Quiz 17 2022: Plan tysiącletni

A. Filip

W jakiej serii książek planowanie doszło do etapu
"historycznego planu tysiącletniego"? :-)

P.S. Przejąłem quiz jako "kto pierwszy ten lepszy.

--
A. Filip
| Tą drogą nie da się tego załatwić. (Przysłowie japońskie)

cana

fundacja?

--
^ Lenistwo jest drogą do świętości ^
   ||^^^ a bluźnierstwo do raju ^^^||

A. Filip

cana <xen...@wp.pl> pisze:
> fundacja?

Jak podasz publicznie autora i opcjonalnie tytuł pierwszej książki w
serii [;-)] to sformalizujesz wygraną do końca.

IMHO Ta seria to klasyka SF i *pierwszy* tom serii wytrzymuje
_swobodnie_ próbę czasu (jeszcze).

--
A. Filip

Freja Draco

W dniu 2022.04.17 o 21:38, cana pisze:
> fundacja?

Tak w ramach ciekawostki. W pierwszej wersji pierwszego opowiadania
"Fundacja", które w zmienionej formie stało się później częścią
pierwszego tomu powieści "Fundacja", ten plan był założony na kilka
tysiącleci. Albo też Seldon wrkęcał encykopedystów, przekazując
im taką informację:

Wersja książkowa:
/-----------------

Gieś mniej więcej pięćdziesiąt lat temu zaistniał moment, w którym
przyszli historycy wyznaczą linię i rzekną: „0d tego czasu datuje się
upadek Imperium Galaktycznego”. I będą mieli rację, aczkolwiek jeszcze
przez długie wieki mało kto będzie sobie z tego zdawał sprawę.
A po Upadku nadejdzie nieuchronnie okres barbarzyństwa, okres, który -
jak wykazuje nasza psychohistoria - w normalnych warunkach trwałby przez
trzydzieści tysięcy lat. Nie możemy zapobiec upadkowi. Nie chcemy
zresztą tego robić, gdyż kultura Imperium zatraciła całą swą
niegdysiejszą wartość i witalność. Możemy jednak skrócić okres
barbarzyństwa, który musi potem nastąpić, do OKOŁO JEDNEGO TYSIĄCA LAT.
\-----------------

Wersja opublikowana w latach 80-tych w "Fantastyce":
/-----------------
Któryś rok spośród tych minionych pięćdziesięciu historycy przyszłości
uznają za umowną datę Upadku Imperium Galaktycznego. I będą mieli rację,
mimo że mało kto zauważy ten upadek przez kilka najbliższych stuleci. Po
Upadku nastąpi nieunikniony okres barbarzyństwa, okres, który, według
naszej psychohistorii, powinien w normalnych warunkach trwać od
trzydziestu do pięćdziesięciu tysięcy lat. Nie możemy zapobiec upadkowi.
Nie chcemy, gdyż kultura Imperium straciła całą swoją prężność i
wartość. Ale możemy skrócić okres barbarzyństwa, który musi potem
nastąpić - do zaledwie KILKU TYSIĘCY LAT.
\-----------------

Aczkolwiek kwestia nie jest tak oczywista, bo w tym samym opowiadaniu
Hari Seldo mówi:
/-----------------
- Panowie, na tym zakończyliśmy nasze ostatnie spotkanie. Rozpoczęliśmy
naszą działalność w sekrecie, pracowaliśmy w sekrecie i teraz kończymy w
sekrecie - nasze wysiłki zostaną wynagrodzone za TYSIĄC LAT, w chwili
powstania Drugiego Imperium Galaktycznego. - Ostatni tom protokołów
został zamknięty. - To wszystko - wyszeptał Hari Seldon.
/-----------------

Zatem, albo w którymś momencie kłamie, albo po drodze zmieniły mu się
wyniki obliczeń, albo powstanie Drugiego Imperium Galaktycznego miało
być dopiero początkem ponownego zjednoczenia i ucywilizowania galaktyki.

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

cana

Asimov jak mniemam?

A. Filip

cana <xen...@wp.pl> pisze:
> Asimov jak mniemam?

Niech ci będzie o "mało formalny"; Zostajesz uznany za zwycięzce i
następny quiz jest twój

--
A. Filip

Andrzej P. Wozniak

Osoba podpisana jako Freja Draco <frr...@poczta.fm>
w artykule <news:625d7523$0$453$6578...@news.neostrada.pl> pisze:

> [...]
> "Fundacja", które w zmienionej formie stało się później częścią
> pierwszego tomu powieści "Fundacja", ten plan był założony na kilka

W najgorszym razie. Przecież w kolejnych tomach jest mowa o kryzysach,
punktach krytycznych, kiedy niepowodzenie zaplanowanych działań mogło
doprowadzić do istotnego opóźnienia.

> Albo też Seldon wrkęcał encykopedystów, przekazując
> im taką informację:

Dokładam wycięty kontekst i wszystko powinno być jasne.

> Wersja książkowa:

/----
Licząc według mojego czasu, wasi dziadkowie odlecieli na Terminusa kilka
miesięcy temu i od tej pory cierpię na raczej uciążliwy paraliż.
\----

> [...]
> niegdysiejszą wartość i witalność. Możemy jednak skrócić okres
> barbarzyństwa, który musi potem nastąpić, do OKOŁO JEDNEGO TYSIĄCA LAT.

To wygląda na ujednolicenie dokonane przez redakcję za zgodą autora.

> Wersja opublikowana w latach 80-tych w "Fantastyce":

Dokładnie w DRUGIM numerze.

> [...]
> wartość. Ale możemy skrócić okres barbarzyństwa, który musi potem
> nastąpić - do zaledwie KILKU TYSIĘCY LAT.
/----
Szczegółów tego skracania nie możemy wam podać, tak jak nie mogliśmy
powiedzieć wam prawdy o Fundacji pięćdziesiąt lat temu. Gdybyście poznali
szczegóły, plan mógłby się nie powieść, tak jakby to się stało, gdybyście
odkryli oszustwo z Encyklopedią wczesniej, gdyż dzięki waszej wiedzy
swoboda waszego działania byłaby większa. Ilość dodatkowych możliwości
stałaby się zbyt duża, by nasza psychologia mogła kierować wyborem
najwłaściwszej.
\----

> Aczkolwiek kwestia nie jest tak oczywista, bo w tym samym opowiadaniu
> Hari Seldon mówi:

/----
Powstały już dwie zaplanowane przez nas Bazy Naukowe na obydwu krańcach
Galaktyki: na Terminusie i Krańcu Gwiazd. Rozpoczęły swą działalność i
kierunek ich rozwoju będzie zgodny z naszymi planami.
Nam pozostało już tylko jedno zadanie do spełnienia i tylko pięćdziesiąt
lat. Zadanie to, dokładnie już opracowane, polegać będzie na zasianiu
ziarna buntu w najważnieszych sektorach: Anakreon i Loris. Zapoczątkuje to
nieuchronny bieg wydarzeń, które w ciągu nastepnego tysiąclecia powinny
dać przewidziane przez nas rezultaty.
\----

> [...]
> powstania Drugiego Imperium Galaktycznego. - Ostatni tom protokołów
> został zamknięty. - To wszystko - wyszeptał Hari Seldon.

Masz wyraźnie powiedziane, że Encyklopedyści nie poznali dokładnych
szczegółów. Czasowi upadku podanemu z rozrzutem od 30 do 50 tysięcy lat
musiał przecież odpowiadać rozrzut skrócenia - od tysiąca do kilku tysięcy
lat.

> albo po drodze zmieniły mu się
> wyniki obliczeń,

Ostatnie spotkanie było już po rozpoczęciu działań obu Fundacji, czyli po
ustaleniu zgodnych z założeniami warunków początkowych. Wyniki się nie
zmieniły, zniknął podawany rozrzut.

> albo powstanie Drugiego Imperium Galaktycznego miało
> być dopiero początkem ponownego zjednoczenia i ucywilizowania galaktyki.

Chyba odwracasz założenia autora. Jeśli działania były zaplanowane i
utrzymywane w tajemnicy, to nie powinno być mowy od przedwczesnym
deklarowaniu powstania imperium. Sparafrazuję samego Asimova:
/----
Gdzieś mniej więcej za tysiąc lat zaistnieje moment, w którym przyszli
historycy wyznaczą linię i rzekną: „0d tego czasu datuje się powstanie
Drugiego Imperium Galaktycznego”.
\----
Odwołując się do starożytnego Rzymu:
Czy Cezar był pierwszym cesarzem?
Czy Cezar utworzył Cesarstwo Rzymskie?

--
Andrzej P. Woźniak us...@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)

Freja Draco

W dniu 2022.04.20 o 16:56, Andrzej P. Wozniak pisze:

> [...]
> i Loris. Zapoczątkuje to nieuchronny bieg wydarzeń, które w ciągu
> nastepnego tysiąclecia powinny dać przewidziane przez nas rezultaty.

Ha! No to przyznam, że ten motyw mi jakoś umknął chociaż przeczytałam
ostatnio ponownie to fundamentalne dla Fundacji opowiadanie w obydwu
wersjach.