Quiz 71/2021 - Ta obrzydliwa konsumpcja

J.R.

W sumie licytacja - który polski autor, piszący w PRL najmocniej
krytykował konsumpcyjne podejście do życia.
Proszę o autora, tytuł, datowanie i streszczenie krytyki tego
straszliwego pędu do niepohamowanej konsumpcji.

--
J.R.

J.R.

W dniu 2021-07-24 o 21:18, J.R. pisze:
Autor kilku książek, zmarł tragicznie.
Jego osoba inspirowała innego wybitnego polskiego autora.

--
J.R.

J.R.

W dniu 26.07.2021 o 19:29, J.R. pisze:
Miałem na myśli książkę "Robot" Adama Snerga-Wiśniewskiego, w której
faktycznie bardzo skrytykował karykaturę społeczeństwa konsumpcyjnego.

--
J.R

Artur Stachura

Zapamiętałem z tej powieści tylko koncepcję nadistot, która w tamtym
etapie mojego życia (miałem ~20 lat) wydawała mi się bardzo logiczna
i przekonująca.

No, ale żeby krytykować nadmierną konsumpcję w PRL-u - to trzeba było
być niezłym wizjonerem (albo mieć obserwacje zza żelaznej kurtyny).

Jak rozumiem, quiz nierozstrzygnięty wraca do mnie...?

--
Artur Stachura

Freja Draco

W dniu 2021-07-29 o 22:31, Artur Stachura pisze:
> Zapamiętałem z tej powieści tylko koncepcję nadistot, która w tamtym
> etapie mojego życia (miałem ~20 lat) wydawała mi się bardzo logiczna
> i przekonująca.

Książki nie czytałam, niemniej z koncepcją nadistot spotkałam się.

Zainspirowana nią, wygenerowałam trochę własnych przemyśleń, dochodząc
do wniosku, że skoro ja w wieku lat 2x postrzegam rzeczy niedostępne dla
ludzi w wieku x i 1x, to najprawdopodobniej istoty 3x-4x-... postrzegają
sprawy, które dla mnie są niedostępne, a ja nawet nie jestem tego w
stanie zauważyć i tylko pośrednio na ten temat wnioskować, jak np. o
obecności czarnej dziury w układzie.

Z perspektywy lat stwierdzam, że faktycznie miałam wtedy rację i to w
całej rozciągłości :D

--
Freja Draco

Szkarłatnych karłów taniec dogasa
Scena płonie świtem
A ja - z oczu zmywam sen

J.R.

W dniu 29.07.2021 o 22:31, Artur Stachura pisze:
[...]
> No, ale żeby krytykować nadmierną konsumpcję w PRL-u - to trzeba było
> być niezłym wizjonerem (albo mieć obserwacje zza żelaznej kurtyny).

Bohdan Petecki w książce "Wiatr od Słońca", w której występuje wspaniałe
społeczeństwo nie znające pieniędzy pisał, że Polska była pierwszym
krajem, w którym zniesiono kult rzeczy.
Książka ukazała się w latach 80., gdy w PL przystąpiono do znoszenia
kultu posiadania, zaczynając od znoszenia dostępności rzeczy.

> Jak rozumiem, quiz nierozstrzygnięty wraca do mnie...?

Tak

--
J.R.

RadoslawF

> [...]
>
> No, ale żeby krytykować nadmierną konsumpcję w PRL-u - to trzeba było
> być niezłym wizjonerem (albo mieć obserwacje zza żelaznej kurtyny).

Nie trzeba było być wizjonerem tylko trzeba było popierać swoim piórem
wizje partii rządzącej. I nie ważne że partia krytykowała konsumpcje
bo sama nie była w stanie dostarczyć obywatelem podstawowych dóbr.
Więc konsumpcja kłuła rządzących skurwysynów w oczy równie mocno jak
protesty kobiet w sprawie aborcji dzisiejszych działaczy partyjnych.

Pozdrawiam

Artur Stachura

Wydaje mi się (sądzę po dostępnej biografii), że Snerg do głosicieli
chwały Najlepszego Ustroju na Świecie chyba nie należał...

BTW, mam wrażenie, że w literaturze krajów socjalistycznych z tamtego
okresu wystarczyło akcję umieścić w kapitalistycznym świecie, nazwać
bohaterów angielskimi nazwiskami i można było krytykować wszystko.
Zwłaszcza jeśli przykleiło się etykietkę "fantastyka". Tak
przechodziły przez cenzurę książki Zajdla czy Wnuka-Lipińskiego.

--
Artur Stachura

Artur Stachura

On Fri, 30 Jul 2021 10:22:35 +0200, Freja Draco <frr...@poczta.fm> wrote:

> [...]
> obecności czarnej dziury w układzie.
>
> Z perspektywy lat stwierdzam, że faktycznie miałam wtedy rację i to w

Co do nieporównywalności "poziomów rozumienia" wynikającej z
doświadczenia życiowego - zgadzam się. Sądzę jednak, że nie ma
jakościowej różności pomiędzy istotami z różnych "poziomów rozwoju"
(n. p. pomiędzy zwierzętami a ludźmi), a zakres postrzegania czy
sprawność rozumowania są parametrami "ciągłymi", tworzącymi
kontinuum. Tę myśl podsunął mi znajomy weterynarz, czyli gość
obeznany w temacie :-). Po zastanowieniu zgodziłem się z nim w pełni.

Bardzo spodobał mi się postulat Pratchetta, żeby nazwę gatunkową
"homo sapiens" zastąpić nazwą "pan narrans".

--
Artur Stachura

RadoslawF

W dniu 2021-07-31 o 17:18, Artur Stachura pisze:
Jak Wnukowi-Lipińskiemu przepuścili Apostezjon to do dzisiaj nie rozumiem.
Chyba faktycznie uwierzyli że to fantastyka i fragmenty tylko wykasowali.

Pozdrawiam

Mirek Bogdanowicz

> Jak Wnukowi-Lipińskiemu przepuścili Apostezjon to do dzisiaj nie rozumiem.
> Chyba faktycznie uwierzyli że to fantastyka i fragmenty tylko wykasowali.

Ba, "Cylinder van Troffa" czytali w 3-c rano, w cyklu bodajże "Powieść w wydaniu dźwiękowym".

M.B.