Zachowanie baterii

cef

Nie zwracałem na to wcześniej uwagi, ale
ostatnio zaintrygowały mnie takie dziwne
zachowania tego samego typu baterii w dwóch aparatach.
Otóż w Nikonie D80 jak się aparatu nie używa przez dłuższy czas,
to bateria stopniowo ale bardzo powoli się rozładowuje i pozostawiając
ją z poziomem
naładownia 50% można aparat wyjąć po miesiącu i ta pojemność
spadnie nieznacznie. Natomiast pracujący z dokładnie taka samą
baterią Nikon D90 ma taką właściwość, że po wyłączeniu aparatu
coś ten prąd żre i po miesiącu leżakowania w plecaku bateria jest
kompletnie rozładowana. Nie sprawdzałem jeszcze czy wpływ na to ma pojemnik
na baterie w tym D90 (bo D80 jest goły) ale chciałbym tylko poznać
jak zachowują się baterie w innych cyfrowych lustrzankach.
Czy po wyłączeniu aparatu bateria zachowuje długo swą pojemność
(tzn tyle ile można oczekiwać od pojemności) czy konstrukcja jest
podobna jak w D90 i prąd się gdzieś rozchodzi.

Piotr Karocki

cef <cez...@interia.pl> wrote:
> Otoz w Nikonie D80 jak sie aparatu nie uzywa przez dluzszy czas,
> to bateria stopniowo ale bardzo powoli sie rozladowuje i
> (...) Natomiast pracujacy z dokladnie taka sama
> bateria Nikon D90 (...) po miesiacu lezakowania w plecaku
> bateria jest kompletnie rozladowana.
Czyli najwyrazniej D90 caly czas dziala, zas D80 ma tylko samorozladowanie
accu.

cef

W dniu 2021-01-15 o 19:50, Piotr Karocki pisze:
Być może. Chciałem wiedzieć jak się zachowują inne aparaty
czy baterie do nich.

Marcin Debowski

Dla większość aparatów, które mam, akumulatory trzymają miesiącami. Tzn,
nie to że nie ma rozładowania, ale nie jest to krótki czas.
Charakterystyk nie analizowałem, ale odczuciowo, to raczej powolny,
równomierny proces niż jakieś schodkowe rozładowywanie.

--
Marcin

Uncle Pete

On 13.01.2021 22:21, cef wrote:
> [...]
> naładownia 50% można aparat wyjąć po miesiącu i ta pojemność
> spadnie nieznacznie. Natomiast pracujący z dokładnie taka samą

Taką samą czy tą samą? Bo jak są dwie, to może jedna z tych baterii jest
trochę uszkodzona.

> [...]
> (tzn tyle ile można oczekiwać od pojemności) czy konstrukcja jest
> podobna jak w D90 i prąd się gdzieś rozchodzi.

DSLR-a miałem tylko jednego, ale on i wszystkie inne moje aparaty
cyfrowe (kompakty i bezlusterkowce) i kamera mini-DV nie rozładowywały
akumulatory w widoczny sposób, czyli wyłączone pobierały praktycznie
pomijalny prąd.

cef

W dniu 2021-01-16 o 17:40, Uncle Pete pisze:

> Taką samą czy tą samą? Bo jak są dwie, to może jedna z tych baterii jest
> trochę uszkodzona.

Taką samą.
Jak aparat wróci do mnie, to sprawdzę jeszcze czy
zamiana pomaga i czy ewentualnie pojemnik na baterie
nie rozładowuje tej baterii.

> [...]
> cyfrowe (kompakty i bezlusterkowce) i kamera mini-DV nie rozładowywały
> akumulatory w widoczny sposób, czyli wyłączone pobierały praktycznie

No to wygląda, że w tym egzemplarzu D90 mam odchylenie od normy.

cef

W dniu 2021-01-16 o 23:40, cef pisze:
No i sprawa się wyjaśniła.
Użytkownik, któremu pożyczyłem aparat odłączył pojemnik na baterie,
bo był dla niego niewygodny i okazało się, że czas mija a bateria
pełna i nic jej nie żre.
Czyli podpięty do D90 pojemnik na baterie ma taką właściwość,
że zabiera gdzieś powoli prąd z baterii.

Uncle Pete

> [...]
> pełna i nic jej nie żre.
> Czyli podpięty do D90 pojemnik na baterie ma taką właściwość,
> że zabiera gdzieś powoli prąd z baterii.

Ciekawe, dlaczego tak robi. Raczej nie powinno tego być.

cef

W dniu 2021-03-20 o 13:48, Uncle Pete pisze:
Może te bolce przenoszące mechanizm spustu do obudowy
trzeba też wyłączać a nigdy tego nie robiłem. Wyłączałem tylko
aparat uważając, że to wystarczy. Będę musiał dalej potestować.
Pojemnik i tak wróci do aparatu, bo lubię duże korpusy :-)

Marcin Debowski

Mogło się coś zakurzyć i zawilgotnieć. Wbudowanch funkcji to to nie ma?

--
Marcin

cef

Nie miało czasu na zakurzenie i zawilgocenie, bo taki efekt
był od samego początku.
Co to są funkcje wbudowane?

Po pierwsze trzeba wyjąć klapkę zakrywającą baterię
w korpusie aparatu (jest miejsce na wsunięcie jej w pojemniku, żeby nie
zgubić)
To wyjęcie klapki chyba nie daje żadnego efektu prądowego,
bo za bardzo żadnych styków w samej klapce nie ma.
Jak się klapkę otworzy/wyjmie i dociśnie baterię ręcznie, to
aparat działa normalnie - czyli nie wie, że klapki nie ma.

Natomiast pojemnik oprócz zasilania przenosi też styki do uruchomienia
migawki - jest do tego specjalna płytka ze stykami w korpusie aparatu
i kilka bolców w pojemniku, które przenoszą sygnały z pojemnika i
podejrzewam, że na tych stykach lub w ich połączeniach w pojemniku coś
daje takie efekty.
Ale teraz odkładając aparat będę dodatkowo wyłączał przenoszenie spustu
i zobaczymy czy coś się zmieni.

Marcin Debowski

On 2021-03-21, cef <cez...@interia.pl> wrote:

> Nie miało czasu na zakurzenie i zawilgocenie, bo taki efekt
> był od samego początku.
> Co to są funkcje wbudowane?

Mój ma timer tak, że można robić np. zdjęcia poklatkowe.

--
Marcin

cef

Nie wiem czy ma taką akurat opcję -
nie potrzebowałem, nie sprawdzałem.
Ale nawet jeśli,
to wymaga włączonego zasilania.
I na pewno sterowanie czasem jest z elektroniki korpusu
a nie pojemnika na baterię.

cef

W dniu 2021-03-21 o 11:23, cef pisze:
No i po półtora roku mogę dopisać, że właśnie to ma znaczenie.
Jeśli w pojemniku na baterie zostaje włączona opcja aktywnego
przycisku migawki w pojemniku, to ten układ wewnątrz daje taki efekt
rozładowujący. Czyli trzeba odkładając na dłużej aparat dodatkowo
wyłączać opcje spustu w obudowie.