To jakie to cisnienie w koncu dla CO2? ;)

Ziomall

W poniedzialek odebralem butle ze swiezym CO2. Przyzwyczailem sie do
cisnienia w butli rzedu 60 Bar. Troche sie zdziwilem kiedy po podlaczeniu
reduktor wskazywal 100 Bar. Naszczescie wszystko sie unormowalo i wczoraj
wieczorem wskazywal juz sto trzydzieci Bar :) (sic!). Tez wam tak
nabijaja....w Lodzi. BTW, nie wiem w ktorym miejscu tak nabili bo zanosilem
butle do gazownika u mnie w miescie ale powiedzial, ze nabijaja je w Lodzi.
Ciekawe na jak dlugo starczy, no chyba, ze ja wczesniej rozerwie ;)

Pozdr.
Ziomall

Arek (G)

Ziomall pisze:

U mnie robią inaczej. Mam butlę 1.5kg więc dokładnie tyle co2 nabijają.

Arek

Ziomall

> U mnie robią inaczej. Mam butlę 1.5kg więc dokładnie tyle co2 nabijają.

W zasadzie to pytalem o cisnienie a nie o wage. Chyba, ze twierdzisz, ze jak
butla na 1,5kg to tyle wejdzie i basta, ani grama wiecej? A skad wiesz, ze
nabija Ci dokladnie tyle? Jakie masz cisnienie w butli, wazysz butle po
napelnieniu? Pytam bo tak sobie mysle, ze skoro np. pod cisnieniem 60 Bar sa
w stanie zmscic tam 1.5kg Co2 to jezeli beda pompowac go pod cisnieniem 130
Bar wejdzie go tam odpowiednio wiecej? Czy 2 razy tyle? Tego nie wiem.

Pozdr.
Ziomall

Arek (G)

Ziomall pisze:

Gość który mi to napełnia tak twierdzi. Skoro butla ma 1.5kg to ładujemy
1.5kg gazu. A skąd wiem? Przed naładowaniem odkręca zawór aby opróżnić
butlę, gładzie to na wagę. A następnie zaczyna ładować. Jak ciężar
zwiększy się o 1.5kg to jest git:)

Tego o tym ciśnieniu to nie do końca zrozumiałem. Owszem możesz więcej
tego upchnąć, pozostaje kwestia jakie ciśnienie jest w stanie znieść np
zawór. Wydaje mi się, że skoro napisane jest na butli 1.5kg, 6kg itp. to
nie tak dla ozdoby:))

Arek

Ziomall

> [...]
> tego upchnąć, pozostaje kwestia jakie ciśnienie jest w stanie znieść np
> zawór. Wydaje mi się, że skoro napisane jest na butli 1.5kg, 6kg itp. to

No wlasnie ja swojej nie wazylem a spuszczona byla do zera. Moj blad. Gosc
ktoty mi ja oddawal tez nie wazyl nabitej ale jak wzialem ja do reki to nie
przypuszczalem, ze bedzie taka ciezka. Nornalnie dal bym sobie os uciac, ze
wazy ponad norme. I teraz to mysle, ze to ja dalem dupy z tym CO2. Bo jesli
butla byla nabijana w temp np +10C , potem czekala na mnie kilka godz w
temp. 0C a ja bez pardonu przynioslem ja i podlaczylem w temp +22C to chyba
cisnienie musialo skoczyc, niezle. Kurde dopiero teraz nad tym sie
zastanowilem.

Ziomall

policzanin

no ale w czym masz problem? Te butle moga wytrzymać nawet 4 razy większe
ciśnienie od nominalnego.

Piotr

Moja butla 1,5 kg ważona przed i po napełnieniu.1,5kg CO2 reduktor wskazuje
60 bar

pozdro

kier

Byłem kilkakrotnie świadkiem nabijania butli.
Butla kładziona lub stawiana na wagę,opróżniona do końca,waga
wytarowana na 0. Gość włącza pompę i pompuje CO2.
Butla 1,5 kg,to 1,5 kg CO2 ,butla 6 kg,to 6 kg CO2.
Raz się ciut zagadał w temacie "CO2 do akwarium" i
przedobrzył.Napełnił 6,7 kg.W domu manometr pokazał 62 bary.

666

BTW gdzie w W-wie nabija tak na poczekaniu?
JaC

-----

Ziomall

> no ale w czym masz problem? Te butle moga wytrzymać nawet 4 razy większe
> ciśnienie od nominalnego.

O butle sie nie martwie. Zastanawiam sie poprostu skad wzielo sie to
cisnienie 130 Bar?

Pozdr.
Ziomall

Jacek Stelmaszczyk

Ziomall wrote:
> O butle sie nie martwie. Zastanawiam sie poprostu skad wzielo sie to
> cisnienie 130 Bar?

Walnięty manometr.

--
Jacek

Ziomall

> Walnięty manometr.

Tego nie wykluczam ale raczej malo prawdopodobne. No nic narazie nakleilem
karteczke z data i zobaczymy jak to dalej bedzie wygladalo. Jakby co to
odezwe sie za pol roku ponownie. No chyba, ze to faktycznie manometr to za 3
miechy ;)

Pozdr.
Ziomall

Jacek Stelmaszczyk

Ziomall wrote:
> Tego nie wykluczam ale raczej malo prawdopodobne.

Nie ma fizycznej możliwości, żeby w normalnych warunkach uzyskać takie
ciśnienie w butli z CO2.

--
Jacek

666

Czy chodzi o to, że co2 się zestala?
W przeciętnej butli do nurkowania nabitej powietrzem masz 200 ata
Natomiast na słońcu czy w bagazniku potrafi się tak rozgrzać, że zaworki bezpieczeństwa strzelają (w Stanach zaworki
bezp. są obowiązkowe).
JaC

-----

kier

On 7 Lut, 00:19, " 666" <j...@wp.eu> wrote:
> BTW gdzie w W-wie nabija tak na poczekaniu?
> JaC
W Wa-wie to nie mam pojęcia.
W Toruniu to na Sułkowskiego 5.

Snorg

Ziomall pisze:

> [...]
> odezwe sie za pol roku ponownie. No chyba, ze to faktycznie manometr to za 3

Można wiedzieć, ile dozujesz CO2, że butla 1,5kg starczała Ci na trzy
miesiące? Pytam, bo niedawno kupiłem taką i daję 2 bąbelki/sek. Po
zakupie ciśnienie - 50 bar i tak jest cały czas po ok. 3 tygodniach.
Myślałem, że może nawet na rok mi starczy.
Pozdrawiam
Krzysztof

kratom

Użytkownik "Snorg" <sne...@o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ciśnienie - 50 bar i tak jest cały czas po ok. 3 tygodniach. Myślałem, że

Charakterystyka wskazan jest taka, ze wartosc 50 barow bedziesz mial caly
czas...a jakies mniej wiecej 2 tygodnie przed wyproznieniem sie butli,
wartosc zacznie Ci spadac - to bedzie oznaka, ze konczy sie CO2.

Pozdrawiam
kratom

Remiczor

na jeleniogórskiej. r.

Użytkownik " 666" <j6...@wp.eu> napisał w wiadomości

Ziomall

> [...]
> ciśnienie - 50 bar i tak jest cały czas po ok. 3 tygodniach. Myślałem, że

Staram sie nie przekraczac 1b/sek. 3 tygodnie to raczej nie mozliwe, sprawdz
czy szczelna masz instalacje. BTW nie jest to troche za duzo to 2b/sek.
Pewien jestes, ze rozpuszczasz ta ilosc?

Pozdr.
Ziomall

Snorg

Ziomall pisze:

> Staram sie nie przekraczac 1b/sek. 3 tygodnie to raczej nie mozliwe, sprawdz
> czy szczelna masz instalacje. BTW nie jest to troche za duzo to 2b/sek.
> Pewien jestes, ze rozpuszczasz ta ilosc?

Po prostu jak kupiłem butlę, to miała już 50 bar i tak było przez trzy
tygodnie. Mogę więc uznać, że albo nie była od początku pełna, albo
reduktor jest mało precyzyjny.

Układ chyba jest szczelny, bo włożyłem całość do wody i nigdzie nie
widziałem, żeby coś się ulatniało.

Wszystko się nie rozpuszcza, bo widzę jak bąbelki sobie pływają do góry
i robią się po drodze coraz mniejsze. Takie dozowanie jest tymczasowe,
bo mam zbiornik po restarcie (200 litrów). Są w nim na razie tylko
rośliny, dlatego mogę sobie sobie pozwolić na nadmiar CO2. Kupiłem
kilkadziesiąt gatunków roślin i testuję, które się najlepiej przyjmą i
te zostaną.

Cóż, widać muszę się oswoić z dość częstymi napełnianiami butli, a nie
jak na początku sądziłem, że gazu starczy mi na wiele miesięcy. Tym
bardziej, że dziś wskazówka drastycznie spadła i już pokazuje mi 40 bar.

Dzięki za odpowiedź
pozdrawiam
Krzysztof

Snorg

kratom pisze:

> [...]
> czas...a jakies mniej wiecej 2 tygodnie przed wyproznieniem sie butli,
> wartosc zacznie Ci spadac - to bedzie oznaka, ze konczy sie CO2.

Dzięki za odpowiedź. Widzę, że właśnie tak jest, bo w ciągu jednego
zaledwie dnia zeszło mi prawie 10bar. Co prawda trochę kombinowałem przy
butli, bo sprawdzałem szczelność całego układu domowym sposobem.

Pozdrawiam
Krzysztof

Ziomall

> Cóż, widać muszę się oswoić z dość częstymi napełnianiami butli, a nie jak
> na początku sądziłem, że gazu starczy mi na wiele miesięcy. Tym bardziej,
> że dziś wskazówka drastycznie spadła i już pokazuje mi 40 bar.

Czyli jest jak piszesz, butla niepelna. U mnie w akwa 400l przy butki 1,5 kg
z 40Barow do 0 spada w 2.5-3 tygodnie. Pelna butla ma ok 60 Barow (ale nie
koniecznie) i ten stan utrzumuje sie przez kilka tygodni zanim zacznie
spadac. Mysle, ze taka butla w akwa jak Twoje powinna starczyc minimum na 3
miesiace.

Pozdr.
Ziomall

Leszek

> Układ chyba jest szczelny, bo włożyłem całość do wody i nigdzie nie
> widziałem, żeby coś się ulatniało.

No pewnie calego ukladu to nie wlozyles, tylko butle z manometrem. Zastanow
sie czy nie ma miejsc na polaczeniach wezykow, gdzie gaz moze ci uciekac. Mi
tak kiedys uciekl w 2 tygodnie na zaworku precyzyjnym. Teraz wszystkie
polaczenia maja opaski, bo cisnienie w wezykach potrafi byc b duze.

Snorg

Leszek pisze:

> [...]
> tak kiedys uciekl w 2 tygodnie na zaworku precyzyjnym. Teraz wszystkie
> polaczenia maja opaski, bo cisnienie w wezykach potrafi byc b duze.

Wkładałem wszystkie miejsca łączenia po kolei do garnka z wodą. Przy
małym dozowaniu wszystko jest git. Jednak wczoraj dałem czadu i
rzeczywiście zauważyłem, że gaz zaczął uchodzić w miejscu łączenia
szklanego licznika bąbelków z wężykiem. Przy małym przepływie tego nie
zauważyłem. Pozostałe łączenia - z plastikowym zaworkiem zwrotnym i
szybkozłączkami - trzymają dobrze nawet przy silniejszym dozowaniu.

Mógłbyś napisać co to są za opaski? I czy na szklanej rurce można je
docisnąć? Ewentualnie, czy ktoś ma jakieś inne skuteczne sposoby
uszczelniania łączenia gumy ze szkłem?

Pozdr.
Krzysztof

666

Jeśli to szkło i wężyk silikonowy (!) to odrobina silikonu?
JaC

-----

Leszek

> Mógłbyś napisać co to są za opaski? I czy na szklanej rurce można je
> docisnąć?

zapomnialem nazwy, jest troche dziwna. to sa metalowe, regulowane opaski
stosowane do instalacji gazowych, np na doplywie z butli do kuchenki. Kupisz
to w kazdym markecie budowlanym ktory sprzedaje tez sprzet gazowniczy. Na
szklanej rurce docisniesz, tylko ostroznie bo zmiazdzysz. kosztyuje zlotowke

tritom

Było to 9 lut 2008 roku czyli w So. O godz. 12:14 *Leszek* napisał(a)
takie coś:

> [...]
> szklanej rurce docisniesz, tylko ostroznie bo zmiazdzysz. kosztyuje zlotowke

Jak się reguluje - dokręcając lub luzując śrubę? Jeśli tak to są to
CYBANTY. I rzeczywiście zaciskając na szkle trzeba baaaaardzo uważać.
--

To za bezpieczny weekend Władziu!!!

MAYKY

Podepnę sie pod wątek
Gdzie w okolicach Katowic nabiję butle ????

MAYKY

Leszek

Użytkownik "tritom @aster.pl>" <"tritom<bez tego> napisał w wiadomości

No wlasnie, chodzi o cybanty.

ZHO

CO2 spelnia nastepujace rownanie calkiem niezle zreszta:

p*V/T=const

p-cisnienie gazu
V objetosc gazu
T- temperatura w Kelwinach :)

Skoro rosnie temperatura w butli po przyniesieniu jej do domu a V sie nie
zmienia (butla nie jest z gumy) to i cisnienie musi wzrosnac

--
Pozdrawiam ZHO
www.akwa.aip.pl

Ziomall

> [...]
>
> Skoro rosnie temperatura w butli po przyniesieniu jej do domu a V sie nie
> zmienia (butla nie jest z gumy) to i cisnienie musi wzrosnac

No jesli CO2 potraktujemy jak gaz doskonaly to tak wlasnie bedzie. BTW
dzieki za lekcje z termodynamiki ;)

Pozdr.
Ziomall

Jacek Stelmaszczyk

ZHO wrote:
> CO2 spelnia nastepujace rownanie calkiem niezle zreszta:
> p*V/T=const
> p-cisnienie gazu
> V objetosc gazu
> T- temperatura w Kelwinach :)

A CO2 w butli jest gazem czy cieczą?

> Skoro rosnie temperatura w butli po przyniesieniu jej do domu a V sie nie
> zmienia (butla nie jest z gumy) to i cisnienie musi wzrosnac

A co z punktem krytycznym? Hint: przy jakim ciśnieniu CO2 przechodzi w fazę
ciekłą w temperaturze pokojowej?

--
Jacek

mac...@pol-poz.pl

W dniu środa, 6 lutego 2008 07:11:10 UTC+1 użytkownik Ziomall napisał:
> [...]
> butle do gazownika u mnie w miescie ale powiedzial, ze nabijaja je w Lodzi.
> Ciekawe na jak dlugo starczy, no chyba, ze ja wczesniej rozerwie ;)

Witam,

Jeśli chodzi o Co2 czyli dwutlenek węgla nabija się zbiorniki metodą wagową, tzn iż na butli jest wybita informacja ile gazu powinno znajdować się w butli np. 5kg. Proszę zauważyć że w przypadku gazów sprężonych tej informacji nie ma. Co2 nabijamy w fazie ciekłej stanowiące wartość na butli. W przypadku butli bez rurki syfonowej podawana jest faza gazowa ( przejście z fazy ciekłej w gazową) w przypadku butli z rurką syfonową podawana jest faza ciekła stosowana np w krioterapii itd.

Arkadiusz Pirch

środa, 6 lutego 2008 o 10:20:59 UTC+1 Ziomall napisał(a):
> [...]
> Bar wejdzie go tam odpowiednio wiecej? Czy 2 razy tyle? Tego nie wiem.
jak 60 bar 1,5l, to 120 bar 3l, to fizyka, równanie clapeyrona.

Bartek Nowakowski

Ciśnienie w butli po przyjściu do domu wynika z ilości nabitego gazu, ale pośrednio.

Po pierwsze - ciśnienie nad ciekłym gazem jest zawsze takie samo w konkretnej temperaturze.

Po drugie - ładowana butla mocno się ochładza. Gdy jest zimna, zaraz po ładowaniu, ciśnienie nad cieczą będzie niższe i pewnie w okolicach 60 barów (może trochę mniej, trzebaby wyczytać z tabeli dla danej temperatury).

Po trzecie - po paru godzinach butla ogrzewa się do temperatury pokojowej. Jeżeli cały czas w tym czasie była zakręcona, ciśnienie gazu w butli wzrośnie. Wzrost ten zależny będzie od różnicy temperatur (czyli głównie temperatury zimnej butli zaraz po naładowaniu) oraz częściowo ilości pozostawionego nad cieczą miejsca.

Po tym jak zaczniesz butlę używać, ciśnienie szybko obniży się do ciśnienia właściwego dla temperatury pokojowej (ok. 60 barów) i pozostanie na tym poziomie tak dlugo, jak długo w butli jest chociaż trochę ciekłego gazu. W miarę zużywania ten gaz będzie parował, a ciśnienie pozostanie niezmienne.

W momencie jeżeli ciśnienie w butli zacznie się obniżać poniżej 60 barów - znaczy że butla jest pusta (jest w niej tylko gazowy CO2, nie ma ciekłego) i że możesz już organizować napełnianie, bo 'jedziesz' już na końcówce, rozprężając pozostały w butli gaz.

Butla 5-litrowa zawierać będzie w ten sposób 5x60 = 300 litrów gazu, z czego rzeczywiście użyjesz pewnie z połowę jeżeli nie chcesz mieć wody w butli. Dla porównania pełna butla to 3.5 kg ciekłego CO2, który po rozprężeniu zajmuje około 2500 litrów.

Chemik :)

Marek

On Mon, 25 Apr 2022 12:57:59 -0700 (PDT), Bartek Nowakowski
<misiom...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ę jeżeli nie chcesz mieć wody w butli. Dla porównania p
> ełna butla to 3.5 kg ciekłego CO2, który po rozprę�

Powyższe nie rozumiem, 5 litrowa zawiera 300l a 3.5kg 2500l??
Skoro pod tym ciśnieniem gaz jest w stanie płynnym w butli to
powinien w niej chlupać prawda? A nigdy tego chlupania nie
zauważyłem... (Przy butlach LPG owszem wyczuwalne jest
chlupanie/przelewanie).

--
Marek