Severance

Ghost

Póki co całkiem zajebiaszczy (pięć odcinków wydalonych do tej pory).
A kto wydala? Ku zaskoczeniu... ogryzek, tadaaa!
Żeby było bardziej zabawnie Ben Stiller reżyseruje (nie, to nie komedia).

https://www.imdb.com/title/tt11280740/?ref_=ttep_ep_tt

Po mojemu całkiem świeży i intrygujący pomysł.

Mirek Bogdanowicz

Ale o OCB? jakiś nowy serial?

M.B.

Ghost

W dniu 12.03.2022 o 00:50, Mirek Bogdanowicz pisze:
No tak. Boisz sie klikac w linki imdb?

Freja Draco

W dniu 2022.03.11 o 22:30, Ghost pisze:
Obejrzałam pierwszy odcinek. Póki co zapowiada się całkiem intrygująco.
Doceniam też klimat, stylistykę łączącą lata 70-2000 i to powolne tempo,
pod którym wyczuwa się jakąś tajemnicę i niepokój.

A co do samego pomysłu, to podobny pojawił się już w 2003 roku w filmie
"Zapłata": https://www.filmweb.pl/film/Zap%C5%82ata-2003-94870

Z tym, że tam celem zachowania dyskrecji, usuwano pamięć specjalistom,
po wykonaniu zlecenia. Co, jak na mój gust, zbyt mądre nie było, bo w
specjalista z wiedzą sprzed dwóch lat, to w wielu dziedzinach
współczesnej nauki / inżynierii, bardziej już historyk tematu. A film
ogólnie był słaby, chociaż podobno na motywach Dicka.

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

Ghost

W dniu 10.04.2022 o 00:18, Freja Draco pisze:

> Obejrzałam pierwszy odcinek. Póki co zapowiada się całkiem intrygująco.
> Doceniam też klimat, stylistykę łączącą lata 70-2000 i to powolne tempo,
> pod którym wyczuwa się jakąś tajemnicę i niepokój.

Ja mam wrazenie, ze to sa lata 80 do wspolczesnych - no ale ja widzialem
juz calosc. Samochody to lata 90, ale sa tez smartfony i w powszechnym
uzyciu laptopy. Z kolei konsole rafinerów, wyglądają na conajwyżej
końcówkę lat 80. Ogólnie rzeczywostość raczej równoległa.

Severance sobie tak plynie, czasem wolniej czasem szybciej - ale trzy
ostatnie odcinki to jest naprawde moc. Owa niepokojąca tajemnica trwa do
samego konca, ktory sporo wyjasnia. BTW Jest juz zamowiony sezon 2.

Jesli chodzi o klimat, to dla mnie w filmie/serialu duze znaczenie ma
muzyka. Tak naprawde, dla wszystkich ma, tylko nie wszyscy sobie z tego
zdaja sprawe. Film pozbawiony muzyki traci sporo w warstwie
emocjonalnej. W tym serialu jest calkiem udana sciezka muzyczna.

> [...]
> współczesnej nauki / inżynierii, bardziej już historyk tematu. A film
> ogólnie był słaby, chociaż podobno na motywach Dicka.

Na podstawie Dicka powstalo calkiem sporo filmow, z roznym skutkiem.

J.R.

W dniu 2022-04-10 o 00:18, Freja Draco pisze:

> [...]
> "Zapłata": https://www.filmweb.pl/film/Zap%C5%82ata-2003-94870
>
> Z tym, że tam celem zachowania dyskrecji, usuwano pamięć specjalistom,

W tetralogii rombu też był taki pomysł:
"Praca moja, co zrozumiale, często była poza legalna – termin ten w moim
odczuciu jest bardziej właściwy od nielegalna, jako że ten drugi
implikuje zamiar popełnienia przestępstwa – i często tak delikatna, iż,
w żaden sposób nie można jej było ujawnić. By uniknąć ryzyka takiego
ujawnienia, wymazywano z pamięci agentów pamięć o misji, dotyczącej
spraw delikatnych. Zdarzyło się to każdemu z nas.
Życie takie, w którym delikwent nie wie nawet, gdzie był i co robił,
może wydawać się dziwne, jednak ma ono swoje plusy. Skoro potencjalny
wróg, czy to polityczny czy wojskowy, wie, iż wymazano ci co trzeba,
możesz sobie żyć praktycznie normalnym, spokojnym życiem po zakończeniu
każdej misji. Nie ma sensu cię likwidować, bo przecież nie posiadasz
wiedzy na temat tego, co zrobiłeś, dlaczego to zrobiłeś, czy dla kogo to
zrobiłeś. W nagrodę za te przerwy w życiorysie, agent Konfederacji
prowadzi żywot przyjemny i luksusowy, otrzymuje niemal nieograniczoną
ilość pieniędzy i wszystko, co jest mu potrzebne do życia w komforcie."

--
J.R.

Freja Draco

W dniu 2022.04.10 o 01:00, Ghost pisze:

> [...]
> powszechnym uzyciu laptopy. Z kolei konsole rafinerów, wyglądają na
> conajwyżej końcówkę lat 80. Ogólnie rzeczywostość raczej równoległa.

Stylistyka pomieszczeń, to dla mnie jakieś lata 70-te, na zachodzie
oczywiście. Zwróćcie uwagę, że tam się w nowym biurze szefowej głównego
bohatera nawet jakaś boazeria pojawia albo coś podobnego.

Wygląd komputerów/terminali komputerowych to jakiś zupełny kolaż:
klawiatury jak z efemerycznych systemów lat 70-tych, monitory ala Mac z
wczesnych lat 90-tych a do tego czytniki CD końca lat 90-tych.

Pojawia się też telewizor, który ewidentnie wygląda na lata 70-te, co w
zestawieniu ze współczesnymi smartfonami na zewnątrz, tworzy dość
malowniczy, ale średnio logicznie spójny koncept. I mam nadzieję, że
mają dla tego pomysłu jakieś sensowne uzasadnienie fabularne.

> [...]
> tego zdaja sprawe. Film pozbawiony muzyki traci sporo w warstwie
> emocjonalnej. W tym serialu jest calkiem udana sciezka muzyczna.

Zgodzę się. Przy czym cała sztuka polega na tym, żeby ta muzyka w
trakcie oglądania była dla widza niezauważalna, ale robiła co do niej
należy, budując klimat. I później można mieć nawet wrażenie, że jej tam
wcale nie było. I myślę, że w tym serialu im się do właśnie udaje.

Freja Draco

W dniu 2022.04.10 o 12:48, J.R. pisze:
> [...]
> wymazywano z pamięci agentów pamięć o misji, dotyczącej spraw
> delikatnych. Zdarzyło się to każdemu z nas.

Przy czym jeśli miałoby to dotyczyć okresów dni/godzin to miałoby
jeszcze sens. Tracisz trochę doświadczenia, ale da się to powetować
szkoleniem. Natomiast (niejednokrotne) kasowanie 2 lat życia specjalisty
od zaawansowanych technologi, to jakiś absurd.

Andrzej P. Wozniak

Osoba podpisana jako Freja Draco <frr...@poczta.fm>
w artykule <news:62520625$0$498$6578...@news.neostrada.pl> pisze:

> [...]
> "Zapłata": https://www.filmweb.pl/film/Zap%C5%82ata-2003-94870
> Z tym, że tam celem zachowania dyskrecji, usuwano pamięć specjalistom,

A „Pamięć absolutna” czy „Przypomnimy to panu hurtowo” to niby na jakim
pomyśle bazuje? Na wszczepianiu sztucznych wspomnień…
Znowu Dick się kłania.

--
Andrzej P. Woźniak us...@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)

Freja Draco

W dniu 2022.04.10 o 16:34, Andrzej P. Wozniak pisze:

> A „Pamięć absolutna” czy „Przypomnimy to panu hurtowo” to niby na
> jakim pomyśle bazuje? Na wszczepianiu sztucznych wspomnień… Znowu
> Dick się kłania.

Tak. Ale w tamtym wypadku wyglądało to trochę inaczej, bo taki
agent/pracownik wypadał już z obiegu, więc nie było istotne ile wiedzy i
doświadczenia zawodowego straci.

Ghost

W dniu 10.04.2022 o 14:58, Freja Draco pisze:

> Stylistyka pomieszczeń, to dla mnie jakieś lata 70-te, na zachodzie
> oczywiście. Zwróćcie uwagę, że tam się w nowym biurze szefowej głównego
> bohatera nawet jakaś boazeria pojawia albo coś podobnego.

Zgadza sie Cobel (tej aktorki wlansie nie znosze) ma stylistyke lat 70.
Ale reszta biura jest w tej swojej jednolitosci jest, jakas taka
bezpostaciowa.

> [...]
> malowniczy, ale średnio logicznie spójny koncept. I mam nadzieję, że
> mają dla tego pomysłu jakieś sensowne uzasadnienie fabularne.

Tez na to licze.

> [...]
> należy, budując klimat. I później można mieć nawet wrażenie, że jej tam
> wcale nie było. I myślę, że w tym serialu im się do właśnie udaje.

Wlasnie o to chodzi, ale tez powinna miec wartosc na tyle wysoka, by sie
chcialo jej sluchac stand-alone. Oczywiscie nie da sie rozdzielic (nomen
omen) pozniejszego sluchania od wrazen z filmu.

Andrzej P. Wozniak

w artykule <news:6252eeb5$0$486$6578...@news.neostrada.pl> pisze:

> Tak. Ale w tamtym wypadku wyglądało to trochę inaczej, bo taki
> agent/pracownik wypadał już z obiegu, więc nie było istotne ile wiedzy
> i doświadczenia zawodowego straci.

W pewnych przypadkach wykonana praca powinna być maksymalnie trudna do
zidentyfikowania. Nabyte doświadczenie narzuca pewien styl pracy, jej
sygnaturę. Jeśli rozpoznasz taką sygnaturę w pracy tajnej i później
wykonanej pracy jawnej, to możesz zidentyfikować autora i zmusić go do
zniwelowania skutków pracy tajnej.
Takie zmuszanie zaś zwykle prowadzi do tego, że agent/pracownik wypada z
obiegu. Jak widać, na jedno wychodzi, przy czym kasowanie pammięci okazuje
się zdrowsze.
Poza tym długotrwała praca w izolacji i tak prowadzi do utraty dostępu do
części nowinek, więc nawet bez kasowania pamięci po wyjściu z izolacji
byłoby potrzebne dokształcenie – a świeży umysł lepiej wchłania nowe
technologie.

Michał Jankowski

W dniu 10.04.2022 o 17:47, Ghost pisze:

> Zgadza sie Cobel (tej aktorki wlansie nie znosze) ma stylistyke lat 70.
> Ale reszta biura jest w tej swojej jednolitosci jest, jakas taka
> bezpostaciowa.

That's the whole point, you know.

https://www.vulture.com/article/severance-office-design-explained.html

MJ

Ghost

W dniu 10.04.2022 o 19:17, Michał Jankowski pisze:
Jak ja nienawidzę takiego podawania na tacy myśli autorskiej, nie
pozostawiającej pola do interpretacji.

Ghost

W dniu 10.04.2022 o 15:02, Freja Draco pisze:

> [...]
> szkoleniem. Natomiast (niejednokrotne) kasowanie 2 lat życia specjalisty
> od zaawansowanych technologi, to jakiś absurd.

Tylko delikatnie zasugeruje, ze pomysł z severance to nie jest po prostu
wycinanie kawałka wspomnień/doświadczeń - nigdzie nie widziałem konceptu
z tego filmu i dlatego uważam go za świeży.

Przelaczanie oznacza tu, kontrolowana osobowosc wieloraką z izolowanymi
wspomnieniami. Nie chce wiecej pisac, nie chodzi tu o mozliwosc
spojlowania tresci, mozna jednak zespojlowac przyjemnosc samodzielnego
dochodzenia do pewnych wnioskow :-)

Freja Draco

W dniu 2022.04.11 o 08:08, Ghost pisze:
> [...]
> z tego filmu i dlatego uważam go za świeży.
>
> Przelaczanie oznacza tu, kontrolowana osobowosc wieloraką z izolowanymi

Racja.

Freja Draco

> [...]
> intrygująco. Doceniam też klimat, stylistykę łączącą lata 70-2000 i
> to powolne tempo, pod którym wyczuwa się jakąś tajemnicę i niepokój.

Po obejrzeniu jeszcze kilku odcinków, stwierdzam, że wygląda to trochę
tak, jakby Lynch ekranizował Kafkę, ale w sumie całkiem zjadliwie :)

Ghost

W dniu 11.04.2022 o 12:16, Freja Draco pisze:

> Po obejrzeniu jeszcze kilku odcinków, stwierdzam, że wygląda to trochę
> tak, jakby Lynch ekranizował Kafkę, ale w sumie całkiem zjadliwie :)

No z luncha moze cos i tam jest (tej kawki to nie próbowałem chyba), ale
nie jest to az tak odjechane, jak sie pozniej okazuje.

Freja Draco

> Obejrzałam pierwszy odcinek. Póki co zapowiada się całkiem
> intrygująco.

Obejrzałyśmy całą pierwszą serię. Serdecznie dziękuję za polecenie :)

Serial naprawdę dobry. Może nie aż wybitny, ale zdecydowanie wart uwagi
i zdecydowanie mieszczący się w górnych 20%.

I podtrzymuję swoją opinię, że wygląda trochę jak Kafka ekranizowany
przez Lyncha :)

Ghost

W dniu 16.04.2022 o 09:19, Freja Draco pisze:

> [...]
> i zdecydowanie mieszczący się w górnych 20%.
>
> I podtrzymuję swoją opinię, że wygląda trochę jak Kafka ekranizowany

O ile pozostalo calkiem sporo pytan nieodpowiedzianych, to dla mnie
najistotniejsze jest czym jest ow chip. Bo zdaje sie, nie tym, czym
wydaje sie byc. Padla tez ciekawa wypowiedz (milczika) na temat smierci,
byc moze zwiazana z chipem.

Freja Draco

W dniu 2022.04.16 o 11:17, Ghost pisze:
> [...]
> najistotniejsze jest czym jest ow chip. Bo zdaje sie, nie tym, czym
> wydaje sie byc. Padla tez ciekawa wypowiedz (milczika) na temat

No weź nie bądź taki tajemniczy i przestaw swoją teorię w temacie.
I zacytuj, co tam Milczek powiedział.

Ghost

W dniu 16.04.2022 o 15:22, Freja Draco pisze:

> No weź nie bądź taki tajemniczy i przestaw swoją teorię w temacie.
> I zacytuj, co tam Milczek powiedział.

Nie chcialem spojlowc. Milczek powiedzial, ze "takie rzeczy jak smierc
zdarzaja sie tylko na zewnatrz" a "zycie w lumon jest przed nimi
chronione", teraz dodajmy do tego zmarłą żonę Marka ale żywą w lumon.
Być mozę oznacza to lewy pogrzeb a być może coś innego, może jakąs
regenerację z chipa? Po wyciagnieciu chipa na pogrzebie, Cobel nazwała
go "to jest Pitey", oczywiscie to moze tez znaczyc, ze to jest
pozostalosc po nim.

Freja Draco

W dniu 2022.04.16 o 18:01, Ghost pisze:

> [...]
> jakąs regenerację z chipa? Po wyciagnieciu chipa na pogrzebie, Cobel
> nazwała go "to jest Pitey", oczywiscie to moze tez znaczyc, ze to

SPOJLERY

Poguglałam i znalazłam tą interpretację. Myślę, że jest to
prawdopodobne. W filmie pojawia się jeszcze jedna poszlaka mogąca to
sugerować, slogan odtwarzany przy zasuszonym truchle / figurze woskowej
jednego z założycieli Lumonu brzmi:
- Zapamiętany człowiek nie rozpada się.

Ale równie dobrze jednak mogą to być fałszywe tropy, a powiedzenia
działają po prostu metaforycznie. Swego czasu np. mówiło się, że "w
Internecie nikt nie umiera".

No nic, zobaczymy. Póki co dobrze to świadczy o serialu, że generuje
podobne interpretacje.

Ghost

W dniu 17.04.2022 o 12:40, Freja Draco pisze:

> [...]
> prawdopodobne. W filmie pojawia się jeszcze jedna poszlaka mogąca to
> sugerować, slogan odtwarzany przy zasuszonym truchle / figurze woskowej

O! Są jeszcze te "zasuszone* dłonie zatrzymujące upadek
człowieka-pracownika" :-O

*ze starości

rebeliant_husky

W dniu 11.03.2022 o 22:30, Ghost pisze:
Pierwszy sezon obejrzany. Werdykt? Tak jak pisała Freja, górne 20%
seriali. Zdecydowanie wart uwagi.
Pomysł bardzo ciekawy i świeży. (Dlaczego ja na to nie wpadłem?!)
Atmosfera, że można kroić nożem. To jest prawdziwe złoto. Te korytarze,
imprezy biurowe, rozmowy z zarządem, Skrzydło Pamięci, "Enter Sandman".
No i "waffle party" z tańczącymi figurami. Znów posłużę się koleżanką -
"Lynch reżyserujący Kawkę". W punkt!
W tle wiele pytań: czy to nie idealny pracownik korporacji, który po
wyjściu z biura zapomina o wszystkim co robił? Czy to nie mokry sen
korporacyjnych wizjonerów, gdzie CEO i założyciel jest bogiem,
pracownicy rodziną, a biuro przestrzenią kreującą relacje, a nie tylko tłem?
Boję się tylko, że tak brną w te szalone intrygi, że albo serial będzie
watowanym taśmowcem, albo rozczaruje rozwiązanie fabuły. Oby nie.

Jaki jest Wasz "klucz" do tego serialu?

Ghost

W dniu 26.06.2022 o 00:57, rebeliant_husky pisze:
Wiadomo, ze bardzo mala gupka ludzi, dzieki przewadze finansowej, w ten
lub inny sposob zarzadza reszta. Tu dostana w lapy przewage
technologiczna i beda zarzadzac jeszcze bardziej. To jesli chodzi chodzi
motywacje samej lumenu i innych korporacji majacych ewentualnie
skorzystac z tej technologii. Ludzie pracujacy niczym maszyny, toc to
marzenie.

Natomiast co lokalnie sie dzieje, w co gra ta stara zołza (bo ewidetnie
ma jakiś swój prywatny plan) nie do końca wiadomo.

W innej warstwie mozna dyskutowac jak dobrze lumen modeluje sama
ludzkosc, jak religie staja sie z jednym z motywatorow. A skoro o
religiach to w samym lumonie jest prawdopodobnie nawet pieklo (zołza o
nim wspominała, a i żona głównego bohatera chyba tam w końcu trafiła).
Duzo by mozna pisac, serial jest naprawde niezle wykoncypowany,
oczywiscie zal by bylo gdyby to spieprzyli. Drugie sezony zwykle juz nie
sa tak dobrze dopracowane (bo nie musza).

Wyszla ksiazka z dodatkowymi informacjami, tu opis
https://mashable.com/article/severance-lumon-lexington-letter-theories

A tu sama ksiazka
https://books.apple.com/us/book/severance/id1613220757

Ghost