiałem, że Twoja
> panorama została sklejona w dronie. Oto mój przykład też z chmurkami:

Przeprowadziłem małe śledztwo, z którego wynika mi, że to nie
przeglądarka google a Firefox. Pod Chrome wygląda to bardzo podobnie,
jak na zdjęciu, do którego dałeś wyżej linka. Żadnych sektorów tam nie
widać. Tak samo, brak pofalowań budynków. Co do agresywności to muszę
poczekac na jakiś bardziej bezwietrzny dzień, bo podejrzewam też się
mógł do tego tornada w górnej cześci przyczynić.

> Ze standalone przeglądarek podoba mi się darmowa Ricoh Theta, trochę za
> długo wczytuje, ale dla mnie jest przyjemniejsza w obsłudze, niż FSPViewer.

Do FSPViewer trzeba się przyzwyczaić. Ricoh Theta niby ktos pracuje nad
czyms pod Linuksa ale chyba nie nad przeglądarką niestety.

--
Marcin

Uncle Pete

Feb 4, 2024, 7:58:44 PMFeb 4
> [...]
> jak na zdjęciu, do którego dałeś wyżej linka. Żadnych sektorów tam nie
> widać. Tak samo, brak pofalowań budynków.

Ciekawe, bo oglądałem w Firefoksie.

Marcin Debowski

Feb 4, 2024, 9:02:55 PMFeb 4
On 2024-02-05, Uncle Pete <433...@gmail.com> wrote:
Hmmm. Firefox na 2ch maszynach. Cecha wspólna, pod Linuksem. Ale pod
Androidem jest ok. Jakieś cyrki z implementacją bibliotek czy coś
najwyraźniej.

--
Marcin

Uncle Pete

Feb 5, 2024, 1:44:30 PMFeb 5
U mnie pod Windowsem 10 na dwóch maszynach.

ąćęłńóśźż

Feb 6, 2024, 7:07:45 AMFeb 6
Napisz proszę jak powrzucać panoramy do internetu dla każdego, do których mógłbym podesłać link.
Piszę ludziom, którym chcę podesłać zdjęcia 360°, żeby sobie zainstalowali Ricoh Theta (PC) lub Ricoh360 (Andek), ale jakoś się
boją, a jeszcze gorzej jeśli gdzieś muszą się zalogować loginem i hasłem.

-----
> https://photos.app.goo.gl/V3EMs2tineqdvRYd9

Uncle Pete

Feb 6, 2024, 1:52:21 PMFeb 6
Google Photos musi wiedzieć, że to panorama. Znalazłem w sieci taką
instrukcję, sprawdziłem i działa (do tego dodam, że musisz mieć także
ExifTool):

For Google Photos to recognize the file as a 360 photo, export to JPG,
then use a XMP/EXIF editor. In jExifToolGUI, you:
• Load the file
• Edit Data
• GPano tab
• Set:
Cropped Area image height pixels: 1080
Cropped Area image height width: 1920
Full Pano height: 1080
Full Pano width: 1920
Cropped Area left pixels: 0
Cropped Area top pixels: 0
• Save
Upload to google photos, it should be recognized as a 360 pic.

Marcin Debowski

Feb 6, 2024, 7:24:16 PMFeb 6
Możesz użyć np. właśnie googla. Wystarczy, że masz darmowe konto googla.
Ono chyba ma domyslnie 5GB miejsca, które jest dzielone m.in. z "Photos":
https://photos.google.com/

Dalej możesz od razu zacząć od "Sharing" (w menu po lewej), upload
etc. etc. Na którymś etapie będziesz miał opcję jak chcesz udostępnic, gdzie
jest też po samej nazwie katalogu.

Google automatycznie rozpoznaje prawidłowe oznaczone panoramy, więc
wystarczy zuploadować i kliknąć na zdjęcie, aby je wyświetlił.
Spodziewam się, że z Theta nie będzie miał problemów bo to poniekąd
klasyka takich panoram. Z Insta360 X2/X3 i dronów DJI nic nie trzeba tu
robić.

Facebook też rozpoznaje i importuje, ale jakość jest gorsza.

--
Marcin

Uncle Pete

Feb 7, 2024, 4:42:37 AMFeb 7
> [...]
> Spodziewam się, że z Theta nie będzie miał problemów bo to poniekąd
> klasyka takich panoram. Z Insta360 X2/X3 i dronów DJI nic nie trzeba tu

Pod warunkiem, że tych zdjęć się nie obrabia, inaczej odpowiednie zapisy
w EXIF mogą być usunięte. Tak było u mnie przynajmniej.

Marcin Debowski

Feb 7, 2024, 4:53:41 AMFeb 7
No trzeba obrabiać softem, który wie z czym ma do czynienia. Np. do
usuwania obiektów (głownie siebie) używam pod androidem Retouch.

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Feb 7, 2024, 5:07:34 AMFeb 7
No właśnie obrabiam, potrzebuję z bracketów robić HDR-y (większość zdjęć to ciemne wnętrza z jasnym widokiem z okien) i próbuję
różnych metod (w aparacie i poza).
Kupiłem nawet programik easyHDR (wersja demo nieźle obrobiła mi JPG-i, to skusiłem się na pełną wersję obrabiającą też RAW-y), może
napiszę do autora (postanowiłem wspierać rodzimą twórczość ;)), choć jeszcze nie wiem który program wycina info z EXIF-a.
Trochę żałuję zakupu tego programiku, bo przycinanie jakości zdjęć na stronach podważa trudniejszą obróbkę RAW-ów, z tym że Theta Z1
w RAW ma nieco wyższą rozdzielczość 7296×3648pix jako DNG niż 6720x3360pix jako JPG, a za równowartość byłby kwartał subskrypcji
Adobe Lr+Ps.

-----

ąćęłńóśźż

Feb 13, 2024, 3:32:12 AMFeb 13
A da się to podzielić na podkatalogi, każdy udostępniony innej grupie chętnych (nie używałem googli do tej pory)?

-----

Marcin Debowski

Feb 13, 2024, 7:35:54 AMFeb 13
On 2024-02-13, ąćęłńóśźż <chwi...@bezadresu.pl> wrote:
> A da się to podzielić na podkatalogi, każdy udostępniony innej grupie
> chętnych (nie używałem googli do tej pory)?

Da się utworzyć osobne albumy z indywidualnym adresem dostępu. Te adresy
nie są oczywiste, więc sama nazwa pełni funkcję hasła.

Jeśli osoby mają konta na google to możesz też udostępniać
indywidualnie grupie konkretnych użytkowników.

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Feb 15, 2024, 9:52:06 AMFeb 15
Gdzieś trafiłem również, że dla Facebooka potrzebne są pola marka aparatu i model aparatu, i po tym ustala sferyczne 360°.
U mnie jExifToolGUI niby edytuje te pola (zakładka GPano), ale po ponownym otwarciu tych pól nie ma, w podgladzie np. poprzez
IrfanView exifa również nie ma np. informacji o aparacie :-(

-----

Marcin Debowski

Feb 15, 2024, 6:40:05 PMFeb 15
On 2024-02-15, ąćęłńóśźż <chwi...@bezadresu.pl> wrote:
> Gdzieś trafiłem również, że dla Facebooka potrzebne są pola marka
> aparatu i model aparatu, i po tym ustala sferyczne 360°. U mnie

Te są zasadniczo zawsze.

> jExifToolGUI niby edytuje te pola (zakładka GPano), ale po ponownym
> otwarciu tych pól nie ma, w podgladzie np. poprzez IrfanView exifa
> również nie ma np. informacji o aparacie :-(

A zmiany w innych polach zapamietuje?

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Feb 19, 2024, 2:42:24 PMFeb 19
Wysyłam na Messengera plik w którym jest zaszyte (obróbkę robiłem Adobe Lightroomem z zewnętrznym pluginem Theta Stitcher):

XMP Stitching Software <html>RICOH THETA Stitcher v3.11.0</html>
XMP Cropped Area Image Height Pixels <html>3648</html>
XMP Cropped Area Image Width Pixels <html>7296</html>
XMP Cropped Area Left Pixels <html>0</html>
XMP Cropped Area Top Pixels <html>0</html>
XMP Full Pano Height Pixels <html>3648</html>
XMP Full Pano Width Pixels <html>7296</html>
XMP Projection Type <html>equirectangular</html>
XMP Use Panorama Viewer <html>True</html>
XMP Pose Heading Degrees <html>27.299999</html>

i d... blada, w Messengerze i tak nie pokazuje się jako 360° :-(

Poprzez Google Photos to samo zdjęcie widać OK, można się obracać z telefonem dookoła i rozglądać wokół, gorzej gdy chce się przejść
z formatu pionowego na poziomy, świat się wówczas wali na głowę.

BTW dla mnie wszystkie te instrukcje pisane tak wyczerpująco w rodzaju "przeciągnij zdjęcie palcem i upuść w dowolnym miejscu"
brzmią jak zaproszenie do pettingu i aborcji, kto to wymyśla, grrr...

-----

Marcin Debowski

Feb 19, 2024, 7:29:25 PMFeb 19
FB to to co idzie na strony FB. Messenger, to MZ zupełnie inna
funkcjonalność. Wątpie, aby tam działały panoramy.

Utwórz sobie jakiś post pod FB. Dodaj panoramę jak kazde inne zjęcie i
opublikuj. Ustaw sobie "target" jako "me only"/"tylko ja" (czy jak się to
tam nazywa), co by Ci po stronie nie śmieciło.

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Feb 20, 2024, 8:30:12 AMFeb 20
Teoretycznie powinny:
www.google.com/search?q=Messenger+360+photos

-----

ąćęłńóśźż

Feb 20, 2024, 8:36:13 AMFeb 20

Marcin Debowski

Feb 20, 2024, 8:15:37 PMFeb 20
Tego nie wiedziałem, ale u mnie tez proste dodanie nie działa.

--
Marcin