Polećcie dobre hard SF

Maciek

Cześć,

Kupiłem sobie "Problem trzech ciał" autorstwa Liu Cixin, ale jakoś mnie
odrzuca - zostawiam to sobie na później.
Polecice coś w zamian? Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie
również cenię ;)

Petera Wattsa czytałem wszystko.

/crosspost, fut pl.rec.fantastyka.sf-f/

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

arivald

W dniu 2017-10-26 o 11:16, Maciek pisze:

> [...]
> odrzuca - zostawiam to sobie na później.
> Polecice coś w zamian? Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie

SF mocno wojskowe: Michał Cholewa: "Gambit", "Punkt cięcia", "Forta",
"Inwit".

Marcin Podlewski: "Głębia: Skokowiec", a przy okazji widze że dwie
nastepne części do kupienia są :-)

Paweł Majka: "Niebiańskie pastwiska"

--
Arivald

arivald

> [...]
> odrzuca - zostawiam to sobie na później.
> Polecice coś w zamian? Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie

I zobacz sobię wątek "Godne polecenia, "oldskulowe" Hard SF"
https://groups.google.com/forum/#!msg/pl.rec.fantastyka.sf-f/q6GQ3M4hd5o/GVsakChZDAAJ

--
Arivald

radek

On 26.10.2017 11:16, Maciek wrote:

> [...]
> odrzuca - zostawiam to sobie na później.
> Polecice coś w zamian? Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie

"Marsjanin" Weira? :D
"Kontakt" Sagan
Odyseja kosmiczna?

r.

Maciek

Dnia Fri, 27 Oct 2017 08:59:12 +0200, radek napisał(a):

> "Marsjanin" Weira? :D
> "Kontakt" Sagan
> Odyseja kosmiczna?

Czytałem wszystko.

radek

On 27.10.2017 11:24, Maciek wrote:

> Czytałem wszystko.

Cykl Wojna Starego Człowieka.
Cykl Star Carrier
Cykl Frontlines
Cykl The Expanse
Collapsing Empire - Scalzi

R.

Freja Draco

> [...]
> mnie odrzuca - zostawiam to sobie na później. Polecice coś w zamian?
> Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie również cenię

Greg Egan
Charles Stross
Neal Stepenson
Ian McDonald
Richard Morgan
Williams Walter

--
Freja Draco

Kiedy smok jest w pobliżu, nic nie będzie w stanie ci pomóc,
jeśli nie uwzględnisz go w swoich kalkulacjach.

A. Filip

Freja Draco <frr...@poczta.fm> pisze:

> Greg Egan
> Charles Stross
> Neal Stepenson
> Ian McDonald
> Richard Morgan
> Williams Walter

A polecisz konkretne "najlepsze tytuły"?
Bo większość pisarzy nie ma (w miarę) stałego poziomu ale "zróżnicowany".

Ostatnio trafiłem na kilku autorów z bardzo zachęcającą pierwszą
książką/serią którą przeczytałem i narastającym rozczarowaniem
kolejnymi książkami/seriami.

--
A. Filip

Maciek

Dnia Fri, 27 Oct 2017 13:07:22 +0200, radek napisał(a):

> Cykl Wojna Starego Człowieka.
> Cykl Star Carrier
> Cykl Frontlines
> Collapsing Empire - Scalzi

Tego nie znam, ale to chyba bardziej militarna f. niż science?

Maciek

Dnia Fri, 27 Oct 2017 15:51:23 +0200, Freja Draco napisał(a):

> Greg Egan

O, tu chyba zacznę drążyć, dzięki :)

Maciek

Dnia Fri, 27 Oct 2017 15:57:56 +0200 (CEST), A. Filip napisał(a):

> Ostatnio trafiłem na kilku autorów z bardzo zachęcającą pierwszą
> książką/serią którą przeczytałem i narastającym rozczarowaniem
> kolejnymi książkami/seriami.

To i tak lepiej, niż trafiać na autorów, którzy mają zachęcające pomysły,
ale już pierwszej książki rozczarowujący warsztat - ptrz 90% polskiej SF/F.

Freja Draco

W dniu 2017-10-27 o 15:57, A. Filip pisze:

> A polecisz konkretne "najlepsze tytuły"?

Greg Egan
- Kwarantanna,
- Miasto permutacji,
- Stan wyczerpania,
- Diaspora (IMHO trochę słabsza literacko, ale roznosi pomysłami).

Charles Stross
- Accelerando

Neal Stepenson
- Diamentowy wiek
- Cryptonomicon (przyznam, jeszcze nie czytałam,
ale ludzie bardzo, bardzo chwalą)

Ian McDonald
- Rzeka bogów
(inne podobno też sensowne, ale nie znam osobiście)
- Chaga,
- Dni Cyberabadu,
- Dom Derwiszy,
- Serca, dłonie, głosy.

Richard Morgan
- Modyfikowany węgiel
(są też dalsze części tego, ale nie czytałam, więc nie oceniam)

Williams Walter
- Aristoi (przede wszystkim)
- cykl Metropolita (nie znam, ale podobno warto)

Bruce Sterling
- Maszyna różnicowa (dość karkołomny steampunk pisany wespół z Gibsonem)
(i niczego więcej - przyznam - nie czytałam, ale ciągle mi się pojawia w
zestawieniach razem z sensownymi autorami, więc liczę, że dobry)

Wiliama Gibsona rozumiem znasz? :)
Jeśli nie, to czytaj trylogię ciągu.

Vinge Vernor
- Prawdziwe imiona,
- Ogień nad otchłanią
(oba na mojej liście wybranych do przeczytania)

Ted Chiang
Pisuje chyba tylko dłuższe opowiadania. Nie wszystko z tego jest
hard-sf, ale wszystko, co przeczytałam warte było poświęconego czasu, a
niektóre z tego były wręcz ach! (Np. "Historia twojego życia", którą tak
średnio raczej niedawno sfilmowano.

Pohl Frederik
- Czlowiek Plus (taki trochę retro trans-humanizm, ale może być
interesujący dla miłośników gatunku).
- Gateway brama do gwiazd (i kolejne części z "Heechów", ale już słabsze),

Stephen Baxter
- Statki czasu,
(potem już słabsze)
- Tratwa,
- Pływ.
(natomiast NIE polecam "Pierścienia" i "Czasopodobnej nieskończoności").

A. Filip

Freja Draco <frr...@poczta.fm> pisze:

> [...]
> Charles Stross
> - Accelerando
> [...]

Ten tytuł akurat mi się niebyt podoba.
Z tego autora wolę "Szklany dom" a polecam "Stan wstrzymania"
("Halting State") :-)

--
A. Filip
| Kto lubi różę, musi cierpieć jej kolce. (Przysłowie ormiańskie)

U-Kim\Mikolaj

Wszystkie to raczej space opera/military sf.
Expanse i Old Mans War bardzo dobre, ale jednak nie ten gatunek.

m.

---
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com

Jawi

W dniu 2017-10-27 o 08:59, radek pisze:
> "Kontakt" Sagan
Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją przyprawiały
mnie o ból głowy :)
W mojej ocenie średnia.

Freja Draco

W dniu 2017-10-29 o 00:09, Jawi pisze:
> Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją
> przyprawiały mnie o ból głowy :) W mojej ocenie średnia.

W książce było OK.

Natomiast filmidło, które z tego zrobili w 1996 totalnie wypacza
przesłanie tekstu.

radek

On 27.10.2017 17:57, Maciek wrote:

> Tego nie znam, ale to chyba bardziej militarna f. niż science?

zależy jak na to popatrzysz. Militarna napewno, ale też i science (w
granicach rozsądku hehe).

r.

radek

On 28.10.2017 20:34, U-Kim\Mikolaj wrote:

> Wszystkie to raczej space opera/military sf.
> Expanse i Old Mans War bardzo dobre, ale jednak nie ten gatunek.
>
> m.

zgadza się, ale z drugiej strony zgodnie z definicją z Wiki to hard SF
to podgatunek fantastyki naukowej, kładący nacisk na naukę i
technologię, uwzględniający wiele szczegółów technicznych - w
wymienionych przeze mnie cyklach nacisk autora na sprawy "science" jest
bardzo mocno akcentowany.

Dlatego też nie wymieniłem np. noweli Red Shirts Scalziego - to czyste
fiction, z elementami bajkowymi można rzec :) albo cykl Hyperion Cantos
Simmonsa.

r.

radek

On 29.10.2017 00:09, Jawi wrote:
> Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją przyprawiały
> mnie o ból głowy :)
> W mojej ocenie średnia.

ale fajnie się czytało :)

r.

U-Kim\Mikolaj

Dnia 30.10.2017 radek <radek@nix> napisał/a:

> [...]
>
> Dlatego też nie wymieniłem np. noweli Red Shirts Scalziego - to czyste
> fiction, z elementami bajkowymi można rzec :) albo cykl Hyperion Cantos

Red Shirts to popularny w ostatnich latach przykład ... Nie napiszę bo
byłby od razu spoiler :)

Dla mnie hard sf to przede wszystkim nacisk na science. Prawdopodobna
fizyka, chemia, biologia gdzie technologia wynika z wymienionych
podstaw. W military/space operze autorzy raczej bawią się zabawkami bez
zwracania specjalnej uwagi na podstawy naukowe. Ja akurat to lubię bo
często autorzy mający ambicje hard sf idą w bełkot 'jaki ja jestem
mądry' :)

Jednym z autorów, który fajnie pisze coś z pogranicza hard i opery to
Alastair Reynolds.

Maciek

Dnia 30 Oct 2017 14:20:14 GMT, U-Kim\Mikolaj napisał(a):

> Jednym z autorów, który fajnie pisze coś z pogranicza hard i opery to
> Alastair Reynolds.

"Migotliwą wstęgę" niedawno czytałem i szału nie robi. Za dużo opera jak
dla mnie. Poza tym pisarz niestary, książka niestara, a miałem wrażenie, że
czytam jakąś ramotę z lat 50 czy 60 :)

radek

w cyklu Star Carrier to science jest czasami aż do zarzygania, ciągłe
wtrącanie teorii XX wiecznych nt. wormholi, ftl i takich tam i ich
"współczesne" jak na czasy książki wytłumaczenie. Naprawdę bardzo
ciekawa sprawa. Na przykład nie ma FTL bo tak, tylko jest eleganckie
połączenie teorii napędu Alcubierre'a z rozwiązaniami współczesnymi dla
książki.

r.

r.

Borneq

W dniu 29.10.2017 o 00:09, Jawi pisze:
> Te wtrącenia o religii i w ogóle akcje z jakimś kaznodzieją przyprawiały
> mnie o ból głowy :)
> W mojej ocenie średnia.

Zamówiłem książkę "Kontakt"
Fabuła z Wikipedii kojarzy mi się z jednym z opowiadań Zajdla w starym
Młodym Techniku (moim zdaniem najlepsze ze świetnych krótkich opowiadań
Zajdla) gdzie mamy radioteleskopy na śnieżnym odludziu i grupę ludzi
nasłuchujących Obcych.

Trybun

W dniu 26.10.2017 o 11:16, Maciek pisze:
> [...]
> odrzuca - zostawiam to sobie na później.
> Polecice coś w zamian? Lubię mocno naukowe SF, ale walory czysto literackie

Może zbiór opowiadań wymienionego Liu Cixin "Wędrująca Ziemia"
przypadnie do gustu..

Trybun