NAS z modułem SIM

news

Cześć
Poszukuję małego NASa do niewielkiego biura.
Problem polega na tym, że w biurze na weekendy odłączany jest główny serwer
realizujący dostęp do internetu.
Mój charakter pracy polega na tym, że czasem także w weekendy potrzebuję
dostępu do danych na swoim firmowym komputerze (nie chcę zgrywać tego co
chwila na pendrive, bo potem się gubię które dane są bardziej aktualne).
Chcę przekonać szefa do zakupu niewielkiego NASa, który synchronizowałby mi
dane z moim komputerem, gdy ja jestem w pracy, a po zakończeniu pracy
miałbym do nich dostęp przez osobny punkt dostępowy realizowany przez samo
urządzenie NAS i panel zarządzający przez WWW.
Widziałem klasyczne NASy z 2 x RJ-45 - ale nie spotkałem takiego, który
posiadałby np. modem na kartę SIM, albo miał wewnętrzny modem/router.
Moglibyście polecić mi takie urządzenie (o ile istnieje) - w pieniądzach tak
do ok. 3k PLN?

Dzięki i pozdrawiam
Paweł

heby

On 12/02/2023 19:32, news wrote:
> Widziałem klasyczne NASy z 2 x RJ-45 - ale nie spotkałem takiego, który
> posiadałby np. modem na kartę SIM, albo miał wewnętrzny modem/router.

A nie może być dowolny zewnętrzny router? Przy odrobinie rękodzieła
(ostatecznie nawet OpenWRT) możesz uzyskać efekt "łacza backupowego",
czyli automatycznie przepinał by się na sim jeśli ethernet/wifi zaniknie.

Ze śmiesznych rzeczy: niektóre mają już USB3.x i całkiem szybkie
transfer do dysków po USB... tak tylko mówię....

https://dongknows.com/best-wi-fi-router-nas-solutions/

Adam

U klientów dawałem Drayteki, które mają bardzo proste zarządzanie, ale
spore możliwości - wielokrotnie większe od różnych "wypasionych" TP-Linków
czy innych asusów.
Chyba w każdym Drayteku można ustawić łącze backupowe, autamatycznie
uruchamiane, jeśli łącze główne przestanie działać.

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

Taki NAS raczej nie istnieje. Jeśli macie w firmie normalnie robione
backupy (nie potrzebujecie ww. nasa do backupów), to mały sim-routerek
i po prostu wybudzaj swojego pracowego pc, a dalej pobieraj
bezpośrednio z niego. Może się nawet da wybudzać bezpośrednio modemem
usb (więc bez routera), ale nigdy takich rzeczy nie próbowałem.

--
Marcin

2late

On 12/02/2023 06:32 pm, news wrote:
> Cześć
> Poszukuję małego NASa do niewielkiego biura.

[cut]

> Moglibyście polecić mi takie urządzenie (o ile istnieje) - w pieniądzach
> tak do ok. 3k PLN?

Jesli juz znajdziesz takiego NASa, to na pewno bedzie drogi.
Poszukaj modemu USB kompatybilnego z twoim routerem.
W moim przypadku jest to 'huawei e3372 4g modem'.

https://badzi0r.wordpress.com/

Krystek

W dniu 12.02.2023 o 19:32, news pisze:
Poszukaj lepiej NAS, który ma dwie karty sieciowe i obsługuje na tych
karatach failover WAN. Wtedy do drugiego gniazda Ethernet podpinasz
router z obsługą 3G/5G/LTE i masz łącze backup.

Te modele od TP-Linka dają radę. Mają porty gigabitowe do Ethernetu i
gniazdo SIM dla wbudowanego modemu:

<https://www.tp-link.com/pl/home-networking/3g-4g-router/archer-mr500/>
<https://www.tp-link.com/pl/home-networking/3g-4g-router/archer-mr600/>

Albo do obecnego routera - jeśli obsługuje, podpinasz modem GSM z
aktywną kartą SIM. Tylko, że z tego łącza backupowego możesz mieć
problem, żeby się dostać do niego z Internetu, bo raczej nie będziesz
miał publicznego adresu IP na routerze. Więc przydałoby się, żeby NAS
miał wbudowanego klienta VPN i obsługę Dynamic DNS (DDNS).

Z komputerem w sieci lokalnej biura możesz połączyć się np. przez
AnyDesk i wtedy zdalnie działać na NAS-ie (np. odpalając klienta FTP,
który prześle dane dalej) albo pobierać dane na ten komputer, z którego
się z nim łączysz.

Z NAS-ów polecam QNAP-y:

<https://sklepqnap.pl/qnap-ts-264-8g-p-2604.html>
<https://sklepqnap.pl/qnap-ts-464-4g-p-2538.html>

Musisz jeszcze doliczyć dyski. Nie wiem, ile danych planujesz
backupować, ale najlepiej trzymać dane w RAID.

K.

--
Adresy e-mail w domenie art.pl, jak i sama domena nie są już aktywne

news

Użytkownik "Marcin Debowski" <aga...@INVALID.zoho.com> napisał w wiadomości
Mamy normalną serwerownię z RACKowymi serwerami HP do backupu i dostępu
domenowego.
Swój NAS (może jakiś faktycznie router barzdziej) chciałem podpiąć w swoim
biurze dla dostępu do 3 komputerów (terminali).
W biurze mamy internet poprzez punkty PEL i tylko tak mogę się wpiąć.
Nie wiem czy uda mi się skonfigurować router, bo informatyk mnie do swoich
ustawień nie dopuści raczej, bo nie chce ryzykować.

Paweł

news

Użytkownik "2late" <deadlog...@wp.pl> napisał w wiadomości
Raczej nie dostanę się do serwerowni, a informatyk nie chce mi podać
ustawień, bo dostęp Terminali do internetu działa po domenie.

news

Użytkownik "Krystek" <spam...@krystek.art.pl> napisał w wiadomości
Dzięki..
Do obecnego routera się nie podepnę, bo mnie informatyk do serwerowni nie
wpuści, a uprawnień tunelowania też mi nie chce podać, bo mu się polityka
nie spina ;)
Wszystko co mogę zrobić to podpiąć się do PELa w biurze i udawać, że ten NAS
(może router) to nasz kolejny terminal.
Zwerknę sobie na te urządzenia, które zaproponowałeś.

heby

On 13/02/2023 19:46, news wrote:
> Do obecnego routera się nie podepnę, bo mnie informatyk do serwerowni
> nie wpuści,

Może zamiast wpuścić, mógłby Ci skonfigurować jakiegoś NASa u siebie na
serwerach? W końcu nie robisz tego chyba w tajemnicy przed resztą, IT
powinno wiedzieć o lewiźnie którą podpinasz pod druty w biurze.

Marcin Debowski

Abstrachując od technicznego podejścia, uważaj bardzo co robisz, bo w
zalezności jak duża jest Twoja firma i jak wrażliwymi operuje
danymi/stopnia paranoi możesz za to wylecieć z roboty lub narazić się na
odpowiedzialność dyscyplinarną.

Na Twoim miejscu zacząłbym od pogadania z szefem i przedstawienia mu
problemu. Dostęp do sieci wewnętrznej po godzinach to standard i typowo
realizuje się to vpn'em. To powinien zrobić wasz informatyk skoro taki
tam jest. Inaczej możesz spotkać się z zarzutem, że narażasz
bezpieczeństwo firmy, co zresztą może być prawdą, jeśli nie masz na tym
polu za dużego doświadczenia. Zrobisz taki nieuatoryzowany dostęp, coś
wycieknie i będziesz pierwszy na którym się skupią.

--
Marcin

Pablo

Użytkownik "Marcin Debowski" <aga...@INVALID.zoho.com> napisał w wiadomości
Spoko. Na samym początku napisałem, że mam zamiar rozmawiać z szefem.....
Po prostu nasz informatyk jest uparty.
Wystarczyłby mi prosty dostęp VPN do jednego katalogu, ale ciężko mu
wyjaśnić bo on nie kuma, że potrzebuję dostępu do swoich danych także poza
godzinami pracy.
Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

Pablo

Użytkownik "heby" <he...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Wiedzą, wiedzą.... tylko nie rozumieją, że jest czasem wyższa konieczność
dostępu w drodze wyjątku.
Nie ma mowy o działaniu na szkodę organizacji, a raczej o jej rozwój.

nadir

W dniu 14.02.2023 o 20:36, Pablo pisze:

> [...]
> poza godzinami pracy.
> Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

Nie bardzo rozumiem problem.
Albo masz uzasadnioną potrzebę dostania się do zasobów firmy z domu,
albo nie, i tu się dla Ciebie temat kończy. To szef teraz zleca
informatykom ogarnięcie tego tematu. Nie mają wiedzy albo sprzętu, to
się wymienia informatyków albo sprzęt.

heby

On 14/02/2023 20:40, Pablo wrote:
> Wiedzą, wiedzą.... tylko nie rozumieją, że jest czasem wyższa
> konieczność dostępu w drodze wyjątku.
> Nie ma mowy o działaniu na szkodę organizacji, a raczej o jej rozwój.

Obawiam się że od tego konkretnego akurat rozwoju jest ktoś ogarniajacy
serwery, a nie ktoś z pracowników, kto stara się obejść system.

Na przykład to "wyłączanie serwera do internetu na weekendy" brzmi jak
jakiś absurdalny problem. Po co komu *serwer* jako dostęp do internetu?
Nie wystarczy router? Wtedy wpinasz ten swój nas w gniazdko obok tego
routera i niech sobie wyłączą ten serwer. A jeśli to router jest
wypinany na weekendy to ... po co go wypinają? Chyba nie po to aby
zaoszczędzić 2zł miesięcznie i workaroudować to NASem za dwa kafle.

Rzecz w tym, że rozwiązujesz problem, który nie powinien istnieć, więc
większość rozwiązań będzie upierdliwa, niebezpieczna dla firmy, kiepska
jakościowo. Dlatego pytam o to, czy IT w firmie wie. Dobre IT samo by
wyszło z jakimś sensownym rozwiązaniem Twojego problemu. Może czas
zmienić firmę ;)

Marcin Debowski

On 2023-02-14, Pablo <br...@wp.pl> wrote:

> [...]
> godzinami pracy.
> Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

A ten serwer to jest odłączany w weekendy z powodu oszczędności prądu
czy strachu, że się tam ktoś włamie?

Opcje masz takie:

1) vpn w obrębie struktury dostępowej WAN (router, serwer, co tam macie)
- tak to powinno być zrealizowane. Jeśli chodzi o zużycie prądu, to
powyłączać najbardziej żerne elementy i tyle.

2) Jeśli danych nie jest rzędu >XXGB dziennie to niech Ci kupi tego NASa
ale do domu, i synchronizuj je na niego na bieżąco z pracy. Ile jest
tych danych? Można by też synchronizować do jakiejś chmury. Ponownie,
cały czas trzeba pamiętać o bezpieczeństwie, czy są to bardzo wrażliwe
dane etc.

3) zrobić p. dostępowy na bazie jakiegoś routerka z modem lte/5g gdzie
dostęp będzie do Twojego pracowego pc.

4) A specyfika tego co robisz wymaga jakiś mocy obliczeniowych
związanych z infrastrukturą firmy? Jeśli nie to niech Ci szef kupi
laptopa z docking station i targaj go na weekend jeśli przewidujesz
konieczność korzystania. U mnie w korpo (+10k luda) pozbyto się z 10 lat
temu wszystkich stacjonarnych (za wyjątkiem różnych stacji
obliczeniowych oczywiście). Generalnie filozofia jest taka, że nie
należy mieszać rzeczy domowych w tym sprzętu z pracowymi.

Jak to w warunkach Twojej firmy powinno być zrealizowane to jest problem
nie Twój a waszego informatyka. Jak będziesz gadał z szefem z
nastawieniem, że tamten się wypnie, więc sam musisz coś wymyślić, to on się
i tak pewnie wypnie, bo nie znasz tak dobrze waszego sprzetu jak on.
Powie np. Twojemu szefowi, że Twój pierwotny pomysł z NASem i AP (czy
dowolny z powyższej listy) naraża firmę na niebezpieczeństwo i on nie
widzi jak to może zabezpieczyć. I co dalej? Dlatego MZ nie ma takie
podejście za bardzo sensu.

Albo szef widzi potrzebę dostępu poza godzinami pracy i wtedy niech się
tym martwi informatyk*, albo nie widzi i nie ma tematu.

*) vpn w firmie to standard i może być zrealizowany na tuzin sposobów,
gdzie większość sprzętu zarówno amatorskiego jak i profesjonalnego takie
rozwiązania wspiera -> odpada stwierdzenie, że się nie da.

--
Marcin

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 14 lut 2023 o 21:33, nadir pisze:

> [...]
informatykom ogarnięcie tego tematu. Nie mają wiedzy albo sprzętu, to >
IMO zdrowy na umyśle informatyk zaproponuje postawienie ,,NASa''
w chmurce. Problemem jest synchronizacja danych -- bez względu
na położenie (bądź postać?) owego serwera...

W dniu 12 lut 2023 o 19:32, news pisze:

> Chcę przekonać szefa do zakupu niewielkiego NASa, który
> synchronizowałby mi dane z moim komputerem, gdy ja jestem
> w pracy, a po zakończeniu pracy miałbym do nich dostęp

Swego czasu moja matka zauważyła podstępnie -- nie wyciągnąłeś
telefonu, nie podpiąłeś pendrajwa a jednak masz tutaj to, co
przygotowałeś u siebie w mieszkaniu... Jak to zrobiłeś?...

Od dawna tak poruszam się pomiędzy swymi komputerami...
Pozostaje problem ,,tajności'' danych -- ale ów problem
niezbyt mocno zależy od rodzaju (bądź formy) serwera...

Pendrajw także nie jest pewny -- toż można go zgubić...

NAS ma sens w szybkiej sieci domowej przy przewalaniu masy
informacji typu filmy... Tutaj żaden z niego pożytek.

Tajność (niezależnie od postaci serwera) danych można
osiągnąć wieloma drogami, w tym też wieloma naraz...

--
`_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 13 lut 2023 o 19:42, news pisze:

> Raczej nie dostanę się do serwerowni, a informatyk nie chce mi podać
> ustawień, bo dostęp Terminali do internetu działa po domenie.

Toż w tymże 'huawei e3372 4g modem' masz wszystko, czego Ci trzeba!
(o ile starczy Ci 32GB do synchronizowania Twych danych)

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 14 lut 2023 o 21:38, heby pisze:

> Po co komu *serwer* jako dostęp do internetu?

Wg mnie jego firmowy komputer też jest nieczynny w owe łikendy.
(skoro NASa chce synchronizować ze swym komputerem)

W dniu 12 lut 2023 o 19:32, news pisze:

> NASa, który synchronizowałby mi dane z moim komputerem,
> gdy ja jestem w pracy, a po zakończeniu pracy

-=-

Chyba wątkotwórca usiłuje rozwiązać nierozwiązywalny
problem -- wyważenia nieistniejących drzwi... ;)

Adam

Dnia Tue, 14 Feb 2023 23:41:54 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
> gdzie większość sprzętu zarówno amatorskiego jak i profesjonalnego takie
> rozwiązania wspiera -> odpada stwierdzenie, że się nie da.

Natomiast przy nieco lepszym sprzęcie to oprócz VPN można ustawić np.
V-Lany, izolacje stacji albo izolację IP oraz różne inne pilityki
bezpieczeństwa i polityki upprawnień.

--
Pozdrawiam.

Adam

ąćęłńóśźż

Lecę po colę i czipsy czekając na pierwszy pozew o 2 miliardy dolarów za utratę wzroku na ekranie 13''.
Dodatkowo skrzywienie kręgosłupa od targania lapków i zespół cieśni od gumowych klawiszy.

-----
> U mnie w korpo pozbyto się z 10 lat temu wszystkich stacjonarnych.

Pablo

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"
<Zapr...@do.czytania.fontem.Lucida.Console> napisał w wiadomości
Heh.. sw sumie to tak trochę jest.
Moje dane to pliki typu word, pdf, generalne tekst, bez wrażliwych danych
osobowych.
zbiea się tego w ciągu roku na ok 10 GB i taki nośnik by mi wystarczył.
Wiem, że bezkosztowo to VPN.
Serwer jest wyłączany, żeby oszczędzić te 2 zł na prądzie, tyle, że razem z
resztą serwerowni i paroma innymi biurami, nawet z piecem do grzania.
Moja praca, to terminy.. coś muszę dokończyć np, w weekend, by na
poniedziałek przedstawić rano wynik i by można było działać dalej w danym
temacie.
Pogadam z szefem, czy widzi potrzebę by mi ułatwić robotę, czy woli bym na
początku tygodnia zapierdalał bardziej i bym szybciej osiwiał ;)

Marcin Debowski

On 2023-02-15, Pablo <br...@wp.pl> wrote:
> [...]
> Serwer jest wyłączany, żeby oszczędzić te 2 zł na prądzie, tyle, że razem z
> resztą serwerowni i paroma innymi biurami, nawet z piecem do grzania.

Nb. to się może choć nie musi zemścić. Tego typu elektronika nie lubi
takich wyłączeń, a jeszcze jak brak ogrzewania to w ogóle. Tyle że
niewiedza jest jak wiadomo błogosławieństwem i pewnie nikt nie pomyśli,
że coś tam padło 3x szybciej z tego powodu. Zaoszczędzicie przez 3 lata
1000zł na prądzie, zapłacicie 2000zł za wymianę dysków/czegokolwiek i
obsługę techniczną tej wymiany.

> [...]
> Pogadam z szefem, czy widzi potrzebę by mi ułatwić robotę, czy woli bym na
> początku tygodnia zapierdalał bardziej i bym szybciej osiwiał ;)

No to rób to w chmurze lub synchronizuj do chmury. 10GB to niewiele.
Pliki worda, pdfy, są zazwyczaj wysoko kompresowalne. Te, na których
pracujesz na bieżąco trzymaj w tej chmurze, resztę (jeśli się nie
mieści) na jakimś pendrajwie w domu. Przy danych małowrażliwych używanie
np. onedrive (bo pewnie pracujesz pod jakimś Windows) jest MZ ok.
Windows ma mechanizmy pozwalające na synchronizację. Możesz np. ustawić,
że co parę minut będzie synchronizowało do chmury lokalne drzewko z
dukumentami, które zostały w międzyczasie zmodyfikowane.

Chmura ma prawdę mówiąc w Twojej sytuacji wydaje się mieć dużo więcej
sensu niż NAS i ja bym nawet przedstawił to szefowi jako główną opcję.
To, o ile nie wystaczy Ci te standardowe 5GB.
Za jakieś 20zł miesięcznie możesz mieć 1TB. A może macie już np.
wykupiony jakiś plan typu Office 365 o czym nie wiesz?

NAS, taki w miarę porządny, nie jest wcale tani. Jakiś podstawowy,
dwukieszeniowy qnap czy synology z 2TB dyskiem mechanicznym to ~1500zł.
I to pobiera 10-15W prundu :) Do tego router, modem, cudowanie z sim
(abonament lub doładowania). MZ szkoda czasu.

--
Marcin

Animka

Mam pendrive 64 GB i sporo danych się na nim mieści.
Tylko wkurzył mnie, bo bez mojej wiedzy założył sobie drugą partycję.
Nie wiem jakim cudem!

--
animka

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 12 lut 2023 o 19:32, news pisze:

> Chcę przekonać szefa do zakupu niewielkiego NASa, który synchronizowałby

Możesz zbudować tani NAS na bazie starego terminala...
https://youtu.be/d7fqGYs-SLc
Takich (i podobnych) filmów znajdziesz całe mrowie...
Teraz tylko dorzucasz coś z SIMką -- i masz. ;)

Autorzy niektórych filmów o budowaniu NAS zapewniają
dodatki własnej produkcji wydrukowane drukarkami...
Oferują:
- wszelkie wsparcie [duchowe też]
- wszelki potrzebny soft
- pomoc (także doradztwo) przy znalezieniu terminala
- wszelkie potrzebne wydruki 3D
- kosztorysy
- porady

Pragniesz -- i masz!!!! ;)

RadoslawF

> Możesz zbudować tani NAS na bazie starego terminala...
>   https://youtu.be/d7fqGYs-SLc
> Takich (i podobnych) filmów znajdziesz całe mrowie...
> Teraz tylko dorzucasz coś z SIMką -- i masz. ;)

Kolejny niewiele warty jedno dyskowy nas.
To równie dobrze możesz ten mały dysk podpiąć pod USB w routerze.
Dzięki temu masz o jeden zasilacz mniej.

Pozdrawiam

Eneuel Leszek Ciszewski

W dniu 18 lut 2023 o 12:02, RadoslawF pisze:

> Kolejny niewiele warty jedno dyskowy nas.

Na Jutubie są filmy do różnych biedaNASów -- nawet kilkanaście
dysków można podpiąć... Są tanie przejściówki PCIe SATA...

Gotowe NASy potrafią także obsługiwać aż ;) dwa dyski...

> To równie dobrze możesz ten mały dysk podpiąć pod USB w routerze.

Owszem.

> Dzięki temu masz o jeden zasilacz mniej.

Ale trzeba mieć stosowny ruter.

-=-

HDD są teraz bardzo tanie. Można zbudować NAS z masy HDD...
Stosowne połączenie dać może: krótki czas dostępu, duże
transfery, niezawodność, dużą pojemność, niezbyt ;) niski
koszt elektryczności...