Quiz 73/2011

Mirek Bogdanowicz

Przepraszam za opóźnienie.

Wyobraźcie sobie, że w czytelni miejskiej odmówili mi kserowania i kazali skanować (na jakimś szajsie, gdzie wózek z diodami itd. poruszal się z prędkością 1 cm/s). Zeskanowanie 24 stron zajęło mi godzinę.

A teraz pytanie. Jak u Hitchcocka: fabuła zaczyna się od blackoutu, a potem jest gorzej. Narrator pierwszoosobowy trafia do miejsca, gdzie przez sufit widać Ziemię. Dowiadujemy się, iż mieszkańcy są ponumerowani: bohater ma 6 cyfr, niewiasta którą spotkał dwie, zaś jej ojciec, jednocyfrowiec, należy do grona rządców onej cywilizacji.

M.B.

Artur Stachura

On Fri, 6 Aug 2021 14:52:07 -0700 (PDT), Mirek Bogdanowicz <mirek.bo...@gmail.com> wrote:

> [...]
> kazali skanować (na jakimś szajsie, gdzie wózek z diodami itd.
> poruszal się z prędkością 1 cm/s). Zeskanowanie 24 stron zajęło mi

Aparatu w telefonie nie pozwolili użyć...?

> [...]
> ponumerowani: bohater ma 6 cyfr, niewiasta którą spotkał dwie, zaś
> jej ojciec, jednocyfrowiec, należy do grona rządców onej

Chyba kojarzę te numerki, ale nie odzywam się, jak nikt nie zgadnie,
i tak na mnie spadnie :-)

--
Artur Stachura

Mirek Bogdanowicz

> Chyba kojarzę te numerki, ale nie odzywam się, jak nikt nie zgadnie,
> i tak na mnie spadnie :-)

No właśnie; to jedyna powieść, którą czytałem i która nie była na tapecie. Dla utrudnienia dodam, że nie wyszła ani w Czytelniku, ani w Iskrach.

M.B.

PS. Ani w Literackim ;-)

Freja Draco

W dniu 2021-08-06 o 23:52, Mirek Bogdanowicz pisze:
Zajdel?

Numerki były na czołach?

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

RadoslawF

W dniu 2021-08-07 o 10:14, Mirek Bogdanowicz pisze:
Numer, M. Wolskiego.
Tylko ta widziana przez sufit ziemia nie pasuje.

Pozdrawiam

Mirek Bogdanowicz

> Zajdel?

Nie; Zajdel być może się wzorował (Cylinder van Troffa)

> Numerki były na czołach?

Nie, na plakietkach

Mirek Bogdanowicz

> Nie; Zajdel być może się wzorował (Cylinder van Troffa)

> Nie, na plakietkach

Dla ułatwienia dodam, że bohater podróżuje z Księżyca na Ziemię, totalnie jakoby zdegenerowaną. Książka napisana po "Starej Ziemi" (niedawno wspomnianej), a w Polsce wydana przed "Cylindrem".

M.B.

Freja Draco

W dniu 2021-08-09 o 00:26, Mirek Bogdanowicz pisze:

> Dla ułatwienia dodam, że bohater podróżuje z Księżyca na Ziemię, totalnie jakoby zdegenerowaną. Książka napisana po "Starej Ziemi" (niedawno wspomnianej), a w Polsce wydana przed "Cylindrem".

Quiz jest już pzeterminowany i wraca do: m4rkiz

Mirek Bogdanowicz

> Quiz jest już pzeterminowany i wraca do: m4rkiz
> --
> Freja Draco

OK, z tej samej książki zrobię drugi quiz (nikła ma responsywność powodowana była przebywaniem w 3-City).

Bardzo mi się podobała.

M.B.

PS. Czy opowiadanie "Demon ruchu" było sfilmowane?

Andrzej P. Wozniak

Osoba podpisana jako Mirek Bogdanowicz <mirek.bo...@gmail.com>
w artykule <news:51928ef1-4a5f-46c0...@googlegroups.com>
pisze:

> PS. Czy opowiadanie "Demon ruchu" było sfilmowane?

Chyba nie. Znalazłem tylko to, co poniżej.

https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/stefan-grabinski-maszynista-widmowych-pociagow-polski-poe-i-lovecraft
/----
W latach 1967–68 zekranizowano "Ślepy tor" i "Pożarowisko". Później
powstały "Dom Sary" (1985) i "Problemat profesora Czelawy" (1986) oraz
"Nikt nie jest winien" (1986) na motywach dramatu "Willa nad morzem".
W 2017 r. powstała kolejna adaptacja "Kochanki Szamoty". "Zawsze byłem
fanem +opowieści z dreszczykiem+, a Grabiński to naturalny kierunek dla
kogoś zainteresowanego horrorem. Nowela +Kochanka Szamoty+ była już raz
ekranizowana w Polsce, w 1927 r. – ale ten film zaginął. Postanowiłem
odczytać ją na nowo" – powiedział PAP reżyser i scenarzysta Adam Uryniak.
\----

Filmy z lat 1967-68 były po cyfrowej rekonstrukcji kilka razy powtarzane
na TVP Kultura razem z całą serią „Opowieści niezwykłe” oraz innymi
ekranizacjami grozy i fantastyki (w tym Lema) z przełomu lat 60. i 70.
Niektóre z tych kilkunastu filmów mogą być dostępne na vod.tvp.pl.

Demon trafił gdzie indziej.
/----
W 2018 r. Polacy we Lwowie odsłonili pomnik nagrobny Stefana Grabińskiego
na Cmentarzu Janowskim. "To pole cmentarne, gdzie był pochowany, zostało
całkowicie przekopane w latach 50. i 60. i w archiwum musieliśmy szperać,
żeby go znaleźć. No i teraz jest nagrobek" - powiedział Norbertowi
Nowotnikowi z PAP Zbigniew Pakosz, lwowianin i sekretarz Towarzystwa
Miłośników Dziedzictwa Kultury Polskiej "Zabytek".
Na nagrobku znalazła się fotografia i lista najbardziej znanych utworów
Grabińskiego, a także cytat z opowiadania "Demon ruchu" o pociągu
Continental. "A pociąg mknął dalej w wichurze wiatru, w tańcu jesiennym
liści, wlokąc za sobą wydłużoną tuleję wirów wstrząśniętego powietrza,
leniwo wieszających się na tyłach dymów, kopciu i sadzy, pędził dalej bez
tchu…".
\----

Cała twórczość Grabińskiego jest w domenie publicznej i zapewne jest
dostęna na portalu wolnelektury.pl

--
Andrzej P. Woźniak us...@pochta.onet.pl (zamień miejscami z⇔h w adresie)

RadoslawF

W dniu 2021-08-15 o 22:24, Mirek Bogdanowicz pisze:

> OK, z tej samej książki zrobię drugi quiz (nikła ma responsywność powodowana była przebywaniem w 3-City).

Po co robić kolejny quiz z pozycji której nikt nie zna?

> Bardzo mi się podobała.

Podasz tytuł i autor? może spodoba się też komuś innemu.

Pozdrawiam

Mirek Bogdanowicz

https://lubimyczytac.pl/ksiazka/77992/ksiezycowa-nostalgia

Istnieje jeszcze https://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adimir_Pozner i jakiś trzeci o tym samym nazwisku, ale nie chce mi się szukać. Bardzo ładna antyutopia.

PS. Zoo w Oliwie i zamek w Malborku są __naprawdę__ duże. Pęcherze jutro może zejdą.