nieczytelny dysk zewnętrzny

Jivanmukta

Zbyt wcześnie rozłączyłem kabelek dysku zewnętrznego i teraz Windows nie
widzi systemu plików, tzn jest komunikat:

G:\ nie jest dostępny.
Plik lub katalog jest uszkodzony i nieczytelny.

Jakiego darmowego programu mam użyć, żeby rozwiązać problem?

--
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie antywirusowe AVG.
www.avg.com

Olek

W dniu 1.03.2023 o 13:09, Jivanmukta pisze:
> [...]
>
> G:\ nie jest dostępny.
> Plik lub katalog jest uszkodzony i nieczytelny.
>
> Jakiego darmowego programu mam użyć, żeby rozwiązać problem?

testdisk

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

--
Olek

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 1 mar 2023 o 13:09, Jivanmukta pisze:

> Jakiego darmowego programu mam użyć, żeby rozwiązać problem?

Może najpierw skopiuj cały dysk 1:1 na inny...
Do takiego kopiowania służą (między innymi)
partycjonery i edytory dysków.

--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
(,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

Jivanmukta

Puściłem
chkdsk g: /f
i teraz mam: Odmowa dostępu
Przy próbie wywołania Windowsowego narzędzia (Właściwości dysku
lokalnego / Sprawdź) mam komunikat: Nie można sprawdzić dysku ponieważ
system Windows nie może uzyskać dostępu do niego
Co robić?

Trybun

W dniu 01.03.2023 o 13:09, Jivanmukta pisze:
> [...]
>
> G:\ nie jest dostępny.
> Plik lub katalog jest uszkodzony i nieczytelny.
>
> Jakiego darmowego programu mam użyć, żeby rozwiązać problem?

Spróbuj podłączyć dysk do innego kompa. Często tak miałem z kartami SD,
podłączyłem do innego kompa, mała operacja na dysku typu
kopiowanie/usuwanie (ostatecznie można sformatować) przywracało
sprawność nośnika na pierwszym kompie.

Jivanmukta

W dniu 02.03.2023 o 11:44, Trybun pisze:
> [...]
> podłączyłem do innego kompa, mała operacja na dysku typu
> kopiowanie/usuwanie (ostatecznie można sformatować) przywracało

To samo.

Adam

Dnia Thu, 2 Mar 2023 10:32:25 +0100, Jivanmukta napisał(a):

> [...]
> lokalnego / Sprawdź) mam komunikat: Nie można sprawdzić dysku ponieważ
> system Windows nie może uzyskać dostępu do niego

A już miałem napisać, żebyś przypadkiem nie puszczał chkdsk.
Ech, człowieku, pomyśl zanim coś jeszcze bardziej zepsujesz.

Teraz to Cię ratują już albo narzędzia Hirensa bądź Strelca, albo jeszcze
bardziej specjalistyczne programy.

Jaki tam był system plików?

--
Pozdrawiam.

Adam

Jivanmukta

W dniu 02.03.2023 o 12:07, Adam pisze:
W dokumentacji do testdiska napisali żeby spróbować chkdsk

Jivanmukta

W dniu 02.03.2023 o 12:07, Adam pisze:
wole to zlecic komus

> Jaki tam był system plików?

nie wiem

Olek

W dniu 2.03.2023 o 10:52, Jivanmukta pisze:
> To samo.

Ale podstawowe pytanie - czy chcesz odzyskać dane, które tam były
zapisane, czy tylko przywrócić dysk do używania?

Jeśli to drugie, to wystarczy pod Windows wejść w zarządzanie dyskami i
sformatować go, ewentualnie "zainicjować".

Jeśli to pierwsze, to próbować testdiskiem, ostatecznie photorecem.
--
Olek

Jivanmukta

W dniu 02.03.2023 o 22:09, Olek pisze:
Na szczęście najważniejsze dane z dysku mam też na pendrive.
Chcę sformatować ale tak, żebym mógł korzystać też pod Ubuntu 20. Czy
mogę użyć NTFS?

Trybun

W dniu 03.03.2023 o 03:38, Jivanmukta pisze:

> Na szczęście najważniejsze dane z dysku mam też na pendrive.
> Chcę sformatować ale tak, żebym mógł korzystać też pod Ubuntu 20. Czy
> mogę użyć NTFS?

Każdą partycję pod system można formatować pod inny system plików.
Jednym słowem - formatujesz dysk pod NTFS, a później podczas instalacji
Ubuntu wybierasz dla niego odpowiedni system plików, o ile dobrze
pamiętam to możne to być także NTFS.

Olek

W dniu 3.03.2023 o 09:55, Trybun pisze:

> [...]
> Jednym słowem - formatujesz dysk pod NTFS, a później podczas instalacji
> Ubuntu wybierasz dla niego odpowiedni system plików, o ile dobrze

Normalnie pendrajwy formatuje się na FAT32. W normalnych zastosowaniaach
na pendrajwie nie potrzeba zaawansowanych praw dostępu i innych
wodotrysków systemu plików. Także lepiej wybrać FAT32.
Oczywiście wystarczy "szybkie formatowanie".
--
Olek

Adam

Na NFAT32 nie zmieszczą się pliki większe od 4GB.
To już lepiej exFAT, który jest obsługiwany przez większość linuksów i
androidy.
Nie wiem, jak inne urządzenia (nagrywarki, TV), ale osobiście raczej nie
miewałem problemów z czytaniem czy zapisywaniem. Chyba tylko jakiś LG
chciał NTFS.

--
Pozdrawiam.

Adam

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 4 mar 2023 o 16:53, Adam pisze:

> To już lepiej exFAT, który jest obsługiwany przez większość linuksów i
> androidy.

ZgroźnyWin10 nie czyta exFAT?...

Adam

Dnia Sun, 5 Mar 2023 09:48:41 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> ZgroźnyWin10 nie czyta exFAT?...

Rozmowa dotyczyła dysku przenośnego i w tym kontekście pisałem, że oprócz
widowsów od XP do Win 11, system exFAT jest widziany i obsługiwany także w
linuksach, androidach i niektórych systemeach embedded. W makówkach zresztą
też.
Po to jest przenośny, żeby go wtykać tu i ówdzie ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 5 mar 2023 o 11:27, Adam pisze:

> od XP do Win 11, system exFAT jest
> widziany i obsługiwany

ZTCP u mnie exFAT nie był obsługiwany przez WXP.

Trybun

W dniu 03.03.2023 o 22:57, Olek pisze:
Sporo urządzeń wręcz wymaga danych z nośnika sformatowanego pod FAT32.
Natomiast nie mam pojęcia jak wygląda instalacja systemu na nośnikach
zewnętrznych USB, czy w ogóle jest to możliwe?

Trybun

W dniu 04.03.2023 o 16:53, Adam pisze:
Opinia tyle powszechna co błędna. To tylko Windowsowe narzędzie ma
wstręt do formatowania większych niż 4GB nośników.  Właśnie używam pena
FAT32 a la 64GB. Aomei Partition Assistant nie widział żadnych
przeciwwskazań w sformatowaniu go na FAT32.

Mirek Ptak

W dniu 06.03.2023 o 10:41, Trybun pisze:
> [...]
[...]
> [...]
> FAT32 a la 64GB. Aomei Partition Assistant nie widział żadnych
> przeciwwskazań w sformatowaniu go na FAT32.

Nie chodziło o formatowanie, tylko o to jakie pliki na tak sformatowanym
dysku się da umieścić :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Trybun

W dniu 07.03.2023 o 06:57, Mirek Ptak pisze:
> [...]
>
> Nie chodziło o formatowanie, tylko o to jakie pliki na tak
> sformatowanym dysku się da umieścić :)
>
> Pozdrawiam - Mirek

Sugerujesz że po włożeniu  do usb pena 5GB i wybraniu "formatuj" Windows
daje do wyboru opcję FAT32?

Tu chyba masz rację, telewizyjny tuner przy nagrywaniu filmów FHD czy
UHD dzieli je na mniejsze pliki.

Mirek Ptak

W dniu 07.03.2023 o 09:05, Trybun pisze:

> Sugerujesz że po włożeniu  do usb pena 5GB i wybraniu "formatuj" Windows
> daje do wyboru opcję FAT32?

Jak najbardziej - przed chwilą

https://ibb.co/2S6wHz9

I nie dość, że daje to jest to opcja domyślna.

Krystek

> [...]
> Natomiast nie mam pojęcia jak wygląda instalacja systemu na nośnikach
> zewnętrznych USB, czy w ogóle jest to możliwe?
Jest w opcji Windows To Go -
<https://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/windows-10-to-go-tak-stworzysz-przenosny-windows-dla-kazdego/x62b22f>

K.

--
Adresy e-mail w domenie art.pl, jak i sama domena nie są już aktywne

Krystek

> ZTCP u mnie exFAT nie był obsługiwany przez WXP.

U mnie był, po doinstalowaniu odpowiedniej łatki, dodającej obsługę
exFAT w Windows XP.

Trybun

W dniu 08.03.2023 o 15:45, Krystek pisze:
> Jest w opcji Windows To Go -
> <https://www.komputerswiat.pl/poradniki/programy/windows-10-to-go-tak-stworzysz-przenosny-windows-dla-kazdego/x62b22f>
>
> K.

Czyli jak piszą powyżej - można, jednak nie jest to taka prosta sprawa
jak normalna instalacja.

Trybun

W dniu 07.03.2023 o 15:02, Mirek Ptak pisze:

> Jak najbardziej - przed chwilą
>
> https://ibb.co/2S6wHz9
>
> I nie dość, że daje to jest to opcja domyślna.
>
> Pozdrawiam - Mirek

Też sprawdziłem, i jak widzę jest to możliwe, jednak pod warunkiem że
ten dysk jest już sformatowany jako FAT32. Gdy będzie inny format to już
F32 nie będzie do wyboru. Nowo kupowane obecnie dyski z reguły są już
sformatowane jako NTFS, tak że przy próbie formatowania nie zobaczymy
opcji FAT32.

ąćęłńóśźż

No nie jest, np. u QNAP lub Synology musisz wykupić płatną apkę do obsługi exFAT.

-----

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 8 mar 2023 o 15:45, Krystek pisze:

> U mnie był, po doinstalowaniu odpowiedniej łatki, dodającej obsługę
> exFAT w Windows XP.

Nie było kłopotów? Pod DOSem (WinDOSem -- W95, W98, WME) dałem
dostęp do NTFS, ale skutki były takie sobie, żeby nie napisać,
że porażające... Pod W10 też nie korzystam z extFAT, gdyż brak
mi narzędzi do obsługi extFATalnych FSystemów...

Adam

Dnia Thu, 16 Mar 2023 15:35:43 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
> że porażające... Pod W10 też nie korzystam z extFAT, gdyż brak
> mi narzędzi do obsługi extFATalnych FSystemów...

Od Win 7 w górę obsługa exFAT jest natywna.
W zaktualizowanym XP jest taka sama, bezproblemowa.

NTFS to nieco inny temat ze względu na dodatkowe atrybuty, transakcje,
kopie FAT i inne rzeczy, których nie ma w DOS (8+3, ASCII w FAT), więc
obsługa tegoż w DOSie to tylko proteza.

--
Pozdrawiam.

Adam

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 17 mar 2023 o 11:58, Adam pisze:

> Od Win 7 w górę obsługa exFAT jest natywna.
> W zaktualizowanym XP jest taka sama, bezproblemowa.

Czym zmieniać rozmiar extFAT?

> NTFS to nieco inny temat ze względu na dodatkowe atrybuty, transakcje,
> kopie FAT i inne rzeczy, których nie ma w DOS (8+3, ASCII w FAT), więc
> obsługa tegoż w DOSie to tylko proteza.

NTFS nie ma FAT -- ma coś innego. ;)

Roman Tyczka

No jest, to że używasz zamkniętych rozwiązań, których producent kroi
frajerów nie ma związku z tym, że exFAT ma licencję GPL.

--
pzdr
Roman