Quiz 70/2021 - Moja antena jest dłuższa niż twoja!

Artur Stachura

Ponieważ quiz poprzedni zeszedł na rozważania radiowo-komunikacyjne,
proponuję konkurs na największą instalację zbudowaną do łączności
z innymi światami. Istotnym kryterium jest fakt celowego zbudowania
konstrukcji (a nie wykorzystania "gotowca", n.p. powierzchni planety
jako odbłyśnika). Medium komunikacji dowolne, nie muszą być fale
radiowe.

Zapoczątkuję licytację skromnie: znak wyświetlony na powierzchni
Ziemi dla komunikacji z Marsjanami w książce "Na drugą planetę"
W. Umińskiego miał 240 km rozpiętości. No, ale to był XIX wiek...

--
Artur Stachura

Dawid Rutkowski

poniedziałek, 19 lipca 2021 o 15:58:59 UTC+2 Artur Stachura napisał(a):

> Zapoczątkuję licytację skromnie: znak wyświetlony na powierzchni
> Ziemi dla komunikacji z Marsjanami w książce "Na drugą planetę"
> W. Umińskiego miał 240 km rozpiętości. No, ale to był XIX wiek...

Hmm, w "Limes Inferior", XX-wiecznej (a może i XXI, to jednak była jakaś bliżej nieokreślona - chyba że nie pamiętam określenia - przyszłość) dużo mniejsze znaki wycięli w lesie, radząc kosmitom, by się oddalili, czy może rozmnażali ;>

Więc nie wygram, za to mogę opowiedzieć dowcip z brodą:
"Przybiegają do amerykańskiego prezydenta:
- panie prezydencie, ruskie polecieli na księżyc!
- i co?
- no i malują go na czerwono, co robić?
- czekać.
Kilka dni później:
- panie prezydencie, już pomalowali połowę księżyca na czerwono!
- czekać dalej.
Za tydzień:
- panie prezydencie, pomalowali cały księżyc na czerwowo i odlecieli!
- dobrze, teraz weźmijcie białą farbę, lećcie na księżyc i napiszcie coca-cola!"

Opowiadał mi to tata w kontekście jednej z pierwszych komercyjnych reklam (bo takie murale na ślepych ścianach praskich kamienic to widziałem), na jaką trafiliśmy - na cudzym płocie była wymalowana strzałka i napis "grysy, terrazyty 50m" - treść napisu była tak kosmiczna (to w ramach ObSF), że dopiero wiele lat później dowiedziałem się, co tam sprzedawali ;>

Freja Draco

> "grysy, terrazyty 50m"
> dowiedziałem się, co tam sprzedawali ;>

I co tam sprzedawali?

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

Freja Draco

W dniu 2021-07-19 o 15:58, Artur Stachura pisze:
Mam wątpliwości co do kryteriów. Bo np. kilka sprzężonych
radioteleskopów rozrzuconych po całej planecie funkcjonuje formalnie
jako jedna antena o rozmiarach planety.

Podobnie z planowanym w ciągu kilkunastu lat projektem:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Laser_Interferometer_Space_Antenna
antena ma średnicę jednostki astronomicznej, chociaż fizycznie to tylko
trzy odpowiednio rozmieszczone satelity.

Czy takie "rozproszone anteny" też się liczą?

Artur Stachura

Uznaję Twoją interpretację. Zresztą, przykład z książki Umińskiego
też jest taką konstrukcją - wielkie "pochodnie" rozmieszczone w
znacznej odległości od siebie. Ciekaw jestem, czy jakiś autor miał
fantazję wymyślić "antenę" rozpiętą pomiędzy dwoma krańcami
Wszechświata :-)

Obstaję jednak przy zastosowaniu urządzenia do łączności
(komunikacji) z innymi istotami - czyli SETI może być, ale "zwykła"
astronomia już nie...

--
Artur Stachura

Dawid Rutkowski

wtorek, 20 lipca 2021 o 00:44:39 UTC+2 Freja Draco napisał(a):
> I co tam sprzedawali?

No grysy i terrazyty.
Może się nieprecyzyjnie wyraziłem - wiedziałem, że w tym sklepie (czy co to tam było, może plac pod chmurką, bałem się tam pójść) sprzedają grysy i terrazyty, ale nie wiedziałem, co to są te grysy i terrazyty.

J.R.

W dniu 19.07.2021 o 15:58, Artur Stachura pisze:
Nie tyle komunikacja, co reklama, widoczna przez byle lornetkę.
A. C. Clarke "Wyprawa na Księżyc"
"Jak oni to zrobili? Odpowiedź była oczywista. Ktoś umieścił w dyszy
bomby sodowe,) odpowiednio wycięty szablon, aby wylatująca z niej para
ułożyła się w słowa. Ponieważ nic nie mogło ich zniekształcić, napis w
nienaruszonym stanie wzniósł się niewidocznie ku gwiazdom. Widziałem
napisy na ziemskim niebie, ale ten tutaj był znacznie większy. Cokolwiek
bym sobie pomyślał o ludziach, którzy dopuścili się tego czynu, nie
mogłem powstrzymać się od zachwytu nad ich pomysłowością. Litery „o" i
„a" sprawiły im trochę kłopotu, ale „c" i „l" były doskonałe.
[...] połowa Ziemi oczywiście widziała, co opisywał. Następnego dnia
rano wszystkie gazety na planecie zamieściły słynne zdjęcie półksiężyca
ze świecącą reklamą na jego ciemnej części.
Napis błyszczał na niebie przez ponad godzinę, aż w końcu rozpłynął się
w Kosmosie. Osiągnął wówczas długość prawie półtora tysiąca kilometrów i
już się zamazywał. Lecz wciąż był czytelny, póki ostatecznie nie zniknął
w próżni między planetami."

--
J.R.

Artur Stachura

On Tue, 20 Jul 2021 09:06:54 +0200, J.R. <jan...@gazeta.pl> wrote:

> [...]
> w Kosmosie. Osiągnął wówczas długość prawie półtora tysiąca kilometrów i
> już się zamazywał. Lecz wciąż był czytelny, póki ostatecznie nie zniknął

Warto także wspomnieć autoreklamę laboranta Kupy z "Podróży
osiemnastej". Ponieważ wizjonerski ten pomysł nie został praktycznie
zrealizowany, nie może być zaliczony do konkursu.

--
Artur Stachura

Freja Draco

W dniu 2021-07-20 o 10:22, Artur Stachura pisze:
> Warto także wspomnieć autoreklamę laboranta Kupy z "Podróży
> osiemnastej". Ponieważ wizjonerski ten pomysł nie został praktycznie
> zrealizowany, nie może być zaliczony do konkursu.

To się chyba też nie liczy, bo raz, że bazowa "konstrukjca" naturalna,
to jeszcze nie wiadomo nawet, czy to prawda:

/---------------------------------
Oto ów władca w przystępie dziwacznego kaprysu kazał podobno swym
astroinżynierom podłączyć Elektrybałta do konstelacji białych olbrzymów,
wskutek czego każda strofka wiersza przekształcana jest w gigantyczne
protuberancje słońc, tak że największy poeta Kosmosu nadaje swe dzieła
tętnieniem ognia wszystkim nieskończonym otchłaniom galaktycznym naraz.
Jednym słowem - ów wielki król uczynił go lirycznym motorem gromady
gwiazd wybuchających. Gdyby nawet była w tym okruszyna prawdy, działo
się to zbyt daleko, by mogło zakłócić sen Trurlowi, który zaprzysiągł
sobie na wszystkie świętości nigdy już więcej nie brać się do
cybernetycznego modelowania procesów twórczych.
\---------------------------------

Ale pamiętam, że Gdzieś w świecie Trulla i Klapaucjusza była też
historia o maszynie, która miała uprawiać literaturę na skalę kosmiczną,
ale coś poszło nie tak, i generowała jedynie astronomicznych rozmiarów
kropki jak wszechświat długi i szeroki.

Ktoś kojarzy tekst?

J.R.

W dniu 20.07.2021 o 01:33, Artur Stachura pisze:
[...]
> Obstaję jednak przy zastosowaniu urządzenia do łączności
> (komunikacji) z innymi istotami - czyli SETI może być, ale "zwykła"
> astronomia już nie...

Jewgienij Gulakowski "Planeta 412-bis"
Gwiazdolot uległ w nadprzestrzeni awarii i osiadł na pewnej planecie.
Podróżnicy uzyskali tam supermocy i w końcu - przy aktywnej pomocy
mieszkańców - zdołali wysłać na Ziemię komunikat. Po czym:
"Operator dyżurny obserwatorium astronomicznego na Księżycu zdębiał, gdy
bezimienna gwiazda numer 412 bis w konstelacji Wodnika zaczęła nadawać
zwyczajnym ziemskim alfabetem Morse’a."

Mamy więc antenę do komunikacji ludzie + kosmici -> ludzie o rozmiarach
gwiazdy.

--
J.R.

Dawid Rutkowski

No to se trochę poczekali, aż ta wiadomość dojdzie ;>
Tak jak Anglia na zwycięstwo na dużej imprezie piłkarskiej (no Anglia to se jeszcze poczeka ;) - albo coś w stylu "wiecznej wojny".
Ale jak mieli supermoce to może i czasu sporo.

Freja Draco

W dniu 2021-07-21 o 12:42, J.R. pisze:

> [...]
> zwyczajnym ziemskim alfabetem Morse’a."
>
> Mamy więc antenę do komunikacji ludzie + kosmici -> ludzie o

Swoją drogą motyw magicznych / bajkowych planet był bardzo częsty w
ZSRR. I nie zawsze to dobrze wychodziło, natomiast "Planetę 412-bis"
czytałam już w XXI wieku i pomysł w niej wykorzystany nadal odbierałam
jako całkiem oryginalny i zjadliwy.

Artur Stachura

On 19 Jul 2021 13:58:57 GMT, Artur Stachura <ko...@poczta.onet.eu> wrote:
> [...]
> konstrukcji (a nie wykorzystania "gotowca", n.p. powierzchni planety
> jako odbłyśnika). Medium komunikacji dowolne, nie muszą być fale

Jako że pora zakończyć konkurs, ogłaszam temu i wszystkim innym
światom, że przykład największego nadajnika komunikacyjnego podał
J.R. i został zwycięzcą 70-go quizu. Gratulacje!

--
Artur Stachura