YubiKey - menadżer haseł

pytajacy

Feb 15, 2024, 8:02:57 AMFeb 15
Witam,
czy ktoś używa YubiKey jako menadżera haseł? I zechciałby się podzielić
opinią...?
Pytam, bo bo to może lepsze rozwiązanie niż kartka papieru... ;)

Robert

heby

Feb 15, 2024, 8:11:12 AMFeb 15
On 15/02/2024 14:02, pytajacy wrote:
> Pytam, bo bo to może lepsze rozwiązanie niż kartka papieru... ;)

Keepass i pewnie kilka innych.

PiteR

Feb 15, 2024, 4:33:05 PMFeb 15
in <news:uql21u$65d$1$pyta...@news.chmurka.net>
user pytajacy pisze tak:

> czy ktoś używa YubiKey jako menadżera haseł? I zechciałby się
> podzielić opinią...?

daj sobie spokój

> Pytam, bo bo to może lepsze rozwiązanie niż kartka papieru... ;)

zaszyfruj sobie kartkę, hasla.txt, cały windows, cały dysk Veracryptem

będziesz musiał pamiętać tylko jedno hasło
a jak weźmiesz na hasło linijkę tekstu z książki to jeszcze łatwiej
zapamiętać.

--
Piter

rad...@konto.pl

Feb 15, 2024, 4:39:15 PMFeb 15
Thu, 15 Feb 2024 14:02:54 +0100, w <uql21u$65d$1$pyta...@news.chmurka.net>,
pytajacy <ro...@poczta.fm> napisał(-a):
Ja używam KeePass i w sumie sobie chwalę.
Inna sprawa, że używam głównie jako menedżera loginów ;)

Grzegorz Niemirowski

Feb 15, 2024, 4:50:55 PMFeb 15
pytajacy <ro...@poczta.fm> napisał(a):
Ale to nie jest menedżer haseł :) On służy do bezpiecznego logowania
dwuskładnikowego oraz może też zabezpieczać dostęp do menedżera haseł.

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/

JDX

Feb 15, 2024, 6:32:36 PMFeb 15
On 15.02.2024 22:50, Grzegorz Niemirowski wrote:
[...]
> Ale to nie jest menedżer haseł :) On służy do bezpiecznego logowania
> dwuskładnikowego oraz może też zabezpieczać dostęp do menedżera haseł.

Niby może też przechowywać hasła do sajtów, które nie wspierają OTP,
więc w pewnym sensie jest też menedżerem haseł.

IMO to ciekawe urządzenie bo może też działać jako OpenPGP card. W
każdym razie również rozważam zakup.

pytajacy

Feb 19, 2024, 6:53:36 AMFeb 19
W dniu 15.02.2024 o 22:36, rad...@konto.pl pisze:
A czy ten KeePass jest bezpieczny jako menadżer loginów i haseł?
On to trzyma lokalnie na kompie czy gdzieś w chmurze?
Czy używanie Keepass jako menadżera haseł jest bezpieczniejsze niż
używanie menadżera haseł przeglądarki?

Grzegorz Niemirowski

Feb 19, 2024, 7:03:59 AMFeb 19
> [...]
> On to trzyma lokalnie na kompie czy gdzieś w chmurze?
> Czy używanie Keepass jako menadżera haseł jest bezpieczniejsze niż

Odpowiedzi masz w drugim zdaniu artykułu o KeePass na Wikipedii. Trzyma na
kompie w zaszyfrowanym pliku. Czy Twoja przeglądarka szyfruje hasła?

heby

Feb 19, 2024, 7:21:49 AMFeb 19
On 19/02/2024 12:53, pytajacy wrote:
> On to trzyma lokalnie na kompie czy gdzieś w chmurze?

Trzyma w zaszyfrowanym pliku, do którego kluczem jest hasło.

Ten plik może być na byleczym. Pendrive, zaszyfrowanej partycji (razem z
keepass), dysku google, przesłany mailem, trzymany w systemie kontroli
wersji.

Trzymanie na dysku google jest interesujace, mam natychmiastowy dostęp
do haseł pomiędzy wszystkimi urządzeniami spiętymi google drive, pod
warunkiem że nie zmieniam haseł jednocześnie na kilku. Dodatkowo sam
samoczynnie robie backupy do kontroli wersji, ale to już wymaga lekkiej
rzeźby.

> Czy używanie Keepass jako menadżera haseł jest bezpieczniejsze niż
> używanie menadżera haseł przeglądarki?

To ma inne zastosowania. Przeglądarka nie chroni haseł. Trzyma je
tekstem jawnym i da się je ukraść, jak tylko masz dostęp do przeglądarki:

https://support.mozilla.org/en-US/kb/export-login-data-firefox

Innymi słowy przeglądarka ma zupełnie inny koncept bezpieczeństwa haseł,
niż keepass. Kepass jest zorientowany na ficzyną kradzież nośnika, a
przeglądarka jedynie ułatwia ich używanie, ale nie chroni. Kepas pozwala
na współdzielenie, zaś przeglądarkowych nie chcesz współdzielić.

pytajacy

Feb 19, 2024, 10:10:13 AMFeb 19
W dniu 19.02.2024 o 13:21, heby pisze:
Dzięki za wyjaśnienie ;)

Robert

Marek

Feb 20, 2024, 5:11:19 AMFeb 20
On Mon, 19 Feb 2024 13:21:46 +0100, heby <he...@poczta.onet.pl> wrote:
> https://support.mozilla.org/en-US/kb/export-login-data-firefox

To zaleta a nie wada. Przydaje się do odzyskania dostępu.
W chromie chyba już tak prosto nie jest.

--
Marek

pytajacy

Feb 20, 2024, 5:41:06 AMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 11:11, Marek pisze:
Nie wiem czy to zaleta czy wada, ale dzięki eksportowi w FF
zaimportowałem sobie do Keepass loginy i hasła.
Po jednodniowym testowaniu mogę powiedzieć że sensowne ma rozwiązania
ten Keepass - baza z plikiem haseł może być gdziekolwiek i jest
zaszyfrowana hasłem, autouzupełniane, polskie menu...

heby

Feb 21, 2024, 8:00:59 AMFeb 21
On 20/02/2024 11:11, Marek wrote:
> To zaleta a nie wada.

To wadozaleta.

Celem tego mechanizmu nie jest ochrona haseł. W zalezności od tego czy
ufasz, czy nie, maszynie, to może być zaleta lub wada.

Zgubienie laptopa z hasłem 1234 powoduje, że to wada.

Zgubienie latpopa, gdzie FF portable jest na zaszyfrowanej partycji, to
obojętne.

"Pies zjadł jedyną kartkę z hasłami": to zaleta.

FF/Chrome nie są od trzymania haseł, jeśli masz jakąkolwiek szansę na
wyciek danych i to wszystko.

Często zabieram na wyjazdy małego laptopa. Z definicji nie mogę tam
zapamiętywać haseł w przeglądarce.

Ale zapamiętuje (mniej ważne) w kompie domowym.

To szacowanie ryzyka.

Marek

Feb 21, 2024, 8:27:26 AMFeb 21
On Wed, 21 Feb 2024 14:00:55 +0100, heby <he...@poczta.onet.pl> wrote:
> Zgubienie latpopa, gdzie FF portable jest na zaszyfrowanej
> partycji, to

No nie wyobrażam sobie inaczej, zbyt używać komputer bez
dmcrypta/luks or compatible.

--
Marek

SW3

Feb 22, 2024, 5:33:37 AMFeb 22
W dniu 21.02.2024 o 14:00, heby pisze:
> Zgubienie latpopa, gdzie FF portable jest na zaszyfrowanej partycji, to
> obojętne.
Przecież nie musi być portable żeby szyfrować folder z danymi programu
albo całą partycję.
--
SW3

heby

Feb 22, 2024, 8:35:37 AMFeb 22
On 22/02/2024 11:33, SW3 wrote:
> Przecież nie musi być portable żeby szyfrować folder z danymi programu
> albo całą partycję.

To ogólna uwaga: nie wiesz *gdzie* FF trzyma dane logowania. Możemy
domyślić się, że w 99.9% wypadków trzyma *gdzieś* na C:. A tego nie
szyfrujemy za często z uwagi na skrajną upierdliwość. Co do szyfrowania
pojedynczego folderu: 99.9% suwerena nie wie gdzie i jak zaszyfrować.
Zazwyczaj chcesz zaszyfrować więcej niż tylko jakiś folder FF, aby nie
być narażonym na atak złej pokojówki.

PS. Pomijając, że moim wyjazdowym OSem jest raczej Ubuntu+szyfrowanie
całego /, to ostatnio widziałem już kolesia, który z szyfrowanej
partycji (pendrive) odpalał jakąs maszynę wirtualną a w niej windowsa i
dopiero przeglądał neta. Paranoja, ale może to faktycznie jedyna
sensowna metoda jeśli jesteś tajnym agentem Burkina Faso.