[OT] Młot udarowy

Arnold Ziffel

Feb 12, 2024, 12:14:21 AMFeb 12
Hej,

OT, ale to jedyna żywa grupa z kompetentnymi ludźmi :)

Kupiłem sobie młot udarowy. O ten:

https://allegro.pl/oferta/mlot-eurotec-rh217-1650w-14158099094

Młot działa, ale ma problem i nie wiem, czy to normalne zachowanie (pewnie
nie).

Jak dociskam dłuto i włączam młot, to zazwyczaj jest OK (jest udar, młot
"tłucze"). Jak podczas pracy młota zmniejszę na moment nacisk na dłuto, to
udar znika. Młot nadal pracuje, ale nie "tłucze". Dociśnięcie dłuta nie
sprawia, że udar wraca. Muszę puścić na moment spust i włączyć młot znowu,
z dociśniętym dłutem.

Po wyłączeniu młota, gdy słychać, że obroty silnika spadają, słychać też,
kiedy udar wraca.

Czasem zdarza się też, że udaru w ogóle nie ma mimo włączenia młota z
dociśniętym dłutem.

Temat jest mało pilny, bo mimo tej wady skułem to, co chciałem skuć, więc
młot na razie leży, ale zastanawiam się, czy to może być jakaś usterka,
uszkodzenie, czy może zużycie czegoś w środku. Nie rozbierałem go jeszcze,
nie mam pojęcia czego się tam spodziewać ani jak to w ogóle działa.

Jakieś podpowiedzi, zanim zacznę grzebać?

--
Dzwonek do drzwi, pani domu otwiera, a u progu znajomi:
- Przyszło nam do głowy, żeby was odwiedzić...

JDX

Feb 12, 2024, 1:46:26 AMFeb 12
On 12.02.2024 06:14, Arnold Ziffel wrote:
[...]
> [...]
> uszkodzenie, czy może zużycie czegoś w środku. Nie rozbierałem go jeszcze,
> nie mam pojęcia czego się tam spodziewać ani jak to w ogóle działa.
Może być zużycie, ale ja obstawiam brak konserwacji. Czyli kupić
odpowiedni smar (np.
https://makitamarket.pl/pl/p/SMAR-DO-PNEUMATYKI-MLOTOW-MAKITA-opakowanie-30G-nr.-kat.-181490-7/873),
rozkręcić, wyczyścić, nasmarować i skręcić.

Janusz

Feb 12, 2024, 4:24:14 AMFeb 12
W dniu 12.02.2024 o 07:46, JDX pisze:
> On 12.02.2024 06:14, Arnold Ziffel wrote:
> [...]
> Może być zużycie, ale ja obstawiam brak konserwacji. Czyli kupić
W NOWYM MŁOCIE?

> odpowiedni smar (np.
> https://makitamarket.pl/pl/p/SMAR-DO-PNEUMATYKI-MLOTOW-MAKITA-opakowanie-30G-nr.-kat.-181490-7/873), rozkręcić, wyczyścić, nasmarować i skręcić.
Absolutnie, oddać do sklepu w ramach reklamacji, młot ma kuć po
dociśnięciu bez ponownego startu.

--
Janusz

JDX

Feb 12, 2024, 4:35:39 AMFeb 12
On 12.02.2024 10:24, Janusz wrote:
> W dniu 12.02.2024 o 07:46, JDX pisze:
[...]
> W NOWYM MŁOCIE?
Jesteś pewien, że to jest nowy młot? :-)

Janusz

Feb 12, 2024, 6:11:08 AMFeb 12
W dniu 12.02.2024 o 10:35, JDX pisze:
A nie, myślałem że autor kupił nowy teraz widzę że używkę :( ale kupił
na odległość więc ja bym nadal zwrócił.

--
Janusz

Adam

Feb 12, 2024, 6:57:04 PMFeb 12
Dodam jeszcze, że wszystkie znane mi elektropneumatyczne działają zawsze,
ale najskuteczniej kują, jeśli nie są mocno dociśnięte. To daje się wyczuć:
dociska się a potem nieco luzuje i wyczuwa moment, w którym jest największa
energia kinetyczna.

Nie dotyczy udarów mechanicznych z "grzechotką", ale one raczej do niczego
się nie nadają. Może tylko do GK.

--
Pozdrawiam.

Adam

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 4:10:01 AMFeb 13
W dniu 13.02.2024 o 00:57, Adam pisze:
> Nie dotyczy udarów mechanicznych z "grzechotką", ale one raczej do niczego
> się nie nadają.

50 lat temu byli innego zdania.

Pamiętam moje pierwsze spotkanie z pneumatycznym udarem. W kostce
brukowej zwykłym mechanicznym na centymetr się wwierciłem.
Pneumatyczny wszedł jak w drewno.

Robert

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 6:51:32 AMFeb 13
JDX <j...@onet.pl> wrote:

> [...]
> https://makitamarket.pl/pl/p/SMAR-DO-PNEUMATYKI-MLOTOW-MAKITA-opakowanie-30G-nr.-kat.-181490-7/873),
> rozkręcić, wyczyścić, nasmarować i skręcić.

O widzisz, na to nie wpadłem :) Dzięki.

Ten smar będzie OK, jak to jest młot elektryczny a nie pneumatyczny?

--
Po 12-godzinej operacji ginekolog wychodzi ze szpitala i mówi:
- Nareszcie jakieś twarze!

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 6:52:21 AMFeb 13
Janusz <janu...@o2.pl> wrote:

> A nie, myślałem że autor kupił nowy teraz widzę że używkę :( ale kupił
> na odległość więc ja bym nadal zwrócił.

Już termin na zwrot minął.

--
- Masz sześć jabłek, połowę dajesz Ani. Ile ci zostało?
- Pięć i pół.

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 7:10:31 AMFeb 13

> O widzisz, na to nie wpadłem :) Dzięki.
>
> Ten smar będzie OK, jak to jest młot elektryczny a nie pneumatyczny?

Albo mechaniczny albo pneumatyczny. Elektryczny będzie każdy. Zobacz co
masz. Jak mechaniczny to się nie nada.

Robert

JDX

Feb 13, 2024, 7:23:37 AMFeb 13
On 13.02.2024 12:51, Arnold Ziffel wrote:
[...]
> Ten smar będzie OK, jak to jest młot elektryczny a nie pneumatyczny?

Młot może i elektryczny, ale udar ma pneumatyczny. :-) Jak każdy inny
typowy młot.

Marcin Debowski

Feb 13, 2024, 7:29:45 AMFeb 13
On 2024-02-13, Arnold Ziffel <arn...@hooterville.invalid> wrote:

> Już termin na zwrot minął.

Jełi kupiłeś prywatnie (nie na firmę) to masz rękojmie, używka, do roku
od momentu zakupu (wydania towaru). No chyba, że kupiłeś coś jawnie
zajechanego i sprzedawca o takim stanie Cię poinformował.

--
Marcin

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 7:48:33 AMFeb 13
W dniu 13.02.2024 o 13:23, JDX pisze:
Mechanicznych udarów nie stosuj się w młoto-wiertarkach?
Bo to urządzenia ma przełącznik kucie/wiercenie.

Robert

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:19:16 AMFeb 13
Marcin Debowski <aga...@invalid.zoho.com> wrote:

> Jełi kupiłeś prywatnie (nie na firmę) to masz rękojmie, używka, do roku
> od momentu zakupu (wydania towaru). No chyba, że kupiłeś coś jawnie
> zajechanego i sprzedawca o takim stanie Cię poinformował.

Kupiłem prywatnie.

A czy jawnie zajechanego... sam oceń:

https://allegro.pl/oferta/mlot-eurotec-rh217-1650w-14158099094

Teoretycznie jest napisane:

"Młot jest używany, sprawny, w dobrym stanie, nosi ślady normalnego
użytkowania."

Ale młot kosztował 110 zł, nikt normalny nie spodziewałby się w tej cenie
cudów.

--
Znani z glupich zartow studenci spotkali na drodze chlopa, ktory
prowadzil na targ wieprzka.

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:20:15 AMFeb 13
Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:

> Albo mechaniczny albo pneumatyczny. Elektryczny będzie każdy.

Myślałem że pneumatyczne są podłączane do kompresora, jak np. klucz
udarowy.

> Zobacz co masz. Jak mechaniczny to się nie nada.

Jak to sprawdzić?

--
Lew zgromadził na leśnej polanie wszystkie zwierzęta i groźnie pyta:
- Kto zabił ostatniego dinozaura??

Janusz

Feb 13, 2024, 9:23:12 AMFeb 13

> Mechanicznych udarów nie stosuj się w młoto-wiertarkach?
Nie stosuje, są za słabe, jedynie w wiertarkach.

> Bo to urządzenia ma przełącznik kucie/wiercenie.
To nic nie zmienia, nadal udar jest pneumatyczny.

--
Janusz

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 9:53:47 AMFeb 13
> Jak to sprawdzić?

Niże ktoś już wyjaśnił. Jest pneumatyczny.

Robert

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 10:19:17 AMFeb 13

> Niże ktoś już wyjaśnił. Jest pneumatyczny.

Ok, widzę post Janusza. No nic, rozbiorę, to będzie wiadomo. Tylko to
będzie dopiero w trzeciej kolejności (mikrofalówka na działce zrobiła
zwarcie, w ekspresie do kawy przez mrozy pękł wężyk, a jestem tylko w
weekendy, więc najpierw ogarnę te dwie rzeczy, bo kotom trzeba grzać
żarcie a mi kawę :) ).

Z tą mikrofalówką to też ciekawe, co tam mogło paść. Zwykła, prosta, z
mechanicznym timerem. Przy włączaniu wywaliło B16, potem już się nie
włączała (pewnie bezpiecznik w niej poszedł). Zakładam że filtr
przeciwzakłóceniowy, bo w sumie co innego? Z drugiej strony ten filtr jest
chyba podłączony przed wyłącznikiem (mechanicznym), bo mikrofalówka
pobiera jakieś ułamki wata nawet jak jest wyłączona (wystarczająco, żeby
licznik elektrodynamiczny nie cofał się do pozycji spoczynkowej, ale nie
wystarczająco, żeby ruszył). Ale (może) będę wiedział jak rozbiorę.

Serwisówki oczywiście nie ma, bo po co, ale konstrukcja pewnie też jest
typowa, klasyczna.

--
Rozmawiaja dwie studentki:
- Ktorego wolisz: Pawla, czy Karola ?

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 11:01:10 AMFeb 13
> Z tą mikrofalówką to też ciekawe, co tam mogło paść. Zwykła, prosta, z
> mechanicznym timerem. Przy włączaniu wywaliło B16, potem już się nie
> włączała (pewnie bezpiecznik w niej poszedł).

Może zadziałało to słynne rozwiązanie zabezpieczenia zwierające L z N?

Robert

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 11:21:26 AMFeb 13
> kotom trzeba grzać
> żarcie

Twoje koty ciepłe posiłki dostają?

Robert

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 11:25:36 AMFeb 13

> Może zadziałało to słynne rozwiązanie zabezpieczenia zwierające L z N?

Crowbar? Jeśli zastosowali w mikrofalówce...

Z drugiej strony jeśli oprócz bezpiecznika mikrofalówki wywaliło też B16
to słabe to zabezpieczenie.

--
Śmiech dziecka jest najcudowniejszym dźwiękiem jaki istnieje.
No chyba, że jest 3 w nocy, a ty jesteś w domu sam.

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 11:26:40 AMFeb 13
Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:

> Twoje koty ciepłe posiłki dostają?

Domowe nie, bo im ciepło (bo są w domu). Działkowe (bezdomne, chociaż
zadomowiły się tam, bo im dobrze, mają porobione ocieplane domki i nikt
ich nie gania) zimą tak.

--
Gdybyś była owocem, to byłabyś najsłodszą truskawką. A gdybyś była
warzywem, to odwiedzałbym cię codziennie w szpitalu.

Ceat

Feb 13, 2024, 11:40:23 AMFeb 13
> [...]
> wystarczająco, żeby ruszył). Ale (może) będę wiedział jak rozbiorę.
>
> Serwisówki oczywiście nie ma, bo po co, ale konstrukcja pewnie też jest

Mikrofalówka klasyczna to: trafo, prostownik, dioda, kondensator, magnetron.
W zasilaniu bezpiecznik, czasem drugi w obwodzie WN.
Schemat znajdziesz bez trudu.

Możliwe uszkodzenia: kondensator WN na zwarcie, dioda WN na zwarcie,
magnetron na zwarcie katoda-obudowa, trafo na zwarty zwój.
Możliwy też jest upływ w magnetronie - utrata próżni - nie da się wykryć
miernikiem, w tej sytuacji bezpiecznik pada po kilku...kilkudziesięciu
sekundach grzania.

Jest też możliwe uszkodzenie o którym mówi Robert - standardowo
zabezpieczenie przed otwarciem drzwiczek zwiera zasilanie, jeśli nie
zadziałają otwierane jednocześnie szeregowe wyłączniki to będzie Bum.
Ale to łatwe do sprawdzenia.

Robert Wańkowski

Feb 13, 2024, 11:43:52 AMFeb 13

> Crowbar? Jeśli zastosowali w mikrofalówce...

Ale tam na mikrostyku drzwi to zrobione.

> Z drugiej strony jeśli oprócz bezpiecznika mikrofalówki wywaliło też B16
> to słabe to zabezpieczenie.

Może tak ma być? Gdzieś widziałem, że nie zwiera na sztywno L z N, tylko
przez rezystor pół oma.

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 13, 2024, 12:45:53 PMFeb 13

> Ale młot kosztował 110 zł, nikt normalny nie spodziewałby się w tej cenie
> cudów.

I tu się mylisz :) Kupiłem 15 lat temu młot w Praktikerze za 100zł
:D...jeśli chodzi o "przebieg" to zniszczył 1/4 muru berlińskiego,
łącznie z fundamentami a ilość dziur w żelbecie jest taka, że mógłbym z
tego zrobić "czarną dziurę" wielkości księżyca :D

Do dzisiaj to sprzedają i wcale dużo więcej nie kosztuje.

Skróciłem tylko 2x kabel (nie wymieniałem) bo się "ukruszył" i nadal
działa w 100% Używam tego naprawdę sporo. Walizka jedynie pękła na
zawiasach i tyle :)

Link do modelu:

https://lombard66.pl/produkt/391159,mlotowiertarka-nupower-nupk620

Link do nowego modelu:

https://pl.aliexpress.com/item/1005002735260516.html

Jak się kiedyś popsuje, nim umrę, to kupię taki sam :)

Spaliłem/popsułem do tego czasu kilka Boszy, Hilti i Makity itp.
Ten mnie nigdy nie zawiódł :)
--
LordBluzg®🇵🇱
<<<ƧiԳ ćɒdɘႱ i Putina i ęjcaredefnoK>>>

LordBluzg®🇵🇱

Feb 13, 2024, 12:50:53 PMFeb 13

> Domowe nie, bo im ciepło (bo są w domu). Działkowe (bezdomne, chociaż
> zadomowiły się tam, bo im dobrze, mają porobione ocieplane domki i nikt
> ich nie gania) zimą tak.

Kuchenkę na gaz sobie kup. Działa bez prądu i nie zamarza :D Mam i chwalę.

io

Feb 13, 2024, 12:55:37 PMFeb 13
W dniu 13.02.2024 o 18:45, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Brak płynnej regulacji obrotów. Jakby inna klasa.

LordBluzg®🇵🇱

Feb 13, 2024, 5:53:02 PMFeb 13
W dniu 13.02.2024 o 18:55, io pisze:
Regulacja obrotów w tym narzędziu jest jak potrzeba skrzyni biegów w
hulajnodze :) Ktoś, kto nie potrafi działać takim narzędziem, bez
problemu, nie powinien go używać i kupić sobie śmigłowiec :)...wtedy
będzie miał pełen odlot.

Marcin Debowski

Feb 13, 2024, 7:28:38 PMFeb 13
On 2024-02-13, Arnold Ziffel <arn...@hooterville.invalid> wrote:

> Kupiłem prywatnie.
>
> A czy jawnie zajechanego... sam oceń:
>
> https://allegro.pl/oferta/mlot-eurotec-rh217-1650w-14158099094

Trochę sponiewierany jest. Ale skoro twierdzi, że sprawny to sprawny.

> [...]
> użytkowania."
>
> Ale młot kosztował 110 zł, nikt normalny nie spodziewałby się w tej cenie

Tam masz zakładkę nt. reklamacji:
Czas na reklamację 1 rok
Dotyczy reklamacji z tytułu rękojmi lub braku zgodności towaru z umową
Rękojmia wyłączona dla przedsiębiorców w zakresie dopuszczalnym przez prawo.

Tam dalej jest szerszy opis i jest on zgodny z obowiązującymi
przepisami*. Przy 110zł jedyny dylemat jest taki, czy warto się tu
pieprniczyć. Najpierw spróbowałbym tego smaru, a jak to nie zadziała to
zawsze mozesz reklamowac. Koszty wysyłki/zwrotu/odsyłki ponosi
sprzedawca.

Jakby co to procedura i inne informacje są tu:
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacja/niezgodnosc/

*) w tekscie jest trochę zamieszania w nazewnictwie, obecnie dla
konsumentów tytuł reklamacji to "niezgodność z umową". Jeszcze rok++
temu była to rękojmia.

--
Marcin

Marcin Debowski

Feb 13, 2024, 7:42:47 PMFeb 13

https://www.narzedzia.pl/blog/udar-mechaniczny-a-udar-pneumatyczny-czym-sie-roznia/

> Jak to sprawdzić?

Zdarzają się w ogóle SDS z udarem mechanicznym?

--
Marcin

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 8:59:38 PMFeb 13
LordBluzg(R)?? <mka...@poczta.onet.pl> wrote:

> I tu się mylisz :) Kupiłem 15 lat temu młot w Praktikerze za 100zł
> :D...

Ja kupiłem kiedyś klucz udarowy za 100 zł. Elektryczny. Potrzebowałem
odkręcić jedną śrubę. Nie dał rady, rozpadł się przy pierwszym użyciu
(dosłownie, strzaskał sobie korpus). Więc to chyba loteria.
No, super drogi nie jest :)

Ja ten młot kupiłem w zasadzie tylko do jednego celu, i ten cel został
prawie zrealizowany (prawie, bo fajnie będzie jeszcze ten gruz któregoś
dnia pokruszyć i się go pozbyć, czyli wysypać w koleiny na działkowej
drodze), więc nie chciałem przepłacać.

Z drugiej strony, wiertarkę udarową (tę za 60 zł) też kupiłem na dwie
dziury, a służy do dziś (i zrobiła dużo więcej niż dwie) :)

--
Starszy facet, zmartwiony myślą o śmierci, przychodzi do lekarza i pyta:
- Panie doktorze jeżeli ja przestanę pić, palić i pieprzyć - to czy ja

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:03:20 PMFeb 13
io <i...@op.pl.invalid> wrote:

> Brak płynnej regulacji obrotów. Jakby inna klasa.

A to potrzebne? Używam regulacji obrotów przy delikatnych i precyzyjnych
pracach, ale wyburzanie betonu czy wiercenie w nim dziur to nie jest
delikatna praca. Tam chcę mieć pełną moc narzędzia.

No bo w sumie po co mi ta regulacja? Mam kruszyć beton delikatniej? To
sobie młoteczek mogę kupić, taki mały, i stukać nim. Albo łyżeczkę.

Jak kupowałem szlifierkę kątową to też zastanawiałem się, czy nie będę
potrzebował regulacji obrotów (mogłem kupić gorszą z regulacją albo lepszą
bez). Stwierdziłem że nie będę (a jak będę, to sobie dołożę regulator
fazowy na triaku) i wziąłem lepszą bez. Regulator dołożyłem (zewnętrzny, w
formie wtyczki i gniazdka), nie działa (szlifierka ma jakiś soft start,
który z nim koliduje), ale nie jest to do niczego potrzebne.

W zasadzie przydałoby się tylko do polerowania. Ale nie poleruję :) A jak
będę miał polerować, to pewnie kupię jakąś najtańszą, używaną szlifierkę
tylko do tego (i albo się rozleci albo zostanie).

--
Po wybuchu jądrowym na uschniętym kikucie ocalałego drzewa siedzą
dwa szympansy.

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:08:25 PMFeb 13
LordBluzg(R)?? <mka...@poczta.onet.pl> wrote:

> Regulacja obrotów w tym narzędziu jest jak potrzeba skrzyni biegów w
> hulajnodze :)

A to się akurat przydaje :) Masz trzy biegi (oczywiście to się tylko tak
nazywa, to elektroniczny ogranicznik obrotów), na jedynce jedziesz powoli,
więc nie musisz kombinować z gazem, tylko trzymasz go do oporu. Jedynka to
takie tempo spacerowe, dwójka szybsze / normalne, a trójka jest dla
odważnych.

> Ktoś, kto nie potrafi działać takim narzędziem, bez problemu, nie
> powinien go używać i kupić sobie śmigłowiec :)...wtedy będzie miał pełen
> odlot.

Ja nie potrafiłem (w życiu czegoś takiego nie trzymałem wcześniej w ręku)
ale stwierdziłem, że to nie może być jakaś wielka filozofia. No i
rzeczywiście nie jest, a szczegóły (np. pod jakim kątem trzymać młot, żeby
najlepiej kruszył) daje się wyczuć. Bijesz, nie kruszy, to kombinujesz i
widzisz, kiedy zaczyna kruszyć.

Nie wiem tylko kiedy lepiej użyć szpicaka a kiedy dłuta płaskiego (i czym
się w zachowaniu różni szerokie dłuto płaskie od wąskiego). Pokruszyłem
wylewkę szpicakiem bo tak szło lepiej. Może coś o tym obejrzę w wolnej
chwili (albo po prostu wpiszę pytanie w google i kliknę na pierwszy link,
to nie może być niewiadomo jaka filozofia).

--
Przychodzi baba do lekarza ze śledziem na plecach.
Lekarz pyta:

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:11:40 PMFeb 13
> [...]

> Rękojmia wyłączona dla przedsiębiorców w zakresie dopuszczalnym przez prawo.

Hmm, faktycznie.

> [...]
> pieprniczyć. Najpierw spróbowałbym tego smaru, a jak to nie zadziała to
> zawsze mozesz reklamowac. Koszty wysyłki/zwrotu/odsyłki ponosi

Spróbuję, smar już zamówiony. To się zachowuje jakby coś tam mechanicznie
nie kontaktowało albo było wyrobione (np. jakaś zębatka czy inny tryb),
ale nie mam pojęcia, co tam w środku jest ani jak działa, więc jak
mądrzejsi mówią, żeby nasmarować i że może pomoże, to zobaczymy :)

Z drugiej strony jak mnie dodadzą na jakąś czarną listę to będę musiał
potem prosić innych, żeby zamawiali coś od nich w moim imieniu :)

> Jakby co to procedura i inne informacje są tu:
> https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacja/niezgodnosc/

Dzięki.

> *) w tekscie jest trochę zamieszania w nazewnictwie, obecnie dla
> konsumentów tytuł reklamacji to "niezgodność z umową". Jeszcze rok++
> temu była to rękojmia.

O, o tej zmianie nie wiedziałem.

--
Spotyka się dwóch Polaków. Dawno się nie widzieli.
- Co tam u ciebie?

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:18:15 PMFeb 13

> Ale tam na mikrostyku drzwi to zrobione.

To by miało sens.

Mnie przy tym nie było. Byłem na dworze, dziewczyna chciała zagrzać kotom
żarcie i zawołała, że mikrofalówka się nie włącza. Dlatego założyłem, że
to wybiło przy włączaniu (a nie np. przy otworzeniu lub zamknięciu drzwi).

Ona nie wie kiedy się to dokładnie stało ani czy po otworzeniu drzwi
zapaliła się żarówka w środku. Pewnie jakby się nie zapaliła to by
zauważyła, bo to nietypowe zachowanie... no ale nie jest w stanie
powiedzieć.

> Może tak ma być? Gdzieś widziałem, że nie zwiera na sztywno L z N, tylko
> przez rezystor pół oma.

To nadal 460 A prądu udarowego. Strasznie dużo. Ale może taki jest
potrzebny, żeby nawet najpodlejsze zabezpieczenia natychmiast
zadziałały...

--
- Skad wracasz taki wesoly?
- Z dworca, odprowadzalem tesciowa...

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:24:09 PMFeb 13

> Kuchenkę na gaz sobie kup. Działa bez prądu i nie zamarza :D

Mam, stoi gdzieś w szafie. Ale mikrofalówka też działa (wprawdzie nie bez
prądu, ale mam tam prąd) i nie zamarza :) To ekspres do kawy zamarzł. On i
tak jest po przejściach (płytka sterująca była spalona, dorobiłem
sterowanie ręczne -- wyłącznik pompki i dwupozycyjny wyłącznik bojlera,
jeden z termostatem bimetalicznym). Wada jest taka, że ja go obsłużę, ale
nikt inny nie chce się dotykać (i słusznie, bo mi np. spalą bojler,
włączając grzanie bez termostatu bez włączenia pompki -- choć tam są też
jednorazowe bezpieczniki termiczne).

A trzeba było zrobić to inaczej, jeden przełącznik do wszystkiego i niech
pompka się włącza jak termostat bojlera się wyłączy. No ale zrobiłem tak
jak zrobiłem.

Co do kuchenki gazowej -- w mikrofalówce łatwiej jest zagrzać to jedzenie
(w plastikowym pojemniku) niż przerzucać je do misek czy innych garnków,
żeby postawić na kuchence (które potem trzeba umyć, a na działce wody zimą
nie ma).

Butla z gazem jest za to podpięta do ogrzewacza, bardzo fajne rozwiązanie,
tylko zwiększa wilgoć w domku. Ale tam i tak jest wiecznie wilgoć.

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:32:05 PMFeb 13

> https://www.narzedzia.pl/blog/udar-mechaniczny-a-udar-pneumatyczny-czym-sie-roznia/

Ok, teraz jasne. Film z linku:

https://www.youtube.com/watch?v=yfLlcK0m4m0

Choć nie widzę, gdzie tu jest kompresor. To ten tłok? Za nim jest
uszczelka i poduszka powietrzna?

"Wiercąc z udarem pneumatycznym należy tylko lekko dociskać
elektronarzędzie do obrabianego materiału. Wówczas energia udaru jest
największa (postęp wiercenia najszybszy)."

Mam wrażenie, że tutaj właśnie tak było. Młot dociskał się sam swoją masą.
Dociskałem go też ręcznie, mocniej, słabiej, ale wyglądało na to, że nic
to nie daje.

Gorzej że jak go na chwilę podnosiłem, to udar znikał.

Może ten tłok ma uszczelkę / oring i ta uszczelka czasem przepuszcza? To
by pasowało.

W ogóle, mam wrażenie, że on bardziej przepuszczał gdy był zimny. Gdy
trochę popracował, to udar zrywał się rzadziej.

--
Najbardziej pamiętam jedną z wigilii, kiedy wyciąłem śliczne gwiazdki na
choinkę ze skórzanej kurtki mojego taty. Pamiętam też, że mleczaki

Arnold Ziffel

Feb 13, 2024, 9:39:32 PMFeb 13
Ceat <ce...@anywhere.net> wrote:

> Możliwe uszkodzenia: kondensator WN na zwarcie, dioda WN na zwarcie,
> magnetron na zwarcie katoda-obudowa, trafo na zwarty zwój.

To będzie łatwo sprawdzić na miejscu (choć tam z elektroniki mam tylko
podstawowe rzeczy, lutownica, jakiś prosty miernik -- na działce robię
rzeczy mechaniczne, w domu elektroniczne). Trafa na zwarty zwój pewnie na
miejscu nie sprawdzę (choć jak się uprę... halogen mam, mogę podłączyć w
szereg).

> Możliwy też jest upływ w magnetronie - utrata próżni - nie da się wykryć
> miernikiem, w tej sytuacji bezpiecznik pada po kilku...kilkudziesięciu
> sekundach grzania.

Czyli to nie to. Padło od razu.

> [...]
> zabezpieczenie przed otwarciem drzwiczek zwiera zasilanie, jeśli nie
> zadziałają otwierane jednocześnie szeregowe wyłączniki to będzie Bum.

Tak, sprawdzę to w pierwszej kolejności, bo to by mogło pasować.

Mikrofalówka ma niecałe 4 lata, nie była często używana (10 minut co
weekend, a i to tylko zimą), ale stoi w ciężkich warunkach (bez
ogrzewania, w domku jest wilgoć), więc jakiś problem ze stykami jest chyba
najbardziej prawdopodobny. A jeśli to jest celowo zrobione tak, żeby
wyzwalało bezpiecznik, to tym bardziej.

--
Mówi zięć do teściowej:
- Gdzie mama jedzie?

io

Feb 14, 2024, 4:07:07 AMFeb 14
W dniu 13.02.2024 o 23:52, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
W wiertarce niepotrzebne? Co Ty pi..

Adam

Feb 14, 2024, 4:16:30 AMFeb 14
Nie wiertarka, tylko młot wyburzeniowy.
Da się pracować na stałych obrotach, ale ja np. lubię coś dellikatnego
robić na niżsych - np. wyrównać pod puszkę podtynkową albo delikatnie
sfazować krawędź. Na pełnej mocy jest to raczej awykonalne.

--
Pozdrawiam.

Adam

io

Feb 14, 2024, 4:23:42 AMFeb 14

> [...]
>
> No bo w sumie po co mi ta regulacja? Mam kruszyć beton delikatniej? To
> sobie młoteczek mogę kupić, taki mały, i stukać nim. Albo łyżeczkę.

Do wiercenia. Jak nie chcesz wiercić to wystarczy młot bez regulacji. No
ale pokazywałeś młotowiertarkę z regulacją. To mówię, że jest jednak
zasadnicza różnica między tymi narzędziami. Choć jak ma 3 biegi a nie
płynną regulację, czego nie widać z opisu, to faktycznie niewiele wnosi.

> [...]
> formie wtyczki i gniazdka), nie działa (szlifierka ma jakiś soft start,
> który z nim koliduje), ale nie jest to do niczego potrzebne.

No widzisz, a ja kupiłem młot bez regulacji do konkretnej pracy tak jak
Ty, ale potem zapotrzebowałem użyć jako wiertarki do relatywnie małego
wiertła co okazało się karkołomne.

> W zasadzie przydałoby się tylko do polerowania. Ale nie poleruję :) A jak
> będę miał polerować, to pewnie kupię jakąś najtańszą, używaną szlifierkę
> tylko do tego (i albo się rozleci albo zostanie).

Jak wyżej, w starej, ale bardzo dobrej, tylko niewspieranej już przez
producenta, wiertarce uchwyt okazał się zużyty i nie prowadził wiertła,
w młocie prowadził, ale bez nawiercania to trochę na to samo wyszło.

Domowe narzędzia potrzebują pewnej uniwersalności. Nie jest łatwo
znaleźć narzędzie uniwersalne a pełnowartościowe.

Janusz

Feb 14, 2024, 4:36:35 AMFeb 14
> Gorzej że jak go na chwilę podnosiłem, to udar znikał.
Ale to jest akurat normalne, młot trzeba lekko docisnąć, w 'powietrzu'
on nie będzie 'bił'.

--
Janusz

io

Feb 14, 2024, 4:38:54 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 10:16, Adam pisze:
W linku jest 'młotowiertarka'

> [...]

> robić na niżsych - np. wyrównać pod puszkę podtynkową albo delikatnie
> sfazować krawędź. Na pełnej mocy jest to raczej awykonalne.

No może, ale ja jednak o wierceniu bo akurat miałem taki problem, że
'moją cudowną a tanią młotowiertarką bez regulacji' nie bardzo dało się
wywiercić otworu tam, gdzie potrzeba. Też nie planowałem używać go do
wiercenia ale jak wiertarka okazała się zużyta i nieserwisowalna to
nieco 'plułem sobie w brodę' że nie kupiłem czegoś uniwersalnego.

Adam

Feb 14, 2024, 5:12:42 AMFeb 14
Do wiercenia różnymi wiertłami w różnych materiałach regulacja obrotów jest
koniecznością.
Przykładowo wiertła tytanowe Artu Porc+ muszą iść na niskich obrotach. Ale
za to w beton czy inną płytkę wchodzą jak dore wiertło w deskę.

--
Pozdrawiam.

Adam

LordBluzg®🇵🇱

Feb 14, 2024, 5:45:29 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 10:38, io pisze:
[...]
> [...]
> wiercenia ale jak wiertarka okazała się zużyta i nieserwisowalna to
> nieco 'plułem sobie w brodę' że nie kupiłem czegoś uniwersalnego.

Jest takie stare polskie przysłowie "jak gówno nie umie pływać..."

Taka młotowiertarka nie nadaje się do wszystkiego ale w połączeniu z
wiertarką akumulatorową, która powinna być obecna u każdego w
warsztacie, razem tworzy meganarzędzie, które wywierci i wykuje co chcesz.

Jednak wiele razy miałem potrzebę wiercenia młotowiertarką delikatnych
otworów i nie miałem żadnych problemów, żebym musiał użyć małych
obrotów, bo głównie wiercę z udarem. Jesli jednak jest coś delikatnego,
to wierci się bez udaru napierw, tworząc wgłębienie a dopiero później z
udarem. Taką młotowiertarką nie wiercę w drewnie czy w zegarku :)
podobnie jak nie używam roweru do przewożenia lodówki :) czy busa do
wożenia bułek.

Robert Wańkowski

Feb 14, 2024, 5:51:59 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 11:12, Adam pisze:
> Przykładowo wiertła tytanowe Artu Porc+ muszą iść na niskich obrotach. Ale
> za to w beton czy inną płytkę wchodzą jak dore wiertło w deskę.

Ciekawe, a w gresie wierciłeś nimi? Do tej pory jedynie koronkowymi Rubi
daje radę.

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 14, 2024, 5:59:29 AMFeb 14
> Nie wiem tylko kiedy lepiej użyć szpicaka a kiedy dłuta płaskiego (i czym
> się w zachowaniu różni szerokie dłuto płaskie od wąskiego).

Bo to zależy jaki masz materiał i co chcesz robić. Szpica służy głównie
do kruszenia (czasem najpierw warto nawiercić a później kruszyć, jeśli
masz twardy beton) płaski nadaje się do robienia bruzdy np. pod kabel.

Taki przykład: masz ścianę betonową, grubą na pół metra i chcesz mieć
otwór 100mm. Najpierw nawiercasz otwory w "kółko" a później kruszysz szpicą.

Janusz

Feb 14, 2024, 6:17:40 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 11:59, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Albo zakładasz koronkę i nią wiercisz.

--
Janusz

Janusz

Feb 14, 2024, 6:20:46 AMFeb 14
Do gresu się udar nie nadaje, żaden, tam zwykła wiertarka (najlepiej w
stojaku), diament i woda.
Można też koronką diamentową, wtedy młot, ale wtedy też się udar wyłącza.

--
Janusz

Janusz

Feb 14, 2024, 6:23:16 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 11:44, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Słusznie i naukowo :) nic dodać ni ująć, tak gdzie wierci się w
delikatnych ścianach małymi wiertłami najczęściej zwykła wiertarka z
udarem w zupełności wystarcza.

--
Janusz

Robert Wańkowski

Feb 14, 2024, 6:25:20 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 12:20, Janusz pisze:
No wiem, że udar nie, Myślałem, że te wiertła idą jak w masło w gresie
bez udaru.
Wiercę tym. Jedyne co się jak do tej pory sprawdza.
https://allegro.pl/oferta/wiertlo-diamentowe-plytki-gres-na-mokro-8mm-rubi-13390269747

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 14, 2024, 7:21:30 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 12:17, Janusz pisze:

> Albo zakładasz koronkę i nią wiercisz.

Przy tych wymiarach, które podałem, w twardym betonie...to mało realne.
Kiedyś próbowałem i zniszczyłem "koronki" z małym efektem.

io

Feb 14, 2024, 8:29:23 AMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 11:44, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Skończ pieprzyć. Wiertło 5mm wchodzi w cegłę jak chce, trzeba narzędzie
z regulacją obrotów. I nie ma problemu by takie nabyć, ale trzeba
wiedzieć, że się go do takich wierceń będzie używać.

Arnold Ziffel

Feb 14, 2024, 8:31:34 AMFeb 14
io <i...@op.pl.invalid> wrote:

> No może, ale ja jednak o wierceniu bo akurat miałem taki problem, że
> 'moją cudowną a tanią młotowiertarką bez regulacji' nie bardzo dało się
> wywiercić otworu tam, gdzie potrzeba.

No to jest prawda. Jak wiercę w ścianie to też z regulacją obrotów (pod
palcem, jak mocniej wciskam spust to są większe).

> Też nie planowałem używać go do wiercenia ale jak wiertarka okazała się
> zużyta i nieserwisowalna to nieco 'plułem sobie w brodę' że nie kupiłem
> czegoś uniwersalnego.

Może tak być i u mnie. Na razie wiertarka działa. Zresztą wiercę na tyle
rzadko, że pewnie jeszcze trochę podziała.

No i ten młot ma regulację, choć nie w spuście (osobne pokrętło).

--
- Co jest czarne, podskakuje i strzela iskrami?
- Trzymiesięczne dziecko, które przegryzło kabel od telewizora

Arnold Ziffel

Feb 14, 2024, 8:35:27 AMFeb 14
io <i...@op.pl.invalid> wrote:

> Do wiercenia. Jak nie chcesz wiercić to wystarczy młot bez regulacji.

No nie planuję :) Ale tak to jest, narzędzie zostanie, potrzeby się
zmienią.

> No ale pokazywałeś młotowiertarkę z regulacją. To mówię, że jest jednak
> zasadnicza różnica między tymi narzędziami. Choć jak ma 3 biegi a nie
> płynną regulację, czego nie widać z opisu, to faktycznie niewiele wnosi.

Ma regulację elektroniczną, potencjometrem, więc pewnie fazowo na triaku.

> No widzisz, a ja kupiłem młot bez regulacji do konkretnej pracy tak jak
> Ty, ale potem zapotrzebowałem użyć jako wiertarki do relatywnie małego
> wiertła co okazało się karkołomne.

Użyj zewnętrznego regulatora :)

--
Przychodzi żaba do lekarza. Lekarz pyta:
- Co pani dolega?

Arnold Ziffel

Feb 14, 2024, 8:36:42 AMFeb 14
Janusz <janu...@o2.pl> wrote:

> Ale to jest akurat normalne, młot trzeba lekko docisnąć, w 'powietrzu'
> on nie będzie 'bił'.

Tak, to jasne. Tylko jak go znowu dociskałem, to udar nie wracał. Musiałem
na chwilę puścić spust. Przy spadających obrotach było słychać moment, w
którym udar się pojawiał, i wtedy wciskałem spust z powrotem.

--
Z dumą szedłem przez miasto łapiąc spojrzenia przechodniów. Popularność?
Nie. Uroda? Raczej nie. Włączona piła łańcuchowa w moich rękach? Być

LordBluzg®🇵🇱

Feb 14, 2024, 3:36:04 PMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 14:29, io pisze:

> Skończ pieprzyć. Wiertło 5mm wchodzi w cegłę jak chce, trzeba narzędzie
> z regulacją obrotów. I nie ma problemu by takie nabyć, ale trzeba
> wiedzieć, że się go do takich wierceń będzie używać.

Mam takich pracowników, którzy dokładnie robią to o czym piszesz (montaż
listw na ścianie z cegły) w/w narzędziem :) Gdybym dostał takiego
pracownika jak Ty i by zaczął bajki opowiadać, to może wracać do domu i
więcej nie przychodzić do pracy :)

Adam

Feb 14, 2024, 4:03:51 PMFeb 14
Wydaje mi się, że wierciłem - w różnych typach płytek bez problemu
wierciłem. Ważne: niskie obroty, niewielki nacisk i bez udaru.
Nie wierciłem w szkle, bo do szkła są inne, natomiast Porca polecił mi
znajmomy, który prowadzi firmę "metalową" od dawna, a w zasadzie od jego
dziadka i ojca. Szukałem wiertła do wibrowanej belki żelbetowej i te akurat
wiertła mnie pozytywnie zaskoczyły.

--
Pozdrawiam.

Adam

Janusz

Feb 14, 2024, 4:53:28 PMFeb 14
W dniu 14.02.2024 o 13:20, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Ja wierciłem i nie zniszczyłem, wiadomo nie może trafić na zbrojenie,
ale w betonie idzie bez problemu. Tak wierciłem dziury na rury w
bloczkach betonowych (pełnych) w piwnicy, koronka zwykła z marketu,
pewnie że było to 16 lat temu, ale pamiętam że wywierciłem bez większych
problemów, i to takie chyba fi 40, może wtedy były lepsze :)

--
Janusz

Janusz

Feb 14, 2024, 4:55:47 PMFeb 14

> No wiem, że udar nie, Myślałem, że te wiertła idą jak w masło w gresie
> bez udaru.
Nie widia się do gresu nie nadaje, gres to jak szkło, tylko diament.

> Wiercę tym. Jedyne co się jak do tej pory sprawdza.
> https://allegro.pl/oferta/wiertlo-diamentowe-plytki-gres-na-mokro-8mm-rubi-13390269747
No właśnie, tak jak pisałem :) diament i woda.

--
Janusz

Janusz

Feb 14, 2024, 5:10:41 PMFeb 14

> Tak, to jasne. Tylko jak go znowu dociskałem, to udar nie wracał. Musiałem
> na chwilę puścić spust. Przy spadających obrotach było słychać moment, w
> którym udar się pojawiał, i wtedy wciskałem spust z powrotem.

No to masz coś skopane, tak nie powinien się zachowywać, dziwię się że
kupowałeś używkę jak nowy widzę na aledrogo za 280zł, to naprawdę tanio,
ja kupowałem młot jakieś 20 lat temu w casto za coś około 250zł, jak
musiałem wywiercić parę dziurek w bloku z dużej płyty, zwykłą wiertarką
z udarem ledwo wywierciłem kawałek dziury, tym młotem wywierciłem
wszystkie, wiertło kiepskie więc po iluś tam z wiertła zrobił się
tłuczek, aż sąsiad z góry przyszedł zobaczyć czy ja bloku nie burzę, tak
ten młot walił :)
A dziury wierciłem w stropie na karnisze.
Potem wybudowałem dom i całą budowę nim obskoczyłem razem z dziurami pod
instalacje.
Wtedy 250 to dzisiaj to jest ile? 600, 800zł? i służy mi do dzisiaj.
Dlatego się dziwię bo to ryzykowna oszczędność.

--
Janusz

Rutkowski, Jacek

Feb 15, 2024, 4:29:51 AMFeb 15
W dniu 14.02.2024 o 23:10, Janusz pisze:

> [...]
> Wtedy 250  to dzisiaj to jest ile? 600, 800zł? i służy mi do dzisiaj.
> Dlatego się dziwię bo to ryzykowna oszczędność.
Rok temu Einhel czy jakoś tak 460zł w Casto kosztował k700W udar..
--
pzdr, j.r.

io

Feb 15, 2024, 6:03:31 AMFeb 15
W dniu 14.02.2024 o 21:35, LordBluzg®🇵🇱 pisze:

> [...]
> listw na ścianie z cegły) w/w narzędziem :) Gdybym dostał takiego
> pracownika jak Ty i by zaczął bajki opowiadać, to może wracać do domu i

Na szczęście nie jesteśmy twoimi pracownikami :-)

LordBluzg®🇵🇱

Feb 15, 2024, 6:13:24 AMFeb 15
W dniu 15.02.2024 o 12:03, io pisze:

> Na szczęście nie jesteśmy twoimi pracownikami :-)

Tak, mam takie szczęście i się cieszę :)

Arnold Ziffel

Feb 15, 2024, 10:05:47 AMFeb 15
Janusz <janu...@o2.pl> wrote:

> No to masz coś skopane, tak nie powinien się zachowywać,

Domyślam się...

> dziwię się że kupowałeś używkę jak nowy widzę na aledrogo za 280zł, to
> naprawdę tanio,

Tanio, ale jednak prawie 3x drożej. To było kupione na jedną niezbyt dużą
robotę. Stwierdziłem że używka, o ile sprawna, da radę.

No i w sumie mimo tej wady dała.

> [...]
> instalacje. Wtedy 250 to dzisiaj to jest ile? 600, 800zł? i służy mi do
> dzisiaj. Dlatego się dziwię bo to ryzykowna oszczędność.

Jakbym budował dom to pewnie też bym zainwestował w młot :)

--
- Czyli zawsze byłaś cicha, grzeczna, słuchałaś poleceń, na wszystko się
zgadzałaś i nigdy nie denerwowałaś?

Adam

Feb 16, 2024, 8:32:16 AMFeb 16
Dnia Wed, 14 Feb 2024 13:35:25 -0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

> No nie planuję :) Ale tak to jest, narzędzie zostanie, potrzeby się
> zmienią.

Mam pytanie:
Ten Twój nieszczęsny młot, to ma też obrotu na wrzecionie? Znaczy: umie
wiercić, czy to tylko młot?

--
Pozdrawiam.

Adam

Arnold Ziffel

Feb 16, 2024, 8:37:41 AMFeb 16
Adam <a...@poczta.onet.pl> wrote:

> Mam pytanie:
> Ten Twój nieszczęsny młot, to ma też obrotu na wrzecionie? Znaczy: umie
> wiercić, czy to tylko młot?

Umie wiercić, jest przełącznik (w zasadzie dwa, wydaje się że jeden od
wiercenia i jeden od udaru).

--
W środku nocy zdenerwowany mężczyzna dobija się do drzwi portierni
szpitala psychiatrycznego:

Arnold Ziffel

Feb 16, 2024, 11:58:35 AMFeb 16
> [...]

> do kruszenia (czasem najpierw warto nawiercić a później kruszyć, jeśli
> masz twardy beton) płaski nadaje się do robienia bruzdy np. pod kabel.

Do bruzd dali bruzdownicę :)

--
Jada dwie mrówki na motorze. Nagle jedna mówi:
- Chyba mucha do oka mi wpadła!

Arnold Ziffel

Feb 16, 2024, 12:00:03 PMFeb 16
Arnold Ziffel <arn...@hooterville.invalid> wrote:

> Do bruzd dali bruzdownicę :)

Tzn. żeby było jasne, bo widzę, że jest urządzenie nazywane bruzdownicą
i dłuto typu bruzdownica. Dali dłuto.

--
Podczas zajec laboratoryjnych studentka pyta pana profesora :
- Panie profesorze, a dlaczego transformator buczy ?

io

Feb 16, 2024, 1:16:32 PMFeb 16
W dniu 15.02.2024 o 12:12, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Wszyscy zwolnili się :-)

LordBluzg®🇵🇱

Feb 16, 2024, 2:26:11 PMFeb 16
W dniu 16.02.2024 o 19:16, io pisze:

> Wszyscy zwolnili się :-)

Ty byś testu nie przeszedł :D...testem może być wywiercenie 20 otworów
młotowiertarką w cegle, wiertłem 5mm bez regulacji prędkości :D

Arnold Ziffel

Feb 18, 2024, 4:09:50 PMFeb 18
Janusz <janu...@o2.pl> wrote:

> Nie stosuje, są za słabe, jedynie w wiertarkach.

> To nic nie zmienia, nadal udar jest pneumatyczny.

Ok, teraz pytanie.

Czy to co widać na zdjęciach to udar mechaniczny czy pneumatyczny?

http://arnold.ziffel.one.pl/IMG_20240218_152716.jpg

http://arnold.ziffel.one.pl/IMG_20240218_152807.jpg

Tu przygryziony oring, moze to było powodem?

http://arnold.ziffel.one.pl/IMG_20240217_215605.jpg

Jest tłok, ale jak ten tłok pracuje? Tłucze bezlitośnie w coś, co tłucze w
dłuto, czy robi tam jakąś poduszkę powietrzną, która tłucze?

Generalnie rozebrałem, nie trzeba było dużo smarować, ale nasmarowałem
tłok i jest jakby lepiej. Dużo rzadziej zrywa sobie ten udar.

Może ten tłok faktycznie robi tam poduszkę powietrzną, ale uszczelnia się
na smarze i tego smaru nadal tam jest za mało? Tłok nie wydaje się mieć
żadnej uszczelki ani pierścienia... wygląda raczej jak pobijak.

--
- Panie dyrektorze, czy moglbym otrzymac dzien urlopu, by pomoc
tesciowej przy

Arnold Ziffel

Feb 18, 2024, 4:20:21 PMFeb 18

> Ale tam na mikrostyku drzwi to zrobione.

To chyba było to. Z jakiegoś powodu ten styk zrobił zwarcie, ale nie
uszkodził się. Działa dalej.

Generalnie wymieniłem bezpiecznik (tymczasowo 6A3 szklany zwłoczny bo taki
miałem, oryginalnie był 8A ceramiczny szybki, zamówiłem, jak przyjdzie to
podmienię) i mikrofalówka działa.

No i teraz kwestia co się tam w zasadzie zadziało, że ten "monitor"
(wyczytałem, że tak to się nazywa) zadziałał. Jakiś łuk?

Osobna sprawa to to, co jeśli się to powtórzy. Korci mnie, żeby odłączyć
wtedy jeden biegun tego "monitora" (wtedy bezpieczeństwo nie powinno być
mniejsze, bo ten switch przecież jest trzecim, który załącza mikrofalę, po
prostu przełączając L między dalszą częścią obwodu a N), ale jednak z
jakiegoś powodu tak to zrobili. I z jakiegoś powodu zadziałał... pytanie
tylko czy to on zadziałał nadgorliwie, czy to dwa pozostałe przełączniki
zadziałały zbyt leniwie.

> Może tak ma być? Gdzieś widziałem, że nie zwiera na sztywno L z N, tylko
> przez rezystor pół oma.

Tutaj nie widziałem takiego rezystora (jest płytka a na niej dwa rezystory
mocy, ale to jest w obwodzie soft startu), na schemacie innej mikrofalówki
też widziałem, że zwiera bezpośrednio.

Dla porządku: model to Amica AMGF20M1GS.

--
Biegnie pies przez pustynie, widzi drzewo i mówi:
- Jeśli to znowu fatamorgana to mi pęcherz pęknie!

Robert Wańkowski

Feb 18, 2024, 4:50:34 PMFeb 18
> Jest tłok, ale jak ten tłok pracuje? Tłucze bezlitośnie w coś, co tłucze w
> dłuto, czy robi tam jakąś poduszkę powietrzną, która tłucze?

Tu pokazali i opisali.

https://www.researchgate.net/figure/Schematic-cross-section-diagram-of-electro-pneumatic-hammer_fig1_222521086

Robert

Arnold Ziffel

Feb 18, 2024, 6:36:54 PMFeb 18
Ok, czyli jednak pneumatyczny. Tu też jest pokazane (to inny młot):

https://www.youtube.com/watch?v=KJxwAy-SqNU#t=36

Ten nie ma tego "intermediate piston".

Generalnie proste jak konstrukcja cepa, a jednak czasem gubi udar. Patrząc
na ten schemat to pasowałoby do tego, że zawiesza się któryś z tłoków
pośrednich (albo "striker" albo "intermediate piston", o ile go mam u
siebie).

Chyba po prostu powyciągam wszystko z tego cylindra i porządnie nasmaruję
(na razie wyciągnąłem tylko tłok, tzn. sam się wyciągnął jak wyciągałem
cylinder, i ten drugi tłok, "striker").

Możliwe że to jest uszczelnione po prostu smarem? Ten który kupiłem (ktoś
polecił w tym wątku) jest gęsty, ale rzadszy niż ten, który znalazłem w
młocie (do smarowania trybów, nie samego tłoka i cylindra). Same tłoki
chodzą w cylindrze luźno (ten "striker" sam mi wypadł).

--
Jesteśmy bardzo biedni. Żona musiała sprzedać nerkę żebyśmy mieli co
jeść w Boże Narodzenie. Jak tak dalej pójdzie będę musiał zrezygnować z

sundayman

Feb 18, 2024, 6:42:31 PMFeb 18

> [...]
>
> Skróciłem tylko 2x kabel (nie wymieniałem) bo się "ukruszył" i nadal
> działa w 100% Używam tego naprawdę sporo. Walizka jedynie pękła na

Potwierdzam. Też mam taki. Zniszczyłem nim życie sąsiadom jak jeszcze
mieszkałem w bloku. Jak pierwszy raz wjechałem nim w żelbeton to
myślałem, że trafiłem w jakieś puste miejsce.

Gdyby jakimś cudem to padło ( nie zanosi się ) to lecę po taki sam bez
zastanawiania się.