Komputer do zdjęć

Mchal M. Lechanski

Dzień dobry,

Pomóżcie zbudować kompputer do obróbki zdjęć - od lat nie interesowałem
się sprzętem więc nie wiem co teraz jest naj...

Ważna jest wydajność grafiki i musi być przynajmniej 8GB VRAM, do tego
jakiś płyta główna z osprzętem i procesor co to się nie zestarzeje za
kilka miesięcy i 32 (lepiej 64) GB RAM. Dwa wyjścia do monitora - w
zasadzie dowolne HDMI, DP czy co tam jeszcze... Dyski sam dobiorę.

Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy. I ważne - ma nie
mrugać wszystkimi kolorami jak to (przynajmniej na eBay) mają komputerki
tzw. gamingowe.

Pomożecie? Z góry dziękuję.

--
Michał

Jacek

W dniu Sat, 18 Mar 2023 08:37:21 +0000, użytkownik Mchal M. Lechanski
napisał:

> i procesor co to się nie zestarzeje za kilka miesięcy

Takie rzeczy w przyrodzie nie występują :)
A tu masz do przemyślenia:
https://www.komputerswiat.pl/artykuly/partnerskie/jaki-komputer-za-2000-
zl-kupic-w-marcu-2023-oto-polecane-zestawy/4z474nq

--
Jacek

PiteR

in <news:tv3t82$3th$1$mic...@news.chmurka.net>
user Mchal M. Lechanski pisze tak:

> Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy.

sama karta to już 1500zł :)

https://www.ceneo.pl/125247063

--
Piter

Miłość rak i wojna są jak sraczka. Przychodzą znienacka.
https://www.youtube.com/@hromadske_ua/videos

m4rkiz

W dniu 18.03.2023 o 09:37, Mchal M. Lechanski pisze:
> Do tego musi być jak najmniejszy i jak najtańszy. I ważne - ma nie
> mrugać wszystkimi kolorami jak to (przynajmniej na eBay) mają komputerki
> tzw. gamingowe.
> Pomożecie? Z góry dziękuję.

sporo wzajemnie wykluczających się założeń

najmniejsze nie będą najtańsze, najtańsze i najmniejsze nie będą najwydajniejsze

najpierw musiałbyś określić co to znaczy najmniejsze (im bliżej typowych rozwiązań
celujesz tym będzie taniej dla tej samej wydajności) i co to znaczy najtańsze

np. do małej obudowy zmieści się tylko mały radiator - co może powodować throttling, albo
trzeba zastosować chłodzenie aio co nie jest tanie, podobnie z kartą graficzną

są różne gotowe, sprawdzone rozwiązania i jeżeli chodzi o najtańszy sprzęt to szanse na
złożenie z nowych podzespołów czegoś istotnie lepszego niż kilkuletni poleasingowy
komputer są niewielkie

https://allegro.pl/kategoria/komputery-stacjonarne-486?string=mini+dell+32gb

https://allegro.pl/kategoria/komputery-stacjonarne-486?string=mini+lenovo+32gb

do niektórych wsadzisz np. RX 580 bez specjalnych kombinacji, ale wtedy poruszasz się w
typowych rozmiarach budy, jak chcesz coś mniejszego to kart low profile 8GB chyba zbyt
wiele nie ma i kosztują niemało

ew. szukaj obudowy gdzie karta jest montowana bokiem przez pcie raiser, ale tego typu
rozwiązania zawsze będą o parę stów droższe od normalnego

określ najpierw na czym zależy ci najbardziej i jakich rozmiarów ma być obudowa o ile to
istotne to być może się dowiesz co da się złożyć

Olek

W dniu 18.03.2023 o 09:37, Mchal M. Lechanski pisze:
Zważywszy na efektywność kosztów, ja bym rozważył ERYING.

https://www.youtube.com/watch?v=FR6AkUx-q8g&t=1134s

--
Olek

Mchal M. Lechanski

On 18/03/2023 09:51, m4rkiz wrote:

> sporo wzajemnie wykluczających się założeń

jak by nie bły sprzeczne to pewnie poradziłbym sobie na podstawie
wyników wyszukiwania w Google.

> najmniejsze nie będą najtańsze, najtańsze i najmniejsze nie będą
> najwydajniejsze

Wydajność zdecydowanie ma priorytet.

> najpierw musiałbyś określić co to znaczy najmniejsze (im bliżej typowych
> rozwiązań celujesz tym będzie taniej dla tej samej wydajności) i co to
> znaczy najtańsze

mam na oku używanego HP Elitedesk 800 G5 - I7-9700 CPU 16Gb Ram 512GB
NVMe M.2 SSD, Intel UHD Graphics 630 w cenie ok 500zł ale jeszcze
tydzień do końca aukcji więc to się pewnie zmieni.
Ze specyfikacji wynika że można włożyć max 128GB RAM, Karta graficzna
zintegrowana więc pewnie będzie można ustawić odpowiednią iość pamięci
dla grafiki.
Pytanie tylko czy ta wbudowana grafika zaakceptuje 8GB VRAM i czy jest
zgodne z wymogami producenta oprogramowania:
"DirectX 12, DirectML, Vulkan 1.1, and OpenGL 4.2 compatible video card
with 8GB VRAM"
i drugie pytanie - czy w tę płytę będzie można włożyć nowszy procesor?

bardzo dziękuję.

--
Michał

Roman Tyczka

On 18.03.2023 09:37, Mchal M. Lechanski wrote:
> [...]
> się sprzętem więc nie wiem co teraz jest naj...
>
> Ważna jest wydajność grafiki i musi być przynajmniej 8GB VRAM, do tego

Tak tylko spytam, bo jakoś nikogo to nie zastanowiło, po cholerę do
obróbki zdjęć wypasione GPU z 8GB ramu? GPU wypasione to się przydaje do
montażu video, ale do zdjęć? Byle cpu współczesny fotki obrobi w sekundę.

--
pzdr
Roman

Mchal M. Lechanski

On 18/03/2023 20:38, Roman Tyczka wrote:

> Tak tylko spytam, bo jakoś nikogo to nie zastanowiło, po cholerę do
> obróbki zdjęć wypasione GPU z 8GB ramu? GPU wypasione to się przydaje do
> montażu video, ale do zdjęć? Byle cpu współczesny fotki obrobi w sekundę.

No wlasnie... Do zeszłego roku używałem On1 PhotRaw na Macu mini z 2012
(16GB ram i 1.5GB VRAM) roku i może nie było rakietowo, ale wszystko
działało.
Ostatnio kupiłem, przyznaję, - bez przyglądania się wymaganiom softu, w
końcu przez kilka lat kolejne updaty działały więc i teraz powinno być
OK, najnowszą wersję PhotoRaw2023. I zaczęły się schody - pierwszy
problem konieczność upgradu systemu do Cataliny. A że mam równieć
ostatnie pudełkowe wersje Photoshopa i Lightrooma więc musiałem maczkowi
zafundować większy dysk i na jednej partycji mam stary High Sierra i
resztę starych narzędzi wliczając PhotoRaw 2021, a na drugiej Catalinę z
PhotoRaw2023. Tochę upierdliwe restartowanie komputerka żeby się dostać
do innego softu, ale to pikuś w porównaniu do tego jak działa najnowsza
wersja PhotoRaw2023... ruszam myszką - kursor na ekranie przesuwa się po
sekundzie czy dwóch, wybór niektórych z narzędzi powoduje kompletne
wywalenie programu, wiatrak w maczku wyje jak szalony, wszystko się
ślimaczy i w ogóle do d***.
Skontaktowałem się z supportem On1 ale usłyszalem ze mam za stary
komputer i nie jest on kompaybilny z najnowszą wersją softu.
No cóż - moja wine, więc kłócić się nie będę.

Mam więc do wyboru zrezygnować z PhotoRaw2023 - ale zapłaciłem i już
kasy nie odzyskam i dodatkowo musiałbym się przyzwyczajać do nowego
softu, rozejrzeć się za nowym Mackiem - ale to wyjdzie baaardzo drogo
lub poszukać Windowsowego komputera. Ta ostatnia opcja ma jeszcze tę
zaletę, że mogę wybrać kartę graficzną.

Gdzieś wcześniej wkleiłem kawałek z rekomendowanej specyfikacji sprzętu,
Nie znam się zbytnio ale On1 pcha się w stronę używania AI w obróbce i
zapewne to powoduje takie kosmiczne wymagania sprzętowe.

--
Michał

Olek

W dniu 18.03.2023 o 22:28, Mchal M. Lechanski pisze:

> Gdzieś wcześniej wkleiłem kawałek z rekomendowanej specyfikacji sprzętu,
> Nie znam się zbytnio ale On1 pcha się w stronę używania AI w obróbce i
> zapewne to powoduje takie kosmiczne wymagania sprzętowe.

Ale to AI wykorzystuje GPU?
Widziałeś wyniki testów Eryinga z procesorem jedenastej generacji na
filmie, do którego link wkleiłem?
--
Olek

m4rkiz

W dniu 18.03.2023 o 13:58, Mchal M. Lechanski pisze:
> Intel UHD Graphics 630

https://www.techcenturion.com/intel-uhd-graphics-630

z tego co czytam Max Video Memory 64 GB, ale nie więcej niż połowa pamięci ram

https://winraid.level1techs.com/t/changing-video-memory-size-for-uhd-630-integrated-graphics/34004/9

m4rkiz

> [...]
> zgodne z wymogami producenta oprogramowania:
> "DirectX 12, DirectML, Vulkan 1.1, and OpenGL 4.2 compatible video card

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005524/graphics.html

https://www.intel.com/content/www/us/en/developer/articles/news/intel-graphics-driver-25201006577-for-windows-10-released-22519.html

wygląda że tak

> i drugie pytanie - czy w tę płytę będzie można włożyć nowszy procesor?

nowszy - nie

https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Questions/upgrade-elitedesk-800-g5-cpu/td-p/8208422

ale śmiem twierdzić że to sztuka dla sztuki, pod obciążeniem będzie głośno i gorąco

Roman Tyczka

On 18.03.2023 22:28, Mchal M. Lechanski wrote:

> [...]
> sekundzie czy dwóch, wybór niektórych z narzędzi powoduje kompletne
> wywalenie programu, wiatrak w maczku wyje jak szalony, wszystko się

Bo nowy soft może korzystać z ogromu instrukcji CPU, które weszły w
ostatniej dekadzie i dramatycznie przyspieszyły operacje, zwłaszcza
matematyczne, a tych jest tu najwięcej. Mam na myśli wszelkie SMT,
SSE(1, 2, 3, 3S, 4.1, 4.2, 4A), AVX(1, 2), FMA, CLMUL, RdRand, itd.
Gdy tego nie masz to soft, jeśli w ogóle odpali, to wszystkie te
skomplikowane instrukcje wykonuje "po staremu" co trwa tysiące razy
wolniej. Ot, cała zagadka.

> Gdzieś wcześniej wkleiłem kawałek z rekomendowanej specyfikacji sprzętu,
> Nie znam się zbytnio ale On1 pcha się w stronę używania AI w obróbce i
> zapewne to powoduje takie kosmiczne wymagania sprzętowe.

https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/articles/9732683902221-ON1-PHOTO-RAW-2023-Technical-Requirements-

Ja tu nie widzę tych wymagań wielkich, dowolny średniak współczesny to
ogarnia.

--
pzdr
Roman

PiteR

in <news:tv5ihe$3e8$2$m4r...@news.chmurka.net>
user m4rkiz pisze tak:

> ale śmiem twierdzić że to sztuka dla sztuki, pod obciążeniem
> będzie głośno i gorąco

tak

--
Piter

Mchal M. Lechanski

On 19/03/2023 09:09, Roman Tyczka wrote:

> https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/articles/9732683902221-ON1-PHOTO-RAW-2023-Technical-Requirements-
>
> Ja tu nie widzę tych wymagań wielkich, dowolny średniak współczesny to
> ogarnia.

Tutaj rekomendowana specyfikacja mówi o 8GB VRAM:
https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/articles/205308008-Troubleshoot-Slow-Performance-Hanging-Freezing-or-Crashing-All-ON1-Programs

Ale jak mówilem - ja się nie znam za bardzo więc pytam tutaj.

--
Michał

ptoki (ptoki)

Przeciez to dzis prawie kazdy.

No i to wymaganie 8GB VRAM to skad? To jakis fotoszop tak chce?

Co do cpu to ostatnio rozwoj spowolnil.

Powiedz co masz teraz i co z tymi zdjeciami robisz to sie wymysli co ci trzeba.

Bo obrobka zdjec dzis to chyba nawet telefony umia robic - nie zeby wygodnie bylo...

Ja bym bral najbardziej wydajnego wzgledem ceny ryzena i plyte do tego pasujaca na popularnych teraz pamieciach.
Mysle ze nawet ryzen serii G powinien i do obrobki grafiki i do grania sie nadac. To spora oszczednosc bo gpu z 8GB ram to ceny w okolicy 2kpln...

ptoki (ptoki)

Ah, a nie mozna bylo od razu napisac co sobie producent zyczy:
https://on1help.zendesk.com/hc/en-us/articles/9732683902221-ON1-PHOTO-RAW-2023-Technical-Requirements-
?
Tu nikt szklanej kuli nie ma i nie wie czy to cos to przegladarkowa apka czy natywna i co tam se wymaga...
No i tam nie ma 8GB Vram tylko 2GB.

Ale jak celujesz w poleasingowce za 500+ a piszesz o 8GB Vram to ja nie ogarniam...

ptoki (ptoki)

Tam maja nieco bajzel IMHO.
Na stronce z wymaganiami pisza o 2+GB a nie o twardych 8.

Jak poszukasz ile kosztuja grafiki z 8GB ram to zobaczysz ze cpu to juz w sumie waciki w porownaniu i nie warto parowac tamtych grafik z jakims cpu majacym wiecej niz 3-4 lata.

Roman Tyczka

On 19.03.2023 17:09, ptoki (ptoki) wrote:

> Co do cpu to ostatnio rozwoj spowolnil.

korekta: Rozwój to spowolnił ponad dekadę temu, a od Ryzenów właśnie
mocno przyspieszył.

--
pzdr
Roman

Mchal M. Lechanski

On 19/03/2023 16:18, ptoki (ptoki) wrote:

> Tam maja nieco bajzel IMHO.
> Na stronce z wymaganiami pisza o 2+GB a nie o twardych 8.

Według specyfikacji 2GB to minimum, rekomendują 8GB. Dlaczego - nie
wiem. Widziałem za to posty ludzi, którzy mają omputerki nowsze i
silniejsze niż mój i też narzekają na wydajnść.

Teraz mam czterordzeniowe i7 2.6GHz z 16GB ram, z czego grafika ma 1.5GB
jak to chodzi z ostatną wersją PhotoRaw pisałem już wyżej.

Czy w ogóle to mozliwe żeby 0.5GB powodowało aż taką różnicę że program
który jest nieużywalny przy 1.5GB zaczął nagle działać bez problemu przy
2GB?

--
Michał

Mchal M. Lechanski

On 18/03/2023 21:50, Olek wrote:

> Ale to AI wykorzystuje GPU?

Nie mam pojęcia...

> Widziałeś wyniki testów Eryinga z procesorem jedenastej generacji na
> filmie, do którego link wkleiłem?

Oczywiście, widziałem również strony na Ali oferujące te cacka. Jak na
moje potrzeby za dużo tam pokolorowanych na czerwono zastrzeżeń. Jeśli
sprzedawca (chiński!) sam z siebie podaje w ogłoszeniu te zastrzeżenia
to spodziewam się że problemów raczej nie uniknę.

--
Michał

Roman Tyczka

On 19.03.2023 23:23, Mchal M. Lechanski wrote:
> [...]
>
> Czy w ogóle to mozliwe żeby 0.5GB powodowało aż taką różnicę że program
> który jest nieużywalny przy 1.5GB zaczął nagle działać bez problemu przy

Czego nie zrozumiałeś z tego co pisałem? Wszystko wyjaśnione, a nadal
zadajesz durne pytania.
To może inaczej. Czy samochód o pojemności 1000cm3 z 1990 roku ma tę
samą moc i możliwości co samochód z podobnej klasy z 2020? Jak już to
zrozumiesz to nie pytaj o przyczyny chujowatości archaicznego cpu. I
nie, za 500 pln nie kupisz niczego sensownego, tyle to kosztuje butelka
dobrego whisky.

--
pzdr
Roman

Roman Tyczka

On 20.03.2023 08:08, Roman Tyczka wrote:
> dobrego whisky.

dobrej - oczywiście

--
pzdr
Roman

Mchal M. Lechanski

On 18/03/2023 08:37, Mchal M. Lechanski wrote:

> Pomożecie? Z góry dziękuję.

Bardzo wszystkim dziękuję za odpowiedzi.

--
Michał

ptoki (ptoki)

Troche tak. Ale z tego co wyczytalem to OP nie celuje w najszybsze/najnowsze. Wiec dla niego jeden kit co wsadzi bo roznice miedzy i5 5 generacji a 9-tej to w sumie kosmetyka...

ptoki (ptoki)

A to nie wiem. Ale zajrzal bym co tak naprawde tam sie dzieje ze tak wolno dziala.
Moze problem nie jest w sprzecie a w jakims filterku czy pluginie ktory jest niedorobiony?

Moze jakas operacja ktorej inni nie wykonuja a ty wykonujesz czesto jest tak ciezka?

Operujesz tutaj na bardzo abstrakcyjnych pojeciach skupiajac sie na pamieci a moze to nie ona winna?

Zajrzyj co tak naprawde jest dobite jak ci sie ta apka muli.

To ze cpu ciezko robi moze byc powiazane np z tym ze dysk powolny jest albo ze rzeczywiscie pamieci malo i windows/program swapuje.

A moze antywirus zbyt czuly i sie wtarabania w przeliczenia?

Zakladam oczywiscie ze program rzeczywiscie muli a nie ze oczekujesz aby ciezkie operacje robil w mgnieniu oka...

Roman Tyczka

On 20.03.2023 21:30, ptoki (ptoki) wrote:

> Troche tak. Ale z tego co wyczytalem to OP nie celuje w najszybsze/najnowsze. Wiec dla niego jeden kit co wsadzi bo roznice miedzy i5 5 generacji a 9-tej to w sumie kosmetyka...

Po co pieprzysz głupoty?
Zapraszam do pogłębienia wiedzy, zacznij tu:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)

a potem klikaj successor po prawej stronie każdego cpu.
Może pojmiesz, że zmiany w CPU nie dotyczą tylko procesu
technologicznego i zegarów.

--
pzdr
Roman

ptoki (ptoki)

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700-vs-Intel-Core-i5-5300U/m816180vsm16790
Wzialem pierwszy z brzegu.
I dalem raczej fory nowszemu i mocarniejszemu (2.3 vs 3GHz i 2 vs 8 rdzeni)
Roznica jest jak dla mnie kosmetyczna bo w zaleznosci jak patrzec te 100 czy 150% to gdy chodzi o ciezkie przeliczenia jest kosmetyka.
Moze jest lepiej jak soft umie w wielu watkach liczyc ale wtedy czesto problemem zaczyna byc ram i znowu drogo wychodzi kupic 16 czy 32GB do starej plyty.

Jakbym poklikal dalej wstecz to wiele lepiej by nie bylo.

A ceny starszych ale z topowych serii sa tak drogie ze nie warto cudowac i do starej plyty wtykac topowca.

Wiec w praktyce od jakichs 2012 do 2020 byl zastoj i w sumie wiele sie nie zmienilo. No chyba ze nazywasz wiele 2-4 krotne przyspieszenie dla specyficznych zastosowan w ciagu 10 lat.

No nic. Jak uwazasz ze OP powinien cos innego kupic to podaj mu w co warto celowac i ma najlepszy wspolczynnik oplacalnosci i rozbudowy o ram. Sam bym chetnie sie dowiedzial co przeoczylem jak robilem research ktory skonczyl sie konkluzja ze nie warto kupowac nic do mojej plyty z i3 6100 bo kosztuje krocie a liczy tak samo a wymiana plyty to w sumie 70% zestawu dla ryzena...

Roman Tyczka

On 22.03.2023 07:57, ptoki (ptoki) wrote:

> https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700-vs-Intel-Core-i5-5300U/m816180vsm16790
> Wzialem pierwszy z brzegu.

"Effective CPU speed" - po chuju parametr, co to znaczy wg Ciebie?

Bo CPU ma listę rozkazów liczoną w setkach, wiele prostych, typu
dodawanie dwóch wartości czy odczyt lub zapis komórki pamięci. To
operacje banalne i w nich liczy się zegar i IPC. I "benchmarki" na tym
bazujące można sobie wsadzić w sandały,
Jeśli chodzi o zastosowania bardzie pro, jak choćby obrabianie grafiki o
której mowa w tym wątku, to się nagle okazuje, że liczą się rzeczy np.
takie:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions

A tu na przestrzeni lat dokonano kolosalnego postępu. A to tylko jeden
zbiór instrukcji, są inne. I o tym pisałem.

> I dalem raczej fory nowszemu i mocarniejszemu (2.3 vs 3GHz i 2 vs 8 rdzeni)
> Roznica jest jak dla mnie kosmetyczna bo w zaleznosci jak patrzec te 100 czy 150% to gdy chodzi o ciezkie przeliczenia jest kosmetyka.

To trochę jak kobiece ocenianie samochodu po kolorze lakieru. Masz
prawo, spoko.

> [...]
>
> Wiec w praktyce od jakichs 2012 do 2020 byl zastoj i w sumie wiele sie nie zmienilo. No chyba ze nazywasz wiele 2-4 krotne przyspieszenie dla specyficznych zastosowan w ciagu 10 lat.

Masz swój świat, swoje metryki i w Twojej bańce nic się nie zmieniło.
Może jak się kompa używa do notatnika windows i painta jest to prawda.
Ale żeby zaraz doradzać innym?

> No nic. Jak uwazasz ze OP powinien cos innego kupic to podaj mu w co warto celowac i ma najlepszy wspolczynnik oplacalnosci i rozbudowy o ram. Sam bym chetnie sie dowiedzial co przeoczylem jak robilem research ktory skonczyl sie konkluzja ze nie warto kupowac nic do mojej plyty z i3 6100 bo kosztuje krocie a liczy tak samo a wymiana plyty to w sumie 70% zestawu dla ryzena...

Fakty są takie, że jak się chce mieć moc w kompie to trzeba zapłacić, a
jak się chce cebulić to się ma klatkowanie. Nie da się mieć ciastka i je
zjeść.

--
pzdr
Roman

Marcin Debowski

On 2023-03-22, Roman Tyczka <roman...@hate.you.spammer> wrote:

> [...]
>
> A tu na przestrzeni lat dokonano kolosalnego postępu. A to tylko jeden
> zbiór instrukcji, są inne. I o tym pisałem.

Coś w tym jest, bo ostatnio zainstalowałam oprogramowanie do obróbki
zdjęc 360 deg na dość leciwym, acz nie tak słabym FX-8350 i nie da się
praktycznie nic pod nim robić, podczas gdy na 4415Y, formalnie 4x
benchmarkowo słabszym, śmiga jak złoto. Pewnie kwestia nie tylko cpu,
ale obie maszyny z grafiką zintegrowaną.

--
Marcin

Roman Tyczka

On 25.03.2023 12:30, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> benchmarkowo słabszym, śmiga jak złoto. Pewnie kwestia nie tylko cpu,
> ale obie maszyny z grafiką zintegrowaną.

No właśnie, bo te benchmarki to jak porównywanie aut po spalaniu albo po
prędkości maksymalnej, zero sensu.

--
pzdr
Roman