[rel] Dzień otwarty zajezdni Bytom-Stroszek

Kolejoman

Witam

22.09.2018

Każdego roku we wrześniu odbywa się dzień otwarty jednej z zajezdni
tramwajowych w GOP-ie. Ostatnią brakującą mi do zaliczenia zajezdnią był
Bytom-Stroszek i właśnie w tym roku wypadła okazja, aby uzupełnić brak więc
oczywiście się wybrałem. Wyruszam regio do Gliwic przed 8:00. W Gliwicach
mam wybór jak dotrę do Bytomia: albo wsiąść w autobus 850 albo pojechać
pociągiem do Zabrza i stamtąd tramwajem nr 5. Wybrałem opcję po szynach.
Podjeżdżam więc elfem do Zabrza. Następnie przechodzę na Plac Wolności i
wsiadam w tramwaj. W Bytomiu jestem ok. 10:30 i mam godzinę do rozpoczęcia
parady tramwajów, którą będę mógł bezpłatnie udać się do Stroszka. Na placu
transparent zapraszający na dzisiejszą imprezę. Zaglądam do galerii AGORA
oraz na rynek. Przed 11:30 na Placu Sikorskiego zbiera się całkiem spora
grupa osób. Kolejno przyjeżdżają wszystkie tramwaje specjalne m.in. N-ka,
13N czy 102Na. Ja ulokowałem się w 102-ce. Pół godziny później jesteśmy już
w zajezdni, gdzie każdy wjeżdżający tramwaj z parady jest omawiany, a paradę
wita orkiestra dęta. Rozpoczynam zwiedzanie. Tradycyjnie mamy stoisko
Tramwajów Śląskich, na którym można rozwiązać krzyżówkę z nagrodami
(niestety nie poszczęściło mi się w żadnym z losowań) oraz KZK GOP, gdzie
można pobrać czasopismo "Komunikacja Publiczna". Można też zwiedzać hale, w
których oprócz taboru jest też wystawa podzespołów tramwajowych. W jednym z
pomieszczeń można oglądać makietę kolejową przygotowaną przez grupę
TT-Silesia. Tradycyjnie można skorzystać też z przejazdu tramwajem przez
myjnię. Swoje stoiska mają także m.in. wojsko, policja czy straż miejska.
Jak zawsze można poprowadzić tramwaj nauki jazdy pod nadzorem instruktora.
Dzięci mogą pobrać specjalną kartę, na której zbierają pieczątki za
"zaliczenie" poszczególnych atrakcji na imprezie. Za zebranie wszystkich
pieczątek można otrzymać nagrodę. Wybieram się też na przejażdżkę tramwajami
specjalnymi. Najpierw N-ką do Placu Sikorskiego i z powrotem. Po powrocie
objeżdżam sobie jeszcze dookoła zajezdnię. Druga przejażdżka to 13N do pętli
Bytom Szkoła Medyczna. Kursem tym można zaliczyć nieużywany w ruchu liniowym
skręt w centrum Bytomia. W mieście odbywa się Festiwal Kolorów, więc
wszędzie chodzi pełno umazanych dzieciaków. Po powrocie do zajezdni na
zdjęcie załapują się jeszcze liniówki stojące na pętli Stroszek Zajezdnia.
Pozostaje pół godziny do koncertu zespołu BACIARY, który planowo ma
rozpocząć się o 17:30. Niestety nie będę mógł zostać na całym, ponieważ aby
zdążyć na ostatnie regio do Kędzierzyna muszę wyjechać stąd o 18:15. W
praktyce o 17:30 grupa dopiero zaczyna się rozkładać, a później jest jeszcze
problem z niedziałającymi mikrofonami i koncert rozpoczyna się o 18:10, więc
słyszę zaledwie jedną piosenkę i to z daleka. Ech, gdyby to był już nowy
rozkład jazdy to nie miałbym takiego problemu, bo będzie uruchomione nowe
regio przed 22:00 z Gliwic do Kędzierzyna, które z pewnością będzie mi
bardzo przydatne do powrotów z weekendowych wycieczek w przyszłym sezonie.
Specjalnym kursem obsługiwanym przez 102-kę docieram na Plac Sikorskiego. Tu
przesiadam się na 5-kę do Zabrza. Z Zabrza jadę już pociągiem z 7-minutową
przesiadką w Gliwicach i o 20:30 jestem w Kędzierzynie.

Fotki, skany biletów: www.kolejomania.rail.pl/zajbyt.html

Pozdr.
Grzesiek