"Aktualizacja" W11 do W10 32bit

Trybun

Jan 14, 2024, 8:35:44 AMJan 14

Czy taka aktualizacja jest możliwa do przeprowadzenia z zachowaniem
ustawień, zainstalowanych programów itd, czy pozostaje czysta instalacja
10ki?
Laptop nie daje sobie rady z 11ką a więc pomyślałem aby zainstalować na
nim coś najlżejszego z możliwych, a takim czymś aktualnie chyba jest
10ka w wersji 32bity.. I jeszcze jedno - co stracę decydując się na 32
zamiast  64bity, jakieś mniejsze ilości dostępnego oprogramowania itp
sprawy?

PiteR

Jan 14, 2024, 9:38:11 AMJan 14
in <news:uo0nve$etqi$1...@dont-email.me>
user Trybun pisze tak:

> [...]
> aktualnie chyba jest 10ka w wersji 32bity.. I jeszcze jedno - co
> stracę decydując się na 32 zamiast  64bity, jakieś mniejsze ilości

pamięć 4gb limit, laptop ma więcej?

--
Piter

https://handbrake.fr

Grzegorz Niemirowski

Jan 14, 2024, 11:33:43 AMJan 14
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
> Czy taka aktualizacja jest możliwa do przeprowadzenia z zachowaniem
> ustawień, zainstalowanych programów itd, czy pozostaje czysta instalacja
> 10ki?

O ile pamiętam, to nigdy nie było możliwości migracji do niższej wersji
Windowsa. Tylko czysta instalacja.

--
Grzegorz Niemirowski
https://www.grzegorz.net/

ąćęłńóśźż

Jan 15, 2024, 3:56:27 AMJan 15
Nie idź drogą instalacji wersji 32 bitowej, przede wszystkim sporo programów jest już pisanych tylko na 64 bity.
No i miałbyś ograniczenie do 4 GB pamięci RAM (a nawet mniej coś około 3GB), bez sensu.
W sumie jeśli udało Ci się zainstalować 11-tkę na tym laptopie (czyli ma te różne tepeemy itd.), to może znajdź sposób optymalizacji
Win 11, wywalenie czego się da z pracy w tle?

-----

Trybun

Jan 15, 2024, 5:25:35 AMJan 15
W dniu 14.01.2024 o 15:38, PiteR pisze:
Dokładnie 4GB.

Trybun

Jan 15, 2024, 5:25:44 AMJan 15

> O ile pamiętam, to nigdy nie było możliwości migracji do niższej
> wersji Windowsa. Tylko czysta instalacja.

Też tak myślę.

Trybun

Jan 15, 2024, 5:27:58 AMJan 15
W dniu 15.01.2024 o 09:56, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
> W sumie jeśli udało Ci się zainstalować 11-tkę na tym laptopie (czyli
> ma te różne tepeemy itd.), to może znajdź sposób optymalizacji Win 11,

A wydajność chociaż wzrośnie? 10tka 64Bity sprawowała się na tym lapku
całkiem nieźle, ale oczekuję że 32Bity jeszcze lepiej będą chodzić, to
oczekiwanie to chyba nie na miarę poziomek w lesie zimą?
Raczej nic to nie da, praca z byle duperelem a RAM zajęty w 90% i
więcej. No i nie sposób nie zauważyć wyraźnych spowolnień systemu. A tu
M$ wydaje werdykt  że 11 to system lżejszy od 10ki..

Grzegorz Niemirowski

Jan 15, 2024, 6:00:58 AMJan 15
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
> A wydajność chociaż wzrośnie? 10tka 64Bity sprawowała się na tym lapku
> całkiem nieźle, ale oczekuję że 32Bity jeszcze lepiej będą chodzić, to
> oczekiwanie to chyba nie na miarę poziomek w lesie zimą?

Programy 64-bitowe będą działać troszeczkę szybciej, jeśli chodzi o CPU,
natomiast będą potrzebowały trochę więcej RAM-u. Więc na jedno wyjdzie.

> Raczej nic to nie da, praca z byle duperelem a RAM zajęty w 90% i więcej.
> No i nie sposób nie zauważyć wyraźnych spowolnień systemu.

Bo 4 GB to za mało na dzisiejsze czasy, sama przeglądarka może tyle zjeść.
Dysk jest chociaż SSD? Procesor pewnie też jakiś stary? Nie wiem do czego
chcesz używać tego laptopa, ale zastanowiłbym się nad kupnem nowego. A może
jakiś lekki Linux? Ale tu też powraca pytanie do czego będziesz używać tego
sprzętu.

Ja przez dłuższy czas używałem E6400, z Core 2 Duo, 8 GB RAM, dyskiem SSD i
Windows 10. Nawet kartę WiFi/Bluetooth wsadziłem z wyższego modelu. Dało się
pracować, ale jednak pewna uciążliwość była. W końcu stwierdziłem, że to nie
ma sensu i laptop poszedł na OLX, a zamiast niego kupiłem nowszy (używany,
poleasingowy).

> A tu M$ wydaje werdykt że 11 to system lżejszy od 10ki..

Nie wiem gdzie to widziałeś, ale wymagania na stronach MS są wyższe dla 11
niż dla 10.

Trybun

Jan 15, 2024, 6:36:25 AMJan 15

> Programy 64-bitowe będą działać troszeczkę szybciej, jeśli chodzi o
> CPU, natomiast będą potrzebowały trochę więcej RAM-u. Więc na jedno
> wyjdzie.

Ten lapek miał fabrycznie zainstalowany W7. była to trudna do
wyobrażenie siermiężna kobyła. Nie jeden raz myślałem badziewie wrzucić
pod tramwaj Z czasem dokupiłem dysk SSD i przeszedłem na W10, i to
zrobiło z niego w miarę akceptowalne zachowanie. Myślę że 32bity pozwolą
uzyskać jeszcze lepsze parametry pracy.

> [...]
> stwierdziłem, że to nie ma sensu i laptop poszedł na OLX, a zamiast
> niego kupiłem nowszy (używany, poleasingowy).

Wydaje mi się że procek mam bardzo podobny o ile nie ten sam co Ty. 4GB
RAMu, i tu właśnie liczę na ten uzysk 32bitów.
Ja nie zmieniam bo ten lapek w praktyce to tylko taka rezerwa typu od
czasu do czasu sprawdzić pocztę czy zagrać w lekka gierkę.
Z jakimś Linuchem to zawsze zdążę.

> Nie wiem gdzie to widziałeś, ale wymagania na stronach MS są wyższe
> dla 11 niż dla 10.

Czytałem wypowiedź jednego z bonzów MS którą wygłosił z okazji wydanie
11ki.

Tomaszek

Jan 15, 2024, 8:50:20 AMJan 15
W dniu 14.01.2024 o 14:35, Trybun pisze:
Zainteresuj się tym: https://atlasos.net/

Używam z powodzeniem z Windows 10 Pro x64 z komputerem z 4GB Ram. Goły
system bez niczego zajmuje po tej modyfikacji ok. 1 GB RAM, a liczba
uruchomionych procesów spadła ze 170 do 60-70:)
Jedyna wada jest taka, że nie można się z tego wycofać... no i trzeba
być świadomym jak to działa. Jeśli jesteś zielony odradzam, ale po
Twoich postach widzę, że nie jesteś zielony, więc... popróbuj na
maszynie wirtualnej i sam ocenisz czy warto. Ja testowałem to od
listopada 2023 i stwierdzeniu braku z tym problemów zainstalowałem na
maszynie fizycznej... i nie żałuję:)
Sprawdź na wirtualce i sam zobaczysz:)

--
t0maszek

ąćęłńóśźż

Jan 15, 2024, 10:46:43 AMJan 15
No chyba była, jeżeli zrobiłeś upgrade do wyższej wersji to mogłeś się z niego w jakimś terminie wycofać.
I bodajże w biznesowych OEM-ach była dla zachowania wstecznej kompatybilności.

-----

ąćęłńóśźż

Jan 15, 2024, 10:49:07 AMJan 15
Ciekawostka, OIDP takie pamięci były nieznośnie drogie.

-----

Adam

Jan 15, 2024, 10:56:12 AMJan 15
Dnia Sun, 14 Jan 2024 17:33:40 +0100, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

> O ile pamiętam, to nigdy nie było możliwości migracji do niższej wersji
> Windowsa. Tylko czysta instalacja.

A założymy się, że była?

--
Pozdrawiam.

Adam

Grzegorz Niemirowski

Jan 15, 2024, 11:00:50 AMJan 15
ąćęłńóśźż <chwi...@bezadresu.pl> napisał(a):
> No chyba była, jeżeli zrobiłeś upgrade do wyższej wersji to mogłeś się z
> niego w jakimś terminie wycofać.

Nie było czegoś takiego, że przez jakiś czas można się było cofnąć. A jeśli
ktoś się cofał, to dlatego że miał kopię zapasową.

W czasach Visty można było mając licencję na nią, zainstalować sobie XP. Ale
to była tylko kwestia licencyjna, nie było możliwości wykonania downgrade
działającego systemu. Trzeba było tego XP zainstalować na czysto.

> I bodajże w biznesowych OEM-ach była
> dla zachowania wstecznej kompatybilności.

Downgrade chyba nie ma w żadnym systemie. Albo stary system musiałby być
zgodny w przód, albo nowy system musiałby bardzo dokładnie zapisywać kroki
wykonywane podczas upgrade, żeby móc je wycofać. Obie rzeczy są bardzo
trudne to zrobienia a zysk niewielki.

Grzegorz Niemirowski

Jan 15, 2024, 11:01:48 AMJan 15
Adam <a...@poczta.onet.pl> napisał(a):
> A założymy się, że była?

Po prostu podaj link do informacji, że była taka możliwość.

Grzegorz Niemirowski

Jan 15, 2024, 11:19:19 AMJan 15
Uściślę. Jeśli ktoś wykonał upgrade i w ten czy inny sposób poprzedni system
został zbackupowany, to oczywiście można się cofnąć. Natomiast w przypadku
Trybuna nie było żadnego upgrade'u, nie ma więc do czego się cofnąć. To są
różne przypadki.

PiteR

Jan 15, 2024, 2:05:13 PMJan 15
in <news:uo316t$suad$1...@dont-email.me>
user Trybun pisze tak:

> Dokładnie 4GB.

to nie żal

--
Piter

#jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

Adam

Jan 15, 2024, 6:28:29 PMJan 15
Dnia Mon, 15 Jan 2024 17:01:46 +0100, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

> Po prostu podaj link do informacji, że była taka możliwość.

Link ciężko podać.
Wydaje mi się, że spokojnie można było zrobić Win 3.11 -> 3.1, o ile można
to zaklasyfikować jako downgrade.
Być może też 3.1 -> 3.0, nie pamiętam. Trzeba by przećwiczyć na wirtualce.

--
Pozdrawiam.

Adam

Adam

Jan 15, 2024, 6:33:20 PMJan 15
Dnia Mon, 15 Jan 2024 12:36:23 +0100, Trybun napisał(a):

> (...)

> Czytałem wypowiedź jednego z bonzów MS którą wygłosił z okazji wydanie
> 11ki.

U wielu klientów albo robiłem upgrade Win 10 -> 11 albo widziałem kompy po
takim upgrade.
Komputery z proc. i5+ gen. 8+ sprawiały wrażenie, że działają efektywniej
pod Win 11.
Testów analitycznych nie przeprowadzałem.
Mam u siebie kilka laptopów różnych generacji, ale nie mam czasu.

--
Pozdrawiam.

Adam

Trybun

Jan 16, 2024, 3:02:04 AMJan 16
W dniu 16.01.2024 o 00:33, Adam pisze:
Pewnie co komp to co innego, u mnie przy tej samej specyfikacji 10ka
sprawiała lżejsze wrażenie.

Trybun

Jan 16, 2024, 3:11:09 AMJan 16
W dniu 15.01.2024 o 14:50, Tomaszek pisze:
Już zainstalowałem 10kę 32bit. Niby chodzi lepiej od 11ki, ale nie ma
sterów do kilku urządzeń, m.in. do bluetootha. Tak że jeszcze trochę
przetestuję i chyba pozostaje powrót do 10 64bit.
Maszyna wirtualna to jedno że ten laptop jej nie obsługuje, dwa że chyba
to nie jest najlepsza metoda do testów wydajności kompa..

ąćęłńóśźż

Jan 16, 2024, 12:14:49 PMJan 16
Przecież zapisuje.
Mi się kolejne instalacje 10-tki wywalały tuz pod koniec instalacji, po czym odkręcały, trwało to kilkanaście minut.
(winna okazała się karta graficzna).

A nie pamiętasz, jak Win zapisywało na 30 dni pliki backupowe starej instalacji do ewentualnego przywrócenia, gdy nowa Ci się nie
spodoba?

-----

Grzegorz Niemirowski

Jan 16, 2024, 1:10:14 PMJan 16
> [...]
> A nie pamiętasz, jak Win zapisywało na 30 dni pliki backupowe starej
> instalacji do ewentualnego przywrócenia, gdy nowa Ci się nie spodoba?

Nie pamiętam, ale jak pisałem obok, w takim przypadku jest to po prostu
przywrócenie systemu z backupu. Czy to można nazwać mianem downgrade? Może
tak, może nie.

Tomaszek

Jan 18, 2024, 9:38:00 AMJan 18
W dniu 16.01.2024 o 09:11, Trybun pisze:
> [...]
> Maszyna wirtualna to jedno że ten laptop jej nie obsługuje, dwa że chyba
> to nie jest najlepsza metoda do testów wydajności kompa..

Nie miałem na myśli testowania wydajności, a raczej sprawdzenie czy
AtlasOS za dużo nie wyciął i czy spełnia Twoje wymagania po
modyfikacjach jakich dokonuje. Mi np. pasuje, ale Ty możesz mieć inne
oczekiwania co do systemu operacyjnego

--
t0maszek

Trybun

Jan 19, 2024, 3:19:17 AMJan 19
W dniu 18.01.2024 o 15:38, Tomaszek pisze:
Chyba zdecydowana większość użytkowników ma podobne wymagania z
lekkością działania na czele. Niestety, twórcy oprogramowania widzą to
zupełnie inaczej. Ale jak na razie to oni żądzą.🙁

Grzegorz Niemirowski

Jan 19, 2024, 6:00:23 AMJan 19
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
> Chyba zdecydowana większość użytkowników ma podobne wymagania z lekkością
> działania na czele.

Nie jestem pewien czy podobne. Oczywiście każdy chce, żeby system był lekki,
ale tę lekkość uzyskuje się przez wycinanie funkcji. I tutaj będą
rozbieżności, bo nie każdy chce system okrajać maksymalnie jak się da. I tak
się składa, że AtlasOS idzie z tym okrajaniem bardzo radykalnie i wcale nie
jest tak, że można go brać w ciemno. Dlatego jednak wziąłbym sobie do serca
słowa Tomaszka i przeanalizował co Ci pasuje a co nie.

Trybun

Jan 19, 2024, 7:00:31 AMJan 19
No nie, sugerujesz że np Win XP czegoś nie obsługiwał, i jemu zmiana
wyglądu paska zadań zajmowała 1,5 wagi całego systemu jak to jest w np W10?
Co to właściwie jest ten Atlas,  wersja Linuksa, czy jakiś okrojony
Windows w wersji free? To ostatnie by mi nawet odpowiadało, pod
warunkiem że aktualizacja nic nie kosztuje i będą na nim działać
podstawowe programy.

Grzegorz Niemirowski

Jan 19, 2024, 7:16:24 AMJan 19
Trybun <ML...@jachu.cb> napisał(a):
> No nie, sugerujesz że np Win XP czegoś nie obsługiwał, i jemu zmiana
> wyglądu paska zadań zajmowała 1,5 wagi całego systemu jak to jest w np
> W10?

Nie wiem co ma XP do tego. Mówimy o wycinaniu funkcji z Win10, a nie o
zjawisku puchnięcia systemów w kolejnych wersjach. AtlasOS wycina m.in.
antywirusa. Czy to jest dobre? Albo usuwanie rzeczy, które gdy nie są
używane, to nie obciążają systemu. Wycinanie trzeba robić z głową.

> Co to właściwie jest ten Atlas, wersja Linuksa, czy jakiś okrojony Windows
> w wersji free?

AtlasOS to oprogramowanie do okrajania Windowsa świeżo po jego instalacji.
Tomaszek już opisywał i dostałeś linka. Masz też różne recenzje w
Internecie. Przejrzyj sobie, bo inaczej to jest teoretyzowanie.

Trybun

Jan 19, 2024, 7:49:34 AMJan 19

> [...]
> m.in. antywirusa. Czy to jest dobre? Albo usuwanie rzeczy, które gdy
> nie są używane, to nie obciążają systemu. Wycinanie trzeba robić z głową.

Ma to do objętości systemów i korzyści płynącej z krowich rozmiarów dla
użytkownika. I tak - łatka do XP zmieniająca wygląd paska zadań ważyła
kilka MB, w takiej 10ce takie coś waży już około 1GB, przy tej samej dla
użytkownika korzyści. Skąd i z jakiej racji te ciągoty do gigantomanii?
Oczywiści rzecz nie dotyczy tylko oprogramowania komputerowego.

> [...]
> instalacji. Tomaszek już opisywał i dostałeś linka. Masz też różne
> recenzje w Internecie. Przejrzyj sobie, bo inaczej to jest

Jasne, a jak to się ma do legalności, MS nic nie ma do takich praktyk?

Tomaszek

Jan 24, 2024, 7:57:04 AMJan 24
> Nie wiem co ma XP do tego. Mówimy o wycinaniu funkcji z Win10, a nie o
> zjawisku puchnięcia systemów w kolejnych wersjach. AtlasOS wycina m.in.
> antywirusa. Czy to jest dobre?

Nie patrzyłem w dokumentacji, tylko sprawdziłem w działaniu: AtlasOS
tylko wyłącza antywirusa na czas instalacji i potem można go włączyć po
instalacji ręcznie.

--
t0maszek