Karta grafiki się psuje

Arek

Feb 15, 2024, 2:19:05 AMFeb 15
Stary komputer, karta graficzna smuży (wymieniany monitor i kabel VGA
- bez zmian). Po włączeniu było OK, w trakcie pracy musiało się popsuć.
Smużenie w poziomie, bliżej kontrastowych pionowych kształtów większe,
potem nieco mniejsze, z lewej i prawej strony. "Zjada" cienkie pionowe
linie więc tekst trudny do czytania.
Zjawisko jest "pierwszoplanowe" tzn. okienka i elementy schowane pod
spodem nie mają wpływu na smużenie.
Link (mała rozdzielczość, chodzi o ilustrację).
Czas pracy (nagrzewanie) chyba nie ma wpływu bo od razu po włączeniu
i wejściu do BIOS jest już widoczne.
Zmiana ilości kolorów TrueColor, 65536, częstotliwości odświeżania
60-72Hz właściwie nic nie zmienia.
Manipulacje zaawansowanymi ustawieniami monitora (zegar, faza) - o
ile na fragmencie ekranu tekst nieco lepiej widoczny, na reszcie się
pogarsza.
Z wymianą karty a właściwie sterowników będzie problem.
Wg właściwości to NVIDIA RIVA TNT2 Model 64. Przy starcie przedstawia
się BIOS v 2.05.13 32MB RAM. Na samej karcie dodatkowych oznaczeń
nie widzę. Wersja z wiatraczkiem 12V na radiatorze.
Na oko nie widać uszkodzeń, delikatne ostukiwanie też nie poprawiło.

To może jakaś znana przypadłość? Nie licząc starości. A może pregrzania?

Arek

J.F

Feb 15, 2024, 3:36:15 AMFeb 15
Jesli jesteś pewny, ze monitor i kabel dobry, to efekt jest całkowicie
analogowy - szukałbym czegos między gniazdem VGA a odpowiednim chipem.

rezystor, ktory ma za duzą oporność, kondesator szeregowy ... hm,
w VGA sie ich chyba nie używało.

Następny podejrzany to układ scalony, jakby miał słabą wydajność
prądową ... ale czemu - może za niskie napięcie zasilania?

Ewentualnie np .. masa nie jest gdzies urwana?

Mas w VGA duzo, to raczej nie powinna ...

J.

KrzysiekSX

Feb 15, 2024, 5:40:08 AMFeb 15
W dniu 2024.02.15 o 08:19, Arek pisze:
Stare nvidie mialy czasem problem z rozmyciem obrazu, opis tutaj:

http://web.tiscalinet.it/creeping_death/guide/aamodifica.htm

są tam filtry, które się 'kasowąło' z płyty, aby polepszyć jakośc obrazu, może
dopadł Cie jakis efekt z nimi związany?

A tak w ogóle to czy jest sens bawić się z tym poza naukowym? używana karta tego
typu kosztuje z 50zł, a sterowniki do nvidii moim zdaniem bardzo dobrze się
adaptują do zmiany karty, bo zwykle instalka pobejmowała cały pakiet kart
produkowanych w danym okresie.

pozdrawiam Krzysiek

Dawid Rutkowski

Feb 15, 2024, 7:40:01 AMFeb 15
czwartek, 15 lutego 2024 o 08:19:05 UTC+1 Arek napisał(a):
> [...]
> Manipulacje zaawansowanymi ustawieniami monitora (zegar, faza) - o
> ile na fragmencie ekranu tekst nieco lepiej widoczny, na reszcie się

Poszło pasmo przenoszenia albo synchronizacja.
Bo jak zrozumiałem z opisu (link nie działa) giną cienkie pionowe kreski,
a poziome nie?
Przydałby się jeszcze cross-check czy te oba monitory+kable dobrze wyświetlają
podłączone do innego komputera.
Może lepiej byłoby też na monitorze "z epoki", czyli CRT (choć może taki masz,
skoro piszesz o "zegarze, fazie" - ale to miały też LCD, w końcu musiały jakoś
interpretować ten sygnał analogowy).
Ja pamiętam taki glitch z S3Trio64V+ jak sobie kupiłem monitor LCD
(Philips 150P3 - jeszcze mam i chyba jeszcze działa, jedynie obudowa zżółkła
od fajek, bo pożyczyłem go kiedyś tacie, i coś chyba w głośnikach wyschły kondensatory)
i robiłem teścik w 1024*768 - na VGA, bo tylko takie wyjście miała Trio, choć monitor
ma już wejście DVI - naprzemiennie białe i czarne punkty.
I zonk, bo z lewej strony ekranu falowało jak flaga.
Dopiero na Tsengu ET6000 (kupionym przede wszystkim dla VESA 2.0 w BIOS - a że nie wiedziałem,
czy będzie działać, to kupiłem oszczędnie z 2,25MB - a potem żałowałem, że nie wziąłem z 4,5MB),
też na VGA z tym samym kablem, obraz był ostry na całej powierzchni.
Choć w sumie nie wiem, co było winne, bo nie pamiętam, czy wyświetlałem ten test
również na moim poprzednim monitorze LCD - ale że to był wspaniały Chun,
który 1024*768 dawał tylko w 86Hz interlaced, to pewnie nie (ale podobno miał
"plamkę" 0,28, co naprawdę powodowało, że na tych 14" przekątnej miał 1024*768 potrójnych plamek,
inna sprawa to sensowność tego w używaniu w standardowych wtedy - 1993 - DOSowych 320*200 i 720*400).

> Z wymianą karty a właściwie sterowników będzie problem.

A do czego te sterowniki, że taki problem?
W czasach tej karty był już internet.
Choć jeszcze nowe sterowniki do virge większość w PL czerpała z CD dołączanych do czasopism...
Chyba że komputer totalnie closed-system, jakiś certyfikowany.
Albo system obsługuje tylko te karty, żadne inne.

> Wg właściwości to NVIDIA RIVA TNT2 Model 64. Przy starcie przedstawia
> się BIOS v 2.05.13 32MB RAM. Na samej karcie dodatkowych oznaczeń
> nie widzę. Wersja z wiatraczkiem 12V na radiatorze.

Szkoda, że nie wyciągnąłeś w grudniu, miałem taką kartę, na AGP chyba,
poleciała do elektrośmieci.
Choć nie jestem pewien, czy działająca (albo czy kiedykolwiek działająca, z 15 lat leżała na półce).

Arnold Ziffel

Feb 16, 2024, 11:51:12 AMFeb 16
Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

> Szkoda, że nie wyciągnąłeś w grudniu, miałem taką kartę, na AGP chyba,
> poleciała do elektrośmieci. Choć nie jestem pewien, czy działająca (albo
> czy kiedykolwiek działająca, z 15 lat leżała na półce).

Zupełny offtopic:

Widzę, że nadal piszesz z Google Groups. Planujesz gdzieś przejść, jak je
zamkną (po 22 lutego)?

--
Pewna położna została zwolniona z pracy. Bawiła się na porodówce
telefonem i miała 20 nieodebranych.

Dawid Rutkowski

Feb 16, 2024, 12:39:20 PMFeb 16
piątek, 16 lutego 2024 o 17:51:12 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

> Zupełny offtopic:
>
> Widzę, że nadal piszesz z Google Groups. Planujesz gdzieś przejść, jak je
> zamkną (po 22 lutego)?

Trzeba będzie coś zrobić, bo gugiel raczej się z tego nie wycofa,
a szkoda stracić choć te szczątkowe newsy (inna sprawa czy komuś by mnie brakowało ;).
Zapewne trzeba będzie założyć konto na chmurce i wybrać jakiś czytnik,
pewnie androidowy - a dłuższe posty pisać albo za pomogą klawiatury USB OTG
lub na tzw. "komputerze" i przesyłać je sobie na tablet mailem.

Arnold Ziffel

Feb 16, 2024, 12:55:22 PMFeb 16
Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

> Trzeba będzie coś zrobić, bo gugiel raczej się z tego nie wycofa, a
> szkoda stracić choć te szczątkowe newsy (inna sprawa czy komuś by mnie
> brakowało ;).

Zrobiłem listę osób, które pisały w tym miesiącu na polski Usenet z
Googla, i stwierdziłem, że odezwę się do ciebie (i jeszcze jednej osoby z
pme), więc chyba trochę by brakowało :)

> Zapewne trzeba będzie założyć konto na chmurce i wybrać jakiś czytnik,
> pewnie androidowy - a dłuższe posty pisać albo za pomogą klawiatury USB OTG
> lub na tzw. "komputerze" i przesyłać je sobie na tablet mailem.

Nie masz możliwości instalacji czytnika na komputerze?

--
Starszy facet, zmartwiony myślą o śmierci, przychodzi do lekarza i pyta:
- Panie doktorze jeżeli ja przestanę pić, palić i pieprzyć - to czy ja

Dawid Rutkowski

Feb 16, 2024, 1:28:32 PMFeb 16
piątek, 16 lutego 2024 o 18:55:22 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

> Zrobiłem listę osób, które pisały w tym miesiącu na polski Usenet z
> Googla, i stwierdziłem, że odezwę się do ciebie (i jeszcze jednej osoby z
> pme), więc chyba trochę by brakowało :)

No to miło ;)

> Nie masz możliwości instalacji czytnika na komputerze?

Pewnie jakaś by tam była, tym bardziej że nntp nie zmienia się tak często
jak nieszczęsne html/www (kurtałka, strony potrafią "mieć problemy"
z półroczną przeglądarką - a z drugiej strony nowe kompilacje firefoxa
wymagają, nie wiadomo po jaką cholerę, nowszeo libc - choć może inna
sprawa, że mỏj slackware 14.1 może mieć już z 10 latek, nie mówiąc
o 13.37 z komputera "pracowego" - tzn. praca już była, ale komputer w prezencie
sobie zabrałem) - ale włączanie komputera dla czytania news - to już nie to.
Do pisania - owszem, ale czytanie jednak na tablecie (choć i czasem na tablecie
dłuższy post wystukam - na 7" klawiatura ekranowa jest OK, na telefonie 5" już za mała,
i choć trochę się nauczyłem - bo używam telefonu z andkiem dopiero od przejścia
do plusa w grudniu, i to tylko dlatego, że nokia E51 ma simlock na orange).

Dlatego m.in. chwaliłem sobie google news - mimo wad, ale pozwalają na łatwą
synchronizację przeczytanych postów - choć niestety wiele ich nie ma - przy używaniu
kilku urządzeń.

Janusz

Feb 16, 2024, 1:44:46 PMFeb 16

> [...]
> dłuższy post wystukam - na 7" klawiatura ekranowa jest OK, na telefonie 5" już za mała,

Nie wiem czy jest Thunderbird na androida ale na linuksa jest, ja
właśnie piszę z ubuntu 21 lts.

--
Janusz

Arnold Ziffel

Feb 16, 2024, 3:45:43 PMFeb 16
> [...]

> o 13.37 z komputera "pracowego" - tzn. praca już była, ale komputer w
> prezencie sobie zabrałem) - ale włączanie komputera dla czytania news -

Teraz piszesz z tabletu?

> Dlatego m.in. chwaliłem sobie google news - mimo wad, ale pozwalają na
> łatwą synchronizację przeczytanych postów - choć niestety wiele ich nie
> ma - przy używaniu kilku urządzeń.

Jak używasz Linuksa, to pewnie też konsoli i ssh. To może konsolowy
klient? Z Androida też się da (przez ssh, np. VX ConnectBot), ale to
średnio wygodne. Ja używam tina (tin.org), niektórzy chwalą sobie też
slrn. Instancję czytnika mam jedną, na screenie, i po prostu loguję się na
maszynę z czytnikiem skąd mi wygodnie.

--
- Skąd ma pan takiego siniaka na głowie?
- Byłem u lekarza. Na łupież zalecił mi nacierać włosy wodą

Dawid Rutkowski

Feb 17, 2024, 3:48:38 PMFeb 17
piątek, 16 lutego 2024 o 21:45:43 UTC+1 Arnold Ziffel napisał(a):

> Teraz piszesz z tabletu?

Tamte z "komputera".
Ale dziś jakiś dłuższy na tablecie wystukałem.
Muszę sprawdzić, czy ten 10-calowy ma USG OTG.
Choć z drugiej strony zadziwia mnie wygoda (choć może raczej brak niewygody)
na chickletowej klawiaturze notebooka.

> [...]
> średnio wygodne. Ja używam tina (tin.org), niektórzy chwalą sobie też
> slrn. Instancję czytnika mam jedną, na screenie, i po prostu loguję się na

Ale to trzeba mieć gdzieś na stałe włączony komputer - w pracy miałem,
a w domu prąd mnie kosztuje - oraz jeszcze "internet" - w domu mam tylko
przez komórę, więc rodzi to problem podczas nieobecności.
Zapasowa karta aero2 też odpada, choć zapasowe komóry mam.
I to nie tylko "internet", ale stałe IP, bo babranie się z DDNS to gra niewarta świeczki.

No cóż, trzeba będzie jakoś zmienić nawyki.
Thunderbirda na androida tak po szybkim sprawdzeniu w sklepie play nie ma,
jest coś innego od autora "mozilla thunderbird".

Echh, gdyby się dało gdzieś mieć konto shellowe na Linuxie....
Na studiach miałem na SunOSie ;> Echh, irc - to były czasy...

io

Feb 17, 2024, 4:48:43 PMFeb 17
> [...]
> Thunderbirda na androida tak po szybkim sprawdzeniu w sklepie play nie ma,
> jest coś innego od autora "mozilla thunderbird".

To nie jest do grup dyskusyjnych, ale w ogóle są inne programy do grup.

Arnold Ziffel

Feb 17, 2024, 6:35:20 PMFeb 17
Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

> Ale dziś jakiś dłuższy na tablecie wystukałem.
> Muszę sprawdzić, czy ten 10-calowy ma USG OTG.

A co to dokładnie za tablet?

> Ale to trzeba mieć gdzieś na stałe włączony komputer - w pracy miałem, a
> w domu prąd mnie kosztuje

Raspberry pi ciągnie tyle co nic :) Przy starym, PRLowskim liczniku prądu
dosłownie "tyle co nic", bo licznik na działce z samym Pi 4 nawet nie ma
siły się zakręcić. To ok. 4 W.

> - oraz jeszcze "internet" - w domu mam tylko przez komórę, więc rodzi to
> problem podczas nieobecności. Zapasowa karta aero2 też odpada, choć
> zapasowe komóry mam.

No tak, to może być problem. Na działce mam to rozwiązane modemem, model
to ZTE MF833U1. Ma LTE, a co najważniejsze przedstawia się jako interfejs
ethernetowy, czyli w zasadzie zachowuje się jak router dostępny przez USB.
Wygodne, nie trzeba kombinować ze skryptami do łączenia się przez PPP
(wvdial, itd.).

> I to nie tylko "internet", ale stałe IP, bo babranie się z DDNS to gra
> niewarta świeczki.

Gorzej że pewnie operator filtruje ruch przychodzący. Ale z tym mogę
pomóc. Mam publiczny IP, można zestawić VPNa (z twojego komputera do
mojego VPSa) i przeforwardować port ssh lub dowolny inny (tak, że port na
moim IP prowadziłby do portu na twoim raspberry).

> Thunderbirda na androida tak po szybkim sprawdzeniu w sklepie play nie
> ma, jest coś innego od autora "mozilla thunderbird".

To nie to samo :( Na Androdzie jest Piaohong, ludzie korzystają:
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.piaohong.newsgroup

> Echh, gdyby się dało gdzieś mieć konto shellowe na Linuxie....

Oni dają za darmo jak się poprosi :) Tylko trzeba poprosić z innego konta
niż gmail, bo maile aktywacyjne na gmaila od nich nie dochodzą.

http://tilde.club/

Sprawdziłem, bo kiedyś mi tam założyli konto. Jest z niego dostęp do
chmurki, jest też zainstalowany tin.

A jak nie, to może jakieś komercyjne? Ewentualnie komercyjny VPS, to
kilkanaście zł miesięcznie (choć może da się taniej).

> Na studiach miałem na SunOSie ;> Echh, irc - to były czasy...

IRC nadal żyje... ja siedzę na pirc.pl, nawet bramka web jest :)

--
Myśliwy poszedł na polowanie i zobaczył zająca. Podszedł na 50 metrów,
przymierzył, strzelił. Dym się rozwiał, zając dalej siedzi. Podszedł na

Arek

Feb 18, 2024, 6:52:53 PMFeb 18
Użytkownik "KrzysiekSX" <krzy...@ukryty.gdzies> napisał w wiadomości
Przepraszam, link się nie wkleił...
https://zapodaj.net/plik-i8bp4u0lJf
Monitor LCD EIZO, podłaczony do sprawnej karty z wyjściem VGA obraz
poprawny. Z tego komputera na każdym innym monitorze i kablu to samo
Ruszanie przy złączu karty na razie nie pomogło.
Przez ostatnie dni działało, feralnego dnia po włączeniu też. po
ok. godzinie się popsuło (nie zauważyłem kiedy).

Link o kasowaniu filtrów - sprawdzę jak to wygląda na karcie.
Ale po pierwsze musiało pojawić się nagle, po drugie na wszystkich 3
kolorach? Po trzecie nie wygląda na typowe rozmazanie (spróbuję
wrzucić dokładniejsze foto), przy którym często rozmycie jest w jedną
stronę - prawą, a i smużenie ograniczone. Na karcie trochę przypomina
efekt "przekontrastowania" w starych telewizorach, chociaż na karcie
kontrast ogólnie trochę się zmniejszył.

Komputer ma Win NT 5, nie mamy instalki, a prawa admina się
w pomroce dziejów... Niestety jeszcze potrzebny do starych urządzeń.
Korzystać się da ale uciążliwe.
Karty podobne widziałem na Allegro, tyle, że nie za 50zł lecz
kilkakrotnie drożej, chyba ktoś modę na "vintage" wspiera. I nie ma
pewności, czy takie same i pójdzie bez wymiany sterowników, a
dokładniejszego oznaczenia na mojej nie znalazłem niż to co podałem.
Jesze coś co może sugerować rok produkcji, prawdopodobnie 1999.

Arek

KrzysiekSX

Feb 19, 2024, 6:07:42 AMFeb 19
W dniu 2024.02.19 o 00:52, Arek pisze:
Jak dla mnie wyglada 100% jak zły kabel, ale skoro sprawdziłeś, ze to nie to, to
wina lezy zapewne na karcie i ja bym szukał tych filtrów albo urwanego czegoś
albo zimnego lutu. A skoro padło równocześnie, to może był kondensator/filter ze
współna nóżką i jak puściło, to na wszystkich kanałach... a może chip się
odkleił i jakas masa mu nie styka? w ramach eksperymentu możesz sprawdzić, czy
jak np wyświetlisz czerwony kwadrat na czarnym tle to rozmyje się na czaerwono
czy czerwony wzbudzi nne kanały i sie rozmyje na szaro? (np w paincie na
fullscreen narysowac kwadraty r g b i zobaczyc co się stanie, ewentualnie to
samo na białym i szarym 128 128 128 tle), to by się mogło okazac, czy sygnały
nie przepływają do innych kanałów, co by wskazywało na taki wspólny element
oderwany od płyty.
Ewentualnie sprawdź zasilacz, cz np nie padło -12v, bo w końcu efekt raczej leży
w analogowej części karty, a pci ma na złączu.

> [...]
> dokładniejszego oznaczenia na mojej nie znalazłem niż to co podałem.
> Jesze coś co może sugerować rok produkcji, prawdopodobnie 1999.

grzebanie w smd na karcie mi sie nie podoba i zajmuje duzo czasu, więc ja bym
zaryzykowął najtańszą rive tnt, żeby się tylko ram zgadzał i chip na karcie i
podmienił, ewentualnie bym zrobił wcześniej kopie dysku na wszelki wypadek (np.
binarnie dd pod linuxem) i odpalił najpierw na tej kopii.
pozdrawiam Krzysiek

Arek

Feb 19, 2024, 5:54:14 PMFeb 19
Użytkownik "KrzysiekSX" <krzy...@ukryty.gdzies> napisał w wiadomości
Zasilanie -12V sprawdzę. Zimne luty (po 23 latach!) ostukane na razie się
nie ujawniły ale jeszcze się zobaczy.
Z kolorami też chociaż nie widać konkretnych przebarwień.
https://zapodaj.net/plik-QYNHK9rIgk
https://zapodaj.net/plik-77tUM9Fo0m
na zdjęciach wygląda nieco lepiej niż w rzeczywistości (rozmycie/kompresja),
w realu ciemne cienkie pionowe kreski na jasnym tle są bardziej wyżerane
https://zapodaj.net/plik-HzuqF0hLQg karta

Zaczynam podejrzewać trwałe uszkodzenie od przegrzania bo wentylatorek
na radiatorze trochę rachitycznie działa. Smużenie jest już od włączenia
zimnego kompa z zastępczą dmuchawą na kartę.

> [...]
> karcie i podmienił, ewentualnie bym zrobił wcześniej kopie dysku na
> wszelki wypadek (np. binarnie dd pod linuxem) i odpalił najpierw na tej

Zgrane ale nie będzie łatwo niektóre funkcjonalności "przeflancować".
Jak się do końca nie uda to poszukam karty.

Arek

alojzy nieborak

Feb 19, 2024, 6:51:00 PMFeb 19
Arek napisał(a):

> Zgrane ale nie będzie łatwo niektóre funkcjonalności "przeflancować".
> Jak się do końca nie uda to poszukam karty.

Kondziołki lubią wysychać po 5 latach. Do już zamontowanych dolutuj nowe
od spodu pytki.
Możesz jeszcze ścisnąć BGA do płytki coby obadać czy łączenia
nie puszczają z wiekiem.
Tyle da się zrobić po taniości.

Arek

Feb 20, 2024, 5:03:01 PMFeb 20
Użytkownik "alojzy nieborak" <alojzy....@gmail.com> napisał w
wiadomości news:54927953-58fa-40c4...@googlegroups.com...
BGA (główny chip) już dociskałem.
Z kondensatorami (blokujące?) pomyślę, ale czy nagłe pogorszenie
(chociaż nie widziałem momentu) może być spowodowane stopniowym
chyba wysychaniem?

Odpowiadając KrzysiekSX:
Napięcia się trzymają, -12V również.
Kolorowe pionowe kreski/obszary i okolice nie wykazują przebarwień, raczej
dotyczy to równomiernie wszystkich 3 kolorów.

Arek

Arnold Ziffel

Feb 21, 2024, 4:41:42 PMFeb 21
Arnold Ziffel <arn...@hooterville.invalid> wrote:

> Dawid Rutkowski <drut...@wp.pl> wrote:

No nic, za chwilę Google się wyłączy (nie wiem czy 22 lutego o północy,
czy np. w ciągu dnia, lub w nocy z 22 na 23...). Jakbyś potrzebował
dostępu do Usenetu lub jakiejś pomocy w konfiguracji to odezwij się na
adres podany na dole http://news.chmurka.net/.

--
Idzie sobie mamut przez pustynie i nagle stratowało go stado
słoni. Wstaje z trudem i rozgoryczony mówi:

Janusz

Feb 22, 2024, 7:30:11 AMFeb 22
W dniu 20.02.2024 o 23:02, Arek pisze:
> BGA (główny chip) już dociskałem.
Dociskanie nic nie daje, trzeba go ścisnąć trwale np ściskiem
stolarskim, są takie małe, podłożyć kawałek drzewa pod scalak BGA i pod
płytkę i taką kanapkę ścisnąć, wpierw lekko, włączyć kompa i obserwować
rezultat, w razie potrzeby zwiększyć siłę ale z czuciem, nic na chama :)

--
Janusz