Wichry wojny...

Eneuel Leszek Ciszewski

...czy jakoś tak, ale ja nie o tym chciałem...

Skalibrowałem mą stację pogody (SP) gdy pobliskie trzy
różne intrnetowe źródła pokazywały bodajże 1022 hPa.
Przez parę dni ciśnienie trzymało się wszystkich
źródeł a i moja SP od nich nie odstawała.

- Teraz moja SP pokazuje 1014 hPa a inne:

- Bema Białystok, godzina 19:26, 1015 hPa

- Białystok (nie wiem, gdzie) godzina 19:03,
1016 hPa z temp. 19 stopni Celsjusza
ta sama aplikacja, ale pobliski
- Juchnowiec Kościelny 1015 hPa
z temp. 23 stopni Celsjusza,
godzina 18:52

- Kolejna aplikacja (o nazwie 'Weather')
Białystok (nie wiem, gdzie dokładniej) 1015 hPa
o godzinie 19:20; godzinę wcześniej było 1011 hPa

- Meteogramment ;) for Kawaleryjska, wykres
nie wykazuje ogromnych skoków ciśnienia
na przestrzeni ;) czasowej dwóch dni,
i teraz pokazuje około 1015 hPa

- Wg 'Morecast' jest teraz w Białymstoku (nie wiem,
gdzie dokładniej) 1015,2 hPa i stale rośnie, ale
1016 hPa ma osiągnąć dopiero o 22 godzinie...

1014, 1015, 1016, 1015, 1015 i rośnie, ~1015 i rośnie, 1015,2 i rośnie...

Teraz jest godzina 19:37 -- w czasie pisania to i owo uległo
zmianie, ale zdążyłem poprawić. Ponieważ 'Weather' poprawiła
się z 1011 na 1015 -- zasadność pisania legła w gruzach, ale
że zacząłem pisanie, więc wytrwałem, skorygowałem i ślę. :)

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. )\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,.

Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" pka14j$vq4$1...@node2.news.atman.pl

> - Kolejna aplikacja (o nazwie 'Weather')
> Białystok (nie wiem, gdzie dokładniej) 1015 hPa
> o godzinie 19:20; godzinę wcześniej było 1011 hPa

O 18:23 było 1011 hPa -- tylko o tym chciałem napisać. :)

Ta aplikacja znajduje trzy miejscowości o nazwie 'Białystok':
podlaską z temp 23 stopni, lubelską z tą samą temperaturą
i tomską (w Rosji) z temperaturą 10 stopni Celsjusza.

Moja SP niestety nadal trzyma poziom -- 1014 hPa. :)

Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" pka207$13q$1...@node2.news.atman.pl

> [...]

> i tomską (w Rosji) z temperaturą 10 stopni Celsjusza.
>
> Moja SP niestety nadal trzyma poziom -- 1014 hPa. :)

Kolejny raz zerknąłem około 20:35 -- 1015 hPa, a około 01:15 było 1016 hPa.

Pozostałe:

Moja 1016; Bema 1017; Białystok 1017 i Juchnowiec 1017; 1017 Weather ; ~1017 wykres; Morecast 1017,2 ma być o 02:00...
19:39> 1014, 1015, 1016, 1015, 1015 i rośnie, ~1015 i rośnie, 1015,2 i rośnie...

Może odezwę się, gdy spadnie poniżej 100 kPa.

Grzegorz Tomczyk

> Może odezwę się, gdy spadnie poniżej 100 kPa.

Ponieważ ciśnienie atmosferyczne nie jest szybkozmienną wielkością,
pomiar dokonywany przez stację pogody może odbywać się co godzinę lub
rzadziej.

Grzegorz Tomczyk

Eneuel Leszek Ciszewski

"Grzegorz Tomczyk" pl6iha$ri7$1...@node1.news.atman.pl

> Ponieważ ciśnienie atmosferyczne nie jest szybkozmienną
> wielkością, pomiar dokonywany przez stację pogody może
> odbywać się co godzinę lub rzadziej.

4 hPa to dużo czy mało na wiatr?

Grzegorz Tomczyk

> 4 hPa to dużo czy mało na wiatr?

W jakim sensie?

Grzegorz Tomczyk

Eneuel Leszek Ciszewski

"Grzegorz Tomczyk" pn42te$kgc$1...@node1.news.atman.pl

> W jakim sensie?

Jeśli na terenie miasta wielkiego jak Białystok
utworzy się obszar o ciśnieniu mniejszym o 4 hPa
niż ciśnienie dookoła -- powstanie wiatr?

Jeśli wewnątrz mieszkania mam o 4 hPa mniej niż
na zewnątrz -- poczuję różnicę po otworzeniu drzwi?

--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. )\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /, _.. \ _\ (`._ ,.

Marcin Debowski

On 2018-09-11, Eneuel Leszek Ciszewski <pro...@czytac.fontem.lucida.console> wrote:

> [...]
> niż ciśnienie dookoła -- powstanie wiatr?
>
> Jeśli wewnątrz mieszkania mam o 4 hPa mniej niż
> na zewnątrz -- poczuję różnicę po otworzeniu drzwi?

Przelicz sobie hPa na jakies bardziej intuicyjne jednostki. 4hPa to
~40KG/m2 czyli to z grubsza tyle co 4'ro kilogramowy ciężarek rozłożony
na powierzchni 1m2. Poczujesz?

--
Marcin

Grzegorz Tomczyk

> Jeśli wewnątrz mieszkania mam o 4 hPa mniej niż
> na zewnątrz -- poczuję różnicę po otworzeniu drzwi?

Pomijając fakt, że do powyższego trzeba mieć hermetyczne mieszkanie,
można zrobić inny eksperyment: jedna osoba niech trzaśnie drzwiami
balkonowymi, druga, nawet w sąsiednim pokoju, odczuje chwilowy skok
ciśnienia w uszach.

Grzegorz Tomczyk

Eneuel Leszek Ciszewski

Marcin Debowski

> Przelicz sobie hPa na jakies bardziej
> intuicyjne jednostki. 4hPa to
> ~40KG/m2 czyli to z grubsza tyle co
> 4'ro kilogramowy ciężarek rozłożony
> na powierzchni 1m2. Poczujesz?

Poczuję, bo to niemal 8 kG na drzwi.

Ale według mnie to jest 40 kG na metr kwadratowy, czyli 80 kG na
drzwi. Trochę przy zawiasach, trochę przy klamce, ale mimo
wszystko -- bardzo dużo.

MPa to 10 kG na centymetr kwadratowy?
Kilopascal to 10 G na centymetr kwadratowy. Więc hektopaskal to 1 G...
Metr kwadratowy ma 10000 cm kwadratowych... Czyli 4 hPa to chyba
40 kG na metr kwadratowy.

Jak dla mnie -- to bardzo dużo..

--
Eneuel

----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

Marcin Debowski

On 2018-09-12, Eneuel Leszek Ciszewski <ene...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Kilopascal to 10 G na centymetr kwadratowy. Więc hektopaskal to 1 G...
> Metr kwadratowy ma 10000 cm kwadratowych... Czyli 4 hPa to chyba

Siły tak, ciężaru 10x mniej :) Ciężar łatwiej sobie wyobrazić.

--
Marcin

Eneuel Leszek Ciszewski

"Marcin Debowski" rHkmD.119545$nq1....@fx16.ams1

> Siły tak, ciężaru 10x mniej :) Ciężar łatwiej sobie wyobrazić.

Czym wg Ciebie różni się siła od ciężaru?
I skąd ten przelicznik?
10 N = ~1 kG Ale i co z tego wynika?
(innych dych nie mogę tu dostrzec)

Czyż ciężar nie jest siłą? Jakąś wypadkową wielu sił? -- grawitacji,
wyporności, pozornej siły odśrodkowej bezwładności?...

Na drzwi będzie działać siła zwana parciem -- prostopadła do "|
powierzchni drzwi. Ta siła zależeć będzie od różnicy ciśnień |---> | <---|
pomiędzy wnętrzem mieszkania i zewnętrzem. (otworzenie drzwi parcieA | parcieB
spowoduje niestety wyrównanie tych ciśnień; parcieA=parcieB) "|

Ciężar drzwi to siła równoległa do powierzchni drzwi. Wygina "| -
drzwi i spotyka się z kontrsiłą na zawiasach. Słabo owa siła | | ciężar
zależy od ciśnienia powietrza. Niby im ciśnienie powietrza | V
większe -- tym ciężar drzwi mniejszy, lecz różnica 4 hPa nie "|
spowoduje zmiany ciężaru mierzalnej w naszych warunkach.

4 hPa dla wejściowych drzwi to u mnie 68 kG rozłożonych niemal
równomiernie (na dole drzwi nieco ;) więcej niż na górze) na
powierzchni drzwi.

.85*2*40=68 85 cm szerokości, 200 cm wysokości

1 Pa = 1 N/(m*m)?
400 Pa = 400 N/(m*m) = 680 N = ~68 kG

.85 m * 2 m = 1,7 m*m

Mnie interesuje parcie przy klamce, gdyż część parcia
oparta ;) o zawiasy niewiele wnosi -- lekko zwiększa
opór na zawiasach. Parcie (parcieA-parcieB) jest niemal
równomiernie rozłożone na całej powierzchni drzwi, ale
im bliżej klamki, tym większe ma dla mnie znaczenie...
(zakładając rzecz jasna, że klamka jest na skraju/krawędzi drzwi)

Nie twierdzę, że będę podnosił 68 kG, ani nawet tego, że
będę musiał przepchać drzwi cięższe o 68 kG, czy tego, że
opór otwierania wzrośnie o 68 kG. W szczególnej sytuacji
opór otwierania może nie zmienić się -- idealnie ;)
nasmarowane zawiasy w środku obrotowych drzwi...

Na oko te 4 hPa podziałają na mnie jak człowiek naciskający
na klamkę kontrsiłą 34 kG. Dobrze myślę, czy źle? (rzecz
jasna zakładam, że też będę parł na klamkę[nie zaś na
szkło w judaszu])

-=-

BTW -- właśnie dlatego montowane są obrotowe drzwi, że
ciśnienie wewnątrz nie jest równe ciśnieniu na zewnątrz.
Przyczyną jest zazwyczaj różnica temperatur. Luksusowy
hotel arabski raczej nie obywa się bez tego wynalazku.
W Polsce zazwyczaj ani latem, ani nawet zimą nie ma
makabrycznych różnic temperatur, lecz drzwi obrotowe
można spotkać, choćby w galeriach handlowych.

Jeśli nawet galeria handlowa nie zastosowała obrotowych
drzwi -- radzi sobie z zimowymi wichurami inaczej, choćby
takim ułożeniem pary drzwi, które spowalnia zimowe wichury.

| |
| |
| galeria |
| |
|====------====================================|
| drzwiA |
| |
| drzwiB |
|====================================------====|

reszta świata

Latem to rozwiązanie w Polsce nie jest stosowane
właśnie z uwagi na małe różnice temperatur.

-=-

Więc gdzie ten przelicznik 10?

Eneuel Leszek Ciszewski

"Grzegorz Tomczyk" pn42te$kgc$1...@node1.news.atman.pl

> W jakim sensie?

http://oknotest.pl/poradnik-okienny/okna-pcv-przeliczanie-cisnienia-parcia-wiatru-na-predkosc-wiatru

95 km/h 26,4 m/s 426 Pa 43,5 kG/m^2

Mniemam, że to (niemal) ostatnie to kgf, czyli kgsiła, czyli (u mnie) kG.

Imo 4 hPa to niezła wichura...

Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" pnbded$g0t$1...@node2.news.atman.pl

> MPa to 10 kG na centymetr kwadratowy?

Okrężna droga? Wygrzewałem się (jak wąż?) na słoneczku
i jedynie pamiętałem rozmowę z prelekcji winnej:

- Kto wie, jakie ciśnienie jest wewnątrz butelki szampana?
Zgłosiłem swą propozycję, czerpaną znikąd:
- Pół megapaskala?...
- Znacznie większe.
- Jakie?
- Pięć atmosfer.

Mogłem pokusić się o prostszą metodę? SI to droga
na skróty -- N jest siłą, kG masą, m jest długością
a Pa ciśnieniem, zatem Pa niechybnie jest N na m*m...

Niby tak...

Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" wrote:

> Mogłem pokusić się o prostszą metodę? SI to droga
> na skróty -- N jest siłą, kG masą,

kg jest masą

> m jest długością
> a Pa ciśnieniem, zatem Pa niechybnie
> jest N na m*m...

Mogłem też zauważyć że z 100 000 pascali to jedna atmosfera?...
Zapewne tak.

-=-

Aby masie jednego kilograma nadać przyspieszenie ziemskie, należy
działać na tę masę siłą równą ~9.81 Newtona, czyli ~siłą jednego
kilograma siły, dlatego kg i kG bywają ze sobą mylone.

Aż tak źle nie myślę, ale (jak widać) zapisałem błędnie.

-=-

Co do hermetyzacji z innego
postu -- śmigłowiec nie potrzebuje
hermetyzacji...

Eneuel Leszek Ciszewski

"Eneuel Leszek Ciszewski" pkameq$k75$1...@node2.news.atman.pl

> Może odezwę się, gdy spadnie poniżej 100 kPa.

Spadło -- nadal tania stacja pogody pokazuje to, co widać w necie.

Od tamtej pory (od początku sierpnia br.) stacja była zresetowana
(zanikiem zasilania) i ponownie ustawiona przy niemal 1030 hPa tak,
by wskazywała mniej więcej (nie mogę ustawiać dowolnie -- kwantem
jest 10 m; nadto różne stacje widziane w necie pokazują niezupełnie
to samo co do 1 hPa) to samo, co pokazują stacje widziane w necie.

Teraz pokazuje równo 100 hPa, ale przed kilkoma kwadransami
pokazywała 998 hPa.