Jakie AP do WIFI?

Mateusz Bogusz

Mam w każde miejsce doprowadzoną skrętkę, ta wpięta w switch, a do
switcha wpięty router z podłączonym WAN. Router ma postawiony DHCP i
robi co ma robić. Ale teraz chce mieć jeszcze WiFi - 2 lokalizacje,
każda w 1/3 obiektu od najbliższej ściany zewnętrznej.

Wystarczy mi jak te urządzenia będą rozgłaszać WiFi i przekierowywać
zarządzanie na ten router. Można by podłączyć 2x jakiś kolejny router,
ale...

WiFi całkowicie wystarczy mi 802.11n (WiFi 4) - może być więcej ale nie
musi. Preferuje 2,4GHz. Za to wolę żeby 40 urządzeń które mam (większość
IoT) miała stabilne połączenie. Jeżeli miałby to być wypasiony router
który zużywa 10W lub proste AP które zużywa 3W, to wolę to drugie.

Aktualnie mam B315s-22 (z czasów kiedy jeszcze WAN przez LTE miałem) i
ma on dwie bolączki.

1. Przy tylu urządzeniach nawet jak wymusiłem 20Mhz, to ciągle a to się
przytyka na telefonie lub jedno z urządzeń IoT chwilowo
niewidoczne...męczy to.

2. Może ja nie wiem jak, ale gdy już nie korzystam z GSM tylko korzystam
z portów LAN do którego podłączam resztę sieci, to ten router ma takie
ograniczenie że urządzenia wpięte w ten LAN lub WiFi widzą sieć
wewnętrzną i WAN ale żadne urządzenie z sieci poza tym routerem nie jest
w stanie dobić się do urządzeń podłączonych do niego - to mnie boli
chyba jeszcze bardziej, bo tak użyłbym tego routera do pary z czymś
innym, a tak to lipa.

Mateusz Bogusz

nadir

> [...]
> IoT) miała stabilne połączenie. Jeżeli miałby to być wypasiony router
> który zużywa 10W lub proste AP które zużywa 3W, to wolę to drugie.

Jeżeli dobrze zrozumiałem chcesz mieć jeden router, który będzie
zarządzał kilkoma AP, tak?
To może Mikrotik? Ma fajnie zorganizowane centralne zarządzanie AP-kami.
A jak się do tego podejdzie z głową to wszystko można zasilić po PoE,
bez zbędnych zasilaczy.

Adam

Oprócz tego jeszcze m.in. Draytek, Unifi.
Jedna centralna konsola, wiele wirtualnych podsieci (lub tylko jedna),
każda a nich może być separowana bądź nie, definiuje się progi przejścia z
jednego AP na inny lepszy, itp, itd.

--
Pozdrawiam.

Adam

Mateusz Bogusz

On 21.12.2023 11:32, Adam wrote:
> [...]
> Jedna centralna konsola, wiele wirtualnych podsieci (lub tylko jedna),
> każda a nich może być separowana bądź nie, definiuje się progi przejścia z

Nie znałem żadnej z tych trzech marek. Z tego co widzę raczej trudno ich
po marketach szukać. Ale specyfikacja obiecująca, jest w czym wybierać.

Dzięki!

Mateusz Bogusz

Adam

Drayteka można potraktować jako sprzęt "marketowy" - bardzo prosta i
przejrzysta konfiguracja.

Natomiast Mikrotik, Ubiquiti, Fortinet, Motorola itp to sprzęty dla
bardziej zaawansowanych użytkowników. W marketach chyba nie występują,
bywają w sklepach specjalistycznych.

--
Pozdrawiam.

Adam

Adam

Jeszcze z marketowych:
- Linksys Velop
- TP-Link Deco

Ale szukaj z łączem 1GB (bo są też modele 100Mb)

--
Pozdrawiam.

Adam

Mateusz Bogusz

On 22.12.2023 13:20, Adam wrote:
> Ale szukaj z łączem 1GB (bo są też modele 100Mb)

Tak, tak. Zwróciłem uwagę, że te "proste" mają 10/100. A jak już któryś
ma 1Gbit, to od razu też wszystkiego więcej.

Mateusz Bogusz

m4rkiz

On 21.12.2023 11:32, Adam wrote:
> [...]

domowe wifi w mikrotiku ssie
tylko mikrotik audience do czegokolwiek się nadaje

wiem, bo mam na tym cały dom i jest słabo - tak słabo, że gdybym wiedział, to dałbym sobie
spokój

a odpowiadam Tobie, bo po ostatniej aktualizacji thunderbird wyświetla mi tylko
nieparzyste wiadomości w drzewku xD

Marcin Debowski

No to i ja się dorzucę. Mam wrażenie, że z takimi instalacjami to zawsze
jest pewna loteria. Mam mieszkanie zrobione na Unifi (UAP-AC-LR,
UAP-AC-Mesh). Wszystko działa bardzo stabilnie (niewątpliwy plus) ale co
do prędkości to mam 1/3-1/2* tego co wyciągam z jakiśm generycznym
routerem, który wdusił mi dostawca światłowodu 6 lat temu. I weź tu
zrozum o co w tym wszystkim chodzi. Pewnie to jest cena za stabilność.
Obiektywnie, te prędkości mi w zupełności wystarczają.

*) 150-350Mb/s @5GHz

--
Marcin

szopen

On 24.12.2023 06:17, Marcin Debowski wrote:
> [...]
> zrozum o co w tym wszystkim chodzi. Pewnie to jest cena za stabilność.
> Obiektywnie, te prędkości mi w zupełności wystarczają.

Jak piszesz "mieszkanie" to od razu jest podejrzenie, że to blok/wieżowiec, czyli dziesiątki sieci siejących na lewo i
prawo, plus masa urządzeń IoT... w takich warunkach to że w ogóle działa to już ...niewątpliwy plus ;-)

--
szopen

nadir

W dniu 23.12.2023 o 18:48, m4rkiz pisze:

> domowe wifi w mikrotiku ssie
> tylko mikrotik audience do czegokolwiek się nadaje

> wiem, bo mam na tym cały dom i jest słabo - tak słabo, że gdybym
> wiedział, to dałbym sobie spokój

Też mam cały dom, ale u mnie raptem dwa Mikrotiki działają, u rodziców
też dwa, i nie mamy problemów. Z tym, że ja mam praktycznie wszystko na
skrętce, po WiFi to tylko kilka telefonów i tabletów działa.
> a odpowiadam Tobie, bo po ostatniej aktualizacji thunderbird wyświetla
> mi tylko nieparzyste wiadomości w drzewku xD

OK, tylko akurat moja była parzysta, bo druga.

ąćęłńóśźż

Parę miesięcy temu przytargałem soundbar i od tego czasu nie działa mi czujnik zewnętrzny termometru, a i dzieciak się skarży na
brak zasięgu tabletu.
5 GHz to dobre dla amerykańskich i japońskich domów z papier mâché.

-----

Animka

W dniu 28.12.2023 o 09:46, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
> tabletu.
> 5 GHz to dobre dla amerykańskich i japońskich domów z papier mâché.
Chyba Twój wnuczek, albo sam masz problemy i zwalasz na wnuczka.

U mniw wifi działa bardzo dobrze na tym i na tamtym.
U mojego operatora trzeba było tylko 1 raz wprodzdzić hasło w moich
urządzeniach jakie mi podali kiedyś do 2,4 GHz i do 5 GHz.

Mateusz Bogusz

On 22.12.2023 13:20, Adam wrote:
> Jeszcze z marketowych:
> - Linksys Velop
> - TP-Link Deco
>
> Ale szukaj z łączem 1GB (bo są też modele 100Mb)

Nie mogłem się zdecydować, przyszły Święta, a na strychu znalazłem
Netgear WNDR4300. Nie wiem co konkretnie to powoduje, ale podmieniłem go
z tym Huweii mimo że netgear ma 20dBm zamiast 23dBm jak huweii. Zasięg
niby słabszy o kreskę-dwie w najdalszych miejscach, ale mimo to wszędzie
zrobiło się stabilnie. Na razie jestem ponownie zadowolony :-)

Mateusz Bogusz

szopen

On 31.12.2023 11:04, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
> najdalszych miejscach, ale mimo to wszędzie zrobiło się stabilnie. Na razie jestem ponownie zadowolony :-)

Wrzuć tam Tomato, będzie jeszcze lepiej.

--
szopen