Jaki gwint na statyw w aparacie?

greesha

Na dole korpusów aparatów jest zwykle gwintowany otwór na statyw. W opisach
statywów jest czasem napisane, że mają gwint 1/4 cala. I tutaj pytanie: jakie
1/4 cala? Wg jakiej normy, bo np. w złączkach pneumatycznych 1/4 cala to
zupełnie inny gwint niż ten statywowy. Jest to jakiś specjalista od calowych
gwintów w aparatach cyfrowych?

Greesha

"Michał M. Lechański"

greesha wrote:
> mają gwint 1/4 cala. I tutaj pytanie: jakie
> 1/4 cala? Wg jakiej normy,

Według jakiej normy to nie wiem, ale są dwa standardy:

1/4" 16 zwojów na cal
3/8" 20 zwojów na cal

Do obydwu gwintów można znaleźć narzynki i gwintowniki.

--
Mis'

Dizel

On Thu, 20 Nov 2008 14:26:20 +0000, greesha wrote:

> [...]
> pneumatycznych 1/4 cala to zupełnie inny gwint niż ten statywowy. Jest
> to jakiś specjalista od calowych gwintów w aparatach cyfrowych?

To są gwinty Whitwortha. Standardowe rozmiary to 1/4"-20 (obecnie prawie
wszędzie używany w apatarach, amerykański standard UTS ma inny kąt
nacięcia zwojów, więc NIE nakręcisz ze złączki..) oraz 3/8-16 zwany OIDP
niemieckim, kiedyś powszechny, z czasem wyparty tylko do aparatów
większych formatów - a szkoda, bo strach tego współczesnego kuciupka
używać do czegokolwiek większego..

--
St// Vom Himmel hoch da komm ich her- Roswell 1947 ;)

jacek.k...@olympus-europa.com

> Do obydwu gwintów można znaleźć narzynki i gwintowniki.

Gotowe śruby przemysłowe są także. Konstruowałem niedawno przyrząd do
przytrzymania kilku aparatów, w sklepie Asmet (to nie spam - nic mnie z nimi
nie łączy) poprosiłem o śruby 1/4 cala, sprzedawca okiem nie mrugnął, podał i
pasowały :-)
Pozdrawiam
Jacek

greesha

Dizel <pr...@tnyadr.es> napisał(a):

> To są gwinty Whitwortha.

Dzięki bardzo. Tego właśnie szukałem.

Pozdrawiam - Greesha

JA

On 2008-11-20 15:26:20 +0100, " greesha" <greesha...@gazeta.pl> said:

> Wg jakiej normy, bo np. w złączkach pneumatycznych 1/4 cala to
> zupełnie inny gwint niż ten statywowy.

Uzupełniając Dizla (a właściwie prostując), ten na złączkach
pneumatycznych i innym orurowaniu calowym jest tylko dla tego, że ma
skok przeliczany wg. klucza ilość zwojów / na cal i kątem
wierzchołkowym 55 stopni. Również gwint, na złączkach często jest
gwintem stożkowym, jak ten od wężyka spustowego. Choć cylindryczne też
są stosowane. Dodatkowe zamieszanie powstało w momencie wprowadzenia
gwintu NPT o skoku z normatywu calowego, a kącie wierzchołkowym z normy
metrycznej 60 stopni.
Rozmiar calowy w gwintach rurowych to nie rozmiar gwintu, tyko rury.
Średnica wewnętrznego przekroju rury do której dany gwint się odnosi.
--
Nie odpowiadam na treści nad cytatem
Pozdrawiam

JA

Przepraszam. Zapomniałem dopisać.
Gwint Whitwortha, czyli ten o który nam chodzi mierzy się po jego
zewnętrznej średnicy. Tak samo jak w normie metrycznej. M10 ma 10 mm
średnicy. 1/4 in ma właśnie 1/4 in, czyli 6,35 mm. 3/8 in ma 9,52 mm.

hetmanra...@gmail.com

Gwint pewnie 1/4

Warto także wspomnieć, że te statywy wykonane z tworzywa należy omijać - takie bardzo szybko się rozpadają http://www.open-youweb.com/tani-statyw-do-aparatu-fotograficznego-i-kamery-opinia/ przez co nie warto ich kupować bo po prostu się nie opłaca. Najlepiej wybrać właśnie coś lepszego i sprawdzonego, trochę dołożyć ale mieć dobry na lata.

Jakub Weglarz

> [...]
> nacięcia zwojów, więc NIE nakręcisz ze złączki..) oraz 3/8-16 zwany OIDP
> niemieckim, kiedyś powszechny, z czasem wyparty tylko do aparatów

1/4"-20 i 3/8"-16 to jest standard UNC, nie Whitwortha :)

Paweł Pawłowicz

W dniu 18.04.2022 o 07:10, Jakub Weglarz pisze:
Jesteś pewien?
Naciąłem sobie 3/8"-16 UNC i nie dało się wkręcić do statywu Gitzo. Po
podcięciu narzynką W3/8 jest OK.

P.P.

cef

Jeśli już to narzynką G3/8.
Do czego takie duże gwinty? Pod jakieś kamery stukilowe?
W Manfrotto 308RC mam Dwewn około 8,5 mm srednicy
(a ze statywu wystaje ok fi9) czyli pewnie 1/8"
i trzyma pewnie sprzęt do 5-8kg.

Paweł Pawłowicz

W dniu 18.04.2022 o 11:37, cef pisze:
G to gwinty rurowe, mają się nijak do tematu.
Gwinty, które opisujesz to właśnie 3/8", prawdopodobnie jednak Whithworth.

P.P.

cef

Co w takim razie oznacza u Ciebie narzynka W3/8?
W sensie technicznym te gwiny pasujące do siebie (rurowe do UNF)
różnią się praktycznie tylko kątem zarysu tyle, że rząd wielkości
przesunięty.
Anglosaskie standardy gwintów i rzutowania w technice znają dobrze tylko Ci,
którzy z tym na codzień muszą współpracować - dla reszty to udręka :-)
Pytam do czego taki duży gwint W3/8 - bo założyłem, że tak chciałeś
oznaczyć Whitwortha - ale to wymiar rzędu M16

cef

W dniu 2022-04-18 o 18:20, cef pisze:
Wróć...5/8 to jest około M16 - 3/8 to będzie normalnie około M10x1
czyli nie jakiś wielki.

Paweł Pawłowicz

W dniu 18.04.2022 o 18:31, cef pisze:
Whithworth 3/8.

> [...]

Nie. UNF to gwinty drobnozwojowe.
Gwinty rurowe mają dużo większe średnice. Z grubsza gwint 1 calowy
rurowy to gwint do rury, której wewnętrzna średnica to jeden cal.

> Wróć...5/8 to jest około M16 - 3/8 to będzie normalnie około M10x1
> czyli nie jakiś wielki.

To jest UNC, czyli bliżej M10x1.5.

P.P.

cef

A Whithworth to nie jest czasem wymiarowo taki sam?
Nie piszę tego z głowy, ale gugiel podpowiada że to BSW - wymiarowo BSPP

> Nie. UNF to gwinty drobnozwojowe.

Ale to kwestia skoku a nie rozmiaru średnicy.
Kiedyś klient zlecił adaptery z gwintem M16x1,5 i po odebraniu zareklamował,
że śruba wkręca się ale tylko trochę i dalej nie idzie.
Okazało się, że śrube ma właśnie 5/8 UNF-18 zwojów na cal a nie M16x1,5
Więc srednicowo będzie to samo przy rurowych i UNF

> Gwinty rurowe mają dużo większe średnice. Z grubsza gwint 1 calowy
> rurowy to gwint do rury, której wewnętrzna średnica to jeden cal.

No chyba niezupełnie, bo Whitwhorth też jest calowy.
W pierwszej z brzegu tabelce widać, że srednice są jednakowe:

> To jest UNC, czyli bliżej M10x1.5.

Skok nieistotny, bo myślałem o średnicy jedynie.
Poza tym z tego co pamiętam, to właśnie M16x1,5
oraz M10x1 były dorabiane jako metryczne, które
da się na kilka zwojów wkręcić do elementów hydrauliki
i dlatego skojarzyłem M10x1.

Paweł Pawłowicz

W dniu 18.04.2022 o 19:54, cef pisze:
> W pierwszej z brzegu tabelce widać, że srednice są jednakowe.

W pierwszej z brzegu tabelce (Handbook Proxxona, bo mam na półce) dla
gwintu 5/8 (podaję tylko wewnętrzne średnice gwintu, w milimetrach):

G rurowy 21,128
W Whitworth 13.598
UNC 13.693
UNF 14.681

Jak widać W i UNC są podobne, ale nie identyczne. G jest totalnie różny.
Skok W i UNC jest identyczny.

A dla 3/8: W 8.052, UNC 8.082. I palcami nie wkręcisz.

P.P.

cef

OK
teraz dopiero widzę, że są różnice. A ile razy zaglądałem do tych
tabel przeliczając na mm średnicę wiertła pod gwint, to miałem wrażenie,
że te różnice w średnicach są właśnie takie minimalne również pomiędzy
UNF i G.

Cóż, dzięki za tę lekcję, nie wiedziałem, że jestem taki niedouczony.

Uncle Pete

OT: czy Panowie zauważyliście, kiedy został utworzony ten wątek? Mimo to
dyskusja była bardzo pouczająca.

cef

W dniu 2022-04-18 o 22:30, Uncle Pete pisze:
Najciekawsze są takie odkopane.

Teraz jak przeglądam dokładniej te strony o gwintach, to wszędzie
widzę: "Częstym błędem podczas doboru gwintów jest np. mylenie gwintów
Rurowych Whitwortha G (dla przykładu średnica zewnętrzna G 1" = 33,25
mm) z gwintami Calowymi Whitwortha – BSW (średnica zewnętrzna BSW 1" =
25,40 mm)"
i to właśnie miało miejsce.
I tak się zastanawiam jak to się stało, że robiąc od czasu do czasu te
gwinty
zawodowo jeszcze do tej pory nie miałem jakiegoś problemu?

Adam

Ja jeszcze ze szkoły pamiętam, że róny był kąt. OIDP paiętam, dla jednych
to 45 stopni, a dla drugich to 50 stopni. Tylko nie pamiętam już, czy 45 to
metryczne, czy calowe.

--
Pozdrawiam.

Adam

cef

W dniu 2022-04-19 o 11:02, Adam pisze:
45 i 50 to chyba żaden nie ma.
Metryczne kąt zarysu 60 stopni, calowe UNC-UNF i Briggsy też 60 stopni,
Withworthy i calowe rurowe 55 stopni