Głośniki do TV

Trybun

Feb 15, 2024, 5:31:40 AMFeb 15
Czy da się przeprowadzić operację podłączenie głośników od wieży do
telewizora przy pomocy wyjścia cinch? Wieża oddała ostatni dech a wiec
tak się zastanawiam czy nie dałoby się wykorzystać jej głośników. Na
razie próbowałem podłączyć "na krótko", czyli łącząc kabelki od głośnika
do wtyczki cinch z tv,  jednak bez efektu. Jeżeli to w ogóle możliwe to
jak to zrobić? Może potrzebne jest jakieś dodatkowe zasilanie?

Grzegorz Niemirowski

Feb 15, 2024, 5:42:32 AMFeb 15
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
A czy te złącza cinch są opisane jako głośnikowe? Myślę, że wątpię. To
pewnie zwykłe wyjście liniowe, więc musisz jeszcze mieć wzmacniacz. Co padło
w tej wieży? Może wzmacniacz jest dobry i możesz skorzystać z wejścia
liniowego wieży, łącząc ją z wyjściem liniowym TV?

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/

Trybun

Feb 15, 2024, 5:53:21 AMFeb 15
Są opisane jako  audio. Próbowałem także podłączenia pod gniazdo "jack"
czy tak jako, do którego można podłączyć słuchawki, jednak i tu bez efektu.
Wieża zwyczajnie zgłupiała, po włączeniu wywala błąd i na wyświetlaczu
istna choinka, tak że nie da się wejść w opcje i np wybrać aux, na
dodatek co chwila się resetuje, czyli włącza i wyłącza.

Grzegorz Niemirowski

Feb 15, 2024, 6:21:52 AMFeb 15
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
> Są opisane jako audio.

Czyli wyjście liniowe z małym sygnałem, przeznaczone do podłączenia
wzmacniacza lub innego urządzenia przetwarzającego dalej sygnał dźwiękowy
(zapisującego, transmitującego itd). Telewizory mają własne głośniki, więc
zwykle nie mają wyjść głośnikowych.

> Próbowałem także podłączenia pod gniazdo "jack" czy tak jako, do którego
> można podłączyć słuchawki, jednak i tu bez
> efektu.

Tutaj powinno być coś cicho słychać, ale i tak to wyjście nie jest
przeznaczone do wysterowywania kolumn.

> Wieża zwyczajnie zgłupiała, po włączeniu wywala błąd i na
> wyświetlaczu istna choinka, tak że nie da się wejść w opcje i np wybrać
> aux, na dodatek co chwila się resetuje, czyli włącza i wyłącza.

Jeśli chcesz grzebać, możesz zrobić obejście selektora wejść w wieży i spiąć
wejście wzmacniacza bezpośrednio z gniazdem aux. A jak nie chcesz, to
wykorzystaj jakiś inny wzmacniacz. W każdym razie między telewizorem a
kolumnami musisz mieć coś wzmacniającego dźwięk.

Chyba że chciałbyś ingerować w telewizor i odłączyć jego głośniki a w ich
miejsce zrobić wyprowadzenie na kolumny. Wtedy wykorzystany zostanie
wzmacniacz z telewizora. OK, niby można, ale tak właściwie to co chcesz
osiągnąć? Jeśli chcesz mieć lepszy dźwięk, to najpierw trzeba upewnić się,
że te kolumny z wieży są naprawdę dobre. Niestety nie podałeś ani modelu
telewizora ani wieży. Do dobrych kolumn wypadałoby mieć też dobry
wzmacniacz. Rozumiem, że szkoda żeby te kolumny się marnowały, ale też nie
każda przeróbka ma sens.

mirekc

Feb 15, 2024, 7:53:05 AMFeb 15
W dniu 15.02.2024 o 11:31, Trybun pisze:
Potrzebny wzmacniacz. Najtańsze kompletne widziałem na AliExpress
poniżej 30 zł (z darmową wysyłką), wbrew pozorom mają szanse grać
przyzwoicie (choć to klasa D). Jak chcesz dłubać samemu to moduły od
kilku do kilkudziesięciu zł, analogowe lub klasa D, do wyboru, do koloru.

PiteR

Feb 15, 2024, 4:45:59 PMFeb 15
in <news:uqks4d$esk$1$grze...@news.chmurka.net>
user Grzegorz Niemirowski pisze tak:

> Chyba że chciałbyś ingerować w telewizor i odłączyć jego głośniki
> a w ich miejsce zrobić wyprowadzenie na kolumny. Wtedy
> wykorzystany zostanie wzmacniacz z telewizora.

panie Grzegorzu nie podpowiadaj takich pomysłów ;)
bo Trybun uszkodzi sobie telewizor jeszcze.

Lepiej niech kupi sobie używany wzmacniacz za 100zł

--
Piter

Jarosław Sokołowski

Feb 15, 2024, 5:08:12 PMFeb 15
Pan PiteR napisał:

> panie Grzegorzu nie podpowiadaj takich pomysłów ;)
> bo Trybun uszkodzi sobie telewizor jeszcze.

Panie Piotrze, ten cały Trybun już zawsze będzie mi się kojarzył
z telewizorami. Kiedyś na jednej z grup opowiadał, że w ogóle nie
ogląda telewizji. Ale telewizorów w domu ma dziewięć. Dzięki czemu
nie ogląda bardziej od tych, co mają jeden lub zgoła nie mają wcale.
Czymże jest zadem uszkodzenie jednego z dziewięciu?

Jarek

PS:
W zasadzie to telewizora można też słuchać. A radio oglądać.

--
Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."

PiteR

Feb 15, 2024, 5:30:37 PMFeb 15
in <news:slrnust2q9...@falcon.lasek.waw.pl>
user Jarosław Sokołowski pisze tak:

> [...]
> nie ogląda bardziej od tych, co mają jeden lub zgoła nie mają wcale.
> Czymże jest zadem uszkodzenie jednego z dziewięciu?

Mój rumuński kolega też miał dziewięć. Wcześnie wychodził do pracy to
był pierwszy na wystawce. Zwijał telewizor, naprawiał lub wyrzucał a
sprawne gromadził. Troche wysłał rodzinie do Rumunii. Dwa tv dał mi.
Potem ja juz miałem dziewięć. Rozdawałem ale ludzie nie chcieli.

Mówili przed telewizorem ludzie umierają :) Lecimy do Paryża.

U mnie w każdym telewizorze tylko jeden program. Windows 10 ;)

--
Piter

#jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

Trybun

Feb 16, 2024, 6:13:29 AMFeb 16

> [...]
> dźwiękowy (zapisującego, transmitującego itd). Telewizory mają własne
> głośniki, więc zwykle nie mają wyjść głośnikowych.

A w jakim urządzeniu można spotkać się z dedykowanym czysto pod głośnik
wyjście. Jak się nazywają takie w wieży, czyli zaciski do głośnikowego
przewodu?

> Tutaj powinno być coś cicho słychać, ale i tak to wyjście nie jest
> przeznaczone do wysterowywania kolumn.

No i słychać, ale tylko na słuchawkach, na podłączonym 'na krótko"
głośniku cisza.

> [...]
> wypadałoby mieć też dobry wzmacniacz. Rozumiem, że szkoda żeby te
> kolumny się marnowały, ale też nie każda przeróbka ma sens.

Nie, nie chcę nic grzebać, jedno że na tym kompletnie się nie znam,
drugie że nie zamierzam wydawać na taką modernizację jakichś pieniędzy.
A kolumny jakie to są kolumny??? - Przy zakupie jedną z głównych
przesłanek było to że one mają w sobie coś wyjątkowego, kevlarowe
membrany czy coś w tym typie. Tymczasem opakowano to w taki materiał że
po niecałym roku magazynowania w nieogrzewanym garażu obudowa zaczyna
się marszczyć! Sama wieża to Panasonic i kupiona jeszcze w XXwieku.

Trybun

Feb 16, 2024, 6:14:51 AMFeb 16
W dniu 15.02.2024 o 13:53, mirekc pisze:
Dłubanie odpada.. Tak z ciekawości - po co ten wzmacniacz, za mala moc
wyjściowa w gniazdach audio telewizora aby ożywić 150 watowe głośniki
czy po prostu konieczny element szeregowy takiego zestawu?

mirekc

Feb 16, 2024, 8:55:16 AMFeb 16
W dniu 16.02.2024 o 12:14, Trybun pisze:
To generalnie jest wyjście napięciowe nieprzystosowane do obciążenia
niską impedancją (taką jak kolumny) i oddawania dużego prądu. W prostych
słowach – tak, brakuje mocy i jak się podłączy kolumny, to jeszcze coś
można uwalić.

Grzegorz Niemirowski

Feb 16, 2024, 4:49:20 PMFeb 16
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
> A w jakim urządzeniu można spotkać się z dedykowanym czysto pod głośnik
> wyjście.

W takim, które normalnie widzisz z zewnętrznymi głośnikami, czyli wieża albo
wzmacniacz.

> Jak się nazywają takie w wieży, czyli zaciski do głośnikowego przewodu?

Nie wiem jaką mają nazwę. W każdym razie nie jest to cinch. Tutaj widać dwie
popularne opcje, te zaciskowe oraz takie dokręcane.
https://audiosolace.com/wp-content/uploads/2022/02/image-30-768x462.png
i jeszcze
https://preview.redd.it/help-with-connecting-speakers-to-old-panasonic-sa-ak330-my-v0-i9xellzvwcz91.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=42e5fe64de294a884174528a52deea42fc56751f

> No i słychać, ale tylko na słuchawkach, na podłączonym 'na krótko"
> głośniku cisza.

Pewnie coś źle podłączasz. Na wyjściu słuchawkowym jest mała moc, ale w
głośniku coś powinno być. Może to nie jest wyjście słuchawkowe? Nadal nie
mamy modelu wieży ani telewizora. W każdym razie wyjście słuchawkowe, tak
samo jak wyjście liniowe, nie służy do podłączania głośników.

PD

Feb 16, 2024, 5:12:42 PMFeb 16

> Pewnie coś źle podłączasz. Na wyjściu słuchawkowym jest mała moc, ale w
> głośniku coś powinno być. Może to nie jest wyjście słuchawkowe? Nadal

No raczej słuchawkowe nie jest, bo na cinch. Ja wiem że od słuchawkowego
różni się tylko rodzajem gniazda. Ale funkcjonalnie w TV może być
różnica, bo wyjście liniowe w niektórych TV można włączać/wyłączać z
poziomu menu TV. Albo jak wypilotujesz jakieś tam Dolby pińcet+1 to może
nie dawać sygnału na to wyjście a tylko na optical.

PD

Grzegorz Niemirowski

Feb 16, 2024, 5:26:44 PMFeb 16
PD <po_z...@go2.pl> napisał(a):
> No raczej słuchawkowe nie jest, bo na cinch.

On ma tam cinch oraz jack. Głośnik próbował podłączać do obu.

> Ja wiem że od słuchawkowego różni się tylko rodzajem gniazda.

Na słuchawkowym jednak spodziewałbym się wyższego poziomu sygnału, choć
faktycznie może być z tym różnie.

> [...]
> TV można włączać/wyłączać z poziomu menu TV. Albo jak wypilotujesz jakieś
> tam Dolby pińcet+1 to może nie dawać sygnału na to wyjście a tylko na

Może OP poda w końcu model telewizora :)

Jacek Konieczny

Feb 17, 2024, 5:20:20 AMFeb 17
On 16/02/2024 12:14, Trybun wrote:
> Tak z ciekawości - po co ten wzmacniacz, za mala moc
> wyjściowa w gniazdach audio telewizora aby ożywić 150 watowe głośniki
> czy po prostu konieczny element szeregowy takiego zestawu?

Wyjście liniowe (cinch) to sygnał poziomu maks około 1V przystosowane do
wysterowania impedancji około 1kOhm wzwyż. Czyli okolice 1mW. Wystarczy,
żeby coś usłyszeć w słuchawkach, ale i to bez szaleństw.

Na wyjściu głośnikowym, żeby dać 150W na głośniku 8 Ohm potrzeba 35V
przy prądzie 4A.

Wartości przybliżone przy pominięciu różnych niuansów, ale wystarczy,
żeby pokazać, że jednak spora różnica.

Jacek

alojzy nieborak

Feb 17, 2024, 8:04:53 AMFeb 17
Trybun napisał(a):
> Czy da się przeprowadzić operację podłączenie głośników od wieży do
> telewizora przy pomocy wyjścia cinch?

Musisz se kupić wzmacniacz i zasilacz do niego plus ofkors kable.
Pierwszy z brzegu w śmiesznej cenie:
https://pl.aliexpress.com/item/1005006266045146.html

Faktycznie ma 2x5W (dla zasiania 12V) ale i tak do chałupy wystarczy z naddatkiem.

> Może potrzebne jest jakieś dodatkowe zasilanie?

Jep. Zasilacz 12V.

Trybun

Feb 20, 2024, 3:29:17 AMFeb 20

> W takim, które normalnie widzisz z zewnętrznymi głośnikami, czyli
> wieża albo wzmacniacz.

Widząc np. w tv gniazdo audio typu cinch można by przypuszczać że da się
pod nie podłączyć głośnik. Oczywiście po zamocowaniu na końcu kabla
głośnika odpowiedniej wtyczki. Jednak jak się przekonałem to trudno o
samą taką wtyczkę do samodzielnego montażu dostać.

> [...]
> Nadal nie mamy modelu wieży ani telewizora. W każdym razie wyjście
> słuchawkowe, tak samo jak wyjście liniowe, nie służy do podłączania

Pewnie tak, tzn źle podłączam. Pod żadnym telewizorem nie działa, model
nie ma znaczenia bo układy gniazd praktycznie wszystkich posiadane mają
taki sam. Wyjście na słuchawki jest wyraźnie oznaczone, a więc o pomyłce
mowy mowy być nie może.

Trybun

Feb 20, 2024, 3:29:29 AMFeb 20
W dniu 16.02.2024 o 14:55, mirekc pisze:
Dzięki.

Trybun

Feb 20, 2024, 3:29:43 AMFeb 20
W dniu 17.02.2024 o 11:20, Jacek Konieczny pisze:
No i wszystko jasne, głośniki chyba do wywalenia.

Trybun

Feb 20, 2024, 3:30:05 AMFeb 20
W dniu 17.02.2024 o 14:04, alojzy nieborak pisze:
Dziękuje, ale inwestować w to nie zamierzam. Nie da się podłączyć "po
kosztach" to pies tam trącał te głośniki.

Robert Wańkowski

Feb 20, 2024, 3:53:40 AMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 09:29, Trybun pisze:

> [...]
> głośnika odpowiedniej wtyczki. Jednak jak się przekonałem to trudno o
> samą taką wtyczkę do samodzielnego montażu dostać.

Szkoda zachodu, tak nie zadziała.
Zdobądź dowolny sprawny wzmacniacz stereo a na 100% przy pomocy grupy
zadziała z TV.

> [...]
> nie ma znaczenia bo układy gniazd praktycznie wszystkich posiadane mają
> taki sam. Wyjście na słuchawki jest wyraźnie oznaczone, a więc o pomyłce

Jak podłączasz głośniki do TV? Tak fizycznie. Kabel od głośników ma dwa
pocynowane przewody (obstawiam, że widełek nie ma na końcach). Gniazdo
słuchawkowe w TV to jack 3,5 mm. Kabel na jednym końcu ma jack 3,5 mm,
na drugim trzy odizolowane przewody?

Robert

Robert Wańkowski

Feb 20, 2024, 3:57:14 AMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 09:29, Trybun pisze:

> No i wszystko jasne, głośniki chyba do wywalenia.

Aby się spaliły wszystkie głośniki mało prawdopodobne.

Robert

J.F

Feb 20, 2024, 4:43:10 AMFeb 20
On Thu, 15 Feb 2024 12:21:49 +0100, Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
> (zapisującego, transmitującego itd). Telewizory mają własne głośniki, więc

I uwaga - ostatnio się naciąłem, ze owszem, audio, ale ... juz nie
pamietam - czy input, czy w jakims cyfrowym formacie - i sie nie dało
podłączyc prostego wzmacniacza.

> Tutaj powinno być coś cicho słychać, ale i tak to wyjście nie jest
> przeznaczone do wysterowywania kolumn.

Tak jest.
Byc moze gdzies z pilota trzeba wybrać "słuchawki".

> [...]
> telewizora ani wieży. Do dobrych kolumn wypadałoby mieć też dobry
> wzmacniacz. Rozumiem, że szkoda żeby te kolumny się marnowały, ale też nie

Zalecanym przez fabryki rozwiązaniem jest kupienie Sound Bar.
A drogie to, jakby ze złota było :-)
A głoścniczki przeciez malutkie ...

J.

Trybun

Feb 20, 2024, 7:23:09 AMFeb 20

> Szkoda zachodu, tak nie zadziała.
> Zdobądź dowolny sprawny wzmacniacz stereo a na 100% przy pomocy grupy
> zadziała z TV.

Na to wygląda..
A jaka jest możliwość wyciągnięcia z wieży zasilacza i w razie gdyby był
sprawny to wykorzystania go do takiego zestawu - TY + głośniki zewnętrzne?
Poszukałem w garażu tej wieży, podłączyłem do prądu, odpowiednie kable
do gniazda AUX i TV.  Przy próbie włączenia na wyświetlaczu pokazuje
"Hallo" i za chwilę kod błędu "F61" i wieża przechodzi w stan czuwania..
Mówi Ci to coś, odnośnie wieży Panasonica?

> [...]
> Gniazdo słuchawkowe w TV to jack 3,5 mm. Kabel na jednym końcu ma jack
> 3,5 mm, na drugim trzy odizolowane przewody?

Kabelki od głośnika na styk do wtyczki cinch wychodzącej z tv. Jack od
słuchawek ma dwa wyjścia cinch, tutaj też robiłem próby na styk z
kabelkami głośnika.

Trybun

Feb 20, 2024, 7:23:40 AMFeb 20
Oczywiście, to raczej na pewno nie wina głośników, ale skoro nie da ich
się podłączyć do TV czy radia bez inwestycji np w zasilacz to są
praktycznie nic nie warte.

Robert Wańkowski

Feb 20, 2024, 7:40:31 AMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 13:23, Trybun pisze:
> Przy próbie włączenia na wyświetlaczu pokazuje "Hallo" i za chwilę kod
> błędu "F61" i wieża przechodzi w stan czuwania.. Mówi Ci to coś,
> odnośnie wieży Panasonica?

Ja nie wiem, ale Google mówi tak:

"Wieża Panasonic SA-AK18 podczas uruchamiania na wyświetlaczu pojawiał
się błąd F61, a następnie urządzenie wyłączało się. W tym konkretnym
przypadku problemem okazały się zimne luty na złączach CP500 i CP501.
Poprawa tych łączeń rozwiązała problem i maszyna znów gra."

Brak jakiegoś napięcia. Otworzyć, jak masz miernik, to można spróbować.
Nic nie stracisz.

Robert

LordBluzg®🇵🇱

Feb 20, 2024, 6:24:17 PMFeb 20
Czas, stracisz czas i swoje życie na odpowiedzi dla Trybika. Równie
dobrze możesz odpowiadać wodzie w kranie. Ona płynie do odpływu i
niczego nie rozumie :) Już lepiej zagrać w Lotto. Szansa trafienia jest
większa niż rozumienie Trybika :)

--
LordBluzg®🇵🇱
<<<ƧiԳ ćɒdɘႱ i Putina i ęjcaredefnoK>>>

LordBluzg®🇵🇱

Feb 20, 2024, 7:05:18 PMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 10:43, J.F pisze:

> I uwaga

Umieraj i nie bredź :) bo plonknę :)

LordBluzg®🇵🇱

Feb 20, 2024, 7:12:18 PMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 13:23, Trybun pisze:

> bez inwestycji np w zasilacz to są
> praktycznie nic nie warte.

Umarłem.

LordBluzg®🇵🇱

Feb 20, 2024, 7:15:19 PMFeb 20
W dniu 20.02.2024 o 09:30, Trybun pisze:

> Dziękuje, ale inwestować w to nie zamierzam. Nie da się podłączyć "po
> kosztach" to pies tam trącał te głośniki.

Nachuj zatem cały wątek? :D...jprdl. Pozdrawiam odpisujących dla Trybika :D

Trybun

Feb 21, 2024, 4:43:34 AMFeb 21
Miernika nie mam. Ale przecie mogę spróbować przylutowania styków na
chybił-trafił. Udała mi się kiedyś taka operacja względem magnetowidu i
kamery VHS, może i tu się uda, choć sama cała wieża praktycznie już mi
niepotrzebna,. Dzięki za sugestię.