przesłuchałam cały Cykl inkwizytorski Piekary

Freja Draco

Przesłuchałam cały Cykl inkwizytorski Piekary, a w każdym razie tyle,
ile tego do tej pory wydano i (jeśli to kogoś może zainteresuje) to się
wnioskami podzielę.

Najpierw lista utworów uporządkowana wedle chronologii opowiadanej
historii, która (jak widać) istotnie rozmija się z kolejnością wydawania
poszczególnych części.

?? ???? Rzeźnik z Nazaretu (planowany)

05 2008 Płomień i krzyż - tom 1

06 2010 Wieże do nieba
07 2010 Dotyk zła
08 2011 Bicz Boży
09 2014 Głód i pragnienie
10 2015 Kościany Galeon

13 2019 Przeklęte krainy
14 2020 Przeklęte kobiety
15 2020 Przeklęte przeznaczenie

01 2003 Sługa Boży
02 2003 Młot na czarownice
03 2004 Miecz aniołów
04 2006 Łowcy dusz

11 2018 Płomień i krzyż - tom 2
12 2019 Płomień i krzyż - tom 3

?? ???? Płomień i krzyż - tom 4 (planowany)
?? ???? Czarna śmierć (planowany)

Osobiście polecam rozpocząć czytanie od księgi: Płomień i krzyż - tom 1
i jechać dalej wedle powyższej listy.

Osobiście odradzam też czytanie tomów: Sługa Boży, Młot na czarownice,
Miecz aniołów i Łowcy dusz. Nie dość, że to wyraźnie słabsze literacko
od całej reszty części to na dodatek również postać głównego bohatera
oraz opisanego świata nie są tak naprawdę tym samym w co udało im się
rozwinąć w późniejszych książkach. Osobiście byłam ich słuchaniem mocno
rozczarowana.

Trylogię ruską: Przeklęte krainy, Przeklęte kobiety, Przeklęte
przeznaczenie. Można sobie wyjąć z powyższego cyklu czytania i przyswoić
dopiero na deser, bo dzieje się praktycznie w oderwaniu od wszystkiego
innego.

---

Jak to oceniam? Wyjąwszy cztery pierwsze i wspomniane już niezbyt udane
książki, pozostałe są całkiem malownicze i będzie to najlepiej oddające
charakter całego tego cyklu słowo. Problem polega bowiem na tym, że
Piekara - owszem - niezwykle udatnie odmalowuje koloryt świata, postaci,
a z tego co tłumaczy w posłowiach bogato nawiązuje też do wiedzy
historycznej i całkiem przyjemnie się w tym zanurza i wychodzi mu z tego
całkiem smakowita ruchoma scenka rodzajowa. Tyle tylko, że Piekara
niespecjalnie zainteresowany jest opowiadaniem jakiejś pełnokrwistej,
porywającej fabuły.

Sapkowski lubi powtarzać, że jego świat, to "nieświat" namalowany na
kołowrotku, który ma służyć jedynie jako tło dla opisywanych przez niego
wydarzeń. Piekara powinien zaś oświadczyć, że jego fabuła to "niefabuła"
stanowiąca jedynie pretekst dla ukazywania różnorakich miejsc i postaci.

Jedną z najbardziej wstrząsających scen w całym tym cyklu był ukazany w
ruskiej trylogii proces malowania, następnie zaś całonocnego oglądania
przy świecach monumentalnego obrazu leśnego uroczyska przywołanego w
profetycznej wizji. To chyba najdobitniej pokazuje w jaki sposób
wyważone są tutaj akcenty.

Kolejny problem jest taki, że ta fabuła nawet pretekstowa bardzo
konsekwentnie donikąd nie zmierza. Autor w pierwszych 4-rech tomach
(tych nieudanych) podgrzał atmosferę, zapowiedział czytelnikom
niewiadomoco, po czym w tomie czwartym doszedł faktycznie na krawędź
swoich straszliwych zapowiedzi, by następnie zamilknąć na dwa lata i
wrócić jedynie po to, by ponownie opowiadać nam o tym, co wydarzyło się
wcześniej, w międzyczasie lub gdzie indziej. Na dodatek w posłowiach sam
autor całkiem wprost przyznaje, że nigdzie mu się w tej kwestii nie
spieszy, bo skoro czytelnicy mają co czytać, a on ma co pisać (i na czym
zarabiać), to chyba wszyscy są zadowoleni, jeśli zaś ktoś nie jest
zadowolony, to przecież w każdej chwili może przestać czytać.

---

Słucha się tego przyjemnie, niemniej słuchałam głównie w łóżku podczas
choroby i na spacerach, nie mając praktycznie nigdy problemu z tym, żeby
w dowolnym momencie słuchanie przerwać i podjąć watek ponownie po
dniach, tygodniach, czy nawet miesiącach. Co prawie nigdy mi się nie
zdarzało w przypadku książek innych autorów, bo zwyczajnie męczyła mnie
ciekawość tego, co będzie dalej i jak też się to wszystko zamknie.

---

Autor mnoży tajemnice, z których ogromnej części nigdzie nie wyjaśnia,
ale to w sumie nawet nie zarzut. Po pierwszym rozczarowaniu brakiem
odpowiedzi, doszłam do wniosku, że to po prostu taka metoda literacka, i
nawet trudno ją krytykować, bo i prawdziwy świat przecież podobnie dla
nas wygląda. Z resztą podobny zabieg stosowało przecież wielu różnych
autorów. Uprzedzam tylko na wstępie, żeby nie nastawiać się raczej na
to, że dowiemy się w trakcie, kto, kogo i dlaczego.

---

Cykl ma dwóch głównych bohaterów: syna kurtyzany i czarownicy oraz
byłego perskiego maga. Obaj pracują obecnie dla Inkwizycji. I bardzo
wyraźnie widać, jak różni są to bohaterowie, jak inaczej patrzą na świat
z racji różnicy wieku i doświadczeń, chociaż obaj są niewątpliwie
osobnikami inteligentnymi.

---

Wliczając postać jaką posiada główny bohater w 4-rech pierwszych tomach,
powiedziałabym, że bohaterów tych jest w sumie nawet trzech, ale (jak
już wspomniałam) te cztery pierwsze księgi sugeruję sobie akurat darować.

Pomimo wszelkich powyższych zastrzeżeń, uważam jednak, że z pozostałymi
księgami warto się jednak zapoznać, albo przynajmniej sprawdzić, czy
będą mam one smakowały.

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

michu vel rebeliant_husky

W dniu 16.02.2023 o 20:39, Freja Draco pisze:
Właśnie sczytuję polską fantastykę i mi spadł ten post z serwerowego
nieba! Dziękuję. Po tym jak poznecałem się nad Achają, a wcześniej ona
nade mną, dopisuję do listy to-do: Płomień i Krzyż - tom 1.

--
---
michu vel rebeliant_husky

cana

u Piekary pierwsze tomy byly ok, później się to czyta bo
historia fajna i czeka człyk na finał, ale tak bez orgazmu
:-)

--
^ Lenistwo jest drogą do świętości ^
   ||^^^ a bluźnierstwo do raju ^^^||

Eustachy Scrubb

czwartek, 16 lutego 2023 o 20:38:31 UTC+1 Freja Draco napisał(a):
> Przesłuchałam cały Cykl inkwizytorski Piekary, a w każdym razie tyle,
> ile tego do tej pory wydano i (jeśli to kogoś może zainteresuje) to się
> wnioskami podzielę.

To nie tak. Pomysł na zakończenie jest ale nie wyjdzie z powodu ogólnej plugawości.
2. Faktycznie Piekarze się to wszystko popierniczyło i się poplątał, czemu dałem wyraz zwracając mu uwagę na to na Tłiterze.
Czym się rózni upadły anioł od demona?

3. Jest jeszcze jakiś serwer news działający?

Freja Draco

W dniu 2023.02.22 o 14:08, Eustachy Scrubb pisze:

> To nie tak. Pomysł na zakończenie jest ale nie wyjdzie z powodu
> ogólnej plugawości.

To znaczy? Znasz jakieś odautorskie przecieki, czy tylko się domyślasz?

A z punktu widzenia chrześcijańskich wierzeń, to cała ta seria jest w
ogólności mocno obrazoburcza. A poza tym nic w tamtejszym świecie nie
wydaje się być tym, na co wygląda, czy też czym deklaruje się być, więc
w sumie niewiele pomysłów mnie tu zdziwi.

Freja Draco

W dniu 2023.02.16 o 20:39, Freja Draco pisze:
> [...]
> tom 3
>
> ?? ???? Płomień i krzyż - tom 4 (planowany) ?? ???? Czarna śmierć

Informuję, że właśnie wyszedł kolejny tom:
- Dziennik czasu zarazy
Czyli chyba to, co się wedle wcześniejszych założeń miało nazywać:
"Czarną śmiercią".

Jednocześnie sam Piekara podaje w niniejszym tomie taką kolejność utworów:

Cykl Świat inkwizytorów
1. Płomień i krzyż – tom 1
2. Płomień i krzyż – tom 2
3. Płomień i krzyż – tom 3

Cykl Ja, inkwizytor
1. Ja, inkwizytor. Wieże do nieba
2. Ja, inkwizytor. Dotyk zła
3. Ja, inkwizytor. Bicz Boży
4. Ja, inkwizytor. Głód i pragnienie
5. Ja, inkwizytor. Dziennik czasu zarazy <<<---
6. Ja, inkwizytor. Kościany Galeon
7. Ja, inkwizytor. Sługa Boży
8. Ja, inkwizytor. Młot na czarownice
9. Ja, inkwizytor. Miecz Aniołów
10. Ja, inkwizytor. Łowcy dusz

Cykl Ja, inkwizytor. Ruska trylogia
1. Ja, inkwizytor. Przeklęte krainy
2. Ja, inkwizytor. Przeklęte kobiety
3. Ja, inkwizytor. Przeklęte przeznaczenie

Czyli widać wyraźnie, że ponownie dopisuje przygody pomiędzy już
istniejące historie, unikając zmierzania z fabułą do finału.

smok

W dniu 25.02.2023 o 19:56, Freja Draco pisze:

> [...]
>
> Czyli widać wyraźnie, że ponownie dopisuje przygody pomiędzy już
> istniejące historie, unikając zmierzania z fabułą do finału.

Czarna śmierć miała być po wszystkim. Muszem przedstawić głębszą
analizą, ale kiedy? Teraz wychodzi Bombelek i Pikador