Uelastycznienie systemu rezerwacji

Sebastian Dziarmaga-Działyński

Apr 1, 2022, 3:21:05 PMApr 1
Myślę, że dobrym pomysłem byłoby zwiększenie funkcjonalności systemu rezerwacji w pociągach dalekobieżnych, poprzez umożliwienie (na życzenie pasażera) rezerwacji ze zmianami miejsca w trakcie jazdy. Obecnie np. ktoś chce kupić bilet na długą trasę i ma "brak miejsc" - ale w rzeczywistości okazuje się, że na każdym odcinku jakieś miejsca są - bo tu ktoś jedzie tylko dwie stacje, a tak jedną i na dłuższą trasę dostępność miejsc znika.

Fajnie byłoby, gdyby pasażer mógł sobie w takim wypadku zarezerwować na jeden odcinek jedno miejsce a na inny inne - i by na jego życzenie to system takich miejsc szukał (w pobliżu).

Mógłby wskazać priorytety - czyli np. że 1. usytuowanie przy oknie 2. usytuowanie zgodnie z kierunkiem jazdy 3. jedno miejsce w trakcie podróży
I wtedy system np. wskazałby mu, że na odcinku A-B ma miejsce X przy oknie a na odcinku B-C ma miejsce Y też przy oknie. Jeśli np. pociąg zmienia czoło a priorytet usadzenia zgodnie z kierunkiem jest wyższy od jednego miejsca na całą podróż, to też system odpowiednio by go przesadził, aby cały czas siedział przy oknie zgodnie z kierunkiem jazdy, który na pewnej stacji uległ zmianie. I tak dalej. Co o tym myślicie?

Stefan

Apr 2, 2022, 5:05:38 AMApr 2
W dniu 2022-04-01 o 21:21, Sebastian Dziarmaga-Działyński pisze:
za trzydzieści parę lat
jak dobrze pójdzie
całkiem inny będzie świat
ważny będzie pasażer....
pozdr
Rsp Stefan

are...@wp.pl

Apr 2, 2022, 2:08:50 PMApr 2
> za trzydzieści parę lat
> jak dobrze pójdzie
> całkiem inny będzie świat
> ważny będzie pasażer....
> pozdr
> Rsp Stefan

I jak zlikwidują spółeczeńki (a przeziów, 10 zastępców, 50 dyrektorów i tyleż asystenko-sekretarek wypieprzą na zbity pysk). To wtedy może rzeczywiście pasażer - klient będzie traktowany jak należy.

PS. Ale ja w to nie wierzę. Jak byłem mały to mieszkając na warszawski Bródnie sobie wyobrażałem, że taka np. ul. św. Wincentego kiedyś będzie elegancką dwupasmową ulicą, dającą dobre skomunikowanie osiedla Bródno. I co? Minęło 40 lat i nadal jak było tak jest...

Robert von Oliva (naruciakk)

Apr 2, 2022, 3:21:38 PMApr 2
Ma to jakiś sens, ale ja osobiście zrobiłbym to prościej, tj. wycofał
po prostu automatyczne przypisywanie miejsca i np. udostępnił
miejscówkę bezpłatną tylko przez internet, albo ogólnie za drobną
opłatą. Kiedyś byłem zwolennikiem rozwiązania PKPIC, ale teraz widzę,
że jak jest jak w Niemczech (gdzie miejscówka online nie jest darmowa,
ale ogółem kupowanie biletu online lub w automacie jest tańsze) albo
jak w Czechach (gdzie miejscówka online jest bezpłatna) to skutkuje to
bardziej optymalnym rozłożeniem ludzi po składzie.

No i jednocześnie wzrorowanie się na Niemczech także w kwestii tego, że
kupowanie biletu w kasie wychodzi droższej niż w samoobsługowych
metodach (automat, internet) pozwala na silne zachęcenie do tych metod,
a nie, że kolejka kilometrowa do kasy w Warszawie Centralnej czy
Gdańsku Głównym w połowie złożona ze studentów z nosami w telefonach,
płacących Apple Payem, ale bilet w kasie kupiony. Oczywiście wymagałoby
to myślę dostawienia automatów, ale mogłoby być zdecydowanie kierunkiem
w dobrą stronę. W Szwecji to już w ogole kas nie ma (i wbrew temu co
niektórzy sądzą są tam spółki, jest tam także regionalizacja
transportu). Ale to już tak offtopic mocno z mojej strony, za co
przepraszam.

Sebastian Dziarmaga-Działyński

Apr 2, 2022, 4:16:41 PMApr 2
sobota, 2 kwietnia 2022 o 21:21:38 UTC+2 Robert von Oliva (naruciakk) napisał(a):
> [...]

> No i jednocześnie wzrorowanie się na Niemczech także w kwestii tego, że
> kupowanie biletu w kasie wychodzi droższej niż w samoobsługowych

U nas odwrotnie - gdy chce kupić np z Radomska do Katowic na osobowy, samoobsługowe kanały proponują mi tylko dwa bilety (osobno PR i osobno KŚ) co wychodzi drogo - a w kasie mogę kupić całość na PR jeszcze dostanę zniżkę na REGIOKARTĘ (bo przed 30.11.2021 kupiona) - gorzej, że kasę zamknęli. Pozostaje kierpoć w PR do Częstochowy - poki co nie wiem, czy jest on w stanie taki bilet wystawić, czy nie.

Robert von Oliva (naruciakk)

Apr 2, 2022, 6:21:32 PMApr 2
On Sat, 2 Apr 2022 13:16:40 -0700 (PDT)
> [...]

> gorzej, że kasę zamknęli. Pozostaje kierpoć w PR do Częstochowy -
> poki co nie wiem, czy jest on w stanie taki bilet wystawić, czy nie.

No niestety. Nie zmienia to faktu, że oprogramowanie automatów
można zmienić, pointegrować sprzedaż w różnych kanałach (nie
tylko Bilkom, także KOLEO itp., o ironio to ten PKPowski
przewoźnik jest najbardziej oporny w tej materii), to wszystko
jest do zrobienia. Chociaż coś czuję, że te kolejki do kasy to jednak
nie tylko wszystkie na przesiadkowe połączenia ;)

K. Sz.

Apr 3, 2022, 5:05:36 AMApr 3
W dniu 2022-04-02 o 22:16, Sebastian Dziarmaga-Działyński pisze:

> U nas odwrotnie - gdy chce kupić np z Radomska do Katowic na osobowy, samoobsługowe kanały proponują mi tylko dwa bilety (osobno PR i osobno KŚ) co wychodzi drogo - a w kasie mogę kupić całość na PR jeszcze dostanę zniżkę na REGIOKARTĘ (bo przed 30.11.2021 kupiona) - gorzej, że kasę zamknęli. Pozostaje kierpoć w PR do Częstochowy - poki co nie wiem, czy jest on w stanie taki bilet wystawić, czy nie.

Fakt, wątek zbacza co chwila... Ja się mogę tylko wiedzą nie bardzo
aktualną, bo pewnie sprzed jakich dwóch lat podzielić: otóż bilety na
odcinki typu Czeremcha - Warszawa PR+KM były sprzedawane w ten sposób,
że w pociągu PR wystawiany był bilet z terminala do Siedlec, a w KM
konduktor wypisywał ręką bilet z bloczka na różnicę ceny wg taryfy PR,
którą wyczytywał z książeczki (tzn. formalnie to była chyba zmiana umowy
przewozu z powodu przejazdu poza stację przeznaczenia, aczkolwiek
obsługiwana już po minięciu pierwotnej destynacji). Dość absurdalne, ale
bilet blankietowy ciekawy.
Wynikałoby z tego, że wtedy z terminala PR nie dawało się wydać biletu
poza sieć PR.
Nie wiem natomiast, czy dałoby się wystawić bilet z Koluszek do,
powiedzmy, Grodziska M., dokąd teoretycznie PRami daje się dojechać
(choć tylko w taryfie IR).

Sebastian Dziarmaga-Działyński

Apr 3, 2022, 10:29:37 AMApr 3
niedziela, 3 kwietnia 2022 o 11:05:36 UTC+2 K. Sz. napisał(a):

> Nie wiem natomiast, czy dałoby się wystawić bilet z Koluszek do,
> powiedzmy, Grodziska M., dokąd teoretycznie PRami daje się dojechać
> (choć tylko w taryfie IR).

Wkrótce sprawdzę to na tej zasadzie, że zamierzam się przejechać z Katowic do Kielc ale z Częstochowy do Katowic biorę KŚ - Po rozpoczęciu podróży w Radomsku skasuję u kierpocia Regiokarnet i spróbuję kupić bilet z Częstochowy Aniołów do Katowic na ofertę 401 (Regiokarta). Ciekawe, co będzie. Bo tak głupio płacić te 22 zł za KŚ w szczycie, jak z Regiokartą należałoby się 16 z groszami tylko.

Sebastian Dziarmaga-Działyński

Apr 3, 2022, 10:38:49 AMApr 3
> [...]

> przewozu z powodu przejazdu poza stację przeznaczenia, aczkolwiek
> obsługiwana już po minięciu pierwotnej destynacji). Dość absurdalne, ale

Prosta rozreklamowana akcja społecznościowa ukróciłaby takie praktyki

Wystarczyłoby rozpowszechnić zwyczaj, że wszyscy pasażerowie jadący od strony Czeremchy do Siedlec pociągiem PR kupują bilety "dalej w KM" a w Siedlcach odstępują je za symboliczną złotówkę jadącym w stronę Warszawy ;)

K. Sz.

Apr 3, 2022, 12:22:30 PMApr 3
W dniu 2022-04-03 o 16:38, Sebastian Dziarmaga-Działyński pisze:

> Prosta rozreklamowana akcja społecznościowa ukróciłaby takie praktyki

Po co ukracać? Żebym był zmuszony kupować dwa oddzielne bilety?

> Wystarczyłoby rozpowszechnić zwyczaj, że wszyscy pasażerowie jadący od strony Czeremchy do Siedlec pociągiem PR kupują bilety "dalej w KM" a w Siedlcach odstępują je za symboliczną złotówkę jadącym w stronę Warszawy ;)

Może. Tylko typowo tam jest 6 minut na przesiadkę, więc trudno byłoby
klienta szukać (i znaleźć). Liczenie na to, że ktoś z Czeremchy
przyjdzie z ofertą, wydaje się loteryjne.

Sebastian Dziarmaga-Działyński

Apr 3, 2022, 12:32:08 PMApr 3
niedziela, 3 kwietnia 2022 o 18:22:30 UTC+2 K. Sz. napisał(a):

> Może. Tylko typowo tam jest 6 minut na przesiadkę, więc trudno byłoby

No właśnie 6 minut - a kasa w Siedlcach zapewne działa.
Czy taki bilet "dalej w KM" upoważnia do zakupu bez dopłaty za sprzedaż w pociągu KM?

> klienta szukać (i znaleźć). Liczenie na to, że ktoś z Czeremchy
> przyjdzie z ofertą, wydaje się loteryjne.

No tak, ale pasażer nic nie ryzykuje. Jeśli klienta nie znajdzie zapłaci tyle samo, ile zapłaciłby za bilet bez adnotacji.

K. Sz.

Apr 4, 2022, 3:29:03 AMApr 4
W dniu 03.04.2022 o 18:32, Sebastian Dziarmaga-Działyński pisze:

> No właśnie 6 minut - a kasa w Siedlcach zapewne działa.
> Czy taki bilet "dalej w KM" upoważnia do zakupu bez dopłaty za sprzedaż w pociągu KM?

Mnie upoważnił. Stosowny jest tu zapewne regulamin przewozu PR §10 ust.
7 pkt. 6) ppkt. b) tire 2 lub 3

> No tak, ale pasażer nic nie ryzykuje. Jeśli klienta nie znajdzie zapłaci tyle samo, ile zapłaciłby za bilet bez adnotacji.

Chyba że terminal jednak bilet wyda.
Tak czy owak, sytuacja wydaje mi się dość abstrakcyjna.

Sebastian Dziarmaga-Działyński

Apr 6, 2022, 12:23:45 AMApr 6
poniedziałek, 4 kwietnia 2022 o 09:29:03 UTC+2 K. Sz. napisał(a):

> Chyba że terminal jednak bilet wyda.

Wygląda na to, że tak.

Kupiłem dziś u Pani kierpoć Częstochowa Aniołow -Katowice

Pozdrawiam
SDD

Krzysztof kw1618

Apr 8, 2022, 4:46:01 PMApr 8
> [...]

> I wtedy system np. wskazałby mu, że na odcinku A-B ma miejsce X przy oknie a na odcinku B-C ma miejsce Y też przy oknie. Jeśli np. pociąg zmienia czoło a priorytet usadzenia zgodnie z kierunkiem jest wyższy od jednego miejsca na całą podróż, to też system odpowiednio by go przesadził, aby cały czas siedział przy oknie zgodnie z kierunkiem jazdy, który na pewnej stacji uległ zmianie. I tak dalej. Co o tym myślicie?

Ma to sens.
Zawsze można dogadać się z pasażerem, aby to ten wsiadający siadał na
tamtym miejscu, aby ten co jedzie nie przesadzał 4liter z miejsca na
miejsce.