Akwarium na regale Ikea Kallax ?

ąćęłńóśźż

Zastanawiam się nad postawieniem akwarium ok. 120 l (85 * 35* 45) na szafce Kallax z Ikei.
Rzecz w tym, że układ półek (desek) byłby taki:
|----------------|
| | | |
| | | |
|----------------|
a nie taki:
-------------------
| | | |
| | | |
------------------
czyli najwyższa górna gruba deska konstrukcyjna nie byłaby podparta na krańcach inaczej niż śrubami (jedynie po środku deseczkami
środkowymi).
Konstrukcja tego typu (link do zdjęcia pewne zniknie po paru tygodniach):
https://ireland.apollo.olxcdn.com/v1/files/nf9n1aadcyfh-PL/image
Ewentualnie można pokombinować z przykręceniem do ściany nie bocznych zewnętrznych słupków (desek), lecz górnego blatu, ale to
byłoby podtrzymanie ciężaru jedynie przy ścianie.
Co myślicie?

ToM

W dniu 27.05.2020 o 16:37, ąćęłńóśźż pisze:
> Zastanawiam się nad postawieniem akwarium ok. 120 l (85 * 35* 45) na
> szafce Kallax z Ikei.

Ja bym dał w tym miejscu odpowiednio grubą listwę (klocek) wgłąb szafki,
przykręconą do bocznej ściany. Tak aby blat mógł w tym miejscu się opierać.
Nie zapomnij o jakieś miękkiej podkładce pod całą powierzchnią zbiornika.
T.

ąćęłńóśźż

Po pomiarach okazuje się, że mam wnękę na regał równą głębokości akwarium czyli 35 cm, a regały Kallax mają aż 39 cm głębokości (na
oko nie wyglądały na aż tyle) - czyli musiałbym przycinać wszystkie płyty konstrukcji o 4 cm "na głębokość".
To jakieś zapewne wióry w cienkiej okleinie melaminowej.
Wykonalne przy dobrej pile (no nie mam poza uniwersalną przystawką do wiertarki), ale skórka może nie być warta wyprawki.
Akurat optycznie Kallax by pasował do mebli, które już mamy (podobny podział na kwadraty), więc TŻ mniej by pyszczyła na akwa ;-)
Znacie jakiś gotowy regał/szafki głębokości równe 35 cm, w białym błyszczącym ewentualnie w czarnym błyszczącym?

-----

ToM

W dniu 28.05.2020 o 17:17, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
> Znacie jakiś gotowy regał/szafki głębokości równe 35 cm, w białym
> błyszczącym ewentualnie w czarnym błyszczącym?

Wizyta u stolarza i zrobienie szafki na zamówienie. Dodatkowo nie z
płyty wiórowej, będzie bezpieczniejsza.

T.

Luke

W dniu 27.05.2020 o 16:37, ąćęłńóśźż pisze:
> Zastanawiam się nad postawieniem akwarium ok. 120 l (85 * 35* 45) na
> szafce Kallax z Ikei.

Te grube blaty z Ikei (zarówno w regałach, jak i w biurkach) mają
ogromne komory powietrzne wewnątrz. Strach na tym usiąść, a co dopiero
postawić 120 kg.

Gdybym koniecznie musiał na tym ustawić akwarium, to dociąłbym z grubej
pełnej płyty wiórowej o takim samym kolorze kawałek na zamówienie i
położył na górze tak, aby obejmowało całość co do centymetra łącznie z
bocznymi ścianami. Wtedy ciężar rozkładałby się na boczne ściany, a
jednocześnie uśredniał i żadna komora powietrzna pod spodem by nie była
przeciążona.

L.

Roman Tyczka

Akwarium rozkłada docisk równomiernie na całej powierzchni, co niby ta
płyta miałaby poprawić? Wg mnie ta płyta doda dodatkowe kilogramy do i tak
już ciężkiego akwarium i nic nie poprawi. Jeśli płyta szafki ma się załamać
pod 120 kg, to pod 120 + x załamie się ciut szybciej.

Roman Tyczka

ąćęłńóśźż

Kallax u mnie odpadł gdyż jest zbyt głęboki (potrzebuję 35 cm głębokości, taka wnęka i takie akwa).
Teraz myślę o korpusie szafki kuchennej wiszącej lub płytkiej stojącej (35 cm), tyle że postawionym na boku - na boku dlatego, żeby
góra stała się "blatem" (podpieranym bokami) a nie była "półką" wiszącą na śrubach.
________________
| |
________________
Ale w takiej kombinacji trzeba IMHO podeprzeć jakoś środek:
________________
| | |
________________
Myślę, że środek da się podeprzeć standardową półką z takiej szafki (a lepiej dwoma półkami), tyle ze tym razem "na boku" ustawioną
pionowo i jakoś zafiksowaną np. confirmatami.
________________
| | | |
________________

Co myślicie o ustawieniu szafki z akwarium na kółkach obrotowych?
Kółka tak na wszelki wypadek gdyby trzeba było przesunąć (coś wleci, dostać się z tyłu itp. itd.), ale pytanie o wytrzymałość kółek
(w wersji obrotowej 360°), które nie podwoją budżetu i które dadzą się sensownie zamocować z niegrubej (19 mm?) płycie wiórowej
podstawy

-----
> Te grube blaty z Ikei mają ogromne komory powietrzne wewnątrz. Strach na tym usiąść, a co dopiero postawić 120 kg.

ToM

W dniu 06.06.2020 o 13:51, ąćęłńóśźż pisze:
(...)
> [...]
> obrotowej 360°), które nie podwoją budżetu i które dadzą się sensownie
> zamocować z niegrubej (19 mm?) płycie wiórowej podstawy

120 litrów wody plus żwir, szkło na kółkach obrotowych to proszenie się
o problemy. Zrób zbiornik bez kombinowania.

T.

Luke

W dniu 04.06.2020 o 23:27, Roman Tyczka pisze:

> Akwarium rozkłada docisk równomiernie na całej powierzchni, co niby ta
> płyta miałaby poprawić?

Te puste przestwory są w środku, po bokach jest ich mniej. Płyta
przeniesie część nacisku na bardziej stabilny obszar płyty.

Ciężko wytłumaczyć, trzeba taką płytę przełamać :)

L.

ąćęłńóśźż

Najchętniej bym zamówił już rozkrojone płyty przez internet i szafkę sam skręcił.
Macie może namiar na taką usługę?
I na jakiś program do projektowania szafek i rozkroju?
Czy płyty do konstrukcji szafek łazienkowych (a nie pokojowych/kuchennych) są bardziej odporne na wodę?

-----

ąćęłńóśźż

Za to dzięki kółkom w podstawie można by łatwiej przestawić akwa w mieszkaniu.
Czy nawet w razie potrzeby pojechać do "serwisu" w łazience ;-)

-----

ToM

W dniu 08.01.2021 o 12:06, ąćęłńóśźż pisze:
> Za to dzięki kółkom w podstawie można by łatwiej przestawić akwa w
> mieszkaniu.

Akwarium raczej się często nie przestawia.

> Czy nawet w razie potrzeby pojechać do "serwisu" w łazience ;-)

Serwis mam załatwiony za pomocą długiego węża igielitowego sięgającego z
akwarium do łazienki. Spuszczanie wody jak i napełnianie akwarium robię
tym wężem. Noszenie wody w wiaderkach to zawody strongmanów ;)

T.