Pis na zakupach

Shrek

"zamówiliśmy" tyle sprzętu wojskowego, że chyba lekko liczący wydamy pół
rocznego budżetu. Nie mówię źle, nie mówię dobrze, ale staram się
wymyslić czemu.

1 - będzie wojna, władza wie więcej (na przykład od wywiadu USA)
2 - trzeba wziąć łapówkę teraz bo po wyborach może wziąć kto inny.
3 - musimy być twardzi bo to się suwerenowi podoba i może wygramy wybory
zanim się zorientują ile to kosztuje.
4 - ...

Ad 1 - za tym rozwiązaniem świadczy to, że się amerykanie nie burzą, że
bierzemy od koreańców. Ale może po prostu wujek sam się nachapał na
efach 35 i hajmarsach, więc więcej nie przeżre.

Ad 2 - to byś świadczyło, że pis uważa, że wybory przegra. Choć może być
tak, że po prostu testują następną granicę i sami się dziwią że suweren
nie pęka. W końcu to nie pierwszy raz, że teraz to już muszą stęknąć, a
jednak nie stękają.

Ad 3 - to w sumie takie tłumaczenie przed samym sobą czemu nie 1 albo 2.

Jakieś jeszcze pomysły?

--
Shrek

Czy wiesz, że "jebać pis" czytane od tyłu daje "иди нахуй"?
PS - i konfederację!

LordBluzg®🇵🇱

W dniu 25.07.2022 o 18:23, Shrek pisze:

> [...]
> tak, że po prostu testują następną granicę i sami się dziwią że suweren
> nie pęka. W końcu to nie pierwszy raz, że teraz to już muszą stęknąć, a

Kiedyś zapytałem tubylczego PiSiora, co by było jakby stracił dom,
emeryturę i został w samych gaciach, lub bez.

Odpowiedział mi z pełną powagą, że mógłby zostać bez gaci, byle by Tuska
zamkli do wieńzienia.

Jak widzisz, PiSiorstwo nie zna granic, znaczy jest tak mściwe, że nawet
po śmierci z powodu PiS, będą głosować na PiS :)

--
LordBluzg®🇵🇱
<<<ƧiԳ ćɒdɘႱ i Putina>>>

Bruno

Jest jeszcze jedno, dość trywialne wytłumaczenie. Armia wyczuła moment i chce zamówić tak dużo sprzętu jak się uda, zanim okaże się, że kryzys dopadł nas na dobre. Z uruchomionej umowy o wiele trudniej się wyplątać. Większość zamówień to zapchaj dziury po tym co wysłaliśmy/wyślemy na wschód. Wujek Sam nie jest w stanie wszystkich dziur szybko załatać, a na tym co dośle i tak solidnie zarobi. Rzecznik AU mówi o tym otwarcie: https://www.youtube.com/watch?v=Odp07anY1-E

Ba, możliwe nawet, że delikatna sugestia wejścia w deal z Koreańczykami przyszła z Waszyngtonu. Nie wykluczam. Kowboje chcą sobie w mirę szybko zabezpieczyć wschodnią flankę, a Niemców czy Francuzów raczej nie mogą liczyć. I nawet nie chodzi o słynną "wolę polityczną", a o stan tamtejszych armii.

500 HIMARS wkładam między bajki, bo nawet US Army tyle nie ma, ale nawet jak się uda ugrać choć 1/10 tego to będzie coś. 6 dywizji również mocno naciągane, ale jak się uda w pełni ukompletować obecne 4 i mieć jeszcze trochę sprzętu w zapasie, to już będzie coś. Wojskowi dobrze o tym wiedzą i korzystając ze sraczki pisiaczków grają na siebie.

I żeby nie było, całym sercem popieram wysyłanie sprzętu Ukraińcom. Lepiej żeby walczył dla nas tam, niż gdybyśmy to mieli robić sami na naszej ziemi.
--
Bruno

_Master_

W dniu 2022-07-25 o 18:23, Shrek pisze:
> [...]
> 2 - trzeba wziąć łapówkę teraz bo po wyborach może wziąć kto inny.
> 3 - musimy być twardzi bo to się suwerenowi podoba i może wygramy wybory

Ziew... przed wojną nikt by nie pomyślał że tradycyjne wojsko może
odstraszać rusistów.

A jednak ODSTRASZANIE jest ważne.

A Twoje punkty to jakaś projekcja? Żyjesz z łapówek i wszędzie widzisz
łapówki?

_Master_

> [...]
> bierzemy od koreańców. Ale może po prostu wujek sam się nachapał na
> efach 35 i hajmarsach, więc więcej nie przeżre.

nie bierzesz takiej możliwości pod uwagę że na półkach nie ma tego co
się che kupić. Te samoloty są potrzebne już bo stare SU to do muzeum raczej

A że koreańskie? Patrzysz na znaczek jak kupuszesz swojego hundaja czy kije?

_Master_

W dniu 2022-07-25 o 18:38, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
> Jak widzisz, PiSiorstwo nie zna granic,

Przynajmniej nie będą za pomocą KARKÓW wyprowadzać legalnie wybranych
urzędników.

_Master_

W dniu 2022-07-25 o 20:01, Bruno pisze:
> Jest jeszcze jedno, dość trywialne wytłumaczenie. Armia wyczuła moment i chce zamówić tak dużo sprzętu jak się uda,

Nie wyczuła moment tylko trzeba uzupełniać JUŻ to co przekazaliśmy
Ukrainie. Są zakupy długoterminowe bo trzeba najpierw wyprodukować bo na
półkach nie leży a są zakupy doraźne.

Liczenie na NATO może być zgubne jeśli przez np. tydzień pomoc nie
nadejdzie bo fizycznie się nie da.

Bruno

To jest najbardziej kontrowersyjna cześć zakupów, gdyż TA-50 mają na razie możliwości bojowe zbliżone do ... Su-22, no może Su-25, czyli postęp niewielki. Z drugiej strony stoi za nimi Lockheed i jako FA-50 Block 20 mają mieć lepszy radar i AIM-120 AMRAAM. Co nie zmienia faktu, że nadal będą to bieda jaszczomby. Widać taki jest nasz poziom, albo dostaliśmy sugestię, że mamy brać w pakiecie.
I tak dobrze, że temat dymanych BWP gdzieś zniknął.

--
Bruno

Shrek

W dniu 25.07.2022 o 20:01, Bruno pisze:

> Ba, możliwe nawet, że delikatna sugestia wejścia w deal z Koreańczykami przyszła z Waszyngtonu. Nie wykluczam. Kowboje chcą sobie w mirę szybko zabezpieczyć wschodnią flankę, a Niemców czy Francuzów raczej nie mogą liczyć. I nawet nie chodzi o słynną "wolę polityczną", a o stan tamtejszych armii.

Widzę to tak.

"rozumiemy panowie generałowie, że broń potrzebna, ale ojczyzna jest w
potrzebie. Za taką ilość kasy co chcecie możemy wygrać te i następne
wybory, więc sami rozumiecie. No szkoda w chuj. Są jeszcze jakieś
pytania bo kaczka jedzie do kurnika?"

Shrek

W dniu 25.07.2022 o 21:44, _Master_ pisze:

> A że koreańskie? Patrzysz na znaczek jak kupuszesz swojego hundaja czy
> kije?

Tak się broni nie kupuje. Jakbyś wychylił łeb z biedaszybu, to byś
wiedział, że rynek broni to sieć interesów i normalnie usa wyraziłoby
zaniepokojenie i ubolewanie, że sojusznicy kupują broń poza usa a nawet
poza nato. Więc skoro nie wyrażają, to znaczy że to z jakiś powodów
akceptują. Powody mogą być zasadniczo dwa - albo rzeczywiście potrzebne
jest na wczoraj (co jest gorszą wiadomością), albo po prostu nie są w
stanie tego dostarczyć.

Starzec z Gór

> Jakieś jeszcze pomysły?
No i owszem.
Wyszło w praniu, że postsowiecki sprzęt jest raczej marnej jakości, więc pozbywamy się go w tempie ekspresowym, wymieniając na skokowo lepszy zachodni. Wyzbywamy się nie bez własnej korzyści- taki Twardy jest w stanie zredukować rosyjskie jednostki pancerne bardzo znacznie- kupując nam czas, potrzebny na przyswojenie zachodniej techniki. Do tej pory ten proces zachodził powoli i opornie, teraz ma szansę ruszyć z kopyta. Z punktu widzenia naszego potencjału obronnego, dużo plusów, choć też są i minusy.
Wynikające z pośpiechu.
Pozdrawiam Marcin

Bruno

Ot to.

--
Bruno

Jack

W dniu 2022-07-25 o 18:23, Shrek pisze:
> "zamówiliśmy" tyle sprzętu wojskowego, że chyba lekko liczący wydamy pół
> rocznego budżetu. Nie mówię źle, nie mówię dobrze, ale staram się
> wymyslić czemu.

Od początku swojej władzy starali się udupić przemysł obronny a teraz
mają pretekst żeby wydać kasy na lata naprzód.
Sami na to wpadli czy oficer prowadzący im podpowiedział?

Zanim to wszystko im wyprodukują to już będzie po wojnie albo i po
Putinie ale ciemny lud kupi: Trzeba się zbroić bo skoro kacapy
przerżnęły na Ukrainie to zaraz nas napadną!

To co robią to wykracza poza głupotę - to już sabotaż.

LordBluzg®🇵🇱

W dniu 25.07.2022 o 18:38, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

> [...]
>
> Jak widzisz, PiSiorstwo nie zna granic, znaczy jest tak mściwe, że nawet
> po śmierci z powodu PiS, będą głosować na PiS :)

Muszę jednak dopowiedzieć, że zostali WYTRESOWANI jak małpy wcyrku lup
barany przez jednego psa. Jednego! Taka ich mondrość.

LINK!
https://youtu.be/xgxEDLQs7B8 :)

Takto właśnie działa :]

Shrek

W dniu 25.07.2022 o 22:56, Starzec z Gór pisze:

> No i owszem.
> Wyszło w praniu, że postsowiecki sprzęt jest raczej marnej jakości, więc pozbywamy się go w tempie ekspresowym, wymieniając na skokowo lepszy zachodni.

Tylko normalnie pis tak nie działa. Coś ich do tego zmusiło/dojrzeli
korzyści dla siebie.

Starzec z Gór

wtorek, 26 lipca 2022 o 06:41:38 UTC+2 Shrek napisał(a):

> Tylko normalnie pis tak nie działa. Coś ich do tego zmusiło/dojrzeli
> korzyści dla siebie.
Po pierwsze primo, punktują w sondażach.
Po drugie primo, punktują w USA.
Po trzecie primo, liczą na "zwyczajową" prowizję pod stołem.
Po czwarte, może w końcu zmuszą nasz przemysł obronny do wzięcia się w garść i produkcji sprzętu na światowym poziomie?
Jak na razie to od trzydziestu lat było z tym kiepsko, obiecujące projekty się ślimaczyły, dobre projekty prywatne były uwalane, jedyne co nam jakoś wychodziło to broń strzelecka. Chociaż z powodu niewielkiej skali produkcji drogo.
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 26.07.2022 o 20:18, Starzec z Gór pisze:

> Po pierwsze primo, punktują w sondażach.

Od 7 lat. Zresztą teraz spadają.

> Po drugie primo, punktują w USA.

I to jest dziwne, że usa nie jęczy że nie od nich.

> Po trzecie primo, liczą na "zwyczajową" prowizję pod stołem.

To było w moim punkcie drugim - trzeba brać bo mogą wziąć natępni.

> Po czwarte, może w końcu zmuszą nasz przemysł obronny do wzięcia się w garść i produkcji sprzętu na światowym poziomie?

Może - ale tak jak pisałem - pis tak nie działa.

> Jak na razie to od trzydziestu lat było z tym kiepsko, obiecujące projekty się ślimaczyły, dobre projekty prywatne były uwalane, jedyne co nam jakoś wychodziło to broń strzelecka. Chociaż z powodu niewielkiej skali produkcji drogo.

Jak wyżej. Pis rozdaje kasę suwerenowi a nie inwestuje.

Starzec z Gór

wtorek, 26 lipca 2022 o 20:28:28 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Od 7 lat. Zresztą teraz spadają.
Taktyka okazuje się mało skuteczna.
> I to jest dziwne, że usa nie jęczy że nie od nich.
Większość od nich. Z resztą, USA od dawna jęczy głównie że Europa za mało inwestuje w bezpieczeństwo.

> Może - ale tak jak pisałem - pis tak nie działa.
To akurat poza polityką PiS.
> Jak wyżej. Pis rozdaje kasę suwerenowi a nie inwestuje.
Jak wyżej. Co ma PiS do Pioruna? Ano nic.
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 26.07.2022 o 20:50, Starzec z Gór pisze:

> Taktyka okazuje się mało skuteczna.

Okazuje się nadzwyczaj skuteczna. Rzeczy które zatopiły poprzedników, to
nawet nie są mierzalne w gównie które nastąpiło i popracie dalej mają.

> Większość od nich. Z resztą, USA od dawna jęczy głównie że Europa za mało inwestuje w bezpieczeństwo.

Bo ja wiem czy większość? Od koreańców chyba jednak więcej.

> To akurat poza polityką PiS.

Nie ma polityki poza pis. Państwo to pis.

> Jak wyżej. Co ma PiS do Pioruna? Ano nic.

A co ma piorun do obecnych zakupów?

Starzec z Gór

czwartek, 28 lipca 2022 o 18:46:28 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Okazuje się nadzwyczaj skuteczna. Rzeczy które zatopiły poprzedników, to
> nawet nie są mierzalne w gównie które nastąpiło i popracie dalej mają.

Mówimy konkretnie o propagandowym wydźwięku ostatnich zakupów dla wojska.

> Bo ja wiem czy większość? Od koreańców chyba jednak więcej.

Na już, bez dodatkowych zobowiązań jednak więcej z USA. Które też maja skończone moce produkcyjne.
Konrakt z Koreą jest długoterminowy i kompensowany w jakiejś części.
Insza inszość, wzmocnienie Korei też jest USA na rękę.

> Nie ma polityki poza pis. Państwo to pis.

Chcieliby.

> A co ma piorun do obecnych zakupów?

Dlatego sprawę Pioruna rozpatruję osobno.
A ten trafiał i trafia do WP.
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 28.07.2022 o 23:48, Starzec z Gór pisze:

> Mówimy konkretnie o propagandowym wydźwięku ostatnich zakupów dla wojska.

Tego nie wiemy. Poczekajmy aż ktoś zwróci uwagę, że to można by dać
bezpośrednio suwerenowi:P

> [...]
> Konrakt z Koreą jest długoterminowy i kompensowany w jakiejś części.
> Insza inszość, wzmocnienie Korei też jest USA na rękę.

Jest to jakiś argument.

> Chcieliby.

NIestety ale tak traktują państwo.

Starzec z Gór

piątek, 29 lipca 2022 o 06:10:56 UTC+2 Shrek napisał(a):

> NIestety ale tak traktują państwo.

To jest niestety powszechny odbiór współczesnej rzeczywistości, i dlatego nawet rozsądne pomysły - jak odświeżenie zapasu hełmów wz 67, jeżeli padną w czasie rządów tej jaczejki, są obśmiewane bez głębszego zastanowienia.
Wszystko jest z automatu upolityczniane i włączane w nawalankę rzad-opozycja.
Niestety.
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 30.07.2022 o 00:05, Starzec z Gór pisze:

> To jest niestety powszechny odbiór współczesnej rzeczywistości, i dlatego nawet rozsądne pomysły - jak odświeżenie zapasu hełmów wz 67,

To jest druga strona medalu. Pierwsza jest taka, że pis traktuje państwo
jak swoją własność, więc przez ten pryzmat jest to traktowane. A to
odświeżenie to jaki głęboki sens ma?

Starzec z Gór

sobota, 30 lipca 2022 o 06:27:22 UTC+2 Shrek napisał(a):

A to
> odświeżenie to jaki głęboki sens ma?
> --
Już wyjaśniam. Wz 67 ma tą samą klasę odporności balistycznej co typowy kevlar. Jest jednak od niego cięższy i mniej wygodny.
Przy czym kwestię komfortu noszenia częściowo rozwiązuje wymiana fasunku na bardziej ergonomiczny.
Teraz tak. W wojsku służy masa ludzi, którzy na co dzień hełmu nie używają, ale na stanie go mają. Służba jakiegoś specjalisty trwać może i trzydzieści lat. Oficera nawet dłużej. A hełm cały czas musi mieć, choć używa go nader rzadko.

Trwałość hełmu kevlarowego - osiem lat, potem na wysypisko. Trwałość stalowei "skorupy" - 50 i więcej.
Tak więc hełmy stalowe nadają się zarówno na zapas magazynowy na wypadek mobilizacji, jak i do użytku dla żołnierzy niefrontowych.
Nowoczesny kevlar potrzebny jest w jednostkach stricte bojowych, a te stanowią jedynie część armii.
Czysta ekonomia.
Oczywiście gdybyśmy mieli opór kasy do wydania na wyposażenie wojska, to każdemu można by wydać nowoczesny hełm kevlarowy i wymieniać go co osiem lat, ale aż tak bogaci chyba nie jesteśmy.
Pozdrawiam Marcin
PS Opowieści dziwnej treści że kilkudziesięcioletnie stalowe hełmy robią się kruche należy między bajki włożyć.
To dotyczy hełmów niemieckich z okresu DWS, które faktycznie są kruche, tylko nie z powodu wieku, a przesadnej obróbki cieplnej - one tak od nowości miały.

Shrek

W dniu 31.07.2022 o 00:23, Starzec z Gór pisze:

> [...]
> Teraz tak. W wojsku służy masa ludzi, którzy na co dzień hełmu nie używają, ale na stanie go mają. Służba jakiegoś specjalisty trwać może i trzydzieści lat. Oficera nawet dłużej. A hełm cały czas musi mieć, choć używa go nader rzadko.

Jak używa choćby rzadko, to ma mieć normalny. Jak nie używa, to zmienić
rozporządzenie czy co tam i niech na stanie nie ma. Jak wymagasz od
kogoś ryzykowania życia do ojczyzny to mu daj choć normalny mundur a nie
stalowy hełm sprzed pół wieku.

Starzec z Gór

niedziela, 31 lipca 2022 o 09:35:00 UTC+2 Shrek napisał(a):
> [...]
> rozporządzenie czy co tam i niech na stanie nie ma. Jak wymagasz od
> kogoś ryzykowania życia do ojczyzny to mu daj choć normalny mundur a nie

Czyli w imię nowoczesności wywalmy kasę w błoto...
Rozumiem, nie zgadzam się.
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 31.07.2022 o 23:09, Starzec z Gór pisze:

> Czyli w imię nowoczesności wywalmy kasę w błoto...

Skoro ma mieć na stanie to znaczy że mu potrzebny. Albo jak nie
potrzebny to nie dawajmy.

LFC

W dniu 25.07.2022 o 20:01, Bruno pisze:

> 500 HIMARS wkładam między bajki, bo nawet US Army tyle nie ma,

Amerykanie są w stanie łatwo to osiągnąć, przestawiając swoją gospodarkę
w tryb wojenny, co już pokazali w czasie IIWW.
To by świadczyło o tym, że rzeczywiście my i oni spodziewamy się wojny.
Natomiast,to, że nasi rzucili się na koreański sprzęt świadczy,
niezależnie od jego jakości, o głupocie i braku przewidywania, bo jeżeli
spodziewamy się wojny to uruchamiamy przede wszystkim, swój własny
przemysł zbrojeniowy, a nie kraju gdzieś na końcu świata.

Alternatywą dla opcji spodziewanej wojny jest to, że chłopcy w poczuciu
władzy, wszechwiedzy i mocy sprawczej bawią się w dobroczyńców wojska.
Jedyne, co mi się w tym momencie przypomina, to słynna scena z
Poszukiwany, poszukiwana Barei - Chłopaki mają moc przenosić jeziorka,
górki i punktowce.

LFC

LFC

W dniu 26.07.2022 o 20:50, Starzec z Gór pisze:

> Jak wyżej. Co ma PiS do Pioruna? Ano nic.

Ano właśnie. Wystawiaja tylko pyski do kamer i się przy okazji lansują.
A piorun, jak był manufakturą, tak jest.
Prze wojną produkowali chyba 300 rocznie, a po radykalnym zwiększeniu
popytu mówili coś o możliwym wzroście do 1200 szt rocznie.
Teraz to oni powinni robić 300 ale miesięcznie, ale pisiorom nie nie
wystarcza na to wyobraźni. Myślą, że zrobi się samo - i najlepiej bez kasy.
Skończy się jak zwykle - zrobimy trochę dla Amerykanów i Ukraińców w
ilościach żałosnych jak na potrzeby wojenne.
Do tego Amerykanie pewnie zbadają dokładnie sprzęt i za pół roku będą u
siebie tłuc seryjnie nowszą wersję piorunów, a nasi twórcy dostaną
pewnie jakiś medal i nagrodę za osiągnięcia na odpierdol się.

LFC

Starzec z Gór

poniedziałek, 1 sierpnia 2022 o 06:04:25 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Skoro ma mieć na stanie to znaczy że mu potrzebny. Albo jak nie
> potrzebny to nie dawajmy.

Widzisz różnicę między "potrzebny okazjonalnie" a "niezbędny do codziennego funkcjonowania"?
W tym pierwszym przypadku Wz67 z nowym fasunkiem jest LEPSZY niż nowoczesny kevlar.
To jak szable Mle1822 i Mle1829 - ta pierwsza była zdecydowanie lepsza w walce wręcz, a ta druga - mniej zawadzała w codziennej pracy artylerzysty. Ale jak już trzeba było kogoś ciąć przez łeb, była jak znalazł.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

poniedziałek, 1 sierpnia 2022 o 12:00:05 UTC+2 LFC napisał(a):

> Ano właśnie. Wystawiaja tylko pyski do kamer i się przy okazji lansują.

Jak zwykle.

> [...]
> siebie tłuc seryjnie nowszą wersję piorunów, a nasi twórcy dostaną
> pewnie jakiś medal i nagrodę za osiągnięcia na odpierdol się.

Jak będą sprytni, to sprzedadzą licencję za Wielką Wodę jakiejś poważnej tamecznej firmie i będą zgarniać kasę aż miło, jak Belgowie za amunicję do M16.
Znaczy konstruktorzy, bo co do czynników rządowych to nie mam złudzeń.
W USA prawa autorskie traktuje się raczej poważnie.
Pozdrawiam Marcin
PS 1200 sztuk rocznie jak na nasze potrzeby to aż nadto.
Zwłaszcza że należy zacząć na poważnie prace nad kolejną, jeszcze lepszą generacją.

Shrek

W dniu 02.08.2022 o 00:06, Starzec z Gór pisze:

> Widzisz różnicę między "potrzebny okazjonalnie" a "niezbędny do codziennego funkcjonowania"?
> W tym pierwszym przypadku Wz67 z nowym fasunkiem jest LEPSZY niż nowoczesny kevlar.

A na czym jego lepszość polega?

Starzec z Gór

wtorek, 2 sierpnia 2022 o 02:46:08 UTC+2 Shrek napisał(a):

> A na czym jego lepszość polega?

Na większej trwałości. Żołnierz fasuje hełm raz, i może się nim nie przejmować do emerytury, jedynie okazjonalnie przecierając z kurzu.
Jednocześnie w razie wystąpienia zagrożenia że coś go może trafić w łeb, ma pewność że blaszana beretka ochroni go w stopniu takim samym, jak zmieniany co kilka lat kevlar.
Oszczędność pieniędzy (wymiana wyposażenia), czasu, bo jednak po ten nowy hełm pewnie trzeba się pofatygować i pewność, że żołnierz w razie nagłego zagrożenia dysponuje pełnosprawnym sprzętem, a nie przeterminowanym śmieciem.
Choć ten przeterminowany wygląda dziesięć razy bardziej taktykutaśnie;).
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 03.08.2022 o 00:47, Starzec z Gór pisze:

> Na większej trwałości. Żołnierz fasuje hełm raz, i może się nim nie przejmować do emerytury, jedynie okazjonalnie przecierając z kurzu.

Za to jest cieższy i mniej wygodny. Więc z perspektywy pola walki gorszy.

LFC

W dniu 02.08.2022 o 00:15, Starzec z Gór pisze:

> PS 1200 sztuk rocznie jak na nasze potrzeby to aż nadto.
> Zwłaszcza że należy zacząć na poważnie prace nad kolejną, jeszcze lepszą generacją.

Na nasze tak, bo nie walczymy tylko gromadzimy na ZN, ale jeżeli mamy
dać Ukraińcom na potrzeby wojenne więcej niż symbolicznie, to żadna
ilość biorąc pod uwagę rozległość frontu i dysproporcje w siłach
powietrznych z orkami.

LFC

Starzec z Gór

środa, 3 sierpnia 2022 o 06:09:59 UTC+2 Shrek napisał(a):

> Za to jest cieższy i mniej wygodny. Więc z perspektywy pola walki gorszy.
> --
Z perspektywy kogoś kto ma jedynie przetrzymać ostrzał siedząc w okopie te wady są pomijalne.

Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

Siły powietrzne orków od dawna starają się nie wychodzić spod własnego parasola OPL. Tak więc dostawy ręcznych wyrzutni p-lot z początku obecnej fazy konfliktu okazały się wystarczające. na dziś dzień, problemem są zestawy OPL średniego zasięgu, zdolne do zestrzeliwania rakiet powietrze-ziemia wystrzeliwanych z obszaru Rosji. Tych Ukrainie ewidentnie brakuje.
Pozdrawiam Marcin

LordBluzg®🇵🇱

W dniu 03.08.2022 o 23:27, Starzec z Gór pisze:

> Z perspektywy kogoś kto ma jedynie przetrzymać ostrzał siedząc w okopie te wady są pomijalne.

Słuszna teza mięsa okopowego. Jak wyjdzie z okopu to go jebną :]

--
LordBluzg®🇵🇱
<<<ƧiԳ ćɒdɘႱ i Putina i ęjcaredefnoK>>>

Ghost

W dniu 04.08.2022 o 01:20, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

> Słuszna teza mięsa okopowego. Jak wyjdzie z okopu to go jebną :]

Ja bym im kazał se tez wystrugac pistolety czarnoprochowe, i niech sami
produkuja do nich proch. W koncu niefrontowcy nie potrzebuja broni, a
jakie oszczednosci. Starzec z demencja ma mentalnosc typowego
bezmyslnego zoldaka niskiej rangi.

Shrek

> Z perspektywy kogoś kto ma jedynie przetrzymać ostrzał siedząc w okopie te wady są pomijalne.

Tak średnio, bo jak ma przeżyć ten ostrzał w okopie, to musi cały czas
ten ciężki hełm na dynce nosić. Mam porównanie na moto. Nowoczesny kask
kompozytowy jest i tak niewygodny w porównaniu z orzeszkiem. Ale jakby
orzeszek miał mieć porównywalną skutecznośc (czego i tak nie osiągniesz)
to by mi chyba kręgosłup się skrócił:P

Kubuś Puchatek

W dniu 04.08.2022 o 07:03, Shrek pisze:

> [...]
> kompozytowy jest i tak niewygodny w porównaniu z orzeszkiem. Ale jakby
> orzeszek miał mieć porównywalną skutecznośc (czego i tak nie osiągniesz)

Ale w tym przypadku Starzec ma rację.
Analogia z moto jest trochę nietrafiona. Ty ten kask masz i go
_używasz_. Znam kilku "żołnierzy" [1] którzy hełmu na łbie nie mieli
od... od dawna, w każdym bądź razie i nie zanosi się, żeby przed
emeryturą go założyli. Kewlarowy dla nich to wywalenie kasy w błoto,
która mogłaby zostać lepiej wydana (tu kolejna dygresja - kasa w wojsku
jest wydawana w sposób daleeeeeki od optymalnego).

[1] "żołnierzy", bo teoretycznie pracują w wojsku od 7 do 15, a nawet na
mięso armatnie się nie nadają - to tak w razie potencjalnego konfliktu
militarnego.
Kamil

Shrek

W dniu 04.08.2022 o 17:36, Kubuś Puchatek pisze:

> Ale w tym przypadku Starzec ma rację.
> Analogia z moto jest trochę nietrafiona. Ty ten kask masz i go
> _używasz_.

Myślałem, że żołnierz ma na stanie hełm żeby go używać.
> Znam kilku "żołnierzy" [1] którzy hełmu na łbie nie mieli
> od... od dawna, w każdym bądź razie i nie zanosi się, żeby przed
> emeryturą go założyli.

To znaczy że im niepotrzebny - ani kewlarowy ani stalowy.
> Kewlarowy dla nich to wywalenie kasy w błoto,
> która mogłaby zostać lepiej wydana (tu kolejna dygresja - kasa w wojsku
> jest wydawana w sposób daleeeeeki od optymalnego).

Przy czym hełmy to akurat drobne na waciki w tym aspekcie.

> [1] "żołnierzy", bo teoretycznie pracują w wojsku od 7 do 15, a nawet na
> mięso armatnie się nie nadają - to tak w razie potencjalnego konfliktu
> militarnego.

To znaczy że nie tylko hełm dla nich jest zbędny ale i oni sami. Więc
zamiast malować te hełmy, bo to atrapy dla atrap żołnierzy, to należy
się zastanowić po pierwsze na chuj nam żołnierz co nawet na wykrywacz
min się niespecjalnie nadaje.

Ghost

> [...]
> od... od dawna, w każdym bądź razie i nie zanosi się, żeby przed
> emeryturą go założyli. Kewlarowy dla nich to wywalenie kasy w błoto

No tak, a zamiast broni proce.

I z innej manki - pochuj gasnice? Postawic wiadro.

Pochuj piorunochrony?

Starzec z Gór

czwartek, 4 sierpnia 2022 o 01:21:26 UTC+2 LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

> Słuszna teza mięsa okopowego. Jak wyjdzie z okopu to go jebną :]
Jest to wysoce prawdopodobne, dlatego ma siedzieć w okopie/schronie/dowolnej dziurze i się nie wychylać.
Protip- w takiej sytuacji najbardziej narażoną częścią ciała jest właśnie głowa.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

czwartek, 4 sierpnia 2022 o 06:57:56 UTC+2 Ghost napisał(a):

> [...]
> produkuja do nich proch. W koncu niefrontowcy nie potrzebuja broni, a
> jakie oszczednosci. Starzec z demencja ma mentalnosc typowego
Jesteś nietrybem.
Ale poświęcę te kilka sekund i cię oświecę (wiem, orka na ugorze):
żołnierze tej kategorii faktycznie dostają broń, nadającą się przede wszystkim do obrony osobistej, lub starszych typów. W każdej armii cywilizowanego świata!
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

czwartek, 4 sierpnia 2022 o 07:03:47 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Tak średnio, bo jak ma przeżyć ten ostrzał w okopie, to musi cały czas
> ten ciężki hełm na dynce nosić.
Nie, nie musi. Przez większość czasu trzyma go w szafie. Zakłada tylko w momencie kiedy faktycznie ryzykuje głową- co stanowi ułamek czasu faktycznej służby.
> [...]
> kompozytowy jest i tak niewygodny w porównaniu z orzeszkiem. Ale jakby
> orzeszek miał mieć porównywalną skutecznośc (czego i tak nie osiągniesz)
Porównanie od czapy, Wz67 ma odporność taką samą jak nowoczesne hełmy kevlarowe.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

czwartek, 4 sierpnia 2022 o 17:36:47 UTC+2 Kubuś Puchatek napisał(a):

> [1] "żołnierzy", bo teoretycznie pracują w wojsku od 7 do 15, a nawet na
> mięso armatnie się nie nadają - to tak w razie potencjalnego konfliktu
> militarnego.

Za to są cenionymi w wojsku specjalistami od tego i owego, pokończyli specjalistyczne szkoły, kursy i szkolenia - ich praca nie jest wcale mniej ważna niż żołnierza zmechu. Bo zmech, pancerka czy artyleria nie powalczą, jak na czas i w obfitości nie dostaną amunicji, paliwa i żarcia i jeszcze 100 innych rzeczy. które zapewnić im mają właśnie ci żołnierze, co hełm traktują (do czasu) jak element wystroju pokoju.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

czwartek, 4 sierpnia 2022 o 19:27:16 UTC+2 Shrek napisał(a):

> [...]
> zamiast malować te hełmy, bo to atrapy dla atrap żołnierzy, to należy
> się zastanowić po pierwsze na chuj nam żołnierz co nawet na wykrywacz
Bez tych żołnierzy, to wojsko możesz spokojnie rozpuścić do domu- nie będzie w stanie funkcjonować w warunkach wojennych.
Pozdrawiam Marcin

Ghost

W dniu 05.08.2022 o 00:08, Starzec z Gór pisze:

> Jesteś nietrybem.

Jestes ciulem.

> [...]
> żołnierze tej kategorii faktycznie dostają broń, nadającą się przede wszystkim do obrony osobistej, lub starszych typów. W każdej armii cywilizowanego świata!

Wlasnei potwierdziles co sam napisalem, ale zdaje ci sie, przedstawiles
zdanei przeciwne. Jestes nietrybem.

Shrek

W dniu 05.08.2022 o 00:24, Starzec z Gór pisze:

> Bez tych żołnierzy, to wojsko możesz spokojnie rozpuścić do domu- nie będzie w stanie funkcjonować w warunkach wojennych.

Jak komuś należy się hełm, to jak psu buda należy mu się dobry a nie
zabytkowy. Podobnie jak kamizelka to kamizelka a nie średnioweczna
zbroja. I buty.

Shrek

W dniu 05.08.2022 o 00:17, Starzec z Gór pisze:

> Nie, nie musi. Przez większość czasu trzyma go w szafie. Zakłada tylko w momencie kiedy faktycznie ryzykuje głową- co stanowi ułamek czasu faktycznej służby.

Za to jak ma miec na łbie, to stalowy będzie mu bardziej przeszkadzała
niż nowoczesny. Jak mu będzie przeszkadzał to swoją robotę wykona mniej
skutecznie, a jak zauważyłeś tą robotę po coś robi. Albo go po prostu
nie założy i hełm swojego zadania nie spełni. To nie kompania
reprezenacyjna.

> Porównanie od czapy, Wz67 ma odporność taką samą jak nowoczesne hełmy kevlarowe.

Za to jest o wiele mniej wygodny co upośledza to co żołnierz ma robić.
Damy zabytkowe wyposażenie, bo w sumie też jakoś działa to raczej
myślenie charakterystyczne dla drugiej armii świata. Nawet ukraina co ma
co się da, to ma tak dlatego że inaczej nie ma nic. Ale wyposażenie mają
raczej dobre, tylko przymusowo z czego popadnie. Polski nie stać na
solidne mundury dla żółnierzy?

LFC

W dniu 03.08.2022 o 23:33, Starzec z Gór pisze:

> Siły powietrzne orków od dawna starają się nie wychodzić spod własnego parasola OPL. Tak więc dostawy ręcznych wyrzutni p-lot z początku obecnej fazy konfliktu okazały się wystarczające. na dziś dzień, problemem są zestawy OPL średniego zasięgu, zdolne do zestrzeliwania rakiet powietrze-ziemia wystrzeliwanych z obszaru Rosji. Tych Ukrainie ewidentnie brakuje.
> [...]

Nie, no OK, ale jak sądzę Ukraińcy chcieliby też mieć jakiś zapas na
wypadek, gdyby coś się zmieniło w ruskich planach.
Poza tym, skoro chwalono się wszem i wobec, że jest wielkie
zainteresowanie na świecie piorunami, to trza kuć żelazo, bo za parę
miesięcy, rok inne nacje wypełnią tą lukę swoim wyrobami - może i
słabszymi, ale za to dostępnymi.

LFC

Bruno

Ostatnio słyszałem, że wg przeliczników NATO na jednego walczącego żołnierza powinno przypadać 5 na zapleczu, z czego większość to logistyka.

--
Bruno

Dawid Rutkowski

Ciekawe, co się pogorszyło od WWII, jeśli oczywiście dobrze pamiętam i prawdę czytałem, że wtedy było to 1:2 - w dywizji na jakieś 10k (tzw. "nie pierwszej świeżości) chłopa walczyło ok. 3k.
Najfajniejsze było, jak to hitlerowcy robili aliantów przez spory czas w bambuko porównywaniem "liczby dywizji" - doszli chyba aż do tego, że u nich dywizja miała 3k ;>

Eksuperancjusz Dociekliwy

Shrek napisał(a):
> "zamówiliśmy" tyle sprzętu wojskowego, że chyba lekko liczący wydamy pół
> rocznego budżetu. Nie mówię źle, nie mówię dobrze, ale staram się
> wymyslić czemu.

PL posyła swój sprzęt na UA i musi uzupełnić braki.

> 1 - będzie wojna, władza wie więcej (na przykład od wywiadu USA)
> 2 - trzeba wziąć łapówkę teraz bo po wyborach może wziąć kto inny.

Taśmy Kalisz-Kwaśnieski na YT tyczyły się handlu z ukrainą zdaje się. I co z tym zrobił pis? Nic.
Liczysz na jakiś przełom po zmianie wadzy?

> 3 - musimy być twardzi bo to się suwerenowi podoba i może wygramy wybory
> zanim się zorientują ile to kosztuje.

Suweren patrzy raczej na papierki w kieszeni:)

> 4 - ...
>

> Ad 1 - za tym rozwiązaniem świadczy to, że się amerykanie nie burzą, że
> bierzemy od koreańców.

Szanowny Łośku, te czołgi zamówione przez pisy są na komponentach
USA, "ż", UK i koreańskich. Nie napiszę ci iie kosztuje jeden zasilacz "ż"
do czołgu bo się pochlastasz. Tak że nienerwujsja, skapnie wszystkim.
Wiki + gógiel twoim przyjacielem, ale .... dupy nie chce się ruszyć i samemu pogrzebać.

> Ale może po prostu wujek sam się nachapał na
> efach 35 i hajmarsach, więc więcej nie przeżre.

j.w

LFC

> [...]
> Przy czym kwestię komfortu noszenia częściowo rozwiązuje wymiana fasunku na bardziej ergonomiczny.

Z tego, co mi się o uszy obiło, to odświeżanie miało polegać głównie na
malowaniu, a to już blisko malowania trawy,

LFC

Jack napisał(a):

> [...]
> przerżnęły na Ukrainie to zaraz nas napadną!
>
> To co robią to wykracza poza głupotę - to już sabotaż.

Wasze niepokoje nie spinają się, są wewnętrznie niekompatybilne ze sobą.
Rok temu - a bo jest źle nic ni ma.
Dziś - a bo kupujo, oj jak źle.

"ż"-DE media w 2016 robiąc se podśmechujki:
- jaki ten Antek gupi, drony chce kupować
2022 te same media cmokając i zachwalając swojaka:
- dawajta pijondz na zbiórkę Sierakoskiego na drona

Dlatego właśnie nie rządzita. Gdyż poziom głupot jakie klepieta wyjebał w kosmos.

Ghost

W dniu 05.08.2022 o 14:25, Eksuperancjusz Dociekliwy pisze:

> są wewnętrznie niekompatybilne ze sobą

Debil. Jak cos moze byc wewnetrznie niekompatybilne ze soba?

Ghost

Okolo 1:10, ale to jest bardziej skomplikowane.

Shrek

W dniu 05.08.2022 o 14:18, Eksuperancjusz Dociekliwy pisze:

> PL posyła swój sprzęt na UA i musi uzupełnić braki.

Ale zamówiliśmy znacznie więcej.

> Taśmy Kalisz-Kwaśnieski na YT tyczyły się handlu z ukrainą zdaje się. I co z tym zrobił pis? Nic.
> Liczysz na jakiś przełom po zmianie wadzy?

Trochę jednak tak.

> Suweren patrzy raczej na papierki w kieszeni:)

No właśnie więc zostaje 1 albo 2.

> [...]
> Wiki + gógiel twoim przyjacielem, ale .... dupy nie chce się ruszyć i samemu pogrzebać.

Niby tak, ale w czym problem, żeby wujek sam wziął wszystko dla siebie?

piątek, 5 sierpnia 2022 o 15:47:21 UTC+2 Shrek napisał(a):

> Ale zamówiliśmy znacznie więcej.

Pialiśta 18 kwartałów "nic ni ma", wzięli i zamówili.
Jak spłacać? Niech martwią się następcy.
Dumałem z dywersyfikacją gazu jak pisowcy dumali nad gazoportem.
Nie wiem na ile to prawda, ale w usiech podobno gaz 8x tańszy niż w PL.
Wiadomo, koszt transportu, cena gazu na giełdach x ileś tam + koszt skroplenia.
Z punktu widzenia PL biznes taki sobie. Za Donka mieliśmy chleb po 2,5 dziś prawie
4 pln. Owszem przyjaźń PL-USA wieczna i bezcenna, ciekawe czy nasze
portfele ją przetrzymają?

> Trochę jednak tak.

Taśmy pochodzą z czasów Donkoskich. Peło nic z tym nie zrobiła,
bo by musiała posadzić swoich którzy wręczali łapówkę.

> Niby tak, ale w czym problem, żeby wujek sam wziął wszystko dla siebie?

Nie wiem jak całość, ale część "ż" komponentów jest tłuczona w PL.

Shrek

W dniu 05.08.2022 o 16:11, Eksuperancjusz Dociekliwy pisze:

> Pialiśta 18 kwartałów "nic ni ma", wzięli i zamówili.

Znaaacznie więcej niż oddaliśmy. Nie mówię, że to źle, ale pośpiech i
brak przetargów na to sugerują, że jednak coś jest na rzeczy albo...

> Jak spłacać? Niech martwią się następcy.

No właśnie - my weźmiemy łapówki, a niech następni spłacają. Ciekawe co
jak pis jednak wygra:P

> Taśmy pochodzą z czasów Donkoskich. Peło nic z tym nie zrobiła,
> bo by musiała posadzić swoich którzy wręczali łapówkę.

NIe przeczę, że był układ nie ruszacie naszych a my waszych. Jednak
chyba nieco się zdezaktualizował.

Kubuś Puchatek

W dniu 04.08.2022 o 19:27, Shrek pisze:

> Myślałem, że żołnierz ma na stanie hełm żeby go używać.
>  > Znam kilku "żołnierzy" [1] którzy hełmu na łbie nie mieli
>
> To znaczy że im niepotrzebny - ani kewlarowy ani stalowy.
Niepotrzebny. Ale weź to ujmij ustawowo, komu potrzebny jest a komu nie.
Prościej "dać" wszystkim.
>  > Kewlarowy dla nich to wywalenie kasy w błoto,
>
> Przy czym hełmy to akurat drobne na waciki w tym aspekcie.
Wacik tu, wacik tam i się zbiera.

> [...]
> zamiast malować te hełmy, bo to atrapy dla atrap żołnierzy, to należy
> się zastanowić po pierwsze na chuj nam żołnierz co nawet na wykrywacz

Tych kilku to bym rzeczywiście wywalił, ale to temat na inną dyskusję.

Kamil

Dawid Rutkowski

Ale 1:10 co ikiedy?

Shrek

W dniu 05.08.2022 o 17:36, Kubuś Puchatek pisze:

> Niepotrzebny. Ale weź to ujmij ustawowo, komu potrzebny jest a komu nie.
> Prościej "dać" wszystkim.

A bo to trudno w nocy ustawę o zaopatrzeniu w hełmy przepchnąć?

> Wacik tu, wacik tam i się zbiera.

Na emkę jednego generała. Albo admirała - ich mamy więcej niż okrętów.

Starzec z Gór

Wykazałem że chrzanisz i nie masz nic merytorycznego do powiedzenia.
Tyle
Marcin

Starzec z Gór

piątek, 5 sierpnia 2022 o 06:50:20 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Jak komuś należy się hełm, to jak psu buda należy mu się dobry a nie
> zabytkowy.
Wz67 nie jest gorszy od kevlaru- wady w przypadku użycia przez żołnierzy zaplecza są równoważone przez zalety.
W dodatku decyzja o ich odświeżeniu zapadła chwilę temu, kiedy wojsku jeszcze skąpiono środków.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

piątek, 5 sierpnia 2022 o 06:54:55 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Za to jak ma miec na łbie, to stalowy będzie mu bardziej przeszkadzała
> niż nowoczesny. Jak mu będzie przeszkadzał to swoją robotę wykona mniej
> skutecznie, a jak zauważyłeś tą robotę po coś robi.
W momencie kiedy taki tyłowiec trafia pod ostrzał, to jego robota polega na schowaniu się i przeżyciu. Stalowy hełm w niczym mu nie będzie przeszkadzał - za to przez większość czasu nie będzie tracił mocy umysłowych na zastanawianie się, czy w razie zagrożenia ma założyć hełm, czy sparciałą szmatę.
> Za to jest o wiele mniej wygodny co upośledza to co żołnierz ma robić.
Gdyby ten żołnierz miał biegać po krzakach z karabinem, to tak. Lecz te hełmy nie są przeznaczone dla tej kategorii żołnierzy, i na tym ten wic polega.
> [...]
> co się da, to ma tak dlatego że inaczej nie ma nic. Ale wyposażenie mają
> raczej dobre, tylko przymusowo z czego popadnie. Polski nie stać na
Po pierwsze, na Ukrainie służby tyłowe i OT nadal popylają w hełmach stalowych, a i często z bronią pamiętającą nie drugą, a pierwszą wojnę. Takie CKM Maxim wyciągnięte z najgłębszej głębi magazynów mobilizacyjnych. I ta broń robi robotę.
Po drugie, akcja z przywracaniem Wz67 do służby miała miejsce chwilę temu, zanim wydatki na wojsko zyskały najwyższy priorytet, zaraz po kiełbasie wyborczej (a może w ramach niej).
Zastanów się: czy lepiej dać żołnierzowi "stary" ale nadal spełniający zadanie hełm, ale za to wysłać go częściej na ćwiczenia, czy dać "nowoczesny" hełm, ale za to trzymać w koszarach.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

Jeżeli popyt drastycznie przerośnie możliwości produkcyjne, to zawsze można wziąć kredyt na zwiększenie tychże.
Każdy bank da na dobrych warunkach z pocałowaniem ręki i jeszcze będzie się tym chwalił.
Problemem może być dostępność komponentów - i to nie z braku mocy przerobowych, a z powodu porwanych łańcuchów dostaw.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

No nie całkiem.
Po pierwsze miało być nie tylko malowanie, ale i wymiana fasunków.
Mierzyłem kiedyś taki hałer w którym ktoś wymienił fasunek na nowoczesny, co prawda chałupniczo - niebo a ziemia w porównaniu do starego paska na brodzie. Po drugie, przemalowanie też sporo daje- hełm przestanie się świecić w terenie, a to dużo daje.
Pozdrawiam Marcin

Ghost

W dniu 05.08.2022 o 23:44, Starzec z Gór pisze:
nie rozumiesz slowa pisanego, tyle w temacie

Ghost

Liczba walczych vs wspierajacych, prawie zawsze.

Shrek

W dniu 05.08.2022 o 23:50, Starzec z Gór pisze:

> Wz67 nie jest gorszy od kevlaru- wady w przypadku użycia przez żołnierzy zaplecza są równoważone przez zalety.

Jest gorszy bo niewygodny i cieżki.

Shrek

W dniu 06.08.2022 o 00:02, Starzec z Gór pisze:

> W momencie kiedy taki tyłowiec trafia pod ostrzał, to jego robota polega na schowaniu się i przeżyciu.

I wtedy okazuje się, że tyłowiec nie ma na głowie hełmu, bo jest ciężki
niewygodny i "niepotrzebny".

> Po pierwsze, na Ukrainie służby tyłowe i OT nadal popylają w hełmach stalowych, a i często z bronią pamiętającą nie drugą, a pierwszą wojnę. Takie CKM Maxim wyciągnięte z najgłębszej głębi magazynów mobilizacyjnych. I ta broń robi robotę.

A po co służbom tyłowym ckm?

> Zastanów się: czy lepiej dać żołnierzowi "stary" ale nadal spełniający zadanie hełm, ale za to wysłać go częściej na ćwiczenia, czy dać "nowoczesny" hełm, ale za to trzymać w koszarach.

No to przecież piszę, że te stare hełmy mamy nie dlatego że nam się
podobają albo nie są gorsze od nowych, tylko po prostu dziadujemy.

Shrek

W dniu 06.08.2022 o 00:11, Starzec z Gór pisze:

> Po pierwsze miało być nie tylko malowanie, ale i wymiana fasunków.

Na jakie?

Kubuś Puchatek

W dniu 05.08.2022 o 22:20, Shrek pisze:

> A bo to trudno w nocy ustawę o zaopatrzeniu w hełmy przepchnąć?
Bójsiępanieboziu! Do czego ty namawiasz? Pisory + ustawa w trybie nocnym
+ obronnść? To już lepiej od razu zlikwidować armię :(

> Na emkę jednego generała. Albo admirała - ich mamy więcej niż okrętów.
I nie tylko o nich piszę.

Kamil

Kubuś Puchatek

> [...]

> Zastanów się: czy lepiej dać żołnierzowi "stary" ale nadal spełniający zadanie hełm, ale za to wysłać go częściej na ćwiczenia, czy dać "nowoczesny" hełm, ale za to trzymać w koszarach.

why_not_both.jpg? Czyli "stary" hełm i trzymanie wojaka w koszarach (jak
to się do niedawna odbywało)?

Kamil

Kubuś Puchatek

W dniu 06.08.2022 o 09:12, Shrek pisze:

> No to przecież piszę, że te stare hełmy mamy nie dlatego że nam się
> podobają albo nie są gorsze od nowych,
Muszą się podobać. Z naciskiem na "muszą".
> tylko po prostu dziadujemy.
I to jest kwintesencja wszystkiego.

Kamil

Dawid Rutkowski

sobota, 6 sierpnia 2022 o 00:30:47 UTC+2 Ghost napisał(a):
To w NATO teraz 1:5? Postęp.
Jak oni to osiągnęli?
Czy kłamią?

Ghost

NATO sie tu wypowiadalo?

Starzec z Gór

sobota, 6 sierpnia 2022 o 08:56:50 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Jest gorszy bo niewygodny i cieżki.
Za to nie siepie się po ośmiu latach leżenia. Ani po dwudziestu ośmiu.
Poza tym, jest mniej wygodny i cięższy, ale nie aż tak bardzo żeby nie dało się go z powodzeniem w polu używać. Kevlar to też nie czapka z daszkiem.
Wiem, bo nosiłem na łbie.
Pozdrawiam Marcin
PS No i zapomniałem, do Wz67 nie da się łatwo doczepić wszelkiego taktykutaśnego szpeja.

Starzec z Gór

sobota, 6 sierpnia 2022 o 09:13:20 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Na jakie?

Na nowe.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

Ideał co poniektórych.
Pozdrawiam Marcin

Ghost

W dniu 07.08.2022 o 00:26, Starzec z Gór pisze:
> Za to nie siepie się po ośmiu latach leżenia.

Czyli lepszy nawet od broni jadrowej, ta tez sie sypie od lezenia.

Dawid Rutkowski

Na nią też Polski nie stać.
Ukrainy też nie było.
Rosji - hmm, lepiej nie sprawdzać...

Ghost

> Na nią też Polski nie stać.

A to prawda jest wzgledna, w zaleznosci od tego czy Cie na nia stac?

> Ukrainy też nie było.
> Rosji - hmm, lepiej nie sprawdzać...

Rosji tez nie stac. Jak 10% jest sprawnych to duzo.
Budzet Stanow na bron jadrowa jest wiekszy niz caly ruski na zbrojenia.
Dodajmy, ze ruscy sie chwala, ze maja wiecej glowic.
Z pustego nawet slalomem nie nalejesz.

Shrek

> Za to nie siepie się po ośmiu latach leżenia. Ani po dwudziestu ośmiu.

Ale jest gorszy. Bardziej trwały ale gorszy..

> Poza tym, jest mniej wygodny i cięższy, ale nie aż tak bardzo żeby nie dało się go z powodzeniem w polu używać. Kevlar to też nie czapka z daszkiem.
> Wiem, bo nosiłem na łbie.

No właśnie. A stal to dodatkowe pół kilo na dynce. BTW - jak z termiką w
upały i mrozy?

> PS No i zapomniałem, do Wz67 nie da się łatwo doczepić wszelkiego taktykutaśnego szpeja.

To akurat dla tyłowych mała wada chyba.

Shrek

W dniu 07.08.2022 o 14:39, Ghost pisze:

> Rosji tez nie stac. Jak 10% jest sprawnych to duzo.

No właśnie - broń jądrowa to idealny rodzaj broni do przepalania kasy. W
teorii ma być nigdy nie użyta, jak już by była to fakt że ktoś kasę
zdefraudował to już dla niego stosunkowo mały problem;) A piszemy o
kraju, któremu się jedyny lotniskowiec spalił w suchym doku, który to
suchy dok zresztą... zatonął. A z doomday plane ktoś ukradł tajną
elektronikę:P Obstawiam, że jest u nich słabo. Pytanie głownie czy
"oficjalnie" wyznaczyli, że o powiedzmy 30% dbają i ma działać choćby
chuj wie co, czy po prostu "dbają o wszyskie równo" czyli kradną.

> Budzet Stanow na bron jadrowa jest wiekszy niz caly ruski na zbrojenia.
> Dodajmy, ze ruscy sie chwala, ze maja wiecej glowic.
> Z pustego nawet slalomem nie nalejesz.

Jednak usańskiemu inżynierowi od broni jądrowej musisz zapłacić więcej
niż ruskiemu technikowi. No tylko że usański nie podpisze, że zrobił
przegląd nic nie robiąc, a ruski to może dostać rozkaz - weź kombinerki
i zrób resus, to dostaniesz premię a generał daczę;)

Shrek

W dniu 07.08.2022 o 00:27, Starzec z Gór pisze:

> Na nowe.

Ale dalej takie same tylko nowe? Bo donoszę wrażenie, że projekt z 76
roku może być obecnie "aoptymalny" - wtedy dobrym samopoczuciem
żołnierza raczej mało kto się przejmował. Zaprojektowali coś nowego? I
poważnie pytam jak z grzaniem dynki w lato i w zimę?

A tak przy okazji - ile ten hełm kosztuje - 1k? mamy 160k żołnierzy. Dla
wszystkich byłoby to 160M. Na wojsko wydajemy rocznie 52 miliardy. O ile
dobrze liczę, to wychodzi 3 promile. Z tym że hełm jest na 10 lat, więc
0,3 promila. Małe piwo;)

Starzec z Gór

poniedziałek, 8 sierpnia 2022 o 07:13:39 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Ale jest gorszy. Bardziej trwały ale gorszy..
Wolałbym zarobić odłamkiem w trzydziestoletniego blaszaka niż w 10letni kevlar. Bo blaszak wytrzyma tyle, ile w dniu opuszczenia fabryki, a po kevlarze mogę się z głową pożegnać.
> No właśnie. A stal to dodatkowe pół kilo na dynce.
Jeżeli nie muszę z nim latać po krzakach (da się) tylko przesiedzieć zagrożenie w okopie nie ma to znaczenia.
BTW - jak z termiką w
> upały i mrozy?
Jeden pies. Kevlar niby mniej się grzeje, ale fasunek Wz67 dale zupełnie przyzwoitą wentylację, w razie mrozów pod jedno i drugie potrzebujesz zaciągnąć coś ocieplającego na łeb. No i piszemy o sytuacji kiedy żołnierz ma użytkować hełm jedynie jako ochronę w momencie kiedy się znajdzie pod ogniem, a wtedy ostatnie co go interesuje to czy go zieje czy grzębi;).

> To akurat dla tyłowych mała wada chyba.
Sprawa zupełnie pomijalna. Ale prasowi komentatorzy mocno się tym podniecali.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

poniedziałek, 8 sierpnia 2022 o 07:34:48 UTC+2 Shrek napisał(a):

> Ale dalej takie same tylko nowe? Bo donoszę wrażenie, że projekt z 76
> roku może być obecnie "aoptymalny" - wtedy dobrym samopoczuciem
> żołnierza raczej mało kto się przejmował. Zaprojektowali coś nowego? I
Szczerze, to nie widziałem dokumentacji tych nowych fasunków. Raczej nie sądzę żeby były robione tak jak w oryginale. Za drogi gips.
Oryginał to była formowana skóra w co najmniej trzech grubościach, do tego metalowe klamry. Współczesne fasunki to tworzywo sztuczne. Znacznie taniej jest dostosować współczesne fasunki do mocowania w dzwonie Wz67, niż odtwarzać stare, skórzane.
> poważnie pytam jak z grzaniem dynki w lato i w zimę?
Masz wyżej.

> [...]
> wszystkich byłoby to 160M. Na wojsko wydajemy rocznie 52 miliardy. O ile
> dobrze liczę, to wychodzi 3 promile. Z tym że hełm jest na 10 lat, więc
Kevlar te 3 lata temu kosztował jakieś 2 i pół tysiąca. Razy trzy - zawodowiec-specjalista służy więcej niż 8 lat- i już masz procent.
Teraz sprawdź sobie jaki % z budżetu MON idzie na indywidualne wyposażenie żołnierzy i nagle zagadnienie robi się znaczące.
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 10.08.2022 o 00:45, Starzec z Gór pisze:

> Wolałbym zarobić odłamkiem w trzydziestoletniego blaszaka niż w 10letni kevlar. Bo blaszak wytrzyma tyle, ile w dniu opuszczenia fabryki, a po kevlarze mogę się z głową pożegnać.

To wolej. Żołnierz który dostał 50 letnią stalówkę "unirozmiar" tego
wyboru nie ma. Jeśli kevlary są gorsze, to czemu wszystkie poważne armie
w nie ida?

> BTW - jak z termiką w
> Jeden pies. Kevlar niby mniej się grzeje

To niby czy mniej?

> No i piszemy o sytuacji kiedy żołnierz ma użytkować hełm jedynie jako ochronę w momencie kiedy się znajdzie pod ogniem

Wtedy to on hełm ma mieć na łbie a nie go szukać.

Shrek

W dniu 10.08.2022 o 00:58, Starzec z Gór pisze:

> Oryginał to była formowana skóra w co najmniej trzech grubościach, do tego metalowe klamry. Współczesne fasunki to tworzywo sztuczne. Znacznie taniej jest dostosować współczesne fasunki do mocowania w dzwonie Wz67, niż odtwarzać stare, skórzane.

Czyli będzie jeszcze mniej wygodnie.

> Kevlar te 3 lata temu kosztował jakieś 2 i pół tysiąca. Razy trzy - zawodowiec-specjalista służy więcej niż 8 lat- i już masz procent.

Żadene trzy a a 0,3 razy 2,5 jeden promil dalej. Nie ma znaczenia ile
służy bo policzyłem, że co 10 lat wymieniamy. Poza tym na dużej partii
zamówienie będze tańsze.

> Teraz sprawdź sobie jaki % z budżetu MON idzie na indywidualne wyposażenie żołnierzy i nagle zagadnienie robi się znaczące.

Czyli po prostu dziadujemy a do wydatków na wojsko wliczamy emki i
samoloty dla marszałka do latania do burdeli.

LFC

> Z perspektywy kogoś kto ma jedynie przetrzymać ostrzał siedząc w okopie te wady są pomijalne.

Zapomniałeś o jednej wadzie. Załóż go na głowę przy temperaturach
ujemnych. Dobrze chłodzi głowę i fasunek tu za dużo nie pomoże.
A nie zawsze człowiek zdąży, albo pomyśli wcześniej, żeby wciągnąć na
łeb szalokominiarkę i dopiero hełm.

LFC

Ghost

W dniu 10.08.2022 o 12:59, LFC pisze:
Czy Ty naprawde spierasz sie ze starcem z demencja, ze kevlar jest
lepszy? A jakby Ci powiedzial, ze czolg napedzany konmi lepszy, tez bys
sie staral przekonac, ze nie?

Starzec z Gór

środa, 10 sierpnia 2022 o 06:30:43 UTC+2 Shrek napisał(a):
> To wolej. Żołnierz który dostał 50 letnią stalówkę "unirozmiar" tego
> wyboru nie ma. Jeśli kevlary są gorsze, to czemu wszystkie poważne armie
> w nie ida?
1)dla jednostek liniowych są lepsze
2)dla dostawców komercyjnych są lepsze, bo częściej je trzeba wymieniać
3)dla wojska są lepsze, bo są nowocześniejsze, czyli bardziej taktykutaśne
4)kupowanie wojsku tego co najlepsze, najnowsze i najmodniejsze już przerabialiśmy. Skończyło się konkretnym laniem 9 1939
> To niby czy mniej?
Niby. Znaczy sumarycznie grzeje się praktycznie tak samo, ale wolniej oddaje.
> Wtedy to on hełm ma mieć na łbie a nie go szukać.
No i gdzie tu widzisz przewagę kevlaru?
Pozdrawiam Marcin

Shrek

W dniu 10.08.2022 o 22:56, Starzec z Gór pisze:

> [...]
> 4)kupowanie wojsku tego co najlepsze, najnowsze i najmodniejsze już przerabialiśmy. Skończyło się konkretnym laniem 9 1939

Czyli jednak są lepsze tylko droższe? A pisałeś że takie same?

> Niby. Znaczy sumarycznie grzeje się praktycznie tak samo, ale wolniej oddaje.

To jakaś nowa termodynamika;)

> No i gdzie tu widzisz przewagę kevlaru?

Że do noszenia kewlaru człowieka może zmusisz a garnka raczej nie.

Starzec z Gór

środa, 10 sierpnia 2022 o 06:36:17 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Czyli będzie jeszcze mniej wygodnie.
Wręcz przeciwnie. Stary dzwon z nowym fasunkiem będzie znacznie wygodniejszy. Sprawdzałem.
> Żadene trzy a a 0,3 razy 2,5 jeden promil dalej. Nie ma znaczenia ile
> służy bo policzyłem, że co 10 lat wymieniamy.
Mijasz się z matematyką.
Poza tym na dużej partii
> zamówienie będze tańsze.
Piszę o cenach w hurcie dla wojska, a nie dla militaria pl. Tam za pełnosprawny wojskowy kevlar płacisz kilo euro.
> Czyli po prostu dziadujemy a do wydatków na wojsko wliczamy emki i
> samoloty dla marszałka do latania do burdeli.
Nie ja to liczyłem. Ale masz rację, duża część wydatków MON to są "koszta stałe".
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

Pod kevlar tak samo powinieneś zaciągnąć na łeb szalokominiarkę czy inną czapeczkę.
Po drugie, jak trafiasz pod ostrzał, to tak się zgrzejesz, że ta szalokominiarka będzie ci po nic.
Pozdrawiam Marcin

Starzec z Gór

środa, 10 sierpnia 2022 o 23:05:37 UTC+2 Shrek napisał(a):
> Czyli jednak są lepsze tylko droższe? A pisałeś że takie same?
Ironia właśnie kopnęła cię w kość ogonową kamaszem kaliber 33.
> To jakaś nowa termodynamika;)
Jaka tam nowa, z ostatniej dekady XX wieku.
> Że do noszenia kewlaru człowieka może zmusisz a garnka raczej nie.
Ja ci gwarantuję, że zmuszę człowieka do noszenia dwóch lewych butów bez trudu, a co dopiero do przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Owszem, wiem - orki mają z tym problem.
Ale orki to orki.
Pozdrawiam Marcin
It is loading more messages.