Trzymajcie się za portfele - tanie państwo nadchodzi

Huckleberry

http://biznes.interia.pl/news?inf=846760

"Uchwalanie planów miejscowych wiąże się z wysokimi kosztami, które mogłyby
obciążać gminy. Skąd więc gmina będzie miała pieniądze na uchwalanie takich
planów?

Właściciel gruntu, któremu gmina uchwali plan miejscowy, będzie musiał
wnieść obligatoryjną 25-proc. opłatę od wzrostu wartości nieruchomości przy
jej sprzedaży (tzw. opłatę planistyczną). Jest to opłata za "prezent", który
zrobiła gmina, uchwalając taki plan. "

No to będziemy mieli kolejny podatek? :(

pozdrawiam

Swider

Huckleberry napisał(a):

> [...]
> jej sprzedaży (tzw. opłatę planistyczną). Jest to opłata za "prezent", który

Ciekawe tylko czy jeżeli na wskutek uchwalenia miejscowego planu
okaże się że nasza działka leży na np. autostradzie, obwodnicy
śródmiejskiej itp. miasto zrekompensuje nam stratę wartości
nieruchomości, niechyby i tylko w 25%.
pozdrawiam
Kuba

Boombastic

> [...]
> przy jej sprzedaży (tzw. opłatę planistyczną). Jest to opłata za
> "prezent", który zrobiła gmina, uchwalając taki plan. "

Przecież tak jest od wielu lat, a opłata moze wynieść do 30%. Skąd więc ta
sensacja? W końcu ktoś przeczytał ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym?

Miller Artur

Użytkownik "Swider" <jwswi...@gmail.com> napisał w wiadomości

Huckleberry napisał(a):

> [...]

-okaże się że nasza działka leży na np. autostradzie, obwodnicy
-śródmiejskiej itp. miasto zrekompensuje nam stratę wartości

mysle, ze gdyby działka leżała na przyszłej autostradzie, to niekoniecznie
musiałąby stracić na wartości ;)

@

Huckleberry

Użytkownik "Boombastic" <boomb...@NOSPAMpoczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:4580ed44$0$17958$f69...@mamut2.aster.pl...

Owszem, ale ZTCW to nie jest to opłata obowiązkowa i gmina może ją naliczyć,
ale nie musi. W niektórych gminach obowiazuje w innych nie.
pozdrawiam

spp

Huckleberry napisał(a):

> Owszem, ale ZTCW to nie jest to opłata obowiązkowa i gmina może ją
> naliczyć, ale nie musi. W niektórych gminach obowiazuje w innych nie.
> pozdrawiam

Zarząd Gminy, która nie nalicza tej opłaty może z łatwością zostać
pociągnięty do odpowiedzialności pod zarzutem niegospodarności:(

--
spp

Boombastic

> Zarząd Gminy, która nie nalicza tej opłaty może z łatwością zostać
> pociągnięty do odpowiedzialności pod zarzutem niegospodarności:(

Osobiście to nie widziałem jeszcze takiej gminy. Sporadycznie widziałem min.
np. 5, 10%, ale jeszcze nigdy by zrezygnowali z tej opłaty.

AmteD

ta opłata istnieje juz od dawna ( klania sie ustawa o zagospodarowaniu
przestrzennym ) i jej stawka procentowa zawarta jest zawsze w uchwale
zatwierdzajacej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. rada gminy
uchwala wysokosc tej stawki, ktora placi się w chwili jesli chcialbys
sprzedac swoja nieruchomosc objeta takim planem przed uplywem 5 lat od jego
uchwalenia.
potem sa juz tylko kolejne oplaty z tytulu podzialu nieruchomosci ( od
roznicy wartosci przed i po podziale ), z tytulu wybudowania infratsruktury
tj uzbrojenia terenu ( przed i po wybudowaniu ) gdzie tez gmina okresla
stawki procentowe, a potem to juz od sprzedazy:) tak wiec nasze tanie
panstwo funkcjonuje juz od dawna. a jeszcze jak nam wprowadza podatek
katastralny to juz nie nie pozbieramy.

aga.

Kazimierz Dębski

> Osobiście to nie widziałem jeszcze takiej gminy. Sporadycznie widziałem min.
> np. 5, 10%, ale jeszcze nigdy by zrezygnowali z tej opłaty.

Wojewodztwo malopolskie, powiat Waodowice, gmina Spytkowice.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zapisali, ze oplata
adiacencka wynikajaca ze wzrostu wartosci dzialek w zwiazku z uchwaleniem MPZP
wynosi zero procent. No chyba ze ten tekst, co znalazlem w internecie jest
falszywy....

agabar

AmteD napisał(a):

Czy wie może Pani, komu gmina powinna naliczyć opłatę adiacencką w
takim przypadku:
pan Kowalski ma działkę, gmina w maju 2005 buduje drogę biegnącą
przy jego działce, pan Kowalski w maju 2006 sprzedaje działkę za
cenę wyższą z powodu położenia przy nowej drodze panu Nowakowi.
Gmina w listopadzie 2006 wpada na pomysł wszczęcia postępowań o
opłatę adiacencką. Kogo powinna potraktowac jako stronę? Czy pana
Kowalskiego-zbywcę działki przy nowej drodze czy pana Nowaka-nabywcę
tej działki?

agabar