Quiz 2023 / 3 - jak miał na imię bohater, który miał wiele żywotów?

Freja Draco

Jak miał na imię bohater, który miał wiele żywotów? I dodam, że miał
tych żywotów więcej nawet niż kot, a na dodatek w jego świecie było
więcej osób posiadających więcej żyć.

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

RadoslawF

W dniu 02.02.2023 o 18:48, Freja Draco pisze:

> Jak miał na imię bohater, który miał wiele żywotów? I dodam, że miał
> tych żywotów więcej nawet niż kot, a na dodatek w jego świecie było
> więcej osób posiadających więcej żyć.

Czyli nie chodzi o Kruka z czarnej kompanii?

Pozdrawiam

A. Filip

Freja Draco <frr...@poczta.fm> pisze:
> Jak miał na imię bohater, który miał wiele żywotów? I dodam, że miał
> tych żywotów więcej nawet niż kot, a na dodatek w jego świecie było
> więcej osób posiadających więcej żyć.

Do koloru do wyboru:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Riverworld

https://en.wikipedia.org/wiki/Riverworld
> […] Should an individual die, they are resurrected elsewhere […]

Sześć książek w serii, z czego pięć przetłumaczone.

--
A. Filip
| Pijanemu i kozy - złote. (Przysłowie białoruskie)

Freja Draco

W dniu 2023.02.02 o 21:32, RadoslawF pisze:
Nie, ale jeśli bohater miał ponad dziewięć żyć, to spełni kryteria quizu
i wtedy wygrasz :)

Freja Draco

W dniu 2023.02.02 o 21:51, A. Filip pisze:
> Do koloru do wyboru:
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Riverworld

Ech... no tak, zapomniałam, że to przecież grupa fantatyczna, a w
fantastyce trudno wymyślić coś zupełnie nowego. Ech... pewnie nawet
jakieś Wedy by się załapały z ich wielokrotnie inkarnującymi się bogami.

cana

jakikolwiek wskrzeszony mieszkaniec świata rzeki?

--
^ Lenistwo jest drogą do świętości ^
   ||^^^ a bluźnierstwo do raju ^^^||

cana

ups, było :-)
BTW warto przeczytać resztę po pierwszym tomie?

A. Filip

> [...]
> fantastyce trudno wymyślić coś zupełnie nowego. Ech... pewnie nawet
> jakieś Wedy by się załapały z ich wielokrotnie inkarnującymi się

W świecie rzeki był nawet "ekspres samobójców" na szybsze zwiedzanie
świata :-)

--
A. Filip
| Mądry poszukuje doskonałości, głupiec poszukuje majątku.
| (Przysłowie arabskie)

cana

ale nie był bezpieczny :-)

Freja Draco

W dniu 2023.02.03 o 21:47, cana pisze:
> ups, było :-) BTW warto przeczytać resztę po pierwszym tomie?

Trochę trudno mi to oceniać, bo inaczej się coś takiego czyta w wieku
15-20 lat, a inaczej po 30-ce, 40-ce.

Z dekadę temu przeczytałam pozostałe części. Nie było specjalnie
porywające. Właściwie to jedna z tych książek przy których zauważalnie
dostrzegałam, że autor nie ma mi nic specjalnie odkrywczego do
zaoferowania, chociaż jego bohaterowie próbują produkować rozkminy nad
rzeczywistością.

W pierwszej książce jest szok i zaskoczenie i jeszcze szok kulturowy
(chociaż i tak za mało wykorzystany). W dalszych zaczyna się robić
nudno. Najgorzej wspominam ostatnią książkę z serii, gdzie niby mieliśmy
się dowiedzieć o co z tym wszystkim chodzi i kto za tym wszystkim stoi.
I musiało to mną tak wstrząsnąć, że już dzisiaj... nie pamiętam :)p

Freja Draco

W dniu 2023.02.03 o 22:14, A. Filip pisze:

> W świecie rzeki był nawet "ekspres samobójców" na szybsze zwiedzanie
> świata :-)

Ale to było ryzykowne, bo technika reinkarnacji była jednak zawodna i
jak ktoś robił to często, to mogła mu się w końcu świadomość źle skopiować.

Freja Draco

W dniu 2023.02.03 o 20:21, Freja Draco pisze:

> Nie, ale jeśli bohater miał ponad dziewięć żyć, to spełni kryteria
> quizu i wtedy wygrasz :)

Radoslawie eF, i jak z tym Krukiem z Czarnej kompanii? Naprawdę miał
ponad 9 żyć? Bo nie mogę tego wygulać, więc nie wiem, czy spełniło
kryteria kłizu.

RadoslawF

W dniu 04.02.2023 o 11:53, Freja Draco pisze:

> Radoslawie eF, i jak z tym Krukiem z Czarnej kompanii? Naprawdę miał
> ponad 9 żyć? Bo nie mogę tego wygulać, więc nie wiem, czy spełniło
> kryteria kłizu.

Tylko siedem.

Pozdrawiam

Freja Draco

W dniu 2023.02.04 o 21:05, RadoslawF pisze:

> Tylko siedem.

No to się nie łapie, koty mają dziewięć.

Freja Draco

> Do koloru do wyboru:
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Riverworld

Zainspirował mnie inny tekst, ale ten również spełnia warunki quizu,
zatem wygrywasz :)

Natomiast moja książka to:
Piętnaście pierwszych żywotów Harry'ego Augusta - Catherine Webb

W którym to świat działa tak, że jakaś jedna osoba na milion (w tym
główny bohater) po śmierci odradza się z powrotem w tym samym miejscu i
czasie.

Długo się za niego nie chciałam zabrać, bo znajoma opisała mi ten tekst
w taki sposób, iż doszłam do przekonania, że to taka realizacja podróży
w czasie, której najbardziej nie lubię, gdzie niby się podróżuje w
czasie, ale niczego się przy tym nie zmienia i całe te mecyje stanowią
jedynie pretekst do opowiedzenia jakiejś historycznej obyczajówki.

ALE NIE, w tej historii mamy intrygę zmieniania historii i to dość
pokręconą intrygę, bo intrygant musi uwzględniać specyfikę swojego
cyklicznego żywota.

I - tak, jest to w pewnej mierze również historyczna obyczajówka, ale
całkiem dobrze zrobiona, widać, że napisał ją dorosły człowiek i że jego
postaci również są dorosłe. Poza tym zaczyna się na tyle wciągająco, że
od "a zobaczymy, jak to wygląda" przeszłam płynnie do przeczytania
całości w 2-3 dni.

---

Jedyne czego się przyczepię to wewnętrznej sprzeczności w założeniach.
Bo ok, mamy cykliczne życie, po śmierci wracamy do punktu wyjścia, a
cały wszechświat się resetuje i tworzymy kolejną nową historię. I to
będzie doskonale działać dla jednej osoby. Ale tych ponadczasowych osób
mamy więcej i one komunikują się z przeszłymi i przyszłymi pokoleniami,
zakopując im informacje, albo przekazując informacje w przeszłość przez
szykujących się do ponownego życia staruszków. Co w oczywisty sposób
kłóci się z koncepcją resetowania wszechświata i tworzy bardzo wyraźną
sprzeczność i niespójność. Niemniej całość jest na tyle dobra, że jakoś
to wybaczyłam autorce. Jedną głupotę w historii jestem w stanie
wybaczyć, jeśli bez tej głupoty historii nie dałoby się zrobić.

Zatem ogólnie polecam. Historii o podróżach w czasie czytałam pewnie
setki, a tutaj miałam poczucie, że czytam coś koncepcyjnie nowego.

Ghost

W dniu 05.02.2023 o 12:07, Freja Draco pisze:

> [...]
>
> Zatem ogólnie polecam. Historii o podróżach w czasie czytałam pewnie
> setki, a tutaj miałam poczucie, że czytam coś koncepcyjnie nowego.

Nie znam ksiazki, ale gdyby owo resetowanie odbywalo sie poprzez
sklonawnie wszechwsiata (byc moze kolejnego) od danego momentu? I dalej
jedziemy ale zawieramy w sobie wszelkie poprzednie klonowania.

Freja Draco

W dniu 2023.02.05 o 12:14, Ghost pisze:
> Nie znam ksiazki, ale gdyby owo resetowanie odbywalo sie poprzez
> sklonawnie wszechwsiata (byc moze kolejnego) od danego momentu? I
> dalej jedziemy ale zawieramy w sobie wszelkie poprzednie klonowania.

Jest to jedna z teorii, która pojawia się pośród spekulacji samych
bohaterów. Ale wtedy takie klonowanie musiałoby się odnosić nie tylko do
wszechświata ale również do wszystkich osób ponadczasowych i ich
zbiorowej pamięci. Poza tym, gdybym zakopała przekaz do przyszłych
pokoleń, to w kolejnym życiu nie mogłabym już liczyć wsteczny, na głuchy
telefon poprzez osoby odradzające się. Myślę, że autorka tego albo do
końca nie przemyślała, albo doszła do wniosku, że nie jest w stanie
wymyślić tego świata, bez żadnych sprzeczności.

Ghost

W dniu 05.02.2023 o 12:38, Freja Draco pisze:

> [...]
> końca nie przemyślała, albo doszła do wniosku, że nie jest w stanie
> wymyślić tego świata, bez żadnych sprzeczności.

Ale klonowanie z ludzmi. Nowa instacja dla kazdego ponadczasowca.

Andrzej P. Woźniak

Osoba podpisana jako Freja Draco <frr...@poczta.fm>
w artykule <news:63df8d98$0$9611$6578...@news.neostrada.pl> pisze:

> Natomiast moja książka to:
> Piętnaście pierwszych żywotów Harry'ego Augusta - Catherine Webb

Na okładce widnieje pseudonim Claire North. Nie utrudniaj ludziom życia.

--
Andrzej P. Woźniak us...@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)

Freja Draco

W dniu 2023.02.05 o 15:10, Andrzej P. Woźniak pisze:

> Na okładce widnieje pseudonim Claire North. Nie utrudniaj ludziom
> życia.

A bo ona tak się nazywa a używa psedonimów Kate Griffin i Claire North
a ja goglowałam na szybko.