obrobka RAW na konputerze

no_e...@invalid.invalid

Jan 7, 2024, 6:32:34 PMJan 7
Witam

Taki przeglad rynku. Tak sobie patrze, choc juz calkiem sie przenioslem na
iPada.
Wlasnego kompa nawet juz nie mam.

DxO PhotoLab 7 Elite
https://silentpeakphoto.com/photography-software/photo-editing-apps/photo-editing-app-reviews/dxo-photolab-7-review/#dxo-photolab-7-specifications
Do przemyslenia, ale jak dla mnie za duze wymagania sprzetowe.
Ciekawe, czy beda jeszcze kiedys rozdawali starsze wersje, jak to mieli w
zwyczaju?

ACDSee Ultimate 2024
https://silentpeakphoto.com/photography-software/photo-editing-apps/photo-editing-app-reviews/acdsee-photo-studio-ultimate-2024-review/
Moze i fajne, ale nie dziala na Maku.

ON1 Photo RAW 2024
https://silentpeakphoto.com/photography-software/photo-editing-apps/photo-editing-app-reviews/on1-photo-raw-2024-review/
Sporo mozliwosci, i przystepna cena. Chyba to bym wlasnie wybral, jakbym
teraz mial kupowac.

Adobe Lightroom
https://silentpeakphoto.com/photography-software/photo-editing-apps/photo-editing-app-reviews/lightroom-review/
Lightroom mi pasowal wielce. Wciaz mam wersje 5.7.
Ale go znielubilem, od kiedy wprowadzili subskrypcje.

Jest jeszcze Capture One Pro - swietny, ale dla mnie zdecydowanie za drogi.

Z tanich:
Mylio Photos
https://silentpeakphoto.com/photography-software/photo-editing-apps/photo-editing-app-reviews/mylio-photos-review/
Pisza, ze jest wersja darmowa. Musze sie przyjrzec, i sprawdzic jak sie
sprawia jako photo manager.

Z najtanszych -
Affinity Photo, Luminar Neo, Photomator (dawniej Pixelmator)
Affinity Photo chwala, ale mi jakos nie pasowal - wybralem Photomatora.
A Luminar Neo, zbyt infantylny, na pierwszy rzut oka. Odnioslem wrazenie,
ze sklada sie z presetow i AI.

I z cakiem darmowych - Darktable i RAWTheraphy…
--
Titus Atomicus

no_e...@invalid.invalid

Jan 7, 2024, 6:39:48 PMJan 7
… na komputerze, rzecz jasna (poprawiam temat).

--
Titus Atomicus

no_e...@invalid.invalid

Jan 7, 2024, 7:02:49 PMJan 7
Titus_A...@somewhere.in.the.world <no_e...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Pisza, ze jest wersja darmowa. Musze sie >przyjrzec, i sprawdzic jak sie

Zerknalem na download w Appestore na iPada.
Tez niby chwala, ale przy b. niskiej frekwencji.
Nie podoba mi sie, ze chce dostepu do Kontaktow. Nie wiem, czy zainstaluje.

--
Titus Atomicus

PureNick

Jan 8, 2024, 12:21:08 PMJan 8
Jako ciekawostkę podam link do programu RAWdrop:
http://www.wizards.de/rawdrop/
Jedynie konwertuje RAWy na TIF lub JPG z kilkoma parametrami do wyboru,
fajny, kiedyś używałem.

Pozdruffka

--
~~PP~~SF~~

--
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie antywirusowe AVG.
www.avg.com

Mchal M. Lechanski

Jan 8, 2024, 2:03:12 PMJan 8
On 07/01/2024 23:24, Titus_A...@somewhere.in.the.world wrote:

> [...]
> Sporo mozliwosci, i przystepna cena. Chyba to bym wlasnie wybral, jakbym

Używam od bodaj 2018 roku. Kazda wersja wydaje się lepsza od
poprzedniej. Co roku nowa "duża" wersja i 2-4 "małe" upgrady pomiędzy.
Dla byłych użytkowników Lightrooma jest możliwość mało bolesnego
przejścia z jednego systemu na drugi.
Wersa z 2023 roku była bardzo ciężka i dość powolna, tegoroczne wydaje
się działać szybciej. Ale żeby za pięknie nie było to na byle czym nie
pojedzie... ja musiałem zmienić Mini z 2014 roku na Mini 2023 żeby dało
się tego używać.

Do darmowych programów dodałbym jeszcze DigiKam
(https://www.digikam.org/), w zasadzie jest to system do katalogowania i
organizacji zdjęć, ale lata temmu, jeszcze na Liniksie używałem Digikama
do obróbki rawów. Obecnie jest dostępny na wszystkie chyba systemy i
pozwala na przypisaniu do workflow kilku różnych silników - o ile dobrze
pamiętam to między innymi RawTherapee - do "wywoływania" rawów. Nie
testowałem jeszcze tej nowej wersji, ale w pamięci pozostały mi miłe
wspomnienia z używania przed laty wersji linuksowej.

--
Michał

Uncle Pete

Jan 8, 2024, 3:53:17 PMJan 8
On 08.01.2024 00:24, Titus_A...@somewhere.in.the.world wrote:
> [...]
> Do przemyslenia, ale jak dla mnie za duze wymagania sprzetowe.
> Ciekawe, czy beda jeszcze kiedys rozdawali starsze wersje, jak to mieli w

Od lat korzystam z PhotoLaba, bo inne, które próbowałem, gorzej radziły
sobie z plikami z Olympusów. Jedyna zasobożerna funkcja - zaawansowane
odszumianie DeepPRIME - nie jest specjalnie potrzebna przy niskich
czułościach. Co ciekawe - w nowszych wersjach działa wielokrotnie
szybciej, niż w starszych. Chyba skuteczniej korzysta z GPU, więc warto
mieć dobrą kartę graficzną. Na słabym sprzęcie podejrzewam, że nie
będzie różnicy między wersjami.

no_e...@invalid.invalid

Jan 8, 2024, 6:15:22 PMJan 8
PureNick <ibozaur@CTRL+X...@tlen.pl> wrote:

> Jako ciekawostkę podam link do programu RAWdrop:
> http://www.wizards.de/rawdrop/
> Jedynie konwertuje RAWy na TIF lub JPG z kilkoma parametrami do wyboru,
> fajny, kiedyś używałem.

No tak. Ale jak dla mnie glowna zaleta RAW to latwosc bezstratnej obrobki.
A taki konwerter niczego nie wnosi. To tak jakby robic zdjecia od razu w
JPG.
Funkcje eksportu do jpg ma chyba kazdy program, ktory czyta RAW.

--
Titus Atomicus

Krzysztof Halasa

Jan 8, 2024, 7:09:58 PMJan 8
Titus_A...@somewhere.in.the.world <no_e...@invalid.invalid> writes:

> [...]
> JPG.
> Funkcje eksportu do jpg ma chyba kazdy program, ktory czyta RAW.

Ja oczywiście zajmuję się czymś innym itd. i dla mnie rawy to zło, które
nie zawsze jest konieczne (nieco przesadzam), no i nie znam / nie
pamiętam tamtego konwertera, ale dla mnie rawy to przede wszystkim:
- dużo większa głębia kolorów niż 8-bitowy JPEG, zwykle efektywnie jest
to głębia matrycy
- brak strat w kompresji - nie tracimy tego, co przypuszczalnie w ogóle
chcemy zobaczyć.

Natomiast jakby jakiś konwerter generował 16-bitowe bezstratne
np. tiffy (bez żadnych kompensacji itd), to nie widzę problemu, by
następnie używać do tego "zwykłych" narzędzi.

W gruncie rzeczy, rawy to są takie 16- (14-, 12-, nawet 10-) bitowe
bezstratne albo bardzo niskostratne TIFFy, w których dodatkowo zapisano
parametry zdjęcia itd. Tyle że formaty nie są standardowe, więc "zwykłe"
programy (bez właściwych pluginów) tego mogą nie czytać.

Kiedyś to był większy problem, ale to było wtedy, gdy nic nie potrafiło
edytować 16-bitowych obrazków, a nawet z wyświetleniem takiego np. tiffa
były problemy. Jakieś 20 lat temu?

Tylko oczywiście, tak jak napisałem, ja zupełnie co innego robię, dla
mnie np. telefon może służyć do zrobienia zdjęcia (rodzinnego - bez
problemu, a w pracy - w ostateczności), natomiast nie wyobrażam sobie
manipulowania zdjęciami w nim (albo na innym tablecie). Ale ja też
wiadomości i np. pl.rec.foto przeglądam na pececie :-)
--
Krzysztof Hałasa

Marcin Debowski

Jan 8, 2024, 11:06:47 PMJan 8
On 2024-01-08, Mchal M. Lechanski <mic...@doriath.eu> wrote:
> [...]
> testowałem jeszcze tej nowej wersji, ale w pamięci pozostały mi miłe
> wspomnienia z używania przed laty wersji linuksowej.

Byłoby miło, gdy ktoś mógł się właśnie odnieśc do programów linkusowych,
może porównać z tymi wymienionymi wcześniej jako dobre, a dostępne pod
windows czy OSX. Jakby się dało :) Nie mam oporów aby zapłacić
kilkadziesiąd USD za oprogramowanie, ale że jestem linuksiarz to tak mi
naturalniej.

Zasadniczo zawsze się staram tak robic zdjęcia aby wymagały jedynie
prostej obróbki w stylu kadrowania czy dopieszczenia jasności/kontrastu,
ale moze powinienem wreszcie coś na tych rawach porobic, skoro wszyscy w
tym grzebią.

--
Marcin

no_e...@invalid.invalid

Jan 9, 2024, 3:29:30 PMJan 9
Marcin Debowski <aga...@INVALID.zoho.com> wrote:

> [...]
> windows czy OSX. Jakby się dało :) Nie mam oporów aby zapłacić
> kilkadziesiąd USD za oprogramowanie, ale że jestem linuksiarz to tak mi

No, akurat RawTherapee i Darktable sa i na Linuxy…

--
Titus Atomicus

Marcin Debowski

Jan 9, 2024, 6:43:01 PMJan 9
Tak, ale interesuje mnie opinie kogos kto ww. uzywał i używał np. też
wymienionego ON1 Photo RAW 202x. Przez używał, mam namyśli, że miał
jakieś doświadczenie w raw'ach i próbował czynnie przez jakiś czas, co
mu najbardziej podejdzie. Skoro te są darmowe, na różne platformy, a
ludzie płacą za inne, to czegoś tym darmowym musi brakować.

--
Marcin

ąćęłńóśźż

Jan 11, 2024, 5:24:55 AMJan 11
Mam pytanie do użytkowników Lightroom (na PC):
Czy dobrze składa zdjęcia do HDR? takie serie 5-7-9 zdjęć bracketowanych? w sensie czy da się to sensownie opanować
automatycznie/półautomatycznie, aby sesję powiedzmy 20 ujęć przekształcić w HDR-y w czasie do 20 minut?

O GIMP-ie nie zapomniałeś?

-----

ąćęłńóśźż

Jan 11, 2024, 5:29:30 AMJan 11
Używam SilkyPix zaadoptowanego przez Pentaksa (Digital Camera Utility 5).
Miłością nie darzę (albo go źle opanowałem), no ale dla posiadaczy Pentaksów jest za darmo (zainstalować może każdy, ale chyba nie
widzi i nie czyta RAW-ów nagranych innymi aparatami).

-----