usenet dogorywa

Freja Draco

Wiedziałam, że jest źle, ale dopiero na tej stronie zobaczyłam, jak bardzo:

http://news.chmurka.net/

/---------------------------
Poniżej znajduje się lista piętnastu najaktywniejszych w ciągu ostatniej
doby (28.05.2022) grup z hierarchii pl.* i alt.pl.*. Lista generowana
jest codziennie po północy. Crossposty zliczane są osobno dla każdej z grup.

Miejsce Grupa Postów
1 pl.misc.elektronika 48
2 pl.test 37
3 alt.pl.praca.oferowana 36
4 pl.pregierz 35
5 pl.soc.prawo 32
6 pl.soc.polityka 27
7 pl.comp.os.linux 18
8 pl.sci.fizyka 18
9 pl.biznes.banki 14
10 pl.misc.samochody 8
11 pl.misc.telefonia.gsm 6
12 pl.rec.kuchnia 6
13 pl.sci.psychologia 5
14 pl.misc.budowanie 4
15 pl.comp.pecet 3
\---------------------------

Czyli, że, jak nasza grupa ma dobry dzień, to wbija do top 10 polskiego
usnenetu, a nawet do pierwszej piątki :)p

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

A. Filip

Freja Draco <frr...@poczta.fm> pisze:
A ile ma takich dobrych dni w roku? :-)

--
A. Filip

Freja Draco

W dniu 2022.05.30 o 00:18, A. Filip pisze:
> A ile ma takich dobrych dni w roku? :-)

183 licząc od 27.02.2021.

138 w ciągu ostatnich 365 dni.

http://news.chmurka.net/top15.php

Ghost

W dniu 30.05.2022 o 00:11, Freja Draco pisze:
Domów wariatów (psychologia i fizyka) bym nie liczyl.

Freja Draco

W dniu 2022.05.30 o 07:29, Ghost pisze:

> Domów wariatów (psychologia i fizyka) bym nie liczyl.

Ale tam jest chyba tylko jeden waryjat z kompleksem Einsteina?

Ghost

W dniu 30.05.2022 o 11:06, Freja Draco pisze:

> Ale tam jest chyba tylko jeden waryjat z kompleksem Einsteina?

Mi sie zdaje, ze jest ich cala gromadka.

Artur Stachura

On Mon, 30 May 2022 00:11:27 +0200, Freja Draco <frr...@poczta.fm> wrote:
> [...]
> jest codziennie po północy. Crossposty zliczane są osobno dla każdej z grup.

Ciekawszy byłby rozkład z miesiąca, w pojedynczych dniach jest pewnie
spory rozrzut.

--
Artur Stachura

rebeliant_husky

W dniu 30.05.2022 o 12:00, Ghost pisze:
Co to jest kompleks Einsteina? :)

Artur Stachura

Na pl.sci.fizyka znaczną część ruchu generuje gość kwestionujący
teorię względności.

--
Artur Stachura

cana

są jeszcze grupy nie ujęte w zestawieniu, które przy dobrym
topicu dziennie generują większy ruch niż allles wymienieni
:-)
a później posucha do następnego tematu :-)

ale faktycznie usenet umiera :-(
--
^ Lenistwo jest drogą do świętości ^
   ||^^^ a bluźnierstwo do raju ^^^||

Ghost

W dniu 30.05.2022 o 14:15, rebeliant_husky pisze:
Jest paru idiotow ktorzy uwazaja, ze wnioski i wyliczenia teorii
wzglednosci, dylatacja czasu itp sa nieprawda. Mimo, ze doswiadczenie
pokrywa sie z tymi wyliczeniami. Nie i juz. Tup!

Freja Draco

W dniu 2022.05.30 o 14:15, rebeliant_husky pisze:

> Co to jest kompleks Einsteina? :)

Kompleks Einsteina jest wtedy, jak nie lubisz gościa i publicznie
twierdzisz, że gadał głupoty, a twoi najlepsi koledzy: Zweistein i
Dreistein ci w tym przyklaskują.

rebeliant_husky

W dniu 30.05.2022 o 23:15, Freja Draco pisze:

> Kompleks Einsteina jest wtedy, jak nie lubisz gościa i publicznie
> twierdzisz, że gadał głupoty, a twoi najlepsi koledzy: Zweistein i
> Dreistein ci w tym przyklaskują.

Słownikowa definicja! dziękuję :)

Maciek

Dnia Mon, 30 May 2022 12:00:01 +0200, Ghost napisał(a):

> Mi sie zdaje, ze jest ich cala gromadka.

On pewnie też tak uważa ;)

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

Ghost

W dniu 31.05.2022 o 14:43, Maciek pisze:

> On pewnie też tak uważa ;)

Nie wiem jak dzisiaj, ale jak tam zagladalem, to naprawde bylo ich troche,

Szczezuja.space

On 2022-05-29, Freja Draco <frr...@poczta.fm> wrote:
> Wiedziałam, że jest źle, ale dopiero na tej stronie zobaczyłam, jak bardzo:
> http://news.chmurka.net/
[...]
> Czyli, że, jak nasza grupa ma dobry dzień, to wbija do top 10 polskiego
> usnenetu, a nawet do pierwszej piątki :)p

Ja czytam SF okazjonalnie co jakiś czas, wróciłem na Usenet po pewnie
dwóch dekadach. Nie wiem czy jest duża zmiana na przestrzeni ostatnich
lat jak piszecie, ale jest na pewno jakieś zainteresownaie starymi
protokołami i chęć powrotu do Usenet. Może się jednak coś tutaj ruszy w
pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Jest także jakiś ogólny ruch na poziomie organizacyjnym na:
https://www.big-8.org/wiki/Main_Page

--
.-=-. Szczezuja; on the small-net:
( S\ \ gemini://szczezuja.space/ - gemlog & tinylog

Aqqa

W dniu 12.06.2022 o 11:34, Szczezuja.space pisze:
> [...]
> pozytywnym tego słowa znaczeniu.
>
> Jest także jakiś ogólny ruch na poziomie organizacyjnym na:

Hello world znaczy... grupo !
Właśnie wróciłam z 19letniego niebytu. Odchowałam dzieci, kariery w
korpo nie zrobiłam (a precyzyjniej celowałam bardziej w bycie
specjalistą niż managerem co nie bardzo się przekłada na tzw.:"sukces",
TLTW ) - i oto jestem.
Dziś więcej oglądam niż czytam ale sądząc z postów na grupie - takie
czasy ;)
Nie widzę znajomych nicków ale może czytają i też się odezwą, założymy
sobie wątek sf-f.kombatanci czy coś....

Aqqa

Freja Draco

W dniu 2022.07.12 o 18:50, Aqqa pisze:
> [...]
> ale sądząc z postów na grupie - takie czasy ;) Nie widzę znajomych
> nicków ale może czytają i też się odezwą, założymy sobie wątek

Cześć :)

Ale tu są sami kombatanci, weterani i w ogóle stara gwardia, co się
Osobliwości Technologicznej nie kłania ;)

https://marcin.juszkiewicz.com.pl/2021/05/20/my-twenty-plus-years-of-irc/

Miło, że ktoś tu jeszcze wraca.

Aqqa

W dniu 13.07.2022 o 09:18, Freja Draco pisze:

> Cześć :)
>
> Ale tu są sami kombatanci, weterani i w ogóle stara gwardia, co się
> Osobliwości Technologicznej nie kłania ;)

> [...]

Wow, hej Freja, fajnie wiedzieć,że jest tu jeszcze ktoś z "epoki" ,kto
nie tylko słyszał o IRC ale faktycznie korzystał i to jeszcze bez GUI.

Nie mam swojej strony/bloga (nie wiem czy bardziej z lenistwa czy z
paranoi) ale studiowałam 91-97 w Łodzi cybernetykę ekonomiczną która po
roku dziekanki na 3 roku studiów zmieniła się w ekonometrie i
informatykę (katedry prowadzące mój kierunek rozdzielono, część została
przypisana do rachunkowości, część do ekonometrii).
Mój pomysł na magisterkę o AI poszedł się bujać bo promotor uznał, ze
studentka z dziekanką popsuje mu statystyki i tak wylądowałam po stronie
ekonometrycznej z 23 zaliczeniami różnic kierunkowych do ogarnięcia w
jednej sesji...

Z IRC zaczęlam korzystać dopiero w pracy. Telnetowałam się na
udostępnione przez znajomego konto u jednego z łódzkich providerów.
Gadzinka vel Robert Richard George 'reptile' Wal (jeśli pamiętasz) był
tam adminem, postanowił sprawdzić kto się tam szwenda z innego niż
zwykle IP'ka i ...tak to się z grubsza zaczęło jeśli chodzi o moje
sociale netowe. :)
Jeden kolega z pierwszej pracy, Przemek Grabarek tez się udzielał na
sf-f , możliwe ze to on mi pokazał usenet, już nie pamiętam teraz
dokładnie.

Co do usenetu i dogorywania: na chmurce
http://news.chmurka.net/#StatystykiWykres jest wykres który pokazuje
ogromny skok w połowie 2005 i wyraźny spadek w 2014 .Orientujesz się co
się wtedy stało ? Ja się wycofałam pod koniec 2004 więc wykres pokrywa
się z okresem mojej nieobecności.
W 2005 to równie dobrze mógł być zalew spamu lub udostępnienia grup
usenetowych przez www co pozwoliło by uczestniczyć w nich jak w każdym
innym forum (gdybam) ale ten wyraźny spadek w 2014 ? Może czynniki
ekonomiczne - konieczność opłat za dostęp do większości serwerów ?

Śmieję się czasem w pracy (przez łzy ;) ), ze moją działką jest
archeologia IT, kiedy dostaję do analizy kod utworzony w okolicach 2005.
Zagłębiam się w kolejne warstwy skąpych komentarzy i czeszę intranet
klienta w poszukiwaniu skrawków dokumentacji. A to tylko jeden system w
dużej firmie. Zastanawiam się, czy kiedyś powstanie jako zawód i jako
kierunek akademicki - historia internetu, gdzie pasjonaci będą dłubać w
zakurzonych, nieustrukturalizowanych danych, analizować związki
przyczynowo-skutkowe z IRL itp.
Na kierunkach historycznych jest archiwistyka ale grzebanie po archiwach
papierowych wymaga trochę jednak innych umiejętności IMHO.

I taka ciekawostka - pamiętam, ze moje pierwsze wpisy na usenecie były w
1997 ale groups.google wyszukuje najwczesniejsze z 1998. Ciekawe
dlaczego ? Czy ktos arbitralnie wyznaczył przeniesienie danych od tego
rocznika ? Czy może dopiero od 1998 polska hierarchia została dołączona
gdzieś na świecie ? Tyle pytań, tak mało czasu na szukanie odpowiedzi :)

Aqqa
PS
poleci ktoś jakiś czytnik usenetu na androida, który miałby drzewka wątków ?

Freja Draco

W dniu 2022.07.13 o 18:13, Aqqa pisze:

> Wow, hej Freja, fajnie wiedzieć,że jest tu jeszcze ktoś z "epoki"
> ,kto nie tylko słyszał o IRC ale faktycznie korzystał i to jeszcze
> bez GUI.

Szczerze mówiąc, to z IRC-a korzystałam raczej mało. Zbyt ulotne to dla
mnie było jak na rozmowy grupowe, a jak zaczęłam używać komunikatorów,
to nastała epoka GG, do którego sieci przez lata sięgałam przez
transporty Jabbera.

A bez GUI to zdarzyło mi się tylko raz próbować czytać newsy przez
telnet, jak admin szkolnej sieci tak zajechał transfer, że się prawie
niczego normalnie nie dało używać.

> Nie mam swojej strony/bloga (nie wiem czy bardziej z lenistwa czy z
> paranoi)

Ja w sumie mam, ale po napisaniu silnika do niego wena mi odeszła. Tzn.
może nie tyle wena, co czas do marnowania:
http://drakonica.pl/

ale studiowałam 91-97 w Łodzi cybernetykę ekonomiczną która po
> roku dziekanki na 3 roku studiów zmieniła się w ekonometrie i
> informatykę

To ja się nie mam czym chwalić. Niedługo po Tobie modne wtedy i
przyszłościowe zarządzanie i fikołki.

> Co do usenetu i dogorywania: na chmurce
> http://news.chmurka.net/#StatystykiWykres jest wykres który pokazuje
> ogromny skok w połowie 2005 i wyraźny spadek w 2014 .Orientujesz się
> co się wtedy stało ?

Nie mam pojęcia. Skok FB? Wejście smartfonów? Zmiana metodologii
liczenia statystyk?

> Śmieję się czasem w pracy (przez łzy ;) ), ze moją działką jest
> archeologia IT, kiedy dostaję do analizy kod utworzony w okolicach
> 2005.

Łe... na moich stronach taki jeszcze do niedawna całkiem sprawnie
działał. W sumie to w panelu administracyjnym zalinkowanego bloga są
ciągle moduły robione w tym okresie. Chociaż ostatnio też go przerabiam.

Ale cudzych kodów nie lubię i na szczęście nie muszę się w nich grzebać.
Swojego własnego potrafię po kilku latach nie ogarniać ;)p

> I taka ciekawostka - pamiętam, ze moje pierwsze wpisy na usenecie
> były w 1997 ale groups.google wyszukuje najwczesniejsze z 1998.
> Ciekawe dlaczego ?

W czasach, gdy archiwum internetowym zajmowało się deja.com, archiwum to
miało ręce i nogi i pokazywało faktyczne dane. Później przejął je Google
i tak "poprawił", że działa jak większość współczesnych wyszukiwarek.
Coś tam wyświetla, ale nigdy nie wiadomo jak się to ma tak naprawdę do
zadanego zapytania i jaki procent faktycznych wyników pokazuje.

Na dodatek Google pozwalało wysyłać newsy przez swoją bramkę i nie
weryfikowało nawet najbardziej absurdalnych dat wysłania, w efekcie,
szukając najstarszych postów (początek lat 80-tych) znajdowało się
często współczesny spam.

No i jeszcze ten brak rozróżnienia pomiędzy rzeczywistymi grupapi
newsowymi a grupami Google, który każdy mógł sobie założyć. Jeden misz
masz się z tego zrobił.

A później, to już w ogóle olali ten temat, jak stwierdzili, że nie jest
dochodowy.

Możesz użyć serwera (tylko do odczytu):
news-archive.icm.edu.pl
ale z tutejszej grypy są tam posty dopiero do 2004.

Pamiętam, że pobierałam kiedyś z jakieś strony internetowej paczki z
archiwami grup newsowych i to chyba obecnie jedyna możliwość, żeby
uzyskać dostęp do faktycznego archiwum jakiejś grupy.
Oczywiście trzeba by to jeszcze później podpiąć do jakiegoś czytnika.

Nie pamiętam, z jakiej strony ciągnęłam te paczki, ale w każdym razie
informuję, że daje się (a w każdym razie dawało) znaleźć w necie coś
takiego.

rebeliant_husky

W dniu 13.07.2022 o 18:13, Aqqa pisze:

> Mój pomysł na magisterkę o AI poszedł się bujać bo promotor

z ciekawości - czego dotyczył ten temat magisterki? :)
> [...]
> Na kierunkach historycznych jest archiwistyka ale grzebanie po archiwach
> papierowych wymaga trochę jednak innych umiejętności IMHO.

Ciekawy pomysł na opowiadanie! ;)

> poleci ktoś jakiś czytnik usenetu na androida, który miałby drzewka
> wątków ?

a na mac / windows ktoś coś poleci?

rebeliant_husky

W dniu 14.07.2022 o 00:08, Freja Draco pisze:

> [...]
>
> Nie pamiętam, z jakiej strony ciągnęłam te paczki, ale w każdym razie
> informuję, że daje się (a w każdym razie dawało) znaleźć w necie coś

Jest gdzieś archiwum sf-f, które można pobrać? ewentualnie kilka paczek,
które można poskładać?
Frejo, nie pamiętasz stronki, ale może finalnie udało Ci się pozbierać
całość do kupy?

Freja Draco

W dniu 2022.07.14 o 10:38, rebeliant_husky pisze:

> a na mac / windows ktoś coś poleci?

No zwykły Thunderbird ma drzewa wątków - zwinięte / rozwinięte albo
płaską listę postów do wyboru.

Freja Draco

W dniu 2022.07.14 o 10:39, rebeliant_husky pisze:
> Jest gdzieś archiwum sf-f, które można pobrać? ewentualnie kilka
> paczek, które można poskładać? Frejo, nie pamiętasz stronki, ale może
> finalnie udało Ci się pozbierać całość do kupy?

Znalazłam w swoich zakładkach:

/-----------------
Poniższe pliki zawierają najbardziej kompletne archiwum polskich grup
dyskusyjnych w hierarchiach pl.* i alt.pl.*. Można z nich korzystać (po
rozpakowaniu) za pomocą narzędzi dostępnych w Usenet Archive Toolkit, w
szczególności za pomocą zawartej w nich tekstowej przeglądarki tbrowser
\-----------------

W jakimś dziwnym formacie.

https://usenet.nereid.pl/

A tu zbiory z archive.org w formacie mbox, ale one obejmują chyba tylko
zakres 2003-2013.

https://archive.org/download/usenet-pl

Aqqa

W dniu 14.07.2022 o 00:08, Freja Draco pisze:
W dniu 14.07.2022 o 00:08, Freja Draco pisze:
Hej, ja tylko słowem wyjaśnienia - postanowiłam się trochę przedstawić
odnosząc do linka marcina.juszkiewicza.
Pomyślałam, ze skoro ktoś wrzuca osobista stronę, to Draco to jego nick.
Dopiero jak kliknęłam wyślij to zauważyłam, ze coś tu mi się z zaimkami
nie zgadza....ups

> Ja w sumie mam, ale po napisaniu silnika do niego wena mi odeszła. Tzn.
> może nie tyle wena, co czas do marnowania:
> http://drakonica.pl/
"jej sny zaginają czasoprzestrzeń" - masz nową fankę 😄

> ale studiowałam 91-97 w Łodzi cybernetykę ekonomiczną która po
>
> To ja się nie mam czym chwalić. Niedługo po Tobie modne wtedy i
> przyszłościowe zarządzanie i fikołki.

hej, to nie miało tak wybrzmieć. Myślę, ze wiele ludzi w IT, którzy sami
sobie wyciosali ścieżkę, nie bo studia i praca ale bo tak, to zwykle
osoby znacznie zdolniejsze ode mnie. Te które same sobie wybierały i
wygryzały z dziedziny to czego potrzebowały, a ja sięgałam po to co
miałam blisko na tacy, dzień po dniu i długo nie zastanawiałam się
specjalnie dlaczego właściwie to ma być taka kombinacja wiedzy/narzędzi
a nie inna...
Mój rok młodszy brat, tez poszedł na zarządzanie. To chyba był początek
boomu na prywatne szkoły wyższe, zarządzanie wyłaziło z każdego
bilboardu ,gazety, radia i tv.
Ja poszłam .....za głosem serca. Chłopak w którym się wtedy strasznie
kochałam był na drugim roku tej cybernetyki 😉

> Nie mam pojęcia. Skok FB? Wejście smartfonów? Zmiana metodologii
> liczenia statystyk?

TBA (to be analysed)

> [...]
>
> Ale cudzych kodów nie lubię i na szczęście nie muszę się w nich grzebać.
> Swojego własnego potrafię po kilku latach nie ogarniać ;)p

Działający kod z 2005 mnie nie dziwi. Tu chodziło mi o ból wgryzania się
w kod ustawicznie zmieniany od 2005 ale bez dyscypliny w aktualizowaniu
dokumentacji....
Dzięki, te informacje to złoto.

Aqqa

W dniu 14.07.2022 o 10:38, rebeliant_husky pisze:

> z ciekawości - czego dotyczył ten temat magisterki? :)
Hej, to było na razie tylko seminarium magisterskie z AI i systemów
ekspertowych/eksperckich. Jako ktoś, kto z sf zetknął się w 3 klasie sp
nie mogłam dokonać innego wyboru. Wiec był pomysł na dziedzinę ale nie
na temat.
Jak zerkniesz na wykres
https://www.technologystories.org/ai-evolution/
1995 to był dołek drugiej zimy. Pamiętam swój entuzjazm jak się
zapisywałam na seminarium i to jak gasł kiedy dowiadywałam się gdzie
właściwie jesteśmy z tematem...Studenci nie mieli wtedy jeszcze dostępu
do netu na uczelni, publikacje raczej zachodnie, poza zasięgiem
budżetu,źródłem wiedzy były materiały od profesora.
Obecny rozwój AI powoduje, ze często nachodzą mnie myśli , żeby zawodowo
posterować w tym kierunku.
Ale pomysły pomysłami a życie życiem.
Może jakiś uniwersytet 3 wieku ? ;)

A ta ciekawość to zawodowa może ?

> Ciekawy pomysł na opowiadanie! ;)

Tak, cos w styklu Williama Gibson'a by pasowalo. ;)

> a na mac / windows ktoś coś poleci?
też thunderbird'a uzywam

rebeliant_husky

W dniu 15.07.2022 o 09:18, Freja Draco pisze:

> No zwykły Thunderbird ma drzewa wątków - zwinięte / rozwinięte albo
> płaską listę postów do wyboru.

To mam akurat, myślałem, że mnie czymś zaskoczycie ;)

cana

na windę to np. hamster i sylphed-claws

gwwtr5

> [...]
> dwóch dekadach. Nie wiem czy jest duża zmiana na przestrzeni ostatnich
> lat jak piszecie, ale jest na pewno jakieś zainteresownaie starymi

Nostalgia spętała im umysły, nie mają pomysłu na grupę.
Usenet, gopher i gemini, wszędzie można Pana spotkać. :)

rebeliant_husky

W dniu 15.07.2022 o 17:19, Aqqa pisze:

> [...]
> budżetu,źródłem wiedzy były materiały od profesora.
> Obecny rozwój AI powoduje, ze często nachodzą mnie myśli , żeby zawodowo

Dokładnie tak, ciekawość zawodowa. ;) Ale powiem Ci, że jak pomyślę o
zajmowaniu się AI w 1995 roku w środku zimy i bez internetu, to brzmi to
raczej jak post-apo, niż magisterka :)

Jeśli chcesz wracać, to tu (https://www.stateof.ai/2021) rzut oka na
state of the art w AI i co jest teraz na tapecie.

rebeliant_husky

W dniu 15.07.2022 o 09:52, Freja Draco pisze:

> [...]
> rozpakowaniu) za pomocą narzędzi dostępnych w Usenet Archive Toolkit, w
> szczególności za pomocą zawartej w nich tekstowej przeglądarki tbrowser

Dzięki Frejo.

Spójrzcie na favicon (ta mała ikonka na pasku) tej stronki. Stara ikonka
outlooka. *ociera łzę*

> A tu zbiory z archive.org w formacie mbox, ale one obejmują chyba tylko
> zakres 2003-2013.
>
> https://archive.org/download/usenet-pl

Pobrałem. Będę to wszystko składał do kupy.