StG44 w Dywizjach Kościuszkowskich?

Zbynek Ltd.

Elo

Oglądałem ostatnio fragment filmu "Stawka większa niż życie".
Odcinek o przejęciu mostu przez polskich spadochroniarzy.
Otóż jest tam fragment jak atakują oni zamek zajęty przez Niemców. W
rękach naszych żołnierzy było coś co wyglądało jak StG44, lub jak
kto woli AK47 w zastępstwie. Czy polskie jednostki specjalne mogły
dysponować niemiecką bronią? Wg Wikipedii wyprodukowano ich niemal
pół miliona. Czyli teoretycznie wiele sztuk mogło dostać się w nasze
ręce.

Zbyszek
PGP key: 0xDCEF4E65

RadosławF

W dniu 02.12.2023 o 17:58, Zbynek Ltd. pisze:
Nie myl prawdy czasu z prawdą ekranu.
W czterech pancernych w odcinku kiedy wypływają barką po zalaniu miasta
gruzin jeśli dobrze pamiętam strzela seriami z AK47.
Powód był prozaiczny, do pmów nie było odrzutników do strzelania
ślepakami a scena wymagała "ognia z lufy".
Kałachy w tym serialu jeszcze występowały w scenach walki o berlin.
Stawka uważana była przez historyków za najgorszy serial, niewłaściwe
mundury, błędy w nazewnictwie stopni, niewłaściwy sprzęt.
Transporter opancerzony grenadierów zagrał jego powojenny i czeski
zamiennik, podobny w kształcie ale miał z tyłu koła zamiast gąsiennic.
Konia z rzędem temu kto w polskich filmach lub serialach zobaczy
niemiecki oryginał zamiast czeskiego zamiennika. :-)
Ciekawie tez wyglądają w naszych filmach niemieckie czołgi.
Zawsze mają podwozie od t54/55 lub t72. :-)

Natomiast karabinki o które pytasz po wojnie były na wyposażeniu
jugosłowiańskich spadochroniarzy.
Nasza armia uzbierała spory zapas niemieckich pancerfaustów.
Używane były (na wojnie) jako sprzęt saperski do otwierania drzwi.
Jak im się "resurs skończył" to zamówili zamiennik w naszych
fabrykach.

Pozdrawiam

Robert Tomasik

W dniu 02.12.2023 o 19:49, RadosławF pisze:
> [...]
> Ciekawie tez wyglądają w naszych filmach niemieckie czołgi.
> Zawsze mają podwozie od t54/55 lub t72. 🙂

Po pierwsze mało kto się na tym zna. W Czterech pancernych za tygrysy
robiły T34 trochę ucharakteryzowane na bardziej kanciaste. Zresztą
załoga do odry jeździła T-34. podczas gdy od samego początku grał go
T34/85.

> Natomiast karabinki o które pytasz po wojnie były na wyposażeniu
> jugosłowiańskich spadochroniarzy.

Jeszcze NRD-owskiej milicji oraz podobno afrykańskich krajów.

> [...]
> Używane były (na wojnie) jako sprzęt saperski do otwierania drzwi.
> Jak im się "resurs skończył" to zamówili zamiennik w naszych

Nie do końca o to chodziło. Pancerfausty produkowano w fabrykach na
ziemiach polskich. Po wojnie produkowaliśmy je na poniemieckich liniach
produkcyjnych. Od oryginałów różniły się polskimi instrukcjami obsługi.
W Muzeum V3 w Międzyzdrojach leży taki polskiej produkcji. Podpisany
jako Pancerfaust. Pytając "przewodnika", czemu ma po polsku instrukcję
obsługi wzbudziłem popłoch :-).

ZSRR dążył do unifikacji broni i zaprzestano ich produkcji na rzecz
wdrożenia RgPpanc-2. Nie pamiętam już, gdzie o tym czytałem. Szczegółów
nie pamiętam.

--
(~) Robert Tomasik

Robert Tomasik

> ZSRR dążył do unifikacji broni i zaprzestano ich produkcji na rzecz
> wdrożenia RgPpanc-2. Nie pamiętam już, gdzie o tym czytałem. Szczegółów
> nie pamiętam.

To jeszcze znalazłem taką informację, ze Niemcy przygotowywali na
wrzesień 1945 roku wdrożenie konstrukcji bardzo podobnej do rosyjskiej
RPG-2 i albo Rosjanie się tym zainspirowali, albo wprost zerżnęli.
--
(~) Robert Tomasik

RadosławF

> [...]
> robiły T34 trochę ucharakteryzowane na bardziej kanciaste. Zresztą
> załoga do odry jeździła T-34. podczas gdy od samego początku grał go

Charakteryzacja zawsze dotyczyła wieży i górnej części pancerza.
Trzeba patrzeć na podwozie. Ruskie wynalazki miały duże koła,
niemieckie miały wózki a czołgi ciężkie miały duże koła ale wkładane
na zakładkę.

> Jeszcze NRD-owskiej milicji oraz podobno afrykańskich krajów.

Aż tyle ich nie było po wojnie.
Niemcy dążyli do 120 karabinków w dywizji wermachtu i 180
w wafen SS.

> [...]
>
> ZSRR dążył do unifikacji broni i zaprzestano ich produkcji na rzecz
> wdrożenia RgPpanc-2. Nie pamiętam już, gdzie o tym czytałem. Szczegółów

Owszem, ale zanim to wymusili to nasi kombinowali po swojemu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Granatnik_Pc-100

Rpg 2 powstał już po wojnie.
Niemieckie podobne rozwiązania czasu wojny były kopiami amerykańskiej
rusznicy.

Pozdrawiam

Zbynek Ltd.

RadosławF napisał(a) :

> Nie myl prawdy czasu z prawdą ekranu.

He, no fakt. Film ma mieć efekty, a nie być odwzorowaniem prawdy
czasu. Prawda ekranu zwycięża.

Robert Tomasik

W dniu 03.12.2023 o 18:07, Zbynek Ltd. pisze:
> He, no fakt. Film ma mieć efekty, a nie być odwzorowaniem prawdy czasu.
> Prawda ekranu zwycięża.

Nie było odpowiednich rekwizytów, a ludzie w większości się nie znali.
--
(~) Robert Tomasik

J.F

No ale pepesze mieli w innych odcinkach, i nagle co - zabrakło?
Moze i tak, jak kręcili inne filmy, albo rezyserowi do koncepcji
pasowało.

Natomiast Niemcy sie juz cofali, i troche tego na pewno zostało
zdobyte.

J.

Robert Tomasik

W dniu 04.12.2023 o 19:14, J.F pisze:
> No ale pepesze mieli w innych odcinkach, i nagle co - zabrakło?
> Moze i tak, jak kręcili inne filmy, albo rezyserowi do koncepcji
> pasowało.

Nie chce mi się szukać, ale on ten film chyba na dwie raty kręcili. Albo
Przymanowski książkę tak pisał.

> Natomiast Niemcy sie juz cofali, i troche tego na pewno zostało
> zdobyte.

Tylko nikt tego nie magazynował. Nie wykluczone, że przekazano milicji
DDR. Na pewno mieliśmy masę PPS-ów i to mogli używać.

--
(~) Robert Tomasik

ąćęłńóśźż

PPS-y pamiętam u Twojego ZOMO w roku 1982-83.
Tacy porządni i honorowi towarzysze Michnika byli, że uzbrojonych janczarów przeciw ludności na ulicach wysyłali.

-----

J.F

On Mon, 4 Dec 2023 23:50:48 +0100, Robert Tomasik wrote:

> Nie chce mi się szukać, ale on ten film chyba na dwie raty kręcili. Albo
> Przymanowski książkę tak pisał.

A nawet na 3 serie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Czterej_pancerni_i_pies_(serial_telewizyjny)

Ale chyba w kazdej pepeszki były :-)

odcinek chyba ten
https://www.tvp.pl/seriale/archiwalne/czterej-pancerni-i-pies/wideo/odc-10-kwadrans-po-nieparzystej

Ale o ktory moment chodzi?

> Tylko nikt tego nie magazynował. Nie wykluczone, że przekazano milicji
> DDR.

Zeby przekazac, to trzeba zmagazynowac :-)
Jakies pojedyncze sztuki w naszych rękach mogły sie zdarzyc.

Podobno nasza "partyzantka antykomunistyczna" miała tego trochę.

>Na pewno mieliśmy masę PPS-ów i to mogli używać.

Teoretycznie powinni miec w czołgach i pojazdach,
ale Janek i reszta jakos woleli z pepeszką :-)

J.

Zbynek Ltd.

J.F napisał(a) :
Jeżeli to do mnie pytanie, to nie ten odcinek. I nie ten zamek.
Nie oglądałem od początku, więc tytułu nie znam.
Mój odcinek to akcja już na terenie Niemiec. Nadchodzą wojska
polskie i wraz z ich wkroczeniem na most koło zamku, most ma być
wysadzony.

Robert Tomasik

W dniu 05.12.2023 o 12:42, J.F pisze:
> Zeby przekazac, to trzeba zmagazynowac 🙂
> Jakies pojedyncze sztuki w naszych rękach mogły sie zdarzyc.
> Podobno nasza "partyzantka antykomunistyczna" miała tego trochę.

Wyjątkowo mało praktyczne, bo trudności w zdobyciu amunicji.

> Teoretycznie powinni miec w czołgach i pojazdach,

Nad tym chyba nikt się nie zastanawiał tam głębiej. Janek zamiennie z
rkm DP i DT biega. Gustnik głównie z PPSz. Dowódca i mechanik powinni
mieć TT-tki.

--
(~) Robert Tomasik

J.F

On Tue, 5 Dec 2023 16:33:47 +0100, Robert Tomasik wrote:

> Wyjątkowo mało praktyczne, bo trudności w zdobyciu amunicji.

Ale taka była, inna nie.

> Nad tym chyba nikt się nie zastanawiał tam głębiej. Janek zamiennie z
> rkm DP i DT biega. Gustnik głównie z PPSz. Dowódca i mechanik powinni
> mieć TT-tki.

Pewnie sie nikt nie zastanawiał, ale Jankowi DP/DT pasuje do postaci,
ale o ile pamietam, to na blizszy dystans i pepeszką nie gardził.

J.

Robert Tomasik

W dniu 05.12.2023 o 18:22, J.F pisze:

> Ale taka była, inna nie.

I tak, i nie. Sama broń nie jest rozwiązaniem. Już Niemcy mieli problemy
z zaopatrzeniem w amunicję, a po wojnie, to była w ogóle nietypowa
amunicja. Dlatego też mądrzej było zdobyć PPSz, PPS, czy TT, gdzie
amunicję do niej można było zdobyć.

> Pewnie sie nikt nie zastanawiał, ale Jankowi DP/DT pasuje do postaci,
> ale o ile pamietam, to na blizszy dystans i pepeszką nie gardził.

Ni eo to mi chodziło. W czołgach nie było DP.

--
(~) Robert Tomasik

J.F

On Tue, 5 Dec 2023 21:10:40 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
> z zaopatrzeniem w amunicję, a po wojnie, to była w ogóle nietypowa
> amunicja. Dlatego też mądrzej było zdobyć PPSz, PPS, czy TT, gdzie

Niemcy sie wycofywali, byli w rozsypce, chetni do poddania.
A mając szopską bron latwiej sie postarac o radziecką.

Tak mówia historycy - ze do rąk polskich partyzantów trafiły.

> Ni eo to mi chodziło. W czołgach nie było DP.

Na wyposazeniu nie.
Ale kto tam wie, co wozili nadmiarowego.

Karabinu wyborowego tez w czołgu nie ma.

J.

Robert Tomasik

W dniu 06.12.2023 o 14:43, J.F pisze:

> Niemcy sie wycofywali, byli w rozsypce, chetni do poddania.
> A mając szopską bron latwiej sie postarac o radziecką.

Oczywiście, ze masz rację. Ja dyskutuję tylko z tym fragmentem o
powszechności.

> Tak mówia historycy - ze do rąk polskich partyzantów trafiły.

Zapewne trafiły. Pewnie i przy zabitych znajdowano.

> Na wyposazeniu nie.
> Ale kto tam wie, co wozili nadmiarowego.
> Karabinu wyborowego tez w czołgu nie ma.

I szabli. Ale wożenie nadmiarowego rkm-u DP, jak się ma DT, to już lekka
przesada moim zdaniem.

--
(~) Robert Tomasik

J.F

On Wed, 6 Dec 2023 14:58:08 +0100, Robert Tomasik wrote:

> Oczywiście, ze masz rację. Ja dyskutuję tylko z tym fragmentem o
> powszechności.

Tak piszą np tu
http://www.polska1918-89.pl/pdf/sturmgewehr-44-%E2%80%93-poczatek-nowej-ery,2111.pdf

Ale ktos inny dodaje, ze z jedną sztuką mógl sie cały oddział
fotografować, bo każdy chciał miec "bojowe" zdjęcie ...

> Zapewne trafiły. Pewnie i przy zabitych znajdowano.

> I szabli. Ale wożenie nadmiarowego rkm-u DP, jak się ma DT, to już lekka
> przesada moim zdaniem.

Lepsze 2 km niz jeden :-)

Ten dodatkowy mozna gdzies z boku umiescic (w obronie stacjonarnej),
w inna strone skierować ...

J.

Robert Tomasik

W dniu 06.12.2023 o 17:03, J.F pisze:

> Lepsze 2 km niz jeden :-)
> Ten dodatkowy mozna gdzies z boku umiescic (w obronie stacjonarnej),
> w inna strone skierować ...

Tylko kto będzie strzelał? Bo Janek mógł km DT wymontować z czołgu i też
z niego strzelać.

--
(~) Robert Tomasik

J.F

Mogł, ale jak Janek lubi strzelac spoza czołgu, to moze miec DP, zeby
czolgowego nie ruszac.

Spor teoretyczny, bo przy kręceniu filmu pewnie nikt nie odrózniał :-)

J.

Robert Tomasik

W dniu 06.12.2023 o 19:21, J.F pisze:
> Mogł, ale jak Janek lubi strzelac spoza czołgu, to moze miec DP, zeby
> czolgowego nie ruszac.
>
> Spor teoretyczny, bo przy kręceniu filmu pewnie nikt nie odrózniał 🙂

Pytałem o to bezpośrednio Przymanowskiego i powiedział, że o ile
opowieści są inspirowane faktycznymi zdarzeniami, to absolutnie nie
dotyczą jednej załogi, czy jednego czołgu. On był korespondentem
wojennym i zbierał te relacje od wielu ludzi. Mam gdzieś w domu książkę
z jego autografem która zawiera opowiadania.Tam już jest to rozbite na
takie kilkustronicowe epizody różnych żołnierzy.
--
(~) Robert Tomasik

J.F

Ale to Przymanowski.

Na planie nie wiadomo, czy ktos odróżniał, albo czy rekwizytorzy mieli
dostęp do obu wersji :-)

Czytam opisy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_odcink%C3%B3w_serialu_Czterej_pancerni_i_pies
odc 2
"Podczas marszu brygady nawiązany zostaje pierwszy kontakt bojowy z
wrogiem (nalot sztukasów). Janek, strzelając z rkm, ma prawdopodobnie
udział w zestrzeleniu jednego z samolotów. "

Jakby to było naprawde ... wymontowac z czołgu, czy lepiej miec
zapasowy? Całe zdarzenie miało miejsce w czasie naprawy gąsienicy,
wiec czas na wymontowanie był ...

Ale że to początek udziału w walkach - z nadetatowym rkm mogł być
problem ...

J.

Robert Tomasik

W dniu 08.12.2023 o 16:50, J.F pisze:

> Ale że to początek udziału w walkach - z nadetatowym rkm mogł być
> problem ...

Przede wszystkim nie widzę sensu w tym konkretnym wypadku. O ile
"snajperka" dawała coś dodatkowo bo tego w czołgu nie było, to rkm DP
jedynie zagracał pojazd. To jest dość nieporęczna broń.

--
(~) Robert Tomasik

ALEX Martinez

Przede wszystkim czołg jest ciasny w środku i brak miejsca na wszelkie
"fanaberie". ZTCW Niemcy w wygospodarowane miejsce upychali pociski do
działa. Widać te były ważniejsze niż dodatkowy rkm.

--
ALEX Martinez
"Pod Cusimą Cesarska Marynarka zatopiła nie tylko flotę rosyjską,

RadosławF

W dniu 09.12.2023 o 07:52, ALEX Martinez pisze:

> Przede wszystkim czołg jest ciasny w środku i brak miejsca na wszelkie
> "fanaberie". ZTCW Niemcy w wygospodarowane miejsce upychali pociski do
> działa. Widać te były ważniejsze niż dodatkowy rkm.

Nasi też, nie traktujcie książki i filmu propagandowego jako dzieła
historycznego zawierającego prawdy objawione.

Pozdrawiam

Robert Tomasik

W dniu 09.12.2023 o 14:31, RadosławF pisze:

> Nasi też, nie traktujcie książki i filmu propagandowego jako dzieła
> historycznego zawierającego prawdy objawione.

Regulaminy sobie, a życie sobie. W szablę jestem w stanie uwierzyć. W
karabin wyborowy też, bo dodawał tak jakby nowe możliwości. Ale
dodatkowy rkm w pojeździe w którym już są dwa sensu po prostu nie miał
--
(~) Robert Tomasik

Robert Tomasik

W dniu 09.12.2023 o 14:31, RadosławF pisze:
> Nasi też, nie traktujcie książki i filmu propagandowego jako dzieła
> historycznego zawierającego prawdy objawione.

Jeszcze jedna rzecz i przyszła do głowy. W książce nigdzie nie było mowy
o rkm DP. W wielu miejscach jest owa o wymontowywany, z czołgu rkm. To,
że filmowcy nie ogarnęli, że to nie był DP, to inna sprawa. Jak tu
pisano w filie było w zakresie scenografii czy rekwizytów asa innych
błędów.
--
(~) Robert Tomasik

ALEX Martinez

W dniu 09.12.2023 o 14:31, RadosławF pisze:
My oglądamy filmy dokumentalne.

RadosławF

W dniu 10.12.2023 o 16:02, ALEX Martinez pisze:

> My oglądamy filmy dokumentalne.

Jasne, a dyskusja o stg44 w dywizji kościuszkowskiej to dzieło kosmitów
czy riptilonow? A może serial stawka większa niż życie to serial
dokumentalny?

Pozdrawiam

ALEX Martinez

W dniu 10.12.2023 o 16:21, RadosławF pisze:

> Jasne, a dyskusja o stg44 w dywizji kościuszkowskiej to dzieło kosmitów
> czy riptilonow?

Nie wiem w co wierzysz. Ja odezwałem się jedynie w temacie miejsca w
czołgu. Chyba dasz radę to sprawdzić.

RadosławF

W dniu 11.12.2023 o 08:46, ALEX Martinez pisze:

> Nie wiem w co wierzysz. Ja odezwałem się jedynie w temacie miejsca w
> czołgu. Chyba dasz radę to sprawdzić.

Ilość miejsca w czołgu owszem, tego czy odezwałeś się tylko w sprawie
miejsca w czołgu ju z nie bardzo.

Pozdrawiam

J.F

A jak ostrzelać nurkującego Stukasa ?

P.S. Ogladam 3 odcinek ten gdzie Fiedia zginął
https://vod.tvp.pl/seriale,18/czterej-pancerni-i-pies-odcinki,274658/odcinek-3,S01E03,314084

faktycznie - ok 30min wychodzi z czolgu z DT, chwile potem taszczy DP,
potem strzela z DP - ale czy tylko DP tam widać.

Ale na filmie to jedna scena po drugiej, a na planie mogli kręcic
nawet w różnych dniach. Podobnie widok na Janka z boku i widok
"wzdłuż lufy" - na filmie przemiennie, a na planie mogło być całkiem
inaczej, bo to dwa inne ustawienia kamery, moze dwa rózne stanowiska.

J.

J.F

On Sat, 9 Dec 2023 07:52:03 +0100, ALEX Martinez wrote:

> Przede wszystkim czołg jest ciasny w środku i brak miejsca na wszelkie
> "fanaberie". ZTCW Niemcy w wygospodarowane miejsce upychali pociski do
> działa. Widać te były ważniejsze niż dodatkowy rkm.

U niemców mógł być porządek - piechota robi swoje, czołgisci swoje :-)

A dodatkowy bagaż ... nie można gdzies na pancerzu?

J.

J.F

A na filmie z tego w wieży chyba nigdy nie strzelano.
Kto strzelał - dowódca czy ładowniczy/działonowy ?

Jeszcze w czołowce (od drugiej serii?) była jakas scenka z
Czeresniakiem i km.
Ale tak patrzę - Czeresniak ma kolbę metalową, Janek w czołgu w tym 3
odcinku - drewnianą, ale z czołgu wynosi chyba metalową.

No ale Czeresniak ... to teoretycznie inny, nowy czołg.
Czy stary jednak?
Zaraz - którą wersją oni w/g ksiązki i scenariusza jezdzili?
85 miala 5 osób załogi, a tu 4 pancernych ...

No dobra, nie ma co za mocno dyskutować, jest prawda czasu, jest
prawda ekranu :-)

J.

Robert Tomasik

W dniu 11.12.2023 o 15:52, J.F pisze:

> A na filmie z tego w wieży chyba nigdy nie strzelano.
> Kto strzelał - dowódca czy ładowniczy/działonowy ?

W wersji T-34 z działem kal. 76,2 mm dowódca był celowniczym. Dopiero w
wersji z działem 85 mm wieża była trzyosobowa.

> [...]
> Ale tak patrzę - Czeresniak ma kolbę metalową, Janek w czołgu w tym 3
> odcinku - drewnianą, ale z czołgu wynosi chyba metalową.

To musiałbym to pooglądać dokładnie. Nigdy mnie to nie interesowało aż
tak bardzo. Zresztą wolę książkę.

> No ale Czeresniak ... to teoretycznie inny, nowy czołg.
> Czy stary jednak?

Oni wg książki starym jeździli aż za Odrę. W filmie w ogóle nie ma
wersji z działem 76,2 mm.

> Zaraz - którą wersją oni w/g ksiązki i scenariusza jezdzili?
> 85 miala 5 osób załogi, a tu 4 pancernych ...

Do Odry jeździli starym. otem im Niemcy go popsuli, to dostali nowy czołg

--
(~) Robert Tomasik

J.F

Za to jest scenka, jak remontują Rudego, bo "my musimy na Rudym".
Nie śledziłem, ale może dojechali nim do Berlina :-)

Za to w życiu ... w wiekszej jednostce nie zmienili chyba naraz
wszystkich 75 na 85, bo by po prostu nie dali rady ilościowo.

I co wtedy - mieszanka jezdzi, mieszanka amunicji dostarczana?

> Do Odry jeździli starym. otem im Niemcy go popsuli, to dostali nowy czołg

A faktycznie.
I znowu 4-ro osobowy? :-)

J.

Robert Tomasik

W dniu 12.12.2023 o 12:39, J.F pisze:
> Za to jest scenka, jak remontują Rudego, bo "my musimy na Rudym". Nie
> śledziłem, ale może dojechali nim do Berlina 🙂

Nie.

> Za to w życiu ... w wiekszej jednostce nie zmienili chyba naraz
> wszystkich 75 na 85, bo by po prostu nie dali rady ilościowo.
> I co wtedy - mieszanka jezdzi, mieszanka amunicji dostarczana?

Wiesz, że się nad tym zastanawiałem już dawno. Ale pewnie zmieniano to
jakoś tak bardziej planowo. Powiedzmy kompaniami. Zresztą oni nie
działali zwartą jednostką.

> A faktycznie. I znowu 4-ro osobowy? 🙂

Nie, pięcioosobowy. Wichurę dokooptowali.

--
(~) Robert Tomasik