skąd wziąć 600V ?

sundayman

Feb 14, 2024, 6:12:05 PMFeb 14
Dostałem do naprawy zasilacz 600VDC > 24 VDC ( QTD20.241 ).
Na zasadzie - da się zrobić to dobrze. Nie da się - trudno.
Znalazłem w nim walnięty bezpiecznik i mosfet no i wymienię i zobaczymy.

Znaczy - żebym zobaczył to potrzebowałbym źródło zasilania około 600V (
tolerancja jest 500-800V ). Na tyle dużej mocy żeby cokolwiek móc
sprawdzić. czyli pewnie kilkadziesiąt watów co najmniej.
Nie wiem ile musi dostać ten zasilacz, żeby wystartować poprawnie.

Może 100mA wystarczy ? Może jakiś peerelowski zasilacz ZOPANU czy tam
MERATRONIKA by się nadał ? Robili jakieś takie fajne zabawki.
A może coś innego ? Coś mogę kupić nie za drogiego bo pewnie się przyda
na zaś. Robić samemu nie bardzo mi się chce - bo to bardziej zabawa niż
praca z tą naprawą, nie warta dużego zachodu czasowego.

Jakieś pomysły ?

PS: te w rodzaju "zarzuć sobie drucik na trakcję tramwajową" to raczej
pomińmy :)

Jarosław Sokołowski

Feb 14, 2024, 6:31:27 PMFeb 14
sundayman pyta:

> Jakieś pomysły ?
>
> PS: te w rodzaju "zarzuć sobie drucik na trakcję tramwajową" to raczej
> pomińmy :)

Dwieście bateryjek CR2032 w rurce plastikowej 65 centymetrów. Najtańsze
znalazłem po 70 groszy. 140 złotych to chyba nie jest drogo.

--
Jarek

PiteR

Feb 14, 2024, 6:33:29 PMFeb 14
in <news:uqjhc2$2ot3k$1...@news.icm.edu.pl>
user sundayman pisze tak:

> potrzebowałbym źródło zasilania około 600V (tolerancja jest 500-800V)
> Jakieś pomysły ?
>
> PS: te w rodzaju "zarzuć sobie drucik na trakcję tramwajową" to
> raczej pomińmy :)

w sumie to chyba możesz podwoić sieciowe?
albo tylko wyprostować międzyfazowe?

czy nieeleganckie?

--
Piter

#jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

alojzy nieborak

Feb 14, 2024, 7:25:15 PMFeb 14

sundayman

Feb 14, 2024, 8:26:17 PMFeb 14

> Dwieście bateryjek CR2032 w rurce plastikowej 65 centymetrów. Najtańsze
> znalazłem po 70 groszy. 140 złotych to chyba nie jest drogo.

Za dużo zabawy. Poza tym - 140 zł to jest jednak za drogo na tą naprawę,
bo części kosztują tyle. Nie ma sensu większa inwestycja - a na chuj mi
200 bateryjek ? :)

Jakiś zasilacz - nawet sporo drożej to bym kupił bo na pewno mi się przyda.

sundayman

Feb 14, 2024, 8:29:40 PMFeb 14

> w sumie to chyba możesz podwoić sieciowe?
> albo tylko wyprostować międzyfazowe?

a chuj tam z elegancją, ale trzeba zrobić czyli zajmie to czas.
A to jest zadanie niebiznesowe tylko koleżeńskie. A mój czas bezcenny -
nie chcę się za bardzo w to bawić bo dużo ważniejszych rzeczy mam. W
dodatku potrzebowałbym kondensatory wysokonapięciowe...

Hmmm. No zobaczę czy mam coś w przydasiach.
Poza tym wolałbym coś bardziej bezpiecznego niż taka konstrukcja bez
żadnego zabezpieczenia w sumie... No ale może, w ostateczności...

Tomasz Gorbaczuk

Feb 15, 2024, 12:34:55 AMFeb 15
W dniu .02.2024 o 00:11 sundayman <sund...@poczta.onet.pl> pisze:
Jakiś znajomy z fotowoltaiką? - u mnie akurat na jednym stringu mam 650V.
Dasz jakiś mniejszy bezpiecznik niż znamionowy (u mnie 15A) i sprawdzisz
co zechcesz.

TG

Jarosław Sokołowski

Feb 15, 2024, 12:44:50 AMFeb 15
sundayman napisał:
Jeszcze zwrócę uwagę na to:

https://www.oemautomatic.pl/produkty/kontrola-sterowanie-i-zasilanie/zasilacze/konwertery-dc-dc-_-616566/konwenter-dc-dc-600-24vdc--20a-_-62187

"Prąd rozruchowy: Typ. 1,6 A @ 600 V DC"

Tak zasilacz to musi być nie w kij dmuchał, a nie pierwotnie zakładane 100mA.
Bateryjki powinny dać radę.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski

Feb 15, 2024, 12:45:53 AMFeb 15
Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

> Jakiś znajomy z fotowoltaiką? - u mnie akurat na jednym stringu mam 650V.
> Dasz jakiś mniejszy bezpiecznik niż znamionowy (u mnie 15A) i sprawdzisz
> co zechcesz.

Z tego co pamietam, kol. niedzielski jest raczej nocny marek.
A tu by za dnia trzeba.

--
Jarek

sundayman

Feb 15, 2024, 1:09:35 AMFeb 15

> Z tego co pamietam, kol. niedzielski jest raczej nocny marek.
> A tu by za dnia trzeba.

Dowcipniś :)
Ale to prawda. Właśnie spać idę.
A chodzić po kolegach mi się nie chce. A pewnie żaden z nich swojej
instalacji nie przytarga. Takie nieużyte ludzie.

Liczyłem na jakiś odsyłacz do gotowca z PRL... Mam ZWN-42 i on spokojnie
takie napięcie da ale co z tego jak 5mA.

No nic. Albo oddam i niech sobie sami sprawdzają albo ostatecznie zrobię
jakiś prosty zasilacz sam.

Ghost

Feb 15, 2024, 1:29:15 AMFeb 15
W dniu 15.02.2024 o 02:26, sundayman pisze:
Mozesz kupic 50 samochodow dowolnej marki i kable rozruchowe do nich,
reszte sie domyslisz. Bedziesz mial 500A jak nic.

J.F

Feb 15, 2024, 1:42:34 AMFeb 15
wyprostowac miedzyfazowe, jesli masz 3f pod reką

klasyczny podwajacz, tzn dwa prostowniki jednopołówkowe, zasilane z
230. Potrzebne dwa kondensatory elektrolityczne na ~350V ..

Trafo z mikrofali - ono podobno ~ 2-3kV daje, ale zasilane z 50V
(autotrafo?) da mniej ...

> PS: te w rodzaju "zarzuć sobie drucik na trakcję tramwajową" to raczej
> pomińmy :)

A moze masz za oknem :-)

J.

J.F

Feb 15, 2024, 1:44:40 AMFeb 15
Jak bedzie fajna promocja, to 9V

https://www.youtube.com/watch?v=8hwLHdBTQ7s

:-)

J.

titanus

Feb 15, 2024, 2:16:20 AMFeb 15
W dniu 15.02.2024 o 00:11, sundayman pisze:
...a starsze zasilacze ATX w sekcji wysokiego to ile miały ? czasem
właśnie nie 500-600 V ? Wyprostować _chyba_ tylko (kondensatory
wysokonapięciowe tam są), wyprowadzić kabelkami, zabezpieczyć czymś
(jakaś dioda na 800 V DC to chyba nie duży wydatek) i powinno zagrać.

Ew. poszukać w skrapach trafo podwyższającego, czyli z przekłądnią
conajmniej 1:3 - te ze starych zasilaczy UPS chyba taką miały i
dalej...kolega już sam wie co :D

--
Pozdrawiam - titanus

J.F

Feb 15, 2024, 3:46:01 AMFeb 15
On Thu, 15 Feb 2024 08:16:18 +0100, titanus wrote:
> W dniu 15.02.2024 o 00:11, sundayman pisze:

> ...a starsze zasilacze ATX w sekcji wysokiego to ile miały ? czasem
> właśnie nie 500-600 V ?

Nie, po co im - za dużo problemów z wysokim napięciem.

Natomiast o ile pamiętam, to bywały dwie wersje:
-z mostkiem Graetza na 230V,
-z podwajaczem napięcia na 120V.

Jak zła wersja lub złe ustawienie, to wyjdzie 600V i magiczny dym :-)

o tu masz ten przełacznik, jeden drucik
http://www.pavouk.org/hw/en_atxps.html

> Ew. poszukać w skrapach trafo podwyższającego, czyli z przekłądnią
> conajmniej 1:3 - te ze starych zasilaczy UPS chyba taką miały i
> dalej...kolega już sam wie co :D

Ale one raczej zaprojektowane na te 230V wyjsciowe, i wyzsze napięcie
wymaga podniesienia częstotliwości. Co sie na bazie UPS powinno dać
zrobić ... ale niekoniecznie tak prosto.

Z autotransformatorem 230/460 też kłopot, bo raczej takich nie robią.
Trafo o dwóch uzwojeniach pierwotnych 230V ... tez raczej nie robią.
Moze gdzies z kolejnictwa trafo na 16.7Hz się znajdzie.

Natomiast dwa transformatory mozna połączyc tak, aby podnosily
napięcie.

O - trafo od jakiegos lampowca. Bedzie miało wtorne ze 300V,
to się da podłączyc jak autotrafo.

J.

Janusz

Feb 15, 2024, 4:45:38 AMFeb 15
W dniu 15.02.2024 o 00:11, sundayman pisze:
> akieś pomysły ?
Ja zbieram różne trafo z urządzeń i na takie okazje łączę dwa wtórnymi
uzwojeniami, wtedy mam 2*230 odseparowane od siebie, do sieci mostek i
do 2 trafo mostek masz 2*310V które łączysz szeregowo co daje około
620V, na zasilaniu zestawu dajesz żarówkę 100W żeby mieć zabezpieczenie
przeciwzwarciowe i gotowe. Prościej się nie da.

--
Janusz

LordBluzg®🇵🇱

Feb 15, 2024, 5:46:24 AMFeb 15
> [...]
> sprawdzić. czyli pewnie kilkadziesiąt watów co najmniej.
> Nie wiem ile musi dostać ten zasilacz, żeby wystartować poprawnie.

Zrób sobie powielacz na diodach i zasil z sieci 230AC przez żarówkę np
100W:)

--
LordBluzg®🇵🇱
<<<ƧiԳ ćɒdɘႱ i Putina i ęjcaredefnoK>>>

Arnold Ziffel

Feb 15, 2024, 10:10:16 AMFeb 15
sundayman <sund...@poczta.onet.pl> wrote:

> Poza tym wolałbym coś bardziej bezpiecznego niż taka konstrukcja bez
> żadnego zabezpieczenia w sumie... No ale może, w ostateczności...

To zabezpiecz. Albo jakieś dwa trafa sieciowe (230V -> niższe -> 230V),
albo żarówka w szereg. Albo jedno i drugie. Zależnie od kosztów i tego, co
jest pod ręką (i jak bardzo chcesz zabezpieczyć -- czy przed zwarciem, czy
zupełnie odizolować się od sieci).

--
Do rodziny Masztalskich przyjechała teściowa. Stęskniony za babcią Jasio próbuje usiąść na kolanach.
- Jasiu usiądź obok mnie na krzesełku.

Arnold Ziffel

Feb 15, 2024, 11:36:44 AMFeb 15
J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Nie, po co im - za dużo problemów z wysokim napięciem.

Zdaje się, że w aktywnym PFC tak jest. Choć chyba mniej niż 600 V.

--
Przychodzi baba do lekarza:
- Panie doktorze, dziękuję za wspaniałe leczenie.

Adam Górski

Feb 15, 2024, 1:15:51 PMFeb 15

> [...]
> jest pod ręką (i jak bardzo chcesz zabezpieczyć -- czy przed zwarciem, czy

Też bym poszedł w tą stronę, tylko trochę inaczej.

Dwa transformatory bezpieczeństwa 230VAC/230VAC równolegle po stronie
pierwotnej i szeregowo po wtórnej.

Mają w TME całkiem sporo w dziale "transformatory z mocowaniem".
Możesz dodać jeszcze żarówkę dużej mocy szeregowo, ale już sam
transformator ograniczy moc dostarczaną. Poza tym mają bezpieczniki.

Bezpieczniej w warunkach amatorsko domowych nie będzie.

Uważaj tylko na łuk przy DC powyżej 300VDC. Zdecydowanie wyłącznik po
stronie AC.

No i zacznij od układu rozładowującego kondensatory.

Pozdrawiam

Adam Górski

Adam Górski

Feb 15, 2024, 1:25:29 PMFeb 15

> Zdaje się, że w aktywnym PFC tak jest. Choć chyba mniej niż 600 V.

W większości zasilaczy ,które widziałem, za PFC jest 380-400VDC.

Proszę , nie doradzajcie koledze podłączania bezpośrednio do zasilania
ze ściany.

Bez izolacji od sieci i ograniczenia mocy ( trafo separujące i żarówka
szeregowo ) to sobie krzywdę zrobi.

To już lepiej wywal na śmietnik ten zasilacz. Będzie taniej.

Pozdrawiam

Adam Górski

Czarek

Feb 15, 2024, 3:19:53 PMFeb 15
W dniu 15.02.2024 o 00:11, sundayman pisze:
Może powielacz napięcia sieciowego?

--
Cezary Grądys<czar...@wa.onet.pl

Mirek

Feb 15, 2024, 4:21:38 PMFeb 15
On 15.02.2024 00:11, sundayman wrote:

> A może coś innego ? Coś mogę kupić nie za drogiego bo pewnie się przyda
> na zaś. Robić samemu nie bardzo mi się chce - bo to bardziej zabawa niż
> praca z tą naprawą, nie warta dużego zachodu czasowego.

Dwa trafa separujące i dwa mostki z kondensatorami.
Jedno trafo warto mieć, więc jak nie masz to polecam kupić. Drugie nie
koniecznie, ale można je zastąpić dwoma np. 230/12V. Resztę można
wydłubać z zasilaczy (nawet uszkodzonych).

--
Mirek.

Jarosław Sokołowski

Feb 15, 2024, 5:06:37 PMFeb 15
Pan J.F napisał:

> Jak bedzie fajna promocja, to 9V
>
> https://www.youtube.com/watch?v=8hwLHdBTQ7s

Jedyna zaleta, to łatwość łączenia szeregowego. Ale z CR20xx też nie
jest źle. Moja rada nie wzięła się znikąd, też potrzebowałem kiedyś
dużowoltowego źródła napięcia. Bateryjki pasują do opakowania po
witaminkach, tych w tabletkach, co robią pssssst we wodzie. Można je
zdobyć przy kasie w Biedronce. W korku jest dociskacz.

--
Jarek

Rutkowski, Jacek

Feb 15, 2024, 5:15:19 PMFeb 15

> Zdaje się, że w aktywnym PFC tak jest. Choć chyba mniej niż 600 V.

Zwykle PFC 1f oscyluje w granicy 420-450V...
--
pzdr, j.r.

Marcin Debowski

Feb 15, 2024, 7:30:45 PMFeb 15
Przepraszam jesli coś palnę, gdyż z elektroniki jestem ogólnie słaby,
ale jakiś standardowy "voltage multiplier" tego typu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier#/media/File:Voltage_amplifier_explain.png

w grę nie wchodzi?

--
Marcin

Arnold Ziffel

Feb 15, 2024, 8:59:57 PMFeb 15
Rutkowski, Jacek <jacek.r...@wp.pl> wrote:

> Zwykle PFC 1f oscyluje w granicy 420-450V...

A, no to tak jak mówię, mniej niż 600 V :)

--
- Co jest czarne, podskakuje i strzela iskrami?
- Trzymiesięczne dziecko, które przegryzło kabel od telewizora

io

Feb 16, 2024, 6:20:43 AMFeb 16
W dniu 15.02.2024 o 19:25, Adam Górski pisze:
Ale po co ma wywalać? Chciał tylko sprawdzić po wymianie uszkodzonych
elementów. Se może sprawdzić użytkownik, ale to takie nieprofesjonalne.

J.F

Feb 16, 2024, 6:39:46 AMFeb 16
Rurki plastikowe w Castoramie też są :-)

Kwestia tylko, które baterie akurat mają lepszą promocję :-)

J.

J.F

Feb 16, 2024, 6:41:55 AMFeb 16
Zapewne wchodzi, ale az taki niepotrzebny, bo tu dwa stopnie starczą,
skoro mamy w sieci 230V.

Kwestia tylko prądu, jaki kolega wymaga, i pojemnosci kondensatorów.

J.

J.F

Feb 16, 2024, 6:56:53 AMFeb 16
On Thu, 15 Feb 2024 16:36:42 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

> Zdaje się, że w aktywnym PFC tak jest. Choć chyba mniej niż 600 V.

No, PFC z natury rzeczy musi podnosic napięcie, ale chyba nie do 600V.

Chodzi mi jeszcze jakis "PFC dla ubogich", taki sprytny prostownik
z elementami podwajacza, ktory pozwalał wykorzystac napięcie w sieci
jak jest chwilowo nizsze.
O, taki
https://www.electronicdesign.com/technologies/power/article/21801141/whats-the-difference-between-passive-and-active-power-factor-correctors

może mylic, ze w zasilaczu użyto podwajacza.
Ale ponieważ przebieg prądu jest okropny, to go raczej tylko w małej
mocy można stosować.

J.

PiteR

Feb 16, 2024, 7:26:10 AMFeb 16
in <news:oro5948yf0lh.niq72wzkkbu6$.d...@40tude.net>
user J.F pisze tak:
nie zatruwajcie planety bateryjkami ;)

--
Piter

https://www.veracrypt.fr https://vivaldi.com
https://www.irfanview.com https://handbrake.fr
https://www.faststone.org https://www.xnview.com

J.F

Feb 16, 2024, 7:31:30 AMFeb 16
On Fri, 16 Feb 2024 12:26:17 GMT, PiteR wrote:
> in <news:oro5948yf0lh.niq72wzkkbu6$.d...@40tude.net>

> nie zatruwajcie planety bateryjkami ;)

Kupic 500 akumulatorkow, po czym sprzedać na Allegro z zyskiem ? :-)

J.

Adam Górski

Feb 16, 2024, 9:11:59 AMFeb 16
W dniu 16.02.2024 o 12:20, io pisze:
Takie numery to można robić w sprzęcie na dwa paluszki AA.

Jak coś jest zasilane 500-800V to żarty się kończą.

Pozdrawiam

Adam Górski

Adam Górski

Feb 16, 2024, 9:25:50 AMFeb 16
W dniu 15.02.2024 o 23:15, Rutkowski, Jacek pisze:
Księgowy by nie zatwierdził kondensatorów na 500VDC jak można dać na 450VDC.

pozdrawiam

Adam Górski

J.F

Feb 16, 2024, 10:04:39 AMFeb 16
Inżynier tez zrobi 600V, jak moze być 450.

Miedzi może mniej, ale tranzystory trudniej znaleźć :-)

J.

io

Feb 16, 2024, 1:22:10 PMFeb 16
W dniu 16.02.2024 o 15:11, Adam Górski pisze:
Wymieniasz elementy na zlecenie, wcale nie musisz tego uruchamiać. Tak
można się umówić.

Marcin Debowski

Feb 16, 2024, 6:35:55 PMFeb 16
On 2024-02-16, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Zapewne wchodzi, ale az taki niepotrzebny, bo tu dwa stopnie starczą,
> skoro mamy w sieci 230V.

No ale to się wydaje prostsze (w tym mniej upierdliwe w wykonaniu), może
i tańsze niż stos baterii, który proponował, pewnie żartem, Jarek. Do
tego pewnie ze 2 oporniczki, jakaś zenerka może? To chyba nie wyjdzie
drogo?

> Kwestia tylko prądu, jaki kolega wymaga, i pojemnosci kondensatorów.

Ano.

--
Marcin

J.F

Feb 19, 2024, 11:54:58 AMFeb 19
On Fri, 16 Feb 2024 23:35:52 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> i tańsze niż stos baterii, który proponował, pewnie żartem, Jarek. Do
> tego pewnie ze 2 oporniczki, jakaś zenerka może? To chyba nie wyjdzie

Żart Jarka moze nie być takim żartem - jak będzie dobra promocja na
litowe bateryjki :-)

Do podwajacza trzeba dwa duze kondensatory na 350/400V.

No i bez trafo to masz nieizolowane od sieci ...

> Ano.

J.

Jarosław Sokołowski

Feb 19, 2024, 3:21:03 PMFeb 19
Pan J.F napisał:

> Żart Jarka moze nie być takim żartem - jak będzie dobra promocja na
> litowe bateryjki :-)

To było pół żartem, pół serio. Nie będę nikomu na poważnie radził, jak ma
dłubać przy napięciu o pozomie tramwajowym, bo to jego ryzyko. Powielacz
zmontowany na pająka wydaje mi się być ryzykiem zbyt wielkim. Fabryczny
transformator separujący z uzwojeniem wtórnym połączonym synfazowo z
siecią jakoś obleci. Mostek prostowniczy z pojedynczym kondensatorem też.
Bateryjki w rurce równieeż zdają się bezpiecznym i niedrogim rozwiązaniem.
Zważywszy w dodatku, że to musi dawać spory prąd (1,6A), czego na początku
potrzebujący nie zauważył.

Jarek

--
Nie obchodź się z prądem nieudolnie, bo cię kopnie.

LordBluzg®🇵🇱

Feb 19, 2024, 3:41:26 PMFeb 19
No nie, czytałem PDFa :) 0,8A
https://media.distrelec.com/Web/Downloads/_t/ds/QTD20.241_eng_tds.pdf.
Jak dla mnie, podtrzymuję "powielacz" na diodach i kondziach z 230V
przez żarówkę w szeregu. Wydoli bez problemu, koszt niewielki (grosiki),
czas na zmontowanie 30 min w "pająku".

LordBluzg®🇵🇱

Feb 19, 2024, 3:45:26 PMFeb 19
W dniu 19.02.2024 o 21:41, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
...jedyny problem to kondziu/elektrolit "filtrujący" na końcu tętnienia
w sensie ceny...bo taki być powinien a nawet jest wymagany. Nie
obliczałem ile "mikro" ale można wyliczyć.

alojzy nieborak

Feb 19, 2024, 5:06:12 PMFeb 19
J.F napisał(a):

> Do podwajacza trzeba dwa duze kondensatory na 350/400V.

Do wystartowania i przetestowania wystarczy ułamek tego. 2x10uF np.
Byle naładować kondziołki po stronie pierwotnej a następnie wtórnej.
Startuje przy max.480 i wyłącza się przy 360.

Albo daje V out na kondziłokach po str. wtórnej albo nie. I tyle.
Napięcie izolowane a i owszem. Przy uruchamianiu na produkcji.

OT.
Będzie z 1 cm co daje min. 70kV. Od tego nikt nie umiera
https://twitter.com/HowThingsWork_/status/1758042460964495662
https://hackaday.com/2016/12/08/measuring-high-voltage-in-millimeters-and-other-hv-probe-tricks/

alojzy nieborak

Feb 19, 2024, 5:36:00 PMFeb 19
> OT.
> Będzie z 1 cm co daje min. 70kV. Od tego nikt nie umiera
> https://hackaday.com/2016/12/08/measuring-high-voltage-in-millimeters-and-other-hv-probe-tricks/

Popierdzieliłem 1 cm daje 10-30kV.

Marcin Debowski

Feb 19, 2024, 6:33:20 PMFeb 19
On 2024-02-19, Jarosław Sokołowski <ja...@lasek.waw.pl> wrote:

> [...]
> Bateryjki w rurce równieeż zdają się bezpiecznym i niedrogim rozwiązaniem.

Paradoksalnie ryzyko takiej zabawy z bateriami może byc dużo większe niż
powielacz na pająka. Ludzie nie widzą zagrożenia w bateriach, więc i
będą mniej ostrozni. Włożymy te kilkadziesiąt baterii do rurki, na 100%
trzeba to będzie docisnąć, pewnie też wielokrotnie poprawiac. Z jednej
strony będzie już zapewne elektroda z kablem, bo tak w końcu wygodniej.
Z drugiej też, bo skoro to wszystko ad hoc to nikt sie nie będzie bawił
w jakieś mechanizmy zabezpieczające. Ile osób pomysli, ze to już nie
jest te kilka V? A przy pajęczynie, zaczyna się od niebezpiecznego
napięcia i kończy na niebezpiecznym, więc się człowiek bardziej pilnuje.

MZ nie ma co zakładać, że ktoś, kto naprawia komuś układ zasilany 600V
to jest zupełnie w dziedzinie takich napięć zielony, i nie wie, że 600V
może zrobić ała. Zresztą jesli tak, to tym bardziej go pokopie przy tych
bateriach, bo przeciez baterie nie kopią. A jak jakimś cudem przeżyje
produkcję generatora, to go pokopie przy testowaniu, bo nadal będzie to
600V i druty, czy z bateriami czy bez.

--
Marcin

sundayman

Feb 19, 2024, 8:59:13 PMFeb 19

> To już lepiej wywal na śmietnik ten zasilacz. Będzie taniej.

Ja to robię w ramach uprzejmości dla klienta, który mnie utrzymuje od
lat/ I oczywiście powiedziałem, że mogę oddać i niech sobie sam
sprawdza. Ale z ciekawości bym zobaczył czy wystartuje czy pierdolnie
efektownie :)

Z prądem jestem obeznany od jakichś 45 lat, więc spokojnie - nie dam się
zabić bez sensu, bo po pierwsze mam transformator bezpieczeństwa, po
drugie oczywiście dam na kondensatory rezystory rozładowujące, po
trzecie w ogóle nie będę tego dotykać - mam autotrafo porządnie zrobione
przez siebie, z bezpiecznikami, włącznikami itp.

Podłączę na wyjście miernik, żaróweczkę 24V, stanę trochę dalej i
włączę. Albo zadziała albo się sfajczy ponownie :)

Coś w tym guście zrobię albo podobnego :
https://www.bartola.co.uk/valves/2012/07/15/new-ht-bench-power-supply-600v/

J.F

Feb 20, 2024, 3:59:50 AMFeb 20
On Mon, 19 Feb 2024 21:21:00 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
> zmontowany na pająka wydaje mi się być ryzykiem zbyt wielkim. Fabryczny
> transformator separujący z uzwojeniem wtórnym połączonym synfazowo z

Zagrozenie IMO takie same. Dwa transformatory by trzeba ...

J.

Robert Wańkowski

Feb 20, 2024, 4:00:03 AMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 02:59, sundayman pisze:
A masz izolowane galwanicznie słuchawki? ;)

Robert

sundayman

Feb 20, 2024, 8:19:43 AMFeb 20

> A masz izolowane galwanicznie słuchawki? ;)

Oczywiście. Z membranami z papirusu sprzed 3000 lat, impregnowanego
wywarem z mumii, słuchawkami wykładanymi futerkiem z jaguara i pałąkiem
struganym z drewna z fotela Ludwika XIV.

Paweł Pawłowicz

Feb 20, 2024, 9:53:39 AMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 09:59, J.F pisze:
CR2032 mają żałosną wydajność prądową. Potrzepie, ale krzywdy raczej nie
zrobi.

P.P.

J.F

Feb 20, 2024, 10:43:32 AMFeb 20
Ale piszę o tym pomysle, żeby wziac trafo izolacyjne, i połączyc
synfazowo z siecią. Czyli w sumie zrobic autotrafo podwyzszające
napięcie.
Ale juz nieizolujące.

J.

Janusz

Feb 20, 2024, 1:36:18 PMFeb 20

> Paradoksalnie ryzyko takiej zabawy z bateriami może byc dużo większe niż
> powielacz na pająka. Ludzie nie widzą zagrożenia w bateriach,
Dokładnie, sam naprawiałem ostatnio zasilacz 30V DC i przez przypadek
dotkłem ręką obu końców a to takie solidne śruby bo on na 100A i
nieprzyjemnie mnie ukuł, bo miałem dobry kontakt, ręce spocone, i było
to tak dość niespodziewanie, i zaskakujące że to tylko 30V, że kilka
razy sprawdzałem.

--
Janusz

J.F

Feb 20, 2024, 1:41:56 PMFeb 20
On Tue, 20 Feb 2024 19:36:16 +0100, Janusz wrote:
> [...]

Ale nie np CR2032, ktora ma nieduży prąd maksymalny ... aczkolwiek
sporo ponad 20mA.

> [...]
> nieprzyjemnie mnie ukuł, bo miałem dobry kontakt, ręce spocone, i było
> to tak dość niespodziewanie, i zaskakujące że to tylko 30V, że kilka

Napięcie "bezpieczne". Mozesz poczuc, krzywdy nie zrobi.
No ale my chcemy 600V.

J.

LordBluzg®🇵🇱

Feb 20, 2024, 2:34:08 PMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 15:53, Paweł Pawłowicz pisze:
[...]
> CR2032 mają żałosną wydajność prądową. Potrzepie, ale krzywdy raczej nie
> zrobi.
Przy 600V po prostu, zabije Cię taka "bateria", wystarczy 200mA gdzie
zakładając rezystancję "człowieka około 1k spokojnie tyle poleci :)

Paweł Pawłowicz

Feb 21, 2024, 5:38:11 AMFeb 21
W dniu 20.02.2024 o 20:33, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
> [...]
> Przy 600V po prostu, zabije Cię taka "bateria", wystarczy 200mA gdzie
> zakładając rezystancję "człowieka około 1k spokojnie tyle poleci :)

W datasheecie Panasonika nie jest bezpośrednio podana rezystancja
wewnętrzna tej baterii. Ale można ją wyliczyć na podstawie
zamieszczonych tam wykresów. Wychodzi z grubsza 350 omów. Na 200mA nie
ma cienia szansy. Pojedyncze miliampery, a mówimy o baterii z bardzo
porządnej firmy.

P.P.

Robert Wańkowski

Feb 21, 2024, 6:00:03 AMFeb 21
W dniu 21.02.2024 o 11:38, Paweł Pawłowicz pisze:
Omów czy miliomów?
No to równolegle. ;)

Robert

io

Feb 21, 2024, 6:43:16 AMFeb 21
Siekierą byłoby taniej :-)

Jarosław Sokołowski

Feb 21, 2024, 6:54:03 AMFeb 21
Pan Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
> zamieszczonych tam wykresów. Wychodzi z grubsza 350 omów. Na 200mA
> nie ma cienia szansy. Pojedyncze miliampery, a mówimy o baterii

Też zajrzałem. Spodziewałem się czegoś więcej po tej bateryjce.
Rezystancja wyjaśnia fakt, że ledy podłączone wprost do pastylki,
co wygląda niefachowo, potrafiły świecić długo i szczęśliwie.
Wiele lat temu było to w modzie. Do tego mały magnes neodymowy,
wszystko wzięte do kupy srebrną taśma klejącą. Rzucało się taki
zestaw wysoko w górę, w kierunku stalowego przęsła mostu lub
podobnej konstrukcji. Świecący punkt miał intrygować przechodniów.
Kol. niedzielski, po skończonej robocie z tramwajem, też by mógł
się tak pobawić.

--
Jarek

Robert Wańkowski

Feb 21, 2024, 7:06:03 AMFeb 21

> [...]
> zestaw wysoko w górę, w kierunku stalowego przęsła mostu lub
> podobnej konstrukcji. Świecący punkt miał intrygować przechodniów.

Coś jak Pipek Dręczyciel? :)

> Kol. niedzielski, po skończonej robocie z tramwajem, też by mógł
> się tak pobawić.

Robert

Jarosław Sokołowski

Feb 21, 2024, 7:31:15 AMFeb 21
Pan Robert Wańkowski napisał:

> Coś jak Pipek Dręczyciel? :)

Nie znałem gościa. Trochę jednak mniej inwazyjnie.

--
Jarek

Marcin Debowski

Feb 21, 2024, 8:22:22 AMFeb 21
On 2024-02-21, Paweł Pawłowicz <pawel.p...@upwr.edu.pl> wrote:

> W datasheecie Panasonika nie jest bezpośrednio podana rezystancja
> wewnętrzna tej baterii. Ale można ją wyliczyć na podstawie
> zamieszczonych tam wykresów. Wychodzi z grubsza 350 omów. Na 200mA nie

Ta wewnętrzna rezystancja to pewna wartość równowagowa związana z tym
jak szybko ładunki mogą być transportowane między elektrodami. Ale prąd
w momencie zwarcia baterii, która osiągnęła pewien stan równowagowy bez
obciążenia będzie spokojnie powyżej 200mA tyle, że dość krótko. Pytanie
ile potrzeba aby narobić szkody.

> ma cienia szansy. Pojedyncze miliampery, a mówimy o baterii z bardzo
> porządnej firmy.

Zwrałem miernikiem cr2032 Panasonika i pokazuje mi średnio 40-70mA w
pierwszej minucie. Niestety nie wiem jaką rezystancje ma miernik.

--
Marcin

LordBluzg®🇵🇱

Feb 21, 2024, 8:25:48 AMFeb 21

> [...]
>
> Zwrałem miernikiem cr2032 Panasonika i pokazuje mi średnio 40-70mA w
> pierwszej minucie. Niestety nie wiem jaką rezystancje ma miernik.

Hmm, 70mA przy 600V...jest szansa na trupa a przynajmniej na zatrzymanie
akcji serca:)

Robert Wańkowski

Feb 21, 2024, 8:54:39 AMFeb 21
W dniu 21.02.2024 o 14:25, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Te rezystancje wewnętrzne przy 200 bateryjkach się dodają?

Robert

Paweł Pawłowicz

Feb 21, 2024, 9:34:32 AMFeb 21
Zmierz drugim miernikiem. Z pewnością o wiele mniej niż rezystancja
wewnętrzna baterii.
A te 40-70mA jest przy zwarciu. Czyli przy zerowym napięciu. A to raczej
krzywdy nie zrobi.

P.P.

Janusz

Feb 21, 2024, 9:43:51 AMFeb 21
W dniu 20.02.2024 o 19:41, J.F pisze:
> Napięcie "bezpieczne". Mozesz poczuc, krzywdy nie zrobi.
> No ale my chcemy 600V.
Ja wiem, ale byłem zaskoczony że go czułem, wielokrotnie dotykałem 24V i
nic nie czułem, a tu w specyficznych warunkach jednak poczułem i to dość
mocno.

--
Janusz

LordBluzg®🇵🇱

Feb 21, 2024, 12:47:56 PMFeb 21
Nieistotne :) Rezystancja ciała 1k też nie jest bardzo istotna przy 600V :)

Robert Wańkowski

Feb 21, 2024, 1:15:50 PMFeb 21
W dniu 21.02.2024 o 18:47, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Mam umrzeć w niewiedzy? ;)

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 21, 2024, 1:34:57 PMFeb 21
No przecież logiczne, że się dodają :> ale przy tym napięciu to i tak
jebnie :)

Robert Wańkowski

Feb 21, 2024, 1:48:04 PMFeb 21
W dniu 21.02.2024 o 19:34, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
No na logikę tak, ale ostatnio prądy mi się nie dodały. ;)
Teoretycznie gabarytowo większe ogniowo powinni mieć mniejsze Rwew?

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 21, 2024, 4:13:01 PMFeb 21
Szeregowo prądy się nie dodają ani nie odejmują :]

> Teoretycznie gabarytowo większe ogniowo powinni mieć mniejsze Rwew?

Ale to zależy od budowy/rodzaju a nie od wielkości.

Robert Wańkowski

Feb 21, 2024, 4:27:37 PMFeb 21
W dniu 21.02.2024 o 22:12, LordBluzg®🇵🇱 pisze:
Większa powierzchnia styku elktroda-elektrolit to chyba mniejsze Rwew?

Robert

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 22, 2024, 5:01:27 AMFeb 22

> Większa powierzchnia styku elktroda-elektrolit to chyba mniejsze Rwew?

Tak, przy tym samym typie ogniwa. Z baterii AA wyciągniesz znacznie
więcej mA a powierzchnia niewiele większa od CR2032, rezystancja
wewnętrzna: >200 mΩ.

sundayman

Feb 22, 2024, 5:05:41 AMFeb 22

> Mam umrzeć w niewiedzy? ;)

Weź te bateryjki podłącz i dotknij. Umrzesz wiedząc :)

J.F

Feb 22, 2024, 5:27:27 AMFeb 22
IMO - prąd zwarcia przekroczy 20mA.
I sie robi niebezpiecznie.

J.

Jarosław Sokołowski

Feb 22, 2024, 6:01:42 AMFeb 22
Pan J.F napisał:

> IMO - prąd zwarcia przekroczy 20mA.
> I sie robi niebezpiecznie.

Jeśli nawet przy takim wzmożonym poborze napięcie bateryjki spadnie
z trzech do jednego wolta, to i tak pozostanie dwieście. Dużo. Dużo
za dużo, by być spokojnym.

--
Jarek