Tylko do JF -- jądrowa energetyka telefoniczna...

Eneuel

Feb 3, 2024, 8:09:10 AMFeb 3

J.F

Feb 5, 2024, 1:43:35 AMFeb 5
On Sat, 3 Feb 2024 14:09:06 +0100 (GMT+01:00), Eneuel wrote:
> https://youtube.com/watch?v=OtOeL_5l2i0&si=FvviMzGBZ2xxWsob

No i nie rozumiem. Najpierw mówi, ze może, za chwile, ze nie moze.

Ze ta obecna telefonu nie zasili, to ja wiem.

No ale z drugiej strony Voyager juz cos 50 lat działa na baterii
jadrowej, i to bardzo starej technologii.

Ciezkie sa te jego RTG, ale mocy ma kilkaset W.

A co do liczenia - 1W przez 10 lat to energia 2e27 eV.
elektrony z rozpadu beta maja rzedu pare tys eV,
wiec potrzeba nam ok 2e23 rozpadów.
To sa 3 mole, 200g, przy sprawnosci ... dosc wysokiej.
Jesli chinczycy osiagaja 2%, to chyba nie ma sie co podniecac.

Zobacz do 25 minuty.
Pierwsza bateryjka ma 4.3 kiura plutonu, nie wiem jaką moc.
Ostatnia z McDD ma 400uW. jakby lepsza technologia pozwolila podniesc
moc kilka razy ... no to setka takich to ciekawy powerbank.

J.

Eneuel Leszek Ciszewski

Feb 10, 2024, 7:04:08 PMFeb 10
W dniu 5 lut 2024 o 07:43, J.F pisze:

> No i nie rozumiem. Najpierw mówi, ze może, za chwile, ze nie moze.

IMO mówi, że telefon można zasilić takim ogniwem, ale
ciągniętym ciężarówką... ;)

> Ze ta obecna telefonu nie zasili, to ja wiem.
> No ale z drugiej strony Voyager juz cos 50 lat działa na baterii
> jadrowej, i to bardzo starej technologii.

Bo to inna technologia?

https://nauka.tvp.pl/69471894/modyfikacja-planu-zasilania-przedluza-misje-voyager-2
Sondy Voyager są w zbyt dużej odległości od Słońca, aby czerpać
energię z baterii słonecznych. Każda z sond zasilana jest przez
radioizotopowy generator termoelektryczny zawierający pluton,
który rozpadając się wydziela ciepło zamieniane na energię
elektryczną.

Pluton238 samoistnie świeci.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pluton_(pierwiastek)#/media/Plik:Plutonium_pellet.jpg

https://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generator_termoelektryczny

trzy izotopy spełniają kryterium niskiej radiacji beta i gamma,
potrzebują osłon ołowiowych grubości kilku cm. Pluton-238 wymaga
osłony grubości jedynie kilku mm lub wcale (wystarcza po prostu
osłona całej baterii)

polon-210 posiada ogromną wydajność (140 W ciepła/g)

https://space24.pl/pojazdy-kosmiczne/sondy/prad-dla-sond-czy-nasa-grozi-deficyt-promieniotworczego-plutonu-analiza
łazik Curiosity, który od 2012 r. przemierza i bada powierzchnię
Marsa. Pojazd ten wyposażono w 4 kg Pu-238

Wydajność termiczna Pu-238 wynosi 570 W/kg

5W by starczyło na smartfon? To 10 gramów Plutonu 238.
Niezbyt ;) dużo. Jak (i z jaką stratą?) to ciepło zamienić w 5V?

Pluton-238 jest emiterem [cząstek] alfa

więc nie trzeba ciężkich osłon

-=-

Słońce też wykorzystuje jądrową energię -- ponoć
od 4567 miliardów lat... ;)

> Ciezkie sa te jego RTG, ale mocy ma kilkaset W.

IMO smartfon potrzebuje kilka watów.

> A co do liczenia - 1W przez 10 lat to energia 2e27 eV.

36524*24*360=315567360 <-- tyle? Ws
https://www.jednostek-miary.info/przelicznik-jednostek.php
1.969 615 685 424 8×10^27 Elektronowolt [eV]
czyli 2E27eV -- IMO OK

> elektrony z rozpadu beta maja rzedu pare tys eV,
Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

> wiec potrzeba nam ok 2e23 rozpadów.

tysiąc to E3?
27-3 daje 23?

> To sa 3 mole,

Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

Masa molowa of Ni (Nikiel) is 58.69340 ± 0.00040 g/mol
https://pl.webqc.org/molecular-weight-of-Ni.html

> 200g,

3*58 daje~200

> przy sprawnosci ... dosc wysokiej.

Jakiej? Skąd te 3 mole?

> Jesli chinczycy osiagaja 2%, to chyba nie ma sie co podniecac.

LEDki do dzisiaj dają ile? 85%?
energooszczędna świetlówka rtęciowa daje 25%?
żarówka daje 3%?
(im większa moc żarówki -- tym większa sprawność i krótszy żywot)
fotowoltaiczne ogniwa dają 20%?

> Zobacz do 25 minuty.

Mówi o jądrowych ogniwach wypartych przez dzisiejsze
smartfo_nowe -- tańsze...

> Pierwsza

Która jest pierwszą? Ta:
https://youtu.be/OtOeL_5l2i0?t=1509 25m09s

> bateryjka ma 4.3 kiura plutonu, nie wiem jaką moc.

Też nie wiem.
https://collection.powerhouse.com.au/object/413497
Pu238

https://orau.org/health-physics-museum/collection/miscellaneous/pacemaker.html
paul....@orau.org
> Ostatnia z McDD ma 400uW.
https://youtu.be/OtOeL_5l2i0?t=1525

Mówi, że jądrowe ogniwa zostały zastąpione chemicznymi...

> jakby lepsza technologia pozwolila podniesc
> moc kilka razy ... no to setka takich to ciekawy powerbank.

-=-

IMO prelegent/autor filmu nadaje coś na kształt:
- RTG nadają się,
ale
- ogniwa podobne do fotowoltaicznych nie nadają się.

-=-

Skąd mam wziąć 3 mole? (jak wyliczyć, że 3)

--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

J.F

Feb 12, 2024, 4:33:56 AMFeb 12
On Sun, 11 Feb 2024 01:04:05 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> IMO mówi, że telefon można zasilić takim ogniwem, ale
> ciągniętym ciężarówką... ;)

> Bo to inna technologia?

Nie az taka bardzo inna.

> [...]
> osłona całej baterii)
>
> polon-210 posiada ogromną wydajność (140 W ciepła/g)

I czas półropadu 138 dni.

To nie do voyagera, i nawet z trudem na baterie do telefonu ...

> [...]
> Marsa. Pojazd ten wyposażono w 4 kg Pu-238
>
> Wydajność termiczna Pu-238 wynosi 570 W/kg

Z nadmiarem chyba. 5W ładowarka starcza (nie zawsze), i nie ładuje
całą dobę..

> To 10 gramów Plutonu 238.
> Niezbyt ;) dużo. Jak (i z jaką stratą?) to ciepło zamienić w 5V?

No wlasnie nie wiadomo, czy ciepło. Moze większosc energii w tych
alpha ...

> Słońce też wykorzystuje jądrową energię -- ponoć
> od 4567 miliardów lat... ;)

4.5 mld

> 36524*24*360=315567360 <-- tyle? Ws
10*365*24*3600 albo
10*365*86400

> https://www.jednostek-miary.info/przelicznik-jednostek.php
> 1.969 615 685 424 8×10^27 Elektronowolt [eV]
> czyli 2E27eV -- IMO OK

> Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

Bo tak jest :-)

> tysiąc to E3?
> 27-3 daje 23?

pare/nascie tys to E4.

> Być może -- ale skąd miałbym to wiedzieć?

To sie liczy :-)

> Masa molowa of Ni (Nikiel) is 58.69340 ± 0.00040 g/mol
> https://pl.webqc.org/molecular-weight-of-Ni.html

> 3*58 daje~200

> Jakiej? Skąd te 3 mole?

3 mole to by wystarczyly przy sprawnosci bliskiej 100%

> LEDki do dzisiaj dają ile? 85%?

Chyba jeszcze długo nie ...

> energooszczędna świetlówka rtęciowa daje 25%?
> żarówka daje 3%?

Jakos tak.

> (im większa moc żarówki -- tym większa sprawność i krótszy żywot)

Nie - im większa moc, tym grubszy drut i bardziej wytrzymały.
Chyba, ze duzo swiatła potrzeba, to wtedy moze byc żywot planowo
krótki.

> fotowoltaiczne ogniwa dają 20%?

> Mówi o jądrowych ogniwach wypartych przez dzisiejsze
> smartfo_nowe -- tańsze...

> Która jest pierwszą? Ta:
> https://youtu.be/OtOeL_5l2i0?t=1509 25m09s

Tak.

> [...]
> - ogniwa podobne do fotowoltaicznych nie nadają się.
> -=-
> Skąd mam wziąć 3 mole? (jak wyliczyć, że 3)

Nie dasz rady i nie stać cię :-(

J.