Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

[XP] Jak bezpiecznie usunac skróty do zasobów sieciowych?

140 views
Skip to first unread message

ń

unread,
Jan 25, 2018, 5:54:10 AM1/25/18
to
W XP robi się cała masa nieznikających skrótów do zasobów sieciowych, wystarczy że raz coś zmapujemy i zostaje w systemie.
Sam mam zdublowane (przykładowo) 'films on NAS', 'films on 192.168.1.1', 'films on NAS (192.168.1.1)'.
Nieopatrznie usuwając taki skrót z systemu (xp) można niechcący i usunąć cały katalog roboczy na dysku sieciowym!
Pytanie:
Jak bezpiecznie w win xp usuwać niepotrzebne lub zdublowane skróty do zasobów sieciowych?
Czy wystarczy (i czy jest to bezpieczne dla tychże zasobów sieciowych) odłączyć komp od sieci (LAN), usunąć niepotrzebne skróty sieciowe (zostawić jedynie potrzebne/używane), i wtedy podłączyć komp do LAN?

Adam

unread,
Jan 25, 2018, 7:11:26 AM1/25/18
to
W dniu 2018-01-25 o 11:54, ń pisze:
Polecenie NET USE z opcją /D


--
Pozdrawiam.

Adam

ń

unread,
Jan 25, 2018, 11:52:21 AM1/25/18
to
Przy podłączeniu kompa do sieci (LAN), czy bez podłączenia?


-----

Adam

unread,
Jan 25, 2018, 12:02:49 PM1/25/18
to
W dniu 2018-01-25 o 17:52, ń pisze:
> Przy podłączeniu kompa do sieci (LAN), czy bez podłączenia?
>
>
> -----
>> Polecenie NET USE z opcją /D

Bez znaczenia.


--
Pozdrawiam.

Adam

artiun

unread,
Jan 25, 2018, 1:47:16 PM1/25/18
to
W dniu 2018-01-25 o 11:54, ń pisze:
> W XP robi się cała masa nieznikających skrótów do zasobów sieciowych, wystarczy że raz coś zmapujemy i zostaje w systemie.
Co to znaczy robi się?
> Sam mam zdublowane (przykładowo) 'films on NAS', 'films on 192.168.1.1', 'films on NAS (192.168.1.1)'.
> Nieopatrznie usuwając taki skrót z systemu (xp) można niechcący i usunąć cały katalog roboczy na dysku sieciowym!
Tak - ale to nie usuwa samego skrótu (pytanie jak się dostajesz do tego
zasobu ("mapowanie" ?)). Bo jeśli z urządzeń (zmapowanych) to normalne, że
wykasujesz zawartość. Przecież możesz sobie zrobić skrót do mapowanego
zasobu, wtedy kasowanie skrótu nie skutkuje ingerencją na zewnętrzne zasoby.
> Pytanie:
> Jak bezpiecznie w win xp usuwać niepotrzebne lub zdublowane skróty do zasobów sieciowych?
Jak niżej (Adam), odpiąć mapowanie z systemu. I patrzeć/myśleć co się robi.
Jeśli kabel od LAN będzie odpięty to i tak dostaniesz komunikat, że zasób
sieciowy nie mógł zostać podłączony, z systemu podpięcie wywalisz mimo tego.
> Czy wystarczy (i czy jest to bezpieczne dla tychże zasobów sieciowych) odłączyć komp od sieci (LAN), usunąć niepotrzebne skróty sieciowe (zostawić jedynie potrzebne/używane), i wtedy podłączyć komp do LAN?
>
Jw. zależy co rozumiesz przez skrót, czy _link_ czy _mapowanie_. Usuwanie
ręczne (tzw. skrótów) nic nie da. Będą, ale bez zawartości.

--
Artur

Grzegorz Niemirowski

unread,
Jan 25, 2018, 1:47:58 PM1/25/18
to
Adam <a...@poczta.onet.pl> napisał(a):
> Polecenie NET USE z opcją /D

To polecenie nie ma związku z tymi skrótami.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

artiun

unread,
Jan 25, 2018, 2:01:52 PM1/25/18
to
W dniu 2018-01-25 o 19:47, Grzegorz Niemirowski pisze:
> Adam <a...@poczta.onet.pl> napisał(a):
>> Polecenie NET USE z opcją /D
>
> To polecenie nie ma związku z tymi skrótami.
>
może mieć

--
Artur

artiun

unread,
Jan 25, 2018, 2:18:53 PM1/25/18
to
W dniu 2018-01-25 o 19:47, Grzegorz Niemirowski pisze:
> Adam <a...@poczta.onet.pl> napisał(a):
>> Polecenie NET USE z opcją /D
>
> To polecenie nie ma związku z tymi skrótami.
>

http://artiun.cba.pl/tmp/Clipboard01.jpg
http://artiun.cba.pl/tmp/Clipboard02.jpg
http://artiun.cba.pl/tmp/Clipboard03.jpg


01 - stan, widać mapowanie i skrót
02 - menu dla mapowanego dysku (tu nie ma możliwości usunięcia zawartości,
nie ma Del, nie ma usuń, nawet nie ma odmontuj)
03 - menu dla skrótu do mapowanego dysku (mogę skasować, jaki to ma wpływ na
mapowanie lub zawartość dysku sieciowego)

To jest przykład domowy - PEŁNE UPRAWNIENIA.

Jak nie wlezę do środka (np. poprzez link) to nie skasuję nic. Jeszcze
warunkiem są uprawnienia.

--
Artur

ń

unread,
Jan 25, 2018, 2:47:44 PM1/25/18
to
W tym wątku nie pytam o ZMAPOWANE (jako litery wirtualnych dysków) zasoby sieciowe, a o zasoby zapamiętane przez system (XP) w postaci ścieżek, o różnym formacie (np. nazwa zasobu lub adres IP zasobu lub ich kombinacja).
Ścieżki "same się zapamiętują" po wejściu w otoczenie sieciowe (Entire Network -> Microsoft Windows Network -> Workgroup -> zasób sieciowy np. serwer plików/NAS).


-----
> 01 - stan, widać mapowanie i skrót
> 02 - menu dla mapowanego dysku

artiun

unread,
Jan 25, 2018, 3:10:48 PM1/25/18
to
W dniu 2018-01-25 o 20:48, ń pisze:
> W tym wątku nie pytam o ZMAPOWANE (jako litery wirtualnych dysków) zasoby sieciowe, a o zasoby zapamiętane przez system (XP) w postaci ścieżek, o różnym formacie (np. nazwa zasobu lub adres IP zasobu lub ich kombinacja).
Z ciekawości po uruchomieniu cmd.exe.

C:\WINDOWS\system32>net view
Nazwa serwera Uwaga

-------------------------------------------------------------------------------
\\EXFERNO Exferno-Comp
\\INFERNO
Polecenie zostało wykonane pomyślnie.


C:\WINDOWS\system32>net view \\Exferno
Zasoby udostępnione na \\Exferno

Exferno-Comp

Nazwa udziału Typ Używany jako Komentarz

-------------------------------------------------------------------------------
Data Dysk U:
System Dysk T:
Video Dysk V:
Polecenie zostało wykonane pomyślnie.

> Ścieżki "same się zapamiętują" po wejściu w otoczenie sieciowe (Entire Network -> Microsoft Windows Network -> Workgroup -> zasób sieciowy np. serwer plików/NAS).
>
Pewnie, że tak. Jw.
Pokaż choć to (wynik):
net view
>
> -----
>> 01 - stan, widać mapowanie i skrót
>> 02 - menu dla mapowanego dysku
>> 03 - menu dla skrótu do mapowanego dysku


--
Artur

goomish

unread,
Jan 25, 2018, 3:29:56 PM1/25/18
to
W dniu czwartek, 25 stycznia 2018 11:54:10 UTC+1 użytkownik ń napisał:
> W XP robi się cała masa nieznikających skrótów do zasobów sieciowych, wystarczy że raz coś zmapujemy i zostaje w systemie.
> Sam mam zdublowane (przykładowo) 'films on NAS', 'films on 192.168.1.1', 'films on NAS (192.168.1.1)'.

Bałagan można nieco ukrócić wyłaczając automatyczne dodawanie udziałów sieciowych/drukarek:
(np:) http://fileth.w.interiowo.pl/przegladaniexp.html

> Jak bezpiecznie w win xp usuwać niepotrzebne lub zdublowane skróty do zasobów sieciowych?

Usuń niepotrzebne skróty:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic732986.html

--
goomish

Grzegorz Niemirowski

unread,
Jan 25, 2018, 3:32:49 PM1/25/18
to
artiun <art...@spam.wp.pl> napisał(a):
> Pokaż choć to (wynik):
> net view

net use zarządza bieżącymi połączeniami
net view pokazuje zawartość zasobów
Żadne z tych poleceń nie zarządza skrótami historycznymi, które sobie
Windows zapamiętał. Skróty są na dysku, w katalogu C:\Documents and
Settings\użytkownik\NetHood. Samo zapamiętywanie konfigurowane jest
wartością NoRecentDocsNetHood w rejestrze.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc960862.aspx

Grzegorz Niemirowski

unread,
Jan 25, 2018, 3:39:36 PM1/25/18
to
ń <ń@ń.ń> napisał(a):
> W tym wątku nie pytam o ZMAPOWANE (jako litery wirtualnych dysków)
> zasoby sieciowe, a o zasoby zapamiętane przez system (XP) w postaci
> ścieżek, o różnym formacie (np. nazwa zasobu lub adres IP zasobu lub ich
> kombinacja). Ścieżki "same się zapamiętują" po wejściu w otoczenie
> sieciowe (Entire Network -> Microsoft Windows Network -> Workgroup ->
> zasób sieciowy np. serwer plików/NAS).

Skasuj zawartość C:\Documents and Settings\użytkownik\NetHood. Możesz ten
katalog wyświetlić wpisując po prostu NetHood w Start -> Uruchom.

ń

unread,
Jan 25, 2018, 3:49:55 PM1/25/18
to
Tak, dzięki, wpadłem już na to NetHood przerabiając dla XP poradę znalezioną dla Win 7 i zadziałało bez ujemnych skutków ubocznych.
Prawdopodobnie odłączenie komputera od sieci LAN, usunięcie skrótu (ścieżki), restart kompa i podłączenie sieci zadziałają podobnie.
Natomiast pod żadnym pozorem nie można robić "Del" na żywej scieżce/zasobie sieciowym, gdyż może to usunąć cały katalog na serwerze (bywa, że bezpowrotnie).


-----

Grzegorz Niemirowski

unread,
Jan 25, 2018, 3:58:59 PM1/25/18
to
ń <ń@ń.ń> napisał(a):
> Tak, dzięki, wpadłem już na to NetHood przerabiając dla XP poradę
> znalezioną dla Win 7 i zadziałało bez ujemnych skutków ubocznych.
> Prawdopodobnie odłączenie komputera od sieci LAN, usunięcie skrótu
> (ścieżki), restart kompa i podłączenie sieci zadziałają podobnie.
> Natomiast pod żadnym pozorem nie można robić "Del" na żywej
> scieżce/zasobie sieciowym, gdyż może to usunąć cały katalog na serwerze
> (bywa, że bezpowrotnie).

To jest generalnie oczywiste. Operacja na skrócie to co innego niż operacja
na zdalnym folderze. Moim zdaniem są one łatwe do odróżnienia i nie trzeba
odłączać się od sieci, ale jak kto woli. Swoją drogą warto się zastanowić
czy wystawione zasoby nie mogłyby być tylko do odczytu.

ń

unread,
Jan 25, 2018, 4:44:59 PM1/25/18
to
Dochodzi pomroczność jasna i trzecia w nocy ;-)
Swoją drogą moim zdaniem system (SMB?) nie powinien pozwalać na usunięcie całego udostępnionego/dzielonego folderu (shared folder) w zasobie sieciowym (serwerze, dysku sieciowym), a co najwyżej podfoldery, względnie proces powinien być odwracalny (ba, jak? choć w koszu ląduje link do usuniętego zasobu). Żeby usunąć udział na NAS trzeba przejść przez ostre przesłuchanie z wyskakującymi czerwonymi ostrzeżeniami, a tu z takiego Windows jedne pyk.. i nie ma...


-----

Grzegorz Niemirowski

unread,
Jan 25, 2018, 4:59:44 PM1/25/18
to
ń <ń@ń.ń> napisał(a):
> Dochodzi pomroczność jasna i trzecia w nocy ;-)
> Swoją drogą moim zdaniem system (SMB?) nie powinien pozwalać na
> usunięcie całego udostępnionego/dzielonego folderu (shared folder) w
> zasobie sieciowym (serwerze, dysku sieciowym), a co najwyżej podfoldery,
> względnie proces powinien być odwracalny (ba, jak? choć w koszu ląduje
> link do usuniętego zasobu). Żeby usunąć udział na NAS trzeba przejść przez
> ostre przesłuchanie z wyskakującymi czerwonymi ostrzeżeniami, a tu z
> takiego Windows jedne pyk.. i nie ma...

To ma z zasady działać jak foldery lokalne, nie ma więc wyskakujących
ostrzeżeń. Jeśli użytkownik nie ma mieć możliwości kasowania, to od tego są
uprawnienia, zarówno na poziomie NTFS jak i udziału.
Kosz działa tylko na dysku lokalnym, nie działa na udziałach tak samo jak na
pendrive'ach czy kiedyś dyskietkach. Skrót ląduje w koszu, bo skrót jest
plikiem lokalnym. Natomiast kosz może być na serwerze. Jeśli jest do Windows
Server, to można włączyć Volume Shadow Copy Services i wtedy można
odzyskiwać skasowane pliki.
0 new messages