Stara karta graficzna w nowym komputerze

Atlantis

Składam obecnie nieco mocniejszy komputer pod gry i inne operacje
wymagające nieco większej mocy obliczeniowej. Konfiguracja obejmuje
procesor Ryzen 5600X na płycie B550-F. Rozłożyłem sobie ten projekt na
kilka miesięcy i właściwie w chwili obecnej do kopienia został mi już
tylko RAM i karta graficzna.
De facto po zainstalowaniu pamięci mógłbym zainstalować system i
wstępnie przetestować komputer bez czekania na GPU. Pod warunkiem, że
mógłbym wykorzystać jakąś starą kartę, bo procesor niestety nie posiada
wbudowanego GPU (a więc HDMI zintegrowane z płytą główną nie zadziała).
W którymś pudełku leży u mnie stara karta graficzna, pamiętająca jeszcze
czasy C2d. Ostatni raz odpalałem ją rok albo dwa lata temu i wtedy działała.

Podstawowe pytanie: czy mogę (bezpiecznie) zastosować kilkunastoletnią
kartę PCI-E na współczesnej płycie głównej? Czy też pomimo tego samego
złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

Jacek

W dniu Mon, 6 Mar 2023 08:46:34 +0100, użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
> złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
> z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

Nie słyszałem aby standard PCI-E się zmienił. Ja bym nie przeżywał tylko
użył tej karty. Zwłaszcza że zdarzało mi się wtykać popsute karty
graficzne do różnych płyt i jakoś żadnej płyty tym nie popsułem :)

--
Jacek

Marcin Debowski

Możesz MZ śmiało. Ja w złącza do kart graficznych wmiarę wspólczesnych
płyt potrafię ładować starutkie kontrolery SAS lub jedne z pierwszych
kart sieciowych 2.5Gbit.

--
Marcin

nadir

W dniu 06.03.2023 o 08:46, Atlantis pisze:

> [...]
> złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
> z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

Możesz wsadzać, jak się okaże, że slot PCI-E daje za mały prąd, to
podłączasz do karty graficznej dodatkowe zasilanie, 6 lub 8 pin, o ile
ma takie złącze. Jak karta nie ma dodatkowego złącza zasilania, to
znaczy, że wystarczy jej prąd z płyty głównej.

Irokez

W dniu 06.03.2023 o 08:46, Atlantis pisze:
Co pamięta te c2d?
GTX750ti
Radeon 6670?
Takie mi śmigają :)
Jak masz coś pokroju Voodoo Banshee czy S3 Trio to może być problem.

--
Irokez